Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 6 [ 142 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Altijd koud tijdens werk, ideeën?

 
Profiel   

Idd natuurlijke materialen is het enige dat echt werkt in mijn idee.
Wol, dons, bont (maar dat natuurlijk niet doen!) en zijde.
Dit betekent in heel veel gevallen rottige dingen voor dieren, maar misschien zijn de mulesing vrije wollen shirts en maillots/legging dan een optie (ik zag al dillinger, maar ook Decathlon is mulesing vrij) en ik heb een mooie kashmir sjaal geërfd die én mooi staat én heerlijk warm is.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 10:39 



 
Profiel   

Omany schreef
Hoi ts, geen tips jammer genoeg maar wel zó herkenbaar :( . Bij mij is de winter bijna overleven geworden ;( . Elk jaar word het precies erger, bij onder de 10 graden bevries ik precies :brr: . Zó frustrerend! Binnen in huis is het 22 graden, en heb ik het nog koud....

Ik hoop dat je er een oplossing voor vind, want als ik koud heb, dan bevries ik letterlijk en wil ik gewoon in mijn bed gaan liggen met 20 dekens := .

Enigste tip dat ik je kan geven, maar da's nogal moeilijk tijdens je werk :') , dat is een heet bad nemen. Da's het enigste wat werkt voor mij....

Succes, je bent niet alleen....

Tip ? Juist niet dikke lagen over je heen leggen in bed, een goed dekbed en een elektrische deken onder is veel effectiever.
Door veel dekens druk je de isolerende luchtlaag plat, net als bij paarden de wintervacht .

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 10:55 



 
Profiel   

Ik ben ook een echte koukleum. Wat voor mij werkt:

Veel buiten sporten. Ik merk dat dit echt helpt en dat mijn lichaam veel efficiënter omgaat met warmte.

Goed en verspreid eten.

Tussendoor bewegen.

Genoeg slapen.

Idd geen thermoskledij voor bewegen maar voor stil gebruiken. Ik vind fleece overigens wel een goed diervriendelijk alternatief maar dat is niet zo net natuurlijk.

Bij mij werken lagen nooit zo zeker niet als ze strak zitten. Ik heb meer baat bij 1 onderlaagje en dan een dikke loszittende bovenlaag.

En tussendoor regelmatig eens bewegen om op te warmen. Er zijn veel krachtoefeningen die je bvb ongemerkt kunt doen en dat steekt de kachel wel echt goed aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 10:58 



 
Profiel   

En een fleece-gevoerde spijkerbroek? Ik heb die vorig jaar in Canada gekocht, dus ik zou niet weten waar die hier te krijgen zijn.
Maar dat ding is zo goddelijk lekker warm. Normaal heb ik standaard een dekentje over mijn benen maar dat is met die broek niet nodig.
(Mental note to self: morgen aantrekken als ze cv onderhoud komen doen...)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 11:13 



 
Profiel   

Nienkje_H schreef
Idd natuurlijke materialen is het enige dat echt werkt in mijn idee.
Wol, dons, bont (maar dat natuurlijk niet doen!) en zijde.
[b]Dit betekent in heel veel gevallen rottige dingen voor dieren,[/b] maar misschien zijn de mulesing vrije wollen shirts en maillots/legging dan een optie (ik zag al dillinger, maar ook Decathlon is mulesing vrij) en ik heb een mooie kashmir sjaal geërfd die én mooi staat én heerlijk warm is.


Waarom Nienkje?
Een schaap MOET echt geschoren worden want anders blijft zijn vacht maar groeien. Van schapenwol kun je perfecte kleding maken. Ik ben nav mijn eigen advies in dit topic want hier is het koud en guur en ik had het koud := vanochtend even hier de dorpsmarkt opgegaan. Vreselijk oude tutten kleren, maar wie weet en ja hoor. In een kraam alles voor € 20,-- heb ik een 80% wollen/ kasjmier trui gekocht met 10% katoen en elastiek (ook nog eens zo mooi) en voor 40 euries een 50% wollen/ katoenen hemd . Ik voel gelijk het verschil.
Toen mijn vader aan het eind van zijn leven was en zo graat mager en altijd koud, hadden we zelfs wollen lange ondergoed voor hem gekocht en hij had het weer warm met zijn lange wollen t-shirt en verdere laagjes.
Met wol is gewoon niets mis, want die schaapjes moeten echt geschoren worden (ik vrijwillig op een schapen boerderij en die schapen huppelen vrolijk verder daarna).

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 12:10 



 
Profiel   

Ik denk dat nienkje vooral op het mulesing richt..
Dat is inderdaad niet zo diervriendelijk, of ze nou geschoren moeten worden of niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 12:16 



 
Profiel   

mirtedl schreef
Ik denk dat nienkje vooral op het mulesing richt..
Dat is inderdaad niet zo diervriendelijk, of ze nou geschoren moeten worden of niet
en wat is dit dan? Nog nooit van gehoord.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 12:20 



 
Profiel   

En schapen zijn wel door ons zo gefokt dat we ze moeten scheren, het is natuurlijk niet eigen aan de soort.
Het is een industrie die om geld draait over de rug van dieren en daar is welzijn helaas nooit de eerste prioriteit. Ik vermijd wol dus ook liever.

Bamboe is ook echt een mooi alternatief.

Edit: mulesing is het weg knippen van de huid bij schapen (onverdoofd) om broeien en dus vliegeneitjes te voorkomen. Uggs staan erom bekend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 12:22 



 
Profiel   

Ik heb het ook altijd ijskoud. Bij mijn ene baan heb ik gelukkig een collega met hetzelfde probleem als ik en staat de kachel op standje Vesuvius. Bij mijn andere baan kan dat helaas niet en dan helpt warme wollen kleding. Onderhemdjes van wol zag ik al langskomen en zijn echt heel fijn. Dilling vind ik persoonlijk verschrikkelijk jeuken maar Icebreaker heeft wel hele fijne. Wollen zooltjes en wollen sokken helpen ook!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 12:28 



 
Profiel   

poes schreef
Edit: mulesing is het weg knippen van de huid bij schapen (onverdoofd) om broeien en dus vliegeneitjes te voorkomen. Uggs staan erom bekend.
Zonet gegoogeld. NOg nooit had ik hier van gehoord, of heb ik dit gezien of weet ik dat dit gebeurt hier in de omtrek, en ik vind het afschuwelijk.
Wel zie ik op de boerderij waar ik werk, dat de WOL weg wordt geknipt als er vliegeitjes aanwezig zijn, want die eten helemaal door de huid en is erg pijnlijk. Je ziet dus vaak wonden die echt medische zorg behoeven en die krijgen de schapen/ lammetjes dan ook.
Ook wordt het heel goed behandeld en ter voorkomen gaan alle schapen en lammetjes door een soort systeem waar we dan zelf het antivlieg spul spuiten ter voorkomen van, tegelijkertijd wordt dan het schaap/ lam zo nodig helemaal behandeld→ wol wegknippen, medische zorg etc. Soms zijn er schapen/ lammetjes die er teveel last van hebben en zij worden binnen gehouden zodat ze elke dag de medische zorg kunnen krijgen en als ze beter zijn weer naar buiten kunnen. Maar huid wegknippen is echt niet een normaal iets dat overal gebeurt. Het is met de hitte een heel lastig iets om te voorkomen dat de vliegen in de vachten hun eitjes gaan leggen en zeker als te vroeg de hitte er is. In de zomer is er een zeer intensieve controle op dit fenomeen. Dit om het zoveel mogelijk te voorkomen want het is rot voor de beestjes.

Klopt van die zooltjes en wollen sokken Saar4.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 12:48 



 
Profiel   

Het is een probleem dat wij erin gefokt hebben natuurlijk :) gelukkig gebeurt het voor zover ik weet hier idd niet. Maar blijkbaar komt de grootste hoeveelheid wol voor kledij uit Australië en is het daar wel courant? Het is een tijd geleden dat ik me erover ingelezen heb alleszins. Dacht dat Europese schapen vooral voor vlees worden gehouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 12:51 



 
Profiel   

Tuurlijk niet Poes . De schapen worden in principe overal buiten gehouden , ze hebben een vacht tegen de kou, de vliegen leggen daar graag eitjes in en DAT is het probleem.
Echte Wilde schapen als die er nog zijn, hebben daar ook last van. Een wollen vacht is een wollen vacht. De schapen die er voor het vlees zijn, hebben minder volle vacht maar ook veel last ervan net als de lammetjes die weinig vacht nog hebben. Ik heb het mee behandeld en het is een heus vliegenprobleem. Bijna geen een schaap/lam ontkomt eraan behalve als je er bovenop zit met preventive maatregelen en wat minder gunstig seizoen hebt voor de vliegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 13:03 



 
Profiel   

pien_2010 schreef
Tuurlijk niet Poes . De schapen worden in principe overal buiten gehouden , ze hebben een vacht tegen de kou, de vliegen leggen daar graag eitjes in en DAT is het probleem.
Echte Wilde schapen als die er nog zijn, hebben daar ook last van. Een wollen vacht is een wollen vacht. De schapen die er voor het vlees zijn, hebben minder volle vacht maar ook veel last ervan net als de lammetjes die weinig vacht nog hebben. Ik heb het mee behandeld en het is een heus vliegenprobleem. Bijna geen een schaap/lam ontkomt eraan behalve als je er bovenop zit met preventive maatregelen en wat minder gunstig seizoen hebt voor de vliegen.

Wilde schapen hebben geen wollen vacht zoals wij ze kennen. Dus dan heb je dat probleem niet zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 13:08 



 
Profiel   

Dat klopt MarlindeRooz het nietzo. Geldt ook voor schapen voor de vleesconsumptie, die hebben ook veel minder vacht (worden daar ook niet voor gefokt) maar helaas toch nog last.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 13:30 



 
Profiel   

In europa zijn de regels/verbod voor mulesing geloof ik veel strenger
In australie/nieuw-zeeland is dat niet zo en daar komt veel wol vandaan.
(ik heb een paar keer een kleed op de hand gebreid met hele grove merino wol, daarom toen goed gekeken dat ik het kon bestellen bij een bedrijf die dierenwelzijn hoog in het vaandel had)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 14:01 



 
Profiel   

@Pien, ja ik bedoelde idd dat bij wol het vaak weinig zachtzinnig toegaat (ook als het mulesing vrije schapen zijn) net als bij dons oogsten, of bij zijderupsen en alles wat daar bij komt kijken (om natuurlijk maar te zwijgen over bontproductie). Voor ‘gewone’ kleding kan het prima zijn om wat meer te kijken naar synthetische stoffen, die kunnen prima voldoen. En ook bio katoen is puik. Maar mijn ervaring is dat als je écht warm wilt blijven/worden, dat wol, bont en dons toch uitverkoren zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 14:26 



 
Profiel   

Mocht het nog niet genoemd zijn, merinowol helmpjes en shirtjes.
Merinowol panty.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 14:37 



 
Profiel   

Ben nu bij die site van Dilling aan het kijken, dat ziet er goed uit! Heb ik alle andere tips gelezen.
Zou het liefst ook mijn polswarmers om doen naar school, maar dan zie ik er toch een beetje uit als een dakloze en niet representatief.
Ik hoop dat ik wat onderkleding vind die echt verschil maakt. Ik zweet eigenlijk nooit merkbaar (ook niet als ik fiets, dan heb ik het ook gewoon koud, niks wordt ook klam). Als ik eenmaal koud ben lijkt gewoon niks me warm te kunnen maken. Je kunt een ijsblok wel een truitje aan trekken naar dat gaat miet helpen, zeg maar :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 15:04 



 
Profiel   

Nienkje_H schreef
@Pien, ja ik bedoelde idd dat bij wol het vaak weinig zachtzinnig toegaat (ook als het mulesing vrije schapen zijn) net als bij dons oogsten, of bij zijderupsen en alles wat daar bij komt kijken (om natuurlijk maar te zwijgen over bontproductie). Voor ‘gewone’ kleding kan het prima zijn om wat meer te kijken naar synthetische stoffen, die kunnen prima voldoen. En ook bio katoen is puik. Maar mijn ervaring is dat als je écht warm wilt blijven/worden, dat wol, bont en dons toch uitverkoren zijn.

Milieutechnisch is bvb fleece gewoon hartstikke fout . Elke keer vezels in het water bij het wassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 15:34 



 
Profiel   

O dat wist ik niet van fleece. Het is wel echt ingewikkeld om het goed te doen soms -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 15:36 



 
Profiel   

bigone schreef
Nienkje_H schreef
@Pien, ja ik bedoelde idd dat bij wol het vaak weinig zachtzinnig toegaat (ook als het mulesing vrije schapen zijn) net als bij dons oogsten, of bij zijderupsen en alles wat daar bij komt kijken (om natuurlijk maar te zwijgen over bontproductie). Voor ‘gewone’ kleding kan het prima zijn om wat meer te kijken naar synthetische stoffen, die kunnen prima voldoen. En ook bio katoen is puik. Maar mijn ervaring is dat als je écht warm wilt blijven/worden, dat wol, bont en dons toch uitverkoren zijn.

Milieutechnisch is bvb fleece gewoon hartstikke fout . Elke keer vezels in het water bij het wassen.


Oh goed dat je dat meldt, hier heb ik ook niet eens aan gedacht!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 15:59 



 
Profiel   

Hannanas schreef
Ik ben echt verknocht aan de ribbel-topjes van Dilling. Nooit meer koud. Ik heb ze in hemd, tshirt en coltrui. En dan specifiek de geribde.

https://www.dilling.nl/Dames-ondergoed/ ... lange.html

https://www.dilling.nl/Dames-ondergoed/ ... ramel.html

Dat ziet er top uit! Die ga ik proberen, dank. :) Hoe valt de maat? Ik kan niet tegen erg strak zittende shirts, kan ik veilig mijn eigen maat bestellen denk je?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 16:08 



 
Profiel   

Ik heb jarenlang buiten gewerkt en moest helaas ook veel stilstaan (dekwacht, ankerwacht, ..)
Het énige wat hielp was goede merino wollen onderkleding! Dus zowel shirt met lange mouwen als een maillot onder de broek aan. Je 1e laag draag je best dicht/omsluitend tegen de huid. De andere lagen best iets losser.
Daar bovenop had ik dan nog vaak 2 tussenlagen truitjes en dan winteroverall/jas/..
Technische kleding helpt wel degelijk! Omdat het de transpiratie afvoert en je huid droogt houd.
Vaak ga je door gewone laagjes, ondanks je koud hebt, toch zweten en dit koelt je nog verder af!
Goede laagjes dus! En ja .. goede technische (thermo) kleding, kost best wel wat!
In fleece bvb of eigenlijk vele synthetische materialen, ga je dus sneller transpireren en afkoelen.
(ja dit geldt ook voor al die mensen die zeggen dat ze nooit zweten!)

Verder heb je vesten/truitjes met verwarming op batterij. Deze blijven best wel lang warmte geven! Als gebruik je het bvb maar even om het 'ijsblokgevoel' er al af te krijgen.

En het klinkt mss héél gek he, maar doe geen strak zittende schoenen aan!
Gewoon al vrijelijk je tenen kunnen bewegen doet bizar veel met de rest van je lijf :')

een tubesjaaltje helpt mij ook enorm, omdat ik dan minder de 'tocht' voel in mijn nek en dan koel ik ook minder snel af. deze heb je tegenwoordig in alle kleurtjes dus past ook makkelijk bij elke outfit.

Verder, google even op 'oefeningen aan bureau' of iets dergelijks. Er zijn veel gemakkelijke oefeningen die je eventueel zelfs onopgemerkt kunt uitvoeren. Of betrek gewoon de hele klas om even een paar minuten samen te bewegen.


Laatst bijgewerkt door BillyJ op 22-11-21 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 16:45 



 
Profiel   

poes schreef
O dat wist ik niet van fleece. Het is wel echt ingewikkeld om het goed te doen soms -O-

Daarom kun je beter wollen kleding van een goed bedrijf of tweedehands kopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 16:46 



 
Profiel   

Bedankt voor alle goede tips! Heb wat bij Dilling besteld, hopelijk helpt dat al. Verder ook vaagjes op zoek naar andere schoenen - warm maar echt netjes en milieuvriendelijk.

Ik had het er laatst met de kou-is-psychisch-collega biologie over :'). Ik kan niet eens formuleren waarom ik me zo stoor aan kou. Als je je beweegt doet het pijn ofzo? Als je jezelf aanraakt? Het idee dat elke beweging leidt tot een nieuw gevoel van kou? :))

Wel mooi om te lezen dat ik niet de enige ben!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 17:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 6 [ 142 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen