Pijnlijke, rode bultjes op vingers

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Pijnlijke, rode bultjes op vingers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-21 15:01

Om te beginnen: ik ben hier 2x mee naar de huisarts geweest en moet nu even aankijken!

Een paar weken geleden kreeg ik op 2 vingers een paar kleine rode bultjes/blaasjes.
Omdat dit er toch meer werden ben ik vorige week naar de huisarts geweest, ze (vervangende huisarts) dacht toen aan handeczeem dus kreeg ik hormoonzalf. Deze heb ik netjes 2 maal daags gesmeerd maar het werd alleen maar erger, de bulten werden groter, meer pijn eraan en ook steeds meer plekjes.
Dus vandaag terug geweest bij mijn eigen huisarts, zij heeft overlegd met weer een andere huisarts en ze denken nu aan hand, voet en mond ziekte (wat voornamelijk bij jonge kinderen onder de 10 voorkomt)

Heb ik weer dus :+

De bultjes zitten voornamelijk op 1 hand en dan verspreid over 4 vingers, de duim is tot nog toe gespaard gebleven. Ze zitten over heel die vingers, zijkant, boven, onder. 1 is zelfs in een week tijd het dubbele geworden qua grootte! Op de andere hand heeft alleen de wijsvinger 2 plekjes en that's it.
Ohja had ik al gezegd dat ze echt pijn doen? :')
Echter jeuken ze totaal niet. (dus vandaar eczeem niet passend)

In mijn mond heb ik (tot nog toe) ook helemaal niks ervaren.
Voeten heb ik al jaren last van zwemmerseczeem dus dat is niks nieuws. (en het ieder jaar terugkerende wintertenen :+ )

Ik doe niks in de zorg, kinderopvang of met chemicaliën etc.

Voor nu moest ik van de huisarts aankijken en als het erger word of andere klachten krijg even bellen. En met vettige creme smeren zodat ze niet gaan open scheuren door droogte.
Helaas is er ook niks aan te doen, dus door de pijn heen bijten (en zo nodig paracetamol) Nog even qua toevoeging: Het aanraken doet het meeste pijn, de grote bulten doen met buigen van de vinger ook pijn. Maar in rust voel ik er niks van.

Waarom dit topic? Hopelijk herkent iemand het, heeft er iemand tips of iets anders.
Ik zal hieronder wat foto's toevoegen.


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


(Dit zijn niet alle plekjes, zijn er vele meer! En op de foto zijn ze wat onduidelijk en veeeel minder rood (in het echt zijn ze vuur rood)

_Karlijn
Berichten: 6462
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Pijnlijke, rode bultjes op vingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 15:06

Ik heb hetzelfde, acrovesiculeus eczeem noemde de huisarts het bij mij. Ik kreeg hydrocortison creme, is dat hetzelfde als hormoonzalf?

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 15:09

Yep
Dyshidrotisch eczeem kan het ook zijn.
Laatst bijgewerkt door Morganlefay op 22-11-21 15:10, in het totaal 2 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 15:09

Ik heb iets vergelijkbaars wel eens gehad van het hooi. Daar zat waarschijnlijk een plant in waar ik niet tegen kon.
Het ziet er vervelend uit, hoop dat het snel weg trekt.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-21 15:14

_Karlijn schreef:
Ik heb hetzelfde, acrovesiculeus eczeem noemde de huisarts het bij mij. Ik kreeg hydrocortison creme, is dat hetzelfde als hormoonzalf?


triamcinolonacetonide kreeg ik vorige week. Weet niet of dat hetzelfde is. Heeft die zalf bij jou geholpen?

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 15:14

Ik heb precies ditzelfde ook. Bij mij werd het contact eczeem/contact allergie genoemd. Zalf heb ik ook gehad maar hielp niets. Uiteindelijk over de pijnlijkste plekken maar pleisters geplakt.

Inmiddels merk ik dat ik bij het gebruik van bepaalde producten heel veel last heb. Zoals een olie die ik gebruikte voor mijn haar. Als ik niet direct erna mijn handen helemaal was, dan heb ik binnen no time allemaal bulten. En die doen zo veel zeer.....

Maar ook het hele corona "was je handen stuk met zeep" verhaal was bij mij een probleem. Ik was ze letterlijk stuk. Vooral de ontsmettende zepen zoals bijvoorbeeld Dettol en de handalcohol overal veroorzaakt deze bulten.

Welke stof ik precies op reageer heb ik helaas nog niet uitgevonden, maar van bepaalde zepen heb ik geen last dus iets anders gebruik ik tegenwoordig niet meer.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 15:15

Mijn broertje had toevallig laatst ook hand-voet-mond ziekte. Hij is inmiddels ook ruiiiimmm boven de 10 jaar en heeft en doet verder niets met kinderen. ;-)

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-21 15:16

Morganlefay schreef:
Yep
Dyshidrotisch eczeem kan het ook zijn.


Alleen dan zou hormoonzalf moeten helpen, bij mij werd het alleen maar erger.


8nnemiek schreef:
Ik heb iets vergelijkbaars wel eens gehad van het hooi. Daar zat waarschijnlijk een plant in waar ik niet tegen kon.
Het ziet er vervelend uit, hoop dat het snel weg trekt.


Dat is ook niet fijn. Heb je er toen iets aan gedaan?

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-21 15:20

Ididit schreef:
Ik heb precies ditzelfde ook. Bij mij werd het contact eczeem/contact allergie genoemd. Zalf heb ik ook gehad maar hielp niets. Uiteindelijk over de pijnlijkste plekken maar pleisters geplakt.

Inmiddels merk ik dat ik bij het gebruik van bepaalde producten heel veel last heb. Zoals een olie die ik gebruikte voor mijn haar. Als ik niet direct erna mijn handen helemaal was, dan heb ik binnen no time allemaal bulten. En die doen zo veel zeer.....

Maar ook het hele corona "was je handen stuk met zeep" verhaal was bij mij een probleem. Ik was ze letterlijk stuk. Vooral de ontsmettende zepen zoals bijvoorbeeld Dettol en de handalcohol overal veroorzaakt deze bulten.

Welke stof ik precies op reageer heb ik helaas nog niet uitgevonden, maar van bepaalde zepen heb ik geen last dus iets anders gebruik ik tegenwoordig niet meer.


En je kreeg dan alleen bultjes op je handen? Ik ben ook al aan het bedenken wat ik anders qua shampoo gebruik maar dat is echt helemaal niks. Ik was mijn handen ook niet stuk, alleen als ik thuis kom van boodschappen of zo maar niet belachelijk veel meer dan voorheen. Handalcohol gebruik ik echt maar zelden.
Ik heb wel een ander dekbed sinds kort maar betwijfel of dat dan daarvan komt.
Pleisters erover plakken is inderdaad een optie als ik naar mijn veulen ga, dat als die een keer aan het touw trekt het niet meteen open schuurt of zo.


Matheno schreef:
Mijn broertje had toevallig laatst ook hand-voet-mond ziekte. Hij is inmiddels ook ruiiiimmm boven de 10 jaar en heeft en doet verder niets met kinderen. ;-)


Haha, ik ook ruim boven de 10. Wellicht dan toch ergens opgepikt ja.

DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 15:22

Hoelang heb je de hormoonzalf gesmeerd?
Ik heb hier zelf ook wel eens last van, komt vaak een beetje op als ik wat meer stress heb. Er werd toen ook gesproken van dyshidrotisch eczeem, ik heb het ook wel eens onder mijn voeten. Bij mij helpt nog het best om er gewoon niks aan te doen en te hopen dat het snel weer wegtrekt.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-21 15:23

DewiRox schreef:
Hoelang heb je de hormoonzalf gesmeerd?
Ik heb hier zelf ook wel eens last van, komt vaak een beetje op als ik wat meer stress heb. Er werd toen ook gesproken van dyshidrotisch eczeem, ik heb het ook wel eens onder mijn voeten. Bij mij helpt nog het best om er gewoon niks aan te doen en te hopen dat het snel weer wegtrekt.


1 week, 2x per dag. Dit mag je maximaal 2 weken smeren dus na 1 week moest er wel echt al verschil zijn en juist niet erger geworden zijn.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 15:24

ApplePapple schreef:
Morganlefay schreef:
Yep
Dyshidrotisch eczeem kan het ook zijn.


Alleen dan zou hormoonzalf moeten helpen, bij mij werd het alleen maar erger.


8nnemiek schreef:
Ik heb iets vergelijkbaars wel eens gehad van het hooi. Daar zat waarschijnlijk een plant in waar ik niet tegen kon.
Het ziet er vervelend uit, hoop dat het snel weg trekt.


Dat is ook niet fijn. Heb je er toen iets aan gedaan?


Bleek een kalknagel(teenje) te hebben :+
Dat opgelost en blaasjes weg.
Tja
Maar even serieus, cortison helpt niet dus dermatoloog opzoeken.
Laatst bijgewerkt door Morganlefay op 22-11-21 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 15:25

Matheno schreef:
Mijn broertje had toevallig laatst ook hand-voet-mond ziekte. Hij is inmiddels ook ruiiiimmm boven de 10 jaar en heeft en doet verder niets met kinderen. ;-)

Hand voet mond ziekte.
Toch het zelfde als mond en klauwzeer bij koeien?

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 15:26

daantjuhhh schreef:
Matheno schreef:
Mijn broertje had toevallig laatst ook hand-voet-mond ziekte. Hij is inmiddels ook ruiiiimmm boven de 10 jaar en heeft en doet verder niets met kinderen. ;-)

Hand voet mond ziekte.
Toch het zelfde als mond en klauwzeer bij koeien?

Dacht het niet
wij zijn niet evenhoevig
}>

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 15:27

daantjuhhh schreef:
Matheno schreef:
Mijn broertje had toevallig laatst ook hand-voet-mond ziekte. Hij is inmiddels ook ruiiiimmm boven de 10 jaar en heeft en doet verder niets met kinderen. ;-)

Hand voet mond ziekte.
Toch het zelfde als mond en klauwzeer bij koeien?


Zo noemden wij het wel constant tegenover hem ;-)

mag
Berichten: 1601
Geregistreerd: 09-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 15:28

Ik krijg dit altijd in de zomer. Dacht dat het een soort zonneallergie was.

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 15:28

ApplePapple schreef:
En je kreeg dan alleen bultjes op je handen? Ik ben ook al aan het bedenken wat ik anders qua shampoo gebruik maar dat is echt helemaal niks. Ik was mijn handen ook niet stuk, alleen als ik thuis kom van boodschappen of zo maar niet belachelijk veel meer dan voorheen. Handalcohol gebruik ik echt maar zelden.
Ik heb wel een ander dekbed sinds kort maar betwijfel of dat dan daarvan komt.
Pleisters erover plakken is inderdaad een optie als ik naar mijn veulen ga, dat als die een keer aan het touw trekt het niet meteen open schuurt of zo.


Ik heb het in het verleden ook op mijn voeten gehad. Dat heb ik nu nog maar heel af en toe. Dat zou kunnen komen van een bepaalde shampoo, dat ik in de sop heb gestaan bij het uitspoelen van mijn haar. Nou moet ik zeggen dat ik sowieso een erg gevoelig huidje heb hoor. Maar het wassen van mijn handen met zeep is echt de grootste boosdoener.

Overigens had ik het eerder op mijn voeten dan mijn handen. Toen noemde de arts het wintertenen. Dat het door de kou kwam. Maar ja, dat ging hoogzomer niet meer op toen ik weer helemaal onder zat :+

DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 15:28

DewiRox schreef:
Hoelang heb je de hormoonzalf gesmeerd?
Ik heb hier zelf ook wel eens last van, komt vaak een beetje op als ik wat meer stress heb. Er werd toen ook gesproken van dyshidrotisch eczeem, ik heb het ook wel eens onder mijn voeten. Bij mij helpt nog het best om er gewoon niks aan te doen en te hopen dat het snel weer wegtrekt.


Ik heb trouwens van bepanthen de eczeem creme, deze werkt voor mij goed om het een beetje te kalmeren. Meestal trekken de plekjes met 2 tot 3 weken weer weg. Misschien niet de slimste tip, maar ik heb nog wel eens de neiging om de grotere blaasjes onder mijn voeten en op mijn vingers met een steriele naald door te prikken en zo het vocht eruit te laten lopen. Daarna goed schoonmaken en een pleister erop. Meestal is het dan met een paar dagen weg. Al lopen ze soms nog een 2e keer weer vol, maar dan prik ik ze gewoon nog een keer lek.

Century

Berichten: 5961
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 15:29

mag schreef:
Ik krijg dit altijd in de zomer. Dacht dat het een soort zonneallergie was.

Dat zijn warmtebultjes. Kunnen erg jeuken. Dit lijkt me wat anders. :)

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-21 15:47

Ididit schreef:
ApplePapple schreef:
En je kreeg dan alleen bultjes op je handen? Ik ben ook al aan het bedenken wat ik anders qua shampoo gebruik maar dat is echt helemaal niks. Ik was mijn handen ook niet stuk, alleen als ik thuis kom van boodschappen of zo maar niet belachelijk veel meer dan voorheen. Handalcohol gebruik ik echt maar zelden.
Ik heb wel een ander dekbed sinds kort maar betwijfel of dat dan daarvan komt.
Pleisters erover plakken is inderdaad een optie als ik naar mijn veulen ga, dat als die een keer aan het touw trekt het niet meteen open schuurt of zo.


Ik heb het in het verleden ook op mijn voeten gehad. Dat heb ik nu nog maar heel af en toe. Dat zou kunnen komen van een bepaalde shampoo, dat ik in de sop heb gestaan bij het uitspoelen van mijn haar. Nou moet ik zeggen dat ik sowieso een erg gevoelig huidje heb hoor. Maar het wassen van mijn handen met zeep is echt de grootste boosdoener.

Overigens had ik het eerder op mijn voeten dan mijn handen. Toen noemde de arts het wintertenen. Dat het door de kou kwam. Maar ja, dat ging hoogzomer niet meer op toen ik weer helemaal onder zat :+


Nee dan niet inderdaad!
Ik ga toch eens opletten met shampoo en wasmiddel etc.

Mond en klauwzweer grapje kreeg ik net ook al toegeslingerd :+

Zonneallergie is het niet, het is pas sinds een paar weken en niet bepaald warm meer.

Ik heb Bepanthene eczeem zalf liggen omdat ik een tijd geleden last had van een (ECHT) eczeem plekje in mijn nek. Kan wel eens proberen op 1 bultje.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 16:02

Bultjes op de handen kunnen héél goed een uiting zijn van schimmel op de voeten. Aangezien je aangeeft dat je al jaren bekend bent met zwemmerseczeem zou ik beginnen om die eens even heel goed aan te pakken dan heb je kans dat het op je handen ook vanzelf verbetert.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-21 16:06

Alwiene schreef:
Bultjes op de handen kunnen héél goed een uiting zijn van schimmel op de voeten. Aangezien je aangeeft dat je al jaren bekend bent met zwemmerseczeem zou ik beginnen om die eens even heel goed aan te pakken dan heb je kans dat het op je handen ook vanzelf verbetert.


Ja, ook daarvoor heb ik hormoonzalf gekregen dus dat smeer ik ook 2x per dag.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 16:36

ApplePapple schreef:
Alwiene schreef:
Bultjes op de handen kunnen héél goed een uiting zijn van schimmel op de voeten. Aangezien je aangeeft dat je al jaren bekend bent met zwemmerseczeem zou ik beginnen om die eens even heel goed aan te pakken dan heb je kans dat het op je handen ook vanzelf verbetert.


Ja, ook daarvoor heb ik hormoonzalf gekregen dus dat smeer ik ook 2x per dag.


Is dat dan wel een hormoonzalf met een anti schimmel erin verwerkt? Want je zal toch die schimmel moeten doden en daarna ook als je klachtenvrij lijkt even goed blijven smeren om te voorkomen dat het zo weer terug is.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: Pijnlijke, rode bultjes op vingers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-21 16:52

Moet even thuis kijken hoe die heet maar wel met nog iets erin. Is namelijk een andere dan die ik had gekregen voor mijn vingers.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 16:58

ApplePapple schreef:
Moet even thuis kijken hoe die heet maar wel met nog iets erin. Is namelijk een andere dan die ik had gekregen voor mijn vingers.


Ah dan zal die inderdaad met miconazol zijn, heel goed!