Maagband door hypnose

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 12:04

CharleyT schreef:
Duke schreef:
Een vriendin ondergaat dit binnenkort. Ik denk dat het een hele mooie optie is. Er gaat wel een traject aan vooraf, zo moest zij al weken vooraf gaan leven alsof hij er zou zitten, dus kleinere porties eten, bewust en rustig je eten eten. En nog van dat soort tips. Dus je er zit ook zeker een begeleiding en voortraject bij. Ik vond het wel duur voor iets wat niet echt 'tastbaar' is. Maar goed, als het werkt, is het altijd nog fijner dan dat er daadwerkelijk in je wordt gesneden.


Lijkt me dat je met dat voortraject al gaat afvallen: kleinere porties! bewuster en rustig eten, niet onbelangrijk. Zet dat voort en je valt af.



Ja klopt.
Als emdr fan zeg ik: dat voortraject is belangrijk.
"Want als het over afvallen gaat, weten een boel mensen wel hoe het moet."
(En een aantal ook niet : acht keer op een dag koolhydraten eten, dan komt je lichaam nooit toe aan vetverbranding.)

... en de eigenlijke therapie is dan: kijken wat de triggers zijn. Hoe voelt het, om het daadwerkelijk te doen? Wat doet het emotioneel met je?
Of: sommige mensen kunnen goed afvallen, maar gaan daarna jojo-en. "Gosh, hoe zo dat dan...?"
Als je die dingen 'opruimt' kun je blijvend slanker zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 12:25

Het interesseert mij vooral omdat afvallen op zich wel lukt, maar ik ondertussen wel enorm prikkelbaar ben. Dokter en diëtiste gooien het op afkicken van suikers etc. Maar na 3 maand vind ik dat gewoon geen rechtvaardige uitleg meer. Ik loop van ‘s ochtends tot ‘s avonds rond met buikpijn van de honger. Ondanks dat mijn dieet dus is uitgebalanceerd. Voor mij is het niet langer houdbaar om zowel fysiek als mentaal af te zien. Dus ik hoop ergens dat hypnose hierbij kan helpen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Maagband door hypnose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 12:49

Je hoeft je voor mij helemaal niet te verantwoorden waarom je dit wilt doen :) het is al moeilijk genoeg!

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 13:06

Non stop buikpijn vind ik reden genoeg om 'op zoek te gaan'.
En dat drie maanden lang - ik snap volkomen dat je 'prikkelbaar' bent. (Ik denk dat ik dit gewoon niet om uit te houden zou vinden...!)
:(:)

In principe hoort een diëtiste goede, uitgebalanceerde voeding te kunnen 'plannen'.

Maar mogelijk komt jouw lichaam niet toe aan vetverbranding?
(Koolhydraten verbranden is makkelijker en gaat sneller, en met een tekort aan bijvoorbeeld ijzer lukt vetverbranding niet.)

(Qua nutritie zijn magnesium, vitamine B, carnitine, ijzer en zink nodig. Plus ten minste twee uur niet eten, liefst gecombineerd met licht /matig bewegen.)

En uiteraard zijn er meer opties, als gezegd: goed om 'links of rechts' op zoek te gaan!
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 24-11-21 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 13:11

Mijn vriendin heeft het gedaan en het leek eerst wel te helpen, maar het zwakte weer af. Misschien moet je het dan regelmatig herhalen?
Zij heeft nu een paar weken geleden een gastric bypass gekregen...Dat is best heftig vind ik. Maar ook al wil je veel eten het kan niet meer. Van twee hapjes zit ze al vol. De kilo's vliegen er inmiddels af. Ik denk dan: jee, kan dat niet doorschieten...blijft er niks meer van haar over.

Popstra
Berichten: 13735
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Maagband door hypnose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 13:46

Ik vind dit heel interessant maar nu vroeg ik me af, moet deze hypnose ook een keer weer opgeheven worden? Of verdwijnt dat vanzelf?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 14:02

manubres schreef:
Mijn vriendin heeft het gedaan en het leek eerst wel te helpen, maar het zwakte weer af. Misschien moet je het dan regelmatig herhalen?
Zij heeft nu een paar weken geleden een gastric bypass gekregen...Dat is best heftig vind ik. Maar ook al wil je veel eten het kan niet meer. Van twee hapjes zit ze al vol. De kilo's vliegen er inmiddels af. Ik denk dan: jee, kan dat niet doorschieten...blijft er niks meer van haar over.



Beide zijn mogelijk. Te mager worden en beetje sukkelen met tekorten of juist weer aankomen. Maar de meeste zijn er goed mee. Daarom wordt het ook zoveel gedaan denk ik.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 14:32

poes schreef:
manubres schreef:
Mijn vriendin heeft het gedaan en het leek eerst wel te helpen, maar het zwakte weer af. Misschien moet je het dan regelmatig herhalen?
Zij heeft nu een paar weken geleden een gastric bypass gekregen...Dat is best heftig vind ik. Maar ook al wil je veel eten het kan niet meer. Van twee hapjes zit ze al vol. De kilo's vliegen er inmiddels af. Ik denk dan: jee, kan dat niet doorschieten...blijft er niks meer van haar over.



Beide zijn mogelijk. Te mager worden en beetje sukkelen met tekorten of juist weer aankomen. Maar de meeste zijn er goed mee. Daarom wordt het ook zoveel gedaan denk ik.


Oké, we gaan het zien :D
Samen uiteten gaan wordt het denk ik niet meer... :o

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Maagband door hypnose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 14:54

Ik heb 3 vriendinnen met een bypass en ga met allen nog uit eten :j

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Maagband door hypnose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 15:00

Tuurlijk kun je nog uit eten, zeker als het al een tijdje geleden is. Kinderporties, dat meestal wel, en geen voor- en nagerecht.

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Maagband door hypnose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 15:03

Afvallen is en blijft toch gewoon minder eten. Mensen willen dit vaak niet horen maar het is toch echt zo.
Dat zie je ook aan Expeditie Robinson, hoeveel die afvallen in die weken. En met maagverkleiningen hetzelfde.

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Maagband door hypnose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 15:05

Absoluut waar

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 15:15

Suzanne F. schreef:
Afvallen is en blijft toch gewoon minder eten. Mensen willen dit vaak niet horen maar het is toch echt zo.
Dat zie je ook aan Expeditie Robinson, hoeveel die afvallen in die weken. En met maagverkleiningen hetzelfde.

Klopt! Het is heel simpel: minder kcal erin dan je verbruikt. En wat je overal leest: afvallen is 20% beweging en 80% voeding.

Maagverkleiningen helpen het hongergevoel te onderdrukken en je porties te verkleinen, maar als jij alsnog steeds meer gaat eten, rekt je maag gewoon weer op. Zoals ik altijd begrijp, want ben geen deskundige.

En als je met hypnose hetzelfde kan bereiken door hongergevoel te onderdrukken en je lijf te laten geloven dat je maag kleiner is, kan bereik je dat ook. En ik geloof wel dat dat kan, maar zoals gezegd: je moet er gevoelig voor zijn én er ook echt voor open staan en in geloven.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 12:54

Ben benieuwd of je hiervoor gegaan bent en eventuele ervaring? :)

Rocamor

Berichten: 10853
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 13:39

Suzanne F. schreef:
Afvallen is en blijft toch gewoon minder eten. Mensen willen dit vaak niet horen maar het is toch echt zo.
Dat zie je ook aan Expeditie Robinson, hoeveel die afvallen in die weken. En met maagverkleiningen hetzelfde.


Deze vind ik vallen in de categorie "alle paarden kunnen zonder dekens, ijzers, krachtvoer of bitloos". Kortom, veel te kort door de bocht en kwetsend voor velen die minder eten en toch niet afvallen / zelfs nog aankomen. En ja, ik ben het met je eens dat er best hele volksstammen zijn die teveel achter hun kiezen proppen.

TS, is er bij jou bloedonderzoek gedaan? Bijvoorbeeld op intoleranties? Om een voorbeeld te geven, ik ben op gegeven moment steeds minder gaan eten (en kwam enkel aan), khd minderen en juist meer dierlijke eiwitten (want Hey, dat helpt met afvallen). IF, want dat werkt bij velen. Ik kwam enkel steeds meer aan.
Uiteindelijk bij diëtiste terecht gekomen. Bloedonderzoek op intoleranties laten doen. Intolerant op de grote eiwitgroepem: zuivel, glutenhoudende granen, kippeneieren en nog wat noten en andere zaken. (En dat was 14 jaar terug bij een andere arts en een ander lab ook vastgesteld en ondanks eliminatie en later terug introduceren nooit klachten gehad, behalve het aankomen in gewicht). Met deze diëtiste dus een eliminatie dieet gemaakt. Eet ik veel? Ja ik vind van wel. Eet ik lekker? Zeer zeker. Is het lastig? Soms wel, vaak niet. Maar mijn lichaam voelt beter, en ik ben in een maand of 6 inmiddels ook een kg of 12-14 kwijt.

Wellicht is zoiets ook een idee voor jou. Want het gebalanceerde dieet van de gemiddelde diëtiste, zou mij niet laten afvallen.

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 14:29

Dan maar kort door de bocht maar er is nog nooit iemand aangekomen op Expeditie Robinson.
Hoe je het ook wendt of keert, elk pondje gaat nog steeds door het mondje. En natuurlijk kunnen mensen een trage stofwisseling hebben of andere medische problemen. Maar iedereen die structureel weinig eet, valt af. Minder calorieën binnenkrijgen dan je verbrandt. Met onze paarden kunnen we het supergoed: minder voeren, niet op het gras, graasmasker op. Zelfs als ze insulineresistentie etc hebben.
Met onszelf is het een stuk moeilijk want ja emotie, er is niemand die ons eten geeft en afmeet en zorgt dat we niet bij de voerkist kunnen. Ik kijk niemand anders erop aan dan mezelf, ik duw het in mijn mond en niemand dwingt me daartoe. Dus ik moet het zelf ook oplossen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Maagband door hypnose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 14:35

Er is een groot verschil tussen starving (zoals op expeditie robinson) en afvallen/op gewicht blijven. Bij starving gebeuren er tegelijkertijd heel veel dingen die je gewoon niet wilt. Dat begint met je lichaam die idd vet gaat interen maar ook alle niet noodzakelijke activiteiten vertraagt of stopt. Dit voel je als moeheid, geen zin om wat te doen, veel slapen, geen energie en veel mentale issues. Vervolgens begint de spieratrofie. Als laatste gaan je organen er mee stoppen. Opnieuw beginnen eten zorgt voor rare effecten: de spieren nemen niet vanzelf toe naar oude proporties en soms kunnen ze niet meer volledig herstellen. Je organen al helemaal niet.

Ik ben het er echt mee eens dat de meesten gewoon te veel eten. Maar starving is echt iets heel anders.

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 14:40

poes schreef:
Er is een groot verschil tussen starving (zoals op expeditie robinson) en afvallen/op gewicht blijven. Bij starving gebeuren er tegelijkertijd heel veel dingen die je gewoon niet wilt. Dat begint met je lichaam die idd vet gaat interen maar ook alle niet noodzakelijke activiteiten vertraagt of stopt. Dit voel je als moeheid, geen zin om wat te doen, veel slapen, geen energie en veel mentale issues. Vervolgens begint de spieratrofie. Als laatste gaan je organen er mee stoppen. Opnieuw beginnen eten zorgt voor rare effecten: de spieren nemen niet vanzelf toe naar oude proporties en soms kunnen ze niet meer volledig herstellen. Je organen al helemaal niet.

Ik ben het er echt mee eens dat de meesten gewoon te veel eten. Maar starving is echt iets heel anders.


Eens, jezelf uithongeren en niet genoeg/de juiste voedingsstoffen binnenkrijgen is uiteraard ongezond.
Maar dat is de hele andere kant. Paarden geven we dan ook vitaminekorrels bijvoorbeeld.
Maar als je van weinig eten zou aankomen zouden er geen magere kindjes in Afrika zijn. Ik vind dat altijd een non-excuus en gebruik hem zelf nooit. Ik kan weinig eten en niet afvallen maar blijkbaar eet ik dan nog steeds teveel voor mijn lichaam/lengte/energieverbruik.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Maagband door hypnose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 15:46

Eigenlijk denk ik dat sommige mensen een eetverslaving hebben. Daardoor worden ze dan te zwaar.Je kunt dan een maagband laten aanbrengen (in het echt via een operatie) en daardoor kun je dan niet meer veel eten. Echter,de verslaving zal dan een andere uitweg zoeken.Ik denk dat het belangrijk is WAAROM iemand verslaafd is (aan eten of aan iets anders).Als de oorzaak wordt weggenomen heeft de verslaving geen reden meer en zal kunnen verdwijnen.Ik zie het meeste in psychotherapie.Hypnose vind ik te ingrijpend.Een echte operatie is trouwens nog ingrijpender en geeft kans op bijwerkingen.

Lieser
Berichten: 1494
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 16:13

Snippergroen schreef:
Is het dan niet zo dat in dat voortraject de welbekende 'knop' al omgaat? Ik geloof zeker wel in hypnose, maar vraag me af of je bij zoiets met een voortraject niet juist een soort placebo effect krijgt.

Als dat zo was, zou een dieet ook moeten werken. En dat is niet zo, in ieder geval niet langdurig.

Leen27
Berichten: 68
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 17:43

Ik heb 4 jaar geleden een virtuele maagband gehad (via hypnose dus). Eigenlijk was ik voor de maagband al goed aan het afvallen (12 kilo kwijt), maar was bang dat ik weer bleef hangen op maximum 15 kilo zoals mijn vorige afvalpogingen. Het was de bedoeling om 1 sessie te volgen, ze hebben mij het hele traject aangeraden, totaal van 4 sessies.

Om een lang kort te maken: bij mij werkte het niet. Terwijl ik wel onder hypnose te brengen was en mij aan de opdrachten hield.
Met opdrachten bedoel ik:
- iedere dag een half uur meer bewegen dat je al deed
- van een klein bord eten
- je bestek na iedere hap neerleggen
- met een golfbal spelen voor je gaat eten ( tijdens de sessie krijg je te horen dat je maag nu de grote van een golfbal heeft)
- water drinken voor het eten ( en minimaal 2 liter per dag)
- iedere dag naar hypnosessie luisteren (algemene podcast, niet op maat gemaakt)
- een kledingstuk kopen in de maat die je graag wil behalen. Dit dagelijks bekijken en visualiseer jezelf hierin.

Persoonlijk denk ik dat iedereen die dit doet, afvalt. Dan heeft het niets meer met hypnose te maken.
Heb vooral spijt van het geld. Hiermee had ik serieus wat maanden een personal coach kunnen betalen of gezond eten aan huis kunnen leveren.

Als je het wil proberen: zoek dan iemand die meer is dan enkel hypnosetherapeut. Hiervoor heb je namelijk geen diploma nodig. Er zijn ook diëtisten, psychologen,... Die hypnose mogen geven. Zij kunnen je gedegen helpen.

Popstra
Berichten: 13735
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Maagband door hypnose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 10:37

Ik denk dat de mensen die een maagverkleining nemen meer gebaat zijn bij psychische hulp omdat hun eetgedrag vaak met emoties te maken hebben.
Dat ga je enkel met een maag verkleining niet veranderen.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 11:07

Popstra schreef:
Ik denk dat de mensen die een maagverkleining nemen meer gebaat zijn bij psychische hulp omdat hun eetgedrag vaak met emoties te maken hebben.
Dat ga je enkel met een maag verkleining niet veranderen.

Precies,dat zei ik ook al.Net zoals je een luchtzuigend paard met een band wel kunt hinderen aan het zuigen maar veel beter is om de oorzaak bijv.stress door te lang op stal staan bijv.weg te nemen.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 12:04

Popstra schreef:
Ik denk dat de mensen die een maagverkleining nemen meer gebaat zijn bij psychische hulp omdat hun eetgedrag vaak met emoties te maken hebben.
Dat ga je enkel met een maag verkleining niet veranderen.


Is dat hele hypnose niet juist een vorm van psychische hulp? En daarmee beter dan een fysieke maagband?

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Maagband door hypnose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 12:10

Bij hypnose visualiseer je ook je wens/doel. Door daar dan elke dag aan te moeten denken werk je aan je doel. Als het helpt om jezelf te activeren dan is dat prima. Helemaal als het je zonder die sessie niet lukt. Je krijgt handvatten.

Volgens mij moet je het allemaal niet spannender en ingewikkelder maken. Het is een mooie methode en als het helpt helemaal goed.