Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Ervaringen gezochten van vrouwen met PMDD

 
Profiel   

IK herken veel kenmerken van PMDD biij mij.

Zijn er vrouwen die dit ook herkenennen bij zich zelf.

https://www.pmddnederland.nl/wat-is-pmdd
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 19:33 



 
Profiel   

Ik slik daarom al jaren de pil (Yasmin) door zodat ik geen wisselingen meer heb in de hormonen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 20:00 



 
Profiel   

Is er bij jouw dit vast gesteld?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 20:09 



 
Profiel   

Niet officieel qua naam, maar mijn huisarts raadde het mij aan om Yasmin te gaan slikken (omdat het niet goed met mij ging).
Ik ben wel eens gestopt oa ivm zwangerschap en om te kijken of mijn migraine zou verminderen, maar zodra ik langer dan 2 weken stop ben ik een sneu hoopje mens met onverwachte moodswings wat voor niemand leuk is (niet voor mij, maar zeker niet voor mijn omgeving).

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 20:36 



 
Profiel   

Steekt vinger op.

Nu heette het rond 1980 PMS en was het zo ongeveer revolutionair.

Nee, het is geen hormonale disbalans, die schommelingen horen bij een gezonde vrouw in haar vruchtbare jaren.

Als je lichaam en geest hier niet goed mee kunnen dealen, is er iets anders aan de hand.
Tekort aan koper? Calcium..? Magnesium...? - De lijst is langer, en het is de moeite waard om bijvoorbeeld met een orthomoleculair arts uit te zoeken waar m de kneep zit.

Nadat ik dit rond 1980 had gedaan, heb ik zonder pillen tot mijn vijftigste plezier van mijn cyclus gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 12:14 



 
Profiel   

PMDD is een zwaardere vorm van PMS. PMDD is geen nieuwe naam voor PMS.
https://www.pmddnederland.nl/pmdd-pms?g ... kIQAvD_BwE

Citaat
Een deel van de vrouwen met PMS heeft dermate zware klachten dat we spreken van een stoornis: Premenstrual Dysphoric Disorder, ofwel PMDD. Het belangrijkste verschil met PMS is dat de klachten vooral emotioneel van aard zijn en zo heftig dat ze een enorm negatieve invloed op het dagelijks functioneren hebben. PMDD-patiënten geven vaak aan het gevoel te hebben hun zelfcontrole kwijt te zijn en in een soort Jekyll en Hyde te veranderen.

Citaat
Wat is PMDD?
De term PMDD is voor de meeste mensen nog vrij onbekend. PMDD staat voor ‘premenstrual dysphoric disorder’ en is een ernstigere vorm van PMS. De klachten kunnen vooral emotioneel erg heftig zijn. Ongeveer vijf procent van de vrouwen heeft last van PMDD. Ook zij ervaren zowel lichamelijke en geestelijke klachten, alleen hebben de emotionele klachten de bovenhand. Het gaat hierbij om zware depressieve gevoelens tot aan dagelijkse woedeaanvallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 12:29 



 
Profiel   

... ik weet dat we anno 2021 onderscheid maken tussen pms en pmdd.
Op zich prima: heb je veel of weinig last.
In principe hoor je GEEN last te hebben.

In 1980 was het doorgaans aanstellerij, psychiatrisch of: revolutie : pms.
Hoe licht of zwaar ook.

Persoonlijk gebruikte ik voor die laatste, merkwaardige maar prettige dagen van mijn cyclus ook de letters pms, maar als gezegd : het kan prettig zijn ipv een terugkerende belasting.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 12:41 



 
Profiel   

Even voor mezelf.

OM het duidelijk te krijgen.

Vind je het dikke onzin of niet Janneke?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 18:50 



 
Profiel   

Ik heb denk ik ook pms of pmdd. Ik kan voor mezelf niet goed inschatten hoe erg het is en onder welke naam het dus valt.
Daarnaast heb ik ptss. Dus heb sowieso last van heftige emoties. Alleen voor de menstruatie is het nog wat erger plus de bijbehorende pijn, vermoeidheid, behoefte aan eten/ suiker etc.

De huisarts gaf me 2 opties, de pil of antidepressivum. De antidepressivum heb ik even geprobeerd maar dat was geen succes. De pil wil ik liever niet meer aan omdat dat mijn stemming helemaal afvlakt. Ik voelde me toen vrijwel continu depressief. Dus nu moet ik er maar mee leren leven. Ik probeer er rekening mee te houden door mild te zijn op die momenten. Ik weet dat ik er last van heb, dus mag mezelf helpen dan door lekker op tijd naar bed te gaan, een zoet smaakje in mijn thee (zoethout ofzo), geen drukke planning, kruik erbij. Alleen het emotionele stuk daar heb ik geen oplossing voor. Ik hoop dat dat door verder gaan met therapie verbeterd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 19:25 



 
Profiel   

Er is een Instagram account en podcast van de menstruatiemeisjes. 1 van die vrouwen heeft ook PMDD. Daar heb je misschien ook wat aan.

Zelf denk ik dat ik er ook last van heb. Ik slik teunisbloemolie om minder menstruatiekrampen en hormoonschommelingen te hebben. Voor mijn gevoel helpt dit maar het kan natuurlijk ook een placebo zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 19:28 



 
Profiel   

Ik vermoed dat ik het ook heb. Sinds 2 jaar hou ik mn menstruatie bij met een app en ben ik erachter dat ik vanaf mijn ovulatie tot aan menstruatie kamp met psychische klachten. Voorheen gooide ik dit op een depressie en dacht ik zelfs dat ik manisch was in de andere weken. Mijn paychologen wilden dat ik antidepressiva gebruikte maar vanwege eerdere negatieve ervaringen geweigerd en de behandelingen zijn daarop volgend ook stop gezet. Vanaf toen dus mijn cyclus gaan bijhouden en mij gaan inlezen over PMDD en PMS. Na de huisarts ben ik niet gestapt, want daar krijg ik toch vermoedelijk het advies om hormonale anticonceptie te gebruiken waar ik ook negatieve ervaringen mee heb.
Ik gebruik dus geen anticonceptie (op het rubbertje na ;) ). Sinds 2 a 3 maanden ben ik wel begonnen met het slikken van monnikspeper en teunisbloemolie en ik kan daadwerkelijk zeggen dat het helpt. Veel minder schommeling in stemming en weinig tot nauwelijks nog depressieve gevoelens. Soms voel ik wel dat ze er zijn maar ik weet ze te onderdrukken of ze zetten niet door. Voorheen had ik in de 2 weken na mijn ovulatie vaak huilbuien en zware neerslachtige gedachten. Dit heb ik nu helemaal niet meer en ik bedenk mij met dat ik al 2 maanden niet meer gehuild heb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 19:39 



 
Profiel   

Bij mij is het zo erg dat ik heel erg last krijg van zelfmoord gedachtes die regelmatig leiden tot ook zelfmoordacties.

|Altijd rond de eisprong,

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 19:56 



 
Profiel   

Wat heftig TS! Heb je hier ook gesprekken over? Met bijvoorbeeld de huisarts of een psycholoog?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 20:14 



 
Profiel   

Wat heftig Ts, lijkt me inderdaad goed om met je huisarts te bespreken.
Wie weet kan die iets voor je betekenen en kun je misschien hulp krijgen om met die gedachtes om te gaan? je bent vast en zeker niet de enige die dit zo ervaart :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 20:21 



 
Profiel   

Ik loop bij Lentis en die helpen me heel erg goed.

ALleen het gaat niet zo snel en even makkelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 20:24 



 
Profiel   

Ik had ook last van zelfmoordgedachtes, gelukkig geen acties maar voelde me altijd heel vervreemd van mijzelf in die weken. Snapte er nooit wat van waarom, tevens ook wel een verleden met ptss maar daar sinds EMDR weinig last van maar ook dat wakkerde weleens op tijdens ovulatie. Het was ook van de een op de andere dag ineens , bam! Depressief. Ik keek dan in mijn cyclus app, en na 6 maanden bijhouden dat t telkens de dag van mijn ovulatie was trok ik mijn conclusies.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 20:44 



 
Profiel   

Deugenietje schreef
Even voor mezelf.

OM het duidelijk te krijgen.

Vind je het dikke onzin of niet Janneke?


Oh, meis toch : last hebben van je cyclus is iets wat heel veel vrouwen hebben,
en het is knetterellendig.
Ik herinner me nog dat ik verzuchtte dat ik mij compleet wanhopig voelde, 'maar vraag me alsjeblieft niet waarom'. Het was op slechte dag "gewoon aanwezig".
(En verdween ook wel weer, om dus na een poos terug te komen.)
Samen met een goede vriendin die ook flink last had, hebben we wat afgepuzzeld voor we het konden oplossen. (Een kennis van één van de proffen gaf aan de andere kant van het land les 'in iets dat wellicht interessant was' en dat was idd een goede tip.)

(Hoe de medici er destijds mee omgingen heb ik weinig goeds over te melden. Het huidige onderscheid tussen pms en pmdd zie ik als de kwestie 'heb je last of heb je veel last', terwijl je geen last hoort te hebben. Die twee termen zelf zijn niet verkeerd.)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 22:13 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen