Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Niet durven slapen

 
Profiel   

Hoe leg ik het uit.

Heb altijd chaos en drukte in mijn hoofd.

Als ik slaap dan droom ik zo werkelijk dat ik letterlijk in 2 werelden leef.

Daarom 'slaap ik nietgeaag.

Meer mensen met dit probleem?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 01:09 



 
Profiel   

Yes, vannacht ook weer te realistische dromen. Ik droom ook regelmatig over mijn overleden vader, ben dan als ook wakker word helemaal in de war en heb daar dan gedurende de dag ook echt last van. Soms helpt het om wat minder warm te slapen dus raampje open of een dekbed eraf. Ik heb ook af en toe slaapverlamming, dan voelt het alsof ik wakker ben maar niet kan bewegen. Vaak heb ik dan een nachtmerrie waarbij er iemand naar me toe komt om me iets aan te doen en dan voelt het alsof ik in een greep word gehouden en niet kan ontsnappen. Vreselijk eng is dat. Hierdoor ben ik bang om alleen te slapen, en dat terwijl ik een vrouw van 35 ben. Ik slaap hooguit 1x per jaar alleen en dan slaap ik eigenlijk ook niet. Ik rek dan zo lang mogelijk tot ik echt mijn ogen niet meer open kan houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 07:07 



 
Profiel   

yvje86 schreef
Yes, vannacht ook weer te realistische dromen. Ik droom ook regelmatig over mijn overleden vader, ben dan als ook wakker word helemaal in de war en heb daar dan gedurende de dag ook echt last van. Soms helpt het om wat minder warm te slapen dus raampje open of een dekbed eraf. Ik heb ook af en toe slaapverlamming, dan voelt het alsof ik wakker ben maar niet kan bewegen. Vaak heb ik dan een nachtmerrie waarbij er iemand naar me toe komt om me iets aan te doen en dan voelt het alsof ik in een greep word gehouden en niet kan ontsnappen. Vreselijk eng is dat. Hierdoor ben ik bang om alleen te slapen, en dat terwijl ik een vrouw van 35 ben. Ik slaap hooguit 1x per jaar alleen en dan slaap ik eigenlijk ook niet. Ik rek dan zo lang mogelijk tot ik echt mijn ogen niet meer open kan houden.


Slaapverlamming is echt heel naar. Helaas heb ik er sinds een half jaar ook regelmatig last van. Alleen mijn spraak doet het dan half en ik kan mijn ogen bewegen. Ik kan heel zachtjes de naam van diegene zeggen die naast mij slaapt. Mijn ex-vriend werd hier altijd makkelijk wakker van, die moest mij dan even bewegen/vasthouden. Ik kwam wel achter een patroon: slapen op mijn rug. Elke keer als ik wakker werd lag ik namelijk op mijn rug. Nou ben ik van nature een zij-slaper, dus dat is een voordeel. Ik probeer dan ook te voorkomen dat ik op mijn rug slaap. Misschien is dat iets om zelf ook naar te kijken?


@TS heb je al professionele hulp ingeschakeld voor jouw probleem? Zo heb ik in het verleden slaapmedicatie gehad (puur omdat ik niet kon slapen, dit had niet te maken met dromen of nachtmerries), maar ik droomde toen amper. Medicatie is natuurlijk niet altijd de oplossing, maar kan tijdelijk verlichting bieden en daarnaast zou je therapie of iets dergelijks kunnen krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 07:20 



 
Profiel   

Klopt, ik heb het ook altijd als ik op mijn rug lig. Ik ben van nature een zij/buikslaper dus hoe ik dan op mijn rug kom geen idee. Het enige wat ik nog kan is idd ook kijken en ik probeer te schreeuwen maar dat klinkt dan een beetje alsof je schreeuwt met je mond dicht. Mijn man wordt er wakker van een kalmeert mij dan ook gelukkig. Maar ik heb ook wel eens gehad dat het tijdens slaapverlamming voelde alsof de deken langzaam van me af werd getrokken en ik aan mijn voeten mijn bed uit werd getrokken, echt heel eng. Dat is dus echt de reden dat ik niet alleen durf te slapen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 07:28 



 
Profiel   

Ik herken het allemaal en inderdaad: alleen op mijn rug. Dat is de trigger :j

Wat mij heeft geholpen is de realisatie dat er in je slaap an sich niet veel kan gebeuren. Dat helpt niet als je in dikke paniek uiteindelijk wel wakker wordt (na een enorme strijd) maar daarna ben je weer veilig :j Ook in zo'n droom proberen controle te pakken, kan helpen (lukt mij niet altijd) ..

En inderdaad, slaapmiddelen helpen tegen dromen.. kan helpen om af en toe je rust te pakken als je teveel paniek maakt en dus niet uitrust.. en weer een beetje vertrouwen krijgen in slapen

Yvje86: Ik ben nog een stukje ouder dan jij :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 07:39 



 
Profiel   

Hier ook enge dromen of rare dingen zien als ik op mijn rug slaap. Ik kan ook heel realistisch dromen. Vroeger kon ik mijn droom een beetje sturen, vooral als het eng was. Dan kon ik mezelf wakker laten worden omdat ik doorhad dat ik droomde. Of ik kon wegvliegen. :P
Nu gaat dat een stuk moeilijker maar gelukkig heb ik ook minder enge dromen dan vroeger toen ik klein was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 08:07 



 
Profiel   

Ja ik heb dit ook heel extreem gehad. Wat voor mij helpt:
- in slaap vallen met een podcast; ik pieker minder
- accepteren dat als je slecht slaapt je dat prima overleeft
- accepteren dat dromen bij je hoort
- een verzwaringsdeken

Het is vooral belangrijk: je kan best even zonder slaap! Dus maak je niet te druk over een slechte nacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 08:09 



 
Profiel   

Ik herken het ook ts. Ik heb soms tijden dat ik zo realistisch droom dat ik overdag niet meer weet wat echt is gebeurd en wat niet. Dat maakt me dan best onzeker

Wat bij mij helpt is zorgen dat er minder chaos is. Dus overdag rustiger aan doen, ademhalingsoefeningen, stress verminderen. Misschien is het goed om met iemand te gaan praten?
Verder helpt het mij ook om lekker veel te slapen, als ik zo droom slaap ik namelijk ook niet echt diep. Hoe vermoeider ik ben hoe chaotischer het wordt, dus dan beland je in een vicieuze cirkel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 08:16 



 
Profiel   

Vooral proberen je er niet druk over te maken. Dan maar wat minder slaap. Zolang je nog functioneert is dat maar zo. Vaak als je het accepteert scheelt het al een stuk!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 08:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen