Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Stoppen met hormonen, veel klachten?

 
Profiel   

Hoi,

Sinds 2 jaar geleden ben ik helemaal gestopt met hormonen. Ik wilde de zooi niet meer in mijn lijf hebben, ik werd psychisch een ander mens door hormonen.

Nu ben ik inmiddels 2 jaar helemaal van de hormonen af maar ik heb opeens heel veel ongemakken die ik niet had toen ik wel hormonen gebruikte. Dit kan uiteraard toeval zijn, maar het zou ook een verband kunnen hebben. Ik weet dat er een topic is over anticonceptie, maar omdat het misschien ook helemaal geen verband heeft heb ik toch besloten om een apart topic te openen.

De symptomen die ik sinds het stoppen ervaar zijn:

* Haaruitval
* Schimmelinfectie na elke menstruatie, (nu onder controle door elke dag Yakult te nemen)
* 2 weken na mij menstruatie buikpijn rechts onderin
* Puistjes
* Last van mijn darmen, voor al ook tijdens het paardrijden ik kan zo opeens diarree op voelen komen tijdens een buitenrit. En dan moet ik ook echt!

Ik weet dat ik eigenlijk naar de huisarts zou moeten gaan om het met haar te bespreken. Maar omdat alles nu lastig en irritant gaat ben ik eerst benieuwd naar mensen die dit herkennen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 17:49 



 
Profiel   

Ik ben sinds iets meer dan een maand gestopt en herken je klachten nog niet, en ik hoop ze ook niet te krijgen. Jaren geleden ben ik ook eens een paar jaar gestopt geweest, en ook toen had ik die klachten, op acne na, niet.

Maar, je hebt dus al twee jaar last van deze klachten? Ik zou daarvoor echt naar een huisarts gaan, wie weet is er iets onderliggends?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 18:04 



 
Profiel   

Ik herken de buikpijn 2 weken na menstruatie wel. Dat is bij mij dan mijn eisprong. Duurt een paar uurtjes dat ik dan of links, of rechts wat kramp heb. Van de pil ( ik ga er voor het gemak van uit dat dat de hormonen zijn waar je het over hebt) is wel bekend dat het in veel gevallen tegen acne/ puistjes helpt, dus op zich vind ik dat ook helemaal geen rare in je lijstje.

De darmen heb ik dan weer nog nooit van gehoord. Evenals haar uitval. Daar kan ik niks zinnigs over zeggen. En zoals je zelf al opperde, het meest betrouwbare is toch om een arts te vragen. Bij ons doen ze tegenwoordig ook consulten digital. Dus per mail. Mijn zoontje had een keer erg bijzondere uitslag. Midden in de eerste corona golf. Toen was dat echt een uitkomst! Foto's gestuurd. Dokter belde me diezelfde middag even, en een uur later kon ik een zalfje halen bij de apotheek. Dus misschien dat dat voor jou ook een optie zou zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 18:08 



 
Profiel   

_San87_ schreef
Ik ben sinds iets meer dan een maand gestopt en herken je klachten nog niet, en ik hoop ze ook niet te krijgen. Jaren geleden ben ik ook eens een paar jaar gestopt geweest, en ook toen had ik die klachten, op acne na, niet.

Maar, je hebt dus al twee jaar last van deze klachten? Ik zou daarvoor echt naar een huisarts gaan, wie weet is er iets onderliggends?


Haaruitval kwam vorig jaar voor het eerst en heeft erg lang aangehouden (half jaar) toen is het even weg geweest en nu is het in alle hevigheid alweer een half jaar terug. Gelukkig is mijn haar niet minder vol.

De maandelijkse schimmelinfecties weet ik eigenlijk niet goed hoe lang ik daar al precies mee loop, ik weet wel dat ik er nooit last van had toen ik nog hormonen gebruikte. Dit geldt ook precies het zelfde voor de buikpijn.

De puistjes zijn wel al echt 2 jaar terug.

De last van mijn darmen vooral tijdens het paardrijden speelt ook al 2 jaar, maar wel op en af. Er is geen peil op te trekken wanneer ik daar last van krijg en wanneer niet. Eerst dacht ik dat het alleen was wanneer ik echt lange buitenritten maakte. Laatste keer was het al na 10 minuten op het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 18:09 



 
Profiel   

Petrichor schreef
_San87_ schreef
Ik ben sinds iets meer dan een maand gestopt en herken je klachten nog niet, en ik hoop ze ook niet te krijgen. Jaren geleden ben ik ook eens een paar jaar gestopt geweest, en ook toen had ik die klachten, op acne na, niet.

Maar, je hebt dus al twee jaar last van deze klachten? Ik zou daarvoor echt naar een huisarts gaan, wie weet is er iets onderliggends?


Haaruitval kwam vorig jaar voor het eerst en heeft erg lang aangehouden (half jaar) toen is het even weg geweest en nu is het in alle hevigheid alweer een half jaar terug. Gelukkig is mijn haar niet minder vol.

De maandelijkse schimmelinfecties weet ik eigenlijk niet goed hoe lang ik daar al precies mee loop, ik weet wel dat ik er nooit last van had toen ik nog hormonen gebruikte. Dit geldt ook precies het zelfde voor de buikpijn.

De puistjes zijn wel al echt 2 jaar terug.

De last van mijn darmen vooral tijdens het paardrijden speelt ook al 2 jaar, maar wel op en af. Er is geen pijl op te trekken wanneer ik daar last van krijg en wanneer niet. Eerst dacht ik dat het alleen was wanneer ik echt lange buitenritten maakte. Laatste keer was het al na 10 minuten op het paard.

Heb je stress? Want alles wat je beschrijft zijn ook stress symptomen.

Voor wat betreft de schimmelinfecties, is er behalve de hormonen nog iets anders veranderd in je leefstijl/intieme verzorging? Ik hoef t niet in details te weten, uiteraard, dit is als handvat bedoeld om te zien of het niet daardoor veroorzaakt wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 18:13 



 
Profiel   

Stress, ja dat heb ik op dit moment wel. Maar zeker niet al 2 jaar lang..

Verder zijn er geen dingen veranderd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 18:18 



 
Profiel   

Petrichor schreef
Stress, ja dat heb ik op dit moment wel. Maar zeker niet al 2 jaar lang..

Verder zijn er geen dingen veranderd.

Zou wel je haaruitval verklaren, misschien? Ik had het er vandaag nog met mijn kapster over. Stress slaat ook op je haar.

Ik denk toch echt nog steeds dat je het beste met je arts kunt overleggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 18:21 



 
Profiel   

sinds ik geen hormonen meer gebruik voel ik de eisprong inderdaad ook heviger. Pijnlijk, maar duurt gelukkig niet heel lang.

Haaruitval heb ik elk jaar een tijdje, net als mijn kippen en hond denk ik dan maar, zolang er geen kale plekken komen is het lastig maar overkomelijk.

voor wat betreft je darmen en schimmel zou ik even met je huisarts overleggen. sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 18:26 



 
Profiel   

Schimmel infectie kan ontstaan door een allergie voor parfum (voor al wit wasmiddel) en sterke was geuren.Even opletten of je misschien douche schuim/zeep/handcreme/wasverzachter enz in de buurt van je onderkantje krijgt.Diaree kan je van voeding krijgen en soms buikpijn hoort bij vrouw zijn .

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 19:17 



 
Profiel   

De buikpijn die je voelt is inderdaad je eisprong. Dat hoeft niet gerelateerd te zijn aan al dan niet anticonceptie gebruiken, ik heb het nooit gevoeld tot 2 jaar terug ongeveer. Altijd zelfde anticonceptie en ineens begon ik het ook te voelen. Voelt bij mij een beetje alsof iemand een stukje van mn ingewanden vastpakt tussen 2 vingers en ronddraait.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 19:23 



 
Profiel   

Ik herken het stukje maandelijkse schimmelinfectie, dit heb ik ook zo vaak gehad met een zonder hormonen.

Ik ben gaan kijken wat voor mij hielp om deze klachten af te laten nemen.

1e ander menstruatie product: voor mij is wasbaar maandverband echt de uitkomst!

2e wasmiddel! Ik gebruik ariel pods zonder al het extra.
Laatst is een keer gewisseld en meteen was het terug.

Niet wassen met zeep of iets puur en alleen water.


2 weken na menstruatie kan heel goed de eisprong zijn die je dan voelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 19:36 



 
Profiel   

Wat de betreft de acne: ga naar een dermatoloog. Kans bestaat dat je adult acne hebt, iets wat de pil vaak heel goed onder controle houdt. Het komt dan bij vrouwen op oudere leeftijd helaas alsnog boven bij stoppen met anticonceptie.

Maar darmen/schimmel/acne/ haar: dat hoeft niet hormonen te zijn dat kan ook echt je weerstand of darmen zijn die combinatie denk ik? Ik zou toch eens bij een dokter gaan en je klachten voorleggen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 19:38 



 
Profiel   

Heb je een koperspiraal?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 19:42 



 

* Haaruitval:
Stoppen met de pil kan een weerslag hebben op je haar. De hormonen in de pil kan een ongelooflijk mooie haarbos geven bij sommige vrouwen, en bij stoppen krijg je dus last van haarverlies.
Dat stabiliseert gelukkig nog wel!
Het kan ook zo zijn dat je gewoon 2x per jaar op de seizoensverandering reageert, net zoals paarden ;)
Voor beter haar kan je altijd een vitamine B-complex bijnemen.

* Schimmelinfectie na elke menstruatie, (nu onder controle door elke dag Yakult te nemen)

Een schimmelinfectie kan veel verschillende oorzaken hebben. Hormonale anticonceptie, en dan vooral een nuvaring, kunnen dit in de hand werken. In principe zou dat dan beter moeten zijn na het stoppen.
Sommige vrouwen zijn gewoon gevoeliger aan schimmelinfectie dan andere, los van pilgebruik.
Zoals je zelf zegt is het beter door gebruik van Yakult = goede bacteriën die je dagelijks inneemt.
Een gezonde, suikervrije voeding is ook erg belangrijk voor een gezonde bacteriebalans in de darmen/vagina.
Daarnaast kan het helpen om inlegkruisjes te dragen (gedurende heel de cyclus dus) en deze heel regelmatig te vervangen, zodat er niets kan 'broeien' in je slipje. Voortdurend schoon, katoenen ondergoed is ook een idee maar praktisch weinig haalbaar.
De reden dat het altijd optreedt na de menstruatie, is omdat tijdens de menstruatie de vagina grondig schoongemaakt wordt en de boel terug in balans komt. Daarna begint het ongemak vaak weer opnieuw.

* 2 weken na mij menstruatie buikpijn rechts onderin
Omdat je spreekt over 2 weken na, denk ik hierbij ook gewoon aan een eisprong.
Hormonale verschuivingen kunnen ervoor zorgen dat je je eisprong plots gaat voelen, terwijl je dat eerder nooit had. Sommige vrouwen voelen het enkele uren, andere hebben er 2 dagen last van.

* Puistjes
Het grote voordeel van de pil is een gave huid. Stop je met de hormonen, krijg je ook weer te maken met een onzuivere huid. In het begin is dit erger, het trekt wel weer bij. Ook naarmate je ouder wordt krijg je een rustige huid. Gezonde voeding, veel water, en sport is altijd goed voor een betere huid. En élke avond trouw reinigen.

* Last van mijn darmen, voor al ook tijdens het paardrijden ik kan zo opeens diarree op voelen komen tijdens een buitenrit. En dan moet ik ook echt!
Last van je darmen kan veel oorzaken hebben maar heeft volgens mij minder met het stoppen van de pil te maken. Tenzij je stoelgang beter op gang is gekomen sinds je gestopt bent?
In dat geval kan beweging ervoor zorgen dat de boel sneller op gang komt dan wanneer je gewoon zittend achter de computer werkt bijvoorbeeld.
Het kan ook zo zijn dat je reageert op je dagelijkse Yakult, of een ander voedingsmiddel dat je gebruikt met lactose. Een lactose-intolerantie kan ervoor zorgen dat je met buikloop te maken krijgt tijdens de vertering. Sommige ruiters krijgen het ook door opgebouwde spanning tijdens het rijden, maar weet niet of je daar last van hebt. Of je eet voor jouw lichaam net iets vezelrijk.
Darmklachten kunnen echt veel oorzaken hebben, het is een beetje zoeken wat dat betreft:
spelen met je voeding, op een ander tijdstip rijden, geen koffie drinken voor het rijden,.. etc.

Ik zou elke 'kwaal' apart blijven bekijken en in elk geval trots zijn op jezelf dat je geen hormonentroep meer gebruikt!

Bespreek het zeker verder met de huisarts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 19:45 



 
Profiel   

Wasmiddel zou kunnen, ik ben gek op wasverzachter etc!

Ik heb geen koperspiraal..

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 19:46 



 
Profiel   

AMCM: bedankt voor je uitgebreide reactie, daar kan ik zeker wat mee! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 19:49 



 
Profiel   

Wasverzachter is bij mij no go. Ook geparfumeerd wasmiddel. Ik neem altijd de goedkoopste huismerk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 19:51 



 
Profiel   

Bij een schimmelinfectie hielp bij mij alleen de capsule die ik van de dokter uitgeschreven kreeg.
Die werkt vanuit binnen uit en ik had ook een aandeel in de zalfjes van de drogist.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 20:06 



 
Profiel   

Heb je wel eens aan een hormoon diëtist gedacht?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 22:41 



 
Profiel   

Vwb de schimmelinfectie: je vagina hoort een pH van 4 te hebben, en de melkzuurbacteriën in de zorgen hiervoor.
Menstruatie is een 'aanslag' op dit systeem: bloed heeft een pH van rond de 7, en plastisch uitgedrukt neemt het bloed ook melkzuurbacteriën mee naar buiten.
(Menstruatie als reiniging zie ik meer psychisch.) Gevolg: schimmelinfectie.

Goede darmflora kan geen kwaad (al vind ik yacult matig: mierzoet en bevat zuivel)(ik doe liever symbioflor, dat richt zich specifiek op de bescherming van het slijmvlies, geen zuivel of andere toeters en bellen).

Maar wat nodig is, is het zure milieu in de vagina in stand houden. De oude huismiddeltjes appelazijn of biogarde yoghurt, klein beetje spul ter plaatse werkte voor mij uitstekend.

Ivm middenpijn zou je kunnen werken aan een goede conditie van je buikspieren (yoga gericht op het bekken, buikdansen, flexchair etc.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 08:29 



 
Profiel   

Ow praat me er niet van.
Ben begonnen toen ik 14 was en 24 jaar later lijkt het op mn eisprong na minder te worden.
Maar jeetje wat heb ik daarvoor moeten proberen zeg,geloof dat ik alles wel heb gebruikt en gelaten inmiddels.

Nu gesteriliseerd en Novasure gehad dus geen menstruaties meer voor mij(voorlopig)

Maar wat een ellende die hormoonhuishouding van een vrouw zowel de natuurlijke als de chemische!
Tijdens de zwangerschap van mn 2de heb ik bijna 7mnd lang een schimmelinfectie gehad die gewoon niet weg te krijgen was!!fijn hoor andere hormoonhuishouding :(

Ik herken dan helaas ook al je klachten en geloof dat er vrijwel niets is wat het kan laten verdwijnen,althans ik heb het nooit gevonden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 09:05 



 
Profiel   

Wat bij mij werkt om schimmelinfecties te voorkomen:
- geen wasverzachter bij je ondergoed
- neutraal wasmiddel
- katoenen ondergoed, geen inlegkruisjes liefst, of heel vaak vervangen

Een keer van die capsules halen bij de drogist helpt je er vaak wel voor langere periode vanaf.

Als ik je ook over buikpijn hoor, kan je een soa hebben?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 09:39 



 
Profiel   

Ik denk dat jij ook heel gebaad bent met iets wat je darmen ondersteunt. Ik zou stoppen met de yakult (is toch een beetje commercieel) en voor iets stevigers gaan, namelijk kefir. Een glas per dag.
Neem pure kefir, liefst van raw milk company en anders de naturel van arla.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 09:48 



 
Profiel   

Ik ben al 6 jaar hormoonvrij en ik herken bijna niets van wat jij beschrijft. Alleen de buikpijn wel van de eisprong. Ik weet ook precies wanneer ik in mijn vruchtbare week zit en wanneer mijn eisprong is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 10:11 



 
Profiel   

Sommige vrouwen, bijvoorbeeld met (lichte) PCOS klachten, zijn gebaat bij het slikken van hormonale anticonceptie. Dit brengt voor deze vrouwen juist de hormonen meer in balans.

Uitgaande van jouw klachtenspectrum zou ik de oplossing aan de hormonale kant gaan zoeken. Haaruitval, acne, schimmelinfectie en onrustige darmen zijn zeker symptomen van een hormonale disbalans. Dit is trouwens helaas niet altijd middels bloedonderzoek aantoonbaar. Een goede huisarts kan je hier zeker mee helpen, al moet je vaak zelf met specifieke vragen komen op dit gebied.

Uit eigen ervaring kan ik meegeven dat een goede pil juist hormonen in balans kan brengen als je eigen lichaam dit minder goed in staat is van nature. Ik ben eens overgestapt geweest op een lichte hormoon spiraal en heb dit 2 jaar volgehouden. Ik kreeg echter na het zetten last van blaasontstekingen, moodswings, koudegevoel, onrustige huid, buikpijn, slechte kwaliteit haar en extreme haaruitval. Terug aan een (goede) pil was voor mij de uitkomst.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 10:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen