Rug gebroken op twee plekken, L2 en L4

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: Rug gebroken op twee plekken, L2 en L4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 13:12

Heftig TS... Hoop echt dat je snel opknapt.

Hier T6 en 7 gebroken gehad 18 jaar geleden. Volledig in het gips voor 6 weken en alleen plat liggen op naar de wc toe gaan na. Was toen als jong meisje echt een drama.
Het is voor mij altijd een "zwakke" plek gebleven. Zeker toen ik gewoon door ging met het rijden van jonge pony's en er regelmatig naast lag totdat mijn fysio aan gaf als ik zo door bleef gaan dat ik over 10 jaar de rug van een 80 jarige zou hebben. Zodoende reed ik toen alleen nog maar de brave paarden en pony's.
Nu 18 jaar later gaat het goed en loop ik wel 1x in de 6 weken bij de fysio voor "onderhoud" omdat het nog wel eens een beetje vast wil gaan zitten(ook mijn nek, maar dat is iets heel anders)

Inderdaad wat hier boven wordt aangegeven doe rustig aan dat is echt de beste tip die er gegeven kan worden!

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: Rug gebroken op twee plekken, L2 en L4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 13:41

Jeetje TS, heftig!
Ook goed dat je je hebt laten mee nemen door de ambulance.

Deze doos heeft 5 dagen doorgelopen met een fractuur op L1. Kan je vertellen, daar waren ze niet van te spreken in het ziekenhuis (kans op dwarslaesie etc.) Was uiteraard ook erg stom maar dacht dat het wel mee viel ;(

En wat meer is gezegd, pak ECHT je rust nu en doe rustig aan. Ik ben ook veeeel te snel weer aan de gang gegaan en was eigenwijs. Mede daardoor nu ook blijvende rugklachten.

BuenaVista
Berichten: 3003
Geregistreerd: 02-06-05

Re: Rug gebroken op twee plekken, L2 en L4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-21 16:28

Gelukkig te horen gekregen dat de wervels niet meer zijn gezakt en dat er op dit moment geen operatie nodig is. Nu alle foto’s en CT gezien en ik schrok best wel van de foto’s. Nu was duidelijk te zien dat beide wervels ook iets ingezakt zijn, door de breuken. Gelukkig is dit niet meer geworden ten opzichte van dinsdag. 3 januari moet ik er weer naar toe voor controle. Dan maken ze ook een foto. Hij gaf wel aan dat ik een behoorlijke klapper heb gemaakt en dat het absoluut niet kinderachtig is wat ik heb. Kon niet anders dan veel pijn doen. Herstel kon zeker 3 maand duren voordat ik weer langzaam mag starten met belasten. Voordat ik überhaupt weer aan paardrijden mag denken, zijn we minimaal 6 maand verder. Ik mag kleine stukjes wandelen. Volgende week proberen op de hometrainer, paar minuten. Puur voor de conditie. En ik mocht ook gaan zwemmen voorzichtig. Fysio mag pas naar 3 maand. Eerder mocht niet.

Ben al blij om te horen dat ik wel mag lopen/zwemmen en op de hometrainer. Ook al zijn dit maar korte momenten per dag.

Dankjewel voor het delen van jullie ervaringen.
De misselijkheid is redelijk onder controle gelukkig.
Moest wel na 2 weken gaan afbouwen met de medicatie (oxycodon en ibuprofen). Gelukkig goed contact met de assistente van de huisarts. Als ik ergens last van had, of vragen had over de medicatie etc, mocht ik altijd bellen.
Wordt enorm verwend met chocolade. Normaal blijft dit echt niet lang liggen, maar nu. Ik heb er gewoon nog geen zin in. Heel bijzonder ;).

BuenaVista
Berichten: 3003
Geregistreerd: 02-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-21 16:29

ApplePapple schreef:
Jeetje TS, heftig!
Ook goed dat je je hebt laten mee nemen door de ambulance.

Deze doos heeft 5 dagen doorgelopen met een fractuur op L1. Kan je vertellen, daar waren ze niet van te spreken in het ziekenhuis (kans op dwarslaesie etc.) Was uiteraard ook erg stom maar dacht dat het wel mee viel ;(

En wat meer is gezegd, pak ECHT je rust nu en doe rustig aan. Ik ben ook veeeel te snel weer aan de gang gegaan en was eigenwijs. Mede daardoor nu ook blijvende rugklachten.


Jeetje wat een schrikken. Moest je nog geopereerd worden?

janouk
Blogger

Berichten: 17853
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Rug gebroken op twee plekken, L2 en L4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 16:32

Beterschap :knuffel:

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 17:39

BuenaVista schreef:
ApplePapple schreef:
Jeetje TS, heftig!
Ook goed dat je je hebt laten mee nemen door de ambulance.

Deze doos heeft 5 dagen doorgelopen met een fractuur op L1. Kan je vertellen, daar waren ze niet van te spreken in het ziekenhuis (kans op dwarslaesie etc.) Was uiteraard ook erg stom maar dacht dat het wel mee viel ;(

En wat meer is gezegd, pak ECHT je rust nu en doe rustig aan. Ik ben ook veeeel te snel weer aan de gang gegaan en was eigenwijs. Mede daardoor nu ook blijvende rugklachten.


Jeetje wat een schrikken. Moest je nog geopereerd worden?


Nee dat gelukkig niet, maar kreeg ook geen corset meer want had toch al alles gedaan wat niet mocht...

Sterkte en houdt ons op de hoogte!

Edit: zwemmen ben ik toen mee begonnen, heeft mij veel geholpen (wel onder begeleiding!!!)
En klim niet eerder op je paard ;) want als je opnieuw valt, zijn de gevolgen niet te overzien.

BuenaVista
Berichten: 3003
Geregistreerd: 02-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-21 19:19

Op dit moment weet ik helemaal niet of ik wel weer op mijn paard stap. Ze gaat binnenkort naar een lesklantje van mij, die haar al vaker heeft gereden en uitgebracht. Dan blijft ze in vorm, mocht ik er wel op willen stappen. Ben nu druk aan het zoeken naar een hengst voor haar. Stond al in de planning :).