Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Rug gebroken op twee plekken, L2 en L4

 
Profiel   

|(
Even van mij afschrijven.

Ik ben afgelopen dinsdag, tijdens les, ongelukkig van mijn paard gevallen.
Toen ik op de grond lag, voelde het gelijk niet goed. Rare pijn die niet overeenkwam met stijve spieren. Ook rare pijn aan de voorkant, net of er een band strak om de buik werd getrokken.
Ambulance gebeld en die was voorzichtig positief. ‘Denk dat het nog wel meevalt’, ik zei gelijk, ‘hoop dat je gelijk heb, maar ben er bang voor’.
Was blij dat de ambulance me mee nam, ook al dachten hun dat het meeviel.
Ik was zelf behoorlijk bang voor een gebroken rug, dit met mijn moeder in het achterhoofd. Die is voor een aantal jaren terug op haar kont gevallen en heeft een paar dagen nog rond gelopen met een verbrijzelde rugwervel. Toen met spoed geopereerd met een robot en bijna op randje van dwarslaesie zat.

Ze hebben me overeind geholpen en voorzichtig op de brancard gelegd.
Mijn vader gebeld, die is naar huis gereden om mijn moeder in te lichten.
Mijn vriend gebeld en die is samen met mijn schoonvader naar de locatie gekomen. Mijn schoonvader heeft mijn paard meegenomen naar huis.

Aangekomen in het ziekenhuis gelijk foto’s gemaakt.
Mijn vriend kwam bijna tegelijk binnen met mij.
Toen ze daarna met drie doktoren binnen kwamen, wist ik al genoeg.
‘Helaas je hebt je rug op twee plaatsen gebroken. Het ‘positieve’ eraan is, dat het aan de goede kant zit. We noemen het ‘stabiele’ breuken.
Toen door naar de CT voor nog iets beter beeld. Nou het overduidelijk |(

[ img ]

Corset aangemeten gekregen, zo’n strakke elastische. Je kan m zo strak doen, wat je zelf fijn vind.
Maandag weer terug voor foto’s om te kijken of de wervels niet zijn verzakt. Even spannend nog.
Nu lig ik alleen maar plat, en af en toe een stukje lopen. Zitten en staan is niet te doen.
Merk dat mijn lichaam nog moeite heeft met alle medicatie. Maar hoop dat ik dat na het weekend wat meer onder controle heb.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 08:46 



 
Profiel   

Pff heftig zeg! Heel veel sterkte :knuffel:

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 09:00 



 
Profiel   

Heftig BuenaVista, ik heb mijn rug 3 jaar geleden ook gebroken (23 november 2018). Ander soort val en de breuk zat op L1 maar was bijna hetzelfde:

[ img ]
Bij mij noemde ze het in inzakkingsfractuur/dekplaatfractuur.

Ik herken heel erg de buikpijn die je omschrijft, dat had ik vooral. Nog meer dan rugpijn. Mensen kijken altijd gek op als ik dat vertel.

Ik heb toen een Hewitt-brace aangemeten gekregen (een elastische klinkt fijner moet ik zeggen). Ik heb daarna veel fysiotherapie gevolgd. Veel blijven bewegen (zodra het weer kan natuurlijk) en je (rug- én buik) spieren weer sterk maken en houden is was bij mij belangrijk.

Veel sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 09:09 



 
Profiel   

Jeetje wat een pech... Beterschap :knuffel:

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 09:10 



 
Profiel   

Auw. Ziet er inderdaad bijna hetzelfde uit als bij mij. Hoe zag jouw revalidatie eruit?
Ik wil maandag in het ziekenhuis vragen wanneer ik mag beginnen met de fysio. Liefst zo snel mogelijk. En dan gelijk goed kijken wat ik met de zorgverzekering ga doen voor 2022.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 09:17 



 
Profiel   

Wat naar!

Ik heb in 2012 mijn rug op L2 en L3 gebroken.

Enige advies wat ik kan geven:
Pak het langzaam aan, neem heel erg veel rust en pribeer vooral niet te snel op te bouwen!!
Dit heb ik namelijk met mijn domme hoofd niet gedaan en nu 9 jaar later, zijn de breuken uiteraard geheeld, maar heb ik nog dagelijks rugpijn.
Er zijn periodes geweest dat ik er als een oma zo krom bij liep en heb bijne 2 volle jaren in 2018/2019 in de ziektewet gezeten vanwege de ernstige rugklachten...nu 2020/2021 ook al ruim 1,5 jaar in de ziektewet, wat begon met rugklachten eindigde nu met andere klachten die niets van doen hebben met de rug...maar mijn rug zal helaas (bevestigd door chiropractor, fysio en ziekenhuis) nooit pijnvrij zijn.

Pak het alsjeblieft rustig aan en overhaast je vooral niet! Neem liever nog extra lang de tijd ookal adviseert je fysio of het ziekenhuis dat je alweer mag opbouwen, doe dit echt echt echt heel rustig aan.

Heel erg veel sterkte en beterschap met je rug toegewenst!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 09:19 



 
Profiel   

Jeetje wat naar!! Heel veel sterkte en beterschap gewenst! Ik ken ook iemand die dit op 2 plekken had. Heeft een poos geduurd en was niet makkelijk, maar ze is weer helemaal klachten vrij. Voelt er niks meer van. Heb jij nu helemaal niks aan natuurlijk. Maar ik vind het zelf ook altijd fijn als ik iets heb om ook een keer over een goede afloop te horen inplaats van alleen maar negatieve verhalen. ( ik heb al 10 jaar reuma. Zodra ik dat vertel hoor je alleen nog maar hoeveel pijn en ellende een ander wel niet Heeft. Terwijl ik het met een aantal keer per jaar ibuprofen prima onder controle heb al jaren).

Is er al een indicatie hoe lang je die rug brace om moet? In ieder geval een goed weekeind gewenst en ik duim voor een goede uitslag van de controle.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 09:21 



 
Profiel   

BuenaVista schreef
Auw. Ziet er inderdaad bijna hetzelfde uit als bij mij. Hoe zag jouw revalidatie eruit?
Ik wil maandag in het ziekenhuis vragen wanneer ik mag beginnen met de fysio. Liefst zo snel mogelijk. En dan gelijk goed kijken wat ik met de zorgverzekering ga doen voor 2022.

Ik kreeg een "chronische indicatie" voor mijn behandelingen in 2020, waardoor ik na mijn 18 (?) behandelingen die in mijn pakket zaten onbeperkt verder behandeld kon worden. Ik geloof dat dat bij Menzis was maar pin me er niet op vast en er zal vast weer een hoop verandert zijn.

Ik ging toen 1 of 2 keer per week naar de fysio toen ik groen licht kreeg van de chirurg (ik weet niet meer na wat voor periode dat was) (en ik ben ook niet geopereerd maar de chirurg was wel mijn behandeled arts hiervoor). In het begin kreeg ik wel oxycodon en vrij veel ook, maar ik had ook behoorlijk veel pijn ondanks mijn hoge pijngrens (maar ik had er ook 2 hernia's in de onderrug bij). Krijg jij er pijnstilling bij?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 09:25 



 
Profiel   

Ze hebben me gezegd dat na 6 weken de breuken voor 70% zijn hersteld en dan komt de rest nog.
Heb me er bij neer gelegd dat het lang kan gaan duren.
Eerst maandag even afwachten. Dat vind ik nog wel spannend

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 09:28 



 
Profiel   

BuenaVista schreef
Ze hebben me gezegd dat na 6 weken de breuken voor 70% zijn hersteld en dan komt de rest nog.
Heb me er bij neer gelegd dat het lang kan gaan duren.
Eerst maandag even afwachten. Dat vind ik nog wel spannend

Wat mij heel erg hielp was dat mijn moeder meeging naar de gesprekken met de arts en zij schreef alles op wat de arts zei. Misschien een tip voor jou, om iemand mee te nemen die meeschrijft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 09:31 



 
Profiel   

_Karlijn schreef
BuenaVista schreef
Auw. Ziet er inderdaad bijna hetzelfde uit als bij mij. Hoe zag jouw revalidatie eruit?
Ik wil maandag in het ziekenhuis vragen wanneer ik mag beginnen met de fysio. Liefst zo snel mogelijk. En dan gelijk goed kijken wat ik met de zorgverzekering ga doen voor 2022.

Ik kreeg een "chronische indicatie" voor mijn behandelingen in 2020, waardoor ik na mijn 18 (?) behandelingen die in mijn pakket zaten onbeperkt verder behandeld kon worden. Ik geloof dat dat bij Menzis was maar pin me er niet op vast en er zal vast weer een hoop verandert zijn.

Ik ging toen 1 of 2 keer per week naar de fysio toen ik groen licht kreeg van de chirurg (ik weet niet meer na wat voor periode dat was) (en ik ben ook niet geopereerd maar de chirurg was wel mijn behandeled arts hiervoor). In het begin kreeg ik wel oxycodon en vrij veel ook, maar ik had ook behoorlijk veel pijn ondanks mijn hoge pijngrens (maar ik had er ook 2 hernia's in de onderrug bij). Krijg jij er pijnstilling bij?


Ik heb ocycodon wat ik 4x daags mag slikken, naast de hoeveelheid paracetamol en ibuprofen.
Ik reageer alleen flink op de oxycodon. Misselijk en heel wazig. Dokter voor gebeld, en die geeft aan dat lichaam moet wennen aan de medicatie. Moet het nog een paar dagen aanzien.
Slik van de oxycodon nog lang niet het maximale, omdat ik dat spannend vind. Nu in overleg met de dokter een duidelijk schema gemaakt hoe ik de paracetamol en ibuprofen moet slikken. Gisteren ging dat redelijk qua pijn.
Alleen s nachts is heftig. Vooral als de morfine iets is uitgewerkt en ik dan wakker wordt.
Denk dat ik vannacht even eruit ga dan, een cracker eet en nog een morfine pil neem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 09:33 



 
Profiel   

Chronische indicatie vergoeding gaat in na 20 behandelingen die je zelf betaald (of via de aanvullende verzekering).

Mijn moeder heeft aantal jaar geleden ook een wervel gebroken. Ook na een val van haar paard. Die heeft eerst een tijd in het ziekenhuis gelegen, omdat er nog een kans was dag het mis zou gaan qua verlamming. Zij heeft echt wel minimaal 6 weken, maar volgens mij langer, met korset gelopen en rustig aan moeten doen. Daarna heel rustig opbouwen. Die 1e weken mocht ze absoluut nog niks qua oefeningen.

Het is lastig, want je gaat spieren kwijtraken wat je liever niet hebt, maar je wil ook niet teveel doen.

Sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 09:35 



 
Profiel   

Ai.. wat Kim zegt klopt, rustig aan herstellen! En zoek een hele goede fysio. Ben zelf het eerste jaar niet bij de juiste fysio geweest en dat heeft echt een jaar extra herstel gekost. Die gaf bijv planken als oefening om je rug sterker te maken, terwijl dat was alleen maar pijn kweken, want dat kon mijn rug nog niet. Huidige fysio gaf hele gerichte oefeningen om de spieren rond de breuk sterker te maken, in begin waren dat hele kleine bewegingen van bijv. schouderbladen naar elkaar toe en los, en zo per week uitgebouwd met gewichtjes, grotere bewegingen enz. Zo kon ik na een jaar opbouwen (en 2 jaar na ongeluk) weer met volle kruiwagens rijden enz.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 09:35 



 
Profiel   

_Karlijn schreef
BuenaVista schreef
Ze hebben me gezegd dat na 6 weken de breuken voor 70% zijn hersteld en dan komt de rest nog.
Heb me er bij neer gelegd dat het lang kan gaan duren.
Eerst maandag even afwachten. Dat vind ik nog wel spannend

Wat mij heel erg hielp was dat mijn moeder meeging naar de gesprekken met de arts en zij schreef alles op wat de arts zei. Misschien een tip voor jou, om iemand mee te nemen die meeschrijft.


Dat is een goede. Mijn broertje gaat mee. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 09:39 



 
Profiel   

Iemand meenemen is idd altijd slim. Moeder mocht bijvoorbeeld ook geen autorijden. Sowieso niet slim in het begin, maar met korset mocht dat ook niet van de verzekering. Ik weet niet hoe dat zit met een elastisch korset, misschien ook even nakijken? Ik denk niet dat je het nu al wil, maar voor over paar weken is het wel slim om te weten of het überhaupt mag

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 09:42 



 
Profiel   

Goede, dat ga ik ook even op mijn vragenlijstje zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 09:48 



 
Profiel   

Autorijden met de pijnmedicatie is sowieso geen goed plan. Als je fysio mag, kun je ze ook thuis laten komen. Dat heb ik in het begin ook moeten doen (de praktijk waar je moeder komt, komt ook aan huis). Heb je langwerkende en kortwerkende oxycodon? Het werkte hier prima, maar ik ben al snel overgestapt naar tramadol. Van de morfine ging ik verstopt zitten en da's nou net niet wat je in jouw situatie wil. Je zult je wel stierlijk vervelen, van mega-actief naar dit. Gelukkig zweef je met de morfine wel door de dag heen. Als je het leuk vindt en zodra je het aan kunt, wil ik wel even op ziekenbezoek komen (normaal meeten we altijd bij de Action, Deep'n en bij je ouders op het bedrijf). We kunnen in ieder geval wel straks samen naar de fysio, ik moet voorlopig toch nog wel een tijdje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 09:58 



 
Profiel   

hoogendroog schreef
Autorijden met de pijnmedicatie is sowieso geen goed plan. Als je fysio mag, kun je ze ook thuis laten komen. Dat heb ik in het begin ook moeten doen (de praktijk waar je moeder komt, komt ook aan huis). Heb je langwerkende en kortwerkende oxycodon? Het werkte hier prima, maar ik ben al snel overgestapt naar tramadol. Van de morfine ging ik verstopt zitten en da's nou net niet wat je in jouw situatie wil. Je zult je wel stierlijk vervelen, van mega-actief naar dit. Gelukkig zweef je met de morfine wel door de dag heen. Als je het leuk vindt en zodra je het aan kunt, wil ik wel even op ziekenbezoek komen (normaal meeten we altijd bij de Action, Deep'n en bij je ouders op het bedrijf). We kunnen in ieder geval wel straks samen naar de fysio, ik moet voorlopig toch nog wel een tijdje.


Gaan we straks duo afspraken maken voor de fysio .
Ik was ook altijd bij deze fysio en die wil ik weer bellen, na maandag. De afgelopen jaar heb ik meer dry needling gehad en dat wil ik ook graag oppakken, wanneer dat weer kan.
Je bent altijd welkom, dat weet je. Ik heb 5 mg oxycodon en dan van die zakjes vezels/electrolyten die ik 1x per dag moet nemen. Verstopping was ik wel even bang voor. Maandag voor het laatst geweest en gekukkkg gister ochtend weer. Het werkt nog wel .
Ik moet er nu nog totaal niet aan denken om auto te gaan rijden. Is echt onmogelijk nu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 10:14 



 
Profiel   

Heel veel beterschap gewenst! :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 10:33 



 
Profiel   

Beterschap!

Ik heb dit in 2010(?) gehad na een val, ongeveer dezelfde soort breuken, alleen dan op L1,2,3, L5 en S1.
Mocht pas na 6 weken echt starten met fysiotherapie.

Neem die fysio echt serieus! Dat heb ik niet gedaan, en veel last gehouden van m’n rug.
Nu na een zwangerschap is het ietsje beter gelukkig!

Met rijden overigens 0 last!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 11:11 



 
Profiel   

Beterschap!! Ik heb dat ook gehad een jaar of 30 geleden. Ik heb er gelukkig nooit pijn aan gehad. Wel direct na de val een gevoel alsof m’n buik een drilpudding was. Dat bleef maar trillen. 3 maanden in de brace gelopen. Die mocht af als ik lag. En ik mocht liggen of lopen. Qua zitten alleen op een hoge kruk zodat m’n rug recht bleef. Alles is weer helemaal goed gekomen bij mij en er gelukkig nooit last van gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 12:17 



 
Profiel   

Heh bah wat naar.
Heel veel beterschap gewenst :knuffel:

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 12:45 



 
Profiel   

Heel veel beterschap gewenst! Gelukkig zelf geen ervaring mee. Weet wel van een stal genoot (maar die is geopereerd) dat de er na een jaar nog flink last van heeft.

Het lijkt me zo ontzettend pijnlijk, en je rug is zo belangrijk met alles. Probeer vooral rustig aan te doen, inderdaad beter een langer revalidatie traject dan te snel gaan.

Heel veel beterschap, ben benieuwd wat het ziekenhuis maandag zegt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 13:02 



 
Profiel   

Hoi TS, hoe is het gegaan gisteren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 10:02 



 
Profiel   

Hoe gaat het nu met je?

Om ook positieve verhalen te delen, ik heb 4 jaar geleden mijn rug gebroken (L2 en L4; L4 een soortgelijke breuk zoals bij jou, zelfde plek maar heftiger; L2 was een klein scheurtje) en heb daar tegenwoordig geen last meer van. Sterker nog, voor mijn val had ik af en toe rugpijn en dat heb ik nu niet meer.

Heeft wel even geduurd, na 6 weken korset mocht ik heel voorzichtig eerst het korset af gaan bouwen en pas daarna mocht ik naar de fysio. Toen werd ik daar enorm chagrijnig van ('ik wil herstellen, laat me nou naar de fysio gaan'), maar achteraf denk ik dat eerst rust pakken me juist veel goed heeft gedaan. Fysio gaf later ook aan dat ze de eerste weken weinig tot niets voor me had kunnen betekenen.

Ik had denk ik dezelfde misselijkheid klachten als jij nu hebt, bij mij lag dat niet aan de oxycodon maar aan die zakjes vezels, maar geen idee of daar alternatieven voor zijn. Weet wel nog dat ik heel veel last heb gehad van het afbouwen van de oxycodon, vooral slapeloosheid. Mocht je daar ook last van krijgen, bel vooral de huisarts, mij hebben ze bijvoorbeeld geholpen met een dag of 2 lichte slaapmedicatie.

Wat mij later heeft geholpen met opbouwen op werk was een zit/sta bureau. Lang zitten en lang staan was allebei geen pretje, maar door het iedere keer op tijd af te wisselen heb ik er weinig vast van gehad.

Na een maand of 3 zat ik weer voor het eerst op een paard en dat kan je heel letterlijk nemen, ik heb er ongeveer een minuut op gezeten en paardlief stond stil. Over de maanden erna hebben we dat voorzichtig verder uitgebouwd en fanatiek paardrijden is nog steeds het beste wat ik kan doen om mijn rug goed te houden. Daarnaast ga ik 1x per week naar ruiterfit om mijn core spieren en houding goed te houden. Dat helpt zeker, maar denk dat ik het zonder ook prima zou redden.

Veel sterkte en hoe moeilijk het ook is, doe rustig aan! Dat is echt het beste wat je nu voor jezelf kunt doen. Ik heb mazzel gehad dat meerdere mensen om mij heen (de fysio, maar bijvoorbeeld ook mijn manager en mijn man) mij continue hebben geholpen niet over mijn grenzen heen te gaan en daar ben ik ze nog steeds enorm dankbaar voor.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 11:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen