De weg naar (opnieuw) zwanger worden, wat kan ik doen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 12:54

veerledec schreef:
Ik noem de optie, het is aan TS wat ze ermee doet. Ik vind het mensonterend om vrouwen meerdere miskramen te laten hebben voor ze geholpen worden, en hoop dat de informatie voorziening daarover beter wordt. En sorry, ik ben daar nogal nuchter en zakelijk in. Er zijn meerdere dingen die je zelf kan doen. Als ts daarin geïnteresseerd is, dan geef ik die graag. Als het alleen om emotionele steun en haar verhaal delen gaat, ook goed natuurlijk :).


En jij denkt dat er met hulp geen miskramen meer ontstaan?! Sorry wat een kromme gedachten een miskraam is heel natuurlijk, leuk? Nee, verre van! En ja ik weet waar ik over praat. Utrogestan is niet voor niets alleen verkrijgbaar op recept en vaak in combinatie met een traject. Wat denk je dat die medicatie fysiek en psychisch met je doet?

veerledec

Berichten: 6693
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: De weg naar (opnieuw) zwanger worden, wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 19:54

Dat zeg ik niet, kom maar van die kast af hoor. NL loopt nu eenmaal niet voor op fertiliteitsgebied, integendeel zelfs. Ook wat betreft Utro, vitamines en andere ondersteunende hulpmiddelen. Uiteindelijk blijft het allemaal hulp en moet je lijf het zelf doen.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132093
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 23:32

Jeetje Muurp, wat ontzettend verdrietig voor jullie. Grote knuffel :(:)

Elodie
Berichten: 102
Geregistreerd: 02-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 11:29

Lieve Muur, wat naar om op deze manier een oude bekende naam voorbij te zien komen. Wat verschrikkelijk verdrietig dat jullie dit mee moeten maken. Ik vind het knap dat je hier zo open en eerlijk over durft te zijn. Ik duim dat het geluk meer aan jullie zijde gaat zijn in de toekomst.

ARCTN

Berichten: 566
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 12:21

Lieve TS,

Wat dapper om hier een topic over te openen. Ik heb lang getwijfeld om een reactie te plaatsen en waarom eigenlijk? Ik kon het niet bedenken. Onderhand ben ik erachter, ik wou het verdriet niet weer voelen.
Dus ik ben je dankbaar voor je topic, het heeft me laten realiseren dat ik nog 'verstopt' verdriet heb.


Op oudjaarsdag 2018 kregen wij bij de 11 weken echo te horen dat het hartje van onze baby niet meer klopte. Wat een klap, 4 weken daarvoor hadden we het nog zien en horen kloppen.

November 2019, ik had met 8 weken de eerste echo. Van te voren lang getwijfeld of ik die echo over zou slaan en af zou wachten tot 11 weken. Om nog een keer eerst wel een hartje te zien kloppen en daarna niet, vond ik zo cru, dat wil ik nooit meer meemaken.
Uiteindelijk toch besloten de echo wel te doen, ik had er de hele zwangerschap al geen goed gevoel bij. Ik wou die onrust toch wegnemen. En mijn onrust was terexht, geen kloppend hartje en vruchtje had de grootte van 6 weken.
Ondanks het slechte gevoel wat ik al had, toch weer een klap. En wat naar dat ik mijn vriend met dit nieuws moest bellen, hij zat met vrienden een week in Amerika..


Wat mij enorm geholpen heeft is het accepteren dat een zwangerschap niet meer zorgeloos is. Hoe verder we kwamen des te meer vertrouwen ik kreeg, maar tot de 20 weken echo vond ik het echt nog wel spannend.
En dat mag, dat is heel normaal. Ook voor jou.


Wat mij opviel was dat naaste familie en naaste vrienden nog eens 1x gevraagd hebben hoe het ging. Voor hun was het dan allang weer klaar zeg maar. Ergens begrijp ik dat ook wel. Zolang je het niet zelf meemaakt is het gewoon niet voor te stellen hoe het is. En daar ben ik eigenlijk wel blij om, dat zij het niet mee hebben gemaakt.


Neem alle tijd die je nodig hebt TS. Je bent niemand verplicht om gelijk maar weer zwanger te worden.
Ik geloof er heilig in dat mentale gezondheid van invloed is op je fysieke gezondheid.

Eventueel staat mijn PB open hoor!

ikke

Berichten: 37580
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 12:43

ARCTN schreef:
[knip]

Wat mij opviel was dat naaste familie en naaste vrienden nog eens 1x gevraagd hebben hoe het ging. Voor hun was het dan allang weer klaar zeg maar. Ergens begrijp ik dat ook wel. Zolang je het niet zelf meemaakt is het gewoon niet voor te stellen hoe het is. En daar ben ik eigenlijk wel blij om, dat zij het niet mee hebben gemaakt.


Neem alle tijd die je nodig hebt TS. Je bent niemand verplicht om gelijk maar weer zwanger te worden.
Ik geloof er heilig in dat mentale gezondheid van invloed is op je fysieke gezondheid.

Eventueel staat mijn PB open hoor!

Maar kon/mocht jij er wel met je vrienden/familie over praten?

Ik heb het lang geleden in een vriendengroep mee gemaakt en wat zij later vertelde was dat het erg geholpen heeft dat ze er altijd over mocht praten maar nooit het idee had dat ze moest praten.

Laten we eerlijk zijn, als buitenstaander kun je niet heel veel meer dan luisteren; er zijn als zij van zich af willen praten. Tips en advies? Lastig als je het niet zelf meegemaakt hebt.
Wat wij als groep altijd meegegeven hebben aan dit stel: we zijn er voor jullie.

Blijf wel in jezelf geloven! Als mens ben je de moeite waard!

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15113
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-21 09:34

ARCTN schreef:
Lieve TS,

Wat dapper om hier een topic over te openen. Ik heb lang getwijfeld om een reactie te plaatsen en waarom eigenlijk? Ik kon het niet bedenken. Onderhand ben ik erachter, ik wou het verdriet niet weer voelen.
Dus ik ben je dankbaar voor je topic, het heeft me laten realiseren dat ik nog 'verstopt' verdriet heb.


Op oudjaarsdag 2018 kregen wij bij de 11 weken echo te horen dat het hartje van onze baby niet meer klopte. Wat een klap, 4 weken daarvoor hadden we het nog zien en horen kloppen.

November 2019, ik had met 8 weken de eerste echo. Van te voren lang getwijfeld of ik die echo over zou slaan en af zou wachten tot 11 weken. Om nog een keer eerst wel een hartje te zien kloppen en daarna niet, vond ik zo cru, dat wil ik nooit meer meemaken.
Uiteindelijk toch besloten de echo wel te doen, ik had er de hele zwangerschap al geen goed gevoel bij. Ik wou die onrust toch wegnemen. En mijn onrust was terexht, geen kloppend hartje en vruchtje had de grootte van 6 weken.
Ondanks het slechte gevoel wat ik al had, toch weer een klap. En wat naar dat ik mijn vriend met dit nieuws moest bellen, hij zat met vrienden een week in Amerika..


Wat mij enorm geholpen heeft is het accepteren dat een zwangerschap niet meer zorgeloos is. Hoe verder we kwamen des te meer vertrouwen ik kreeg, maar tot de 20 weken echo vond ik het echt nog wel spannend.
En dat mag, dat is heel normaal. Ook voor jou.


Wat mij opviel was dat naaste familie en naaste vrienden nog eens 1x gevraagd hebben hoe het ging. Voor hun was het dan allang weer klaar zeg maar. Ergens begrijp ik dat ook wel. Zolang je het niet zelf meemaakt is het gewoon niet voor te stellen hoe het is. En daar ben ik eigenlijk wel blij om, dat zij het niet mee hebben gemaakt.


Neem alle tijd die je nodig hebt TS. Je bent niemand verplicht om gelijk maar weer zwanger te worden.
Ik geloof er heilig in dat mentale gezondheid van invloed is op je fysieke gezondheid.

Eventueel staat mijn PB open hoor!


Dankjewel voor je berichtje, en ik herken de twijfel helemaal. Ik heb letterlijk wekenlang met het idee voor dit topic in mijn hoofd gelopen en stelde het constant uit :o Het rakelt toch weer gevoelens op die wat meer weggezakt waren, maar ik wist dat ik dit wel even nodig had en dat het oké is dat gevoelens weer terug komen.

Jeetje wat een onwijs verdrietig verhaal... Ik lees hieruit dat het alsnog wel gelukt is? Dat is in ieder geval fijn om te horen.

Ik deel het gevoel niet zo van familie/vrienden. Ik kan er juist heel open over zijn en het mag ook. Een vriendin die nu zwanger is vroeg ook wat voor mij oké was, en dat als ze teveel over de zwangerschap praatte dat ik dat mocht aangeven. Dat verloopt eigenlijk heel natuurlijk en zonder teveel rekening houden met.
Ook mijn ouders en schoonouders zijn heel fijn, het gaat er niet constant over maar soms krijg ik gewoon even de vraag hoe het nu gaat. Schoonmoeder heeft ook een miskraam gehad dus daar komt ook veel begrip vandaan.

Maar voor mijn vriend is het wel allemaal minder tastbaar en hij zou het liefst meteen weer beginnen. Dus daar zie ik wel wat in terug. Maar dat kan ik hem ook niet kwalijk nemen.
Hij geeft me wel alle tijd die ik nodig heb en dat is fijn. :)

pien_2010

Berichten: 43425
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 09:46

:knuffel: ach Muurp wat verdrietig verhaal. Logisch dat je bang bent.

Hier ervaringsdeskundige, vandaag 37 jaar geleden is onze dochter dood geboren want was te gehandicapt. Gelukkig wisten we dit van te voren. Je vraagt ervaringen, hoe anderen met de angst in volgende zwangerschappen zijn omgegaan.

Ik ben ervoor gegaan met wegdrukken angst in de wetenschap dat nooit meer een zwangerschap gezellig en ongedwongen zonder angst zal zijn en ik heb na mijn overleden dochtertje nog 3 gezonde kinderen gekregen.
Ik wist dat ik het verlies van mijn eerste toch nooit zou kunnen verwerken en dat ik er gaande weg de tijd mee zou leren leven. Dat accepteren van die realiteit voor mij (iedereen is anders) was enorm helpend.
Dus tijdens de zwangerschap, na de punctie, kwam het geloof en geluk dat het wel zou lukken en tegelijkertijd het verdriet van mijn enorme verlies.
Idem bij de bevalling, het enorme geluksgevoel maar tegelijkertijd ook de pijn van het gemis van de oudste mooie dochter <3 .

Dus net als ARCTN heb ik geprobeerd te accepteren dat zwanger zijn nooit meer zorgeloos zou zijn. Maar het verlangen naar kinderen was te groot dus met verstand op nul en blik op oneindig ervoor gegaan. Et voilà ik hoor bij de gelukkige vrouwen die nog 3 gezonde kinderen heeft mogen krijgen.

Dat gun ik je ook. Ik weet hoe je jezelf voelt en geef je een dikke knuffel in de hoop dat het ook bij jou goed komt.

Ramiro

Berichten: 797
Geregistreerd: 24-03-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 13:19

Lieve TS, wat goed dat je hier je gevoelens over deelt.

Ik heb 'slechts' 1 miskraam gehad, maar onze weg naar een zwangerschap was lange en medische (3 jaar). Toen ik eenmaal blijvend zwanger was, ben ik de hele zwangerschap angstig en bezorgd geweest. Dat gevoel verdween pas toen we eenmaal met de kleine thuis waren. Ik denk dat het belangrijk is om te weten dat het ok is, om je niet ok te voelen. Het is heel lastig dat je hier vrijwel geen controle over hebt, vooralsnog zou ik inderdaad denken dat je dikke pech (understatement) hebt gehad en er zelf geen invloed op hebt.
Inderdaad wat ook terugkomt in de laatste reacties, waarschijnlijk zul je geen zorgeloze zwangerschap meer hebben. Inmiddels ben ik zwanger van de tweede en ondanks dat het dit keer 'makkelijker' verlopen is, ben ik er nog steeds niet gerust op. Maar ik heb geaccepteerd dat door ons voortraject ik niet onbezorgd zwanger kan zijn. Heb gelukkig wel een hele fijne verloskundige, die zeker tijdens mijn vorige zwangerschap echt het verschil maakte. Ik mocht altijd bellen en dan langskomen voor een echo als ik me onzeker voelde. Alleen het idee dat dit kon, maakte mij er iets geruster op. Alsnog blijven zeker de eerste maanden in een zwangerschap ontzettend rot!

Vooral luisteren naar je eigen gevoel en doen waar jij je goed bij voelt!

pien_2010

Berichten: 43425
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 13:25

Ramiro goede hulp is zo belangrijk. Ik heb bij de 2de op kerstavond in paniek onze huisarts tevens peetvader in spé, gebeld dat ik geen leven meer voelde. Hij kwam gelijk met zijn houten toetertje en hartslagje was goed te horen en hij kon inderdaad de baby alle kanten uit manouvreren zonder dat ze bewoog. Conclusie ze was zeer zeer diep in slaap. De andere ochtend werd ik wakker gemaakt door de kleine.
Dus zeer goede hulp, gelijk komen en begrip voor de paniek is heel erg belangrijk. Gelukkig is bij 3 en 4 dat zeer diepe slapen niet meer meegemaakt. Want is heel eng.

Dus Muurp het blije onbezorgde zwanger zijn is er wellicht ook voor jou niet meer bij, en dat is normaal.

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 11:52

Jeetje Muur, wat een intense periode voor jullie zeg!

Hier ook een buitenbaarmoederlijke zwangerschap tussen beide kids gehad, op wk 7 ontdekt en met wk 9 door middel van medicatie afgebroken in het ziekenhuis.
Ik merkte daar ook wel dat het een soort van "normaal" was en kan mij heugen dat er weinig aandacht was voor "hoe gaat het met je".

Verder bleef voor mij de wereld een beetje stilstaan terwijl iedereen in de haast van de dag weer door gaat. En nu ruim 11 jaar later merk ik dat het me met vlagen nog wel wat doet.

Ook bij mannen is het op de een of andere manier toch minder tastbaar ofzo, ze maken het natuurlijk ook anders mee, bij ons in ons lijf gebeurt er natuurlijk ook veel.

Tip zorg dat je je verhaal goed kwijt kan, neem je tijd en volg je eigen hoofd.
En accepteer denk ik dat je bij een volgende zwangerschap momenten van spanning en twijfel hebt. Volgens mij is dat onmogelijk om niet te hebben.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15113
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: De weg naar (opnieuw) zwanger worden, wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-22 19:55

Lief, dankjewel! Bedankt ook dat je je verhaal en jouw ervaring deelt, dat helpt :)

De afgelopen twee weken lijkt het eigenlijk wel goed te gaan. Heb nieuwe energie om dingen aan te pakken en ik ben iets geruster richting de toekomst. Ik ben ook wat minder snel van mijn stuk gebracht als iets tegenzit.
Het besef dat het sowieso lastig gaat worden lijkt stukje bij beetje ook wat meer te bezinken.
De tijd zal het leren, maar voor nu lijkt het langzamerhand weer wat positiever :)

pien_2010

Berichten: 43425
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: De weg naar (opnieuw) zwanger worden, wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 20:03

Fijn Muurp!

Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Re: De weg naar (opnieuw) zwanger worden, wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 16:17

Ik heb mij ook altijd vergist in wat voor impact een miskraam kan hebben, ook wist ik niet dat het proces van zo'n miskraam weken kan duren.

6 november had ik een positieve zwangerschapstest, 8 december bij de eerste echo bleek helaas dat het hartje niet (meer) klopte en het vruchtje vanaf 6 weken gestopt was met groeien. We waren ontzettend verdrietig.. we keken er enorm naar uit om het met kerst tegen iedereen te vertellen.
Op 14 december konden we in het ziekenhuis terecht, want inmiddels was ik 9+ weken en gebeurde er nog niets. We kregen medicijnen mee naar huis, maar diezelfde nacht begon ik toch vanzelf te bloeden.
28 dec hadden we weer een echo om te kijken of mijn baarmoeder leeg was, het vruchtje was eruit maar er zat nog weefsel dus ik moest alsnog de medicijnen nemen.
4 januari opnieuw een echo en eindelijk is mijn baarmoeder leeg, maar nu blijkt er een cyste van 5cm in mijn eierstok te zitten welke verder onderzocht moet worden, dus 19 januari weer voor een echo in het ziekenhuis.

Zoveel echo's en gedoe.. ben er ook echt moe van.
Ik ben gelukkig gezegd met al 2 gezonde kinderen, maar de wens voor een 3de is zo groot :(

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15113
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: De weg naar (opnieuw) zwanger worden, wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-22 09:50

Wat ontzettend verdrietig Jenkins... :(:) Dikke knuffel!
En wat vervelend dat het zo'n nasleep heeft voor je. Hopelijk is het de volgende echo weer schoon en kun je het verder gaan verwerken. En wie weet wat de toekomst je brengt!

Urbanus

Berichten: 44948
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 21:15

Ik gooi 'm even omhoog maar ik lees nu iets over lupus anticoagulans en mijn vriendin heeft dit volgens mij ook. Ze heeft 6 of 7 miskramen gehad voordat ze hier op gecheckt is en het is zeldzaam maar ik heb het nu een paar keer gehoord.

Misschien een tip voor iemand die dit leest, laat je erop checken als je je aangesproken voelt.

:knuffel:

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15113
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-22 08:18

Lief dat je de moeite hebt genomen, waardeer ik echt! :*
Ik hou het in mijn achterhoofd. In de hoop dat het niet nodig is om me te laten testen.

Kleine update dan maar meteen:
Inmiddels is het ruim een jaar geleden na de miskraam en zou ik met een week of 2 weten dat ik opnieuw zwanger zou zijn geweest van de bbm zwangerschap.
Hier is er inmiddels weinig gebeurd, en dat is overigens wel redelijk bewust geweest.

Ik heb tot april/mei alles afgehouden, durfde ook niet en kreeg onwijs veel spanning bij de gedachte van een zwangerschap. Zorgde ook niet echt goed voor mijn lijf, dat was achteraf ook een duidelijk teken dat ik nog niet klaar was voor een zwangerschap :o :o
Wel heb ik al een intake gesprek gehad met een nieuwe verloskundigepraktijk, en wat een verademing was dat! Het is een kleine praktijk met maar 3 verloskundigen. Ze waren enorm begripvol en kennen nu mijn verhaal, dus ik kan extra begeleiding krijgen op het moment dat het zover is. Weer een zorg minder.

Voor nu ben ik vooral bezig om weer wat meer vertrouwen in mijn eigen lijf te krijgen, dus weer gezonder leven en lekker sporten. We zijn niet bewust bezig met een eventuele zwangerschap, hopelijk komt dat over een tijdje. Maar, gebeurt het nu dan is dat helemaal oké.
Spannend wordt het toch wel, maar ik heb nog steeds het gevoel dat het een keer goed komt. :)

Dus hopelijk kan ik tzt een positief berichtje in dit topic plaatsen <3