Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 69 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Alles over en over nadenken, gek word ik ervan!

 
Profiel   

moonsparkle schreef
boodschappen nodig zijn, ik doe ze maar eens in de week, plan bewust al weinig maar ik kan al tobben over wanneer ik dan zou gaan, het liefst doe ik dan alles wat ik moet doen achter elkaar.
Ik ben precies jou.. pas ook alles opgespaard en 7 winkels in 1 ochtend gedaan. Omdat ik dan denk dat dat het beste gepland is en ik dan even vooruit kan en qua benzine ook het voordeligste is.

Ben altijd aan het plannen in mijn hoofd. En ik maak ook altijd lijstjes met to do voor komende tijd. Van administratie dingen tot klusjes in huis tot uitzoekdingen voor de paarden etc. En die lijstjes komen/zijn nooit leeg.

Zijn jullie ook altijd moe ookal slaap je voldoende?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 23:30 



 
Profiel   

Gelukkig zijn er mensen die hetzelfde hebben, ik vind het ook zo knap dat sommige mensen opeens bedenken om even naar de supermarkt te gaan tussendoor :') gewoon omdat het voor mij zo'n opgave is

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 23:33 



 
Profiel   

TamaraFloor schreef
Alsof ik mezelf hoor denken!

Dan heb ik er nog bij dat ik alles 1000x ga herhalen in mijn hoofd. Hoe bepaalde dingen gingen dat soort dingen. Als iemand daar tips voor heeft. Ik weet ook wel dat het geen nut heeft maar ja als het zo makkelijk zou werken...


Nou dat heb ik dus ook! Vooral als ik een planning heb. Dan ben ik bang dat het allemaal niet uitkomt met tijd enzo. Zondag ging ik de paarden in de ochtend doen (uurtje werk) half 9 (dan denk ik ook gelijk welke idioot doet dat nou? Vriendinnen verklaren mij voor gek op zondag) op stal. Kwart voor 10 thuis. Om 12u was mijn moeder er, geluncht en hele middag gewandeld en om 18u30 thuis. Die dag heb ik idd wel 100 X door mijn hoofd gehaald. En dan ben ik bijv ook heel gehaast op stal terwijl ik weet dat ik zeeën van tijd heb. Terwijl als ik minder planning heb en alles gewoon loopt heb ik hier minder last van.


Laatst bijgewerkt door Herfstblad op 08-12-21 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 23:34 



 
Profiel   

Ik heb daar ook echt moeite mee. Zelf plannen aanpassen kan nog maar als anderen mijn agenda willen aanpassen of claimen gaat het helemaal mis in mijn hoofd.

Ik plan ook graag en misbruik ‘plannen’ ook gewoon om uit te stellen haha.
Maar ik kan wel veel loslaten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 23:35 



 
Profiel   

@nature maar doe jij ook gewoon niet teveel? :o klinkt als een hartstikke volle dag. ik heb dus ook moeite met onverwachte dingen maar zelfs als mijn agenda leeg is

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 23:38 



 
Profiel   

Oh jeetje, ik had die OP geschreven kunnen hebben. Ik herken mezelf er helemaal in. Ik lees dat er meer mensen zo denken. Ik word soms vreselijk moe van mezelf en mn gepieker en gepuzzel. Alles moet 10 keer overdacht worden, mn dagen plan ik van ochtend tot avond precies in. Als er 1 ding niet lukt of er loopt iets uit waardoor mijn eigen bedachte planning niet uit komt dan schiet mijn stress level omhoog, voelt als falen. Als het opeens anders loopt dan mn planning (iemand zegt iets af of er komt iets onverwacht tussendoor) hetzelfde. Mijn afspraken schrijf ik allemaal op en ik kan me helemaal gek piekeren als er iets is dat ik spannend vind (bijv tandarts of een feestje of bezoek aan mensen die ik niet zo goed ken) of als er meerdere afspraken op 1 dag staan. Dat geeft ook error, te veel en lukt me niet. Dan kan ik totaal blokkeren of ik ben compleet afgebrand qua energie voordat de afspraak überhaupt is.

Mijn paarden staan aan huis en ik heb ook een groepje meiden met wie ik het binnen/buiten zetten en voeren in overleg plan. Dit omdat ik een volledige baan in de zorg heb met wisselende diensten. Ook dat is wel eens tot het laatste moment spannend of het goed komt en geregeld is. Kan ik superslecht tegen. Het gekke is dat ik in mijn baan als zorgcoördinator totaal geen moeite heb met improviseren en aanpassen. Daar loopt de dag altijd anders dan dat ik hem plan.

Wat nog wel opvallend is, is dat dit controle-freak achtige gedrag is begonnen na mijn scheiding, nu 2,5 jaar geleden. Daarvoor was ik helemaal niet zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 23:48 



 
Profiel   

“Wanneer de boodschappen doen. Nu? Straks? Vanmiddag?”
TS maak voor dit soort dingen een besluit. “Ik ga na mijn werk boodschappen doen”. Schrijf dit op een memo blaadje. Als je gaat piekeren zeg je “nee. Dit besluit is al genomen, kijk maar naar het memo. Ik kan dit loslaten.”
En boodschappen doen is dan een voorbeeld uiteraard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 23:51 



 
Profiel   

Ik herken het ook wel een beetje.
Mijn leven is nu wat rustiger waardoor ik ook rustiger ben in mijn hoofd en ook makkelijker dingen kan loslaten.

Ik ben iemand die bijvoorbeeld ook heel graag weet waar ik aan toe ben. Daar kun je een planning op maken/aanpassen. En als je omgeving dat niet heeft dan heb je al snel dat dingen alanog last minute geregeld/omgegooid moet worden. Daar kan ik ook een soort ruis van krijgen.

Toen ik nog een paard had stond hij eigenlijk op een full pension stal dat was wel lekker geregeld. Maar toen ik een paard ging verzorgen stond dat paard ook op een doe het zelf en daar deden we het ook zo zoals het bij TS op stal gaat. En hoorde ik soms op de dag dat ik op stal was allerlei verzoekjes. Deken om doen bij Die, Die alvast van de wei halen, weer een ander daarbij moest ik gaan kijken of de nieuwe verzorgster er was of was geweest en allerlei andere dingen die gedaan moesten worden waar men ineens aan dacht. Sommige mensen lijken dat heel makkelijk te kunnen. Maar ik had moeite met die manier van doen. Ik ben ook structureel en bijna perfectionistisch. In het verleden echt heel perfectionistisch, dat werd mij ook verteld door anderen. En heb mezelf min of meer geleerd om dingen wat meer los te laten. Lukt zeker niet altijd maar ik heb wel meer rust en kan me ook sneller over dingen heen zetten, ook als iets niet lukt en dat is wel echt heel fijn. En nog belangrijker ik durf nee te zeggen ;) en aan te geven als iets teveel is.

Wat voegt mijn bijdrage nou toe? Nou dat ik een manier heb gevonden om de rust te vinden ook wel letterlijk want ik werk minder en ook nog eens vanuit huis dus ik heb met minder mensen te maken. Maar ook dat ik gewoon duidelijk ben geworden in mijn communicatie. Als ik het kan, kan iedereen het denk ik dus hopelijk lukt het jou ook te ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 01:01 



 
Profiel   

TS: dit is jouw probleem. Je bent een Maximizer.

https://ikwilminder.nl/minder-stress/ke ... maliseren/

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 09:01 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
TS: dit is jouw probleem. Je bent een Maximizer.

https://ikwilminder.nl/minder-stress/ke ... maliseren/

Goed artikel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 09:35 



 
Profiel   

Ik herken me er gedeeltelijk in. Ik heb samen met mijn zusje een paard en inmiddels gaat het goed maar zeker in het begin moest ik vaak lang wachten tot zij doorgaf wanneer ze erheen zou kunnen in de week en ik kon dat ook lastig loslaten en wachtte dan met de rest van mijn planning tot ik wist hoe de staldagen verdeeld zouden worden. Nu hebben we afgesproken dat we het het weekend van tevoren regelen en dat gaat al een hele tijd goed.
Op een stal waar we vroeger stonden hadden we ook zo'n schema zoals jullie. Iedereen kon voor de komende week inschrijven wie wanneer wat ging doen en dan was het, wie het eerst opschrijft heeft geluk. De rest moet zich op andere momenten inschrijven of overleggen als het niet anders kan. Jij zou in dit geval de eerste zijn die zich inschrijft en daarmee ook aan de rest laten zien op welk moment je wat doet. Dan kun je meteen de rest van je week plannen.
Boodschappen doe ik het liefst meteen voor een hele week om de simpele reden dat ik het zonde van mijn tijd vind om vaker naar de winkel te moeten. Die tijd bewaar ik dan weer liever voor andere dingen.

Misschien dat jij ook met je stalgenoten iets dergelijks af kan spreken zoals hierboven beschreven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 10:26 



 
Profiel   

hekel herkenbaar. Mijn leven was ook zo tot dec 2020.

altijd was ik aan het plannen, en overal dacht ik 40 x over na. Zelfs vakanties durfde ik niet te boeken, stel dit stel dat. Ik durfde ook Nooit uit mijn comfortzone te stappen, altijd zelfde kleur haar, zelfde style kleding, zelfde baan al 25 jaar. lekker safe. Als mijn man iets niet in de agenda had gezet kon ik daarvan van slag zijn. ik regelde altijd alles thuis en ik voelde me ook verantwoordelijk. En dat was een groot struikelblok voor me
Op het weiland liep het bij ons niet, ik lag er elke nacht van wakker en het werd zowat een obsessie van me. Ik kon me rot irriteren an de stagenootjes..het vrat energie, ik kon alleen maar piekeren piekeren en piekeren
Toen werd het dec 2020 en werd ik verplicht om naar een andere locatie te gaan werken ivm Corona. Mijn wereld stond stil. Ik wilde niet.. maar het moest. Ik kwam daar met knikkende knieën aan en na twee weken slapeloze nachten begon ik in te zien dat het eigenlijk alleen maar wat positiefs opleverde. Het werk was uitdagender. De groep collega s was zo groot en ik zou tijdelijk blijven dus stak bewust niet meer energie in mijn werk en collega s dan noodzakelijk was.en ineens kon ik dingen los laten...
Ik stond op een stal waar vd 6 man 3-4 man wat passiever zijn. ik kon me daaraan storen. Ik probeerde altijd van alles via de app te regelen maar kreeg zo weinig tot geen reactie.. ik sliep er niet van en kon me eraan storen.
Sinds die december denk ik.. Ik doe wat ik doe.. en dat is t. En tuurlijk zijn er dagen bij dat ik me nog irriteer Ik betrap me dan weer op mijn oude gevoelens. Vakanties boek ik niet meer. ik heb het in feb 2021 uit handen gegeven aan mijn partner en het was prima verlopen, hij had binnen een dag een camping in nederland gevonden en ik heb er niet eens naar gekeken. Ik heb me er prima vermaakt. Voor as zomer is hij alweer lekker aan het rondkijken en ik laat het lossss. echt het is zo verademing. Nu met kerst zouden we kadootjes doen onder de boom met de familie..Normaal regelde ik altijd alles, plande shopdagen in, zorgde voor dat er lijstjes waren etc, nu heb ik gezegd. 11 en 17 december kan ik winkelen, wie er mee wilt gaat mee, de rest krijgt zijn geld en zorgt er maar voor dat er wat onder de boom ligt... en warempel eergisteren kreeg ik van 2 fam leden een appje, of ik nog lijstjes had van andere fam leden ( want dat regelde ik altijd) en ik heb gewoon " nee" gezegd. als je wilt weten wat die gene als wens heeft moet je hem zelf maar benaderen.. ook dit laat ik los, ligt er voor iemand minder onder de boom, kon ik me er vroeger druk om maken, nu is dat niet meer mijn probleem,..

MBT stal zou ik een afspraak maken als ik jouw was. Bijv in het weekend op zaterdag of zondag meld iedereen wanneer hij die week dienst wilt en kan draaien. dan weet je waar je aan toe bent. Hier doen we dat ook. Voor maandag is bekend wanneer je gaat. Tuurlijk wisselt het nog wel eens door bijv werk oid maar over t algemeen is het beter dan hele dagen op je tel te kijken wie er kan en gaat vandaag. ook met dekens enzo, in het begin ging ik appen, of er nog dekens om of af moesten etc, nu doe ik dat niet meer. Ze weten dat ik die dag er ben en als ze dat willen dan benaderen ze me maar en anders jammer dan.. Het is niet mijn paard niet mijn verantwoording..


loslaten is echt heel moeilijk, bij mij dus pas gekomen nadat ik verplicht uit mijn comfort zone werd getrokken door mijn baas en met nig regelmatig val ik terug in mijn oude patroon maar het geeft zoveel ruimte in je hoofd... en rust

sterkte

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 11:41 



 
Profiel   

jojoleinee schreef
Ik herken me er gedeeltelijk in. Ik heb samen met mijn zusje een paard en inmiddels gaat het goed maar zeker in het begin moest ik vaak lang wachten tot zij doorgaf wanneer ze erheen zou kunnen in de week en ik kon dat ook lastig loslaten en wachtte dan met de rest van mijn planning tot ik wist hoe de staldagen verdeeld zouden worden. Nu hebben we afgesproken dat we het het weekend van tevoren regelen en dat gaat al een hele tijd goed.
Op een stal waar we vroeger stonden hadden we ook zo'n schema zoals jullie. Iedereen kon voor de komende week inschrijven wie wanneer wat ging doen en dan was het, wie het eerst opschrijft heeft geluk. De rest moet zich op andere momenten inschrijven of overleggen als het niet anders kan. Jij zou in dit geval de eerste zijn die zich inschrijft en daarmee ook aan de rest laten zien op welk moment je wat doet. Dan kun je meteen de rest van je week plannen.
Boodschappen doe ik het liefst meteen voor een hele week om de simpele reden dat ik het zonde van mijn tijd vind om vaker naar de winkel te moeten. Die tijd bewaar ik dan weer liever voor andere dingen.

Misschien dat jij ook met je stalgenoten iets dergelijks af kan spreken zoals hierboven beschreven.



Bij ons is het allemaal niet zo "officieel." Er wordt niet gesproken over diensten etc. Het is gewoon op de dag zelf: "wie kan de paarden buiten/binnen zetten?" er word niet open gestaan voor een word of excel schema.

Maar ik heb mijn eigen dagen door gegeven wanneer ik mijn "dienst" doe 10 dagen vtv. Maar waarschijnlijk wordt er dan toch nog over heen overlegd.

Bijvoorbeeld morgen zet ik ze binnen en dat er toch nog morgen door een ander stalgenootje word gevraagd "wie kan ze binnen zetten?"
of dat ze toch voor mij aan de paarden binnen zetten.

Of de dagen dat ik niet zelf heb ingepland en iets anders doe op dat moment, het niet lukt en mij dan schuldig voel.

Dat moet ik gewoon loslaten. Ik kan geen werk van 5 man op mijn schouders nemen en mij constant aanpassen in mijn eigen planning. In overleg kan veel, maar ik kan niet elke dag 'paraat' staan. Dus ik heb de momenten dat ik kan in mijn telefoon gezet, ik ga een planningsbord voor in de keuken kopen, een agenda wellicht. Zodat het voor mij gewoon helder is wanneer ik wat doe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 13:52 



 
Profiel   

rien10 schreef
“Wanneer de boodschappen doen. Nu? Straks? Vanmiddag?”
TS maak voor dit soort dingen een besluit. “Ik ga na mijn werk boodschappen doen”. Schrijf dit op een memo blaadje. Als je gaat piekeren zeg je “nee. Dit besluit is al genomen, kijk maar naar het memo. Ik kan dit loslaten.”
En boodschappen doen is dan een voorbeeld uiteraard.


Dit vind ik wel echt een hele goede tip! Hier probeer ik echt actief op te oefenen. Is nog niet heel makkelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 14:05 



 
Profiel   

idd, het is. zooo makkelijk gezegd dat je moet loslaten maar ik doe het nu sinds een klein jaar dus ook en echt geloof me het geeft zoveel rust.. en idd maak een planning en hou je eraan.. boodschappen voor een paar dagen haal ik op maandagmiddag, pony.. ik zet in de app neer dat ik woensdag en donderdag de paarden doe,, punt... als ze die dag dekens om of af willen moeten ze je maar appen.. wordt er niet geappt klaar dan zet je ze buiten of binnen zoals ze erbij staan.

tis wat dat betreft ook voor jezelf opkomen... maar het gaat met kleine stapjes... ik weet er alles van.. maar echt het gaat je rust en minder stress geven

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 14:49 



 
Profiel   

Om te voorkomen dat je je zorgen gaat maken of ze wel onthouden wanneer jij zou gaan de komende week, kan je nog overwegen om gewoon een aantal vaste dagen op je te nemen, dat je zegt van ik doe die-en-die ochtend / middag elke week wel. En dan een beetje een makkelijk te onthouden iets kiezen ;)

Dan kan je eventueel ook meteen invullen op welke dagen je nog andere dingen doet, zoals de boodschappen als je dat echt wilt beperken tot bepaalde dagen.

Dan staat dat soort dingen gewoon vast en hoef je daar geen beslissingen meer over te maken, als dat je rust geeft? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 23:43 



 
Profiel   

Klopt alleen het probleem bij mij is dat ik ook niet echt vaste dagen naar mijn paard ga. Met mede - eigenaar overleg ik dan welke dagen hij gaat en welke ik. Maar elke keer komt daar weer wat tussen. Bijv zoals die verjaardag in de OP, werkoverleg, corona, andere activiteiten. Waardoor de dagen weer worden omgegooid. Lijkt mij heerlijk als je gewoon echt vaste momenten hebt, maar iedere keer lijkt er bij ons weer wat te gebeuren waardoor het weer veranderd. :+ :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 09:29 



 
Profiel   

Dat heeft iedereen denk ik wel hoor :)

Het zou wellicht alleen wel rust kunnen geven als je een "in principe" schema hebt waarmee een ieder dan weet waar hij aan toe is, en daar ook zijn andere beslommeringen omheen kan plannen. Als het dan de meeste dagen volgens planning gaat, is dat toch al winst, denk ik dan maar :=

En zelf sta je wat sterker in je schoenen om te zeggen dat je al plannen hebt gemaakt en niet in kan vallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 10:21 



 
Profiel   

Nature93 schreef
TamaraFloor schreef
Alsof ik mezelf hoor denken!

Dan heb ik er nog bij dat ik alles 1000x ga herhalen in mijn hoofd. Hoe bepaalde dingen gingen dat soort dingen. Als iemand daar tips voor heeft. Ik weet ook wel dat het geen nut heeft maar ja als het zo makkelijk zou werken...


Nou dat heb ik dus ook! Vooral als ik een planning heb. Dan ben ik bang dat het allemaal niet uitkomt met tijd enzo. Zondag ging ik de paarden in de ochtend doen (uurtje werk) half 9 (dan denk ik ook gelijk welke idioot doet dat nou? Vriendinnen verklaren mij voor gek op zondag) op stal. Kwart voor 10 thuis. Om 12u was mijn moeder er, geluncht en hele middag gewandeld en om 18u30 thuis. Die dag heb ik idd wel 100 X door mijn hoofd gehaald. En dan ben ik bijv ook heel gehaast op stal terwijl ik weet dat ik zeeën van tijd heb. Terwijl als ik minder planning heb en alles gewoon loopt heb ik hier minder last van.


Niet leuk dat er meer mensen zijn die dit hebben maar wel fijn om te weten dat er meer zijn. Beetje vaag misschien maar je snapt me vast!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 22:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 69 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen