Afvallen 2023 - Wie doet er mee?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Deemiii

Berichten: 266
Geregistreerd: 03-12-19

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 17:25

Hoi allemaal!
Ik kom me hier ook melden, zal voornamelijk meelezen denk ik haha.

Ik moet helaas ook afvallen, ik ben zo’n 15 kg te zwaar. Heb helaas de bouw van m’n vader(‘s kant) en die is eenmaal stevig, maar ik heb besloten dat er nu wel echt wat vanaf moet. Ik ben 173 cm en weeg 85 kg, ben in januari naar de diëtiste geweest en die vertelde mij dat ik overgewicht heb. Iets waar ik best wel van schrok, om het zo te horen. Ik wist het wel, maar als iemand het je verteld is het toch best confronterend. :+ Helaas daar mee gestopt omdat ik het erg vond tegenvallen, ik had begeleiding verwacht maar in plaats daarvan kreeg ik 1 a4tje mee met 1 voorbeelddagmenu erop, ja dat kan ik zelf ook wel uitzoeken. Dat is ook het moeilijke ervan, ik weet het allemaal wel, maarja, de trek in koekjes en snoep is te groot soms. Vooral als ik stress heb.

Vorige maand begonnen met hardlopen, helaas na 3x kreeg ik weer last van shin splint. Dus dat gaat hem voorlopig ook even niet meer worden. Heb nu mijzelf voorgenomen om 3x in de week +5 km te wandelen. Ik heb een fysiek zware baan, en werk gemiddeld 12 uur op een dag, doe dit nu sinds 2 maanden dus ik hoop dat dit ook een beetje gaat bijdragen haha.

Ik wil weer terug naar het gewicht waar ik me altijd fijn bij voelde, 68-70 kg. Maar als ik een kledingmaat kleiner kan ben ik al héél blij. *\%/*

Ik ben me nu aan het inlezen via de lazyfitgirl methode, lijkt me een erg fijne manier van afvallen. Maar ik denk dat ik vooral ook écht mezelf een schop onder mijn kont moet geven en niet gaan snaaien als ik stress heb.

Cemlys

Berichten: 14959
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 19:15

Succes deeemii, ik ben nu sinds januari bezig met lazyfitgirl en nu 6 kg ervanaf. Even een maand wat meer moeite gehad met vakantie enzo maar ook buikgriep gehad en nu drukke periode op het werk en dan merk ik dat ik weer sneller naar comfort food grijp, terwijl ik net voedzaam eten nodig heb. Dus vanaf morgen weer beter gaan doen, vandaag een gezonde 'cake' gebakken, dus komende dagen gezond tussendoortje, en overnight oats voor morgenvroeg voorbereid, lunchboxes al klaar gemaakt,... en lekkere spaghetti saus voor 2 dagen, dat scheelt ook een stuk.

Dit najaar/winter starten we met verbouwen, betekent dat ik mijn keuken kwijt ben voor ongeveer 15 weken. Ik moet nog even uitzoeken en voorbereiden hoe ik dat ga volhouden :') ik denk heel veel invriezen, ovenfood,...

L_iek
Berichten: 9713
Geregistreerd: 11-01-07

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 19:23

Hier ook alweer een week bezig. De eetgewoontes waren flink uit de hand gelopen zo in de vakantie. Stond vanochtend op de weegschaal en schrok mezelf kapot.

Koekie73

Berichten: 2673
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 20:16

Goed bezig jullie!
@l_iek ik denk dat je het zo weer oppakt? Wel even enorm balen zo'n resultaat op de weegschaal.
@deemiii Heel erg herkenbaar! Ik vind het overigens ook altijd makkelijker om gezonde keuzes te maken als ik wat meer sport. Dat helpt mij altijd wel.

Ik ben net geopereerd (galblaas verwijderd) dus de komende 2 a 3 weken mag ik nog niet sporten.
Ik heb wel besloten dat ik de lazyfitgirl transformatie cursus ga doen. Geen idee of dat toegvoegde waarde heeft tov alleen de boeken bestellen. Maar ik kan wel wat motivatie gebruiken dus na een paar dagen twijfelen ga ik dat toch maar doen.

Anoniem

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 10:53

Deeemiii.. Wat jammer met je slechte ervaring met de diëtist. Bij mij hebben ze helemaal een matrix en andere 'denk'- en psychische opdrachten erbij gepakt, omdat ze vinden dat je je leefstijl moet veranderen in plaats van een dieet moet vasthouden, en dit lukt dus alleen als je er zelf achterstaat en weet welke dingen je dichtbij je doel houden - en veraf. Zo wordt het veel makkelijker de juiste keuzes te pakken. Toch eens op zoek naar een andere praktijk als je wel de tips en trick wilt gebruiken van een diëtiste!

Ik ben nu 1.5 kg kwijt, eindelijk zet het iets door. Helaas door een schildklier die van slag is veel last van mijn lijf en weinig energie, dus sporten gaan echt met flinke tegenzin omdat het zoveel pijn geeft daarna. :(

bamisalami
Berichten: 611
Geregistreerd: 25-08-14

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 07:49

Hier nog de laatste vijf kilo, alleen zit ik de komende weken aan rust vast. Maandag van m’n paard afgevallen en vier gebroken ribben en een gebroken ruggenwervel. Had ik niet verwacht, heb de paarden nog verzorgd, alles opgeruimd en naar huis gereden. Toen pas een afspraak bij de HA gehad die me doorverwees naar de SEH. De dokter zei “nou, ik heb iemand er nog nooit zo bij zien zitten zoals jij. De meeste mensen die 4 ribben en een ruggenwervel gebroken hebben, gaan door de grond van de pijn”. Ik was ook oprecht verbaasd dat er iets gebroken was.

Maar goed, betekent dus wel even niet zwaar sporten, tillen en paardrijden voor iig zes weken. Over twee weken controle en dan wil ik gaan vragen of ik iig iets kan doen zoals fietsen of wandelen in de sportschool. Iemand hier ervaring met gebroken ribben of gebroken ruggenwervel? Hoe verliep t genezingsproces?

bamisalami
Berichten: 611
Geregistreerd: 25-08-14

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:11

Niemand ervaring met gebroken ribben? Das op zich dan wel weer positief :)

oji

Berichten: 4257
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 10:18

Jawel hoor, hier mega brokkenpiloot. :+ Ervaring met zowel met gebroken ribben, gekneusde ribben als gebroken ruggenwervels :=

Maar het is zo verschillend per keer. Heb meerdere malen gebroken of gekneusde ribben gehad. Gekneusd doet eigenlijk veel meer pijn als gebroken, maar met gebroken moet je meer opletten en je beter aan het protocol houden, want als het zaakie gaat verschuiven kan het door je long prikken.

Ruggenwervel is ook veel verschil. Bij mij was de wervel echt verbrijzeld dus ik ben geopereerd en vervolgens 3 maanden in een corset waar ik alleen mee kon lopen en liggen. Zitten was onmogelijk en mocht ook niet. Of je veel pijn hebt is ook zo afhankelijk van hoe en wat en hoe de breuk loopt. Ik had met mijn verbrijzelde wervel minder pijn als een vriendin van mij met een haarscheurtje in een wervel. Uiteindelijk was ik ook veel sneller gerevalideerd maar ik heb wel blijvend een vastgezette rug over 3 wervels. Maar kan en mag daar weer alles mee, terwijl zij dus nog regelmatig pijn ervaart en heel erg moet opletten met hoe ze zit (Haar rug is al 10 jaar geleden).

Dus er is geen A-B-C tje wat kan en mag. Als je niet in een korset bent geplaatst of geopereerd denk ik dus dat het stabiele breuken zijn. Fietsen in de sportschool zou ik navragen bij je fysio, of je zittend op een zadel niet teveel druk op je ruggenwervel zet. Je kunt wel zo'n bejaarden fietsje die je onder je stoel zet en alleen de benen beweegtnemen. Fietsen buiten zou ik zeker niet doen, ivm hobbels. Wandelen mag altijd en mag vrijwel onbeperkt. Ik liep in de tijd van de revalidatie van mijn rug dagelijks 3 x 5 km. Naast dat me dat wat te doen gaf (kon vrijwel niet werken omdat ik niet achter een bureau mocht zitten) hield ik daarmee mijn conditie redelijk op pijl. Wandelen is vrijwel voor elke blessure aan rug en bovenlijf alleen maar heel erg gezond. Uiteraard ook weer niet door zware bodem en geen bospaadjes met risico op struikelen over boomstronken. Gewoon over de verharde paden lopen.

bamisalami
Berichten: 611
Geregistreerd: 25-08-14

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 12:06

En hoe lang duurde t bij jou voordat de ergste pijn weg was? Ik lees veel dat de eerste week t ergst is en t daarna minder wordt. Heb oxycodon (langwerkende en kortwerkende) als pijnstiller meegekregen, maar vind het echt rotspul. Hoe deed jij dat met pijnstillers?

Ruggenwervel is idd een stabiele breuk, daar voel ik ook vrij weinig van moet ik zeggen.

oji

Berichten: 4257
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 17:53

Ik ben hartstikke allergisch voor oxycodon dus dat spul raak ik niet aan. Maagbeschermers en overdosis Ibuprofen deed ik. Verschilt echt per keer hoe lang het pijn deed. Soms was het 1 week maar heb ook wel een keer een maand gehad dat ademhalen a hel was. Ergste keer deed hard lachen of hoesten na een jaar nog enorm pijn. Het is gewoon geen 2 keer hetzelfde geweest (heb denk ik wel een keer of 5 gekneusde of gebroken ribben gehad)

Daantjuh88

Berichten: 1734
Geregistreerd: 13-08-07

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 17:56

2 ribben gebroken gehad toen ik 16 was. Eerste 2 weken vond ik drama, daarna steeds beter en met 6 weken was de ergste pijn wel over en ben ik weer op het paard gekropen. Wel blijft het een zwakke plek... als ik moe ben of ongesteld moet worden doen die 2 ribben altijd zeer.

BuenaVista
Berichten: 3003
Geregistreerd: 02-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 18:11

bamisalami schreef:
En hoe lang duurde t bij jou voordat de ergste pijn weg was? Ik lees veel dat de eerste week t ergst is en t daarna minder wordt. Heb oxycodon (langwerkende en kortwerkende) als pijnstiller meegekregen, maar vind het echt rotspul. Hoe deed jij dat met pijnstillers?

Ruggenwervel is idd een stabiele breuk, daar voel ik ook vrij weinig van moet ik zeggen.


Hier een meelezer van het topic en helaas bekend met gebroken rugwervels.

Vorig jaar 23 november twee wervels gebroken, de L2 en L4. Gelukkig stabiele breuk en daardoor hoefde ik niet geopereerd te worden. Heb wel een hele tijd behoorlijk pijn gehad.
Eerst 6 weken een elastisch corset gehad en veel languit beleven en af en toe kleine stukjes wandelen. Kreeg ook oxycodon mee, maar daar werd ik zo naar en misselijke van. Gauw mee gestopt. Na 6 weken meer gaan wandelen, dagelijks toch wel zo’n 6-8 km uitbreidend naar 10-12 km. Na 12 weken ook gaan fietsen. Dat was echt een verademing. Heerlijk om iets meer te kunnen doen dan alleen maar liggen en wandelen. Tussendoor heel veel moeten rusten. Het zitten heel heel langzaam uitgebreid. Nu is het vooral leren doseren. Heel lang zitten/staan/hangen is bij mij not done. Als ik moet zitten, het liefst op harde recht toe, recht aan stoelen. Of met goede ergonomisch rug. Daarnaast zijn de paracetamols nog steeds mijn beste vriend als ik weet dat ik mijn grens ga opzoeken. Al met al mag ik echt niet klagen met wat ik allemaal kan en doe. Heb een super nieuwe leuke baan (minder fysiek) naast mijn werk thuis (paarden, zwaarder fysiek). Dat werkt ook mee in het herstel. Ik hoop dat ik over een week of 2 weer kan starten met hardlopen, is me nu nog te warm .

bamisalami
Berichten: 611
Geregistreerd: 25-08-14

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 18:39

Hmmm, het verloopt voor iedereen anders zo te lezen. Zit niets anders op dan t maar gewoon uit te zingen, maar tis ooooh zo frustrerend! Vooral dat niks doen *zucht*

oji

Berichten: 4257
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 07:01

Maar je kan dus wel wandelen, dat is ook beweging. Dus je hoeft niet helemaal niks te doen.

bamisalami
Berichten: 611
Geregistreerd: 25-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 10:45

oji schreef:
Maar je kan dus wel wandelen, dat is ook beweging. Dus je hoeft niet helemaal niks te doen.


Das waar! Wandel ook wel kleine stukjes. Ik merk echt dat ik stijf ben en t nog meer zeer doet als ik een hele tijd gelegen heb. Als ik dan rechtop probeer te komen voel en hoor ik banalers kraken en doet t zo’n zeer…

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 20:02

Heel erg blij met mezelf! Ik zit inmiddels over de helft van mij doel! *\o/*
Nu in 2 maanden tijd 6 kg afgevallen.

Aan het begin ging er eigenlijk niks af, maar opeens in 2 maanden tijd best veel veranderd! Erg tevreden.
Ik hoop wel dat ik het vol kan houden en niet te laag of te hoog ga zitten.

bamisalami
Berichten: 611
Geregistreerd: 25-08-14

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 17:57

Goed begin!
Volhouden gaat je vast lukken :)

Renee1991

Berichten: 5984
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-22 18:09

Wauw, wat gaan jullie lekker allemaal! :):)

Hier wat moeite gehad om de draad weer op te pakken na m'n vakantie (2 kg aangekomen) en een flink auto ongeluk gehad waardoor ik een paar maanden niet heb kunnen sporten maar wel lekker heb lopen vreten uit frustratie.
Nu kan en mag ik weer volle bak sporten gelukkig, deze week vier keer geweest :') Ik heb het gemist. Hopelijk gauw de weegschaal weer omlaag zien gaan. Ik wil nog zo'n 15 kg kwijt.

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 18:25

Renee1991 schreef:
Wauw, wat gaan jullie lekker allemaal! :):)

Hier wat moeite gehad om de draad weer op te pakken na m'n vakantie (2 kg aangekomen) en een flink auto ongeluk gehad waardoor ik een paar maanden niet heb kunnen sporten maar wel lekker heb lopen vreten uit frustratie.
Nu kan en mag ik weer volle bak sporten gelukkig, deze week vier keer geweest :') Ik heb het gemist. Hopelijk gauw de weegschaal weer omlaag zien gaan. Ik wil nog zo'n 15 kg kwijt.


He bah wat vervelend :knuffel: Gelukkig dat je weer mag gaan sporten! Gaat je zeker lukken!

Cemlys

Berichten: 14959
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 18:30

Renee kan soms zo heerlijk zijn om weer te kunnen sporten

Hier blijft de weegschaal een beetje hangen, maar nieuwe broeken gekocht, maatje kleiner!

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 23:02

Hoe gaat het hier inmiddels met iedereen? :)

Wel vervelend dat de weegschaal blijft hangen Cemlys, maar dat je broeken een maat kleiner kunnen is ook al heel fijn! *\o/*

Hier inmiddels 7 kg eraf! *\o/*
Nog 8 te gaan, maar op dit tempo lukt dat nog voor het einde van het jaar

Anoniem

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 10:38

Op vakantie dus ben er bang voor.. ik ben wel 3 kg afgevallen binnen 4 weken nadat ik ben begonnen met schildkliermedicatie, dus ik heb hoop! Heb mijn sportmomenten alweer i gepland voor als ik weer in Nederland ben!

NadiaM

Berichten: 1113
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 11:38

Leuk topic, meld me hier ook graag.
Moet echt een kilo of 10 afvallen!
Wil binnenkort weer gaan starten, maar dan moet er echt eerst wat af.
Dat jasje zit nu veel te strak :(

Volgen jullie iets van een programma of schema?
Ik vind het eten gewoon het moeilijkste.
Blijft gewoon lastig om gezond en regelmatig te eten en fijne recepten te vinden.

Cemlys

Berichten: 14959
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 12:11

Ik volg lazyfitgirl nog steeds. Daar staan zat recepten op. Ik moet binnenkort weer een keer meten, maar nu ongesteld dus heeft weinig zin dan.

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 17:12

NadiaM schreef:
Leuk topic, meld me hier ook graag.
Moet echt een kilo of 10 afvallen!
Wil binnenkort weer gaan starten, maar dan moet er echt eerst wat af.
Dat jasje zit nu veel te strak :(

Volgen jullie iets van een programma of schema?
Ik vind het eten gewoon het moeilijkste.
Blijft gewoon lastig om gezond en regelmatig te eten en fijne recepten te vinden.


Wat het eten betreft, ik zou even kijken waarom je zo graag bepaalde dingen eet. Bijv als je vaak chips eet, kan je even kijken naar waarom. Doordat het zout en crunchy is? Dan kan je gaan kijken naar iets wat daarmee te vergelijken is.
Ik eet nu bijv liever druiven dan chips. Af en toe is chips natuurlijk oké, maar probeer goede alternatieven te vinden. :)