Afvallen 2023 - Wie doet er mee?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xPearl

Berichten: 3279
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 14:25

Ik kom mij toch ook maar even melden..
Ik roep al maaaanden dat ik af wil vallen, maar krijg het knopje gewoon niet om... Met 10kg er af zou ik al heel blij zijn, maar liever nog wat meer. Maar dan ga ik de lat direct wel heel hoog leggen :')
Nu ik het lees wordt het een heel lang verhaal. Sorry

Grootste probleem bij mij is de chips. Koekjes en snoep kan ik prima laten liggen, maar de chips in de la roept me toch weer elke avond. Ik kon gemakkelijk een zak chips per avond opeten, maar gelukkig is dat niet meer het geval. Dan word ik misselijk dus gelijk afgestraft haha! Maar het is toch vaak wel weer een bakje elke avond of om de dag.

Ook ben ik een moeilijke eter en zit er nóg een knopje in mijn hoofd die niet om wil. Zo lang als ik mij kan herinneren ben ik al moeilijk met eten.
Ik krijg gewoon geen eten door mijn keel wat ik niet ken én lus ik heel veel niet. Plus structuur kan ook een probleem zijn voor mij :+
Ook werken mijn vriend en ik 38u, is hij om 18u thuis en ik 18:45 en hebben beide ging zin om heel uitgebreid te koken en dan om 19:30 pas avond te eten.. We eten vaak nasi/macaroni met soepgroente er door (dat zijn kleine stukjes.. Dat kan mijn hoofd dan wel weer hebben) of krieltjes met een stuk vlees.

En ik weet dat we meer groente moeten eten en dat ik minder moet snacken. Maar het is zo moeilijk :').

Ik rij zo'n 3x in de week paard en werk in een winkel dus kom boven de 8.000/10.000 stappen op een dag.
Heb nog een sportschoolabbo maar die zit helaas op een halfuur rijden (verhuizing), dus ben daar al maanden niet geweest. Nu heb ik 1 op 200m, maar het trekt me ook weer niet echt..

Het voelt iniedergeval al goed om het te typen, want er moet écht wat veranderen. Maar ik moet nog even uitzoeken wat voor mij het beste werkt om te gaan doen..

Anoniem

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 14:30

Geen chips en lekkers meer kopen en alleen in het weekend speciaal naar de winkel gaan na het ontbijt of na de lunch om 1 zak chips te kopen heeft voor mij super veel goeds gedaan. Ik heb nu weer de kast vol lekkers, maar heb er gewoonweg geen zin in. Geef mij maar een lekkere banaan of een boterham !

Knap dat je beseft dat je het over een andere boeg wil gooien. Ik ben naar de diëtist gegaan om me een eerste schop onder mijn kont te laten geven. Je krijgt 3 uren vergoed vanuit de basisverzekering. Ik heb nu 2x een half uur gehad en weet nu veel beter keuzes te maken. Eetwissels en waarom wil ik chips en niet iets anders? Heb ik het verdiend? En waarom is de beloning lekker eten? De psyche erachter hebben ze direct uitgelegd en me opdrachten mee gegeven :-)

xPearl

Berichten: 3279
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 16:34

pimaude schreef:
Geen chips en lekkers meer kopen en alleen in het weekend speciaal naar de winkel gaan na het ontbijt of na de lunch om 1 zak chips te kopen heeft voor mij super veel goeds gedaan. Ik heb nu weer de kast vol lekkers, maar heb er gewoonweg geen zin in. Geef mij maar een lekkere banaan of een boterham !

Knap dat je beseft dat je het over een andere boeg wil gooien. Ik ben naar de diëtist gegaan om me een eerste schop onder mijn kont te laten geven. Je krijgt 3 uren vergoed vanuit de basisverzekering. Ik heb nu 2x een half uur gehad en weet nu veel beter keuzes te maken. Eetwissels en waarom wil ik chips en niet iets anders? Heb ik het verdiend? En waarom is de beloning lekker eten? De psyche erachter hebben ze direct uitgelegd en me opdrachten mee gegeven :-)

Niet kopen is misschien een goed idee inderdaad. Ik heb een tijdje gehad dat ik inderdaad alleen in 't weekend chips at. Maar toen ik uit huis ben gegaan, zijn alle 'regels' die ik mezelf had opgelegd de deur uit gegooid en ben helemaal losgegaan _O-. Daar is het ook missgegaan, uit huis en minder paardgereden.

De dietist is een beetje een stap, maar wel een goede.. En die schop ben ik ook zeker nodig. Het is ook 'lastig' dat iedereen zegt dat ik helemaal niet dik ben. Ondanks dat het niet leuk is, is het soms wel goed om te horen dat je er echt wat aan moet gaan doen..

Wat heb jij dan als snack 's avonds? Ik heb namelijk echt de neiging om 's avonds nog iets te snacken. En dat is dus altijd chips

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 22:56

Wij eten nu rond 19u warm, en ik eet dan rond 20.00 nog wat fruit of skyr als ik honger heb, maar eigenlijk geen honger omdat ik per se veel groente moet eten dus echt stamp vol zit :D

Herkenbaar die opmerkingen.. maar toch loop je zelf de hele dag in je (strakke)? Vel rond

BeFunny

Berichten: 10848
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 23:07

Ik ben 15 kg afgevallen. En heb een andere levensstijl.
Ik haal geen chips meer in huis. Geen suiker meer in de koffie. Geen frisdranken of limonade meer. Veel meer water gaan drinken.

Ik eet 3 maaltijden en geen tussendoortjes. Als ik smorgens hardloop neem ik een vakje yoghurt vooraf dat is dan extra.

Als ik veel beweeg op een dag bijv ochtend vroeg sport. Daarna werk, daarna paardrijden en avond nog hondenschool. Dan verdeel ik de lunch in twee.

Ik eet savonds na het avond eten niks meer. En haal dus ook echt geen snacks meer in huis.

Cemlys

Berichten: 14969
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 06:58

Ik zou het in kleine stapjes gaan doen. Als ik boodschappen bestel online dan koop ik er geen weekenddingen bij, dan weet ik zeker dat die niet tijdens de week opgaan. Zoetigheid koop ik niet meer. Als je anders gaat eten, s avonds vooral dan heb je minder de neiging te gaan snacken s avonds. Ik zorg s avonds voor meer verzadiging dmv volkoren producten enzovoort. Dat hielp ons enorm. Je kunt bv je macaroni al makkelijk eetswitchen, zak macaroni groenten, mager gehakt of vega gehakt (vega producten, ongepaneerd zijn sws veel lager in onverzadigd vet) erbij en volkoren macaroni. Strooikaas (die hele is bv vetarm) of 30+ kaas erop en je maakt al iets heel anders. Je kunt ook kiezen voor gezond gemak, gesneden verspakketten (room switchen naar bv haver cuisine, gehakt naar vega, rijst door zilvervlies,...)

xPearl

Berichten: 3279
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 11:08

Ik denk dat ik inderdaad maar geen chips meer in huis moet gaan halen doordeweeks. En dan een zakje moet halen in het weekend. Denk dat voor mij al heel wat scheelt!

Frisdrank drink ik niet heel veel, maar wel van die pakken drinken (namaak dubbel fris haha), maar probeer dat nu meer met ranja of water te vervangen. Koffie drink ik niet en thee drink ik zonder suiker.

Overstappen naar volkoren is ook wel een goede! Niet aan gedacht ook. En idem met mager gehakt.

Als ik werk eet ik wel 4x. Ontbijt met 2 broodjes, eerste pauze een broodje of koekje, middagpauze 2 broodjes en dan de laatste pauze probeer ik fruit te eten. En dan avondeten doen we rond een uurtje of 19u.
Ik heb ook zeker niet altijd honger 's avonds, maar als ik op de bank zit is een bakje chips of iets om te kauwen fijn en een gewoonte geworden..

Maar dit topic is al een stapje in de goede richting! Blij met jullie berichten over hoe jullie alles doen :D

bamisalami
Berichten: 611
Geregistreerd: 25-08-14

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 11:36

Wat ook lekker is, ipv die pakken drinken, is waterdrop.
Kleine blokjes die je oplost in water. Ik ben er echt meer water door gaan drinken. Enige is dat het niet in de winkel te vinden is, alleen online.

xPearl

Berichten: 3279
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 11:54

bamisalami schreef:
Wat ook lekker is, ipv die pakken drinken, is waterdrop.
Kleine blokjes die je oplost in water. Ik ben er echt meer water door gaan drinken. Enige is dat het niet in de winkel te vinden is, alleen online.

Heb ik ook nog naar gekeken! Of de air-up flessen. Ben daar nog even mee in twijfel haha.
Maar de airdrop zijn wel lekker? En hoe zit dat met de blokjes? Kost dat veel? Want elke keer gooi je er 1 in en dat kun je niet hergebruiken lijkt mij? :')

senna21

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 12:21

Kruidenthee is goedkoper en gezonder. Je kunt ze ook koud drinken.

Sky_As

Berichten: 4779
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 12:42

geen chips en koek halen inderdaad.
Het snacken na het eten is waarschijnlijk een gewoonte / verveling. Dus het beste is iets zoeken waarbij je bezig blijft, en zorgen dat je met het avondeten voldoende binnen krijgt waardoor je ook geen honger hebt 's avonds.
(snacken is vaak uit verveling als je op de bank hangt....als ik ga sporten, naar stal ga of nog wat pc werk ga doen 's avonds, heb ik namelijk nooit trek, misschien heb jij hetzelfde?)

En heb je wel honger, snackgroente, rijstwafel, magere kwark met fruit etc.

(ik weet het heel goed, bij mij is het ook de uitvoering waar het aan schort)

NadiaM

Berichten: 1126
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 13:00

Cemlys schreef:
Ik volg lazyfitgirl nog steeds. Daar staan zat recepten op. Ik moet binnenkort weer een keer meten, maar nu ongesteld dus heeft weinig zin dan.


Ken ik niet, ga er eens naar kijken!

NadiaM

Berichten: 1126
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 13:05

Niet teveel in huis halen is een goed tip...
Als het er is, pak je toch sneller makkelijker.

Ik vind avond eten altijd het lastigste.
Ten eerste ben ik niet zo'n warme maaltijd eter, eet net zo lief een broodje.
En vaak pas rond 19/20 uur klaar op stal, dus eten ook vaak te laat.
Waardoor je eind van de middag gaat lopen snaaien.

Sky_As

Berichten: 4779
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 13:31

dan is het in jouw geval misschien beter om smiddags goed te eten (soep/wrap/salade), waardoor je eind van de middag nog geen honger hebt, en dan savonds alleen een broodje.....en in de auto een appel/snackwortelen kan snaaien ook voorkomen....

Zerena

Berichten: 3890
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 13:34

Veel goeie tips komen voorbij.
Die ga ik ook eens langzaam invoeren :)

bamisalami
Berichten: 611
Geregistreerd: 25-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 13:38

xPearl schreef:
bamisalami schreef:
Wat ook lekker is, ipv die pakken drinken, is waterdrop.
Kleine blokjes die je oplost in water. Ik ben er echt meer water door gaan drinken. Enige is dat het niet in de winkel te vinden is, alleen online.

Heb ik ook nog naar gekeken! Of de air-up flessen. Ben daar nog even mee in twijfel haha.
Maar de airdrop zijn wel lekker? En hoe zit dat met de blokjes? Kost dat veel? Want elke keer gooi je er 1 in en dat kun je niet hergebruiken lijkt mij? :')


Mijn bonusdochter heeft de air-up en ik vind het echt grote onzin. Er zit amper smaak aan het water en je betaald veel voor die fles en de pods. Hij staat nu ook ongebruikt in de kast.

Wat betreft de blokjes, ik vul een kan met water en een blokje en als de kan bijna leeg is, vul ik m weer bij. De smaak is dan minder sterk, maar je proeft het nog wel.

xPearl

Berichten: 3279
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 15:07

@Sky
Dat 's avonds snacken is inderdaad een gewoonte en verveling. Wij eten al best laat 's avonds en binnen 2u schuif ik weer een bakje chips naar binnen. Het slaat nergens op, maar toch doe ik het haha.
Als ik naar stal ga of echt druk bezig ben gaat het wel goed inderdaad. Het stilzitten is het probleem..
Een rijstwafel of kwark is wel een idee! Heb ook crackers in huis die best lekker zijn. Is het dan ook nog 'oke' om er een plakje kaas op te doen (jong belegen) of is dat dan gelijk weer een no-go?
Ik wil ook niet direct te streng zijn voor mezelf en allemaal regels opleggen. Wel stoppen met snacken doordeweeks, maar dan liever vervangen voor wat anders ipv gelijk niks meer 'mogen' haha.


Ik heb even naar waterdrop gekeken en het valt me ook wel mee qua kosten voor de blokjes! Ik vergelijking met ee pakken drinken die er doorheen vliegen haha. Hoe zit het met de flessen? Ik zie hele mooie, maar die zijn van glas.. Ik ben zo bang dat ik hem laat vallen _O-

bamisalami
Berichten: 611
Geregistreerd: 25-08-14

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 15:19

Ik heb een andere fles daar, ze zijn er niet alleen van glas. Maar tis niet perse nodig om zo’n fles erbij te kopen. Kan natuurlijk ook gewoon in een kan die ik dan in de koelkast zet of een bidon die je meeneemt voor onderweg. Ik heb wel een fles besteld, ook gelijk thermosfles. Vond ik leuk :) Dus t blijft lang koud :)

Vind de prijs ook wel meevallen :)

Sky_As

Berichten: 4779
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 15:19

Het gaat er uiteindelijk natuurlijk om hoeveel KCAL je aan het eind van de dag binnen krijgt. dus een plakje kaas kan best, als je maar onder een bepaalde dag hoeveelheid blijft, daar zit het probleem.
Vandaar dat als je af wilt vallen, je vaak het liefst dingen met weinig KCAL wil eten die wel vullen.....
Dus je zou dan ook kunnen kiezen voor een cracker met 20+ smeerkaas.... dan kan je er misschien wel 2 of 3 eten ipv 1 (want kaas zitten best veel KCAL in)
Maar het hangt er natuurlijk ook wel vanaf welk principe je een beetje wil volgen.

Afvallen is over het algemeen wel een calorieën tekort creëren (en dat is vaak makkelijker door op je voeding te letten, dan om het met sporten te willen compenseren)

theadora99

Berichten: 3639
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 17:32

NadiaM schreef:
Niet teveel in huis halen is een goed tip...
Als het er is, pak je toch sneller makkelijker.

Ik vind avond eten altijd het lastigste.
Ten eerste ben ik niet zo'n warme maaltijd eter, eet net zo lief een broodje.
En vaak pas rond 19/20 uur klaar op stal, dus eten ook vaak te laat.
Waardoor je eind van de middag gaat lopen snaaien.

Dit heb ik andersom. Ik kan de hele dag warm eten, maar brood of een salade krijg ik écht niet weg. Of rauwe groente, brrrr. Ook onhandig Haha

bamisalami
Berichten: 611
Geregistreerd: 25-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 15:07

Hoi allemaal!

Nu bijna een jaar onderweg na de start van dit topic. Hoe is het met iedereen? Is het vol te houden? Zijn er resultaten bereikt?

Voor mij ging de knop om toen we vorig jaar op vakantie waren in Kaapverdië. Ik zag mezelf in de spiegel in bikini en dacht “bleh”. Boeken van
Project gezond gekregen voor kerst en meer gaan bewegen. Mezelf niets ontzeggen, wel calorieën tellen. Als ik dan eens een saucijzenbroodje nam ik ervoor kon zorgen dat het in m’n dag paste. Nu na een jaar ben ik op gewicht, voor het getal op de weegschaal wil ik er eignlk nog 2-3 kilo af, maar ben nu ook tevreden! Dus geen haast met die laatste kilo’s. Ik heb een balans gevonden in gezond en gebalanceerd eten, mezelf niks ontzeggen en sporten.

Van de week deelde mijn nichtje een foto van vorig jaar. Zij ging ook naar Kaapverdië en daar hebben we afgesproken. Links is vorig jaar november en rechts is dit jaar augustus in Marokko. En daar is inmiddels nog wat vanaf.

Afbeelding

Hoe is met jullie? Wat hebben jullie geleerd? Hoe kijken jullie terug op het afgelopen jaar qua gezonde levensstijl?

Anoniem

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 20:24

Oh wauw, je gezicht joh!! (De rest is lastiger te zien door de houding) wat stoer om op terug te kijken of niet ?

fannetje

Berichten: 3555
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 20:28

Knap gedaan bamisalami!
Mijn jaar is niet gegaan zoals ik wilde.
Conditioneel wel beter geworden,maar de rest nog niet, hopelijk komend jaar.

Cemlys

Berichten: 14969
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 00:25

Hier is er nu 6kg vanaf. Puur door gezonder te eten. Ik had geen heel erg overgewicht. Ik principe is mijn doel gehaald, ik weeg weer hetzelfde en zelfs iets lichter als voor mn zwangerschap, voel me beter, meer energie, en ook blij met hoe mn lichaam nu is, ik draag weer leukere kleren bv. Ik ga nog wel door, merk wel dat ik vooral veel zoetigheid niet meer trek, dat is al een vooruitgang op zich. Leerproces gaat door. Benieuwdhoe we over een jaar staan.

bamisalami
Berichten: 611
Geregistreerd: 25-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 20:20

pimaude schreef:
Oh wauw, je gezicht joh!! (De rest is lastiger te zien door de houding) wat stoer om op terug te kijken of niet ?


Haha, ja ik moest ook wat mensen er af knippen, dat maakt t ook wat waziger. Als ik zo de vergelijking zie ben ik echt wel trots idd. Thanks!
Ik ben ook echt wel gemotiveerd om het er af te houden! De knop is echt goed om :)