Afvallen 2023 - Wie doet er mee?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horsii

Berichten: 7636
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 16:42

Ho dubbel
Laatst bijgewerkt door horsii op 11-01-24 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

horsii

Berichten: 7636
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 16:43

Ja eerste week gaat altijd het snelste idd ivm vocht.
1 januari tm zondag was -2,6, zondag tm vandaag+0.3 dus nu -2,3.
Helemaal prima.
Doe geen crashdieet, tel calorieën.
Eet gewoon gezond en gevarieerd.

Cambion, succes. Op zich wel een te behalen doel.

Anoniem

Re: Afvallen 2023 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 14:07

Mag ik mij ook melden?
Ben per september begonnen met een abonnement bij de sportschool en ga 3 keer per week spinnen.
Gister uit pure frustratie de les uit gelopen omdat het gewoon niet helpt en ik wel kon janken.
Ik tel calorieën en zit dagelijks tussen de 1200 en 1500 kcal.
Ik snap er helemaal niks van, ik val maar niet af :n
Gewicht is 78 kg en ben 1,70m
Lotgenoten die zich ook weleens zo enorm frustreren?

Yenni
Berichten: 5460
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 15:28

S8903N schreef:
Mag ik mij ook melden?
Ben per september begonnen met een abonnement bij de sportschool en ga 3 keer per week spinnen.
Gister uit pure frustratie de les uit gelopen omdat het gewoon niet helpt en ik wel kon janken.
Ik tel calorieën en zit dagelijks tussen de 1200 en 1500 kcal.
Ik snap er helemaal niks van, ik val maar niet af :n
Gewicht is 78 kg en ben 1,70m
Lotgenoten die zich ook weleens zo enorm frustreren?

Ohh dat is heel vervelend! Misschien eens contact opnemen met een diatiste?
Eet je ook niet te weinig? Dat je lichaam het daarom vast houd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 15:56

Yenni schreef:
Ohh dat is heel vervelend! Misschien eens contact opnemen met een diatiste?
Eet je ook niet te weinig? Dat je lichaam het daarom vast houd?


Heb ik over nagedacht, maar het lijkt mij stug dat je lijf dat na dik 3 maanden nog vol houdt.

horsii

Berichten: 7636
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Afvallen 2023 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 17:39

Is 1200 kcal niet gewoon te weinig waardoor je lichaam in de spaar stand gaat.

Mandarijn
Berichten: 9072
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 18:18

horsii schreef:
Is 1200 kcal niet gewoon te weinig waardoor je lichaam in de spaar stand gaat.

Ik denk dat dit wel een goede reden kan zijn, ik heb in het begin ook te weinig gegeten en viel niet af.
Ben toen mijn kcal inname wat gaan verhogen (en daarin ook meer eiwitten gaan eten) en ineens ging het getal op de weegschaal omlaag.

xxxmh

Berichten: 3500
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Afvallen 2023 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 19:48

Ik meld me ook, wil wat kilo's kwijt. Blijf al heel lang hangen op dit gewicht terwijl ik denk redelijk goed en gezond te eten. Slaap wel altijd laat en daardoor kort. Volgens mij valt daar ook nog resultaat in te halen.
Op m'n werk (kinderdagverblijf) is er elke dag wel wat lekkers en dat vindt ik het moeilijkste en dat ik nog thuis woon dus in de avond eet ik altijd wat mijn moeder kookt en dat is niet altijd even gezond helaas.

Cemlys

Berichten: 14963
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 20:02

S8903N schreef:
Mag ik mij ook melden?
Ben per september begonnen met een abonnement bij de sportschool en ga 3 keer per week spinnen.
Gister uit pure frustratie de les uit gelopen omdat het gewoon niet helpt en ik wel kon janken.
Ik tel calorieën en zit dagelijks tussen de 1200 en 1500 kcal.
Ik snap er helemaal niks van, ik val maar niet af :n
Gewicht is 78 kg en ben 1,70m
Lotgenoten die zich ook weleens zo enorm frustreren?

Je hebt toch dagelijks rond de 2000 calorieën nodig als vrouw. Verder ben ik nu een paar maand weer bezig met op mn eten letten, genoeg en gezond, weer wat meer bewegen en pas na 1-1.5 maand gebeurde er ook daadwerkelijk wat. Goed afvallen kost tijd, zeker als je het blijvend kwijt wil. Daarbij is 78 voor 1.70m niet heel dik en dan heb ik het idee dat het sws trager gaat.

Anoniem

Re: Afvallen 2023 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 23:02

Cemlys: Ik ben zeker niet super dik, maar toch wel echt 10 kg te zwaar.
Als je geen calorieën tekort creëert blijf je toch op hetzelfde gewicht en val je niet af lijkt mij? Als ik een keer wat meer eet vliegt het er weer aan, ook met een gebalanceerd koolhydraat arm dieet bijvoorbeeld.

Cambionn

Berichten: 812
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 00:35

S8903N schreef:
Cemlys: Ik ben zeker niet super dik, maar toch wel echt 10 kg te zwaar.
Als je geen calorieën tekort creëert blijf je toch op hetzelfde gewicht en val je niet af lijkt mij? Als ik een keer wat meer eet vliegt het er weer aan, ook met een gebalanceerd koolhydraat arm dieet bijvoorbeeld.
Hoe lang probeer je dit? Want als je lichaam in spaarstand staat is die daar niet meteen uit door een keertje meer callorieën. Als je echt al lange tijd (en 3 maand is lang) in spaarstand zit kan dat on het ergste geval zelfs jaren duren voor je lichaam weer beetje normaal reageert. En tot die tijd vliegen de kilo's er idd aan, want je lichaam denk "houden wat ik kan, straks heb ik weer niks". Dus dan vliegen de kilo's er weer aan ja. Maar als je te lang zo door gaat schaat dat echt je gezondheid!

Ff voor vergelijking. Ik eet met medicatie die heel hard inwerkt op m'n gewicht (durf niet te zeggen door werking op verbruik of spijsvertering, maar mijn lichaam werkt iig niet meer normaal daardoor) rond de 1200kcal. Dat is echt een crashdieet of medisch dieet, andere opties zijn er niet (en bij mij is het dat 2e). Dit met meerdere bloedtesten gehad om op tekorten te checken en regelmatig een "cheatdag" om spaarstand te voorkomen. En dat is echt elke hap uittellen om je voedingstoffen te krijgen. Maar dit soort zware dieëten moet je nimmer nooit zonder dieëtist of dokter doen! Dat is ook de reden waarom ik meestal niet zo op m'n calorieën in ga behalve "laag". Wil niemand aanmoedigen dit zelf te proberen.

Een callorietekort is idd nodig, maar echt niet 1 van 800kcal per dag of meer. Dat is voor een gezond persoon echt veel te veel. Zeker omdat je nu mogelijk in spaarstand zit zou ik echt naar een dieëtist gaan om het daar voor te leggen, en als dat het geval blijkt eerst focussen op zorgen dat je lichaam weer een beetje normaal werkt.

Overigens, let erop dat koolhydraatarm niet het hele verhaal is. Je moet ook geen tekorten krijgen, van niks. Zelfs vet heb je in zekere mate nodig. Zo kan bijv. te kort aan vezels darmproblemen creëren en een te kort aan proteïne spierafbraak ipv vetafbraak (en dan kun je minder bewegen en kom je in een neerwaatse spiraal).

Anoniem

Re: Afvallen 2023 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 00:47

Het koolhydraat dieet was slechts een voorbeeld, ik eet gewoon volgens de schijf van 5.

Heb je een wetenschappelijk onderzoek waarin deze spaar stand als dusdanig beschreven staat dat je stopt met afvallen ondanks een tekort van ca 500 kcal? Ik kan ze niet vinden? Wel zie ik dat deze spaar stand nogal betwist wordt en dat hij volgens een groot aantal mensen niet zou bestaan. Zie onder andere hier:

https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/se ... n-dat.aspx

Andere vraag voor de dames die meer eiwitten eten: wat is een lekker alternatief voor magere kwark? Die vind ik namelijk echt heel vies := Volle kwark vind ik wel lekker maar zit niet in de schijf van vijf.

senna21

Berichten: 11873
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 00:54

S8903N schreef:
Mag ik mij ook melden?
Ben per september begonnen met een abonnement bij de sportschool en ga 3 keer per week spinnen.
Gister uit pure frustratie de les uit gelopen omdat het gewoon niet helpt en ik wel kon janken.
Ik tel calorieën en zit dagelijks tussen de 1200 en 1500 kcal.
Ik snap er helemaal niks van, ik val maar niet af :n
Gewicht is 78 kg en ben 1,70m
Lotgenoten die zich ook weleens zo enorm frustreren?

Overleg eens met een goede diëtist. Crashen is nooit goed. 1200 kcal. is echt te weinig. Eet de dingen die je lijf nodig heeft. Je lichaam is geen rekenmachine.
Sterkte.

Cambionn

Berichten: 812
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 01:10

S8903N schreef:
Het koolhydraat dieet was slechts een voorbeeld, ik eet gewoon volgens de schijf van 5.

Heb je een wetenschappelijk onderzoek waarin deze spaar stand als dusdanig beschreven staat dat je stopt met afvallen ondanks een tekort van ca 500 kcal? Ik kan ze niet vinden? Wel zie ik dat deze spaar stand nogal betwist wordt en dat hij volgens een groot aantal mensen niet zou bestaan. Zie onder andere hier:

https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/se ... n-dat.aspx

Andere vraag voor de dames die meer eiwitten eten: wat is een lekker alternatief voor magere kwark? Die vind ik namelijk echt heel vies := Volle kwark vind ik wel lekker maar zit niet in de schijf van vijf.
Geen bron bij de hand, ik luister naar mijn dokter. Zoals ik zeg moet je zo'n dieët niet zonder doen.

En geen enkele medici die zonder goede reden een callorietekort van 800kcal aanraad in een normaal geval (want dat is 1200kcal eten gemiddeld gezien), wel veel die het afraden. 1500kcal is echt het minimuum in normale omstandigheden (minimuum, dus meer kan maar niet minder. Met een tekort van 250 val je ook af), en dat is ook wat het voedingscentrum zegt in je link ("ga niet minder eten dan"). Daarbij staat er dat het onduidelijk is, dat is heel wat anders dan betwist! Onduidelijk betekend "niet genoeg bewijs om te zeggen of het waar is". Betwist zegt dat er wordt getwijfeld aan of het wel waar is. Er is dus niet genoeg conclusive effidence uit onderzoek gekomen, wat betekend dat er of niet genoeg onderzoek is geweest, of het lastig vast te stellen blijkt. Maar ik hoor het vaker van dokters en diëtisten, als ervaring met hun eigen patienten. Dus daarom ook, ga naar een profesional en vraag daar. Die hebben vast ook "bewijs" of het wel of niet zo is en kunnen jou better checken dan mensen op Bokt.

Overigens is puur "de schijf van 5 volgen" niet genoeg om met 1200kcal ondervoeding te voorkomen. Dan moet je echt alle losse voedingstoffen gaan bijhouden. Juist omdat het zo weinig is, moet je elk echt hapje uittellen. Er is geen speling. Nogmaals, niet doen zonder profesionele begeleiding.

Voor zuivel met proteïne, ik ben zelf erg fan van Isey Skyr! Lekker dik en vol van smaak, laag in calorieën en hoog in proteïne.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 01:16

Ik heb de diëtist opgezocht, €160,- voor de eerste keer en dan €20,- per kwartier :wow: goede genade zeg! Dat kan ik echt niet betalen :( (eerst eigen risico opmaken).

Dankjewel voor jullie input dames, ik maak me weer uit de voeten want dit heeft geen zin. Dan maar te vet in de kist _O-

Jullie heel veel succes!

Zerena

Berichten: 3890
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 10:01

S8903N schreef:
Ik heb de diëtist opgezocht, €160,- voor de eerste keer en dan €20,- per kwartier :wow: goede genade zeg! Dat kan ik echt niet betalen :( (eerst eigen risico opmaken).

Dankjewel voor jullie input dames, ik maak me weer uit de voeten want dit heeft geen zin. Dan maar te vet in de kist _O-

Jullie heel veel succes!


Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik heb even snel gerekend.
Jou BMR zit zo rond de 1500 calorieën.
Dit is wat jou lichaam gebruikt in ruststand om je organen te laten functioneren.
Het advies is om niet (zeker niet voor langere tijd) onder je Bmr te eten omdat je dan je lichaam echt tekort doet.

lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 09:25

Veriye schreef:
Citaat:
Het lijstje :
Angie - 20 kg - 0,0kg
Ania -18 kg - 5 kg
Bonnie1998 - 25kg - 13.9kg
Celine_Famke - 30kg - 23,5kg
Cheytjuh - 20kg - -2,1kg
Chubby - 20 kg - -17 kg
Dancyy - 8,3 kg - 1,4 kg
Deugenietje - 20kg / -1.0 kg
DideH - 9 kg - 1 kg
EmptyWords - 60 kg - -2.1kg
Esmee_RS - 10 kg - 10,6 kg
Faringo - 5kg - 1,3 kg
Idylle - 8.8 kg - - 1,7 kg
Indy_Mouse (1,67m): 93/-15kg / -3,7kg / 89,3kg
Jorex -10 kg- 5.6 kg
Kanzi -10 kg - 0 kg
Kitty (1,77 m.) - 15 kg - 5,5 kg (nu 76,5)
Mandarijn - 15kg - -8,7kg
MarlindeRooz - 15kg - 0 kg
Mariekeoo - 31,6 kg - 28,2 kg (nu 80.5)
Moestuin - 40 kg - 0 kg
Momo94 - 40 kg - 5 kg
Netjuh 6 - 25kg
Renee1991 - 10 kg - -8,2 kg
Secricible -15kg -9,5kg
Soepblik - 59,9 - 0kg
Vliendertje - 7,5 - 4,2
Veriye -12kg; -11
xPearl - 15 kg - -1,3
Zerena - 40 kg - 5,4kg
Zertab - 20kg - 5,0 kg
Zonnetje81 - 85 kg - 15 kg - 76,5kg - 8,5 kg
Lotthje - 20 - 1.4kg


Resultaat na de eerste twee weken. Vorige week vergeten een updateje te geven. Ik moet zeggen dat ik afgelopen weekend wel goed in de put zat, want ik we gingen een weekendje weg en ik had het idee dat er bijna niks was wat ik kon eten. Blijkbaar wordt echt óveral kaas op gemikt :')

Verder ging het opzich prima, op het afkicken van suiker na. Mega zin in een muffin gehad ahahhahaha

Cambionn

Berichten: 812
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 09:54

Zo ver voor mijn eerste 2 weken:
76,9 -> 75,8 -> 73,7

Ik zit dus op 2,1kg eraf deze week. Best veel, helaas wel mede doordat ik een rotweekend had en daardoor weinig door m'n keel kreeg. Aan de andere kant eerder deze week ook lekker dimsum gehad en toen ruim over m'n callorieën gekomen. Denk dat het opeens 2x zo veel sporten hier vooral helpt hier om deze 3 weken voor m'n vakantie wat sneller af te vallen dan normaal. Als ik m'n streefgewicht heb haal ik als beloning een pakje double chocolate chip cookies (zitten er maar 2 in) voor onderweg naar Schiphol :D . Nog 1 weekje te gaan.

Olle

Berichten: 2726
Geregistreerd: 30-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 10:49

S8903N schreef:
Ik heb de diëtist opgezocht, €160,- voor de eerste keer en dan €20,- per kwartier :wow: goede genade zeg! Dat kan ik echt niet betalen :( (eerst eigen risico opmaken).

Dankjewel voor jullie input dames, ik maak me weer uit de voeten want dit heeft geen zin. Dan maar te vet in de kist _O-

Jullie heel veel succes!


Sommige zorgverzekeraars vergoeden het, wellicht dat je dan alleen eerst even langs de dokter moet.

Mandarijn
Berichten: 9072
Geregistreerd: 10-09-05

Re: Afvallen 2023 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 11:05

Citaat:
Het lijstje :
Angie - 20 kg - 0,0kg
Ania -18 kg - 5 kg
Bonnie1998 - 25kg - 13.9kg
Celine_Famke - 30kg - 23,5kg
Cheytjuh - 20kg - -2,1kg
Chubby - 20 kg - -17 kg
Dancyy - 8,3 kg - 1,4 kg
Deugenietje - 20kg / -1.0 kg
DideH - 9 kg - 1 kg
EmptyWords - 60 kg - -2.1kg
Esmee_RS - 10 kg - 10,6 kg
Faringo - 5kg - 1,3 kg
Idylle - 8.8 kg - - 1,7 kg
Indy_Mouse (1,67m): 93/-15kg / -3,7kg / 89,3kg
Jorex -10 kg- 5.6 kg
Kanzi -10 kg - 0 kg
Kitty (1,77 m.) - 15 kg - 5,5 kg (nu 76,5)
Mandarijn - 15kg - -9,1kg
MarlindeRooz - 15kg - 0 kg
Mariekeoo - 31,6 kg - 28,2 kg (nu 80.5)
Moestuin - 40 kg - 0 kg
Momo94 - 40 kg - 5 kg
Netjuh 6 - 25kg
Renee1991 - 10 kg - -8,2 kg
Secricible -15kg -9,5kg
Soepblik - 59,9 - 0kg
Vliendertje - 7,5 - 4,2
Veriye -12kg; -11
xPearl - 15 kg - -1,3
Zerena - 40 kg - 5,4kg
Zertab - 20kg - 5,0 kg
Zonnetje81 - 85 kg - 15 kg - 76,5kg - 8,5 kg
Lotthje - 20 - 1.4kg

Cambionn

Berichten: 812
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 13:00

Olle schreef:
S8903N schreef:
Ik heb de diëtist opgezocht, €160,- voor de eerste keer en dan €20,- per kwartier :wow: goede genade zeg! Dat kan ik echt niet betalen :( (eerst eigen risico opmaken).

Dankjewel voor jullie input dames, ik maak me weer uit de voeten want dit heeft geen zin. Dan maar te vet in de kist _O-

Jullie heel veel succes!
Sommige zorgverzekeraars vergoeden het, wellicht dat je dan alleen eerst even langs de dokter moet.
Eerste 3 uur zit gewoon in de basis dus die krijgt iedereen vergoed, maar dan moet je idd wel eigen risico betalen. Verder kan in aanvullende.

Ik betaal eigen risico altijd gewoon per maand. Dan vallen de kosten mee en kan ik gewoon naar de dokter als dat moet. Als het niet op gaat krijg ik eind van het jaar terug.

Maarja, S8903N reageert alsof er niks zit tussen "ongezond extreem crashdieet" en "vet de kist in", terwijl ik denk dat iedereen hier het beste met haar voor heeft en zich gewoon zorgen maakt om haar welzijn. Dus heb niet echt het idee dat die voor rede vatbaar is hierin.

Yenni
Berichten: 5460
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 11:29

Ik baal echt onwijs hard. Wil zo graag afvallen voor mn gezondheid en om me fijner te voelen. Ben aan de slag met n diatiste waar ik gelukkig vandaag weer n consult bij heb staan.
Ik heb afgelopen week zo mn best gedaan maar ik eet zoals besproken met de diatiste maar ik hou niks bij omdat de standaard voedings apps zeggen dag ik rond de 1200 kcal moet zitten. Dan vind ik echt te weinig.. je komt daarna bij normaal eten weer aan weet ik uit ervaring.

Ik heb zo mn best gedaan maar ik ben 400 gram aangekomen. Ik snap er niets van... vind het best frustrerend soms..
Hoe groot zijn jullie porties avondeten? Denk dat daar nog wat winst valt te behalen

Cemlys

Berichten: 14963
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Afvallen 2023 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 11:47

Het kan best even duren voor je lichaam van sparen naar verbranden gaat. Geduld hebben, ook je cyclus kan je gewicht gedurende de maand laten schommelen. Ik zoek meestal het moment dat ik het lichtste weeg, meestal ik dat net na mn ongesteldheid, de week ervoor bv ben ik vaak 1.5kg zwaarder door vocht wat ik vasthoud, dus wegen op het verkeerde moment kan ook demotiverend werken. Meet je ook met een lint, je kunt wel degelijk vet kwijt raken zonder dat je veel in je gewicht ziet veranderen, cm s zeggen mij meer dan gewicht

horsii

Berichten: 7636
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Afvallen 2023 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 12:25

Hier was ik de eerste week 2,6 afgevallen, halverwege de tweede week zes ons aangekomen en eind vd week weer zes ons kwijt. Niets extra afgevallen dus, hoort erbij.
Hopelijk komende week wat eraf.

Zonnetje81
Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Afvallen 2023 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 12:39

Hier is de daling weer ingezet..........

Bijna naar de -10 *\%/*

Zit nu op 76,1 en op 75 zit ik op precies -10.