vaccineren kinderen van 5 tot 12 jaar..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 17:04

Hier zegt mijn dochter dat ook. Ze heeft zelfs een tijdje nachtmerries gehad waarin ze droomde dat ze de hond, opa en oma besmet had en dat die dood gingen. Er gaat soms meer in die hoofdjes om dan je denkt. Er is natuurlijk ook geen ontkomen aan. De radio, tv, school, van andere mensen. Opa en oma hebben ook echt met haar gepraat dat mochten opa en oma corona krijgen, het niet door haar komt en dat ze gevaccineerd zijn (en nu de booster).

Wij komen ook gewoon bij opa en oma en houden geen afstand. Gewoon knuffelen. Ik beperk mijn sociale kringetje iets, maar de mensen waar we veel om geven blijven we gewoon zien zonder afstand. Dat betekend ook dat ik soms met de kinderen en mijn broer met zijn gezin tegelijk bij mijn ouders ga eten. Dan zien mijn kinderen hun baby neefje en mijn ouders genieten van alle kleinkinderen bij elkaar. Zo hebben we ook samen Sinterklaas gevierd. We proberen het voor de kinderen en voor onszelf zo normaal mogelijk te houden. Wij vinden de maatregelen op privévlak anders veel te ingrijpend.

OleJon
Berichten: 2511
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 17:07

Joanne1987 schreef:
Hier krijgen ze het niet (5 en 8)
Ik was ook niet happig op vaccineren, maar ja vrijheid terug he... Daarom volgende week ook de booster, niet omdat ik geloof dat het zoveel zoden aan de dijk zet, volgende staan allemaal al weer op de planning.
Mijn gezin heeft nog geen corona gehad, ondanks mijn winkel werk en besmettingen in de klassen van mijn kinderen.
Wat hier ook al genoemd wordt, wat doet het op lange termijn? Ik hoef geen kinderen meer dus ik maak me daar geen zorgen over, maar mijn kinderen hebben nog een toekomst voor zich. De bijwerkingen direct na de vaccinatie, wat je allemaal zo veel op Social leest, ben ik wel een beetje klaar mee. Dan had iedereen ook échte dit in z'n directe omgeving mee gemaakt moeten hebben als alleen maar van horen zeggen.

Vrienden van ons (2 gezinnen, de mannen zijn broers van elkaar) hebben het met kerst opgelopen bij familie, iedereen besmet. Wisten ze niet dat er corona was hadden ze gewoon een snotneus gehad.


Vaccineren voor de vrijheid? Lees deze zin nog eens terug. Triest toch?
En het is geen vrijheid, maar privileges. Als het vinkje weer rood is kun je weer niks. Onthoud dat goed.

En die qr word ook wel bij de kinderen ingevoerd hoor. Kwestie van tijd.
Zou bij de volwassen ook niet gebeuren, en waar staan we nu?

En veel ouders zullen zeggen, we Vaccineren niet. Maar zodra de kinderen niet meer in pretpark of zwembad of schoolreisje mee mogen zullen veel overstag gaan

pmarena

Berichten: 48278
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: vaccineren kinderen van 5 tot 12 jaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 17:22

De mogelijkheid bestaat uiteraard dat we in een situatie komen dat kinderen ook een QR-code moeten kunnen laten zien. Ik denk dat het niet zo'n vaart zal lopen, maar je kan het ook niet uitsluiten.

Bij de volwassenen wilden ze het eerst ook oprecht niet.
Maar de situatie vroeg er nu eenmaal om, er MOEST iets gebeuren. Niemand wilde dat....

Op zich is het in mijn ogen niet zo'n ramp als er een verplichte QR code komt voor recreatieve uitstapjes. Zolang de vrijheid maar behouden blijft om de basis dingen te kunnen blijven doen.

En laten we wel wezen: als alles dichtgooien voor iedereen de andere optie is.... dan is het imo een betere optie om zaken open te houden voor degenen met een in principe lager risico op het belasten van de zorg.

Als ik me niet gevaccineerd zou hebben zou ik het prima geaccepteerd hebben dat voor mij de lockdown nog blijft gelden maar voor de mensen die wel hun prik hebben gehaald, niet meer. Ik vind dat wel fair eigenlijk. Verlaag je je risico op ZH-opname, dan mag je meer :j

Ook wel zo fijn voor de ondernemers, beter dan wanneer er niemand in je zaak naar binnen mag :(:)

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: vaccineren kinderen van 5 tot 12 jaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 17:41

Maar dat is dan toch (even over de qr) toch niet fair? Ik bedoel het blijkt wel dat gevaccineerden net zo goed ziek kunnen raken en besmetten.

Niet alle ongevaccineerden komen op de ic’s.

Je kunt toch niet leuke dingen voor de ongevaccineerden niet toe laten? Waarom mocht ik eerst wel dan naar een bioscoop met minder mensen en misschien straks niet meer?

We zien dat nu alles dicht is alsnog de besmettingen oplopen. En misschien toont de ziekte wel nauwelijks bij gevaccineerden waardoor ze toch onderling met 2G alsnog zorgen voor vele besmettingen.

Ik snap wel het is een luxe probleem maar dat is ook waar ik mij aan stoor, net zoals vakantie… Dan zorg je alsnog dat het makkelijk kan muteren.

En ik zie het ook als een beloning van de gene die de prik hebben gehad.

Ik wil hem niet om meerdere redenen, en zo’n QR code werkt er niet echt aan mee. Dan krijg ik toch een soort dwang idee.

kiki1976

Berichten: 16897
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 17:42

Hier waren ze op het moment van vaccineren 16 en 20 jaar en hebben zelf deze beslissing genomen. Dit is hun eigen vrije keuze geweest om dit te doen. Ze hebben ook beide zelf de afspraak online gemaakt.
De oudste deels uit gevoel voor oma en zijn zusje (risico groepen) en deels om toch wel zijn vrijheden terug te krijgen. Jongste voor haar zelf en oma/andere. Plus beide wilde niet het op hun geweten hebben dat hun bv iemand aan zouden steken en die er bv door zou overlijden.

Of ik het gedaan als ze veel jonger waren, ik weet het niet

BigOne
Berichten: 38412
Geregistreerd: 03-08-09

Re: vaccineren kinderen van 5 tot 12 jaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 17:59

Blij dat de mijne al volwassen zijn, allemaal gevaccineerd en booster er ook al in, eentje zwanger en wel .

GabberGill

Berichten: 5858
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 18:03

Shae schreef:
GabbelGill schreef:
Rondom mij is bijna iedereen besmet met covid. 2 dagen koorts en ze staan weer op 2 benen met een beetje reuk en smaakverlies. Ik ken 1 iemand van in de 50 die heeft 3 maanden bij moeten komen van dit en heeft 3 weken plat gelegen. Verder ken ik dus alleen mensen met lichte dingetjes. Dan heb ik het over zo'n 100 mensen.


GabberGill schreef:
Geen een gevaccineerd het zal je verbazen. Rondom mij vaccineren mensen niet


Precies. Dus samengevat heb je ongeveer 100 mensen om je heen en die zijn allemaal niet gevaccineerd. Je hebt helemaal geen gevaccineerde mensen in je omgeving. Ze hebben bijna allemaal covid gehad en op 1 na hebben ze allemaal 2 dagen kleine klachten gehad?

Woon je in het Sprookjesbos? :D


Nee in Rotterdam daar zijn we vrij nuchter onder de botleklucht. Het is verbazingwekkend hoe lachwekkend je er over doet terwijl dit gewoon feiten zijn. Mijn hele familie is niet gevaccineerd en daar hebben ze het allemaal gehad. Er is vrij weinig aan de hand. Meerdere vriendengroepen waar vele niet eens opmerkte dat ze corona hadden, maar zich lieten testen voor oa vakanties of omdat een huisgenoot of iemand het bleek te hebben en ook nog voor festivals of eventjes en hun ineens wel degelijk positief bleken te zijn zonder klachten.

Mooi verhaal dus dat je het niet geloofd, maar het zijn feiten die er liggen.

pmarena

Berichten: 48278
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 19:18

Janinevv schreef:
Maar dat is dan toch (even over de qr) toch niet fair? Ik bedoel het blijkt wel dat gevaccineerden net zo goed ziek kunnen raken en besmetten.

Niet alle ongevaccineerden komen op de ic’s.

Je kunt toch niet leuke dingen voor de ongevaccineerden niet toe laten? Waarom mocht ik eerst wel dan naar een bioscoop met minder mensen en misschien straks niet meer?

We zien dat nu alles dicht is alsnog de besmettingen oplopen. En misschien toont de ziekte wel nauwelijks bij gevaccineerden waardoor ze toch onderling met 2G alsnog zorgen voor vele besmettingen.

Ik snap wel het is een luxe probleem maar dat is ook waar ik mij aan stoor, net zoals vakantie… Dan zorg je alsnog dat het makkelijk kan muteren.

En ik zie het ook als een beloning van de gene die de prik hebben gehad.

Ik wil hem niet om meerdere redenen, en zo’n QR code werkt er niet echt aan mee. Dan krijg ik toch een soort dwang idee.


Het is imo inderdaad ook een beloning voor degenen die de prik(ken) hebben gehaald :j
Maar ik vind dat ook terecht: in principe heeft iemand met een prik immers minder risico om in het ziekenhuis te komen.
En dáár gaat het om: de zorg ontlasten.

De "fout" die men vaak maakt is kijken naar de besmettelijkheid met of zonder prik.
Maar daar gaat het volgens mij helemaal niet om. Het gaat om de kans om in het ZH te komen.

Als er teveel mensen in het ZH komen dan kan je alles dicht gooien.
Dan kan niemand ergens heen en ondernemers hebben geen inkomsten.

In plaats daarvan kan je een keuze maken om wèl de mensen toe te laten die een kleinere kans hebben om in het ZH te komen: kinderen, mensen met hun prik(ken) en wat mij betreft ook mensen die een besmetting doorgemaakt hebben / aangetoond anti-stoffen hebben.

Het rotte van mensen met anti-stoffen een QR code geven bleek dan alleen weer te zijn dan sommige mensen die niet willen prikken, zich expres gingen laten besmetten -O-

Dat lekker leve de lol over de hele wereld op vakantie gaan vind ik ook oliedom overigens.....

Equisa

Berichten: 114
Geregistreerd: 27-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 19:26

GabberGill dat er bij jou in de omgeving 100 ongevaccineerden zijn die weinig last hebben gehad van een besmetting is een geluk. Het dubbeltje had ook de andere kant op kunnen vallen. Of neem je het als maatstaf voor de rest van de wereld? Bij jullie 100 mensen niet ziek dus voor de rest van de wereld zal het ook wel meevallen?

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 19:46

GabberGill schreef:
Nee in Rotterdam daar zijn we vrij nuchter onder de botleklucht. Het is verbazingwekkend hoe lachwekkend je er over doet terwijl dit gewoon feiten zijn. Mijn hele familie is niet gevaccineerd en daar hebben ze het allemaal gehad. Er is vrij weinig aan de hand. Meerdere vriendengroepen waar vele niet eens opmerkte dat ze corona hadden, maar zich lieten testen voor oa vakanties of omdat een huisgenoot of iemand het bleek te hebben en ook nog voor festivals of eventjes en hun ineens wel degelijk positief bleken te zijn zonder klachten.

Mooi verhaal dus dat je het niet geloofd, maar het zijn feiten die er liggen.


Het blijft ook in Rotterdam een bijzonder verhaal, aangezien 0.8% van Rotterdam (1 op 120 inwoners9) opgenomen is vanwege covid19.

5402 opnames op 651.631 inwoners, inclusief ±130.000 kinderen tot 18 jaar.
Daarnaast 150.000 positieve testen en een vaccinatiegraad van 70%.

tammiebels

Berichten: 973
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:29

SusanH schreef:
Hier een dochter van bijna 12. Die gaat wel. Helaas nodig voor QR code straks. Maar ik vind het niet nodig om kinderen te vaccineren. Ze heeft zelf corona gehad en heeft er amper wat van gemerkt. Terwijl mijn man en ik heel ziek waren beiden.


Dan zou ze toch QR kunnen krijgen op haar herstel bewijs?

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:39

Ik zou vooral denken: als je onzeker bent over de lange-termijngevolgen van het vaccin, weet dan dat we de gevolgen van covid op kinderen nog veel minder weten: een actief virus kan op allerlei manieren verdergaan in het lichaam en is daarom veel minder voorspelbaar, het vaccin is niet actief.

Een onderzoek van een paar dagen terug geeft een mogelijk verhoogde kans op een diabetes-diagnose. https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/71/wr/mm7102e2.htm
Zeker ook het virus kan op lange termijn gevolgen geven die we nog niet kennen.

Tiggs

Berichten: 7535
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: vaccineren kinderen van 5 tot 12 jaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:44

Ik zou het doen. Je kind zou maar net degene zijn die MIS-C of long covid krijgt, nog los van andere mogelijke langetermijngevolgen. Daarnaast is het ook in het belang van de kinderen als ze niet steeds weer in quarantaine moeten.

Babootje

Berichten: 26418
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:46

Babootje schreef:
Wat ik hoop is, dat er meer bekend wordt over de oorzaak waarom sommige mensen long covid krijgen en waarom bij sommigen het bij een verkoudheid blijft.


Lees ik vandaag in de telegraaf:
"Geheim ontrafeld van mensen die immuun lijken voor Corona: Opent mogelijkheden voor nieuwe vaccins"

Het is een premium artikel dus ik kan m niet delen, maar kort gezegd heeft het te maken met de T-cellen die ook een rol spelen bij het tegenhouden van de infectie.
In mensen die negatief PCR testen vond met T-cellen tegen Corona. Als enige verklaring die men kon geven was dat deze T cellen al eerder waren opgewekt door vroegere infecties met coronavirussen die verkoudheid veroorzaken. Uit de onderzoeksresultaten bleek dat mensen die geen infectie ontwikkelden significant hogere niveaus hadden van die T-cellen dan mensen die wel geïnfecteerd raken. Dit is een indicatie dat de T-cellen wel degelijk kunnen bijdragen tot aan een betere bescherming.
Tot nu toe zijn de vaccins gericht op het spike eiwit. De T-cel immuniteit optimaal activeren kan een 2e lijn van het vaccin worden. Het voordeel van de T-cel respons is dat het minder variant gevoelig is. En kan dan dus bijdragen aan een betere bescherming.

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:59

Shadow0 schreef:
Ik zou vooral denken: als je onzeker bent over de lange-termijngevolgen van het vaccin, weet dan dat we de gevolgen van covid op kinderen nog veel minder weten: een actief virus kan op allerlei manieren verdergaan in het lichaam en is daarom veel minder voorspelbaar, het vaccin is niet actief.

Een onderzoek van een paar dagen terug geeft een mogelijk verhoogde kans op een diabetes-diagnose. https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/71/wr/mm7102e2.htm
Zeker ook het virus kan op lange termijn gevolgen geven die we nog niet kennen.

Dat wordt sowieso bij deze hele covid-epidemie nog een heel naar staartje. We weten ondertussen dat de post-covid sterfte minimaal nog 12 maanden na een genezen besmetting verhoogd is, ook bij een mild ziekteverloop. Ook is onder kinderen behoorlijk wat Long Covid, voornamelijk vage klachten van vermoeidheid (moeten kiezen tussen naar school of met een vriendje spelen), maar ook alle symptomen van myocarditis. Eerder heb ik toen het voor jongeren speelde wat in de wetenschappelijke onderzoeken van toen gedoken: Mizora @ [CV] Jongeren vaccineren

---

Een extreem voorbeeld van een ziekte die na een in eerste instantie onschuldige verkoudheid gigantische gevolgen bleek te hebben na gemiddeld 8 jaar is HIV. Nu suggereer ik geenszins dat covid19 uiteindelijk als HIV uitpakt (dan komen we in een compleet nieuwe wereld terecht gezien het aantal besmettingen), maar wel dat hoe een milde initieële besmetting niet altijd zal betekenen dat het dus geen resteffecten heeft in de jaren erna.

---

Dat gezegd hebbende snap ik prima dat mensen hun jonge kinderen niet willen laten vaccineren. Op het moment dat het om je kinderen gaat blijken beslissingen heel vaak veel meer op een oerinstinct gebaseerd te worden in plaats van (volledig) op ratio. En zolang er geaccepteerd wordt dat anderen een andere keuze maken voor hun kinderen, vind ik het prima dat het bij kinderen onder de 12 wel de optie geboden wordt, maar er absoluut geen druk vanuit de overheid op gezet wordt.

Ik hoop uiteraard ook dat het nu met de omicronvariant naar een behapbare situatie gaat en blijft met weinig kans op restschade en ziekenhuisopname en post-covid sterfte. Maar dat is nog absoluut geen gelopen race. Als omicron zo mild blijkt te zijn voor kinderen als nu lijkt en het hier stopt, weet ik zelf ook niet eens wat ik zou kiezen met mijn kind. Want ook ik gedraag me naar iets wat me enorm dierbaar is en waar ik de verantwoordelijk over draag (in mijn geval mijn hond, die mijn zielsmaatje was) anders dan puur rationeel.

Tiggs

Berichten: 7535
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:07

juval schreef:
Prima, ik begrijp jouw standpunt ook :)... maar vind je niet dat dat gewoon je taak als ouder is, om beslissingen voor je kinderen te nemen. Kinderen van die leeftijd zijn volledig afhankelijk van de ouders en moeten erop kunnen vertrouwen dat de ouders het beste kunnen bepalen wat er met het kind gebeurt. Ik vind het toch een vrij belangrijke beslissing dat vaccineren.


Beetje knuppel in het hoenderhok, maar: kun je als niet-wetenschapper op dat gebied die keuze wel (voor je kind) maken?

Je zult wel moeten, dat begrijp ik, maar eigenlijk zijn onze argumenten net zo sterk of zwak als die van onze kinderen.

Tiggs

Berichten: 7535
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:10

Love2sk8 schreef:
De huidige coronacijfers laten wel zien dat vaccineren de verspreiding niet afremt, want die cijfers zijn hoger dan ooit. Je zou dus kunnen stellen dat je vaccineren met name voor jezelf doet, en kinderen voelen over het algemeen nauwelijks dat ze ziek zijn van corona. Ook werken de vaccins schijnbaar maar een aantal maand, en ik zou mijn kind absoluut niet 2/3 keer per jaar willen laten vaccineren met iets dat toch eigenlijk nog wel een experiment is (zoals het op de RIVM website staat) en waarvoor de farmaceuten geen verantwoordelijkheid nemen, mocht er toch iets mis gaan (staat in de contracten). Hoe meer vaccinaties iemand krijgt, hoe groter de kans op allergische reacties en auto-immuunziekten volgens mij, neem Amerika als voorbeeld, waar 18 jarigen al 17x moeten zijn gevaccineerd tegen allerlei verschillende dingen.

18+ vaccineren, prima. Maar ik vind toch echt dat het voor 18- over het algemeen geen toegevoegde waarde heeft. Een gezond gesprek hierover met je kind kan uitwijzen wat hij/zij zelf ook wil, ik denk dat een kind vanaf 8 jaar er best al wel een mening kan hebben..


Dit is gewoon een kwestie van onderhandelen, maar wordt nu als argument tegen gebruikt.

veerledec

Berichten: 6695
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:11

Babootje schreef:
Babootje schreef:
Wat ik hoop is, dat er meer bekend wordt over de oorzaak waarom sommige mensen long covid krijgen en waarom bij sommigen het bij een verkoudheid blijft.


Lees ik vandaag in de telegraaf:
"Geheim ontrafeld van mensen die immuun lijken voor Corona: Opent mogelijkheden voor nieuwe vaccins"

Het is een premium artikel dus ik kan m niet delen, maar kort gezegd heeft het te maken met de T-cellen die ook een rol spelen bij het tegenhouden van de infectie.
In mensen die negatief PCR testen vond met T-cellen tegen Corona. Als enige verklaring die men kon geven was dat deze T cellen al eerder waren opgewekt door vroegere infecties met coronavirussen die verkoudheid veroorzaken. Uit de onderzoeksresultaten bleek dat mensen die geen infectie ontwikkelden significant hogere niveaus hadden van die T-cellen dan mensen die wel geïnfecteerd raken. Dit is een indicatie dat de T-cellen wel degelijk kunnen bijdragen tot aan een betere bescherming.
Tot nu toe zijn de vaccins gericht op het spike eiwit. De T-cel immuniteit optimaal activeren kan een 2e lijn van het vaccin worden. Het voordeel van de T-cel respons is dat het minder variant gevoelig is. En kan dan dus bijdragen aan een betere bescherming.

https://www.bbc.com/news/health-59911257
Dat komt hieruit denk ik. Sommige verkoudheidsvarianten zijn ook een soort coronavirus, en antistoffen daartegen kunnen helpen.

pmarena

Berichten: 48278
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:14

Shadow0 schreef:
Ik zou vooral denken: als je onzeker bent over de lange-termijngevolgen van het vaccin, weet dan dat we de gevolgen van covid op kinderen nog veel minder weten: een actief virus kan op allerlei manieren verdergaan in het lichaam en is daarom veel minder voorspelbaar, het vaccin is niet actief.

Een onderzoek van een paar dagen terug geeft een mogelijk verhoogde kans op een diabetes-diagnose. https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/71/wr/mm7102e2.htm
Zeker ook het virus kan op lange termijn gevolgen geven die we nog niet kennen.


Dat is op zich wel een goed punt :)

Alleen: in hoeverre verkleinen de prikken de kans hierop. Ze houden het virus immers niet echt tegen, kans op het krijgen van 1 van de Covid varianten is nog steeds groot. Dus in hoeverre zou het dan beschermen tegen "een actief virus dat verdergaat in het lichaam" kan je je afvragen :)

veerledec

Berichten: 6695
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:15

Shadow0 schreef:
Ik zou vooral denken: als je onzeker bent over de lange-termijngevolgen van het vaccin, weet dan dat we de gevolgen van covid op kinderen nog veel minder weten: een actief virus kan op allerlei manieren verdergaan in het lichaam en is daarom veel minder voorspelbaar, het vaccin is niet actief.

Een onderzoek van een paar dagen terug geeft een mogelijk verhoogde kans op een diabetes-diagnose. https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/71/wr/mm7102e2.htm
Zeker ook het virus kan op lange termijn gevolgen geven die we nog niet kennen.

Diabetes type 1 is genetisch. Iedere vorm van stress voor je lijf kan de trigger voor de start van de auto-immuunreactie zijn. Dus ook corona. Daarmee veroorzaakt het geen diabetes, het triggert het. Maar zonder corona had het al eerder kunnen zijn getriggerd of kan het op ieder later moment ook getriggerd worden.

flavlip
Berichten: 1051
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:19

[/quote]
Even iets rechtzetten, het zijn juist vaak de mensen met zeer lichte symptomen die lang - covid of beter gezegd, post covid syndroom oplopen. Heeft weinig met de heftigheid van de besmetting te maken.[/quote]

Hier zou ik graag een betrouwbare bron van zien. Zover ik weet kan iedereen long covid krijgen, gevaccineerd, ongevaccineerd, jong, oud, laag/normaal/hoog bmi, in het ziekenhuis gelegen, bijna geen klachten gehad... Geen peil op te trekken.

On topic : nee. Ik laat mijn kind niet vaccineren. Ik heb corona gehad en mijn kind overduidelijk niet. Mocht mijn kind het toch nog wel krijgen ga ik er vanuit dat er weinig tot geen klachten zijn. Kinderen mogen ziek zijn. Bij klachten is mijn kind thuis. Je weet niet of je kind heel ziek wordt en/of long covid krijgt, je weet ook niet wat het vaccin op lange termijn doet. Ik laat het aan het immuunsysteem van mijn kind over en niet aan iets wat door mensen bedacht/gemaakt is.

Ik vind het goed te lezen dat er veel mensen zijn die zelf wel gevaccineerd zijn, maar hun kind niet laten vaccineren (en andersom heb ik nog niet gelezen of gehoord). Laat mij zien dat er toch een stukje dwang achter zit en er een grens bereikt is voor meer mensen.

Ik zou zeker niet mijn kind die keuze laten maken. Ik ben verantwoordelijk voor mijn kind. Stel je kind wil zich wel laten vaccineren en word ziek van het vaccin? Of je kind kiest voor niet vaccineren en besmet onbedoeld iemand die dichtbij staat? Hoe zou dit voelen voor een kind? Ik denk dat hier al heel moeilijk mee om te gaan is voor volwassenen en dan wil ik de "schuld" op me kunnen nemen, omdat ik de keus heb gemaakt en niet mijn kind. Niet mijn kinds verantwoordelijkheid om de mogelijke gevolgen van die keuze te dragen.

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: vaccineren kinderen van 5 tot 12 jaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:29

@flavlip: Hoezo laat het zien dat er volgens jou dwang achter zit?

Ik lees juist dat het deels vanwege de emotie en deels omdat de risico's voor kinderen kleiner zijn voor veel mensen om niet hun kind(eren) te laten vaccineren, ondanks dat ze zelf bewust gekozen hebben voor de vaccinatie vanwege de winst voor zowel zichzelf als de maatschappij (zowel qua ziekenhuisbelasting als qua doorbesmetten bij de klassieke en de alfa-variant was er veel minder besmettingsrisico van anderen als je het al zelf kreeg. Bij de delta-variant was dat al wel een stuk afgenomen; nu bij de omicronvariant lijkt dat naar wat ik heb begrepen (ik ben de literatuur nog niet ingedoken) in ieder geval bij de basisvaccinatie na 3 maanden nauwelijks meer het geval te zijn).

Dat is dus juist niet de groep die vanwege de qr-code/dwang is gevaccineerd.

De persoon die je quote (verkloot) schrijft overigens hetzelfde. "Heeft weinig met de heftigheid van de besmetting te maken." de groep die het licht heeft gehad is nu eenmaal groter dan de groep met ziekenhuisopname.

Tot nu toe heeft 1% van de Nederlanders fysio nodig gehad na een covid-besmetting (cijfers tot november). Hoeveel procent dat van de besmettingen is hangt af van welk gedeelte je verwacht dat geregistreerd is (15% van de Nederlanders had toen een geregistreerde positieve test gehad, hoewel de meeste mensen niet direct met fysio beginnen, en tot 15 oktober was het pas 12%).

pmarena

Berichten: 48278
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:33

Tiggs schreef:
juval schreef:
Prima, ik begrijp jouw standpunt ook :)... maar vind je niet dat dat gewoon je taak als ouder is, om beslissingen voor je kinderen te nemen. Kinderen van die leeftijd zijn volledig afhankelijk van de ouders en moeten erop kunnen vertrouwen dat de ouders het beste kunnen bepalen wat er met het kind gebeurt. Ik vind het toch een vrij belangrijke beslissing dat vaccineren.


Beetje knuppel in het hoenderhok, maar: kun je als niet-wetenschapper op dat gebied die keuze wel (voor je kind) maken?

Je zult wel moeten, dat begrijp ik, maar eigenlijk zijn onze argumenten net zo sterk of zwak als die van onze kinderen.


Precies :j

Ik ben echt voor het zelf als volwassene, alles afgewogen tot een verantwoord besluit komen voor jouw eigen kind in jouw eigen situatie :j Vaak heb je dan vrij duidelijk welke richting je op wilt.

Maar soms ook niet. En in dat geval, en alleen dan! Als je geen duidelijke voorkeur hebt om rechts, links of rechtdoor te gaan. Als je gewoonweg niet weet wat de beste keuze is. Als je ook niks hebt tegen 1 van de mogelijke keuzes maar je weet gewoon niet wat je moet doen. Laat dan gewoon je kind kiezen waar die zich het fijnst bij voelt :)

Voor dat kind fijn want die voelt zich gehoord. En voor jezelf rustgevend (vind ik) want je hebt de knoop doorgehakt en kind heeft daar zelf voor gekozen, om welke reden dan ook. En als het dan de verkeerde keuze blijkt dan was het is ieder geval nog de eigen keuze van je kind, waar je op dat moment het beste aan deed omdat je kind zich daarbij op dat moment het prettigst voelde.

Zelf zou je ook maar een gok wagen in deze situatie van het gewoon niet weten wat wijsheid is.
Dan kan je net zo goed je kind zelf laten bepalen, daar wordt de gok / het risico dan niet groter of kleiner door :)

pmarena

Berichten: 48278
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:51

flavlip schreef:
Ik vind het goed te lezen dat er veel mensen zijn die zelf wel gevaccineerd zijn, maar hun kind niet laten vaccineren (en andersom heb ik nog niet gelezen of gehoord). Laat mij zien dat er toch een stukje dwang achter zit en er een grens bereikt is voor meer mensen.

Ik zou zeker niet mijn kind die keuze laten maken. Ik ben verantwoordelijk voor mijn kind. Stel je kind wil zich wel laten vaccineren en word ziek van het vaccin? Of je kind kiest voor niet vaccineren en besmet onbedoeld iemand die dichtbij staat? Hoe zou dit voelen voor een kind? Ik denk dat hier al heel moeilijk mee om te gaan is voor volwassenen en dan wil ik de "schuld" op me kunnen nemen, omdat ik de keus heb gemaakt en niet mijn kind. Niet mijn kinds verantwoordelijkheid om de mogelijke gevolgen van die keuze te dragen.


Je kan prima de schuld op je nemen door te zeggen dat het jouw verantwoordelijkheid was om je kind te laten kiezen. Als je het als ouder gewoon even niet weet, vind ik het normaal om het dan samen met je kind te bespreken en samen tot een beslissing te komen :)

Je kind er helemaal buiten houden vind ik eigenlijk raarder.... het is altijd goed om even te polsen wat voor gevoelens het kind er zelf bij heeft, vind ik. Het is immers zijn / haar lijf en leven waar het om gaat. Als kind geen prik wil en je niet prikken net zo'n acceptabele keuze vindt als wel prikken....waarom zou je dan niet gewoon de keuze van je kind respecteren :)

Of als je beide keuzes acceptabel vindt, en kind vindt het toch wel een prettig idee om de prik te halen (om welke reden dan ook) waarom zou je dan niet mee gaan in wat het kind zelf wil? Wat bereik je daar dan precies mee, vraag ik me af.

Over dat stukje dwang voelen vind ik dat je deels gelijk hebt :)

Natuurlijk zijn er mensen die liever niet die prik bij zichzelf hadden laten zetten, maar het toch gedaan hebben omdat dat toch wel de makkelijkere keuze is gebleken. Maar er zijn ook heus mensen zoals ik, die uiteindelijk toch de prikken hebben gehaald gewoon omdat het punt kwam dat de afweging veranderde, zonder dat een QR code of iets daar enige invloed op had :)

Majabeestje
Berichten: 3827
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:54

Ik ga mijn kinderen ook geen keuze geven, alsof een kinderbrein er toe in staat is om hier een zinnige keuze in te maken. Dat zijn alleen de wetenschappers. En zij kiezen voor een vaccin voor kinderen.
Ik begrijp die aversie ook niet zo goed, wie heeft er belang bij dat het vaccin niet oke en veilig is? We zitten met zijn allen in een behoorlijk heftige pandemie, dan moeten er keuzes gemaakt worden. Life sucks.
Ben blij dat er überhaupt vaccins zijn, anders hadden we Spaanse griep taferelen. Ben je een stuk minder blij, hele gezinnen uitgedund.
Dus kom maar op met die prik voor kinderen. Lijkt me behoorlijk van belang om de zorg wat te ontlasten met elkaar.