Nog meer mensen met Raynaud?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eloya

Berichten: 5195
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Nog meer mensen met Raynaud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 07:51

Hier diagnose van de huisarts.
Nadat collega's beetje schrokken van mijn vingers die eerst blauw en later wit verkleurde :')
Mede omdat ik door een hartritmestoornis heb en daardoor wel eens ben flauwgevallen op werk. Ze een beetje op mij letten :P

Gelukkig heb ik het in mijn tepels :P niet zo heel vaak. Maar wel wanneer het buiten erg koud is of juist van warm naar kou of andersom. En douchen is dan idd de hel ho wat een pijn dan. Bij echt koud weer wil ik dan wel eens van die handwarmers onder mn shirt doen. Maar is gelukkig maar weinig nodig.

Lay_D

Berichten: 3712
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 08:06

Cayenne schreef:
Wat lees ik veel herkenbare dingen en situaties! :oo

Jeetje Lay_D.. Zo verkrampen bij het zwemmen lijkt me ook best gevaarlijk ivm verdrinken?



Dat is het ook, zwemles was ook een crime.
Hij kreeg 1 uur les ipv de gebruikelijke 2 uur.
Zijn arts gaf toen ook aan dat we beter konden stoppen. Echter hoefde hij alleen nog maar af te zwemmen en dan zou hij zijn B diploma halen. Dat hebben we ook gedaan, maar als hij in het water valt dan maakt hij ondanks dat hij kan zwemmen nog niet veel kans..
Hij mag dus ook niet alleen naar het zwembad zoals vele vriendjes en zijn broers en zus wel mogen.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 08:08

Niet vastgesteld door huisarts.
Maar met de kou, heb ik indd last van witte vingers tot de helft en meeste en langste duurt de middelvinger, vriendin kwam een tiktok tegen dat je ze in warm water moet leggen, ik laat warm water langs mijn vingers stromen en dat helpt gelukkig.

Ene dag erger dan de andere dag en alleen in de winter.

Vorig winter minder last van gehad volgens mij. Soms heb ik het al als ik uit bed komen en soms als ik buiten ben, handschoenen werken niet dus gebruik ik eigenlijk niet

Lynn_Nikita

Berichten: 25483
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Nog meer mensen met Raynaud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 09:00

Ik heb het aan e handen en voeten, vooral met temperatuurswisselingen en waterkou.
Enige wat werkt is met warm water aantal minuten laten opwarmen. Dan gaan ze raar tintelen en zie je steeds meer normale huidsleur vlekken erdoorheen omen tot het weer normaal is.
Ben zelfs medisch op afgekeurd hierop toen ik op de markt bij een poelier ( koeling) werkte

germie

Berichten: 25992
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Nog meer mensen met Raynaud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 10:05

Grappig dat jullie dit allemaal Reynaud noemen. Ik heb dus geen Reynaud, maar heb wel eens na het duiken als ik dus uit het kouder water kom (4-5 graden zoals nu) en dan mijn handschoenen uitdoe, gevolgd door het droogpak (daarna kun je pas je handen weer beschermen), dat je natte handen dus ook bij 1 of 2 vingers wit wegtrekken. Dan doe je handschoenen aan, soms doet het pijn als het gevoel terugkomt, maar meestal is dat binnen 10 tot 15 minuten er weer. En dan worden je handen ook weer warm. Dat duurt soms iets langer, maar is dus geen reynaud. Is gewoon volledig koude gerelateerd en voorspelbaar, je krijgt wel een witte vinger soms, maar onschuldig en zo weer weggetrokken. Als ik door en door koud ben en dan opwarm, dan kan het wel pijnlijk zijn, dat komt uiteraard ook wel voor na het duiken. En dan heb je meestal geen witte vingers.

Verder is het goed om veel buiten te zijn en af en toe met dit weer even in het water buiten te zwemmen of te dippen is erg goed voor je doorbloeding. Na dippen, al is het maar enige seconden gloei je helemaal van binnen op. Dat helpt bij mij juist goed om tegen de kou te kunnen in de winter.

Helaas heb ik wel winterdijen opgelopen als kind toen ik naar de middelbare school moest fietsen en een spijkerbroek warm genoeg vond met vorst. Als het nu vriest krijg ik gewoon korsten op de dijen, maar ook dat is onschuldig en doet geen pijn. Ziet er alleen raar uit als je gaat zwemmen ofzo, maar ik voel het zelf niet. Doe er dus ook niets aan. Hou het nog steeds niet extra warm wat sommigen zeggen wat je zou moeten doen. Het is immers onschuldig en niet erg.

Maar als je al witte vingers krijgt of tenen zonder dat je echt koud bent, dat lijkt me lastig. Ik denk wel dat dat het gevoel is wat ik dan heb na het duiken soms, maar bij mij trekt het vrij snel weer weg. Ik kan me niet voorstellen dat je zoiets krijgt als je handen gewoon droog zijn en je dan naar buiten gaat. En dat het dan lang kan duren, dat je uren met witte vingers zit zonder gevoel. Dat lijkt me dan echt wel lastig.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Nog meer mensen met Raynaud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 11:04

Wij noemen het niet allemaal raynaud, het fenomeen noemt gewoon zo. :+
Er zijn meerdere triggers dan enkel koude of temperatuurwisseling trouwens. Extreme emoties kunnen het ook triggeren bv.

Hier warmen mijn handen eigenlijk nooit echt op. :+ De "neutrale" temperatuur is nog steeds ijskoud. Ik zeg tegenwoordig tegen mijn man dat dat mijn superkracht is want hij zegt altijd overdreven dat mijn handen zo koud zijn dat het haast brand als ik mijn handen op hem leg. :)) Ik heb gewoon droog-ijs handen. :j

Lynn_Nikita

Berichten: 25483
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 16:47

Waarom grappig dat wij dat zo noemen? Bij mij is het gewoon vastgesteld door een arts hoor
Is ook niet alleen wit maar totaal geen gevoel of juist tintelen en wordt ook niet zonder dat ik er iets aan doe binnen 10 a 15 minuten weer normaal, kan gerust uren aanhouden


Ayasha, trillingen kunnen het ook triggeren staat ook bij mijn "lijst" met beroepen die ik niet kan uitvoeren

uxgranta
Berichten: 131
Geregistreerd: 06-04-10

Re: Nog meer mensen met Raynaud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 19:02

Germie, even Googlen op fenomeen van Raynaud, Dan tref je meer informatie.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110723
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Nog meer mensen met Raynaud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-22 19:04

Germie, waarom is dat "grappig"?
Het is bij een aantal mensen hier wel degelijk vast gesteld en is vooral erg pijnlijk en vervelend.

germie

Berichten: 25992
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 19:07

Cayenne schreef:
Germie, waarom is dat "grappig"?
Het is bij een aantal mensen hier wel degelijk vast gesteld en is vooral erg pijnlijk en vervelend.

Het is niet als grappig bedoeld, maar meer dat mensen het allemaal zo noemen. Ja, bij een deel is het vastgesteld, maar je kunt dus ook gewoon een keer witte vingers hebben. Dat is wat ik er mee bedoel. Niet dat mensen zich aanstellen of zoiets. Maar ik heb bijvoorbeeld geen raynaud, maar wel af en toe eens witte koude vingers Niets verkeerds mee bedoeld dus. :P

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 19:14

germie schreef:
Cayenne schreef:
Germie, waarom is dat "grappig"?
Het is bij een aantal mensen hier wel degelijk vast gesteld en is vooral erg pijnlijk en vervelend.

Het is niet als grappig bedoeld, maar meer dat mensen het allemaal zo noemen. Ja, bij een deel is het vastgesteld, maar je kunt dus ook gewoon een keer witte vingers hebben. Dat is wat ik er mee bedoel. Niet dat mensen zich aanstellen of zoiets. Maar ik heb bijvoorbeeld geen raynaud, maar wel af en toe eens witte koude vingers Niets verkeerds mee bedoeld dus. :P

Dus je hebt geen raynaud. Dat maakt het voor de mensen die het dus wel hebben niet grappig. :?

germie

Berichten: 25992
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 19:17

Ayasha schreef:
Dus je hebt geen raynaud. Dat maakt het voor de mensen die het dus wel hebben niet grappig. :?

Dat zeg ik toch nergens? Je kunt ook alles verkeerd lezen. Maar er zijn dus ook mensen die wel eens een koude vinger hebben zeg maar en dan wordt het vaak ook raynaud genoemd terwijl dat dus niet altijd zo is. Ik heb nergens gezegd dat het grappig is als mensen iets hebben. En dat heb ik nu nog maar eens herhaald. :Y) :P }>

uxgranta
Berichten: 131
Geregistreerd: 06-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 19:19

Je vingers (vingertoppen) zijn niet alleen maar wit, maar vooral paarsblauw. Zodra de doorbloeding opgang komt worden ze rood , maar dat kan enige tijd duren.

uxgranta
Berichten: 131
Geregistreerd: 06-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 19:37

Je vingers (vingertoppen) zijn niet alleen maar wit, maar vooral paarsblauw. Zodra de doorbloeding opgang komt worden ze rood , maar dat kan enige tijd duren.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 19:37

Germie een paar witte vingers is geen Raynaud, het is echt veel meer dan dat.

Hoe warmen jullue langzaam op? Warm water kan ik niet gebruiken om op te warmen, te pijnlijk. Ik gebruik koud/kamertemperatuur water dat voelt voor mij dan als lauw

maaikemuis
Berichten: 5286
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 19:42

Yep, meld zich! Ik heb het in handen, voeten en neus! Ik kan de deur uitlopen met -5 en droog, koud winterweer zonder handschoenen en er gebeurd niets. Ik kan de deur uitlopen met 15 graden en miezerregen en binnen 2 minuten begint het.

En het is wel degelijk gevaarlijk, want anders dan bij gewoon koude vingers die een beetje wit worden, warmen mijn vingers en tenen niet uit zichzelf op wanneer de omgeving koud is. Ik hou van klimmen, wandelen en alpine touren en ik heb als gevolg van Raynaud frostbite opgelopen aan twee tenen. Zweetvoeten bij -30 is blijkbaar de perfecte combi voor Raynaud.

En als gevolg van de frostbite heb ik nu heel snel wintertenen wat vervolgens weer de Raynaud uitlokt. Mijn voeten zijn echt heel vervelend.

Lay_D

Berichten: 3712
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 19:45

Aaronye,

Mijn zoon warmt op dmv zijn warmte knuffel en of een kruik.
Water koud en warm verdraagt hij op zulke momenten niet.

Hoe ervaren jullie douchen?
Voor mijn zoon gaat het inmiddels wat beter maar het is echt drama geweest ( uitschreeuwen van de pijn).

Lynn_Nikita

Berichten: 25483
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 19:47

Voeten vind ik ook vervelender, mijn handen zijn makkelijker te ontdooien
Ik heb het nu zelfs, mijn slippers liggen boven en ik loop op mijn sokken op de tegelvloer

Ik ervaar lauw water juist als prettig, gaat geen pijn doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 19:49

Hier helpt niet zoveel, enkel uitzitten. Witte vingers duren toch wel gauw 45 minuten tot langer dan een uur. In warm water is ontzettend pijnlijk en gruwelijk, de kleuren die je dan ziet :wow:

maaikemuis
Berichten: 5286
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 19:50

Ik kan pas douchen wanneer ik ben opgewarmd en de rare verkleuringen van mijn handen en voeten zijn weggetrokken. Anders zwellen vooral mijn voeten volledig op. Ik zit tegenwoordig met verwarmde sokken te wachten tot mijn voeten weer meedoen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101801
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 19:52

Ik had het voor mijn medicatie als het buiten 12 graden of kouder was. 3 paar handschoenen waren dan niet voldoende. Als ik op stal bezig was had ik binnen 15 min dooie vingers, gevoelloos en geel. Ik kon er niets meer mee. :\ Als ik dan in de auto zat en de verwarming hoog had gingen ze tintelen en zeer doen. Was wel de snelste manier om ze op te warmen. Zat ik maar kort in de auto dan waren ze nog dood als ik thuis kwam. Dan ging ik op de bank zitten en deed ze tussen mijn benen om warm te worden. Dat duurde wel een tijdje.

Nu met mijn medicijnen kan ik nog buiten lopen zonder handschoenen met 12 graden. 8 graden gaat met 2 paar handschoenen als ik bezig ben. Dan krijg ik vanzelf warme handen. Ze gaan nu alleen nog dood als het onder 0 is en ik langere tijd buiten ben en te weinig beweeg. Dat vermijd ik nu dus zoveel mogelijk.

Maar het is echt een wereld van verschil met medicijnen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 19:53

maaikemuis schreef:
Ik kan pas douchen wanneer ik ben opgewarmd en de rare verkleuringen van mijn handen en voeten zijn weggetrokken. Anders zwellen vooral mijn voeten volledig op. Ik zit tegenwoordig met verwarmde sokken te wachten tot mijn voeten weer meedoen.


Ik heb wel eens te paard gezeten, dat ik er maar weer af moest, 7 dode tenen en 8 dode vingers. Kon de beugels en teugels niet meer voelen, afstappen was ook vreemd, net of je niet land :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110723
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Nog meer mensen met Raynaud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-22 20:05

Lauw water is idd wel fijn! En ik heb hot packs die ik voorzichtig kan vast pakken.
Manlief wil mijn vingers ook weleens warm wrijven, maar dat doet best pijn :=

Leo

Berichten: 50158
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 20:06

Fijn voor je dat jij geen Raynoud hebt Germie. Dan hoef je je ook niet te melden. :)

Oke het is bij mij niet vastgesteld door een arts maar een therapeut. In dat geval heb ik structurele beperkende klachten met kenmerken van Raynaud. Beter zo? :+ ik denk niet dat het beter voelt als de huisarts er ook naar heeft gekeken.


Ik warm op onder lauw water, warm water is de hel. Daarna eerst even binnen opwarmen en al snel douchen, ook rustig opwarmen, niet meteen te warm. Mijn dijen houden de kou het langst vast, die krijgen ook dat marmereffect en pijnlijke plekken. Dat had ik echter niet gerelateerd aan de Raynaud maar is op zich logisch dat het ook vaatgerelateerd is.

Bewegen doe ik doorlopend, ik moet echt niet stil gaan staan.

Eloya

Berichten: 5195
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Nog meer mensen met Raynaud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 20:15

Ik heb bij de decatlon van die warmte pleisters gehaald die je tussen 2 kleding lagen moet doen. die plak ik wel eens op mijn rug (groot oppervlak) om mijzelf beter warm te houden buiten. Heb wel het idee dat daardoor de raynaud iets minder getriggerd word. omdat ik mijzelf al beter warm kan houden.

verder idd lauw water of mijn warmte bovendeken. Dat ding is de beste uitvinding van de eeuw.