Dochter loopt mank

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 22:07

marleen_usar schreef:
Ik hoop dat jou dochter nooit ECHT iets gaat krijgen, wat doe je dan? En dan bedoel ik echt iets langdurigs.


Wat is dat nou voor vraag?

Dat zie je dan toch wel als het echt zo is :? Ga je toch niet van tevoren bedenken…

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 22:10

Wat een onaardigheid hier.
TS maakt zich zorgen, wellicht onterrecht maar is dat een reden om zo raar te doen?
Het meeste advies is wel gegeven en het is aan haar om daar wat mee te doen of niet.
Een huisarts zal echt niet zomaar een kind dat wat mankt doorsturen voor groot onderzoek.

Bloedprikken bij kleine kinderen is niet altijd zo eenvoudig, bij ons was na 4x misprikken een ervaren anesthesist nodig. Toen we later nog eens bloed nodig hadden hebben ze het via een vingerprikje een ml eruit geduwd, dat zal ook niet ieder kind tolereren.

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-22 22:22

Sommige reacties zijn wel heftig hoor.
Wilde het vanmorgen gewoon van me afschrijven.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57966
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 22:26

marleen_usar schreef:
Ik hoop dat jou dochter nooit ECHT iets gaat krijgen, wat doe je dan? En dan bedoel ik echt iets langdurigs.

dan is ze bezorgd en droevig zoals elke moeder maar zal ze zich bij elkaar rapen en er voor haar dochter zijn en voor haar strijden zoals ze nu ook doet.
Doe eens normaal.

Plausibel
Berichten: 118
Geregistreerd: 07-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 22:29

Dus je dochter is 1x gevallen tijdens het rennen, loopt nu wat mank maar speelt wel, rent, doet gek etc... En jij wil urine opvamgen, bloedprikken en denkt aan kanker, ontstekingen etc?
Is het niet ietwat ver gezocht allemaal?
Misschien gewoon even twee weken aankijken voordat je vervolgstappen onderneemt? Als het na twee weken nog aanwezig is kun je verder zoeken.

Charaz

Berichten: 24313
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 22:31

VuurVleugels schreef:
Kimbers schreef:
Ik snap wel waarom huisartsen het zo druk hebben :')


Zo écht hè


Wat een rot opmerking, de huisarts is juist degene die TS hier advies in kan geven.

thequeensmum
Berichten: 3545
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 22:32

LadyDaily schreef:
Sommige reacties zijn wel heftig hoor.
Wilde het vanmorgen gewoon van me afschrijven.


Ik snap je helemaal hoor. Als moeder ben je toch altijd bezorgd? De een wat meer dan de ander, soms terecht, soms onterecht.
Ik ben oma, en ook altijd ( te ) snel bezorgd, meer nog dan vroeger bij mijn eigen dochters.

Dat je vermoedt dat er iets meer aan de hand zou kunnen zijn begrijp ik, maar dat je denkt aan leukemie of nog erger, dat zijn heel vervelende gedachten en mijns inziens nergens op gebaseerd. Probeer het iets luchtiger te zien, kinderen hebben nu eenmaal snel wat.
Het komt vast goed. Positief blijven hoor.

IlonavL

Berichten: 1164
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 22:33

Wat een rare reacties hier? Ik snap best dat je bezorgd bent hoor... Mijn zus had als kind ook zoiets; weken lang mank gelopen, ook meerdere keren bij de huisarts gezeten en pijnstillers voorgeschreven. Bleek uiteindelijk het kommetje (?) van haar heup geschoten (weet er het fijne niet meer van dus kan zijn dat ik het verkeerd zeg) met een operatie tot gevolg. En ik hoor mijn moeder nog roepen: "Loop normaal!" Tja... die kon dit ook niet weten want de huisarts zei dat het niets was...

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 22:52

Een heupluxatie bedoel je Ilona?

Mijn dochter is geboren met een heupluxatie en wij hebben de eerste jaren een pittig traject bij de orthopeed gehad. Mijn dochter is panisch voor witte jassen, we zitten bijv bij een tandarts speciaal voor angstige kinderen omdat het bij de gewone tandarts echt niet lukte.
En zelf ben ik ook veel meer overbezorgd dan ik anders geweest zou zijn, zeker mbt haar been.

TS, aan mij heb je niet zoveel. Als ik in jouw schoenen zou staan zou ik ook een afspraak maken bij een kinderfysio.

IlonavL

Berichten: 1164
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Dochter loopt mank

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 23:09

Ik denk inderdaad dat dat het is maar werd pas zichtbaar na een val / duw, ik kan het niet heel goed herinneren.

ievie

Berichten: 2212
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: Dochter loopt mank

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 23:13

Hé Ts, wat naar dat je dochter mank loopt en dat jij je zo’n zorgen maakt. De kans dat het iets ernstigs is, is echt heel heel klein.
Dus het is goed en logisch om eerst andere dingen af te strepen alvorens verder te kijken.
De tip van de fysio vind ik een goede, en zag dat je dat ook al van plan was. Eventueel kan je ook nog een osteopaat overwegen, die kan kijken of er misschien iets scheef is komen te zitten met de val. Hopelijk knapt je dochter snel weer op! En bij twijfel gewoon weer aan de bel trekken, wat de anderen ook zeggen..
Voor röntgenfoto’s bestaan trouwens ook speciale loodschorten die gebruikt kunnen worden tegen straling op het lijf.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 23:16

Die van mij heeft al een dossier vol foto’s, ons hebben ze verzekerd dat het echt geen kwaad kan met de moderne techniek (maar goed, weinig keuze ook).

tengeltje11
Berichten: 7142
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Dochter loopt mank

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 23:29

Hier is onze jongste op 18 maand van de trap gedonderd en wou niet meer staan op een been. Op spoed zeiden ze’ forceren, het zal wel wat pijn doen, maar door weer te stappen wordt het vlugger beter. De maandag erop naar de kinderorthopeed omdat ze er het hele weekend nooit op wou staan, hij verdacht ze van een haarbreukje(dus een superfijn breukje die niet op een gewone foto te zien is. Hij zei van ‘geef ze 2 weken en als het dat is, begint het na 2 weken beter te worden’ en na 2 weken begon ze idd terug wat houterig te stappen.(in die 2 weken begon ze terug te kruipen, dat deed blijkbaar geen pijn)

Geef ze nog wat tijd, zat dingen die echt wat tijd nodig hebben om te genezen.

Karlijn_dv

Berichten: 380
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 23:30

Bijna huisarts hier, als ze echt zo vrolijk is en speelt zou ik echt even afwachten hoor, 1 week is kort wss is het zo over denk je waar heb ik me toch druk over gemaakt! Fotos moet je toch echt gericht maken (voet been hand) en als arts niks kam vinden is er geen reden voor. Bloed en urine belastend voor zon kindje en deze klachten passen absoluut niet bij leukemie of een neuroblastoom. Zou je zorgen gewoon bij de huisarts leggen als je nog twijfelt die kan je vast geruststellen :)

En nooit teveel googelen dan heeft iedereen die 1x hoofdpijn heeft direct een hersentumor lang niet alles klopt, thuisarts.nl is dan de beste site

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Dochter loopt mank

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 01:01

Nou ik snap jou wel hoor! Het gaat om je kindje en als eenmaal iets in je hoofd zit dan moet dat uitgesloten worden. Ik heb geen kinderen maar kan het mijzelf helemaal voorstellen dat je zorgen hebt.

Mijn neefje had dit met zijn knietje, niet meer erop willen lopen. Die heeft een paar weken in het ziekenhuis gelegen voor onderzoeken en infuus. Ontsteking in het gewricht. Dus goed laten uitzoeken ipv och waait wel over en dat je erna denkt: had ik maar!!!

Balou_k

Berichten: 14069
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 01:35

Ik wil voor nu even reageren omtrent het bloedprikken. Mijn drie jarige (23-12-2018) heeft dit absoluut niet als traumatisch of überhaupt vervelend ervaren.

Ze gebruiken een klein vlindernaaldje met een slangetje, hiervan bevestigen ze de buisjes. Ik heb alles thuis al uitgelegd zo ver dat kan. En na het prikken mocht hij het in het ziekenhuis een cadeautje uitzoeken. Daarnaast mocht hij bij mij op schoot zitten.

Hij heeft heeft geen au gezegd en was aan het meekijken, vond het vooral interessant. Ook tijdens het bloedprikken lieten ze eerst alles zien en legde ze alles stap voor stap uit.

Nu scheelt het wellicht dat ik zelf bloedprikken nooit als vervelend heb ervaren. Vanaf baby af aan tot heden ben ik ‘lek’ geprikt incl. verschillende operaties. Ik was zelf dus ook erg rustig op het moment.

Tieneke

Berichten: 21686
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Dochter loopt mank

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 01:42

Het is ook iets wat je kan oefenen. In dit geval is er geen directe aanleiding om een bloedonderzoek te doen, maar de dochter heeft wel een goede leeftijd om te oefenen voor als het wel echt een keer nodig is.

Ik snap, TS, dat je ongerust bent. Dat is heel normaal. Maar laat je niet meeslepen, probeer er rustig in te blijven want dat straal je ook uit naar je dochter. Zolang jij er aandacht op vestigt, is de kans groot dat het aanwezig blijft.

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 09:05

LadyDaily schreef:
Sommige reacties zijn wel heftig hoor.


Dat zijn vaak dezelfde mensen valt mij op.
Dus trek het je vooral niet aan.
Die hebben vaak zelf iets om aan te werken.

Ik deel het advies om nog even af te wachten of anders of daarna een kinderfysio te gaan.

Succes.

Edit: typfouten

Punz

Berichten: 8565
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 09:17

Ts , ik snap je bezorgdheid, je wil natuurlijk niet dat je dochter iets heeft en als er wel wat is wil je natuurlijk dat het snel over is.
. Maar het is natuurlijk heel goed mogelijk dat je dochter ergens iets vertrekt/ overstrekt heeft en dus ergens een kleine spierblessure heeft.
Daar heb je dan in rust vaak geen last van, maar mogelijk bij gewoon lopen wel. Dat zou het manken kunnen verklaren.
Zo’n blessure is niet altijd met een paar dagen over en kan best wat langer pijnlijk of gevoelig zijn bij bepaalde bewegingen.

Dus misschien toch nog even afwachten, maar niets forceren/ je dochter zelf laten “bepalen” wat ze wel of niet kan doen.

Kinderfysio is dan een optie, om die mee te laten kijken, maar rustig nog even aanzien lijkt mij eerlijk gezegd het meest logisch nu.

Wordt het erger/ blijft het na nog een week toch nog bestaan, kun je altijd nog kijken wat een handige vervolgstap is.
( waarbij bloedonderzoek me het minst logisch lijkt: dat lijkt vooralsnog weinig diagnostische waarde te hebben. Even banketstaaf gezegd: bij een kreupel paard wil je event een foto of een scan, maar ga je in principe in eerste instantie ook geen bloedonderzoek doen om te kijken waar de kreupelheid vandaan komt)

Liselot

Berichten: 32196
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 09:19

Miran schreef:
Die van mij heeft al een dossier vol foto’s, ons hebben ze verzekerd dat het echt geen kwaad kan met de moderne techniek (maar goed, weinig keuze ook).


Het maken van een röntgenfoto kan in principe ook heel weinig kwaad. Maar een arts MOET een indicatie hebben om een foto te maken; ze moeten zich namelijk houden aan ALARA. As Low As Reasonable Achieveble.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Dochter loopt mank

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 09:53

Zijn er in Nederland geen kinderarts? Ik heb een zoon van 6. Met hem ga ik niet naar de huisarts maar bij de kinderarts. Ik vind dat toch een groot verschil.
Mijn kinderarts is een hele lieve man met geweldig inzicht in kinderen maar ook in bezorgde moeders.
Toen mijn zoon 4 jaar geleden herstellende was van RSV en na een paar nachtjes in het ziekenhuis naar huis mocht was er paar dagen later bij hem een vervolg afspraak. Ik was nog steeds heel bezorgd. Toen heeft hij besloten om foto's te maken van mijn zoon zijn longen zodat ik gerust was.

Nu ook mijn zoontje die nu 6 is op afspraak bij de kinderarts omdat iedereen rondom mij mij bang maakte. Zoontje ziet al een paar jaar heel bleek, klaagt van moeheid en is niet de meest actieve. Ik zelf bleef hier kalm onder. Het is gewoon een rustig type kind maar ik werd toch meegesleurd in de onrust van de ander. Bovenstaande kon ook leukemie zijn ;)
Dus bij kinderarts gegaan en beide standpunten uitgelegd. Hier besloot hij van toch onderzoek te doen en bloed te prikken. Ik zou het mezelf nooit vergeven moest er toch iets blijken te zijn en als er niet is zijn de anderen gerustgesteld.

Dus ja ik vind een kinderarts anders handelen dan een gewone huisarts.

Ik ken ook veel kinderen die blijven verder lopen ondanks een breuk. Ik zou dus wel opteren voor foto's.

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Dochter loopt mank

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 10:12

Er zijn hier wel kinderartsen maar daar moet de huisarts naar doorverwijzen.
En dat doen ze niet als een peuter een week mank loopt.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Dochter loopt mank

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 11:12

Oh in België mag je vrij kiezen. Een kinderarts wordt bij de geboorte aangeraden. Meestal de kinderarts van het ziekenhuis waar je bevalt. Hier is het heel normaal om een kinderarts te hebben. Ik weeg af wanneer ik naar de huisarts gaven wanneer naar de kinderarts.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dochter loopt mank

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 11:26

Dat is gewoon een ander systeem.
Ik moet zeggen dat ik het ook veel handiger vind om gewoon een huisarts, kinderarts en gyn te hebben ipv alles vis de huisarts te moeten doen, maar in NL heb je nou eenmaal een huisarts systeem.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57966
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 12:53

Laibadji schreef:
Oh in België mag je vrij kiezen. Een kinderarts wordt bij de geboorte aangeraden. Meestal de kinderarts van het ziekenhuis waar je bevalt. Hier is het heel normaal om een kinderarts te hebben. Ik weeg af wanneer ik naar de huisarts gaven wanneer naar de kinderarts.

Een goede huisarts zou ook een kind geen week mank laten lopen zonder enige vorm van ingrijpen.