Wintertenen, hopeloos

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FennyPower

Berichten: 1470
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Wintertenen, hopeloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-22 14:47

En we hebben weer last van wintertenen, dat heerlijke pijnlijke gevoel.
Sinds een lange tijd geen last van gehad. Alleen in het begin even toen we van warm naar koud gingen. En toen alle stappen ondernomen wat op de huisarts website staat 'wat te doen met'
Warme wollen sokken maar ook dunne thermosokken, goede dichte ruime schoenen. Droge voeten.
Vitamine D gaan slikken op advies van de huisarts want hij kan verder ook niks doen.. (eerder medicijnen gehad om de doorbloeding makkelijk te laten verlopen maar dit gaf geen verandering)
Niks blijkt te werken nu, donderdag is het begonnen. En de pijn is alleen maar erger geworden.
De ene keer het gevoel alsof ik op gips loop. En de andere keer op spijkers en brand het enorm.

Ik zoek eigenlijks iemand die er ook ervaring mee heeft/had.
Wat zou ik zelf nog extra's kunnen doen?

(ik heb verder altijd wat onder mijn voeten in huis, dus ik loop niet met sokken over de koude vloer.)

Liannetje86
Berichten: 786
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 15:00

Geen last van wintertenen/handen gelukkig, maar bij mij werkt het wel als ik gemberthee drink, dan blijven mijn handen en voeten "van binnenuit" warmer... (doorbloeding beter) (Of zoals vriendlief zegt: heeft ie niet het idee dat ie in een diepvries ligt als hij tegen mij aankruipt...) Het zou ook bij winterhanden/tenen moeten helpen zei ooit iemand tegen me...

neila
Berichten: 90
Geregistreerd: 26-11-16

Re: Wintertenen, hopeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 15:36

Wisselbad ook gedaan? Dat hielp bij mij altijd.

Twee teiltjes water. Een met lekker warm water, de ander met goed koud water. 5 minuten met je voeten in het warme water. Dan 5 seconden in het koude. En dan weer 5 minuten in het warme bad en weer 5 seconden in het koude. Altijd eindige met warm.

In het begin voelt het akelig en doet zelfs pijn, maar het went en je 'traint' je bloedvaten (zo, is mij vertelt...)

Century

Berichten: 5992
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Wintertenen, hopeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:18

Uierzalf of -crème. Twee keer per dag insmeren en dan is het in een paar dagen weg bij mij.

maaikemuis
Berichten: 5291
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Wintertenen, hopeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:36

Ik heb frostbite gehad aan mijn tenen en als gevolg daarvan reageren mijn tenen en voorvoeten extreem op koude. Alle goede adviezen ten spijt ben ik tot de conclusie gekomen dat er maar 1 ding echt werkt en dat is ervoor zorgen dat ik geen koude tenen meer krijg. Ik heb met koud weer (alles onder de 10 graden bij mij) schoenen aan waar een dikke sok in kan of schoenen die gevoerd zijn. Daarnaast heb ik geïnvesteerd in een paar elektrische sokken (en dan geen aliexpress kwaliteit, maar bewezen goede). En die dingen zijn mijn lifesaviours. Ik ben denk ik een van de weinig mensen die ze op stand 3 hebben staan bij 5 graden boven 0, maar zolang mijn voeten warm blijven heb ik geen klachten.

Doubtless

Berichten: 8504
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Wintertenen, hopeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:54

Bij mij hielp voetwol goed. Om je tenen wikkelen, sok aan, schoen aan.

Suliko

Berichten: 4331
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Wintertenen, hopeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:57

Van de antroprosofische huisarts kreeg ik altijd koperzalf voorgeschreven, had er als kind enorm veel last van. Dat hielp! Volgens mij smeerde ik dat op voor het slapen gaan en dan geitenwollensokken eroverheen.

Verder genoeg bewegen zodat de doorbloeding goed blijft en niet te lang achter elkaar zitten.

FennyPower

Berichten: 1470
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Re: Wintertenen, hopeloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-22 17:23

Ah dankjulliewel. Ik heb dat met water nu net geprobeerd het verlicht wat en eindelijk nu even niet het gevoel dat mijn moeten eraf vriezen.

Heb met voetwol besteld. En de rest ga ik ook nog naar kijken!

Rubs

Berichten: 518
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Wintertenen, hopeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:35

Als mijn voeten eenmaal koud zijn helpt niets meer, behalve warm water, dus of douchen, of met de voeten in een bak warm water, en daarna droge sokken en pantoffels. Dit helpt niet alleen bij koude voeten en wintertenen maar ook bij kramp in de kuiten snachts!!

xDenies

Berichten: 13498
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:39

Ik heb zogenaamde peperzalf van de huisarts gekregen. Je moest dat opbouwen want t kon branden. Dat deed het echter niet. De jeuk en pijn ging wel weg maar op een begeven moment deed heet douche water vreselijke pijn. Toen gestopt met continu smeren en nu nergens last van.
Als ze weer opspelen dan smeer ik de peperzalf en dan ben ik er weer "vanaf".
Ik heb overigens altijd ijskoude voeten.

Naast wintertenen heb ik ook winterbenen, dat was echt vre-se-lijk, nog erger dan wintertenen.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 18:03

Zoals iemand hier al zei ... wandelwol extra bij in je sokken stoppen en rond je tenen. Dat zijn eigenlijk losse wolvezels die super isolerend werken en lekker zacht zijn.
Kies wel zeker de 100% dierlijke wol (schaap, alpaca, merino) en geen syntetische want daarin ga je zweten en vererger je het probleem.

Anoniem

Re: Wintertenen, hopeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 18:25

Wat voor materiaal schoenen draag je? Ik kreeg altijd wintertenen als ik veel op mn rubberen rijlaarzen rondliep. Toen ik overging op leer was het bij mij over. En genoeg ruimte rond je tenen wil ook helpen.
Sterkte ermee!

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Re: Wintertenen, hopeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 18:43

Ik smeer etherische rozemarijn olie. Ooit eens iets over gelezen geloof ik. Het verzacht het wel. Ik verdun het met wat olie.

Saar4
Berichten: 2348
Geregistreerd: 26-11-02

Re: Wintertenen, hopeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 19:33

Infraroodlamp, elke dag 15 min

Lay_D

Berichten: 3712
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Wintertenen, hopeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 19:55

Mijn zoon heeft er ook last van, hij smeert tijgerbalsem op zijn tenen.
Het lijkt te werken want ik hoor hem er minder over.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 20:15

Ik wil niet al te zweverig doen, maar als je verzekering het vergoedt kan je overwegen om acupunctuur te proberen. Ik ben om een andere reden bij een acupuncturist terecht gekomen en ze heeft me kruiden meegegeven voor de allergoorste kruidenthee in de geschiedenis kruidentherapie.

Het is niet te zuipen, maar sindsdien heb ik geen koude voeten meer (of billen/benen, tot vreugde van mijn man).

Oh en ik heb ooit zo'n elektrisch voetenbad gekocht op bol.com, met massageding, warmhoudgebeuren en bubbels. Echt zo chill, ook als je geen wintertenen hebt. Iedereen verdient warme voetenbadjes. Er is onwijs veel keuze en ze zijn niet allemaal stervensduur.

lies_sparkle

Berichten: 6131
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Wintertenen, hopeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 20:22

Ik had het ook heel extreem. Tot grote wonden aan toe. Kon niet meer lopen van de pijn.

Ik heb toen van de huisarts wel medicatie gekregen. Nifedipine.

Als het echt niet gaat, gewoon terug gaan :)
Ik kan nu weer normaal lopen zonder alle kleuren van de regenboog tenen :+

M_aaike
Berichten: 924
Geregistreerd: 26-07-04

Re: Wintertenen, hopeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 20:25

Weet je zeker dat je geen koude allergie hebt?
Ik slik sinds een jaartje Cetirizine en heb nooit meer opgezwollen tenen/voeten/vingers gehad.

Juut

Berichten: 6905
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Wintertenen, hopeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 20:52

Ik klop het af, tot nu toe gaat het heel goed bij mij...andere jaren zou ik het liefst per direct mn tenen willen amputeren vanwege gek makende jeuk...

Voor acute situatie pak ik ook de wisselbaden. Verder voeten warm houden, maar bij klachten juist koud. En vitalsprint B12. Dat laatste werkt bij mij als een trein! Klachten verdwijnen, of slaan om naar pijn. Nu kan ik met pijn prima functioneren, niet met jeuk.