Kinderwens en zwanger worden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LinsxDot
Berichten: 3393
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Zuid holland

Re: Kinderwens en zwanger worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 20:19

Ik vind het lastig..

Weer een juf bij de bso super enthousiast en blij vertellen dat ze in verwachting is.. en dat mijn zoontje het er thuis waarsch heeeeel veel over zal hebben.. leuk bedoeld maar het viel beetje verkeerd.
Waardoor ik heel bot heb geantwoord denk niet dat mijn zoontje die behoefte heeft als die ziet hoeveel verdriet zijn moeder heeft.
Ik merk dat ik het iedereen gun. Maar de laatste tijd het me wel heel erg raakt de succes volle verhalen en denk pfff tuuuuurlijk. Zo ook buurvrouw bevallen van de week en kon haar laatste maand ook niet meer aankijken zodra ik haar zeg liep ik snel andere kant op.
Voorheen had ik dit helemaal niet

netjuh6
Berichten: 578
Geregistreerd: 02-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 08:26

LinsxDot schreef:
Ik vind het lastig..

Weer een juf bij de bso super enthousiast en blij vertellen dat ze in verwachting is.. en dat mijn zoontje het er thuis waarsch heeeeel veel over zal hebben.. leuk bedoeld maar het viel beetje verkeerd.
Waardoor ik heel bot heb geantwoord denk niet dat mijn zoontje die behoefte heeft als die ziet hoeveel verdriet zijn moeder heeft.
Ik merk dat ik het iedereen gun. Maar de laatste tijd het me wel heel erg raakt de succes volle verhalen en denk pfff tuuuuurlijk. Zo ook buurvrouw bevallen van de week en kon haar laatste maand ook niet meer aankijken zodra ik haar zeg liep ik snel andere kant op.
Voorheen had ik dit helemaal niet



Herkenbaar gevoel. Ik voel met daar ook heel rot bij als ik dat voel. Dan denk ik mens doe eens normaal maar dat lukt op dat moment niet. Paar minuten later kan ik t goed relativeren.

Gisteren Moederdag allemaal overleefd? Ik vond t toch ergens lastig. Als het bij de eerste zwangerschap allemaal goed was gegaan dan waren we nu ook papa en mama geweest.

annepaardoes

Berichten: 7158
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 13:01

Lins: heb begrip voor je menselijke emoties. Deze mogen er zijn. Daar is niets mis mee.

Netjuh: dat geeft inderdaad wel een heel dubbel gevoel :(:)

LinsxDot
Berichten: 3393
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Zuid holland

Re: Kinderwens en zwanger worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 14:05

Het mag er ook zijn.. maar het voelt wel als of je afgunst afgeeft aan een ander omdat ik niet meer blij kan zijn voor een ander. En dat vind ik toch wel kwalijk want in mijn hoofd gun ik het een ieder maar mijn hart is wel gebroken en in de war waardoor ik heftig reageer dan ik eigenlijk zou willen. Beetje twee strijdt.

Ach netjuh knuffel snap het hoor!

netjuh6
Berichten: 578
Geregistreerd: 02-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 14:31

LinsxDot schreef:
Het mag er ook zijn.. maar het voelt wel als of je afgunst afgeeft aan een ander omdat ik niet meer blij kan zijn voor een ander. En dat vind ik toch wel kwalijk want in mijn hoofd gun ik het een ieder maar mijn hart is wel gebroken en in de war waardoor ik heftig reageer dan ik eigenlijk zou willen. Beetje twee strijdt.

Ach netjuh knuffel snap het hoor!



Je beschrijft het gevoel inderdaad precies goed. Ik heb vrijdag een afspraak gemaakt ij de huisarts. Ga het toch laten nakijken, mijn cyclus is opeens zo veranderd terwijl ik m normaal op de klok gelijk kan zetten. Maakt me zo onzeker hele tijd spookt het door je hoofd, wat als wat als..

tijger
Berichten: 1448
Geregistreerd: 30-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 14:56

Ik had dit topic even een beetje gelaten voor wat het is. Gezien deze maand verloren gaat kon ik het even niet om er veel mee bezig te zijn. Vrijdag wordt ik ongesteld en dan kunnen we verder naar de volgende ronde.

@linsxdot oef ik snap je gevoel helemaal.

@netjuh slim dat je een afspraak gemaakt hebt bij de huisarts als het ineens zo anders is.

Nymphe

Berichten: 507
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: omgeving Emmen

Re: Kinderwens en zwanger worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 09:44

Ik start in juni met hormonen voor een ivf behandeling, maar ik kan weinig informatie vinden over hoe dat in zijn werk gaat en wat dat met mij zal doen. Ik vraag mij met name af of het invloed gaat hebben op mijn werk en of ik het daar dus moet aangeven en ik wat moet regelen met collega's. Hebben jullie enig idee? Mocht er wel al een topic hierover zijn dan hoor ik het graag.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 09:56

Nymphe schreef:
Ik start in juni met hormonen voor een ivf behandeling, maar ik kan weinig informatie vinden over hoe dat in zijn werk gaat en wat dat met mij zal doen. Ik vraag mij met name af of het invloed gaat hebben op mijn werk en of ik het daar dus moet aangeven en ik wat moet regelen met collega's. Hebben jullie enig idee? Mocht er wel al een topic hierover zijn dan hoor ik het graag.


Welk traject heb je, het korte of het lange?
Ik had er eigenlijk geen last van. Granted, ik had toevallig vakantie, maar heb er verder niks van gemerkt dus volgens mij kan je gewoon werken. Alleen ttv de punctie zou ik wel vrij nemen. Aangeven op je werk is wel aan te raden omdat je de precieze planning pas kort van tevoren weet. Zeker die van de punctie weet je pas zeker zo’n 2 dagen van tevoren.

Eerst krijg je een start echo zodra je ongesteldheid begint (bij het korte traject heb je geen medicatie om je cyclus na te bootsen). Dan kijken ze hoeveel eicellen je hebt en hoe je baarmoeder slijmvlies eruit ziet. Je krijgt spuiten mee en ze laten zien hoe je die moet gebruiken (is best makkelijk). Die moet je op een vast tijdstip spuiten, maar je kan zelf kiezen hoe laat. Meen dat het in ieder geval voor 10u ‘s ochtends moet.

Dat doe je voor zolang er is afgesproken en bijv na een week (in het geval van het korte traject, wat ik heb gedaan) mag je voor de eerste echo gaan. Dan kijken ze hoe goed je eicellen groeien, hoeveel volwassen cellen ze inschatten te kunnen prikken en kunnen ze inschatten wanneer de punctie is. Kan zijn dat je daarna nog 1 of 2 echo’s hebt. Volgens mij is standaard 2 echo’s na het nemen de medicatie (zit 1 volle dag tussen de echo’s) en daarna de punctie.

Ongeveer 36 uur voor de punctie moet je nog een speciale spuit zetten.

Op de dag van de punctie wordt er geadviseerd om paracetamol te nemen ‘s ochtends. Dan mag je naar het ziekenhuis en krijg je een infuus voor de verdoving (voelt een beetje alsof je dronken bent haha). Dan prikken ze de eicellen aan en binnen zo’n 15-20 min sta je weer buiten de behandelkamer. Zodra je bloeddruk goed is mag je naar huis - dan moet je de rest van de dag goed rust houden.

Mocht je vragen hebben kan je altijd pb’en, kan mijn best doen ze te beantwoorden!

Lau

Berichten: 16676
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 11:09

Nymphe schreef:
Ik start in juni met hormonen voor een ivf behandeling, maar ik kan weinig informatie vinden over hoe dat in zijn werk gaat en wat dat met mij zal doen. Ik vraag mij met name af of het invloed gaat hebben op mijn werk en of ik het daar dus moet aangeven en ik wat moet regelen met collega's. Hebben jullie enig idee? Mocht er wel al een topic hierover zijn dan hoor ik het graag.


Dat verschilt echt per mens hoe veel last je er van hebt. Iemand die ik ken heeft echt flinke hoofdpijn van de hormonen. Ik sliep niet meer en werd langzaam gek.

Ik heb geen anticonceptie gebruikt en heb een echo gehad voor de start.
Ik kwam elke week en soms 2x in de week om de groei te monitoren. Dus dat was wel iets om rekening mee te houden.

Na de punctie heb ik 3 dagen rust gehouden want dit was ook wel echt nodig.
Bij mij duurde de behandeling een maand ik was 1 Jan gestart en had 1 feb de punctie.

Ik heb de punctie niet onder narcose gedaan maar met een verdoving. Deze hebben ze in mijn vagina/baarmoeder gezet. Ik heb dus niet gaan slapen en was er gewoon bij. Ik heb er bijna niks van gevoeld.

Nymphe

Berichten: 507
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: omgeving Emmen

Re: Kinderwens en zwanger worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 22:49

Bedankt voor jullie reacties :)

Geen idee of ik een lang of kort traject heb? Ik doe ivf omdat we via PGT zwanger willen worden. Moet nu eerst pil doorslikken, dan in juni 2 weken ene hormonen spuiten en dan 2 weken een andere. Dan echo’s tot de punctie gedaan kan worden. Als ik het goed onthouden heb allemaal. Bij de afspraak in juni hoor ik het wel nog een keer.
Maar als ik jullie zo hoor kan ik het dus beter wel melden omdat je niet weet hoe je er op reageert.

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Re: Kinderwens en zwanger worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 23:18

PGT? :+

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 06:48

Barbabientje schreef:
PGT? :+


Preïmplantatie genetische test - DNA test in combinatie met ICSI of IVF :j

Ik heb ook PGT Nymphe! Zo te horen heb jij het lange traject, ik had geen anticonceptie meer en het ging op mijn natuurlijke cyclus. Ben iets minder dan twee weken bezig geweest met spuiten, echo’s en punctie.

De artsen vertelden me toen wel dat je bij het langere traject er meer op kan reageren dan bij de korte vanwege het verschil in hormonen? Dacht ik.

Nymphe

Berichten: 507
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: omgeving Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 07:07

Sorry, was laat :') maar imandra heeft het goed uitgelegd. We willen ermee voorkomen een kankergen door te geven aan ons kind.

Ik geloof dat jij wat meer uitleg hebt gehad dan wij imandra. Wij worden voornamelijk doorgestuurd naar de PGT website. Maar daar staat niet veel meer op dan de arts ook al verteld heeft.

LinsxDot
Berichten: 3393
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Zuid holland

Re: Kinderwens en zwanger worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 07:15

Ik heb daar geen ervaring mee.. maar wel vind ik het slecht dat de info nihil is wat je hebt gekregen. Maar schroom ook niet om zelf vragen te stellen. Eventueel op te schrijven en voor te stellen zodat alles duidelijk word.

LinsxDot
Berichten: 3393
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Zuid holland

Re: Kinderwens en zwanger worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 09:26

Ik heb einde van de middag een telefonisch consult met gynaecoloog ivm de miskramen en mijn baarmoederhals om alles even te bespreken en wat we nu kunnen doen.

Nymphe

Berichten: 507
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: omgeving Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:07

LinsxDot schreef:
Ik heb daar geen ervaring mee.. maar wel vind ik het slecht dat de info nihil is wat je hebt gekregen. Maar schroom ook niet om zelf vragen te stellen. Eventueel op te schrijven en voor te stellen zodat alles duidelijk word.


Nihil is het nou ook weer niet, ik begrijp het hele proces. Maar de zachte kant, wat doet het met mij, waar moet ik rekening mee houden enz., dat is niet verteld en dat vind ik ook niet terug op de informatie websites over PGT, IVF en van het UMCG. Ik laat het ook maar gewoon op me af komen, en vind dat prima. Ik ben niet iemand die alles tot in detail uit gaat zoeken, maar wil wel graag weten of ik op het werk ook iets moet afspreken. Daar lees ik niks over.

Ik moet nu trouwens ook foliumzuur en vitamine D gaan slikken. Kan ik gewoon kruidvat-huismerk pakken of moet ik ergens op letten?

Lau

Berichten: 16676
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:13

Nymphe schreef:
LinsxDot schreef:
Ik heb daar geen ervaring mee.. maar wel vind ik het slecht dat de info nihil is wat je hebt gekregen. Maar schroom ook niet om zelf vragen te stellen. Eventueel op te schrijven en voor te stellen zodat alles duidelijk word.


Nihil is het nou ook weer niet, ik begrijp het hele proces. Maar de zachte kant, wat doet het met mij, waar moet ik rekening mee houden enz., dat is niet verteld en dat vind ik ook niet terug op de informatie websites over PGT, IVF en van het UMCG. Ik laat het ook maar gewoon op me af komen, en vind dat prima. Ik ben niet iemand die alles tot in detail uit gaat zoeken, maar wil wel graag weten of ik op het werk ook iets moet afspreken. Daar lees ik niks over.

Ik moet nu trouwens ook foliumzuur en vitamine D gaan slikken. Kan ik gewoon kruidvat-huismerk pakken of moet ik ergens op letten?


Ik heb het van de apotheek van het ziekenhuis voelde voor mij toch fijner v

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 13:51

Nymphe schreef:
Sorry, was laat :') maar imandra heeft het goed uitgelegd. We willen ermee voorkomen een kankergen door te geven aan ons kind.

Ik geloof dat jij wat meer uitleg hebt gehad dan wij imandra. Wij worden voornamelijk doorgestuurd naar de PGT website. Maar daar staat niet veel meer op dan de arts ook al verteld heeft.


Welk ziekenhuis zit je?
Wij hebben intake gehad bij Utrecht maar zitten nu in het Maastricht UMC :j maar je mag altijd pb’en! Kan niet beloven dat ik alles weet (zeker gezien je een andere route hebt) maar proberen kan altijd haha.

Scheelt ook dat we de eerste fase al gehad hebben, dan krijg je wel meer mee :)). Bij ons idd ook een kankergen wat we niet door willen geven. We zijn nu in afwachting van de DNA test, als onze embryo niet is aangedaan dan de eerste terugplaatsing in Augustus ergens; anders tzt weer spuiten en punctie.

Ik heb gewoon huismerk Kruidvat of Etos altijd :j

Succes LinxDot :knuffel:

tijger
Berichten: 1448
Geregistreerd: 30-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 15:39

Ivf traject kan ik (nog) niet over meepraten maar sterkte!

@linsxdot spannend, hopelijk kan de gynaecoloog duidelijkheid gaan geven.

Bellex

Berichten: 9302
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 17:25

Nymphe klinkt als een spannend traject, succes!
Kwa foliumzuur en vitamine D heb ik die van Davitamon, fijne pilletjes, zijn smelttabletten die geen vieze smaak hebben.
Voor Imandra klinkt het even spannend, hoe lang kosten die testen die nu gedaan worden? Augustus klinkt nog zo ver weg maar dat zal vast volledig logisch zijn

Linsxdot succes met het telefonisch gesprek!

LinsxDot
Berichten: 3393
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Zuid holland

Re: Kinderwens en zwanger worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 18:16

@nymphe ; Ik start in juni met hormonen voor een ivf behandeling, maar ik kan weinig informatie vinden over hoe dat in zijn werk gaat en wat dat met mij zal doen.

Dit waren jou eigen woorden. Met dat je geen informatie hebt gehad over hoe alles in ze werk gaat sorry maar dat vind ik nihil.. vind op ze minst dat ze uit moeten leggen wat hoe alles in ze werk gaat toch



Mijn afspraak was best rustgevend

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 18:41

Bellex schreef:
Nymphe klinkt als een spannend traject, succes!
Kwa foliumzuur en vitamine D heb ik die van Davitamon, fijne pilletjes, zijn smelttabletten die geen vieze smaak hebben.
Voor Imandra klinkt het even spannend, hoe lang kosten die testen die nu gedaan worden? Augustus klinkt nog zo ver weg maar dat zal vast volledig logisch zijn

Linsxdot succes met het telefonisch gesprek!


8 weken, maar we moesten dan ook de langst durende test die PGT had haha. Als we meer eitjes hadden gehad was het minder erg, nu is het letterlijk 50/50 of we een terugplaatsing hebben of niet. Krijg in begin juli te horen of het embryo is aangedaan of niet.

Nymphe

Berichten: 507
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: omgeving Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 14:25

LinsxDot schreef:
@nymphe ; Ik start in juni met hormonen voor een ivf behandeling, maar ik kan weinig informatie vinden over hoe dat in zijn werk gaat en wat dat met mij zal doen.

Dit waren jou eigen woorden. Met dat je geen informatie hebt gehad over hoe alles in ze werk gaat sorry maar dat vind ik nihil.. vind op ze minst dat ze uit moeten leggen wat hoe alles in ze werk gaat toch



Mijn afspraak was best rustgevend


Ah, ik zie het. Dat was wat ongelukkig verwoord. Het proces begrijp ik gelukkig wel :) Wij hebben in december 2021 de intake gehad, daar kregen we in 2 afspraken ongelooflijk veel informatie en hebben we besloten het traject in te gaan. De eerste keer dat ik sindsdien een arts heb gesproken was begin april toen ik telefonisch te horen kreeg dat Maastricht klaar was met het voorbereidende PGT onderzoek, en dat we met hormonen kunnen beginnen. Toen heb ik wel wat vragen gesteld maar niet uitgebreid omdat daar geen tijd voor was. Gelukkig kan het nu eindelijk beginnen, al zal de eerste terugplaatsing pas op z'n vroegst in september zijn.


Bedankt voor de foliumzuur tips iedereen! :) Ik ga ze eens opzoeken.

Imandra, wij zitten bij het UMCG in Groningen, maar het PGT gedeelte wordt door Maastricht gedaan gezien dat de enige is die dat in NL doet. Gelukkig hoeven we daar niet heen :) Het klinkt bij jou wel heel erg als er op of eronder, is er maar 1 eitje geoogst bij jou? Heb je hierna nog 2 oogstpogingen of is dit het?

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Kinderwens en zwanger worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 14:52

Er waren 5 eitjes aangeprikt die groot genoeg waren, waarvan 4 bevrucht, waarvan 1 goed genoeg ontwikkeld voor een biopt. Maar we hebben inderdaad nog 2 puncties die we kunnen doen :j

Dayanara

Berichten: 2378
Geregistreerd: 22-08-16

Re: Kinderwens en zwanger worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 10:09

Hoe gaat het hier meiden? Mijn lichaam is helemaal van het padje. Ik ben zo heftig aan het menstrueren. Dit heb ik nog nooit gehad. Ik voel het gewoon stromen en er komen klonten mee ter grootte van een ei. Sorry voor het vieze onderwerp hoor. Ik moet vanmiddag naar de huisarts. Ik loop sinds maandag gewoon in een een luier met daarin kraamverband. Vind het wel een beetje eng.