Kinderwens en zwanger worden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 17:06

Lau schreef:
Maar het perfect willen is dat vaste contract. Een stabiele basis is gewoon een baan hebben. En die zijn er ook nog wel na je zwangerschap mocht je contract niet verlengd worden.


Als je dat fysiek redt, natuurlijk.

Maar agree to disagree.

Farjen

Berichten: 8009
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 17:25

Bedankt Anouk en Mellow voor de sterktewensen!

Anouk:
Persoonlijk vind ik dat ook een moeilijke kwestie. Ik heb nu een vaste baan en ik zou nu (ik zit wel in een traject bij de fertiliteit) niet van werk willen veranderen. Juist om die financiële zekerheid en stabiliteit dat ik nu heb. Dat neemt toch stress weg.
Maar werkgevers zijn er nooit happig op, ik zit nu op dit bedrijf 2 jaar en ze steunen me niet echt met het traject…
Werkgevers zullen ook sneller iemand aannemen die geen kinderwens (meer) heeft dan iemand die binnenkort zou kunnen “out” zijn wegens zwangerschap…
Maar je leven op hold zetten voor een baan is ook wat en je weet helaas niet hoe snel je zwanger zal zijn…

Wie weet komt er wel een andere vacature voorbij waar je wel meteen een vast contract kan krijgen?
Hoe zit het trouwens in Nederland als je geen vast contract hebt, mogen ze het dan toch stopzetten als je in zwangerschapsverlof zit? Ben je dan niet beschermd?

lenaa_tje

Berichten: 10348
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 18:19

Waarom zou dat niet mogen? Je contract loopt af. Bewijs maar eens dat ze wel zouden verlengen als je niet zwanger geweest zou zijn.
Ik snap je vriend ook. Hier hebben we dat ook, ik heb een vast contract en hij niet. Heeft hij ooit zonder werk gezeten? Nee maar ik vind het wel spannend.
Zeker nadat het bij ons dus niet goed was gegaan. Ik schrok hoeveel invloed dat op mijn lichaam en verdere gezondheid had.
Maar ik ben sowieso iemand die overdenkt. :+

Farjen

Berichten: 8009
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 18:46

Ik weet niet hoe het in Nederland is geregeld, ik denk dat je in België als zwangere wel beschermd bent.
Daarom mijn vraag :)

Citaat:
De wet bepaalt dat een werkgever die een zwangere werkneemster in dienst neemt, de arbeidsovereenkomst niet mag opzeggen vanaf het ogenblik waarop hij over de zwangerschap ingelicht werd tot een maand na het einde van de postnatale rust.

Wanneer de werkneemster kiest voor een geleidelijke werkhervatting wordt de ontslagbescherming verlengd

Het verbod om een zwangere werkneemster te ontslaan, is echter geen absoluut verbod. De werkgever kan deze werkneemster wel ontslaan om redenen die niets te maken hebben met haar lichamelijke toestand als gevolg van de zwangerschap of van de bevalling (bijvoorbeeld dringende reden, economische reden, foutief gedrag van de werkneemster,...).

lenaa_tje

Berichten: 10348
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 19:35

Maar dat is toch als nog geen bescherming?
Je kunt als nog na je verlof je baan kwijt raken .
Hier heb je inderdaad wel dezelfde bescherming tot 6 weken na de verlof volgens mij maar dat maakt als nog geen verschil met tijdelijke en vaste contracten. Verloopt je contract zijn ze in die periode niet verplicht dat vast te maken.
Wat ik ook weer niet heel raar vindt.

Duc_je
Berichten: 637
Geregistreerd: 26-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 19:56

Je kunt ook opeens een tweeling krijgen :+
Ik zou er pas voor gaan als je er beiden achter staat. Met name het eerste jaar is best pittig, nog los van de kosten. En je kunt ook heel snel zwanger zijn, het hoeft niet een jaar te duren.
Lekker samen in gesprek blijven en dan komt het moment dat je vriend toch wel misschien wel sneller dan je dacht

daiswees

Berichten: 1158
Geregistreerd: 04-08-11
Woonplaats: Assendelft

Re: Kinderwens en zwanger worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 20:27

hier wil ik inderdaad ook even op in haken.. hier ook verwacht dat ik een moeilijker traject zou krijgen na het verwijderen van m'n spiraal of dat het op z'n minst toch wel een tijdje zou duren..
na het verwijderen van mijn koperspiraal was ik 2 weken later zwanger met een positieve test in handen.
hier al eerder gedeeld waarom het vermoeden was dat het niet makkelijk zou worden maar niets was minder waar
ik snap je teleurstelling en wens dus wel maar aan de andere kant zou ik er wel voor kiezen er samen wel overwogen aan te beginnen

Anouk_H

Berichten: 2176
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Kinderwens en zwanger worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 22:14

En dat is ook zeker nog steeds de bedoeling, wachten tot we er samen 100% klaar voor zijn zodat je er ook echt van kan genieten, ik was vooral benieuwd hoe anderen er tegenaan kijken :)

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Kinderwens en zwanger worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 23:19

Ik snap je ongeduld wel echt hoor, niet dat je denkt dat daar heel laconiek over doe. En alles perfect voor elkaar is een utopie, onze tuin moet nog steeds aangepakt worden :')

Houd vol, blijf in gesprek met elkaar.

Lau

Berichten: 16677
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Re: Kinderwens en zwanger worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 11:29

Wat duurt wachten toch lang op het berichtje van het umc

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 20:36

Ik hoop dat jullie het niet vervelend vinden dat ik dit topic binnen stap. :o Heb er even over getwijfeld.. Maar ik vroeg me af of er bokkers tussen zitten met e.ndometriose ervaring die ik via pb mag benaderen :) .

Lau

Berichten: 16677
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Re: Kinderwens en zwanger worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 20:43

Stipje zit erin hoor *\o/*
Nu duimen dat deze blijf plakken op de goede plek.
Afbeelding

annepaardoes

Berichten: 7158
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Re: Kinderwens en zwanger worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 22:22

Spannend Lau! Duimen, duimen, duimen!

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 00:25

Aaaah leuk Lau! Nu inderdaad duimen *\o/*

Hier zijn er maandag 9 follikels geprikt (10 verwacht), 6 van de 9 waren geschikt voor ICSI en zijn bevrucht.. hoor volgende week ergens hoeveel er over bleven om gebiopteerd te worden. En dan is het max 8 weken wachten tot ik weet hoeveel embryo’s geschikt zijn voor terugplaatsing. Pffffffff het blijft zo’n afvalrace elke keer :(.

Jasia

Berichten: 6756
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Kinderwens en zwanger worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 07:38

Anouk; lastig. Ik snap je vriend enerzijds wel.. anderzijds, wanneer heb je die zekerheid? Bij een vaste baan kan het bedrijf ook failliet gaan en sta je op straat.....
Toen wij begonnen voor een 2e kindje had ik geen vast contract, dat zou een jaar later pas komen. Inmiddels zijn we twee jaar verder, heb ik dat vaste contract gekregen (ondanks dat m'n werkgevers al wisten van de Kinderwens, omdat ik een maand daarvoor een miskraam kreeg) en hebben we nog steeds geen baby...

Spannend Imandra, wel een goeie "opbrengst" voor nu, toch?


Gooooo Stipje! Ik duim met je mee Lau!

Lau

Berichten: 16677
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 09:31

IMANDRA schreef:
Aaaah leuk Lau! Nu inderdaad duimen *\o/*

Hier zijn er maandag 9 follikels geprikt (10 verwacht), 6 van de 9 waren geschikt voor ICSI en zijn bevrucht.. hoor volgende week ergens hoeveel er over bleven om gebiopteerd te worden. En dan is het max 8 weken wachten tot ik weet hoeveel embryo’s geschikt zijn voor terugplaatsing. Pffffffff het blijft zo’n afvalrace elke keer :(.


Spannend!! Ik ga heel hard duimen voor een mooi aantal *\o/*

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Kinderwens en zwanger worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 10:23

@Jasia: ja op zich, vorige keer waren het er in dit stadium 4.

Thanks Lau :D

netjuh6
Berichten: 578
Geregistreerd: 02-01-08

Re: Kinderwens en zwanger worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 10:50

Ik ben een tijdje stil geweest. Intussen weer 10 weken zwanger geweest, 6 oktober jl helaas weer een miskraam gehad. Elke keer stopt ons kindje met 6,5 weken met verder groeien, we zien wel een hartactie en als we dan later wederom voor een echo komen is het vrijwel niet gegroeid en overleden.

Wij hebben ons bloed nu laten opsturen naar Maastricht. Onze gyn verwacht dat het wat genetisch is omdat het nu 3x op precies hetzelfde moment misgaat.

Ik merk dat ik dit topic een beetje vermeden heb maar het is wel fijn om toch met "lotgenoten", wat klinkt dat zwaar te praten.

Hoe is het met jullie? Ik zit nu al een poosje overspannen thuis, ben sinds een week weer aan het opbouwen op het werk en dat voelt wel oke, toch even thuis weg en weer wat doen wat niet te maken heeft met zwanger worden, miskramen en de hele santamakraam.

dieseltje09

Berichten: 1858
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 10:53

Update vanuit mij: ik heb geen "menstruatie" meer van 3 weken :+ :') *\%/*
De laatste verklevingen zijn er nu uit geknipt, en het lijkt *klopt heeeeeel hard af* opgelost.
Nu afwachten, en begint het hele "circus" weer opnieuw. Loop ondertussen wel op fertiliteit afdeling hier in het ziekenhuis, en zal geregeld toch gecheckt blijven worden. Werd al IUI geopperd als het "te" lang duurt(over 6 mnd al). Ascherman(die verklevingen) hebben namelijk de nare neiging terug te komen dus je wilt voor dat dat gebeurt zwanger worden.

netjuh6 he bah... sterkte :knuffel: ik hoop dat ze iets kunnen vinden en doen voor je

Spannend Lau! ik ga duimen voor een plakker voor je!

Imandra, dat zijn er inderdaad wel een stuk meer, fijn zeg!

xChantal94 helaas kan ik je niet helpen, met ascherman tegenwoordig wel >;)

Anouk, wat is zekerheid? Ik werk voor een groot internationaal bedrijf dus nee ik zal niet 123 op straat belanden, dus financieel maak ik me nu geen zorgen. Echter in de toekomst kijken kan niemand... Ik weet helaas uit het verleden dat zekerheid ook zomaar ineens kan stoppen.(iets met een foutje van de belastingdienst jaren geleden waardoor ik ineens toch best wel een flinke schuld had zonder dat ik wist dat ik wat fout had gedaan)
Maar bv, nu vind ik mijn baan nog leuk maar wat als ik over paar jaar ergens anders aan de slag ga en dat bevalt niet? En ik kom dan zonder werk te zitten (Kind moet nog steeds gevoed worden, of het nu baby of 10 jaar is ;)
Of mijn buren verhuizen, ik terror buren krijg (mag het niet hopen maar stel) en wij hier weg "moeten" omdat het niet uit te houden is? Zoveel overwaarde hebben we niet hierop en huizen prijzen zijn nog steeds alleen maar hoger aan het worden -O-
Het leven is nooit zeker, maar ik snap heel goed dat je de basis op orde wilt hebben. Maar daar zou bij mij onder vallen: een geborgen thuis met liefde & aandacht, een stabiele relatie, een toekomst perspectief(opleiding/kennis en kunde).
Kijk ben je persoonlijk failliet dan is nieuw leven misschien niet de beste stap. Maar als je weet en zeker in deze tijd dat als je je CV rond zend dat je echt wel ergens zo aan de slag kan, dan is een tijdelijk contract echt niet erg.
Máár en dit ben ik ook, jou partner moet er wel 1000% achter staan. Zeker als zwanger worden niet zo makkelijk word als je hoopt moet jullie basis wel super sterk zijn.(helaas weet ik ondertussen alles over frustraties tijdens zwanger worden en het niet lukken en die ga, ook al wil je niet, op elkaar botvieren)

Die stabiele basis blijft het niet als je gaan dwingen, of zoals je van sommige vrouwen nog wel eens leest "ik spoelde de pil door de plee want mijn vriend stelde elke keer het uit %) " . Wacht dan toch geduldig af, als hij echt wil komt hij vanzelf. Blijf met elkaar in gesprek maar maak geen verwijten

Mellow

Berichten: 6486
Geregistreerd: 22-06-02

Re: Kinderwens en zwanger worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 11:51

Hopelijk een plakker Lau!

Wat naar Netjuh! Ik hoop dat jullie duidelijkheid krijgen uit het bloedonderzoek!

Hopelijk een mooie opbrengst Imandra.

Over stabiliteit en een baan...
Ik reageerde daar vorige week op. Denkende dat mijn baan nog tijden zou blijven bestaan. Alles daarop aangepast rondom de kleine.
En raad eens...
Ik kreeg vd week te horen dat ik mijn baan ga verliezen.
Dit bedoelde ik persoonlijk met dat je het niet van een baan moet laten afhangen want hoe mooi het ook kan lijken. Het kan plots veranderen.

Lau

Berichten: 16677
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Re: Kinderwens en zwanger worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 21:53

Knuffel netje wat heftig! Hopelijk komt er wat uit het onderzoek en kunnen ze er wat mee.

Hopelijk gaat de iui je helpen dieseltje, klinkt misschien heel naar. Maar liever wat hulp als tegen het zelfde euvel aan blijven lopen.

Balen van je baan mellow!
Maar ben het met je eens er is altijd werk al is het maar voor tijdelijk. Ik vind een inkomen stabiel genoeg. Als je het kindje maar genoeg liefde te geven hebt een een warme thuisbasis.

Hier af en toe wat steken in mijn baarmoeder. Echt veel heftiger als de vorige keer en ook op een andere plek al zie ik de andere plek als positief.
Verder vooral hetzelfde gevoel en rooie blosjes op mijn wangen en een blijvende glimlach.
Dus dat is allemaal positief dus hopelijk zit stipje gewoon lekker in de baarmoeder.

Cheytjuh

Berichten: 4028
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 03:22

Jeetje Netjuh, hopelijk komt er wat uit bij jullie. Heftig als het steeds op dezelfde tijden verkeerd gaat. Dikke knuffel van hier

Lau we gaan duimen voor een plakker ! Klinkt voorzichtig positief _/-\o_

@Mellow : Zo zie je maar weer, het leven kan soms totaal anders gaan. Wat jammer dat je je baan kwijtraakt, ook zo onverwacht. Hoe voel je je er zelf bij ?

@Dieseltje: Ik ga heel hard duimen, heel veel succes en de IUI kan wellicht wel uitkomst bieden. Dit werd bij ons ook geopperd als we binnen 6 maanden geen 'succes' hebben en verdere onderzoeken geen bijzonderheden lieten zien.

@Anouk_H
Over het alles eerst op een rij hebben voor je aan kinderen begint, ik dacht zelf ook ooit zo, maar inmiddels denk ik er niet meer zo zwart wit over eigenlijk. Uiteraard als de goede basis er is , is het fijn voor alle partijen, maar ook bij mensen waarbij de basis in principe niet zo heel goed was en die wel een kindje mochten verwelkomen heb ik hele mooie dingen zien ontstaan en gelukkige kinderen gezien. Waarbij dat bij mensen die dachten alles voor elkaar te hebben en het perfecte huis te hebben voor een baby, dat achteraf totaal niet zo bleek te zijn.

Natuurlijk moet je over dingen nadenken, maar ik denk dat het niet zo zwart wit is als het alles maar voor elkaar hebben en dan dat het ook geschikt is voor een baby/kind.

Vriendlief is hierin ook ontzettend praktisch ingesteld en stelt hoge eisen denkend aan zichzelf in een eventuele vaderrol, waardoor de drempel zo hoog voor hem was geworden dat hij had bedacht maar geen kinderen te willen (Want oh nee ik ben te oud, we wonen in een appartement dus eerst moeten we een grote mensenhuis, wat aangaande de paarden als er een kind komt, ik denk dat ik geen goede vader zal zijn, enzovoorts). Uiteindelijk na veel gesprekken die gericht waren op duidelijkheid creëren aan beide kanten wat de gedachten en gevoelens waren en niet op het overhalen van de 1, bij elkaar gekomen en samen besloten er voor te gaan.

Ik geloof wel heilig in het op 1 lijn zitten en samen de beslissing maken, helemaal als er eventueel een traject nodig is, dan heb je elkaar wel echt ook nodig mentaal.

Hier gisteren weer een hele heftige 'sharkweek' begonnen, ik voelde hem al een week aankomen en was niet te genieten. Maar goed, even mezelf weer een schop onder de kont geven, uitjanken bij vriendin en weer door.
Mentaal had ik het de afgelopen weken erg zwaar, na de laatste miskraam. Het hakte er ineens enorm in, had nergens meer zin in en ging op de automatische piloot maar door en door. Na een paar goede gesprekken met vriendin en vriendlief even een andere mindset gaan uitvogelen nu, de focus niet teveel gaan leggen op het 'moet' nu direct gebeuren en raak zijn, maar eerst even werken ook aan het verwerken van dit best wel heftige jaar.

Uiteindelijk leer ik in het hele traject ontzettend veel over mezelf en kom ik mezelf ook flink tegen. Die grote stoere meid die blijkt toch niet altijd zo stoer te zijn als ze zich voordoet 8-) en blijkbaar zijn bepaalde dingen toch nog niet zo goed verwerkt in mijn hoofd, dus maar eerst even mezelf weer TLC geven en de tijd geven om ook mentaal weer wat 'fitter' te worden.

Zijn er mensen die vitamines slikken en welke ? Ik slik foliumzuur en b12, maar ik zag bijvoorbeeld van Etos de zwanger compleet en de Davitamon mama compleet , maar er zijn zoveel soorten, zie even door de bomen het bos niet meer.

Mellow

Berichten: 6486
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 08:08

Ik slikte in het begin alleen foliumzuur en pas later een complete zwangerschaps vitamine.

Het traject doet zeker wat met je. Schroom ook niet om wel hulp te vragen. Bij ons in het ziekenhuis was een maatschappelijk werker die daar aan verbonden stond. Helaas ging het bij mij wel mis omdat ze dus de verkeerde gemaild bleken te hebben en die was er niet meer werkzaam. Omdat ik er helemaal doorheen zat en ik niks hoorde ben ik toen tijdelijk gestopt met het traject. Na een aantal maanden navraag gedaan en toen kreeg ik excuses en hebben ze het gauw in gang gezet. Dit was wel even fijn om van me af te kunnen praten. Want hoewel ik wel een aantal lieve mensen om me heen had begrijpen die toch weinig van de echte emoties eromheen.

Wij hebben ook een pauze gehad van een half jaar. En dat heeft mijzelf wel goed gedaan. Dus dat is helemaal niet erg. En de eerste keer na dat half jaar was het raak. Wij stonden er toen in van: het zal toch niet lukken. Waren er ook niet mee bezig eigenlijk maar dachten we proberen nog een keer. Ja en toen was het wel raak.
Had bij deze poging ook niet de spanningen en hoop dat het zou lukken want eerder lukte het ook niet. Het enige wat ik deed was 3 dagen voordat ik überhaupt kon testen getest. Ja toen 2 streepjes en ik dacht echt ik zie het niet goed. Tot aan de clearblue die toch echt zei: zwanger geloofde ik het pas.

Wbt mijn baan, ik ben eigenlijk vooral boos. Ben net weer 4 maanden begonnen na een ontzettend zwaar jaar. Het einde van mijn zwangerschap kon ik nauwelijks lopen, zat ik met bekkeninstabiliteit en een rug die tegen een hernia aanzat.
Toen bleek dat toen ik zou gaan bevallen na 1.5 week proberen dat ons kindje er niet uit kon dus moest ik ook nog een keizersnede.
Dus lichamelijk van sterke vrouw naar iemand die niks meer kon.
Nu net weer een beetje dat ik denk ja het lukt weer wat. En alles goed geregeld met opvang. En dan dit.
Het is emotioneel een zwaar anderhalf jaar geweest en dit was de laatste klap voor mijn gevoel.
Het is een klein familiebedrijf en ik weet het een paar dagen maar dat dit zo zou zijn weten ze al meer dan een week zeg maar...

Maar ja het is voor hun zakelijk.
Voor mij niet...

Lau

Berichten: 16677
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 11:11

Ik slik op aanraden van de gynaecoloog vitamine D en foliumzuur. Ik weet niet in welk traject je zit maar als je er over wil sparren mag je altijd een berichtje sturen.

Wij hebben qua traject ook een paar maanden pauze gehad. En dat is echt niet erg soms doet pauze echt goed.

Vind het heel naar voor je mellow hopelijk vind je snel net zo een leuke plek.

Farjen

Berichten: 8009
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 14:26

Spannend Laura!

Imandra, wauw wat duurt dat lang.. Ik duim mee dat er veel geschikte embryo's bijzitten!

Netjuh, oh wat heftig. Al 3 keer een miskraam op datzelfde moment :( Neem je tijd en denk aan jezelf!

Dieseltje, fijn dat het beter is nu! Hopelijk geen IUI nodig!

Mellow, oh ook heftig zo je baan verliezen nu.. Hopelijk heb je snel ander werk!


Ik slik al een paar jaar nu een alles-in-één prenatale multivitamine: Supdradyn prenatal. Daarin zit foliumzuur, vit D, ... in