Long covid en de behandeling daarvan.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Devil_ina

Berichten: 743
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: In een dorp

Long covid en de behandeling daarvan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-22 21:34

Afgelopen maart heb ik corona gehad, daar ben ik behoorlijk ziek van geweest.

Nu 4 maanden later loop ik nog steeds met restklachten. Zo ontzettend moe! Hoofdpijn als ik teveel doe, het concentratievermogen van een goudvis, snelle hartslag bij inspanning en ik ben heel snel overprikkeld.

In mei heb ik een zware buikoperatie gehad, daar zal ik zeker ook nog wat moe van zijn, maar dit is teveel.

Ik werk 3 halve dagen, daarna moet ik gaan slapen. Ivm omscholen zit ik ook op school en liep ik stage.

Na mijn positieve test 25 maart ben ik niet meer fysiek op school geweest, dat trok ik niet. En 1 dag stage ipv 2 van ongeveer 07.00 tot 12.00 uur gemiddeld.

Vrijwel iedere middag lig ik te slapen omdat ik anders de dag niet red.

Nu was ik vanmiddag voor wat anders bij de huisarts en heb ik dit ter sprake gebracht.

Conclusie van de huisarts, het wordt tijd dat je aan het long covid traject gaat beginnen.
Vanmiddag gelijk een afspraak gemaakt, 3 augustus heb ik de eerste afspraak al staan.

Hebben meer bokkers last van long covid? Hoe ben je eraf gekomen? Of ben je ook het traject ingegaan?

Annuuuhh

Berichten: 1136
Geregistreerd: 31-12-09
Woonplaats: Tromsø

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 21:51

Hi, wat vervelend!! :knuffel: Heel veel beterschap alvast!!

Ik herken mij er wel in. Ik kreeg ook eind maart Covid en ben goed ziek geweest. En tot op heden ook nog
steeds issues vooral met m'n concentratie en het volhouden van lange dagen, gelukkig is het hoesten inmiddels
over! :)

Ik heb ook een aantal weken wat minder gewerkt. Sinds een 2 maanden werk ik weer fulltime, maar in het weekend
wel bek af..

Ik ben uiteindelijk ook maar naar de huisarts gegaan, en die heeft mij medicatie voorgeschreven voor m'n concentratie
issues (bloedprikken op waardes en B12 was nauwelijks aanwezig, kan ook voor concentratie problemen zorgen)

Op dit moment krijg ik nog fysiotherapie en heb ik her en der nog wat onderzoeken lopen. Mocht je vragen hebben
kun je ze altijd stellen :j

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Long covid en de behandeling daarvan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 22:01


Devil_ina

Berichten: 743
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: In een dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-22 22:02

Dank je wel voor je reactie, jij ook nog beterschap met het laatste beetje :knuffel:

Die concentratieproblemen zijn vreselijk, heb ik nog nooit gehad in mijn 47 jarig leven. Hoesten is bij mij gelukkig ook al een poosje over.

B12 tekort had ik al, daar spuit ik voor eens in de 8 weken. De laatste heb ik eerder gezet om te zien of dat zou helpen. Nou niet dus :+

Mijn afspraak staat ook bij de fysio, die ook vele vormen van revalidatie doen, dus ik ben heel benieuwd!

Devil_ina

Berichten: 743
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: In een dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-22 22:04


parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 22:08

Ja, vind t vaak verbazingwekkend hoe weinig mensen afweten / gebruik maken van lasertherapie terwijl je idd bv heel duidelijk bij paarden ziet wat het effect er van is.

Ook belangrijke rol; voeding (vit D, quercetine, resveratrol). Minimaliseer bewerkte produkten. Dan krijgt je lichaam het al een stuk makkelijker.

Virtual Reality, ook al e.e.a. over gehoord (je lichaam zit in de "overreactie"-stand, m.b.v. vr kan je dat nabootsen en onder gecontroleerde omstandigheden resetten)

Maar, wat je ook kiest.... het is een kwestie van een lange adem hebben

_Mir
Berichten: 1358
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 22:12

Ervan uit gaande dat jouw buikoperatie onder algehele anesthesie heeft plaats gevonden.. Van een narcose kun je ook echt een tijdje oververmoeid zijn. Nu heb je zelfs 2 dingen kort na elkaar gehad, dus het lijkt me niet gek dat je je zo voelt. Wel is het natuurlijk niet fijn, beterschap.

Devil_ina

Berichten: 743
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: In een dorp

Re: Long covid en de behandeling daarvan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-22 22:16

Dank je voor je reactie.

De operatie was inderdaad onder volledige narcose, dat gaat om een gastric bypass 11 weken geleden.

De huisarts geeft aan dat de vermoeidheid niet alleen daar weg komt, dat is te extreem, dat zou na narcose na een paar weken weg moeten zijn. Plus de andere restklachten die natuurlijk niet bij een buikoperatie passen.

Goof

Berichten: 28796
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 22:38

Devil_ina schreef:
janderegelaa schreef:
Vervelend zeg! Misschien een ideetje: https://www.hplt.nl/revalidatie-long-co ... rtherapie/


Ik ga eerst starten met long covid revalidatie bij de fysio, maar ik hou uiteraard meerdere opties open als ik daar niet verder kom. :j


Ik heb ook zo'n traject gevolgd bij de fysio en psychosomatisch therapeut. Veel aan gehad. Ik ben 5 maanden nadat ik ziek werd weer langzaam gaan werken en ben uiteindelijk pas na een maand of 8 weer volledig mee gaan draaien zonder problemen. Ik moet wel zeggen dat daar voor mij 6 weken zomervakantie tussen zat (ik werk in het onderwijs) en die had ik hard nodig.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 22:50

Devil_ina schreef:
janderegelaa schreef:
Vervelend zeg! Misschien een ideetje: https://www.hplt.nl/revalidatie-long-co ... rtherapie/


Ik ga eerst starten met long covid revalidatie bij de fysio, maar ik hou uiteraard meerdere opties open als ik daar niet verder kom. :j

Je kunt beter eerst laser doen bij de fysio. Het werkt zo ontzettend snel.

Devil_ina

Berichten: 743
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: In een dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-22 22:56

@Goof wat fijn dat je er zoveel baat bij hebt gehad, ik hoop straks hetzelfde te kunnen zeggen!

@janderegelaa, ik heb nog geen idee wat er straks allemaal kan en gaat gebeuren bij de fysio. Dit traject wordt gewoon vergoed, dat is wel belangrijk voor mij aangezien ik er op dit moment zelf het geld niet voor heb het zelf te betalen. :)

Suzanne F.

Berichten: 49223
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 23:17


janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 23:18

Devil_ina schreef:
@Goof wat fijn dat je er zoveel baat bij hebt gehad, ik hoop straks hetzelfde te kunnen zeggen!

@janderegelaa, ik heb nog geen idee wat er straks allemaal kan en gaat gebeuren bij de fysio. Dit traject wordt gewoon vergoed, dat is wel belangrijk voor mij aangezien ik er op dit moment zelf het geld niet voor heb het zelf te betalen. :)

Laser wordt ook vergoed bij fysiotherapeuten die een laser hebben. Valt onder de reguliere behandeling.

Devil_ina

Berichten: 743
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: In een dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 06:50

janderegelaa schreef:
Devil_ina schreef:
@Goof wat fijn dat je er zoveel baat bij hebt gehad, ik hoop straks hetzelfde te kunnen zeggen!

@janderegelaa, ik heb nog geen idee wat er straks allemaal kan en gaat gebeuren bij de fysio. Dit traject wordt gewoon vergoed, dat is wel belangrijk voor mij aangezien ik er op dit moment zelf het geld niet voor heb het zelf te betalen. :)

Laser wordt ook vergoed bij fysiotherapeuten die een laser hebben. Valt onder de reguliere behandeling.


Dank je wel, daar had ik dus echt geen idee van :+

Ik kan het daar altijd voorleggen uiteraard!

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Long covid en de behandeling daarvan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 08:05

En soms werkt die revalidatie fysio averechts, omdat het simpelweg nog te zwaar is.
Heb er hier 1 thuis zitten die al diverse dingen geprobeerd heeft, maar nog steeds niet fit is.
Ja, hij kan van alles, krijgt alleen geen sein datie over z'n grens gaat en gaat dat dus kennelijk wel.
En daarna, in rust, stort hij in en is weer dagen gevloerd.

Maart 2020 hadden we covid, ik ben hersteld, hij blijft in golven gaan.
Van volledige werkhervatting, terugvallen, weer volledig ziekmelden.

Heeft een heel skala van medische interventies gehad, cardioloog, longarts, reumatoloog...

Longen en hart werken goed. Ademhaling is ook in orde.

Maar de vermoeidheid blijft opspelen.

Niet om je te ontmoedigen, TS, wel om je te waarschuwen. Voor sommige mensen is het fysiotraject te zwaar.
Ik zit op Facebook op een long covid groep en lees daar diverse verhalen van mensen die weer stoppen met de fysio, omdat ze er slechter van worden ipv beter.

Devil_ina

Berichten: 743
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: In een dorp

Re: Long covid en de behandeling daarvan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 08:10

@ Marije-jiplover, wat een verhaal. Ik heb wel eerder gelezen dat covid jouw man zo slecht getroffen had. :(

Ik ga het zien hoe mijn lijf gaat reageren, ik hoop ook weer met school te kunnen starten in september.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15112
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Long covid en de behandeling daarvan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 08:15

Allereerst een dikke knuffel :(:)

Hier in mijn directe omgeving ook iemand met long-covid, zij werd ook alleen maar slechter van een revalidatietraject...
Zij is sinds kort begonnen met EMDR. Klinkt misschien als een gekke combinatie met lichamelijke klachten, maar ze benaderen het nu als trauma. Ze zit nu in dat proces, dus het is nog te vroeg om wat te zeggen.
Er is al wel een case-study vanuit Engeland, misschien eens interessant om te lezen: https://etq.emdrassociation.org.uk/case ... ase-study/

Maanlicht

Berichten: 6852
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Long covid en de behandeling daarvan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 08:28

Ik heb niet alles gelezen. Mijn partner heeft ook Long COVID en gaat nu eindelijk wat beter. Hij heeft heel veel gehad aan een ergotherapeut. Die is met hem echt naar de kern gegaan van hoeveel energie heb je en hoe kun je dat verdelen en weer opbouwen, wanneer moet je rust nemen etc.

Hij is toen echt als een speer gegaan. Zat eerst als een zombie op de bank, kon geen licht en geluid aan en ik mocht bijna niet tegen hem praten. Inmiddels kan hij alles weer, zelfs de meest complexe taken en is hij weer bijna opgebouwd met werk.

Devil_ina

Berichten: 743
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: In een dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 08:37

@ Muurp dank je wel, de link met EMDR zou je inderdaad niet leggen hoewel ik daar wel mee bekend ben ivm ptss , daar heb ik veel aan gehad vorig jaar.

Ik heb het hier al meer gelezen dat mensen slechter werden van revalidatie. Ik hou mezelf wel goed in de gaten of dat goed gaat of niet.

@ Maanlicht dank je voor je reactie, de ergotherapeut zie ik op internet ook overal voorbij komen. Wat fijn dat je man daar zo goed van is opgeknapt.

Volgende week heb ik de intake, dan hoor ik vanzelf hoe of wat er gaat gebeuren.

Afanaisa91

Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:25

Idd met fysiek overbelasting zijn in het begin een hoop fouten gemaakt. Maar een traject bij de fysio hoeft niet per we sporten/bewegen te zijn. Ademhalingsoefeningen en ontspanningsoefeningen vallen er ook onder.

Ik zit zelf ook in een long COVID traject. Ik ben in februari ziek geworden, inmiddels ben ik fysiek helemaal in orde maar blijf ik cognitief erg laag belastbaar. Ik ben snel overprikkeld, heb moeite met op gang komen, geen overzicht kunnen houden, daar hik ik tegenaan. Mijn daginvulling nu is vaak 1 opgesplitste taak en soms wat extra’s als het gaat, dus nog erg minimaal op dit moment.

Ik heb nu even een weekje therapievrij, maar ik loop nu bij de fysio en ergo. Vooral bij de ft heb ik veel baat van ‘immuuntraining’, koudetherapie beetje uit het gedachtegoed van Wim Hof. Dat was het eerste wat me cognitief al flink verder heeft geholpen.

Ik merk daarnaast dat er echt een wildgroei is aan tips/meningen/adviezen en therapieën gericht op long COVID. Ik ben daarvoor ook nog bij een casemanager geweest in de hoop dat zij goede vervolgstappen weten voor na m’n immuuntraining. Mij konden ze niet verder helpen, maar mocht je het overzicht over geschikte behandelingen verliezen dan kun je bij hen daarvoor terecht.

Devil_ina

Berichten: 743
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: In een dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 10:04

Dank je wel voor je bericht.

Wat ik op de site van mijn aankomende fysio praktijk heb gevonden is dat het een combinatie is van fysio en ergotherapie, en er zijn verschillende soorten fysio's bij betrokken.

Ik ben wel heel benieuwd wat het voor mij uit gaat richten, tenslotte is geen mens hetzelfde en zal het denk ik wel maatwerk worden.

Afanaisa91

Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Re: Long covid en de behandeling daarvan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 11:07

Klinkt goed, hopelijk kunnen ze je verder helpen.

Oh ja allicht, ik kan het nu niet meer terugvinden, maar er zijn tientallen (ik dacht 150?) soorten klachten gerapporteerd bij LC-patiënten. Niet gek als de oorzaken daarvan verschillen en daarmee personalized care nodig is.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 11:12

Devil_ina schreef:
Dank je voor je reactie.

De operatie was inderdaad onder volledige narcose, dat gaat om een gastric bypass 11 weken geleden.

De huisarts geeft aan dat de vermoeidheid niet alleen daar weg komt, dat is te extreem, dat zou na narcose na een paar weken weg moeten zijn. Plus de andere restklachten die natuurlijk niet bij een buikoperatie passen.



dat je lijf ineens het met zoveel minder voeding moet doen geeft ook veel vermoeidheid.

Devil_ina

Berichten: 743
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: In een dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 11:21

fokfanaat schreef:
Devil_ina schreef:
Dank je voor je reactie.

De operatie was inderdaad onder volledige narcose, dat gaat om een gastric bypass 11 weken geleden.

De huisarts geeft aan dat de vermoeidheid niet alleen daar weg komt, dat is te extreem, dat zou na narcose na een paar weken weg moeten zijn. Plus de andere restklachten die natuurlijk niet bij een buikoperatie passen.



dat je lijf ineens het met zoveel minder voeding moet doen geeft ook veel vermoeidheid.


Dat ben ik zeker met je eens, natuurlijk ben ik mijn lijf nog aan het ondervoeden. Maar zo moe als ik nu ben is niet normaal, ook niet na een gbp.

6 weken voor de operatie had ik een positieve GGD test. Voor de operatie had ik de restklachten ook al. De vermoeidheid na de operatie is er weer bovenop gekomen.

Goof

Berichten: 28796
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Long covid en de behandeling daarvan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 11:22

Heb je trouwens al een longonderzoek gehad?