Long covid en de behandeling daarvan.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stybba

Berichten: 3016
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 15:45

Afanaisa91 schreef:
Ah Stybba, jij was het van de 5 minuten achter de laptop! :D
Jouw verhaal hier heeft me zoveel geholpen met de juiste stapgrootte qua opbouw!
M’n ergo en arbo bleven maar in abstract en in uren praten, dus jouw concrete voorbeeld was erg fijn voor m’n beperkte hoofd. Ik kon daarmee ook andere dingen verder opdelen volgens hetzelfde principe.


Wat fijn om te horen dat mijn schema ook anderen heeft geholpen :)
Ik heb veel geluk gehad met een fijne ergo, al heb ik zelf natuurlijk ook veel uit moeten proberen, maar ze liet me wel goed nadenken (voor zover dat in dat stadium ging :') ). En door erover te praten kom je ook weer tot nieuwe inzichten, zoals: "misschien was het toch te veel of wil ik te veel..." Want dat is echt iets wat je zelf moet ervaren én erkennen, als iemand het tegen je zegt werkt het niet.
Mijn arbo artsen (na een half jaar ging mijn werkgever over naar een andere arbo) hebben me ook veel ruimte gegeven. Ook werd er vooral vertrouwen gelegd in het advies van de ergo. Wat dat betreft heb ik ook wel wat geluk gehad ten opzichte van sommige anderen hier in het topic.

Verder geen kinderen, behulpzame partner, behulpzame ouders, werkgever die niet moeilijk doet...
Wel katten en kippen waar ik de verzorging gewoon in mijn routine hield. Dat ging goed, al was dat soms het enige wat ik op een dag deed.

Stybba

Berichten: 3016
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 15:55

Symke schreef:
Ik snap de tip, ben het ermee eens. Gelukkig heb ik dat in het begin gedaan toen de praktijkondersteuner ggz zei dat ik gewoon een andere baan moest nemen dan was de stress weg en de paarden verkopen dan kon ik uitrusten. En als ik dat niet deed dan WIL je ook niet beter worden. Word er nog emo van..... Toen heb ik geluisterd naar mezelf en er niet meer naartoe. Al vond de arbo dat ik dan hulp weigerde....

Maar verder , nu dus, weet ik het niet, wat is teveel wat voel ik, hoe moe ben ik, kan ik echt geen eten koken vandaag maar ja dan heeft gezin geen eten als ze vanavond thuiskomen.......

Pfff zo'n mensen maken het alleen maar erger. -O- En al zou je een burn-out hebben gehad, is het nog geen oplossing om je paarden weg te doen. Ander werk zoeken alleen als daar specifiek echt iets aan de hand is. Mensen in zo'n positie moeten ander werk gaan zoeken, ergens waar ze niet met kwetsbare mensen hoeven te werken. :n

Mag ik vragen waarom jij eten moet koken? Kan je partner dat niet doen? Ik snap dat het wel weer extra verantwoordelijkheid is wat dan op zijn schouders terecht komt, maar wat niet gaat, dat gaat niet. Er zijn genoeg (gezonden en voedzame) dingen snel in elkaar te flansen als hij weinig tijd heeft.
Als jij die ruimte nu krijgt, kan je over een tijdje mee helpen en het daarna weer oppakken. Maar als je nu gaat koken terwijl het eigenlijk niet gaat, dan duurt het alleen maar langer voordat je wel wat meer aan kan.
Ik kon ik het begin niet koken, kon niet schoonmaken, geen was vouwen, vaatwasser uitruimen, boodschappen doen. Te veel geluid, te veel kleine dingen waar je aandacht tegelijk naar toe ging. Ik kon compleet niet meer filteren. Het huis heeft er in het begin een tijd minder netjes en schoon uitgezien, ook al kregen we extra hulp van mijn moeder. Maar dan was dat maar zo.
Uiteindelijk keek ik na een maand terug en was ik blij dat ik het bovenrek van de vaatwasser in 1x leeggeruimd had. Daarna wel even gerust en de onderkant laten staan voor mijn vriend.
Maar ik voel het wel redelijk aan als het te veel wordt. Vermoeidheid is stap 1, maar soms merk ik dat pas als ik even stil zit. Daarnaast een soort druk gevoel in mijn hoofd, dan wist ik dat ik gelijk moest stoppen/rust moest zoeken. Dat heb ik af en toe nog steeds wel. Als ik er echt te ver overheen ging kreeg ik ook pijnklachten in mijn spieren, maag gelukkig heb ik dat al een hele tijd niet meer gehad.

Dus denk eerst aan jezelf en kijk vanuit helemaal niks, in hele kleine stapjes, wat je zou willen kunnen. Werk daar voorzichtig naartoe en neem dan weer rust om erachter te komen wat voor effect het heeft gehad. Blijkt het nog te veel? Dan nog kleinere stapjes. Gaat het goed? Dan kan je er weer iets kleins bij pakken, maar niet direct achter elkaar. Plan je rustmomenten. Dat laatste was een van de beste tips die ik kreeg van mijn ergo. Uiteindelijk valt het allemaal samen.
Verder hielp het mij om kleine stukjes te wandelen (+/- 15min om te beginnen), maar als dat niet gaat is gewoon buiten zijn ook al goed. Even een andere omgeving dan binnen in je huis.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 16:29

Stybba, kon jij dan wel wandelen toen je niet kon koken of de vaatwasser uit kon ruimen?

Ik kan juist niet wandelen, maar het koken heb ik wel altijd op me genomen. Ik ben een paar keer te slecht geweest om zelfs dat te doen, maar meestal is het gelukt. Dat is dan eigenlijk ook het enige wat ik de hele tijd ben blijven doen :')
Werken niet, douchen maar 2x in de week, geen huishoudelijke taken (nu wel weer), niet lezen, niet wandelen, geen bezoek. Maar koken kon ik met een duidelijk plan en iets niet te moeilijks wel.
Ik heb geen kinderen trouwens, misschien scheelt dat ook.

Zelf ben ik iets meer op de alternatieve tour gegaan en ik heb me ingelezen in TMS en de podcast 'tell me about your pain' geluisterd. Wellicht ook een aanrader voor jullie.
K kan nog steeds niet werken, maar ik probeer wel elke dag de kattenbakken te doen, te stofzuigen met de kleine stofzuiger (speciaal voor gekocht), eten te koken en sinds kort ben ik begonnen met wandelen. Ik zit nu op 300 meter wandelen, zonder pijn of misselijkheid *\o/*

Stybba

Berichten: 3016
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 21:28

Mooi die mijlpaal! De kleinste dingen kunnen zo’n enorme overwinning zijn. **\O/**

Plannen is erg belangrijk inderdaad. Lezen, puzzelen etc kon ik ook niet. Wel eens tv kijken als het maar nergens over ging :')
En ik kon wel wandelen. In het begin met veel moeite ongeveer een kilometer en dat heb ik langzaam uitgebreid. Nu heb ik geen beperkingen meer met wandelen. Fietsen heeft langer geduurd. Ik had pijn in mijn spieren die achteraf meer te maken bleek te hebben met mentale overbelasting dan met lichamelijke inspanning. Toen ik snel overprikkeld raakte was die pijn wel echt een belemmering. Maar wandelen gaf ook rust, bij voorkeur deed ik dat dan ook savonds als er niet te veel mensen/verkeer buiten waren.
Misselijk ben ik nooit geweest. Heb je last van je evenwicht, of waar komt doe misselijkheid vandaan?

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 21:57

Stybba schreef:
Misselijk ben ik nooit geweest. Heb je last van je evenwicht, of waar komt doe misselijkheid vandaan?

Fijn dat je wel kon wandelen! Ja, mijn evenwicht doet vrolijk mee. Als ik Overprikkeld ben of te veel doe, dan is het alsof ik niet goed weet wat boven en onder is ofzo. Moeilijk uit te leggen. Ik moet me dan ook echt vasthouden aan de muur en me zo min mogelijk bewegen. Ik heb ook veel last van geluid, vooral geluid achter me of veel door elkaar. Dan raak ik ook gedesoriënteerd.

Sure_lee

Berichten: 10390
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Long covid en de behandeling daarvan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 09:22

Ik ben nu al meer dan een maand ziek na Corona. De huisarts dacht gewoon restlachten maar ik heb toch aangedrongen op verder onderzoek.
Nu blijk ik een autoimuunziekte te hebben genaamd Graves. Een te snel werkende schildklier. Ik heb nu een verwijzing gekregen naar een internist.
Mijn klachten zijn:
Continue hoge hartslag, trillen, zweten, niet tegen warmte kunnen. Duizelig, darm problemen, geheugen verlies, concentratie problemen.
Uit onderzoeken blijkt dat er een relatie kan zijn tussen de corona besmetting en aandoeningen aan de schildklier.
Wellicht is er bij sommige van jullie nog niet aan gedacht?
Of misschien meerdere mensen die deze diagnose al hebben gekregen?

Devil_ina

Berichten: 743
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: In een dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 09:30

Welkom Surelee,

Na een maand spreken ze nog niet van longcovid klachten, omdat klachten totaal wel een paar weken aan kunnen houden.

Mijn schildklier is niks mee, ben altijd te zwaar geweest, en een half jaar na mijn maagverkleining zijn ook de schildklierwaarden opnieuw geprikt, die zijn net als anders, volkomen normaal.

Ik heb daar in ieder geval niks over gehoord dat dat te linken valt.

Heb je daar ook een linkje van?

Devil_ina

Berichten: 743
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: In een dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 09:31

Devil_ina schreef:
Welkom Surelee,

Na een maand spreken ze nog niet van longcovid klachten, omdat klachten totaal wel een paar weken aan kunnen houden.

Mijn schildklier is niks mee, ben altijd te zwaar geweest, en een half jaar na mijn maagverkleining zijn ook de schildklierwaarden opnieuw geprikt, die zijn net als anders, volkomen normaal.

Ik heb daar in ieder geval niks over gehoord dat dat te linken valt.

Heb je daar ook een linkje van?


De klachten die je noemt zijn overigens echt wel klachten die op schilklierproblemen kunnen wijzen, echter passen ze ook bij talloze andere aandoeningen.

Sure_lee

Berichten: 10390
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Long covid en de behandeling daarvan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 10:04


Devil_ina

Berichten: 743
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: In een dorp

Re: Long covid en de behandeling daarvan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 10:12

Dank je wel voor de link, heb het gelezen. Wel interessant.

Misschien hebben anderen hier wat aan. Wat ik eruit haal is dat het vooral op de eerste variant die in de longen ging zitten gebaseerd is.

Die heb ik niet gehad, geen last van longen gehad behalve heel erg hoesten en wat benauwd.

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 10:36

Bij mij werd zo ongeveer een maand of 2 na m'n besmetting een uitgebreide bloedtest gedaan. Klachten wezen op long covid, maar puur om iets anders uit te sluiten wel een bloedtest. Waarin ook schildklier is meegenomen. Weet niet of dit standaard is of niet? Lijkt me wel verstandig en logisch. Erna werd de covid revalidatie gestart.

Devil_ina

Berichten: 743
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: In een dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 10:40

Bloedtest is zeker verstandig. ik heb voor de operatie een kleine 6 weken na de besmetting nog bloed geprikt, dat was volledig normaal.
In december voor de halfjaars controle weer volledig bloedbeeld incl schildklier, maar die was ook helemaal oke.

Afanaisa91

Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 10:53

Jeetje Sure_Lee. Weet je wat je nu te wachten staat qua behandeling?
Ik zie idd wel overlap, ook met long-COVID klachten. Dus ik ben benieuwd wat je behandeling op korte termijn met de klachten doet.

In het artikel lees ik dat de hyperthyroidie bij long-COVID patiënten binnen enkele maanden kan verdwijnen. Hopelijk is dat in jouw geval ook aan de orde.

Het tijdelijke aspect herken ik van andere auto-immuun ziekten: ook bv. diabetes de novo wordt gerapporteerd binnen 3 maanden na een coronabesmetting. Ook hier zijn het soms tijdelijke klachten, zowel type 1 als type 2, en vooralsnog ook bij mensen met én zonder genetische aanleg.

Interessant dat ook bij de ziekte van Graves interleukine-6 wordt genoemd. Dat afweereiwit komt in veel hypotheses rondom COVID en long-COVID terug: IL-6 is ontregelt bij COVID patiënten met ernstig longlijden, en wordt ook verhoogd waargenomen bij long-COVIDers.

Voor mij is afweer een enorme black box, maar het valt me wel op dat ik regelmatig long-COVID patiënten spreek met (aanleg voor) auto-immuunziekten die verband houden met afwijkingen rondom interleukine-6, zoals het hebben van een reuma-factor (artritis, klinische hypermobiliteit), bepaalde vormen van astma en type 1 diabetes.
IL-6 wordt kan de bloed-hersenbarriere overbruggen en daar dus mogelijk allerlei processen in gang zetten, die weer leiden tot diverse neuro-cognitieve klachten, passend bij LC. Wie weet dat mensen met een 'enthousiast immuunsysteem' wat vatbaarder zijn voor dat soort verstoringen?

Nogmaals, afweer is absoluut niet m’n specialiteit, dus wie weet schrijf ik hier nu iets heel raars. Maar ik vind het wel erg interessant, zeker als dit uiteindelijk kan leiden tot een beter behandel traject.

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 11:00

Een kanttekening daarbij is dat er meestal niet uitgebreid genoeg onderzoek wordt gedaan naar de schildklier. De basis test van TSH EN FT4 is niet voldoende. Eigenlijk zou er ook getest moeten worden op TG, Tpo en anti TSH. Daarmee test je namelijk of er sprake is van een auto immuunziekte.


Ik heb ook het idee dat mijn Fibromyalgie de Covid klachten heeft versterkt.

Stybba

Berichten: 3016
Geregistreerd: 14-12-03

Re: Long covid en de behandeling daarvan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 12:21

Covid heeft bij mij waarschijnlijk een nieuwe en veel zwaardere opvlamming veroorzaakt van de ziekte van Crohn. Ik was al een paar jaar medicijn-vrij en nu nog zwaardere medicatie dan voorheen, plus een aantal voedingsmiddelen waar ik niet meer goed tegen kan. Eerder nooit zo’n last van gehad.

Afanaisa91

Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 13:08

Even gekeken, zowel fibro als Crohn staan ook op het verhoogde IL-6 lijstje.

Niet fijn zo’n exacerbatie erbij.

blackstar

Berichten: 3189
Geregistreerd: 03-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 14:40

;(
Net contact gehad met de bedrijfsarts.
Volgende week gaat het traject gestart worden om ander werk te vinden mits ik niet herstel in het komende jaar.
Depri nu. Wat als ik zometeen niet meer kan buschauffeuren, mijn favoriete bezigheid qua werk.

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 15:13

Esther_ schreef:
flavlip schreef:
Interessant dat epiphora. Kan alleen weinig vinden over kosten/vergoeding.

Als je een fysio of ergotherapeut kent die het geeft, kan het worden vergoedt onder herstelzorg of onder een normale fysio of ergo behandeling.

Er zijn ook andere therapeuten die je de methode kunnen leren en dan kan het soms onder je aanvullende verzekering.


Of een ergo die ook osteo is :)

Afanaisa91

Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 15:26

blackstar schreef:
;(
Net contact gehad met de bedrijfsarts.
Volgende week gaat het traject gestart worden om ander werk te vinden mits ik niet herstel in het komende jaar.
Depri nu. Wat als ik zometeen niet meer kan buschauffeuren, mijn favoriete bezigheid qua werk.


Wat klote zeg!
Mag je komend jaar nog wel proberen te reïntegreren als buschauffeur?

Snap dat je je depri voelt.
:knuffel:

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 16:33

blackstar schreef:
;(
Net contact gehad met de bedrijfsarts.
Volgende week gaat het traject gestart worden om ander werk te vinden mits ik niet herstel in het komende jaar.
Depri nu. Wat als ik zometeen niet meer kan buschauffeuren, mijn favoriete bezigheid qua werk.


Ah nee dat is idd rot nieuws! Omdat ze denken dat je dit werk niet meer kunt of contract afloopt?
Hoelang ben jij nu ook alweer thuis? Heb je vast verteld maar kan het niet goed terugvinden op telefoon.....

blackstar

Berichten: 3189
Geregistreerd: 03-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 17:57

Mag wel proberen te reïntegreren als chauffeur. Maar de bedrijfsarts denkt dat het niet goed gaat komen vandaar dat het gestart gaat worden.
Over 10 dagen zit ik precies op mijn eerste ziektedag.
Ik heb een vast contract en werk sinds april 2011 als buschauffeur.

Esther_

Berichten: 3998
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 19:17

blackstar schreef:
Mag wel proberen te reïntegreren als chauffeur. Maar de bedrijfsarts denkt dat het niet goed gaat komen vandaar dat het gestart gaat worden.
Over 10 dagen zit ik precies op mijn eerste ziektedag.
Ik heb een vast contract en werk sinds april 2011 als buschauffeur.

Het is dan spoor 2 dat je gaat doorlopen? Dat is vrijwel standaard/verplichting als je langer dan 1 jaar ziek bent, ook als je al een aantal uur in eigen functie werkt.

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Long covid en de behandeling daarvan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 01:15

Ja dat is idd spoor 2 dat je moet gaan orienteren of je kunt reintegreren bij een andere werkgever. Een arbeidsdeskundige gaat onderzoek doen op je huidige werkplek of je geschikt wordt geacht voor je eigen job, of zo niet, voor welke job dan wel.
Dan wordt er gekeken of zoon andere baan bij je huidige werkgever open staat (de vacature wordt overigens niet 'gecreerd' voor je) als dit allemaal niet kan ga je spoor 2 in met een coach. Dat is een energievretend traject waarbij je elke maand een gesprek hebt met je coach en daarin ga je je orienteren wat je dan zou willen (en kunnen) en je sollicitatie skills moet je trainen en motivatiebrieven schrijven, eventuele cursussen doen en solliciteren. Tijdrovend, en je moet maar hopen dat er iets uitkomt.

Heeft de bedrijfsarts iets gezegd over volledige afkeur/WIA of alleen die spoor 2 benoemt?

blackstar

Berichten: 3189
Geregistreerd: 03-10-04

Re: Long covid en de behandeling daarvan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 09:10

Ik reageer straks. Nu te emotioneel

Esther_

Berichten: 3998
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: Long covid en de behandeling daarvan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 09:21

@Blackstar, probeer het los te laten. Emoties en stress kosten heel veel energie en staan je herstel in de weg.
Misschien wel handig om te weten. Spoor 2 hoeft niet als zo ziek bent of er geen functies zijn waarin je wel kan werken.
Je werkgever moet dan een deskundige oordeel aanvragen bij het UWV. Alleen gebeurt dit meestal niet. Ik werkte toen ik 1 jaar ziek was een paar uurtjes in eigen aangepaste functie. De arbeidsdeskundige zag geen functies die ik wel 100% kon uitvoeren, dus hoefde geen spoor 2. En ben altijd bezig geweest met reïntegreren in eigen functie, ook toen ik 100% uitviel.