adhd bij volwassen vrouwen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

adhd bij volwassen vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-23 10:13

Ik heb al contact met een psychiater maar ik heb een vermoeden dat ik ADHD heb.

nu weet ik dat er medicatie voor bestaat en vroeg mij af na de ervaringen. Want de bijwerkingen schrikken mij af.

nu heb ik binnenkort ook gesprek met de dokter. En ik las al dat als je hoge oogdruk heb je de medicatie niet mag gebruiken. Nu heb ik door oogoperatie aan mijn linkeroog wel wat verhoogde oogdruk
(elk jaar controle maar tot nu toe geen druppels voor nodig gehad) dus dan zal dat vast ook wel overlegd moeten worden met mijn oogarts.

Maar goed voor zelfde geld heb ik het niet. Maar als ik de symtomen van adhd/add zie herken ik wel heel veel.

Nu lees ik graag wat de medicatie voor jou gedaan hebt en hoe je omgaat/ging met de bijwerkingen en hoelang dat aanhield

Chinas

Berichten: 817
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 10:51

De bijwerkingen van de medicatie zijn inderdaad erg heftig, maar goed dat zijn de bijwerkingen van een simpele paracetamol, of de anticonceptiepil ook. En dat wordt voorgeschreven en gebruikt alsof het niks is. Ik zou het lijstje van bijwerkingen je dan ook niet te veel tegen laten houden, en in overleg met je arts rustig kijken hoe en wat er gebeurd bij jou.

Ik heb ongeveer 10 jaar lang kortwerkende ritalin gebruikt, ongeveer 3x per dag 5-15 mg afhankelijk van hoe heftig de dag was. Wel wat bijwerkingen gehad. Voornamelijk een wat meer vloeibare stoelgang en verminderde eetlust. Wat er soms toe leidde dat ik de hele dag niet at waardoor ik begon te trillen of te knarsen met mijn tanden. Ook veel schommelingen in energie niveaus doordat het constant uitwerkte en ik dan een nieuwe dosis moest nemen. Dan was ik ineens super gefocussed, ging daar al mijn energie naar toe en na een uur was ik weer doodop.
Na een tijd was ik hier helemaal zat van en ik ben sinds anderhalf jaar overgestapt op langwerkende ritalin 27 mg, eenmaal per dag. Dit staat gelijk aan ongeveer 22 mg kortwerkende ritalin, dus ik ben ook flink omlaag gegaan in dosis. Ik merk dat ik nog steeds een verminderde eetlust heb, maar ik ben me hier erg bewust vah en eet nu eigenlijk gewoon normaal. Alleen op dagen dat ik echt vol werk vergeet ik nog wel eens te werken. Daarnaast had ik in het begin last van hoofdpijn en slaapeloosheid, maar deze bijwerkingen verdwenen met 2 tot 4 week. Ook nog ietwat dunnere stoelgang, maar als ik goed oplet hoe ik eet is dit eigenlijk verwaarloosbaar. Ook geen energiedipjes meer.

Al met al, misschien best wat bijwerkingen als ik het zo opschrijf, maar ik voel me er prima onder! Ik ga goed op mijn huidige medicatie. Het is geen wondermiddel, het lost niet je ADHD op. Maar het maakt het soms net iets makkelijker. Het geeft je een duwtje in de rug. Ik ben naast mijn medicatie ook erg aan het letten op mijn voeding, slaap, beweging, opbouwen van structuur. Dit alles heeft namelijk ook hele erge impact op je ADHD symptomen. Daarnaast heb ik een jaarlijkse controle bij mijn huisarts voor de medicatie waar mijn hartslag en bloeddruk wordt gemeten.
Laatst bijgewerkt door Chinas op 24-05-23 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: adhd bij volwassen vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 10:55

Ik had eigenlijk helemaal geen bijwerkingen van de concerta en de methylfenidaat. Voelde me veel meer gefocussed. Wel een energiedipje als het was uitgewerkt.

Ik zou zeggen laat het uitzoeken en ga dan eventueel lekker samen met je arts proberen wat werkt voor jou.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: adhd bij volwassen vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 11:06

De bijwerkingen en met name het uitwerken kan naar zijn. Echter is medicatie niet altijd het wondermiddel wat mensen in eerste instantie verwachten. Medicatie icm. Cgt en jezelf goed leren kennen en er naar handelen geeft het beste resultaat.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: adhd bij volwassen vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-23 11:12

Ergens denk ik, ik ben wie ik ben. Maar ik zit mezelf vooral in de weg. Snel last van depressie, en laag zelfbeeld, doe vaak impulsive dingen, heb weinig geduld en is nooit rustig in mijn hoofd. Nu heb ik ook nog pms dus zijn we daar ook mee bezig.

laat ik zo zeggen de eerste stappen zijn gezet. Nu nog uitzoeken wat werk enz. Maar dat heeft ook weer tijd nodig. En enige wat ik denk ik, wil mezelf weer zijn. haha

Oskarrino
Berichten: 797
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 11:12

Ik heb een tijdje op medicatie gezeten toen ik jonger was, maar ik had erg last van bijwerkingen. Ik kreeg gigantische dorst ervan! Voelde mij daarna altijd beroerd... Raar om te omschrijven, was een apart gevoel :+

Ik gebruik nu dus niks, ook niks anders geprobeerd... Heb mezelf zo geaccepteerd :') Heb er zeker weten elke dag last van maarja...

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 11:24

plutolover schreef:
Ergens denk ik, ik ben wie ik ben. Maar ik zit mezelf vooral in de weg. Snel last van depressie, en laag zelfbeeld, doe vaak impulsive dingen, heb weinig geduld en is nooit rustig in mijn hoofd. Nu heb ik ook nog pms dus zijn we daar ook mee bezig.

laat ik zo zeggen de eerste stappen zijn gezet. Nu nog uitzoeken wat werk enz. Maar dat heeft ook weer tijd nodig. En enige wat ik denk ik, wil mezelf weer zijn. haha


Ha oude stalgenoot *\o/*

Ik heb ook ADHD maar nooit aan medicatie gegaan. Bij mij heeft meditatie, mindfulness etc veel geholpen maar dat is per persoon verschillend. Hoe t m volwassenen en medicatie zit weet ik niet maar dochter heeft enkele jaren ritalin gebruikt op lagere school. Op VWO ermee gestopt ivm de bijwerkingen. Zo omschreef zij het als ‚in een kokon zitten‘ en kon ze m rijden op Kato niet zo snel reageren als gewenst (pittige pony zoals je miss nog weet). Leren heeft nu wel extra uitdagingen voor haar maar ze (inmiddels 18 dus eigen keuze) wil niet weer aan de medicatie door haar eerdere ervaringen. Zij is meer v het onderzoeken wat de ADHD voor haar inhoudt en daarop anticiperen. Eigenlijk wat ik ook doe, al leer ik door haar onderzoekjes ook zelf steeds meer herkennen en erkennen over mijn vorm v ADHD (er zijn verschillende vormen van nml)
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 24-05-23 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 11:25

plutolover schreef:
Ergens denk ik, ik ben wie ik ben. Maar ik zit mezelf vooral in de weg. Snel last van depressie, en laag zelfbeeld, doe vaak impulsive dingen, heb weinig geduld en is nooit rustig in mijn hoofd. Nu heb ik ook nog pms dus zijn we daar ook mee bezig.

laat ik zo zeggen de eerste stappen zijn gezet. Nu nog uitzoeken wat werk enz. Maar dat heeft ook weer tijd nodig. En enige wat ik denk ik, wil mezelf weer zijn. haha



De diagnose kan je helpen om jezelf beter te begrijpen, betere aanpassingen te doen in je leven, minder streng voor jezelf te zijn, acceptatie van je kunnen en en lastigheden en daar hulp bij zoeken en accepteren.

Voor mij zorgde het er voor dat veel puzzelstukjes op hun plek vielen.

Tijdje medicatie gebruikt op structurele basis. Dat hielp in de periode na de diagnose krijgen maar na iets minder dan een jaar gestopt, ik kon op mijn werk beter functioneren maar thuis bij het uitwerken complete chaos door de rebound. Dat was het mij niet waard. Daarnaast functioneer ik zonder meer dan prima op het werk. Dat beetje extra was het mij gewoon niet waard.
Nu gebruik ik incidenteel wanneer ik denk dat het helpend gaat zijn.
Ik was 32 toen ik de diagnose kreeg, al die jaren zonder medicatie gefunctioneerd dus dat lukt mij de rest van de tijd ook wel verwacht ik. En zo niet dan moet ik mijn leven weer onder de loep nemen en aanpassingen doe . Evt. Met ondersteuning van medicatie en hulp. Maar niemand weet wat de toekomst brengt.


En heel suf maar lotgenoten en instagrams over adhd hebben mij heel veel geholpen met het begrijpen van allerlei kleine eigenaardigheden waar ik me bij mijzelf soms aan kon ergeren.
Laatst bijgewerkt door belle_boef op 24-05-23 11:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 11:26

belle_boef schreef:
plutolover schreef:
Ergens denk ik, ik ben wie ik ben. Maar ik zit mezelf vooral in de weg. Snel last van depressie, en laag zelfbeeld, doe vaak impulsive dingen, heb weinig geduld en is nooit rustig in mijn hoofd. Nu heb ik ook nog pms dus zijn we daar ook mee bezig.

laat ik zo zeggen de eerste stappen zijn gezet. Nu nog uitzoeken wat werk enz. Maar dat heeft ook weer tijd nodig. En enige wat ik denk ik, wil mezelf weer zijn. haha



De diagnose kan je helpen om jezelf beter te begrijpen, betere aanpassingen te doen in je leven, minder streng voor jezelf te zijn, acceptatie van je kunnen en en lastigheden en daar hulp bij zoeken en accepteren.

Voor mij zorgde het er voor dat veel puzzelstukjes op hun plek vielen.


Yup dat zeker!!

pjer
Berichten: 1579
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 11:29

Ik haak even in, Ik heb geen ervaring hiermee, zelfs geen diagnose oid. Maar ik heb al jaren het idee dat ik Add/Adhd zou kunnen hebben. Nooit wat mee gedaan verder, ik ben immers niet hyperactief en 'heb er verder geen last van'. Nouja ...
De laatste tijd wordt je natuurlijk op social media overspoeld met filmpjes over ADHD symptomen en vooral ook over ADHD bij vrouwen (die ook al iets ouder zijn) en echt elk dingetje in die filmpjes is herkenbaar.

Maarja wanneer maak je de stap om er dan wat mee te doen en hoe ga je te werk?
Het leven zou toch zoveel makkelijker zijn als je niet alles 1000x hoeft te overdenken, als je snachts gewoon kunt slapen ipv met 100 gedachtes tegelijk de dag en je hele leven tot nu toe door te nemen, etc.

Had jij al eerder contact met die psychiater of ben je met het adhd vermoeden naar de huisarts gestapt?

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 11:32

pjer schreef:
Ik haak even in, Ik heb geen ervaring hiermee, zelfs geen diagnose oid. Maar ik heb al jaren het idee dat ik Add/Adhd zou kunnen hebben. Nooit wat mee gedaan verder, ik ben immers niet hyperactief en 'heb er verder geen last van'. Nouja ...
De laatste tijd wordt je natuurlijk op social media overspoeld met filmpjes over ADHD symptomen en vooral ook over ADHD bij vrouwen (die ook al iets ouder zijn) en echt elk dingetje in die filmpjes is herkenbaar.

Maarja wanneer maak je de stap om er dan wat mee te doen en hoe ga je te werk?
Het leven zou toch zoveel makkelijker zijn als je niet alles 1000x hoeft te overdenken, als je snachts gewoon kunt slapen ipv met 100 gedachtes tegelijk de dag en je hele leven tot nu toe door te nemen, etc.

Had jij al eerder contact met die psychiater of ben je met het adhd vermoeden naar de huisarts gestapt?


Hyperactief hoeft niet lijflijk te zijn. Je kan ook hyperactief in je hoofd zijn. Maar ook het altijd maar bezig willen zijn, bij mij bijvoorbeeld door altijd wel iets willen of moeten doen. Niet stil kunnen zitten op de bank voordat ik lijflijk moe ben. Een bepaalde mate van onrust maar ik ben niet het steorotype drukke jongetje wat iedereen als beeld heeft. Maar wel een knallende adhd’er. De vrouw met adhd is nou eenmaal echt anders dan het stereotype beeld. Maar niet minder adhd. Allen beter onderzocht en bekend aan het worden de laatste jaren

_merel_

Berichten: 1844
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Vosmer

Re: adhd bij volwassen vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 11:36

Ik gebruik Atomoxetine en Quetiapine. Lang gezocht naar wat voor mij de juiste hulp was qua medicatie. Ik zou je vragen voorlegen aan de paychiater. Er is zoveel meer mogelijk dan alleen ritalin of concerta

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-23 11:49

pjer schreef:
Ik haak even in, Ik heb geen ervaring hiermee, zelfs geen diagnose oid. Maar ik heb al jaren het idee dat ik Add/Adhd zou kunnen hebben. Nooit wat mee gedaan verder, ik ben immers niet hyperactief en 'heb er verder geen last van'. Nouja ...
De laatste tijd wordt je natuurlijk op social media overspoeld met filmpjes over ADHD symptomen en vooral ook over ADHD bij vrouwen (die ook al iets ouder zijn) en echt elk dingetje in die filmpjes is herkenbaar.

Maarja wanneer maak je de stap om er dan wat mee te doen en hoe ga je te werk?
Het leven zou toch zoveel makkelijker zijn als je niet alles 1000x hoeft te overdenken, als je snachts gewoon kunt slapen ipv met 100 gedachtes tegelijk de dag en je hele leven tot nu toe door te nemen, etc.

Had jij al eerder contact met die psychiater of ben je met het adhd vermoeden naar de huisarts gestapt?


ik heb ook pms dat zijn hormoon klachten. Jaren lang de spiraal gehad en daardoor was ik kwa stemmingwisselingen wat stabieler. Nu 2 jaar gestopt met hormonen en had ik hele rare gedachtes zoals wat heeft leven nog zin, als ik morgen dood neer val zal dat mij een rotzorg wezen.. Wil ik nog wel leven? alles wat ik doe heeft toch geen zin.. VAn deze gedachtes schrok ik heel erg want ze kwamen zonder enige reden ineens bij mij op.

Toen ben ik gaan praten met de dokter die had mij naar een ondersteunde iemand gestruud en die heeft mij naar een een psygoloog gestruud, en daarvan ben ik groeps therapie gaan volgen. En omdat het bij mij erg hormoon gerelateerd is en gesprek gehad met psygiater vroeg zei of ik ooit testen had gehad.

Toen ben ik mij wat meer gaan verdiepen en kwam op adhad bij vrouwe en daar herken ik wel veel van. Ook veel niet hoor, maar altijd gevoel dat ik nergens bij hoor, ik ga in begin vol ergens voor en vervolgens zwak ik af, mijn huis krijg ik niet opgeruimd. ben snel afgeleid.

Maar vooral de depresieve gedachtes, maak mij somber en moe. Daar wil ik niet mee leven. Ik weet dat vlak voor menstruatie vaak vrouwen dit soort klachten hebben. Maar bij mij kan duurt het zo 2-3 weken. JA met hormoon spiraal was ik stabieler. Maar gaf wel wat meer angst klachten en opgejaagd gevoel. DAt heb ik nu weer minder.

uiteraard heb ik zelf ook al jaren van alles geprobeerd zoals paarden coaching enz, maar ook progamma's gevold wat meer met spiritualiteit te maken heb enz. En dat is allemaal van tijdelijk aard.En heeft mij zeker wel geholpen met zelf acepatie. Maar soms denk ik.. ik mis wat

ik heb ook oxezepan voor mijn slechte dagen.. Alleen nadeel is... je mag er niet mee autorijden. Dus ik moet eerst de dag 'overleven' en pas als ik thuis ben mag ik pas een tabletje om de rust te vinden.. Ik weet dat die verslavend kan werken dus ik ben echt extreem voorzichtig mee en neem het alleen als ik echt geen rust kan vinden in mijn hoofd of half agresief wordt..

Ik kan druk zijn vooral als ik entausast ben over iets. Maar ik kan ook heel erg naar binnen gekeerd zijn maar mijn hoofd is dan totaal niet rustig.

pjer
Berichten: 1579
Geregistreerd: 18-03-05

Re: adhd bij volwassen vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 12:00

Ik herken echt een hele hoop. De mentale issues maar ook het hebben van 80 hobbies en nergens aan toe komen. Totaal het overzicht verliezen. Ergens heel erg op focussen en er alles van willen weten om 1 week later alweer een nieuw projectje te researchen. Noem maar op.
Maar misschien moet ik het toch maar eens aan de huisarts gaan voorleggen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37247
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 12:14

Ik ben inmiddels 55 en mijn adhd is echt niet te missen. :+ Vroeger heette dat alle dagen heel druk en deden ze er eigenlijk niks mee verder. Geen medicijnen of wat ook. Behalve de melding laat haar maar zoveel als kan bewegen en stoom afblazen.

Zoveel als kan prikkels doseren, werk zoeken waar ik niet te lang bij hoefde stil te zitten (helaas is dat verleden tijd) en energie laten wegvloeien waar kan (ook dat is helaas door fysieke sjit minder mogelijk, maar het lukt). Ik pruts graag in de tuin, wroeten in de grond helpt, zinloos naar de natuur staren helpt, veel verschillende hobbys hebben en die afwisselen helpt ook. :)

Soms ben ik wel eens benieuwd hoe mijn hoofd zou zijn zonder chaos, afgeleid worden door de meest stompzinnig kleine dingen. En gewoon rust, Maar dan denk ik meteen nee ik ben liever mijn stuiterige chaotische zelf dan een afgevlakte variant. Als ik al merk hoe ik reageer op sufmakende allergiepillen of pijnstilling met een traag wattenhoofd :n

Ja mensen zullen en hebben best last van mijn drukke chaos, Y;( onderdrukken lukt even maar gaat ten koste van mijn gezondheid ben ik achter) Jaren geleden dus besloten, sorry mensen ik ben wie ik ben en je leert er mee omgaan waar kan of blijf maar weg.

Voorbeeld van mijn afleidingen soms
Motorrijles, geconcentreerd achtjes draaien. Afstappen een rups die ik zie opzij zetten, opstappen en weer verder gaan met die achtjes. _O- Mijn instructeur stond even met zijn mond open. Hoe heb je die rups gezien :?

In gesprek met mensen, oh daar vliegt die en die bij. En weer door met het gesprek. Geen desinteresse maar afgeleid door een passerende bij. Op school raporten stond altijd .... is niet met haar aandacht bij de les, snel afgeleid, kan niet stilzitten enz.

Tazzey
Berichten: 9507
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 12:20

Ik heb de diagnose ook als volwassen vrouw gekregen, het verklaarde een hoop. Ik heb zowel Concerta als Methylfenidaat gebruikt. Van beide heb ik nooit bijwerkingen gehad anders dan de standaard rebound als ze uitwerken maar als je dat goed plant dan is er niets aan de hand.

Ik heb inmiddels leren omgaan met ADHD en kan grotendeels functioneren zonder medicatie, ik gebruik mijn medicijnen alleen als ik écht moet focussen. Ik ben jurist en dan is het soms nodig om je door enorme dossiers heen te werken en dan moet ik echt een tabletje nemen zodat ik goed kan werken.

Ik ben zelf nooit bewust op zoek gegaan naar een diagnose, deze kwam aan het licht toen ik in behandeling voor PTSS was. Achteraf bezien waren er al aanwijzingen toen ik een klein meisje was maar in die tijd werd daar nog niet zo op gelet. De medicatie heeft mij enorm geholpen. De eerste keer dat ik het innam ben ik gewoon in tranen uitgebarsten omdat ik voor het eerst in mijn leven rust in mijn hoofd had, dat had ik nog nooit meegemaakt. Ik kon een boek lezen of een film kijken en het ook écht volgen.

@Karuna, als je de medicatie niet gebruikt hebt, hoe kun je dan een oordeel hebben over dat het afvlakt. Ik gebruik het nu tientallen jaren en ik ben er nog nooit door afgevlakt, ook de mensen waarmee ik contact heb vanuit een ADHD groep herkennen dit niet. Ik ben gewoon mezelf alleen dan met meer rust in mijn hoofd en niet meer zo hyperactief.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-23 12:22

kijk wat mijn omgeving/mensen van mij vinden heb ik minder moeite mee. Dan heb ikind van jullie acepteren maar zoals ik ben. Maar ergens voel ik me dan nergens welkom/thuis. waardoor ik regelmatig van stal ben verhuisd en elke keer loop ik tegen zelfde probleem aan haha.


het is meer hoe ga ik om met mijn negatieve gedachtes en onzekerheden. Ik hoef niet perfect te zijn. Ik kan heel slecht tegen druktes zoals verjaardag feestjes te veel prikkels.

Gelukkig heb ik een lieve vriend die echt heel veel rekening met mij houdt en mee denkt. Hij krijgt regelmatig mijn hoofd wat rustiger haha.

ergens wil ik geen medicatie maar soms denk ik wil wel als ik maar rust krijg haha. ik kan soms echt niet functioneren.. Vooral als ik dan ook nog in de pms zit. Vaak zeggen mensen ook wees niet ongeduldig maar voor mijn gevoel ben ik dan al geduldig geweest . Dus daar kan ook zo kwaad om worden.. de ene persoon heeft meer geduld dan de ander... Ik ben weer ik ben. alles kost al zo veel energie. En daardoor krijg ik gevoel dat niemand mij snapt..

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 12:24

Ik heb mij ook nooit afgevlakt gevoeld. Wel meer rust en overzicht waardoor ik opeens in staat was om op gang te komen voor werkzaamheden die mij minder liggen of meer plannen en organiseren vragen.
Op de droge mond na ook geen bijwerkingen maar die rebound was mij te vaak te heftig.
En heel herkenbaar om te janken bij de eerste keer medicatie. Ik heb toen oprecht zoveel spijt gevoeld dat ik dat op jongere leeftijd niet heb gehad. De struggles die ik nu door moest.

Tazzey
Berichten: 9507
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 12:26

TS, ik zou eerst even de diagnose afwachten, in de meeste gevallen blijkt het geen ADHD te zijn. Veel mensen die onrustig zijn of onrust ervaren denken direct dat het ADHD is maar dat blijkt dan niet het geval te zijn.

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 12:28

Ik heb medikinet. Ik neem het alleen wanneer het moet. Als mijn 'aan' knop even uit moet zeg maar en ik echt mijn aandacht ergens bij moet houden. Ook om soms even uit te rusten mentaal. Mijn gedachten gaan dan rechtlijnig van punt A naar B, ipv tal van omwegen te gebruiken.
Last van bijwerkingen heb ik niet.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37247
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 12:42

Tazzey ik snap je vraag maar ik bedoel ermee ik weet al hoe ik reageer op versuffende medicatie en dat vind ik al niet prettig. Dan blijf ik liever mijn chaotische hoofd houden dan gokken op medicatie waar ik meest toch al heftig op reageer (kwa allergie, bijwerkingen enz). Ik hoor helaas ook van mensen die wel gebruiken als jongere gup al dat ze er toch vlakker en tammer van worden of het zo ervaren.

Ik leef hier al zoveel jaren mee dat het voor mij ook weinig zal toevoegen. Maar soms is de gedachte hoe zou het voelen. Meer niet :+

Bridleless

Berichten: 197
Geregistreerd: 03-03-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 13:05

Ik heb toevallig gisteren op 25-jarige leeftijd de diagnose ADHD (type gecombineerd) gekregen en het voelt zo erg als een opluchting. Mijn klachten die vaak leidden tot disfunctioneren in het dagelijks leven, hebben eindelijk een naam gekregen.
Ik ben altijd al erg onrustig in mijn hoofd geweest, zit vaak te frummelen met mijn handen/voeten, ben vergeetachtig als de pest en erg chaotisch in mijn doen en laten. Tel daarbij op dat ik sensorisch zeer gevoelig ben voor geluid en textuur + snel afgeleid en focus niet op 1 ding kunnen houden en zeer slecht gemotiveerd raak voor lastige of saaie taken. Dan krijg je een totaal pakket voor de diagnose :')

Tijdens de diagnostiek dag heb ik gisteren 7,5 mg methylfenidaat in tabletvorm gekregen (kortwerkend) en ik herken het emotioneel worden nadat het begint te werken. De rust die ik opeens in mijn gedachten had en de goede focus tijdens de QB-test waren zo ontzettend fijn!
Helaas mag ik nog niet starten met stimulerende medicatie i.v.m. een te hoge bloeddruk (139/99), welke totaal onverwacht was, aangezien ik juist altijd een te lage bloeddruk had. Dus eerst vrijdag langs de huisarts om dit te laten onderzoeken en dan over drie weken terug naar de verpleegkundig specialist om dit te bespreken en eventueel naar andere medicatie te kijken. Ik krijg ook CGT, maar die therapie start pas in juli.

Wat ik hierboven in andere posts lees, herken ik goed. Ik blijf daarom vanuit mijn meeleessteen dit topic stalken, ook m.b.t. ervaringen met de soorten medicatie.

Mayasfrenk

Berichten: 1402
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 13:08

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar ik volg de filmpjes van how to adhd op Facebook en YouTube. Zij legt zo mooi uit hoe het voor vrouwen anders is als voor mannen ( en dat daar echt zo veel minder studie naar gedaan is). Maar ook heel veel manieren van omgaan met symptomen etc zonder medicatie, waar op te letten als je wel medicatie gebruikt etc. En allemaal met een goede dosis humor. Mijn man en zoontje hebben alle 2 adhd, en zo ben ik bij haar filmpjes terecht gekomen. Ondanks dat ik het zelf niet heb, heeft het bij mij wel veel begrip en tips en tools opgeleverd vooral in de omgang met onze zoon.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: adhd bij volwassen vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-23 13:42

gevoelig voor geluid ben ik ook. maar dacht dat het ook mede komt omdat ik links zo goed als niks hoor. mijn radio knop gaat regelmatig in een hafl uur naar een ander zender omdat er in het liedje een bepaalde instrument of bepaalde zang toon iets is waar ik niet tegen kan. ik kan ook totaal niet tegen hardcore of techno muziek.

ik weet dat ik een wat verhoogde oogdruk heb maar dan net grensgeval zeg maar dus geen idee of ik dan ook medicatie mag. Maar ik ga eerst ind de diagnose afwachten. De psygiator had het ook over autisme.

ik weet wel dat ik heel bewegelijk ben in mijn slaap. Slapen gaat wel goed.

maar ik hou jullie op de hoogte eerst morgen gesprek met de huisarts waar ik dit ook ga voorleggen en da heb ik 5 juni nog gesprek met de psygiater

ik ben wel type dat ik wel dingen wil proberen maar als niet werk dan wil ik ook mee stoppen.

ik doe nu ook administrief werk en ik ben daardoor zo snel afgeleid. Gelukkig kan ik mijn dagen en eventueel tijden zelf indelen dat scheelt een hoop. En ik krijg het ook wel af hoor maar ben eerst dan 100x afgeleid door van alles en nog wat

kampioen2be
Berichten: 365
Geregistreerd: 05-08-21
Woonplaats: Groene hart

Re: adhd bij volwassen vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 14:06

Ik slik Medikinet. Ook vrij hoge dosis. Ik heb hier weinig tot geen bijwerkingen. Bij andere had ik wel meer bijwerkingen. Het is heel persoonlijk, ik heb zo ongeveer alles geprobeerd dus je mag altijd vragen!
Ik vind het persoonlijk heel erg prettig om medicatie te slikken en doe dit eigenlijk elke dag. ik merk ook bijv met sporten een echt verschil en vind mezelf echt veel prettiger als persoon met. Ik ben minder impulsief, kan gevoelens wat beter wegzetten etc.