Lekker (samen) veel wandelen is onze filosofie, op naar deel 3!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faringo
Berichten: 8240
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Voorne Putten

Re: Lekker (samen) veel wandelen is onze filosofie, op naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 20:21

Welkom! Leuk nog iemand uit Noorwegen erbij. Erg mooie foto's.

BeFunny

Berichten: 10612
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Lekker (samen) veel wandelen is onze filosofie, op naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 20:23

Welkom Athelas, waar in Noorwegen woon je?

pien_2010

Berichten: 43439
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Lekker (samen) veel wandelen is onze filosofie, op naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 20:56

Noordje ook actief in dit topic woont ook in Noorwegen. Mooie foto's.

Athelas

Berichten: 1979
Geregistreerd: 15-06-14
Woonplaats: Thuis

Re: Lekker (samen) veel wandelen is onze filosofie, op naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 21:11

Oh leuk!

@BeFunny: Momenteel woon ik in Vestland, voor een half jaar. Hiervoor in (noord) Trøndelag gewoond voor een paar maanden en als alles volgens plan gaat vanaf augustus in Telemark (en dan hoop ik niet meer elke paar maanden te verhuizen :') )

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34673
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 08:04

Noorwegen staat hoog op mijn lijstje voor plekken die ik nog wil bezoeken. Heel mooi Athelas en welkom.

BeFunny

Berichten: 10612
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 08:52

Athelas schreef:
Oh leuk!

@BeFunny: Momenteel woon ik in Vestland, voor een half jaar. Hiervoor in (noord) Trøndelag gewoond voor een paar maanden en als alles volgens plan gaat vanaf augustus in Telemark (en dan hoop ik niet meer elke paar maanden te verhuizen :') )



Leuk.
Er is een toppic Noorwegen op zijn mooist dat is van een bokker die ritten te paard daar in en rond Hornindal Vestland geloof ik ook organiseerd. En Noordje uit dit toppic heeft een toppic ga mee op reis door prachtig Noorwegen.

Wij zijn zelf 5 keer in Noorwegen en zweden geweest en het blijft mooi.

jojoleinee

Berichten: 2668
Geregistreerd: 11-05-10

Re: Lekker (samen) veel wandelen is onze filosofie, op naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 08:58

Wat gaaf Athelas! Dat ziet er heel anders uit dan bij Noordje momenteel. Wel tof dat je dan steeds een ander deel van Noorwegen hebt gezien. Ik zou er graag een keer heen gaan!

noordje

Berichten: 2215
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 10:20

Velkommen Athelas!
Vestlandet is zo gaaf om te wandelen, mooie plaatjes.

Befunny, wat een gedoe met die yoghurt in de trein :D
Wel een mooie wandeling en weer gave foto's.

Lizard, goed gepland zo met je wandelingen.
Mooie foto's weer en een handige parkeerplek zo in the middle of (soort van) nowhere.

Gezellig Jojoleinee met je nichtje wandelen.

Gaucho, wat een bof dat je kon schuilen en nog wel bij een boerderij die ijs verkoopt. Gied gepland :D Jij hebt de mazzel dan dat Jex niet in elk water springt :D
Leuke foto's.

Lekker gewandeld met vriendin en lab Goof en idd hier staat ook een ijzige wind. In de zon en uit de wind : heerlijk.

Faringo, gaaf hoor, rijden door de Loonse en Drunense duinen. Toffe foto's ook.

SusanH, gave foto's met die wolken en gelukkig droog gehouden.
Wat grappig dat Coco ook stenen uit het water vist. Onze lab deed het ook. Ze kunnen best lang onder water blijven.

Hier gewerkt dit weekend en een hoop klussen gedaan. Straks maar even een wandeling maken als we zaagsel gaan halen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34673
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 10:53

Vanmorgen naar de Noord-Ginkel gegaan. Wat ik wel erg jammer vind is dat steeds meer paden afgesloten zijn. Daardoor wordt de kans dat je wild ziet steeds kleiner. Coco had wel zwijnen poep gevonden :+ en in de landbouw enclave 2 mooie reeën gespot.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43439
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Lekker (samen) veel wandelen is onze filosofie, op naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 10:57

Wel mooie foto's Susan!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34673
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 11:00

Het is er ook prachtig. Mooi afwisselend bos, beide en landbouw.

lizard
Berichten: 5286
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Re: Lekker (samen) veel wandelen is onze filosofie, op naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 12:40

Welkom athelas,en mooie foto's.

Van Susan ook mooie foto's.
En alweer reeën gezien.

Eelmo

Berichten: 2940
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 12:46

:wave:

Weer even een teken van leven van mijn kant :) Ik zag best wat vragen/interesse in het veldwerk, leuk! Even over getwijfeld om een apart topic aan te maken, maar ga toch de puf niet hebben om dat bij te houden haha. Ik heb de laatste tijd weinig 'leuke' wandelingen gemaakt - laat staan dat ik aan mijn 4daagse kilometers kom - maar wel heel erg genoten van het scrollen door dit topic <3

Wel redelijk wat kilometers gemaakt voor werk. Het veldseizoen is in volle gang, dus naast de bijzondere opdrachten ben ik ook druk met de gebouwbewonende soorten. Op dit moment bestaat het veldwerk uit inventarisaties van huismus/spreeuw en de vleermuizen. Over een paar weken komt daar ook weer gierzwaluw bij maar die zijn nu nog niet in Nederland. Waar we voorheen per wijk/straat/huis onderzoek deden, afhankelijk van de opdrachtgever, proberen we dit jaar hele gemeentes in kaart te brengen. De onderzoeksgebieden zijn dus een heel stuk groter. 1 huismus/spreeuw ronde zit dit jaar gemiddeld rond de 12km (kriskras door woonwijken heen). We hebben van werk fietsen gekregen, maar omdat ik anders helemaal niet aan mijn stappendoel kom die ik die rondes waar mogelijk lopend :) Tijdens zo'n ronde noteren we hoeveel mussen/spreeuwen we zien, waar ze zich bevinden (gebouw, struik, foeragerend op de grond, overvliegend....) en wat ze doen (chillen&tsjilpen :D , foerageren, ...). Dit is relevant om straks te kunnen bepalen waar we nestplekken kunnen verwachten en hoe daarvoor te compenseren als bijvoorbeeld daken gerenoveerd worden.

Voor de vleermuizen is het de laatste weken eigenlijk te koud en te nat. We houden aan dat het v.a. zonsondergang tot 3u daarna minimaal 8 graden moet zijn. Anders is de 'trefkans', dus de kans dat je een aanwezig dier ziet (dier niet zien betekend niet dat het dier er niet is) te klein. De vleermuisrondes doen we wel op de fiets omdat we die rondes minimaal 3x moeten afleggen binnen 3,5u. Sommige nachten leg je dus een kleine 30-35km af :o Om de vleermuizen te tellen en op soort te brengen hebben we een batdetector mee. Dit is een microfoon die het hoogfrequente geluid van vleermuizen omzet in voor ons hoorbaar geluid. Elke soort heeft zijn eigen sonogram ('vorm' van het geluid) en frequentie en zo zijn ze dus ook als je ze in het donker niet meer ziet, waarneembaar en herkenbaar.

Het interessante van vleermuizen is dat ze een netwerk van verblijfplaatsen hebben. Er zijn verblijfplaatsen waar ze soms maar 1 dag gebruik van maken als tussenstop, er zijn speciale kraamverblijven waar de vrouwtjes hun jongen krijgen en grootbrengen (hier kunnen honderden dieren bij elkaar zitten), er zijn speciale verblijfplaatsen waar mannetjes een harem bij elkaar brengen en er zijn speciale winterverblijven waar hele kolonies in winterrust gaan. En gedurende het 'actieve seizoen' verplaatsen de dieren tussen die verschillende verblijfplaatsen. Afhankelijk van het type verblijfplaats waar eventueel voor gecompenseerd moet worden, moeten dus ook andere vleermuiskasten opgehangen worden. En dan zijn er ook nog hele kieskeurige soorten bij die niet van elke kast gebruik maken :+

Mijn dagen en nachten zijn dus goed gevuld. Huismussen zijn vooral vroeg in de ochtend druk, en de vleermuizen natuurlijk 's nachts. Overdag moet je toch ook nog wel bereikbaar zijn voor je opdrachtgevers, dus de momenten die ik niet het veld in hoef/vrij ben probeer ik nu zo veel mogelijk bij te slapen :')

Om toch nog een beetje on-topic te blijven:

Mijn meeste rondjes zien er nu ongeveer zo uit :o
Afbeelding

Maar Speurneus wil af en toe ook nog wel buitenspelen natuurlijk *D
Afbeelding
Afbeelding

lizard
Berichten: 5286
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Re: Lekker (samen) veel wandelen is onze filosofie, op naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 13:00

Eelmo,erg interessant!

Blijf vooral updaten.

BeFunny

Berichten: 10612
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Lekker (samen) veel wandelen is onze filosofie, op naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 13:17

Idd interessant en ook echt nuttig voor de vogels en Vleermuizen. Dus updates zijn altijd welkom Eelmo :j

Susan mooie omgeving daar rondom Ede <3

pien_2010

Berichten: 43439
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 13:33

Erg interessant Eelmo.

Wij hebben vleermuizen in de zomer in d tuin. Twee soorten. Kleintjes en grotere die als het donker wordt er opeens zijn.
Ik heb het idee dat ze ergens hangen in de huge Lindebomen en ze daar uit komen. Maar weet niet of dat kan.
Ik heb werkelijk geen flauw idee. Nooit komen ze vanuit het huis. De buitenkeuken ook niet, de schuren ook niet. Ik vind het zo bizar.
Het begint met een soort geklik (waarop ik zeg : "nog even en de vleermuizen komen weer") en ja hoor een na de ander verschijnt, blijft even rondvliegen (typisch klik geluidje maken ze) en dan zijn ze weg na meestal 10 - 15 minuten en dat herhaald zich. Ook alleen in de zomer zien we ze als het lekker zwoel is en we tot laat buiten zitten.

Heel mooi vinden we het....

Eelmo

Berichten: 2940
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 13:46

Pien, ik weet niet welke soorten er in Frankrijk allemaal vliegen, maar de in Nederland grotere soorten zijn Laatvlieger en Rosse vleermuis (vroeger als Vroegvlieger bekend :D ). Rosse zijn typische boombewoners (in holtes) en beide gebruiken hun echolocatie rond de 20kHz, wat het maximum is dat wij nog kunnen horen. Dus die klikjes zouden heel goed de echolocatie pulsen van de grotere vleermuizen kunnen zijn! Wel heel bijzonder dat je die (nog) kunt horen want over het algemeen zijn het juist kinderen/jongeren die het nog nét aan kunnen horen.

Het 'even rondvliegen en dan weg' is trouwens typisch gedrag bij het uitvliegen van verblijfplaatsen, dus ze zullen idd ergens in je tuin/huis wonen :j (huis als in: onder je dakpannen, achter de dakgoot, in de spouwmuur, soms ook achter raamluiken etc. Echt binnen-binnen in huis vindt je ze zelden).

Ze vliegen vanaf zonsondergang (en Rosse neemt dat heel letterlijk), leuk om rond dat tijdstip eens te kijken of je kunt zien waar ze uitvliegen! :D Het is makkelijker te zien wanneer ze invliegen, maar dan moet je met zonsopkomst in je tuin gaan zitten. Daar is het nog wel wat frisjes voor haha.

Goof

Berichten: 28826
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Lekker (samen) veel wandelen is onze filosofie, op naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 14:01

Interessant Eelmo, ik wist niet dat vleermuizen meerdere plekjes hebben om te verblijven. We hebben hier kleintjes in de straat, altijd leuk om te zien.
Mooi Susan, jammer he dat er steeds meer paden afgesloten worden. Met dank aan iedereen die niet met respect met de natuur omgaat.

Athelas

Berichten: 1979
Geregistreerd: 15-06-14
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 14:51

@SusanH, mooie foto's! En lekker groen alles <3

@Eelmo, hee toevallig een mede (student?) bioloog? :D Leuk veldwerk heb je! Wel zwaar lijkt me, aangezien je zo veel 's nachts/'s ochtends vroeg bezig bent. Ik doe onderzoek naar bijen hier, die vliegen gelukkig alleen overdag haha.

noordje

Berichten: 2215
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 15:05

Interessant Eelmo en je komt zo toch wel aan je kilometers.

Balen SusanH dat er steeds meer paden afgesloten worden.
Evengoed, mooie foto's.

Wij zijn net terug en hebben een klein rondje in het mooie lenteweer gemaakt.
Afbeelding

BeFunny

Berichten: 10612
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Lekker (samen) veel wandelen is onze filosofie, op naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 15:21

Strak blauwe lucht Noordje. Dat werd een keer tijd :j

pien_2010

Berichten: 43439
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 15:43

Wouw wat gaaf Eelmo je antwoord. Ik heb het gekopieerd en opgeslagen in mijn notities.

Ik heb ook nog gegoogled en vond nog meer soorten die in bomen leven

Citaat:
baardvleermuis, Brandts vleermuis, watervleermuis, franjestaart, ingekorven vleermuis, Bechsteins vleermuis, vale vleermuis, gewone dwergvleermuis, ruige dwergvleermuis, laatvlieger, rosse vleermuis, bosvleermuis en bruine grootoorvleermuis.


Ik hoor erg goed (gelukkig) maar weet nu dat het werkelijk de vleermuis is (ik wist niet zeker dat ze klikken en ook niet dat ze in bomen kunnen leven).
Maar na jaren dat speciale geluid te horen waarna ze vrij snel zichtbaar komen kon het gewoon niet anders.

's Nachts zelfs als het raam dicht is hoor ik de nachtegalen zingen in de struiken achter het huis en ook overs kan ik de nachtegaal tussen de kakofonie van de vogels er tussen uit halen.

lizard
Berichten: 5286
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 16:08

Erg interessant allemaal.
En Noordje heeft ook blauwe lucht.

Ik was vandaag voor de verandering weer naar Drenthe.

Naar de hoogste berg in Drenthe.
De VAM berg.
Vuilstort,die nu ook open voor publiek is.

Er is een wandelpad, verhard fietspad,mountain bike pad,en een bikepark.


Afbeelding
Het begin van het wandelpad heeft stapstenen.
Maar die lagen zo ver onder water dat ik maar even omgelopen Ben.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En gehaald!
56 meter boven NAP. :)
Afbeelding
Afbeelding

Na de middag nog naar landgoed de Vossenberg.
Maar dat vond ik wat saai.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

BeFunny

Berichten: 10612
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Lekker (samen) veel wandelen is onze filosofie, op naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 16:46

Het lijkt wel een circuit Lizard met die bochten :j

pien_2010

Berichten: 43439
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Lekker (samen) veel wandelen is onze filosofie, op naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 16:47

Ik vind het apart en het heeft wel wat.