Zorgverzekering 2023

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Achterom
Berichten: 23042
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 10:52

Flower033 schreef:
@shadow. Dank voor de aanvulling.
Lopende DBC vallen onder de verzekeraar waar de dbc gestart is onder het toen geldende contract.

De afgelopen jaren zijn uiteindelijk voor de niet budgetpolissen steeds alle ziekenhuizen gecontracteerd. Ook ziekenhuizen willen uiteindelijk een contract.

Nee, ziekenhuizen worden gedwongen om te tekenen bij het kruisje.

x_spekkie_x

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 10:55

Zie hier dus de reden voor mijn restitutiepolis. Geen gezeik, ik kan overal terecht, ook aan het einde van het jaar wanneer er een zorgplafond is voor de naturapolissen.

Maar de keuze wordt steeds beperkter en ik verwacht dat die polis helemaal verdwijnt als niemand ingrijpt.

Cer

Berichten: 30179
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 11:10

Ik zit me er nu pas in te verdiepen, maar zelfs de restitutiepolis van bijv CZ is nog goedkoper dan de 'verzekering voor arme mensen'.. dat is eigenlijk best gek..
het enige wat het scheelt is het Eigen Risico, als ik het goed lees... Maar goed, met een premie die 32€ pm goedkoper is, haal je dat er toch uit?

Ik ga weer een notitie maken om dat volgend jaar echt beter te bekijken, volgens mij geven wij heel veel geld weg.. :\

MyWishMax

Berichten: 25370
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 11:36

Als het goed is kan je zien hoe de polis opgebouwd is, cer. Ik geloof dat bij mij iets meer als 25 euro van de polis is om eigen risico door gemeente te laten betalen. Dat gedeelte wat zij betalen is dus uiteindelijk maar iets minder als 85 euro. De rest betaal ik met die bijdrage.

Wel 2 keer korting omdat het via de gemeente gaat, gedeelte op basis en gedeelte op aanvullend. Maar die korting is weer ongeveer evenveel als wat je betaald voor eigen risico afkopen.

En in nieuwe jaar alleen korting op aanvullend die weer ongeveer hetzelfde is als dat eigen risico gedeelte. Dat is ook omhoog gegaan waardoor zij nog maar iets als 50 euro betalen van dat ER, de rest betaal je zelf.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 12:26

Flower033 schreef:
@shadow. Dank voor de aanvulling.
Lopende DBC vallen onder de verzekeraar waar de dbc gestart is onder het toen geldende contract.


Ja, maar je hebt het concept 'vervolg-dbc's' - die vallen bv ook weer opnieuw onder het eigen risico.


MyWishMax schreef:
En in nieuwe jaar alleen korting op aanvullend die weer ongeveer hetzelfde is als dat eigen risico gedeelte. Dat is ook omhoog gegaan waardoor zij nog maar iets als 50 euro betalen van dat ER, de rest betaal je zelf.


Ja, goed mee uitkijken hoor. Bij veel verzekeraars kun je ook gewoon maandelijks bijbetalen aan het ER, je krijgt dan aan het einde terug wat je niet gebruikt hebt. Als die maandelijkse kosten gelijk zijn, is zo'n minimapolis niet voordeliger.

Boras
Berichten: 9955
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 13:01

Lang verhaal kort, ik blijf bij mijn zorgverzekeraar. Hoppen heeft voor mij deze keer helaas geen zin. Man en kind stappen wel over.

Offerte van november eindelijk bekeken. Ik was toen bij de paradontoloog en de mondhygieniste daar zag wat. Snel nog even een foto maken om 17 uur . Een simpel gaatje dacht ik nog. Arts erbij ter beoordeling. We sturen de offerte. Dat klinkt niet best. Afspraak alvast gepland, want wat moet dat moet nu eenmaal. Wel in het nieuwe jaar aub. De vergoeding van dit jaar is al lang en breed op. Januari is prima.

Er blijkt een mininiem iets in een boventand te moeten worden opgevuld. Helaas zit het onder het tandvlees waardoor een tandflapoperatie nodig is om erbij te kunnen. Kosten:
€ 450,00. Ik was er al bang voor.

Dit naast de 3 tot 4 complexe reinigingen per jaar a € 178,00 en de jaarlijkse beoordeling a
€ 193,00, die standaard zijn. Ieder jaar weer.

Het wordt steeds moeilijker op te brengen en zorgt voor gepieker. De vergoeding vanuit de aanvullende verzekering voor 2023 zal dus in januari al op zijn.
Vind je het gek dat je een offerte bekijken dan zo lang mogelijk uitstelt met je kop in het zand?

Dit komt voort uit een erfelijke aandoening aan het tandvlees. Verzekeren kan maar zeer beperkt. Daar kun je nog geen 1 behandeling volledig van betalen. Sigaar uit eigen doos eigenlijk. De basisverzekering vergoedt niet, want het valt onder tandzorg volwassenen alsof het om een incidenteel gaatje gaat. Een betere mondhygiene helpt ook niet. Dat is niet het probleem, die kan volgens de artsen van mijn kant gewoon niet beter.

Een uitspraak van mijn moeder was "had je het maar aan je kont, dan kon je erop gaan zitten". Nou ma inderdaad, had ik het maar aan mijn kont. In plaats van aan mijn tandvlees. Dan vielen de onvermijdelijke kosten tenminste wel onder de basisverzekering.

Sorry, even mijn jaarlijkse boosheid van me afschrijven |o

Miepmiept
Berichten: 2034
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 13:21

Bij gemeente polissen zit er enorm veel verschil in. Mijn gemeente werkt met CZ en ik betaal wel gewoon eigen risico maar de gemeente betaalt hier bijna 40 euro mee aan de aanvullende verzekering. Zo was ik afgelopen jaar voor 140 euro per maand aardig uitgebreid verzekerd. (100% tandarts tot 570, anticonceptie, eigen bijdrage wmo, fysio etc)

Siers83

Berichten: 7368
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 13:22

Boras schreef:
Lang verhaal kort, ik blijf bij mijn zorgverzekeraar. Hoppen heeft voor mij deze keer helaas geen zin. Man en kind stappen wel over.

Offerte van november eindelijk bekeken. Ik was toen bij de paradontoloog en de mondhygieniste daar zag wat. Snel nog even een foto maken om 17 uur . Een simpel gaatje dacht ik nog. Arts erbij ter beoordeling. We sturen de offerte. Dat klinkt niet best. Afspraak alvast gepland, want wat moet dat moet nu eenmaal. Wel in het nieuwe jaar aub. De vergoeding van dit jaar is al lang en breed op. Januari is prima.

Er blijkt een mininiem iets in een boventand te moeten worden opgevuld. Helaas zit het onder het tandvlees waardoor een tandflapoperatie nodig is om erbij te kunnen. Kosten:
€ 450,00. Ik was er al bang voor.

Dit naast de 3 tot 4 complexe reinigingen per jaar a € 178,00 en de jaarlijkse beoordeling a
€ 193,00, die standaard zijn. Ieder jaar weer.

Het wordt steeds moeilijker op te brengen en zorgt voor gepieker. De vergoeding vanuit de aanvullende verzekering voor 2023 zal dus in januari al op zijn.
Vind je het gek dat je een offerte bekijken dan zo lang mogelijk uitstelt met je kop in het zand?

Dit komt voort uit een erfelijke aandoening aan het tandvlees. Verzekeren kan maar zeer beperkt. Daar kun je nog geen 1 behandeling volledig van betalen. Sigaar uit eigen doos eigenlijk. De basisverzekering vergoedt niet, want het valt onder tandzorg volwassenen alsof het om een incidenteel gaatje gaat. Een betere mondhygiene helpt ook niet. Dat is niet het probleem, die kan volgens de artsen van mijn kant gewoon niet beter.

Een uitspraak van mijn moeder was "had je het maar aan je kont, dan kon je erop gaan zitten". Nou ma inderdaad, had ik het maar aan mijn kont. In plaats van aan mijn tandvlees. Dan vielen de onvermijdelijke kosten tenminste wel onder de basisverzekering.

Sorry, even mijn jaarlijkse boosheid van me afschrijven |o

Ja erg he. Ik heb al een begroting voor volgend jaar bij paradontoloog/mondhyginiste, €800. Dit is zelfs alleen voor de onderkaak wss. Aangezien mij ln bovenkaak niet te redden is, alles aan kaakbot is al weg. Kan wel voor een deel prothese kiezen en dan mijn voortanden houden. Maar daar zit een jaar wachttijd op en kan ik dus niet zo betalen want veel te veel geld. Daarom kies ik dus maar voor een kunstklapper boven, die word wel vergoed uit de basisverzekering en mijn aanvullende vergoed als het goed is ook de ER erop. Dus eigenlijk uit geld gebrek kies ik een kunstgebit, is toch te gek voor woorden eigenlijk!

Boras
Berichten: 9955
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 15:22

@Siersma

Dat wordt qua tanden dus geen leuk jaar voor je. Uiteindelijk ook mijn lot natuurlijk.

Als je je dan bedenkt dat er ook heel veel mensen zijn die hier gewoon helemaal geen geld voor hebben. Daarbij valt het gebit gewoon vroegtijdig uit. Na veel pijn en ellende. Wat dat met een mens doet.... Triest.

MyWishMax

Berichten: 25370
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 15:31

Ik heb heel slecht tandvlees door aandoening idd. En daardoor worden tanden ook slechter, plus medicatie gehad die ze aangetast hebben. Ik kan niet meer behandelingen als dat vergoed wordt en dat is eigenlijk te weinig.
Net als dat ik meer verdoving nodig heb omdat het slecht werkt, maar dus extra hard door vergoeding heen ga daardoor :+
Ik ga dus minder vaak als dat goed zou zijn.

Sterkte alvast voor jullie zeg!


Shadow0 schreef:
MyWishMax schreef:
En in nieuwe jaar alleen korting op aanvullend die weer ongeveer hetzelfde is als dat eigen risico gedeelte. Dat is ook omhoog gegaan waardoor zij nog maar iets als 50 euro betalen van dat ER, de rest betaal je zelf.


Ja, goed mee uitkijken hoor. Bij veel verzekeraars kun je ook gewoon maandelijks bijbetalen aan het ER, je krijgt dan aan het einde terug wat je niet gebruikt hebt. Als die maandelijkse kosten gelijk zijn, is zo'n minimapolis niet voordeliger.


Helaas zit ik er wel echt aan vast. ER is er bij mij dan uiterlijk maart al volledig doorheen, dus terug krijg ik toch nooit. Maar hoop andere vergoedingen die lastig te krijgen zijn bij anderen, maar vooral als er extra kosten komen kan ik alleen hulp vragen bij gemeente als ik polis via hen heb... Anders zeggen ze simpel dat ze geen medische kosten vergoeden, daar is die verzekering polis voor.

purny

Berichten: 27525
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Zorgverzekering 2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-22 15:33

Ik zit volgende week aan een start van een kroon vast. Moet uiteindelijk 3 kronen dus dat wordt uitgesmeerd over 3 jaar.
Voor mij dus een reden om mijn tandverzekering te houden

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 21:44

Achterom schreef:
Flower033 schreef:
@shadow. Dank voor de aanvulling.
Lopende DBC vallen onder de verzekeraar waar de dbc gestart is onder het toen geldende contract.

De afgelopen jaren zijn uiteindelijk voor de niet budgetpolissen steeds alle ziekenhuizen gecontracteerd. Ook ziekenhuizen willen uiteindelijk een contract.

Nee, ziekenhuizen worden gedwongen om te tekenen bij het kruisje.


Ik werk bij een verzekeringskantoor dat ook veel in zorgverzekeringen doet.

Je kunt net zo goed zeggen dat zorgverzekeraars gedwongen worden te tekenen bij het kruisje, anders stuurt het ziekenhuis (of apotheekketen) een brief naar alle patiënten dat ze moeten overstappen (om de dag erna het contract rond te hebben. Maar wel alle patiënten over de zeik te hebben geholpen. En ik weer een hele dag bezig ben mensen gerust te stellen. Sorry dat was even mijn frustratie van de afgelopen dagen).
.
Ik vind het, als adviseur ontzettend irritant dat de contracten niet rond zijn voor 12 november. Voor zowel de verzekeraar als de zorgverlener zou die datum als deadline moeten gelden.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 21:48

Flower033 schreef:
Achterom schreef:
Nee, ziekenhuizen worden gedwongen om te tekenen bij het kruisje.


Ik werk bij een verzekeringskantoor dat ook veel in zorgverzekeringen doet.

Je kunt net zo goed zeggen dat zorgverzekeraars gedwongen worden te tekenen bij het kruisje, anders stuurt het ziekenhuis (of apotheekketen) een brief naar alle patiënten dat ze moeten overstappen (om de dag erna het contract rond te hebben. Maar wel alle patiënten over de zeik te hebben geholpen. En ik weer een hele dag bezig ben mensen gerust te stellen. Sorry dat was even mijn frustratie van de afgelopen dagen).
.
Ik vind het, als adviseur ontzettend irritant dat de contracten niet rond zijn voor 12 november. Voor zowel de verzekeraar als de zorgverlener zou die datum als deadline moeten gelden.


Behalve dan dat de zorgkant geen inspraak heeft in wat er in het contract komt te staan. En dat de contracten alleen prijzen onder de kostprijs bieden.
Veel zorgverleners werken onder de kostprijs en wordt de vergoeding minder ipv mee te stijgen.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 21:55

Flower033 schreef:
Je kunt net zo goed zeggen dat zorgverzekeraars gedwongen worden te tekenen bij het kruisje, anders stuurt het ziekenhuis (of apotheekketen) een brief naar alle patiënten dat ze moeten overstappen (om de dag erna het contract rond te hebben.


Dat zou je inderdaad kunnen zeggen.
Als verzekeraars dat echt zouden vinden zou dat makkelijk op te lossen zijn door gewoon inzicht te geven in de contracten en de cijfers, dan kunnen wij als verzekerden daar een eerlijk oordeel over vellen. En in werkelijkheid hebben de verzekeraars aanzienlijk meer macht dan zorgaanbieders, en zijn er al heel veel patienten geweest die gewoon geen zorg hebben gekregen, of die zorg hebben gekregen waarbij de verzekeraar niet betaalt en de ziekenhuizen / organisaties het uit eigen zak moeten betalen.

(En zo heel af en toe fluit de rechter ze terug, maar vaker wordt de verzekeraar bij rechtzaken in het gelijk gesteld en hoeft de verzekeraar niet te betalen - terwijl er dus ondertussen wel organisaties failliet gaan en behandelplaatsen verdwijnen.)

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 22:00

Dat ligt als ik het goed begrepen heb,aan het soort zorgverleners. Ziekenhuizen bepalen waarschijnlijk wel wat er in hun contract komt te staan. Voor bijv fysiotherapeuten zal dat anders zijn. Daar zijn er veel meer van.
Ik heb een keer gesproken met een inkoper die uitlegde hoe het gaat. Daar heb ik van geleerd dat de waarheid over het onderhandelen in het midden ligt.

Voorbeeld: gisteren heeft Benu apotheek (onderdeel van een farmaceutisch bedrijf) een brief gestuurd naar heel veel verzekerden van de verzekeraars waar het contract nog niet rond was. Dan gaan heel veel mensen bellen met hun zorgverzekeraar(of hun adviseur). En vandaag zijn opeens alle contacten rond. Dan weet ik wel wie de inhoud van het contract bepaald heeft...

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 22:01

Dag allen, ik heb even een vraag die ik hier misschien wel goed kan stellen :) Ik heb vanmiddag gekozen om over te stappen van zorgverzekering en kwam er door mijn vader eigenlijk achter dat het wel wat anders zit dan ik dacht. Ik dacht namelijk dat je overal voor verzekerd was binnen het dichtstbijzijnde ziekenhuis, maar dit blijkt niet zo te zijn. Ik voel me hier toch niet prettig bij, maar heb dit nog nooit gehad en vroeg me af of ik nu als nog gewoon kan overstappen of dat dit problemen geeft om twee keer op een dag over te stappen. Hoe zouden ullie dit aanpakken?

Het zou overigens niet mega erg zijn om hier bij te blijven, maar mocht ik nog keus hebben dan ga ik toch nog even verder kijken.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 22:05

@shadow, dat ziekenhuizen of zorgverleners uit hun eigen zak moeten betalen, heeft met het zorgplafond te maken.
Dat vind ik een raar fenomeen. Want als je een nieuwe knie moet en je ziekenhuis heeft het aantal behandelingen al vol heeft gemaakt, kom je op de wachtlijst of het ziekenhuis betaalt het zelf. Maar die knie loopt niet weg. Of het gebeurt later of je gaat naar een ander ziekenhuis. De kosten komen toch.

Maar de meeste mensen gaan toch voor de laagste prijs en nemen dat niet mee in hun keuze.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 22:09

Felien_Kyra schreef:
Dag allen, ik heb even een vraag die ik hier misschien wel goed kan stellen :) Ik heb vanmiddag gekozen om over te stappen van zorgverzekering en kwam er door mijn vader eigenlijk achter dat het wel wat anders zit dan ik dacht. Ik dacht namelijk dat je overal voor verzekerd was binnen het dichtstbijzijnde ziekenhuis, maar dit blijkt niet zo te zijn. Ik voel me hier toch niet prettig bij, maar heb dit nog nooit gehad en vroeg me af of ik nu als nog gewoon kan overstappen of dat dit problemen geeft om twee keer op een dag over te stappen. Hoe zouden ullie dit aanpakken?

Het zou overigens niet mega erg zijn om hier bij te blijven, maar mocht ik nog keus hebben dan ga ik toch nog even verder kijken.


Ja dat kan. Je kunt of uiterlijk morgen een mailtje sturen dat je toch niet wil, dan heb je nog tot 31 Jan om een nieuwe verzekering te sluiten. Of je sluit alsnog ergens anders een nieuwe verzekering voor morgennacht, dan wordt je lopende verzekeringen nog automatisch voor je opgezegd.
Het kan dat eea elkaar kruist. Kan dus dat je allerlei polissen krijgt en dat er geïncasseerd wordt. Uiteindelijk komt dat wel goed. Je mag namelijk maar 1 basisverzekering hebben.

Achterom
Berichten: 23042
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 22:12

Flower033 schreef:
Je kunt net zo goed zeggen dat zorgverzekeraars gedwongen worden te tekenen bij het kruisje, anders stuurt het ziekenhuis (of apotheekketen) een brief naar alle patiënten dat ze moeten overstappen (om de dag erna het contract rond te hebben. Maar wel alle patiënten over de zeik te hebben geholpen. En ik weer een hele dag bezig ben mensen gerust te stellen. Sorry dat was even mijn frustratie van de afgelopen dagen).
.
Ik vind het, als adviseur ontzettend irritant dat de contracten niet rond zijn voor 12 november. Voor zowel de verzekeraar als de zorgverlener zou die datum als deadline moeten gelden.

Ik begrijp je frustratie, maar heel vervelend voor jou: het is wat mij betreft terecht. Zorgaanbieders hadden hier jaren eerder mee moeten beginnen, het is namelijk het enige machtsmiddel dat ze hebben voor deze onderhandelingen, een circus dat jaarlijks terugkeert en veel tijd, energie en geld kost.

Je moet je het zo voorstellen: de zorgverzekeraar stuurt een voorstel, de zorgaanbieder moet tekenen. Zo niet, dan geen contract. Daarmee is de zorgaanbieder afhankelijk van de zorgverzekeraar (formeel gezien heeft trouwens de zorgverzekeraar zorgplicht, maar ja, als de ene zorgaanbieder niet akkoord gaat, dan doet de buurman het vast wel, want zorgaanbieders mogen namelijk geen onderlinge prijsafspraken maken).

Misschien moet je je als adviseur dan iets beter in die "markt" verdiepen. Er zijn eigenlijk maar een paar zorgverzekeraars, de machtsverhouding ligt daardoor erg scheef. De zorgaanbieder wordt gedwongen om met alle verzekeraars een contract aan te gaan, zo niet, dan wordt de zorg óf niet vergoed, óf je moet op basis van zorgverzekering gaan vertellen aan een cliënt of je ze mag] helpen. Dat risico loop je trouwens sowieso wel, want als de zorgverzekeraar niet het nodige volume contracteert, ga je alsnog zorg leveren die je uit eigen zak betaalt, of moet je toch weer "nee" gaan verkopen.
De tarieven liggen altijd onder het NzA tarief. De NzA heeft berekend wat het kost om bepaalde zorg te kunnen leveren (nou ja, meestal dan, voor de wijkverpleging is dat bijvoorbeeld nog nooit gedaan, niemand weet precies wat dat nou kost). De zorgverzekeraar biedt altijd maar een bepaald percentage van dat tarief, en ik kan je vertellen dat dat percentage sowieso altijd ruim onder de 100% ligt.

De zorgverzekeraars hebben de macht. Op zich ook logisch, want zo is het stelsel ooit ook bedacht. Alleen is toen "even" vergeten dat een zorgverzekeraar een commerciële partij is, gericht op winstmaximalisatie en daarmee altijd zal gaan voor het laagste tarief en niets anders.

Achterom
Berichten: 23042
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 22:14

Flower033 schreef:
Dat ligt als ik het goed begrepen heb,aan het soort zorgverleners. Ziekenhuizen bepalen waarschijnlijk wel wat er in hun contract komt te staan. Voor bijv fysiotherapeuten zal dat anders zijn. Daar zijn er veel meer van.
Ik heb een keer gesproken met een inkoper die uitlegde hoe het gaat. Daar heb ik van geleerd dat de waarheid over het onderhandelen in het midden ligt.

Voorbeeld: gisteren heeft Benu apotheek (onderdeel van een farmaceutisch bedrijf) een brief gestuurd naar heel veel verzekerden van de verzekeraars waar het contract nog niet rond was. Dan gaan heel veel mensen bellen met hun zorgverzekeraar(of hun adviseur). En vandaag zijn opeens alle contacten rond. Dan weet ik wel wie de inhoud van het contract bepaald heeft...

Je bent welkom om een keer met mijn collega te praten, onze zorgverkoper (ja, echt, die hebben we nodig om het allemaal rond te krijgen) om de andere kant van het verhaal eens te horen.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 22:15

Flower033 schreef:
Dat ligt als ik het goed begrepen heb,aan het soort zorgverleners. Ziekenhuizen bepalen waarschijnlijk wel wat er in hun contract komt te staan. Voor bijv fysiotherapeuten zal dat anders zijn. Daar zijn er veel meer van.
Ik heb een keer gesproken met een inkoper die uitlegde hoe het gaat. Daar heb ik van geleerd dat de waarheid over het onderhandelen in het midden ligt.

Voorbeeld: gisteren heeft Benu apotheek (onderdeel van een farmaceutisch bedrijf) een brief gestuurd naar heel veel verzekerden van de verzekeraars waar het contract nog niet rond was. Dan gaan heel veel mensen bellen met hun zorgverzekeraar(of hun adviseur). En vandaag zijn opeens alle contacten rond. Dan weet ik wel wie de inhoud van het contract bepaald heeft...


Valt tegen hoor.
Bij de revalidatiecentra wordt ook veel uit eigen zak betaald. Er werd onlangs hier nog een link gedeeld dat die vrijwel allemaal in de rode cijfers zitten.
Er zijn al veel centra die patiënten weigeren omdat ze er te weinig geld voor krijgen.
Die komen vervolgens in de GRZ, en die krijgen nu dezelfde problemen want de zorg wordt zwaarder en complexer maar de DBC tarieven stijgen niet mee. Dus betaal je een hoop uit eigen zak en ga je onderhandelen met verzekeraars die dan langskomen en zo stug als een dichte deur nog verder de tarieven verminderen en moet je onderhand ook mensen gaan weigeren om niet ten onder te gaan aan de tarieven.

Je bent heel werk voor half tarief aan het leveren, maar dat is dus aan het omkeren naar half werk voor het tarief wat je krijgt om te kunnen blijven bestaan.
Suboptimale revalidatie wat uiteindelijk de zorgkosten nog verder laat stijgen vrees ik.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 30-12-22 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom
Berichten: 23042
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 22:17

verootjoo schreef:
Flower033 schreef:
Dat ligt als ik het goed begrepen heb,aan het soort zorgverleners. Ziekenhuizen bepalen waarschijnlijk wel wat er in hun contract komt te staan. Voor bijv fysiotherapeuten zal dat anders zijn. Daar zijn er veel meer van.
Ik heb een keer gesproken met een inkoper die uitlegde hoe het gaat. Daar heb ik van geleerd dat de waarheid over het onderhandelen in het midden ligt.

Voorbeeld: gisteren heeft Benu apotheek (onderdeel van een farmaceutisch bedrijf) een brief gestuurd naar heel veel verzekerden van de verzekeraars waar het contract nog niet rond was. Dan gaan heel veel mensen bellen met hun zorgverzekeraar(of hun adviseur). En vandaag zijn opeens alle contacten rond. Dan weet ik wel wie de inhoud van het contract bepaald heeft...


Valt tegen hoor.
Bij de revalidatiecentra wordt ook veel uit eigen zak betaald. Er werd onlangs hier nog een link gedeeld dat die vrijwel allemaal in de rode cijfers zitten.
Er zijn al veel centra die patiënten weigeren omdat ze er te weinig geld voor krijgen.
Die komen vervolgens in de GRZ, en die krijgen nu dezelfde problemen want de zorg wordt zwaarder en complexer maar de DBC tarieven stijgen niet mee. Dus betaal je een hoop uit eigen zak en ga je onderhandelen met verzekeraars die dan langskomen en zo stug als een dichte deur nog verder de tarieven verminderen en moet je onderhand ook mensen gaan weigeren om niet ten onder te gaan aan de tarieven.

In de GRZ letten de zorgverzekeraars alleen op "doelmatigheid". Dat betekent dat je je clienten zo snel mogelijk weer buiten de deur moet zien te werken. Kwaliteit van de revalidatie is minder van belang.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 22:19

Flower033 schreef:
Dat ligt als ik het goed begrepen heb,aan het soort zorgverleners. Ziekenhuizen bepalen waarschijnlijk wel wat er in hun contract komt te staan.


Ziekenhuizen krijgen ook zeer summiere contracten aangeboden, en meerdere ziekenhuizen zijn al in de problemen geraakt.

Citaat:
Voorbeeld: gisteren heeft Benu apotheek (onderdeel van een farmaceutisch bedrijf) een brief gestuurd naar heel veel verzekerden van de verzekeraars waar het contract nog niet rond was. Dan gaan heel veel mensen bellen met hun zorgverzekeraar(of hun adviseur). En vandaag zijn opeens alle contacten rond. Dan weet ik wel wie de inhoud van het contract bepaald heeft...


Als je alleen naar de afgelopen paar dagen kijkt, klinkt dat heel aannemelijk. Maar daarvoor zitten jaren waarin het voor zelfstandige apotheken steeds moeilijker is geworden om te functioneren, en daar hebben de verzekeraars zelf beslist aan meegedaan. En krijgt de apotheek een steeds zwaardere load vanwege het ingewikkelde beleid dat mede door zorgverzekeraars wordt bepaald.

Ik zou het overigens beslist zelf willen beoordelen hoor: laat maar zien hoe onredelijk de eisen van Benu zijn. Gooi het maar open, zet de publieke druk maar op Benu. Ik heb daar geen moeite mee. MAAR, het is goed om te beseffen dat verzekeraars dat helemaal niet willen. Ze willen wel kunnen zeggen dat het contract met Benu niet eerlijk is, maar ze willen nadrukkelijk niet uitleggen hoe het dan wel zit en wat wel redelijke vergoedingen zijn, en waar die op gebaseerd zijn. Ik heb nu heel wat gediscussieerd met mensen van verzekeraars, maar zodra het om controleerbare feiten of inhoudelijke afwegingen gaat (in plaats van om een makkelijk te vertellen verhaaltje) gaan de luiken onherroepelijk dicht. Verzekeraars willen zich niet verantwoorden over hun beleid, en doen dat ook nooit.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 22:21

Achterom schreef:
In de GRZ letten de zorgverzekeraars alleen op "doelmatigheid". Dat betekent dat je je clienten zo snel mogelijk weer buiten de deur moet zien te werken. Kwaliteit van de revalidatie is minder van belang.


Klopt, maar dat is niet hoe het werkt met steeds complexer wordende zorg.
Mensen moeten langer thuisblijven, mogen alleen met hoge kans op slagen naar de MSR en komen dus veel meer in de kreukels bij ons waar we voor half tarief de boel weer moeten oplappen en hopen dat ze niet de dag van thuiskomst alweer gelijk instorten.
Oh ja, en ontslaan naar een verpleeghuis mag ook niet. Als je dat te vaak doet wordt je gekort.

Tink89
Berichten: 2943
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Zorgverzekering 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 22:57

Ik heb eindelijk een lijstje van 3 opties gemaakt. Maar bij twee van de drie staat dat ze nog in onderhandeling zijn met mijn ziekenhuizen. En die gebruik ik voor mezelf en de kinderen sowieso komend jaar en ik wil vooral voor de kinderen niet wisselen....

Hoe gaan jullie daarmee om? Erop gokken dat het rondkomt?