Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Froukje
Forever young

Berichten: 10848
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:57

hahahatsjoe schreef:
Spenk schreef:
Maar er wordt hier door sommige mensen wel een beetje gedaan of je het met de prik voorkomen kan.

Dat is natuurlijk niet waar!

Er zijn nog mensen die wel de prik hebben gehad met hpv en of baarmoederhalskanker.

Daarom blijft het belangrijkste dat je bij vage klachten aan de bel trekt en vanaf je 30e een uitstrijkje laat maken.

Ik heb wel een oude vriendin van vroeger die helaas ondanks prik wel hpv bleken te hebben met een voorstadia van baarmoederhalskanker. Gevonden bij het bevolkingsonderzoek.


Dit ook. En verder ga ik hier niets posten, dat heeft totaal geen zin aangezien ik de grOte vaccinprOmOtOr (en een ander waarvan je hetzelfde zou kunnen zeggen) alweer langs zag komen.

_O-

SnuitjeLove
Berichten: 1093
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:59

hahahatsjoe schreef:
Spenk schreef:
Maar er wordt hier door sommige mensen wel een beetje gedaan of je het met de prik voorkomen kan.

Dat is natuurlijk niet waar!

Er zijn nog mensen die wel de prik hebben gehad met hpv en of baarmoederhalskanker.

Daarom blijft het belangrijkste dat je bij vage klachten aan de bel trekt en vanaf je 30e een uitstrijkje laat maken.

Ik heb wel een oude vriendin van vroeger die helaas ondanks prik wel hpv bleken te hebben met een voorstadia van baarmoederhalskanker. Gevonden bij het bevolkingsonderzoek.


Dit ook. En verder ga ik hier niets posten, dat heeft totaal geen zin aangezien ik de grOte vaccinprOmOtOr (en een ander waarvan je hetzelfde zou kunnen zeggen) alweer langs zag komen.



Jammer dat je niks wil posten, ik had het fijn gevonden bronnen van twee kanten te kunnen lezen zodat ik die kan meenemen in mijn afwegingen. Eventueel mag je ze ook in pb sturen als je dat zou willen.

SnuitjeLove
Berichten: 1093
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 13:01

Zonnetje81 schreef:
Even een note voor de ouderen onder ons: voorheen was de uitslag nooit dat je hpv positief was, alleen pap0 of pap1 etc. Dat is iets 'nieuws', ik weet niet hoe lang dit nu is. Dus je kon wel positief zijn maar werd zo niet getest of vernoemd op de brief.


Er wordt nog steeds niet standaard getest op hpv bij een uitstrijkje, ik moest daar destijds specifiek om vragen bij de huisarts. Er word inderdaad alleen gekeken naar afwijkende cellen welke dan ala uitslag pap0 etc. zouden geven.

Slmt9

Berichten: 4861
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 13:04

SnuitjeLove schreef:
hahahatsjoe schreef:

Dit ook. En verder ga ik hier niets posten, dat heeft totaal geen zin aangezien ik de grOte vaccinprOmOtOr (en een ander waarvan je hetzelfde zou kunnen zeggen) alweer langs zag komen.



Jammer dat je niks wil posten, ik had het fijn gevonden bronnen van twee kanten te kunnen lezen zodat ik die kan meenemen in mijn afwegingen. Eventueel mag je ze ook in pb sturen als je dat zou willen.


Hier ben ik het mee eens. Ik ervaar dit ook niet als vacinpromoter, ik vind het eerder bijzonder dat je zo’n term gebruikt. Dat is volgens mij niet nodig en ook niet van toepassing.
Ik ben ook oprecht benieuwd naar bronnen van jouw mening omtrent bijwerkingen. Puur uit interesse.

Spenk
Berichten: 21827
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 13:05

SnuitjeLove schreef:
Zonnetje81 schreef:
Even een note voor de ouderen onder ons: voorheen was de uitslag nooit dat je hpv positief was, alleen pap0 of pap1 etc. Dat is iets 'nieuws', ik weet niet hoe lang dit nu is. Dus je kon wel positief zijn maar werd zo niet getest of vernoemd op de brief.


Er wordt nog steeds niet standaard getest op hpv bij een uitstrijkje, ik moest daar destijds specifiek om vragen bij de huisarts. Er word inderdaad alleen gekeken naar afwijkende cellen welke dan ala uitslag pap0 etc. zouden geven.

Nee hoor inmiddels andersom. Er wordt gekeken naar hpv en pas als je dat hebt kijken ze naar de cellen. Heb je geen hpv kijken ze ook niet naar de cellen.

Ik geloof dat dit nu sinds vorig jaar is begreep ik van de huisarts.

SnuitjeLove
Berichten: 1093
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 13:15

Ah oke dan is die wijziging waarschijnlijk net na mijn uitstrijkje ingevoerd

thequeensmum
Berichten: 3575
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 13:17

Weet je dat zeker Spenk? Uit wat ik begrijp ruimt het lichaam het virus na een aantal jaren vanzelf op. Maar kan het dan zo zijn dat in de tussentijd de celverandering al in gang is gezet. Maw, er is geen virus meer, maar het virus dat aanwezig wás heeft zijn werk al gedaan en als je een uitstrijkje zou maken zou er een (voor) stadium van baarmoederhalskanker te zien zijn.
Of begrijp ik het niet helemaal goed?

BigOne
Berichten: 38412
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 13:18

In het uitstrijkje of de thuistest onderzoeken ze inderdaad eerst of er hpv cellen zitten.

thequeensmum
Berichten: 3575
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 13:22

BigOne schreef:
In het uitstrijkje of de thuistest onderzoeken ze inderdaad eerst of er hpv cellen zitten.

Ok. Dus heb je ( een voorstadium van ) baarmoederhalskanker dan heb je sowieso het HPV virus bij je?
Maar er zijn toch ook vormen van kanker die niet worden veroorzaakt door het virus?
Ik geloof dat ik dit niet goed begrijp

Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 13:33

Nee, het is beste en slechte zaak je kan zonder hpv virus op dit moment al slechte cellen hebben.
Die schieten er dan doorheen. Ik zou het logisch vinden als ze beiden bekeken maar dat is dus niet meer zo.

Vroeger was het: cellen bekijken en keken ze niet naar het virus.
Nu: kijken ze heb je hpv = ja = kijken naar de cellen.
hpv = nee = doen ze niks (zo heb ik het begrepen)

Maar volgens mij kan je zonder een actief virus dus nog steeds een probleem hebben.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 13:40

SnuitjeLove schreef:
Ah oke dan is die wijziging waarschijnlijk net na mijn uitstrijkje ingevoerd


Dat is al een behoorlijk tijdje zo in NL, daarom is de screening maar 1x per 5 jaar en willen ze misschien naar 10 jaar. De PCR is standaard en daarmee wordt een langere tijd ertussen gelaten.
In de meeste buurlanden doen ze geen standaard PCR en dan is de interval veel korter.
De thuis test is ook PCR gebaseerd.

Alles is gebaseerd op kosten/baten.
Het % dat cervicale kanker krijgt zonder hpv (of een hpv waartegen niet gevaccineerd wordt) is relatief klein en als ze het krijgen is het vaak erg aggressief en snelgroeiend. Dan moet je interval heel kort zijn maar dan kun je dat niet voor de hele populatie via de verzekering bekostigen, dat is gewoon te duur.

Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 13:48

Maar je kan al 3x tussendoor hpv hebben gehad en dat je lijf het opgeruimd heeft in 10 jaar.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 13:54

Zonnetje81 schreef:
Maar je kan al 3x tussendoor hpv hebben gehad en dat je lijf het opgeruimd heeft in 10 jaar.


Ja dat kan inderdaad maar de theorie is dat een hpv kanker vanaf het moment van een positieve pcr heel langzaam gaat. Het tussendoor monitoren van iets dat niet verder ontwikkeld valt dan onder over-screening.

(Dat is wat ik er over gelezen heb)

Idem met mammografie, dat is ook niet overal gelijk.
Omdat ik langer dan 13 jaar de pil gebruikt heb en een laat kind heb zou ik hier onder de risico groep vallen die vanaf 40 jaar al jaarlijks gescreend wordt (ik heb er op eigen risico vanaf gezien).
Dat beleid is in NL/BE absoluut niet zo.

In DE doen ze vaak jaarlijks een echo van je borsten en je baarmoeder/eierstokken.

IMANDRA

Berichten: 9823
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 15:02

hahahatsjoe schreef:
Dit ook. En verder ga ik hier niets posten, dat heeft totaal geen zin aangezien ik de grOte vaccinprOmOtOr (en een ander waarvan je hetzelfde zou kunnen zeggen) alweer langs zag komen.


Vaccinpromotor, really :') ?
Jammer dat je gelijk naar dit soort semi-persoonlijker sneren uitwijkt in plaats van gewoon op de inhoud reageren.

Zonnetje81 schreef:
Nee, het is beste en slechte zaak je kan zonder hpv virus op dit moment al slechte cellen hebben.
Die schieten er dan doorheen. Ik zou het logisch vinden als ze beiden bekeken maar dat is dus niet meer zo.

Vroeger was het: cellen bekijken en keken ze niet naar het virus.
Nu: kijken ze heb je hpv = ja = kijken naar de cellen.
hpv = nee = doen ze niks (zo heb ik het begrepen)

Maar volgens mij kan je zonder een actief virus dus nog steeds een probleem hebben.


Ah, ik vond het ook gek idd, maar zo te zien is de kans dat je baarmoederhalskanker hebt als je geen HPV-viruscellen hebt zeer klein.

https://www.thuisarts.nl/uitstrijkje-ba ... rus%20(HPV).

Kan me best voorstellen dat ze daarom niet verder naar de cellen kijken. Als je bij alle uitstrijkjes naar de cellen gaat kijken, kost dat natuurlijk ook veel meer geld. En als de kans zo klein is en er zijn geen andere indicatoren...

Bedoel, als je het zekere voor het onzekere wil nemen dan test je alles. Maar bij gebrek aan budget en mankracht kan ik me best indenken dat er zo'n overweging wordt gemaakt.

Edit: #spuitelf, wat sizzle zegt dus.

Spenk
Berichten: 21827
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 15:06

Dat is ook de reden waarom ze nu de zelfafnametest zo promoten. Omdat alle uitstrijkjes alleen nog maar onderzocht worden op hpv en dan is de zelftest daarin bewezen net zo betrouwbaar. Zo hopen ze dat meer vrouwen meedoen.

Uiteraard wanneer je dan hpv hebt moet je alsnog naar de huisarts maar dan is de noodzaak ook hoger.

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Re: Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 23:05

Is er bekend welke variant van de vaccinatie er gegeven wordt?
Er zijn volgens mij 3 verschillende vaccins die tegen verschillende typen van de HPV-virussen werken.

Ik heb in oktober mijn 3e vaccinatie gehaald (zelf besloten, dus ook zelf betaald) maar ik kreeg hierdoor wel de vaccinatie met bescherming tegen de meeste verschillende varianten, de gardasil 9.
In het maken van een beslissing kan dit misschien ook meewegen.

Westhof

Berichten: 2930
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-23 23:20

funnypony11 schreef:
Is er bekend welke variant van de vaccinatie er gegeven wordt?
Er zijn volgens mij 3 verschillende vaccins die tegen verschillende typen van de HPV-virussen werken.

Ik heb in oktober mijn 3e vaccinatie gehaald (zelf besloten, dus ook zelf betaald) maar ik kreeg hierdoor wel de vaccinatie met bescherming tegen de meeste verschillende varianten, de gardasil 9.
In het maken van een beslissing kan dit misschien ook meewegen.

Ik krijg Cervarix.

Wat ik zo lees op internet beschermt Gardasil 9 tegen meer typen baarmoederhalskanker dan Cervarix (90% vs. 74%). Daarnaast schijnt Gardasil ook te beschermen tegen genitale wratten en Cervarix niet.

Ik kon overigens niet kiezen welk vaccin ik krijg. Ben nu eigenlijk wel benieuwd of je nog kan “switchen” naar het andere vaccin.

Gaby
Berichten: 3403
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 14:13

Zonnetje81 schreef:
Citaat:
Door een handdoek te delen.


Van welke website/bron heb je?

Indien waar, dan ga ik nu dus een afspraak voor een prik maken .... -O- Kan niet levenslang fobisch gaan worden voor andermans handdoek.

Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 14:51


XiiaaooNaa

Berichten: 2866
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 14:58

Heb hetzelfde als jij TS, maar ik ga hem wel nemen.
De enige reden dat ik hem eerder niet nam is omdat hij toen nog te nieuw was en een vriendinnetje er wat last van had gekregen. Dus mn ouders wilde het toen niet.

Maar ik wil hem nu wel. Waarom? Tjaa meer waarom zou ik het nu niet doen, neem eigenlijk altijd alle prikken.
Heb niet echt een reden hahaha

Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 15:04

XiiaaooNaa schreef:
Heb hetzelfde als jij TS, maar ik ga hem wel nemen.
De enige reden dat ik hem eerder niet nam is omdat hij toen nog te nieuw was en een vriendinnetje er wat last van had gekregen. Dus mn ouders wilde het toen niet.

Maar ik wil hem nu wel. Waarom? Tjaa meer waarom zou ik het nu niet doen, neem eigenlijk altijd alle prikken.
Heb niet echt een reden hahaha


Het is ook nooit bewijsbaar hoeveel je er aan hebt maar doe je niks weet je zeker dat het niks doet.
Baat het niet dan schaadt het niet en alles wat het wel doet is meegenomen. Misschien die gedachte?

anjali
Berichten: 15184
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 18:32

Zonnetje81 schreef:
Gaby schreef:
Van welke website/bron heb je?

Indien waar, dan ga ik nu dus een afspraak voor een prik maken .... -O- Kan niet levenslang fobisch gaan worden voor andermans handdoek.


Ik zal het dadelijk even terug zoeken.

edit:

https://www.soaaids.nl/nl/alle-soas/hpv/hpv-wat-weet-je-over-deze-soa

Bedankt voor de link, ik heb het gelezen.Maar in dat artikel doen ze wel erg nonchalant over het toch hebben van sex als je het virus al hebt. Zelfs zonder condoom zou kunnen omdat bijna iedereen het toch al zou hebben! Nou dank je zeg. Dat kan echt niet. Ik kende dus iemand in de vorige eeuw die het had en die moest al zijn sexpartners waarschuwen. En hij zelf moest een operatieve behandeling ondergaan.Over hoe het zit met besmetten via een handdoek ,dat vermeldt het artikel wel maar ze leggen het niet uit.Ik ben vanmorgen ergens buitenshuis naar het toilet geweest en ik heb mijn handen na het wassen maar aan w.c-papier afgedroogd i.p.v. aan de aanwezige handdoek...

Tanya
Berichten: 10084
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 19:41

anjali schreef:
Bedankt voor de link, ik heb het gelezen.Maar in dat artikel doen ze wel erg nonchalant over het toch hebben van sex als je het virus al hebt. Zelfs zonder condoom zou kunnen omdat bijna iedereen het toch al zou hebben! Nou dank je zeg. Dat kan echt niet. Ik kende dus iemand in de vorige eeuw die het had en die moest al zijn sexpartners waarschuwen. En hij zelf moest een operatieve behandeling ondergaan.Over hoe het zit met besmetten via een handdoek ,dat vermeldt het artikel wel maar ze leggen het niet uit.Ik ben vanmorgen ergens buitenshuis naar het toilet geweest en ik heb mijn handen na het wassen maar aan w.c-papier afgedroogd i.p.v. aan de aanwezige handdoek...

Wat ze denk ik bedoelen is dat je met condoom gebruik niet gaat voorkomen dat iemand alsnog HPV krijgt. Dus dat je daarvoor de condooms niet hoeft te pakken. Uiteraard is het wel verstandig voor andere dingen… andere soa’s, zwangerschappen..

Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 20:21

Heeel veel mensen hebben het wel of ooit gehad en je kan het niet voorkomen. Het is geen soa wat je moet vernoemen anders kan je 3 jaar geen sex hebben tot het weg is en mannen kunnen het ook dragen en je weer geven. Dus ik snap je berichtje niet.

En ik ga er vanuit zoals eerder gezegd dat als je een handdoek na het douchen deelt met je partner of scharrel of ouders. (Niet dat ik dat zou doen maar je hebt mensen…..)

Faelynn

Berichten: 3158
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 20:24

Ik heb niet alles doorgelezen, maar denk dat het een afweging is die je alleen zelf kan maken TS.
Ik heb de vaccinatie op mijn 12 of 13 wel gekregen, onder de beslissing van mijn ouders (begrijpelijk) Maar ben daarna helaas wel behoorlijk ziek geworden.
Ik ben van jong fit grietje, naar het eerste jaar ten tijde van de vaccinatie vrij ernstig ziek gegaan, non stop flauwvallen, misselijk geen energie, kon niet meer mee komen op school. Na een jaar zijn de ernstigste klachten over gegaan, maar ik heb sindsdien wel chronische vermoeidheid over gehouden.
Na 3 ziekenhuistrajecten, bloedwaardes, onderzoeken e.d. hebben ze nooit iets kunnen vinden dat in het boekje past, dus het is ook nooit erkend als een verschijnsel van deze vaccinatie, dat moet ik er wel bij zeggen, maar het is voor mij sinds die tijd wel flink bergafwaarts gegaan en ik kwam er jaaaaren later wel achter dat er meerdere mensen waren die achteraf deze klachten hadden. Toeval? Dat zullen we nooit weten. Als ik het toen aan elkaar gelinkt had, had er misschien gerichter onderzoek gedaan kunnen worden, maar daar hebben we nu niks meer aan natuurlijk, we hebben het destijds afgescheept op de pubertijd :+ Pas toen ik wat ouder werd en de klachten bleven, zijn we verder gaan kijken.

Inmiddels gaat het overigens goed met mij hoor, heb de laatste jaren geleerd hoe ik er mee om moet gaan, alleen het is wel een lange weg geweest zo er op terug kijkende. Wat ik vooral wil zeggen:
Doe vooral waar je jezelf goed bij voelt, weeg de voors en tegens tegen elkaar af. Maak niet het besluit op basis van "nu kan het nog gratis" maar vooral omdat je er achter staat :j
Waarbij ik voorheen tegen een vaccinatie aankeek als altijd een win situatie en waarom zou je niet. Lees ik mij nu iets beter in voor ik een keuze maak en kijk ook of er eventuele andere opties zijn of wat het risico is bijvoorbeeld :j