Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 17:56

Ik heb ooit gelezen dat nonnen en vrouwen van besneden mannen geen baarmoederhalskanker zouden krijgen.

Suzanne F.

Berichten: 49327
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 18:01

anjali schreef:
Ik heb ooit gelezen dat nonnen en vrouwen van besneden mannen geen baarmoederhalskanker zouden krijgen.


Hm dat lijkt mij een fabeltje. De nonnen zullen geen HPV kunnen krijgen (dat is iets anders dan geen baarmoederhalskanker kunnen krijgen) maar besnijdenis heeft geen invloed dacht ik op het virus. Dus lijkt mij onzin.

IMANDRA

Berichten: 9813
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 18:16

pmarena schreef:
Ik denk dat dat ook vaak het probleem is bij vaccinaties: wanneer iemand daar raar (of voor de prikkende machten onwenselijk...) op reageert dan wordt er wel alles uit de kast gehaald om te zeggen "het is niet zeker dat het van de prik komt, deze verschijnselen zie je ook bij mensen die geen prik gehaald hebben, er zijn honderdduizenden gevaccineerden die hier geen last van hebben dus het zal wel toeval zijn".

Nee niet mee eens. Dit is gewoon een hele bekende "bijwerking" waar wereldwijd flink onderzoek naar is gedaan, maar nooit een verband is gevonden. Gezien er mensen in dit topic de prik overwegen is dat belangrijke informatie om te delen als reactie op mensen die aangeven een verband te zien.

Dat verband is er simpelweg niet, hoe toevallig het ook lijkt.

Heeft iemand aangegeven dat diegene er ineens puistjes van heeft gekregen (dus A) op individueel niveau en B) niet onderzocht) zou ik persoonlijk ook nooit zo stellig reageren, want dan weet je inderdaad niet zeker of het toeval is.

pmarena schreef:
En die kans bestaat natuurlijk dat het zo is :j

In dit geval: nee. Die kans is er niet.

pmarena schreef:
Maar ik vind het nogal makkelijk gezegd altijd. Je zal maar net die ene zijn bij wie het fout valt....
dat is toch ontzettend vervelend en als toetje er bovenop wordt het dan ook niet gewaardeerd wanneer je aangeeft dat de klachten toch wel echt heel duidelijk begonnen na het nemen van die prik.

'Makkelijk gesteld'? Nee, ik vind er niks makkelijks aan. Er is zo veel geld, tijd en mankracht ingezet om dit te onderzoeken. Dus makkelijk gesteld is niet correct, als je het mij vraagt.

Overigens zie je mij ook nergens stellen dat zoiets niet aangekaart mag worden. Maar als je zo'n vermoeden aankaart en het klopt feitelijk niet (waar bewijs voor is), dan mag er best een (nette!) tegenreactie gegeven worden.

pmarena schreef:
Zoals veel anderen een lichte reactie hebben die wel erkend wordt als veroorzaakt door een vaccinatie, maar als jij net die pechvogel bent waarbij die reactie in overdrive schiet, dan wordt het ineens afgedaan als "je trekt conclusies die er niet zijn". Lekker makkelijk :(:)

Terwijl het toch best realistisch is om aan te nemen dat niet ieder lijf hetzelfde reageert en medicatie soms ook een te grote respons van een individueel lichaam in gang kan zetten....


Een lichte reactie is toch compleet iets anders dan een chronische, zware reactie zoals beschreven, waar nota bene zo veel onderzoek naar is gedaan? Ja, in dit geval wordt aangekaart dat er conclusies worden getrokken die niet gebaseerd zijn op feiten. Omdat dat feitelijk ook gewoon is. Dat doet niks af aan hoe vervelend het is dat iemand chronische vermoeidheid oploopt, daarmee moet leven. Dat ik het snap dat mensen een verband met de vaccinatie zien. Maar zo'n conclusie hier delen maakt wél uit als het onderwerp is 'moet ik de HPV vaccinatie gaan halen of niet'.

Of moeten zulke dingen in jouw optiek maar zonder (net!) weerwoord gepost moeten worden, met als gevolg dat mensen mogelijk de vaccinatie niet halen omdat ze bang zijn voor een bijwerking die bewezen niet door de vaccinatie veroorzaakt wordt? Dus feitelijk meer risico lopen omdat ze misinformatie of foute conclusies van random vreemden op Bokt geloven?

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 18:19

Suzanne F. schreef:
anjali schreef:
Ik heb ooit gelezen dat nonnen en vrouwen van besneden mannen geen baarmoederhalskanker zouden krijgen.


Hm dat lijkt mij een fabeltje. De nonnen zullen geen HPV kunnen krijgen (dat is iets anders dan geen baarmoederhalskanker kunnen krijgen) maar besnijdenis heeft geen invloed dacht ik op het virus. Dus lijkt mij onzin.

Jawel omdat ,hoe moet ik het netjes zeggen, bij onbesneden mannen vuil onder de ....kan zitten waar dan het virus in zou kunnen zitten.

Janneke2

Berichten: 22809
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 18:52

Citaat:
Ik heb ooit gelezen dat nonnen en vrouwen van besneden mannen geen baarmoederhalskanker zouden krijgen.

Citaat:
Hm dat lijkt mij een fabeltje. De nonnen zullen geen HPV kunnen krijgen (dat is iets anders dan geen baarmoederhalskanker kunnen krijgen) maar besnijdenis heeft geen invloed dacht ik op het virus. Dus lijkt mij onzin.
Citaat:
Jawel omdat ,hoe moet ik het netjes zeggen, bij onbesneden mannen vuil onder de ....kan zitten waar dan het virus in zou kunnen zitten.


Ik heb het ook zo geleerd.
Onder andere Joodse vrouwen krijgen al tientallen jaren significant weinig bmh kanker.

Voor wie met een onbesneden meneer vrijt: laat je partner(s) zich netjes wassen onder de voorhuid.

pmarena

Berichten: 48217
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 18:56

IMANDRA schreef:
pmarena schreef:
En die kans bestaat natuurlijk dat het zo is :j

In dit geval: nee. Die kans is er niet.


Eh Imandra, je verdraait mijn woorden op nogal een belangrijke manier hier -O-
Wat ik schrijf, is namelijk het volgende:

pmarena schreef:
Ik denk dat dat ook vaak het probleem is bij vaccinaties: wanneer iemand daar raar (of voor de prikkende machten onwenselijk...) op reageert dan wordt er wel alles uit de kast gehaald om te zeggen "het is niet zeker dat het van de prik komt, deze verschijnselen zie je ook bij mensen die geen prik gehaald hebben, er zijn honderdduizenden gevaccineerden die hier geen last van hebben dus het zal wel toeval zijn".

En die kans bestaat natuurlijk dat het zo is :j


Wanneer jij zegt dat die kans niet bestaat (de kans dat het toeval is) zeg je dus eigenlijk dat het géén toeval zal zijn ofwel dat volgens jou de klachten wèl door de prik komen....en gezien hoe jij altijd achter het RIVM e.d. staat lijkt dat me niet wat je bedoelt :=

Ik vind het alleen maar goed wanneer niet alleen het officiële Hallelujah verhaal verteld wordt maar dat ook gewoon echte mensen hun ervaring vertellen zodat de lezer er wel nog even aan herinnert wordt dat mensen die de prik graag wilden, er toch spijt van hebben gekregen om welke reden dan ook.

Dan kan je gerust stellen dat de officiële lezing is dat dit probleem "niet gevonden" is (imo iets anders dan dat het niet bestaat trouwens...) maar om nu keihard te zeggen dat iemand het helemaal verkeerd ziet en het echt-echt-echt niet door die prik gekomen kan zijn in dat individuele geval vind ik ook een mate van stelligheid die niet helemaal fair is.

Net zoals het idee van "baat het niet dan schaadt het niet" best een beetje tegengas mag krijgen want vrijwel elke vorm van medicatie kan verkeerd vallen. Dus mensen wèl de prik laten halen door te zeggen dat ze er echt geen spijt van zullen krijgen, vind ik persoonlijk ook niet helemaal ethisch want er zijn dus mensen die er wèl spijt van hebben. En dat mag óók best genoemd en gerespecteerd worden :)

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 18:59

Ik zit te denken om hem tegen betaling te halen, maar dan moet ik misschien eerst weten of ik nu hpv-vrij ben.

pmarena

Berichten: 48217
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 19:02

Nouja als je hem graag wilt....en ze zeggen dat het ook nog gunstig kan zijn als je HPV of zelfs meer hebt.... dan kan je hem toch sowieso halen? :)

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 19:11

_Christina schreef:
Huh.. er stond hier gisteravond nog een post over de verschillende varianten, waar is die heen? :(
Ik was wel benieuwd of er tegenwoordig tegen meer varianten wordt gevaccineerd? Destijds was dat maar tegen 1 of 2 varianten, waarbij de kans dat je het kreeg vrij laag was en dat je er ziek van werd minder dan 1% of misschien zelfs 0.1% (er heeft vast niemand meer zo'n flyer van toen?). Althans wat ik mij ervan herinner was de doorgerekende bottomline dat de kans er kanker van te krijgen extreem laag was en daarom niet gevaccineerd. Naast dat je nog maagd moest zijn, maar als dat intussen geen vereiste meer is en meer (kansrijkere) varianten in het vaccin zitten, is het nog wel interessant!
Al ben ik ook benieuwd waarop ze de leeftijdsgrens hebben bepaald, als je nu als volwassene alsnog de enting mag halen, waarom is dat beperkt tot de leeftijd van 27? Daarna heb je geen seks meer of maakt het niet meer uit als je ziek wordt? :?


Er zijn inderdaad 3 verschillende soorten vaccins die tegen verschillende HPV varianten beschermen. Ik ben afgelopen jaar 3x gevaccineerd met Gardasil 9. Die beschermt tegen 9 varianten.

Op deze website kun je de verschillen zien:
https://lci.rivm.nl/richtlijnen/hpv-vac ... traliseren.

Janneke2

Berichten: 22809
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 19:14

Uit 'Medisch Contact'
https://www.medischcontact.nl/nieuws/la ... inatie.htm
"de vaccins bieden bescherming tegen twee, vier of negen varianten, dus zelfs als er wel één HPV-variant aantoonbaar is, biedt een vaccin nog altijd bescherming tegen de andere varianten."

Het kan dus zin hebben om eerst even te checken of je een virusvariant aan boord hebt.

leeslampje

Berichten: 1120
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 19:17

funnypony11 schreef:
Ik zou het zeker doen.

Afgelopen jaar heb ik er zelf voor gekozen om de HPV vaccinatie te halen (ben 29), ik heb hem op jongere leeftijd niet gehad.
Ik moest hem wel zelf betalen en was erg duur. 3x een vaccinatie van 175 euro...
Maar ik heb er uitgebreid overleg over gehad met de huisarts en de GGD, het is een super veilig vaccin en de voordelen ervan zijn enorm. Zeker als je weinig seksuele partners hebt gehad.

Het feit dat ze hem nu ook gaan geven aan mensen die wat ouder zijn zegt denk ik ook veel.

Zijn de 3 vaccinaties nodig om het vaccin te laten werken? En hoe lang zit er ongeveer tussen?

Ik overweeg ‘m ook te halen, maar hik nog op tegen de kosten. Maar ja, je gezondheid is ook wat waard…

IMANDRA

Berichten: 9813
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 20:03

pmarena schreef:
Eh Imandra, je verdraait mijn woorden op nogal een belangrijke manier hier -O-
Wat ik schrijf, is namelijk het volgende:

Wanneer jij zegt dat die kans niet bestaat (de kans dat het toeval is) zeg je dus eigenlijk dat het géén toeval zal zijn ofwel dat volgens jou de klachten wèl door de prik komen....en gezien hoe jij altijd achter het RIVM e.d. staat lijkt dat me niet wat je bedoelt :=

Ik vind het alleen maar goed wanneer niet alleen het officiële Hallelujah verhaal verteld wordt maar dat ook gewoon echte mensen hun ervaring vertellen zodat de lezer er wel nog even aan herinnert wordt dat mensen die de prik graag wilden, er toch spijt van hebben gekregen om welke reden dan ook.

Dan kan je gerust stellen dat de officiële lezing is dat dit probleem "niet gevonden" is (imo iets anders dan dat het niet bestaat trouwens...) maar om nu keihard te zeggen dat iemand het helemaal verkeerd ziet en het echt-echt-echt niet door die prik gekomen kan zijn in dat individuele geval vind ik ook een mate van stelligheid die niet helemaal fair is.

Net zoals het idee van "baat het niet dan schaadt het niet" best een beetje tegengas mag krijgen want vrijwel elke vorm van medicatie kan verkeerd vallen. Dus mensen wèl de prik laten halen door te zeggen dat ze er echt geen spijt van zullen krijgen, vind ik persoonlijk ook niet helemaal ethisch want er zijn dus mensen die er wèl spijt van hebben. En dat mag óók best genoemd en gerespecteerd worden :)


Oké, wbt. die kans heb ik inderdaad fout gelezen. Maar denk dat het punt van mijn reactie wel overkomt.

Het probleem met die ervaring is dat deze niet strookt met de werkelijkheid. En dus, door die zonder weerwoord te laten staan, loop je het risico dat mensen afgeschrikt worden door een reden die eigenlijk geen reden is. Ik geloof best dat die mensen spijt hebben en dat zo voelen, maar die spijt is niet onderbouwd door de werkelijkheid. Moeten mensen vanwege zo'n reden dan maar meer kans lopen op baarmoederhalskanker?

Voor de volle 100% zeker kan je het niet stellen, maar voor deze 'bijwerking' is dusdanig veel en grootschalig onderzoek ingesteld dat je toch met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan stellen dat dit, ook in dit individuele geval, niet veroorzaakt wordt door het vaccin. Gezien alle onderzoeken die zijn geweest (dus de hoeveelheid, maar ook methodes die zijn gebruikt, en vanuit verschillende landen etc) is die stelligheid in mijn ogen wel terecht. Hooguit zou je kunnen stellen dat de immuunreactie een kettingreactie heeft veroorzaakt in het lichaam, waardoor die vermoeidheid is gaan uiten. Maar een verkoudheid of griep in plaats van het vaccin had het in dat geval ook veroorzaakt gezien die ook immuunrespons genereren: dus het vaccin is, hoewel aanleiding, niet de oorzaak.

Ik snap wat je bedoelt met je reactie op 'baat het niet dan schaad het niet', maar algemeen genomen geldt die regel hier wel. Slechts in uitzonderlijke, zeldzame gevallen is er daadwerkelijk schade. Ja, de kans is aanwezig, maar nogmaals: globaal gezien geldt die stelling wel. En als je de kans vergelijkt op die schade t.o.v. van de flink verminderde kans op baarmoederhalskanker... dat is wel een afweging die ik zou maken. en velen met mij: ik durf best te wedden dat 99,9% geen spijt krijgt door toch gekregen bijwerkingen. Maar to each their own, en ik respecteer een andere keuze dan de mijne ook echt wel. Maar dat wil niet zeggen dat ik geen tegengas geef op stellingen of aannames die niet kloppen. In mijn ogen zijn dat twee andere dingen.

Tanya
Berichten: 10084
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 21:02

Ik heb vandaag mijn HA gevraagd om recept voor me te maken. Kan het ook zelf uitschrijven maar leek me wel handig als hij het ook weet :j
Dus binnenkort ook maar eens de eerste vaccinatie laten zien :D blij met de keuze om het toch te doen ondanks de prijs (150 euro per vaccin X 3)

Yessy

Berichten: 23035
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 21:16

Suzanne F. schreef:
anjali schreef:
Ik heb ooit gelezen dat nonnen en vrouwen van besneden mannen geen baarmoederhalskanker zouden krijgen.


Hm dat lijkt mij een fabeltje. De nonnen zullen geen HPV kunnen krijgen (dat is iets anders dan geen baarmoederhalskanker kunnen krijgen) maar besnijdenis heeft geen invloed dacht ik op het virus. Dus lijkt mij onzin.

Besneden mannen hebben minder risico op seksuele transmissie van hiv dus ik kan me voorstellen dat dat ook voor hpv geldt. Maar minder staat niet gelijk aan geen dus ik zou het niet als alternatief voor vaccineren zien.

_Christina

Berichten: 1493
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 00:45

funnypony11 schreef:
_Christina schreef:
Huh.. er stond hier gisteravond nog een post over de verschillende varianten, waar is die heen? :(
Ik was wel benieuwd of er tegenwoordig tegen meer varianten wordt gevaccineerd? Destijds was dat maar tegen 1 of 2 varianten, waarbij de kans dat je het kreeg vrij laag was en dat je er ziek van werd minder dan 1% of misschien zelfs 0.1% (er heeft vast niemand meer zo'n flyer van toen?). Althans wat ik mij ervan herinner was de doorgerekende bottomline dat de kans er kanker van te krijgen extreem laag was en daarom niet gevaccineerd. Naast dat je nog maagd moest zijn, maar als dat intussen geen vereiste meer is en meer (kansrijkere) varianten in het vaccin zitten, is het nog wel interessant!
Al ben ik ook benieuwd waarop ze de leeftijdsgrens hebben bepaald, als je nu als volwassene alsnog de enting mag halen, waarom is dat beperkt tot de leeftijd van 27? Daarna heb je geen seks meer of maakt het niet meer uit als je ziek wordt? :?


Er zijn inderdaad 3 verschillende soorten vaccins die tegen verschillende HPV varianten beschermen. Ik ben afgelopen jaar 3x gevaccineerd met Gardasil 9. Die beschermt tegen 9 varianten.

Op deze website kun je de verschillen zien:
https://lci.rivm.nl/richtlijnen/hpv-vac ... traliseren.

Janneke2 schreef:
Uit 'Medisch Contact'
https://www.medischcontact.nl/nieuws/la ... inatie.htm
"de vaccins bieden bescherming tegen twee, vier of negen varianten, dus zelfs als er wel één HPV-variant aantoonbaar is, biedt een vaccin nog altijd bescherming tegen de andere varianten."

Het kan dus zin hebben om eerst even te checken of je een virusvariant aan boord hebt.

Bedankt!

pmarena

Berichten: 48217
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 08:00

IMANDRA schreef:
pmarena schreef:
Eh Imandra, je verdraait mijn woorden op nogal een belangrijke manier hier -O-
Wat ik schrijf, is namelijk het volgende:

Wanneer jij zegt dat die kans niet bestaat (de kans dat het toeval is) zeg je dus eigenlijk dat het géén toeval zal zijn ofwel dat volgens jou de klachten wèl door de prik komen....en gezien hoe jij altijd achter het RIVM e.d. staat lijkt dat me niet wat je bedoelt :=

Ik vind het alleen maar goed wanneer niet alleen het officiële Hallelujah verhaal verteld wordt maar dat ook gewoon echte mensen hun ervaring vertellen zodat de lezer er wel nog even aan herinnert wordt dat mensen die de prik graag wilden, er toch spijt van hebben gekregen om welke reden dan ook.

Dan kan je gerust stellen dat de officiële lezing is dat dit probleem "niet gevonden" is (imo iets anders dan dat het niet bestaat trouwens...) maar om nu keihard te zeggen dat iemand het helemaal verkeerd ziet en het echt-echt-echt niet door die prik gekomen kan zijn in dat individuele geval vind ik ook een mate van stelligheid die niet helemaal fair is.

Net zoals het idee van "baat het niet dan schaadt het niet" best een beetje tegengas mag krijgen want vrijwel elke vorm van medicatie kan verkeerd vallen. Dus mensen wèl de prik laten halen door te zeggen dat ze er echt geen spijt van zullen krijgen, vind ik persoonlijk ook niet helemaal ethisch want er zijn dus mensen die er wèl spijt van hebben. En dat mag óók best genoemd en gerespecteerd worden :)


Oké, wbt. die kans heb ik inderdaad fout gelezen. Maar denk dat het punt van mijn reactie wel overkomt.

Het probleem met die ervaring is dat deze niet strookt met de werkelijkheid. En dus, door die zonder weerwoord te laten staan, loop je het risico dat mensen afgeschrikt worden door een reden die eigenlijk geen reden is. Ik geloof best dat die mensen spijt hebben en dat zo voelen, maar die spijt is niet onderbouwd door de werkelijkheid. Moeten mensen vanwege zo'n reden dan maar meer kans lopen op baarmoederhalskanker?

Voor de volle 100% zeker kan je het niet stellen, maar voor deze 'bijwerking' is dusdanig veel en grootschalig onderzoek ingesteld dat je toch met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan stellen dat dit, ook in dit individuele geval, niet veroorzaakt wordt door het vaccin. Gezien alle onderzoeken die zijn geweest (dus de hoeveelheid, maar ook methodes die zijn gebruikt, en vanuit verschillende landen etc) is die stelligheid in mijn ogen wel terecht. Hooguit zou je kunnen stellen dat de immuunreactie een kettingreactie heeft veroorzaakt in het lichaam, waardoor die vermoeidheid is gaan uiten. Maar een verkoudheid of griep in plaats van het vaccin had het in dat geval ook veroorzaakt gezien die ook immuunrespons genereren: dus het vaccin is, hoewel aanleiding, niet de oorzaak.

Ik snap wat je bedoelt met je reactie op 'baat het niet dan schaad het niet', maar algemeen genomen geldt die regel hier wel. Slechts in uitzonderlijke, zeldzame gevallen is er daadwerkelijk schade. Ja, de kans is aanwezig, maar nogmaals: globaal gezien geldt die stelling wel. En als je de kans vergelijkt op die schade t.o.v. van de flink verminderde kans op baarmoederhalskanker... dat is wel een afweging die ik zou maken. en velen met mij: ik durf best te wedden dat 99,9% geen spijt krijgt door toch gekregen bijwerkingen. Maar to each their own, en ik respecteer een andere keuze dan de mijne ook echt wel. Maar dat wil niet zeggen dat ik geen tegengas geef op stellingen of aannames die niet kloppen. In mijn ogen zijn dat twee andere dingen.


Je laatste stuk vind ik vrij realistisch, met bewoordingen die ik even onderstreept heb +:)+

Hierin hou je gewoon netjes de optie open dat het inderdaad in een ongelukkig geval wel eens zou kunnen zijn, dat zo'n prik verkeerd valt. Waarom in hemelsnaam, zou je dan ook iets kwetsends als dit zeggen:

IMANDRA schreef:
Het probleem met die ervaring is dat deze niet strookt met de werkelijkheid.


Besef je wel hoe arrogant en kleinerend dat overkomt, dat je wel even voor een ander bepaalt dat haar ervaring niet waar is, dat jij het wel even beter weet.... :?

Wil je dat mensen de vaccinatie gaan halen, wees dan gewoon eerlijk want als je de suggestie wekt dat een minder Hallelujah verhaal er niet mag zijn, dan gaan er altijd mensen verder op zoek (naar de andere kant van het verhaal, dat er bijna altijd is) en heb je kans dat ze bij allerlei rare onzin terecht komen.

I.m.o. bereik je veel meer door je te houden bij het verhaal dat de kans erg klein is dat mensen spijt krijgen en dat risico niet opweegt tegen de bescherming die de vaccinatie waarschijnlijk zal gaan bieden.

Overigens als je het over de vermoeidheid hebt die mensen melden als door hen ervaren mogelijk gevolg van deze prik: die bijwerking staat gewoon genoemd in de Patiëntenbijsluiter, zie blz. 7 hier in het geval van Gardasil 9: https://www.ema.europa.eu/en/documents/ ... ion_nl.pdf


Afbeelding


Pyrexie (koorts) en vermoeidheid met als incidentie "vaak".... waarom dan zo hakken op mensen die vertellen dat, wanneer ze dat zagen bij klasgenootjes, het toch wel een beetje spannend vonden worden.... en lopen roepen dat dit niet waar is -O-

Ik ga er vanuit dat deze koorts en vermoeidheid normaal gesproken van korte duur zijn, maar het lijkt me onnodig om te gaan suggereren dat het onmogelijk is dat het bij een pechvogel (veel) langer kan blijven hangen. Het lijkt me zinvol om de mogelijkheid open te houden dat iemand het gewoon wèl bij het rechte eind heeft, als ze zegt dat ze direct na de prik koorts kreeg, erg moe werd en die vermoeidheid heel lang is blijven hangen of eigenlijk niet meer helemaal weg gegaan is.

Gelukkig waarschijnlijk een hele kleine kans dat iemand dit overkomt, maar zeggen dat het niet zo kan zijn bij iemand die het zelf meegemaakt heeft dat is echt heel kwetsend :(:)

[edit] printscreentje toegevoegd

SnuitjeLove
Berichten: 1087
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 09:55

Ik vind dat je het heel mooi verwoord pmarena. Ik was gaan meelezen en schrijven in dit topic, omdat ik twijfelde. Voor nu merk ik dat ik steeds meer naar niet vaccineren neig. Ik ga denk ik even stoppen met meelezen en het laten rusten, want ik merk dat ik erg beinvloedbaar ben door de welles en nietes discussie. Ik heb nog een half jaar om mijn beslissing te maken en ga er voor de zomer even opniew over nadenken. Wellicht dat ik dan hier om ervaringen kom vragen bij mensen die de prik wel gehaald hebben of dat er meer wordt verteld in de media.

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 10:21

SnuitjeLove schreef:
Ik vind dat je het heel mooi verwoord pmarena. Ik was gaan meelezen en schrijven in dit topic, omdat ik twijfelde. Voor nu merk ik dat ik steeds meer naar niet vaccineren neig. Ik ga denk ik even stoppen met meelezen en het laten rusten, want ik merk dat ik erg beinvloedbaar ben door de welles en nietes discussie. Ik heb nog een half jaar om mijn beslissing te maken en ga er voor de zomer even opniew over nadenken. Wellicht dat ik dan hier om ervaringen kom vragen bij mensen die de prik wel gehaald hebben of dat er meer wordt verteld in de media.

Je zou ook kunnen besluiten om heel kieskeurig te zijn in je sexleven. Dan wordt de kans op besmetting in elk geval kleiner. Echter het probleem is dat je sex doet met een ander en wat die verder doet of gedaan heeft daarmee kun jij besmet worden, en je weet het vaak niet van die ander. Daarom vind ik echt dat iedereen die weet dat hij\zij een soa heeft, HPV of iets anders, dat eerlijk moet communiceren met een mogelijke partner. Dat doet men vaak niet uit angst dat die ander dan afhaakt.Maar sex zou iets met liefde te maken moeten hebben en als je liefde voor iemand voelt wil je die niet besmetten.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 10:26

anjali schreef:
Maar sex zou iets met liefde te maken moeten hebben en als je liefde voor iemand voelt wil je die niet besmetten.

Van wie moet dat? Voor veel mensen bestaat daar een zekere koppeling tussen, maar de noodzaak is er niet automatisch.

IMANDRA

Berichten: 9813
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 10:34

pmarena schreef:
Je laatste stuk vind ik vrij realistisch, met bewoordingen die ik even onderstreept heb +:)+

Hierin hou je gewoon netjes de optie open dat het inderdaad in een ongelukkig geval wel eens zou kunnen zijn, dat zo'n prik verkeerd valt.


Je hoort mij niet zeggen dat een prik niet (ernstig) verkeerd kan vallen, in zeer zeldzame gevallen. Denk bijv. aan een allergische reactie. Het gaat echter specifiek om de "bijwerking" chronische vermoeidheid. En die bijwerking is gewoon onderzocht en daar doel ik dan ook op.

pmarena schreef:
Waarom in hemelsnaam, zou je dan ook iets kwetsends als dit zeggen:

IMANDRA schreef:
Het probleem met die ervaring is dat deze niet strookt met de werkelijkheid.


Besef je wel hoe arrogant en kleinerend dat overkomt, dat je wel even voor een ander bepaalt dat haar ervaring niet waar is, dat jij het wel even beter weet.... :?

Dit gaat specifiek over de ervaring dat iemand een verband ziet tussen chronische vermoeidheid en het vaccin. Nogmaals: dat is gewoon onderzocht dus mijn statement is gewoon feitelijk.

En ervaring dat je bijv. even moe bent geweest, daar zou ik nooit van zeggen dat dit niet klopt.

pmarena schreef:
Wil je dat mensen de vaccinatie gaan halen, wees dan gewoon eerlijk want als je de suggestie wekt dat een minder Hallelujah verhaal er niet mag zijn, dan gaan er altijd mensen verder op zoek (naar de andere kant van het verhaal, dat er bijna altijd is) en heb je kans dat ze bij allerlei rare onzin terecht komen.

I.m.o. bereik je veel meer door je te houden bij het verhaal dat de kans erg klein is dat mensen spijt krijgen en dat risico niet opweegt tegen de bescherming die de vaccinatie waarschijnlijk zal gaan bieden.

Ik ben eerlijk. Er is geen verband tussen chronische vermoeidheid en het HPV vaccin dus een statement dat deze verband houden klopt niet, en er is een kleine kans dat je bijwerkingen krijgt van het vaccin, en een nog veel meer kleinere kans om ernstige bijwerkingen te ervaren.

pmarena schreef:
Overigens als je het over de vermoeidheid hebt die mensen melden als door hen ervaren mogelijk gevolg van deze prik: die bijwerking staat gewoon genoemd in de Patiëntenbijsluiter, zie blz. 7 hier in het geval van Gardasil 9: https://www.ema.europa.eu/en/documents/ ... ion_nl.pdf

[ [url=m/piAtob.jpg]Afbeelding[/url] ]

Pyrexie (koorts) en vermoeidheid met als incidentie "vaak".... waarom dan zo hakken op mensen die vertellen dat, wanneer ze dat zagen bij klasgenootjes, het toch wel een beetje spannend vonden worden.... en lopen roepen dat dit niet waar is -O-

Dit is vermoeidheid. Dat is écht wat anders dan chronische vermoeidheid, waar ik het over heb.

pmarena schreef:
Ik ga er vanuit dat deze koorts en vermoeidheid normaal gesproken van korte duur zijn, maar het lijkt me onnodig om te gaan suggereren dat het onmogelijk is dat het bij een pechvogel (veel) langer kan blijven hangen. Het lijkt me zinvol om de mogelijkheid open te houden dat iemand het gewoon wèl bij het rechte eind heeft, als ze zegt dat ze direct na de prik koorts kreeg, erg moe werd en die vermoeidheid heel lang is blijven hangen of eigenlijk niet meer helemaal weg gegaan is.

Gelukkig waarschijnlijk een hele kleine kans dat iemand dit overkomt, maar zeggen dat het niet zo kan zijn bij iemand die het zelf meegemaakt heeft dat is echt heel kwetsend :(:)

[edit] printscreentje toegevoegd

Wellicht wat langer hangen (en dan heb ik het over weken, niet maanden/jaren), maar geen sprake van chronische vermoeidheid. Gezien al het onderzoek acht ik de kans nihil dat de ervaring dat de chronische vermoeidheid door specifiek het HPV vaccin komt strookt met de feiten/werkelijkheid.


En kijk: jouw gehamer op dat die (chronische) vermoeidheid (neem ik toch aan, want ik heb het puur en alleen over die bijwerking en jij blijft op die reacties reageren) toch wel eens door het vaccin zou kunnen komen (wat gewoon niet waar is) laat een twijfelaar al zeggen, 'nee, ik pak denk ik het vaccin niet'. Met als gevolg dat diegene hogere kans heeft om baarmoederhalskanker te krijgen door HPV. Even voor de duidelijkheid: dat iemand die keuze maakt heb ik niet zo'n probleem mee, iedereen mag gelukkig zelf kiezen in Nederland, maar ik vind het zo ontzettend jammer dat dit op basis is van informatie die gewoon niet klopt. Dan worden blijkbaar meningen van random vreemden op internet zonder medische achtergrond hoger gewaardeerd dan al het wereldwijde onderzoek wat is gedaan en de experts die er daadwerkelijk verstand van hebben.

Maargoed.

@Snuitjelove: als ik jou was zou ik de informatie van het RIVM eens lezen. Ze leggen veel uit, beantwoorden veel vragen en hebben onderzoek om hun antwoorden te onderbouwen. Succes met je keuze :)
https://www.rivm.nl/hpv-humaan-papillom ... inatie-hpv

pmarena

Berichten: 48217
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 10:40

Imandra, wij gaan het over dit onderwerp toch nooit 100% eens worden, en dat hoeft ook helemaal niet.
Ik laat het hier graag bij omdat ik gezegd heb wat ik vond dat gezegd moest worden. Steeds in cirkeltjes blijven praten in zo'n topic daar wordt niemand vrolijk van.

Tenzij er nog specifieke / nieuwe zaken langskomen waarvan ik denk dat er nog best een andere kant aan kan zitten die óók gehoord en benoemd mag worden, is wat mij betreft dit stukje wel klaar :)

Het lijkt mij zinvol, wanneer je twijfelt over een medicijn, vaccin, medische behandeling ofzo, dat je je niet laat leiden door de meest fanatieke schreeuwer(s) op een forum. Maar dat je van verschillende bronnen informatie tot je neemt. Waaronder RIVM, de bijsluiters van de fabrikant, en ook gebruikerservaringen. En deze op waarde probeert te schatten waardoor je een afweging kan maken of voor jou, in jouw situatie, de mogelijke voordelen ervan opwegen tegen de mogelijke nadelen :)

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 10:49

oomens schreef:
anjali schreef:
Maar sex zou iets met liefde te maken moeten hebben en als je liefde voor iemand voelt wil je die niet besmetten.

Van wie moet dat? Voor veel mensen bestaat daar een zekere koppeling tussen, maar de noodzaak is er niet automatisch.

Dan ga je dus extra risico lopen.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 11:05

anjali schreef:
Dan ga je dus extra risico lopen.

Nee, dat risico loop je niet doordat je seks wel of niet koppelt aan liefde.
Ook als je seks ziet als een simpele transactie, een gezamenlijke workout, een manier om minder gas te verstoken aan verwarming of een 'moetje' om een erfgenaam te produceren, dan nog staat of valt dat risico bij de maatregelen die je neemt en de open communicatie over bekende aandoeningen richting partner(s).

Faelynn

Berichten: 3152
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 11:06

Helemaal met je eens pmarena :j

SnuitjeLove
Berichten: 1087
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 11:36

anjali schreef:
Je zou ook kunnen besluiten om heel kieskeurig te zijn in je sexleven. Dan wordt de kans op besmetting in elk geval kleiner. Echter het probleem is dat je sex doet met een ander en wat die verder doet of gedaan heeft daarmee kun jij besmet worden, en je weet het vaak niet van die ander. Daarom vind ik echt dat iedereen die weet dat hij\zij een soa heeft, HPV of iets anders, dat eerlijk moet communiceren met een mogelijke partner. Dat doet men vaak niet uit angst dat die ander dan afhaakt.Maar sex zou iets met liefde te maken moeten hebben en als je liefde voor iemand voelt wil je die niet besmetten.


Als je mijn eerdere reacties had gelezen kun je zien dat ik een vaste partner (inmiddels 4jaar) heb, waarvan we hopelijk er vanuit gaan dat dat zo gaat blijven. Wisselende contacten zijn bij mij dus geen sprake van, daarnaast ben ik vorige jaar nog getest op HPV en was deze uitslag negatief.
Ik maak mij op dit moment dus geen zorgen.
Daarnaast weet ik vrijwel zeker dat wanneer ik nu buiten de leeftijdsgroep zou vallen en het vaccin zelf zou moeten betalen ik niet de noodzaak had gezien om deze te gaan halen. Ik weet het, klinkt naief maar ik ben student en heb dat geld gewoon niet. Omdat het nu dan gratis zou zijn vind ik niet gelijk een reden om het wel te gaan doen.

Ik lees mij zoals geadviseerd is in met verschillende bronnen zoals wetenschappelijke, maar ook het RIVM en gebruikerservaringen. Met die mix ben ik nu tot de conclusie gekomen bet vacin niet te nemen. Wellicht gaat mijn mening nog veranderen mochten er zich andere ontwikkelingen voortdoen.