Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15134
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 11:51

SnuitjeLove schreef:
anjali schreef:
Je zou ook kunnen besluiten om heel kieskeurig te zijn in je sexleven. Dan wordt de kans op besmetting in elk geval kleiner. Echter het probleem is dat je sex doet met een ander en wat die verder doet of gedaan heeft daarmee kun jij besmet worden, en je weet het vaak niet van die ander. Daarom vind ik echt dat iedereen die weet dat hij\zij een soa heeft, HPV of iets anders, dat eerlijk moet communiceren met een mogelijke partner. Dat doet men vaak niet uit angst dat die ander dan afhaakt.Maar sex zou iets met liefde te maken moeten hebben en als je liefde voor iemand voelt wil je die niet besmetten.


Als je mijn eerdere reacties had gelezen kun je zien dat ik een vaste partner (inmiddels 4jaar) heb, waarvan we hopelijk er vanuit gaan dat dat zo gaat blijven. Wisselende contacten zijn bij mij dus geen sprake van, daarnaast ben ik vorige jaar nog getest op HPV en was deze uitslag negatief.
Ik maak mij op dit moment dus geen zorgen.
Daarnaast weet ik vrijwel zeker dat wanneer ik nu buiten de leeftijdsgroep zou vallen en het vaccin zelf zou moeten betalen ik niet de noodzaak had gezien om deze te gaan halen. Ik weet het, klinkt naief maar ik ben student en heb dat geld gewoon niet. Omdat het nu dan gratis zou zijn vind ik niet gelijk een reden om het wel te gaan doen.

Ik lees mij zoals geadviseerd is in met verschillende bronnen zoals wetenschappelijke, maar ook het RIVM en gebruikerservaringen. Met die mix ben ik nu tot de conclusie gekomen bet vacin niet te nemen. Wellicht gaat mijn mening nog veranderen mochten er zich andere ontwikkelingen voortdoen.

Als jij HPV- vrij bent en je (monogame) partner ook, dan zul je het inderdaad niet kunnen oplopen. Dat handdoeken-verhaal van eerdere posts maakte me wel enigszins ongerust overigens en hoe zit het met bijv. saunabezoek?

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 11:55

SnuitjeLove schreef:
anjali schreef:
Je zou ook kunnen besluiten om heel kieskeurig te zijn in je sexleven. Dan wordt de kans op besmetting in elk geval kleiner. Echter het probleem is dat je sex doet met een ander en wat die verder doet of gedaan heeft daarmee kun jij besmet worden, en je weet het vaak niet van die ander. Daarom vind ik echt dat iedereen die weet dat hij\zij een soa heeft, HPV of iets anders, dat eerlijk moet communiceren met een mogelijke partner. Dat doet men vaak niet uit angst dat die ander dan afhaakt.Maar sex zou iets met liefde te maken moeten hebben en als je liefde voor iemand voelt wil je die niet besmetten.


Als je mijn eerdere reacties had gelezen kun je zien dat ik een vaste partner (inmiddels 4jaar) heb, waarvan we hopelijk er vanuit gaan dat dat zo gaat blijven. Wisselende contacten zijn bij mij dus geen sprake van, daarnaast ben ik vorige jaar nog getest op HPV en was deze uitslag negatief.
Ik maak mij op dit moment dus geen zorgen.
Daarnaast weet ik vrijwel zeker dat wanneer ik nu buiten de leeftijdsgroep zou vallen en het vaccin zelf zou moeten betalen ik niet de noodzaak had gezien om deze te gaan halen. Ik weet het, klinkt naief maar ik ben student en heb dat geld gewoon niet. Omdat het nu dan gratis zou zijn vind ik niet gelijk een reden om het wel te gaan doen.

Ik lees mij zoals geadviseerd is in met verschillende bronnen zoals wetenschappelijke, maar ook het RIVM en gebruikerservaringen. Met die mix ben ik nu tot de conclusie gekomen bet vacin niet te nemen. Wellicht gaat mijn mening nog veranderen mochten er zich andere ontwikkelingen voortdoen.


Ik heb op bokt wel eens iemand gelezen die in een vaste relatie zat dat hpv toch weer actief werd, dus ik weet niet hoe dat zit?

SnuitjeLove
Berichten: 1084
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 12:14

Maar dan zou het eerder moeten zijn aangetroffen lijkt mij, of dat er niet eerder op getest is tijdens het uitstrijkje zoals een aantal pagina's terug werd geschreven. Dan denkt iemand dus hpv vrij te zijn vanwege goede uitstrijkjes, maar blijkt iemand het dus wel te hebben.

anjali
Berichten: 15134
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 12:17

SnuitjeLove schreef:
Maar dan zou het eerder moeten zijn aangetroffen lijkt mij, of dat er niet eerder op getest is tijdens het uitstrijkje zoals een aantal pagina's terug werd geschreven. Dan denkt iemand dus hpv vrij te zijn vanwege goede uitstrijkjes, maar blijkt iemand het dus wel te hebben.

Of die partner had het.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 12:19

Nee, HPV kan jaren 'slapen' en dus niet te vinden zijn en dan weer actief worden.

anjali
Berichten: 15134
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 12:25

Urbanus schreef:
Nee, HPV kan jaren 'slapen' en dus niet te vinden zijn en dan weer actief worden.

Je bedoelt dus dat je het nooit meer helemaal kwijt kunt raken als je het eenmaal hebt? Is dat niet ook zo met het virus dat een koortslip veroorzaakt?

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 12:25

anjali schreef:
Urbanus schreef:
Nee, HPV kan jaren 'slapen' en dus niet te vinden zijn en dan weer actief worden.

Je bedoelt dus dat je het nooit meer helemaal kwijt kunt raken als je het eenmaal hebt? Is dat niet ook zo met het virus dat een koortslip veroorzaakt?


Ja met herpes is dit ook.

Janneke2

Berichten: 22781
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 12:27

Yessy schreef:
Besneden mannen hebben minder risico op seksuele transmissie van hiv dus ik kan me voorstellen dat dat ook voor hpv geldt. Maar minder staat niet gelijk aan geen dus ik zou het niet als alternatief voor vaccineren zien.

Klopt.

De waarneming dat onder andere Joodse vrouwen significant minder bmh kanker krijgen is ouder dan de hele aids-epidemie.

En degenen die Afrikaanse mannen besnijdenis voorstelden wisten dit.
'Het blijkt te werken' (maar die ivm hiv toch maar liefst een condoom).

Jildau

Berichten: 9410
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 13:03

Je kan elke week 10 sekspartners hebben en nooit ‘last krijgen van’ HPV en je kan 20 jaar getrouwd en monogaam zijn met 1 man en kanker krijgen door HPV.

Dus die adviezen dat je kritisch moet zijn op je bedpartners slaat nergens op.

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 13:09

Zelf
Jildau schreef:
Je kan elke week 10 sekspartners hebben en nooit ‘last krijgen van’ HPV en je kan 20 jaar getrouwd en monogaam zijn met 1 man en kanker krijgen door HPV.

Dus die adviezen dat je kritisch moet zijn op je bedpartners slaat nergens op.

Nee dat advies vind ik ook idioot. Maar het is natuurlijk wel zo dat hoe meer bedpartners je hebt, hoe hogere kans dat iemand HPV meedraagt. Dus dat is niet gek gedacht. Werkt hetzelfde voor andere SOA’s.
Maar de rare conclusies die Anjali eraan verbindt, dat je alleen seks moet hebben als er liefde bij zit en dat je heel kieskeurig moet gaan zijn om dit te voorkomen etc ben ik het absoluut niet mee eens. 90% (als ik me niet vergis) van alle mensen krijgt ooit HPV. Alleen de meeste mensen krijgen hier gelukkig geen afwijkende cellen etc van.

Suzanne F.

Berichten: 49278
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 13:16

Kan je eigenlijk je baby besmetten met HPV als je bevalt?

anjali
Berichten: 15134
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 13:33

Jildau schreef:
Je kan elke week 10 sekspartners hebben en nooit ‘last krijgen van’ HPV en je kan 20 jaar getrouwd en monogaam zijn met 1 man en kanker krijgen door HPV.

Dus die adviezen dat je kritisch moet zijn op je bedpartners slaat nergens op.

Lijkt me toch wel van invloed. Als zowel jij als je partner het beiden niet hebben en verder monogaam zijn dan krijgen jullie het allebei niet. Althans niet door sex. Bij Aids is het zo dat je het ook van een bloedtransfusie of vuile injectienaald kunt krijgen. Hoe dat bij HPV is weet ik niet, volgens mij is daar geen bloedcontact voor nodig.

Jildau

Berichten: 9410
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 14:08

anjali schreef:
Jildau schreef:
Je kan elke week 10 sekspartners hebben en nooit ‘last krijgen van’ HPV en je kan 20 jaar getrouwd en monogaam zijn met 1 man en kanker krijgen door HPV.

Dus die adviezen dat je kritisch moet zijn op je bedpartners slaat nergens op.

Lijkt me toch wel van invloed. Als zowel jij als je partner het beiden niet hebben en verder monogaam zijn dan krijgen jullie het allebei niet. Althans niet door sex. Bij Aids is het zo dat je het ook van een bloedtransfusie of vuile injectienaald kunt krijgen. Hoe dat bij HPV is weet ik niet, volgens mij is daar geen bloedcontact voor nodig.


Mijn huisarts zei dat 1 bedpartner voldoende is. En dat is natuurlijk ook zo. Hoe weet je of je partner het niet draagt? Dan moet je dus elkaars eerste zijn en volgens mij is dat voor de meeste mensen geen haalbare kaart. :D

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 14:31

Je kon het toch ook krijgen door zoenen of andere seksuele aanrakingen.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 15:25

pmarena schreef:
Imandra, wij gaan het over dit onderwerp toch nooit 100% eens worden, en dat hoeft ook helemaal niet.
Ik laat het hier graag bij omdat ik gezegd heb wat ik vond dat gezegd moest worden. Steeds in cirkeltjes blijven praten in zo'n topic daar wordt niemand vrolijk van.

Tenzij er nog specifieke / nieuwe zaken langskomen waarvan ik denk dat er nog best een andere kant aan kan zitten die óók gehoord en benoemd mag worden, is wat mij betreft dit stukje wel klaar :)

Het lijkt mij zinvol, wanneer je twijfelt over een medicijn, vaccin, medische behandeling ofzo, dat je je niet laat leiden door de meest fanatieke schreeuwer(s) op een forum. Maar dat je van verschillende bronnen informatie tot je neemt. Waaronder RIVM, de bijsluiters van de fabrikant, en ook gebruikerservaringen. En deze op waarde probeert te schatten waardoor je een afweging kan maken of voor jou, in jouw situatie, de mogelijke voordelen ervan opwegen tegen de mogelijke nadelen :)


Prima. Juist die andere kant van de gebruikerservaringen wilde ik noemen.

En wbt je laatste alinea: eens. Máár die verschillende bronnen zijn verschillend qua betrouwbaarheidsniveau en dat moet je imo ook meenemen in die overweging. RIVM/fabrikant is betrouwbaarder dan gebruikerservaringen. Dus in ieders afweging hoop ik dat daar wel rekening mee wordt gehouden.

pmarena

Berichten: 48194
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 15:37

Imandra: Daar moet je inderdaad rekening mee houden :j

Maar óók dat iemand die zegt een vervelende ervaring te hebben gehad, ook gewoon best wel eens gelijk kan hebben en er niet meteen overheen walsen met "nee joh jouw verhaal kan niet kloppen".

Als jij gewoon let op hoe je dingen brengt, hoef ik er ook niet overheen te komen want ook ik reageer, net als jij, wanneer ik zie dat er statements gemaakt worden die niet helemaal fair zijn.... dat kunnen statements zijn van verschillende kanten, maar als ik vind dat het misleidend gebracht wordt, dan zeg ik dat :)

Zonnetje81 schreef:
Je kon het toch ook krijgen door zoenen of andere seksuele aanrakingen.


In principe sowieso bij alles waarbij een HPV besmet geslachtsdeel direct of indirect aangeraakt wordt...dat maakt het ook extra tricky...

Ik weet niet in hoeverre iets als een handdoek daadwerkelijk een groot gevaar is. Een handdoek gebruiken waarmee iemand anders in die regionen is geweest lijkt me sowieso niet zo'n geweldig idee....

anjali
Berichten: 15134
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 15:41

@Jildau: Natuurlijk is slechts 1 sexpartner of zelfs 1 sexcontact voldoende om iets op te lopen. Dat is toch ook voldoende om zwanger te kunnen raken.Wat ik me afvraag is of er ook een HPV-test voor mannen bestaat. Voor vrouwen dus wel, via het uitstrijkje. Aidstesten en testen op andere soa's zijn er wel voor zowel mannen als vrouwen. Heel gebruikelijk als je een nieuwe relatie zou willen aangaan.Ik heb trouwens wel eens gehoord dat er voor mannen inderdaad zoiets bestaat, vergelijkbaar met een uitstrijkje bij vrouwen maar dan ergens anders in uiteraard! Echter niet populair onder mannen en daardoor blijft dit nare virus zich maar verspreiden.

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 15:55

funnypony11 schreef:
Er zijn inderdaad 3 verschillende soorten vaccins die tegen verschillende HPV varianten beschermen. Ik ben afgelopen jaar 3x gevaccineerd met Gardasil 9. Die beschermt tegen 9 varianten.

Op deze website kun je de verschillen zien:
https://lci.rivm.nl/richtlijnen/hpv-vac ... traliseren.


Bedank voor het delen! Dat vind ik handig om te weten.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 15:58

anjali schreef:
Urbanus schreef:
Nee, HPV kan jaren 'slapen' en dus niet te vinden zijn en dan weer actief worden.

Je bedoelt dus dat je het nooit meer helemaal kwijt kunt raken als je het eenmaal hebt? Is dat niet ook zo met het virus dat een koortslip veroorzaakt?


Nee, dat bedoel ik niet. Want je lichaam kan het ook opruimen en dan ben je er vanaf.


anjali schreef:
@Jildau: Natuurlijk is slechts 1 sexpartner of zelfs 1 sexcontact voldoende om iets op te lopen. Dat is toch ook voldoende om zwanger te kunnen raken.Wat ik me afvraag is of er ook een HPV-test voor mannen bestaat. Voor vrouwen dus wel, via het uitstrijkje. Aidstesten en testen op andere soa's zijn er wel voor zowel mannen als vrouwen. Heel gebruikelijk als je een nieuwe relatie zou willen aangaan.Ik heb trouwens wel eens gehoord dat er voor mannen inderdaad zoiets bestaat, vergelijkbaar met een uitstrijkje bij vrouwen maar dan ergens anders in uiteraard! Echter niet populair onder mannen en daardoor blijft dit nare virus zich maar verspreiden.


Anjali, alsjeblieft. Een SOA test bij mannen kan op meer manieren dan een wattenstaaf in de plasbuis. Maar op HPV wordt alleen getest als er afwijkingen te zien zijn.

Een HPV besmetting an sich is niet zo'n probleem. De meeste mensen maken wel een HPV besmetting door, maar er ontstaat pas een probleem als het een bepaald type HPV is en je lichaam het niet opruimt.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 16:50

Er zijn ongeveer 200 hpv varianten en het grootste deel van de populatie is besmet met de „gevaarlijkste groep die ook meer is dan een paar“.
Het is een illusie om te denken dat jij wel de lucky one bent.

Afgezien van de bekende uitstrijkje varianten heb je ook nog varianten die bij jonge kinderen voor een ernstige ziekte aan het ademhalingsstelsel zorgen (JORRP) waarbij het virus waarschijnlijk tijdens de bevalling doorgegeven wordt (een andere dus die voor cervicale kanker zorgt). Deze kinderen moeten vaak meermaals per jaar opgenomen worden voor een chirurgische ingreep.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 16:58

Daarom krijgen mijn kinderen de prikken ook gewoon.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 17:02

Hier een artikel dat de diverse routes aangeeft waarbij je in principe al besmet kunt raken via het zaad van je vader tijdens de conceptie, maar ook gewoon via huid op huid contact.

https://www.mdpi.com/2076-2607/10/10/1932

anjali
Berichten: 15134
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 18:03

Sizzle schreef:
Hier een artikel dat de diverse routes aangeeft waarbij je in principe al besmet kunt raken via het zaad van je vader tijdens de conceptie, maar ook gewoon via huid op huid contact.

https://www.mdpi.com/2076-2607/10/10/1932

Bedankt voor het artikel. Weliswaar zeer technisch-professioneel en voor de gemiddelde leek op dat gebied moeilijk te begrijpen? Maar het handdoeken-verhaal klopt dus wel helaas.

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 18:12

Heb bij de huisarts en de apotheek geïnformeerd en ik moet morgen nog een keer de huisarts bellen. Gardasil 9 kost mij €166,16 per keer. En het zetten €20. Ik had gelezen dat hij twee keer gezet moet worden. In totaal kost het mij dan €372,32

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 21:19

leeslampje schreef:
funnypony11 schreef:
Ik zou het zeker doen.

Afgelopen jaar heb ik er zelf voor gekozen om de HPV vaccinatie te halen (ben 29), ik heb hem op jongere leeftijd niet gehad.
Ik moest hem wel zelf betalen en was erg duur. 3x een vaccinatie van 175 euro...
Maar ik heb er uitgebreid overleg over gehad met de huisarts en de GGD, het is een super veilig vaccin en de voordelen ervan zijn enorm. Zeker als je weinig seksuele partners hebt gehad.

Het feit dat ze hem nu ook gaan geven aan mensen die wat ouder zijn zegt denk ik ook veel.

Zijn de 3 vaccinaties nodig om het vaccin te laten werken? En hoe lang zit er ongeveer tussen?

Ik overweeg ‘m ook te halen, maar hik nog op tegen de kosten. Maar ja, je gezondheid is ook wat waard…


Ik las gisteren op de website van het rivm dat ze het hebben aangepast naar 2 vaccinaties en dat dit volgens de literatuur voldoende onderbouwd was dat de werking hiermee ook voldoende is. Dat scheelt toch weer 175 euro!
Dit is pas vanaf 2023, ik heb mijn laatste in oktober 2022 gehad dus bij mij was het nog 3x.