Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 21:35

pmarena schreef:
Imandra: Daar moet je inderdaad rekening mee houden :j

Maar óók dat iemand die zegt een vervelende ervaring te hebben gehad, ook gewoon best wel eens gelijk kan hebben en er niet meteen overheen walsen met "nee joh jouw verhaal kan niet kloppen".

Als jij gewoon let op hoe je dingen brengt, hoef ik er ook niet overheen te komen want ook ik reageer, net als jij, wanneer ik zie dat er statements gemaakt worden die niet helemaal fair zijn.... dat kunnen statements zijn van verschillende kanten, maar als ik vind dat het misleidend gebracht wordt, dan zeg ik dat :)


Ach hou toch op. Als je goed gelezen had, had je ook gezien dat ik de reactie snap, het leggen van het verband ook begrijp. Maar dat de ogenschijnlijke ervaring (als in, het verband zien, niet de ervaring van de vermoeidheid zelf) niet feitelijk is. Wat ik volgens mij ook gewoon netjes en begripvol gebracht heb (je hebt me dus ook nooit zien zeggen dat het (gehele) verhaal niet klopt). Pas toen jij reageerde werd ik wat feller, omdat jij het in mijn ogen doet lijken alsof deze specifieke aandoening daadwerkelijk door het vaccin veroorzaakt kan worden, terwijl wetenschappelijk onderzoek dat lang en breed heeft ontkracht. Dus het is uiterst onzinnig om te doen alsof het krijgen van chronische vermoeidheid door toedoen van ooit het vaccin een valide twijfelpunt is als je realistisch een overweging maakt. Bijv een ernstige allergische reactie? Zeer kleine kans, maar valide twijfelpunt. Dit? Nee.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 21:43

Ieder vaccin kan chronische vermoeidheid triggeren, net als ieder virus dat kan. Dat kan je ook overkomen na een verkoudheid.
Er is geen correlatie dat dit vaccin boven het populatiegemiddelde komt. Dus het is niet specifiek een bijwerking van dit vaccin. Er zijn ook berichten van long-covid klachten na covid vaccinatie. Ook als dat gewoon zo blijkt te zijn zal het percentage zo klein zijn dat het waarschijnlijk statistisch nooit boven het gemiddelde komt (er zijn heul veel mensen met chronische vermoeidheid). Als individu met toevallig pech ben je nog altijd gewoon de zak uiteraard.
De kans dat je er je voordeel mee moet is heel veel groter dan dat je net het pechgeval bent.

pmarena

Berichten: 48195
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 07:59

Nou precies dat dus....

Die individuen met toevallig pech zullen er zijn, zeg gewoon dat de kans extreem klein is in plaats van "daar hoef je je geen zorgen over te maken hoor, die verhalen / ervaringen zijn bewezen onzin, die mensen die dat beweren te hebben ervaren zitten fout" want het is extreem lüllig als mensen hun keuze maken op basis van wat verdraaide info. Dat is niet ethisch, ook al zijn je bedoelingen an sich goed. Maar goed, laten we er maar over ophouden.

Van 3 prikken terug naar 2 is wel fijn, het aantal prikken was jaren geleden ook al teruggebracht meen ik? Dat kan toch wel drempelverlagend werken :)

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 10:08

Als dat al zo is komt het door de immuunreactie en daar doelt Sizzle op met triggeren ga ik vanuit (wat ik ook gewoon heb aangestipt). Niet specifiek het vaccin. Dus een verkoudheid of griepje zou het in dat geval ook veroorzaakt hebben. Of het griepvaccin. Of lekker relevant: covid of het COVID vaccin.

Je hebt in dat geval al iets onderliggends wat dus getriggerd wordt. Het HPV vaccin an sich is dus niet de oorzaak. Dus nee, er is nog steeds geen direct verband dat het HPV vaccin zelf chronische vermoeidheid veroorzaakt.

Als dat dus een reden is om het vaccin niet te nemen, moet je dus je best doen om niet ziek te worden en geen andere vaccins nemen.

pmarena

Berichten: 48195
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 10:21

Ik vind dat wederom "lekker makkelijk". Alsof het minder erg is dan ofzo :=
In jouw scenario denk ik dat mensen het liever niet met iets vermijdbaars getriggerd hadden.
Want misschien was het zonder die specifieke prik op dat specifieke moment wel nooit getriggerd...of pas tientallen jaren later. Wat zou je zelf dan liever hebben.... of je het dan "veroorzaakt" of "getriggerd" noemt maakt geen zak uit voor diegene die er mee moet leven :(:)

En ik denk ook dat mensen er beter mee kunnen leven als ze bewust het (kleine) risico genomen hebben en de potentiële voor- en nadelen bewust afgewogen hebben, dan wanneer ze achteraf pas te horen krijgen dat er wel degelijk ook altijd een kans is dat het net verkeerd valt bij hen als individu.

In plaats van dat hen die informatie onthouden / uit het hoofd gepraat is door een (an sich goed bedoelde) prikdrang van iemand anders.

Maar zoals gezegd: we gaan het hier niet over eens worden. We zijn het in principe 98% eens en die laatste 2% staan we er gewoon anders in. Jij denkt meer op groepsniveau terwijl ik meer op individueel niveau denk en ik vind het wat belangrijker dat de potentiële risico's, hoe klein ook, óók benoemd worden :)

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 11:32

Het is niet 'lekker makkelijk'. Dat is gewoon de realiteit.

Het komt hooguit/misschien, in die zeer zeldzame gevallen dát er mogelijk direct na het vaccin zoiets ontstaat, door de immuunreactie. Dus kan ook getriggerd door een verkoudheid. Of COVID vaccin. Of reisvaccinatie als je op vakantie gaat. Als je niet met iets vermijdbaars getriggerd wil worden -wat ik echt wel snap, op zich- dan moet je al die dingen ook gaan vermijden. Persoonlijk vind ik het vrij hypocriet als je het HPV vaccin laat omdat je bang bent voor die reactie omdat de (social) media het zo veel groter heeft gemaakt dan het is (en je op de hoogte bent van dat het hooguit door de immuunreactie kan komen in de zeldzame gevallen dát er mogelijk iets is), maar bijv. wel gewoon COVID vaccin laat zetten. Of die reisvaccinaties. Of niet zo voorzichtig bent rondom verkoudheden, griep of zelfs COVID. Dan ben je in mijn ogen gewoon smoesjes aan het verzinnen. want die redenering wordt dan niet doorgetrokken bij andere zaken waar óók dat risico heerst.
En ik weet niet hoe je erbij komt dat die informatie onthouden wordt hoor, want (zelfs?) ik heb dat gewoon benoemd.

En prikdrang, really? Ik ben gewoon van het realistisch naar de zaken kijken, zonder zeer onwaarschijnlijke zaken groter te maken dan ze zijn. Vind het nogal onzinnig om met termen als 'prikdrang' of 'de prikkende machten' te gaan strooien want daar impliceer je toch wel het eea mee.

Maar goed, we gaan er inderdaad niet uitkomen.

Yessy

Berichten: 23034
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 11:41

Ik begrijp heel goed dat het geen toeval lijkt te kunnen zijn als binnen een school/dorp/regio meerdere tienermeiden dezelfde bijwerking lijken te hebben, maar als je maar genoeg vaccineert dan zou het juist gek zijn als nergens in Nederland zoiets gezien wordt. Even simpel gesteld:

Stel je vaccineert 1 miljoen meiden, en een andere groep van 1 miljoen vaccineer je niet. Als dan in elke groep 10.000 meiden een jaar later met chronische vermoeidheid kampen dan concludeer je dat het niet door het vaccineren kwam. Dat kan dus twee dingen betekenen:
1) Het kwam echt niet door het vaccin, ze hadden dezelfde klachten op dezelfde dag gekregen zonder vaccinatie.
2) Het vaccin heeft iets getriggerd wat voor chronische vermoeidheid zorgt, maar als ze niet gevaccineerd waren dan zou hoe dan ook iets binnen datzelfde jaar het getriggerd hebben.

Want als zowel 1 als 2 niet waar is, dan zou je in de vaccinatiegroep juist minder chronische vermoeidheid zien dan in de andere groep.

Dan kan je nog beargumenteren dat de registratie anders is in beide groepen, maar ik denk juist dat er een betere registratie plaatsvindt in de groep die wel gevaccineerd is, juist omdat er zo de focus op lag (en ja ook hier is er altijd iemand die zegt 'ja maar mijn buurmeisje werd niet serieus genomen dus is niet geregistreerd' maar dat geldt ook voor niet gevaccineerden, meiden die jarenlang met de gevolgen van pfeiffer, Lyme of weet ik het wat rondlopen zonder diagnose).

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 11:48

Precies :j

Padoertje
Berichten: 1547
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 12:07

pmarena schreef:
Ik vind dat wederom "lekker makkelijk". Alsof het minder erg is dan ofzo :=
In jouw scenario denk ik dat mensen het liever niet met iets vermijdbaars getriggerd hadden.
Want misschien was het zonder die specifieke prik op dat specifieke moment wel nooit getriggerd...of pas tientallen jaren later. Wat zou je zelf dan liever hebben.... of je het dan "veroorzaakt" of "getriggerd" noemt maakt geen zak uit voor diegene die er mee moet leven :(:)

En ik denk ook dat mensen er beter mee kunnen leven als ze bewust het (kleine) risico genomen hebben en de potentiële voor- en nadelen bewust afgewogen hebben, dan wanneer ze achteraf pas te horen krijgen dat er wel degelijk ook altijd een kans is dat het net verkeerd valt bij hen als individu.

In plaats van dat hen die informatie onthouden / uit het hoofd gepraat is door een (an sich goed bedoelde) prikdrang van iemand anders.

Maar zoals gezegd: we gaan het hier niet over eens worden. We zijn het in principe 98% eens en die laatste 2% staan we er gewoon anders in. Jij denkt meer op groepsniveau terwijl ik meer op individueel niveau denk en ik vind het wat belangrijker dat de potentiële risico's, hoe klein ook, óók benoemd worden :)


Er zijn altijd risico´s en daarom moet iedereen voor zichzelf besluiten om zich wel of niet goed in te lezen. En dan wel of niet over te gaan tot vaccinatie.

Ik ben zeker voor vaccineren, maar in dit geval heb ik het besluit bij mijn dochter gelaten (ze is nu 20 met 1e en vaste partner/verloofd), dus haar keuze.
Wat betreft de jonge meiden die hier alle drie ziek zijn geworden en nog steeds ondermaats mee komen in het leven, ja dat een vaccinatie iets triggerd is goed aanwezig. Dat zoiets niet wetenschappelijk onderbouwd is, snap ik ook. Onze ouders, opa'en oma's hebben ook van alles in zich laten spuiten, wat destijds niet/onvoldoende getest was. Daar hebben wij nu het profijt van en dat zal met het covid vaccin niet anders zijn voor onze kinderen en kleinkinderen. We mogen blij zijn dat dergelijke vaccins er voor ons zijn en het is een ieders persoonlijke keuze om het wel of niet te nemen.

Op het moment dat mijn dochter de uitnodiging kreeg voor HPV, was er onvoldoende resultaat op te vragen dus tja.... Inmiddels zijn er veel meer rapporten te vinden en zijn we bijna 10 jaar verder, dat maakt het voor de huidige doelgroep wellicht makkelijker om te beslissen.

Wat betreft triggeren; mijn zwager kreeg door een of andere buitenlandse vakantie vaccinatie versneld artritis en heeft regelmatig in het ziekenhuis gelegen voor een prednison kuur. Hij zou die aandoening sowieso krijgen, maar het vaccin heeft gezorgd voor een heftige aanval. De artsen konden het ook niet anders verklaren dan dat dit met elkaar in verband stond.

NoorW

Berichten: 904
Geregistreerd: 03-06-10

Re: Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 19:27

Hi allemaal, ik kom dit topic even binnen vallen met een gerelateerde vraag (als dat mag). Ik lees op de website van de Rijksoverheid dat iedereen die na 1996 geboren is in januari een uitnodiging krijgt en aangezien januari alweer bijna voorbij is ben ik benieuwd of iedereen hier al een uitnodiging heeft gehad? Ik heb de mijne (nog) niet ontvangen, maar wil wel graag de prik halen. Het gaat vaak mis met de post bij mij, dus ben bang dat dat nu ook is gebeurd.

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 19:34

NoorW schreef:
Hi allemaal, ik kom dit topic even binnen vallen met een gerelateerde vraag (als dat mag). Ik lees op de website van de Rijksoverheid dat iedereen die na 1996 geboren is in januari een uitnodiging krijgt en aangezien januari alweer bijna voorbij is ben ik benieuwd of iedereen hier al een uitnodiging heeft gehad? Ik heb de mijne (nog) niet ontvangen, maar wil wel graag de prik halen. Het gaat vaak mis met de post bij mij, dus ben bang dat dat nu ook is gebeurd.

Ik heb mijne ook nog niet gehad. Ben van 2000. Maar dacht dat je met DigiD ook wel een afspraak kon inplannen?

germie

Berichten: 25995
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 20:22

Ik weet nog dat enige jaren terug er meer mensen waren die dachten dat er bijwerkingen konden zijn na het verkrijgen van dit vaccin. Ik heb toen ook gezegd dat als ik kinderen zou hebben ik alle vaccinaties zou geven, maar niet het hpv vaccin. En zo zie ik het nog steeds.
Zeker ook na de ellende met de enorme bijwerkingen van covid vaccinaties vind ik het hpv vaccin nog niet lang genoeg op de markt om het echt te vertrouwen. Je dacht bij Janssen en Pfizer voor covid ook dat het wel goed zou zitten, maar ik ben er echt meer dan ziek van geweest. En helaas ken ik mensen die na de prikken van pfizer blijvend last hebben.
Na gebruik van bepaalde antibiotica heb ik dus als bijwerking peesontstekingen overgehouden en dat is nog steeds niet over. Ik ben daarom zeker ook bewuster gaan kijken naar de noodzaak van medicijnen. Want de bijwerkingen zijn vaak helemaal niet mals als je ze dus krijgt. De kans mag dan relatief klein zijn, maar als je ze krijgt ben je goed het haasje.
Het eigen immuunsysteem is nog altijd het beste en ja, dat faalt af en toe ook, maar je moet een goede afweging maken wat een echt risico is en wat je niet zo als risico hoeft te zien.
Als dan je conclusie is dat je een hpv vaccin moet halen, dan moet je het doen. Maar doe je het niet, dan is er ook niets mis mee.
Ik begrijp daarom de twijfels zeker.

Flubberboot

Berichten: 2895
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 20:28

Ik heb hier ook de brief ontvangen, ga hem niet nemen. Ik heb destijds wel de eerste prik gehad en niet de tweede. Tweede waren we vergeten en daarna was ik ineens te oud om nog die prik te mogen halen. Geloof ergens ook niet veel van het verhaal dat het nu ineens wel kan. Als ze dan een onderzoek oid zouden aanstippen had ik het wel willen voerwegen maar nu klinkt het een beetje alsof ze ineens bedachten dat dit ook nog wel kon.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 23:07

Germie, het is inmiddels al 10+ jaar op de markt? Sinds 2009 meen ik, dus dat is inmiddels al bijna zo’n 14 jaar zelfs. Laat staan als je de ontwikkel- en testfase ook meetelt.

Dat vindt jij “kort”, en vergelijk je met een Janssen/AZ wat toen pas heel kort op de markt was én snel ontwikkeld?

En je zegt het goed: denken dat er bijwerkingen zijn. Er zijn en waren zo veel broodje aap verhalen die de ronde deden… bovendien is dit juist gebruik makend van je eigen immuunsysteem ;)

Janneke2

Berichten: 22781
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:25

Flubberboot schreef:
Ik heb hier ook de brief ontvangen, ga hem niet nemen. Ik heb destijds wel de eerste prik gehad en niet de tweede. Tweede waren we vergeten en daarna was ik ineens te oud om nog die prik te mogen halen. Geloof ergens ook niet veel van het verhaal dat het nu ineens wel kan. Als ze dan een onderzoek oid zouden aanstippen had ik het wel willen voerwegen maar nu klinkt het een beetje alsof ze ineens bedachten dat dit ook nog wel kon.


Er zijn natuurlijk twee dingen: het rijksvaccinatie programma en de stand van de wetenschap.

Destijds was het streven om meisjes te beschermen voordat ze sexueel actief zouden worden.
In dat kader kan ik me voorstellen dat het rvp op gegeven moment stelde 'te oud voor de prik'.

Inmiddels weten we dat dit vaccin minder goed werkt op hogere leeftijd (rond de 50 heeft het geen zin meer),
maar zin kan hebben rond de dertig. Maar als je al met 1 virusvariant besmet bent, biedt het geen bescherming tegen eventuele uitwerking van die besmetting, dus vroeg inenten 'is zo gek nog niet'.

Suzanne F.

Berichten: 49278
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:38

Ik vind het ook een beetje gek dat eerst werd gezegd dat het moest VOOR het eerste seksuele contact en dat het daarna niet zoveel zin meer had. En nu kan je ineens toch nog wel gevaccineerd. Zelfs al heb je HPV al opgelopen. Weet niet, dit voelt toch raar zo. Wat is het nou? En waarom komen ze daar nu ineens mee?
Hebben ze teveel prikjes over ofzo?

Janneke2

Berichten: 22781
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:47

... na een besmetting heeft het idd 'minder zin', want je wordt niet beschermd tegen de eventuele uitwerking van die besmetting met die ene virusvariant.

Maar de tijd en de wetenschap hebben niet stilgestaan, dus onder de laten we zeggen 50 heeft het 'alsnog' zin.

Flubberboot

Berichten: 2895
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 13:22

Janneke2 schreef:
... na een besmetting heeft het idd 'minder zin', want je wordt niet beschermd tegen de eventuele uitwerking van die besmetting met die ene virusvariant.

Maar de tijd en de wetenschap hebben niet stilgestaan, dus onder de laten we zeggen 50 heeft het 'alsnog' zin.

Maar waar laat de overheid dan weten van zulke onderzoeken? Naar ons toe is dit gewoon een “toen hebben we dit besloten en je moet ons maar geloven dat het nu ineens anders is”

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34680
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 13:46

Ik ben heel benieuwd wanneer de groep 13 jarigen wordt opgeroepen. Dochter wordt 13 in maart, maar ze hebben de leeftijd voor de vaccinatie naar beneden gebracht, advies is nu enten bij 10 jaar. Ik ga er vooralsnog vanuit dat we dit jaar een uitnodiging krijgen.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 07:49

Suzanne F. schreef:
Ik vind het ook een beetje gek dat eerst werd gezegd dat het moest VOOR het eerste seksuele contact en dat het daarna niet zoveel zin meer had. En nu kan je ineens toch nog wel gevaccineerd. Zelfs al heb je HPV al opgelopen. Weet niet, dit voelt toch raar zo. Wat is het nou? En waarom komen ze daar nu ineens mee?
Hebben ze teveel prikjes over ofzo?


Ik heb sowieso het idee dat sinds corona, je ineens overal een (extra) prik voor nodig hebt. Ik ben 21, kerngezond. En mijn huisarts raadde mij toch aan om een griepprik te gaan halen. Vond dat toch vreemd.

Ben overigens geen antivax (zelf wel volledig ongevaccineerd maar dat heeft andere redenen). Maar dit valt me wel heel erg op.

pmarena

Berichten: 48195
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 07:54

Ik heb niet het idee dat de druk erger is dan voorheen eigenlijk.
Er zijn vaccinaties beschikbaar, en vanuit het idee "deze kunnen vervelende situaties voorkomen op populatieniveau" worden die gewoon aangeboden met het mooiste verhaaltje erbij, met goede intenties :)

Maar zoals gewoonlijk zonder de disclaimer dat je wel even een overweging dient te maken voor jezelf of je eventueel "zeldzaam verkeerd vallen van de betreffende prik" er zèlf wel voor over hebt. En dat stoort mij enorm.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 09:31

Die onderzoeken zijn er, maar het is weinig nuttig om iedere burger een kast aan onderzoeken te leveren door het leven heen.
Wil je ook alle studies ontvangen van een kroon die je geplaatst krijgt?
Adviezen worden gegeven door de EMA op basis van beschikbare wetenschappelijke data en dat kan dus veranderen over de tijd, dat is nooit statisch. Het RIVM besluit vervolgens wat ze met die data willen doen voor hun land.
Als je de onderzoeken wilt hebben dan ga je naar PubMed en typt safety and effectiveness hpv in. Download alles wat er is en doe je een meta-analyse van de beschikbare data.

Wil je meer weten waarom EMA een beslissing genomen heeft dan ga je naar de site van de EMA. Alle informatie is publiekelijk toegankelijk.
https://www.ema.europa.eu/en/medicines/ ... -9-silgard

Nee, de data zal nooit waterdicht zijn, ook niet voor bijv. vullingen en kronen die soms hele gevaarlijke situaties kunnen opleveren, maar daar staan de meeste mensen dan niet bij stil gek genoeg.

Ik vind inderdaad wel dat er altijd rekening gehouden dient te worden met uitzonderingen. Daarom vind ik het ook wel een prettig gevoel dat inentingen bij ons altijd in een artsenpraktijk plaatsvinden of in het geval van covid op een plek waar artsen aanwezig zijn.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 10:26

pmarena schreef:
Ik heb niet het idee dat de druk erger is dan voorheen eigenlijk.
Er zijn vaccinaties beschikbaar, en vanuit het idee "deze kunnen vervelende situaties voorkomen op populatieniveau" worden die gewoon aangeboden met het mooiste verhaaltje erbij, met goede intenties :)

Maar zoals gewoonlijk zonder de disclaimer dat je wel even een overweging dient te maken voor jezelf of je eventueel "zeldzaam verkeerd vallen van de betreffende prik" er zèlf wel voor over hebt. En dat stoort mij enorm.


Het is zeer zeldzaam dus dan is het logisch dat het niet aan de grote klok wordt gehangen. Maar ze rapporteren gewoon de meestvoorkomende bijwerkingen en linken naar bijsluiter en Lareb. Dus als het wil weten kan je er gewoon naar op zoek?

Vind het een beetje angstaanpraten als je die super zeldzame dingen zoals een ernstige allergische reactie front en center gaat zetten in de campagne rondom het vaccineren onder het mom van compleet informeren.

Het is niet anders als bij andere medicatie of vaccins. Bij het uitgeven van paracetamol zegt de kruidvatmedewerker of apotheker ook niet van “let op je kan er leverfalen van krijgen”.

germie

Berichten: 25995
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 10:52

Het valt mij ook op dat er ineens meer en meer gepromoot wordt om allerlei vaccinaties te nemen. En ja, de risico's worden echt weggemoffeld heb ik het idee.
Bij de corona vaccinaties werd er gedaan of ze veilig waren en dat de bijwerkingen onschuldig waren. Nou, 3 dagen koorts, 3 weken doodmoe, 12 maanden erger ongesteld en vaker ongesteld vind ik niet onschuldig. Zo ook bij Pfizer, 9 dagen pijn onder de oksel en achter de oren, het was helemaal dik, je kon nog geen rugzak of bh dragen. Dat is niet meer onschuldig. Dan wordt het middel erger dan de kwaal. Ook ken ik iemand die dus daadwerkelijk daardoor cve heeft gekregen.

Momenteel is het vertrouwen in vaccinaties echt gedaald heb ik het idee. Dat komt mede door de niet werkende en behoorlijk gevaarlijke coronavaccinaties. Bij paracetamol krijg je direct een bijsluiter er bij en ja, dan schrik je misschien ook. Maar bij de vaccinaties moet je zelf op zoek naar de bijsluiter. Die zou vind ik direct meegeleverd moeten worden. Dat is wat ik mis. Dan informeer je pas eerlijk in mijn ogen. Niet zelf laten zoeken, meeleveren zoals ook verplicht is bij andere medicijnen. Dat je hem dan niet leest is je eigen keuze.

En dan daarna ook het ontkennen van de verbanden, dat draagt ook niet bij aan het vertrouwen natuurlijk. Dat is niet alleen het geval bij vaccinaties, maar ook bij andere medicijnen.

Ik ben hierdoor zeker anders tegen medicijnen aan gaan kijken. Ik was al geen voorstander van veel medicijnen, maar nu zal ik echt eerder nee zeggen.
Ik ben ook geen antivaxxer, maar zelfs voor corona had ik al twijfels over het hpv vaccin en die zijn zeker niet verdwenen, eerder gegroeid.
En omdat er door corona zo veel gelogen is over de werking en de smoezen dat je het voor een ander doet, beloofde vrijheid, enz, voelt het nu ook of het weer een smoes is dat ineens mensen die nooit in aanmerking kwamen het nu wel even moeten halen. Ja, want ze zijn ingekocht en dus zoeken we er een doelgroep voor. In dat opzicht heeft de druk, drang en dwang op coronavaccinaties mijn vertrouwen zeker negatief beinvloed.

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 14:00

Mijne wordt morgen gezet :) Ik ga straks het vaccin ophalen bij de apotheek en alvast aan de huisartsenpraktijk geven.