Morgen kies trekken met ontsteking? Help!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
imka
Berichten: 765
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: harderwijk

Morgen kies trekken met ontsteking? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-23 13:54

Hoihoi,

Ik heb 2 maanden geleden een wortelpuntbehandeling gehad wegens ontsteking maar helaas heeft dit niet mogen baten en is de ontsteking weer terug. Daardoor nu ook een abces op mijn tandvlees en deze is erg gevoelig/pijnlijk.

Nu ben ik vrijdag dus weer naar de tandarts gegaan en nu moet mijn kies er dus uit. Ik slik sinds 2 dagen antibiotica maar die werkt natuurlijk niet zo snel dat de pijn al weg/minder is, maar ik moet morgen al naar de tandarts om de kies te laten trekken.

Ik heb heel veel angst voor de tandarts, en nu lees ik dat een kies trekken waar nog een ontsteking zit, niet goed verdoofd kan worden, en lees ook op meerdere sites dat eerst de ontsteking minder/weg moet zijn, voor je kan gaan trekken.. ook zit het abces er nog, moet hier ook niet iets aan gedaan worden dan?

Ik heb de afspraak morgen gelijk om half 9, dus eerst bellen kan niet meer, maar zie er nu dus wel enorm tegenop, en vroeg me af of er hier mensen waren die meer weten, of die ook een kies lieten trekken met ontsteking. Denk dat ik dit sowieso eerst morgen met de tandarts nog even aankaart, of het niet handiger is eerst de kuur af te maken..

Alvast bedankt!

lauwie

Berichten: 1904
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: waskemeer

Re: Morgen kies trekken met ontsteking? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 14:01

Jaren geleden is mijn verstandskies ook getrokken met ontsteking. Ik kan het niet aanraden. Ik zou vragen om het trekken uit te stellen totdat de ontsteking voorbij is. Ik was direct doorgestuurd naar de kaakchirurg en die trok de kies er direct uit. Sterkte.

Foaly

Berichten: 4896
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Morgen kies trekken met ontsteking? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 14:02

Klopt, verdoven in een ontsteking werkt vaak niet. Ik zou inderdaad even overleggen met de tandarts, een goede tandarts zou dat geen probleem moeten vinden (die zijn er immers ook niet bij gebaat als je uit je angst nooit meer terugkomt).

Liselot

Berichten: 32201
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 14:03

Antibiotica werkt doorgaans vanaf dag 3, dus wat dat betreft zit je goed.
Verdoven is inderdaad wat lastiger bij een ontsteking, maar een kundige tandarts weet absoluut hoe hij daar mee om moet gaan en kan desnoods een zwaardere verdoving geven.

Geef vooraf aan dat je het eng vindt, dan kunnen de tandarts en assistent daar rekening mee houden en geef ook vooral aan als het pijn doet

Succes!!

Storm

Berichten: 20857
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Morgen kies trekken met ontsteking? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 16:24

Ik heb een jaar of 15 geleden precies hetzelfde gehad. Toen gekozen om te wachten. Ontsteking ging weg, en uiteindelijk hoefde de kies er niet uit. Abces is wel een paar keer terug gekomen maar nu al jaren niet meer. Ik ben blij dat ik toen gewacht heb.

imka
Berichten: 765
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-23 16:26

Bedankt voor de reacties! Ik ga morgen inderdaad maar even in overleg, heb enorm angst al, en niet zo'n zin in veel pijn. Al zal er toch napijn komen sowieso.

Storm: hoe is de ontsteking weg gegaan dan?

daantjuhhh

Berichten: 26885
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Morgen kies trekken met ontsteking? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 17:09

Ik heb een keer een verstandskies getrokken met ontsteking.
De verdoving haalde wel scherpe randjes weg maar het trekken was niet pijnloos.

Je kan nu nog spoelen met zout water dat helpt vaak wel voor je tandvlees.
Verder zou ik morgen even overleggen.
Mijn tandarts heeft wel getrokken omdat ik niet meer kon van de pijn. Ik wilde er echt vanaf.
Toen hij eruit was was de pijn ook weg.
En het trekken was even kort pijn.

DuoPenotti

Berichten: 29794
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 17:13

Hier 20 jaar terug ook kies getrokken met abces.
En de pijn was niet groter dan dat het al een poos deed.
Daarna wel heel snel minder.

paddington

Berichten: 2472
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 17:15

Ik heb ook een kies moeten laten trekken waar een flinke onsteking zat.
Maar ik heb dit wel laten doen maar dan wel door de kaakchirurg.

Ik ben zelf geen fan van iets te laten trekken bij een tandarts.
Een kaakchirurg heeft echt mijn voorkeur.

Maar het klopt dat het minder goed te verdoven is maar de pijn die ik had was vele malen erger dan het trekken op zich.

imka
Berichten: 765
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: harderwijk

Re: Morgen kies trekken met ontsteking? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-23 17:46

Oke, na alle verhalen durf ik dus niet meer.. misschien beter dan eerst de AB zijn werk te laten doen ipv morgen gelijk te laten trekken, want heb geen zin om weer meer angst te krijgen door een nieuwe rotervaring..

Renee1991

Berichten: 5984
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Morgen kies trekken met ontsteking? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 17:57

Ik vaar misschien soms teveel op boerenverstand in zulke situaties, maar ik zou de kies er het liefst asap uit hebben. Des te groter lijkt me de kans dat de ontsteking weg kan gaan.

Kabayo

Berichten: 14058
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Morgen kies trekken met ontsteking? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 18:01

Ik heb verstandskies laten trekken met verdoving en een ontzettende ontsteking. Dit was appeltje eitje. Im ben iemand die altijd bang is voor "auw" en mij veel te druk maakt om dingen. Daarnaast tandartsangst. Mijn hele hoofd was ontstoken, mijn mond, mijn oren, knallende koppijn. Nog even en ik had 'm er zelf uitgetrokken _O-

2x verdoving gezet, moest even in de wachtkamer wachten tot het ging inwerken. Eenmaal op de stoel was het er zo uit. Heb mij dood gelachen hoe ik mij hier zo druk om heb gemaakt :+ Valt mee joh!

Liselot

Berichten: 32201
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 19:07

imka schreef:
Oke, na alle verhalen durf ik dus niet meer.. misschien beter dan eerst de AB zijn werk te laten doen ipv morgen gelijk te laten trekken, want heb geen zin om weer meer angst te krijgen door een nieuwe rotervaring..


Ik heb als assistente gewerkt en er is áltijd een verdoving te zetten! In het uiterste geval wordt er een blok gezet (dezelfde verdoving als bij de kaakchirurg), maar dan moet de tandarts wel weten dat het nog zeer doet.
Communicatie is écht key! Zeg dat je het eng vind, dat je er enorm tegenop ziet en ze helpen je er echt doorheen.
Geen enkele tandarts laat een patient graag pijn lijden…
Laatst bijgewerkt door Liselot op 15-01-23 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29794
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 19:09

Renee1991 schreef:
Ik vaar misschien soms teveel op boerenverstand in zulke situaties, maar ik zou de kies er het liefst asap uit hebben. Des te groter lijkt me de kans dat de ontsteking weg kan gaan.

Zo denk ik er ook over en zo was het bij mij ook.

Hannanas
Berichten: 13026
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 19:12

Is er een kans dat de kies er niet uit hoeft?
Een uur tevoren 1 ibuprofen en 2 paracetamol nemen. En de tandarts goed laten weten of je nog iets voelt.

daantjuhhh

Berichten: 26885
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 19:21

DuoPenotti schreef:
Renee1991 schreef:
Ik vaar misschien soms teveel op boerenverstand in zulke situaties, maar ik zou de kies er het liefst asap uit hebben. Des te groter lijkt me de kans dat de ontsteking weg kan gaan.

Zo denk ik er ook over en zo was het bij mij ook.

Bij mij ook. En ik ben echt mega een scheitert.
Ik was zo blij dat ik van die ellendige kiespijn af was, dat deed echt 10 x erger.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18010
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 19:26

imka schreef:
Oke, na alle verhalen durf ik dus niet meer.. misschien beter dan eerst de AB zijn werk te laten doen ipv morgen gelijk te laten trekken, want heb geen zin om weer meer angst te krijgen door een nieuwe rotervaring..

Misschien had je dan beter niet om verhalen kunnen vragen....

Als ik jou was, zou ik eerder op je tandarts vertrouwen dan op verhalen op internet. Ga gewoon morgenochtend naar je afspraak, leg je probleem voor een besluit in goed overleg met je tandarts wat voor jou, in jouw specifieke situatie, de beste optie is.

Iloveiswan

Berichten: 3322
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Morgen kies trekken met ontsteking? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 19:33

Hier helaas een ervaringsdeskundige.

Heb ongeveer 10 jaar met een ontsteking rond gelopen. Helaas daardoor ook op andere plekken ontstekingen.

Kreeg een giga giga bult in oktober en toen was het klaar ik ging weer naar de tandarts. Eerst een controle maar binnen 5 min zat ik bij de kaakchirurg.

En nu half jaar later ben ik 7 kiezen kwijt en zit er nog steeds een ontsteking in voortand. Over anderhalve week daar wortelkanaal behandeling.

Bij mij heeft geen enkele keer zeeer gedaan het trekken zelf. Daarna wel na pijn gehad.

Ik heb ook nog een andere aandoening aan mijn tanden waardoor het zover kon komen.

Moest 1 x terug voor giga bloeding en 1 x omdat ontsteking niet weg ging die is open gesneden en direct antibiotica. Was randje op naar ziekenhuis. Maar dat was echt een giga ontsteking en zelfs toen geen pijn met trekken

Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 19:47

Liselot schreef:
imka schreef:
Oke, na alle verhalen durf ik dus niet meer.. misschien beter dan eerst de AB zijn werk te laten doen ipv morgen gelijk te laten trekken, want heb geen zin om weer meer angst te krijgen door een nieuwe rotervaring..


Ik heb als assistente gewerkt en er is áltijd een verdoving te zetten! In het uiterste geval wordt er een blok gezet (dezelfde verdoving als bij de kaakchirurg), maar dan moet de tandarts wel weten dat het nog zeer doet.
Communicatie is écht key! Zeg dat je het eng vind, dat je er enorm tegenop ziet en ze helpen je er echt doorheen.
Geen enkele tandarts laat een patient graag pijn lijden…


Ik heb een ontsteking gehad en moest een wortelkanaalbehandeling ondergaan waarbij de verdoving ook niet werkte, stonden op laatst meerdere tandartsen bij en mijn tandarts had het zweet op zijn hoofd, heb ik zo'n slechte tandarts of is een blok zetten iets nieuws? Mijn ervaring is van 20 jaar geleden maar heb er wel een trauma van.

Sterkte TS, I feel you :(:)
Ik zou het geloof ik wel proberen maar als de verdoving niet lijkt te pakken ging ik weer naar huis :evaw:

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 19:57

Gewoon gaan! Ik ben ook geen held bij de tandarts en heb tot twee keer toe gewacht met trekken van de verstandskies tot ze gingen ontsteken. Nou ja, de tandarts zei wel dat ze er uit moesten, maar ik was eigenwijs en dacht misschien kunnen ze evengoed blijven zitten zonder datzelfde gingen ontsteken.

De laatste keer moest ik een spoedverwijzing naar de kaakchirurg in het ziekenhuis vanwege dat de tandarts zich er toen ook niet aan wilde wagen door de ontsteking. Wat bij mij hielp is van dat mondwaterspul. Op vrijdag hield ik het ook niet meer van de pijn, en dat mondwater dat verlichtte de boel.

Maandag naar het ziekenhuis en naar de kaakchirurg maar deze man was zo rustig dat ik zelfs gevraagd heb m’n andere verstandskies ook gelijk maar te trekken (voordat die ook ging ontsteken) Nou heb geen pijn gehad hoor! Ik werd evengoed verdoofd! En een kies trekken igaat echt enorm snel! Zo zit je in de stoel en zo weer buiten. Wat mij helpt is om een mp3 speler of oortjes van je mobiel in te doen en harde muziek afspelen. Dan heb je minder erg in de geluiden om je heen. Maar echt de pijn van de ontsteking is echt erger dan de behandeling. Na de verdoving voelt het idd niet fijn, maar je mond geneest echt snel.

Heel veel succes en gewoon gaan! En neem iemand mee! Dat helpt ook dat je niet alleen daar zit. Ik had m’n beste vriendin mee genomen.

Supervixen

Berichten: 12871
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Morgen kies trekken met ontsteking? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 20:09

Ik heb ook een keer een kies met onsteking laten trekken.
Ik ben enorm bang voor de tandarts. Toen de verdoving erin zat heb ik eerst huilend van angst mijn zusje gebeld.
De kies kon toen ook niet goed verdoofd worden, maar hij was er binnen 20 seconden uit. Het deed vreselijk zeer, maar wat een opluchting toen hij eruit was! De pijn van de onsteking was meteen weg.
Napijn was heel goed te doen met ibuprofen en paracetamol, veel minder pijn dan de ontsteking deed.

BoktVerlaten
Berichten: 433
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Morgen kies trekken met ontsteking? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 20:17

Ik heb ook een Kies laten trekken met flinke ontsteking. Was gewoon goed verdoofd en nadat de kies er uit was, was ik ook van de vervelende ontstekingspijn af. Je tandarts weet heus wat hij doet!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Morgen kies trekken met ontsteking? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 20:21

Ik ben helaas ook ervaringsdeskundige en had toentertijd ook nog eens zo'n enorme tandartsangst dat ik gewoon flauw viel door het hyperventileren.
Maar de verdoving werkte prima en wat een opluchting dat de kies eruit was! Een ontsteking in de mond is ook nog eens gevaarlijk voor je algehele gezondheid, dus het is echt beter wanneer ie er zo snel mogelijk uit is.
Daarna zul je echt zo opgelucht zijn!

imka
Berichten: 765
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-23 20:22

Bedankt allemaal, ik ga er morgen gewoon heen en heb het er dan met haar over en hoor dan wel wat ze zegt. Het klinkt na mijn bericht alsof ik heel kleinzerig ben, maar dat ben ik echt niet nornaal gesproken, maar wat mijn gebit betreft, sch*t ik echt 7 kleuren en kan ik echt wakker liggen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 20:24

Nee hoor, je klinkt niet kleinzerig. Het is helemaal niet gek dat je het eng vindt!
Ik ken je gevoel. Voor een simpele behandeling kon ik echt weken van tevoren al in de stress zitten.
Ik heb ook echt een traject gevolgd om over mijn angst heen te komen.
Dat gaat nu echt best goed!

Heel veel succes morgen! Laat je weten hoe het is afgelopen?