Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 11:37

Jennyj01 schreef:
In veel gevallen is het toch echt een keuze. En dat mag maar ga dan niet net doen of het de enige oplossing is.
Er zijn ook mensen die neen enkel medicijn kunnen gebruiken en alle kwaliteit van leven uit lifestyle moeten halen. Die komen vaak behoorlijk ver.

Er zullen zeker mensen zijn waarvoor grijpen naar een pilletje (al is het alleen maar dagelijks uit voorzorg twee paracetamolletjes innemen - ja, daar heb ik iemand van gekend), maar nee, ik ben het niet met je stelling eens. Of verwar je Nederland met Amerika, waar je pillen - die je hier op recept moet krijgen - gewoon in de supermarkt kunt halen?
In dit topic gaat het om medicatie die echt nodig is voor zaken waar mensen niets aan kunnen doen en wat niet met een geblenderd groente- of fruitsapje of paardenbloemen en zevenblad op te lossen is.
Maar ben ik wel even benieuwd: slikken jij, Jenny01, en Isabel anti-conceptie? Of gebruiken jullie daar de kruiden van Klaziena uit Zalk voor?

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 11:39

Jennyj01 schreef:
Sorry hoor Shadow je bekijkt hel allemaal weer vanuit de schaduwzijde. Ik heb er helemaal geen oordeel over.


Het komt beslist wel heel oordelend over. En zoals je kunt zien in de reacties, niet alleen op mij.

Citaat:
Dit is wat ik zie in de praktijk. En ik heb ook niet gezegd dat het eenvoudig is. Ik weet dat lifestyle verandering heel lastig is. ook in kleine stapjes. En dan krijg je dat mensen liever medicijnen gebruiken. Maar dat betekend niet dat deze mensen niet zonder kunnen of met minder.


Het betekent dat de realiteit voor veel mensen anders is dan jouw idee over hun realiteit.

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 11:43

Jennyj01 schreef:
In veel gevallen is het toch echt een keuze. En dat mag maar ga dan niet net doen of het de enige oplossing is.
Er zijn ook mensen die neen enkel medicijn kunnen gebruiken en alle kwaliteit van leven uit lifestyle moeten halen. Die komen vaak behoorlijk ver.

Apart dat jij zoveel mensen kent die wel zonder medicatie zouden kunnen als ze een andere levenswijze erop na zouden houden..
Ik ken die mensen niet.
Ik ken 1 iemand met (aangeboren) long/hart problemen waardoor degene amper actief kan zijn en daardoor wat overgewicht heeft, niets ernstig.. maar even je lifestyle omgooien kan dan niet.

Van alle andere die cholesterol/bloeddrukverlagers slikken zijn dit toch ouderen die nog eigenlijk heel actief zijn en waarvan het lichaam gewoonweg minder goed aan het werk is.

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 11:43

Jennyj01 schreef:
@purny Antidepresieva is medicatie die op lange termijn werkt. Die een te kort of een disbalans in het lichaam oplossen. Het is dus een dom voorbeeld om dit aan te dragen. Dit is bij uitstek medicatie waar mensen niet zonder kunnen. Maar gaat bijna altijd gepaard met therapie en dus ook een vorm van lifestyle coaching. Want ook hierin is het streven om zo min mogelijk te gebruiken.

Dat is geen dom voorbeeld van purny. In dit geval moet ik je helaas met een onderschrift van een Bokker om je oren slingeren: Sinds wanneer is onwetendheid een opinie?
Er zijn ook mensen die door een hersenaandoening AD moeten slikken. De hersenen zijn nog een heel 'grijs' gebied in de wetenschap, anders had men hier allang een alternatief voor gevonden, net als dat ze nog maar zeer recent hebben ontdekt hoe men het trillen bij Parkinson kan minderen.

Tazzey
Berichten: 9519
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 11:50

germie schreef:
Hoe de ts wel aan medicijnen kan komen weet ik niet. Natuurlijk is het niet verkeerd om na te denken of minderen of stoppen kan, maar ik kan me voorstellen dat het niet direct kan.


Ben je haar arts? Volgens mij niet, doe dan ook deze uitspraken niet!

@Jenny, ik ga aan jou geen tijd meer besteden je smijt met beschuldigingen die werkelijk nergens op gestoeld zijn.

verootjoo
Berichten: 35657
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 11:51

Jennyj01 schreef:
Ik heb het over astma patienten die nog steeds roken. Mensen met maagklachten die nog steeds alcohol drinken. Mensen met overgewicht die nog geen 5000 stappen per dag maken. Diabetes patiënten die nog steeds onregelmatig eten. Mensen die het rustiger aan moeten doen en gewoon 50 uur per week blijven werken. Mensen die goed moeten herstellen en gelijk weer intensief gaan sporten. Om maar een paar voorbeelden te noemen. We komen ze dagelijks tegen in de praktijk. En dan heb ik het nog niet eens over hele grote veranderingen maar kleine stapjes zijn vaak al heel ingewikkeld.
Ibbel jij wil dan een precies cijfer hebben. heb ik niet voor je. Maar je bent van harte welkom om een dagje mee te lopen op de praktijk.


Jeetje… Wat kortzichtig zeg.

Gedragsverandering is echt enorm veel onderzoek naar gedaan en keer op keer blijkt dat gedragsverandering het allermoeilijkste is. Zelfs de kleinste vorm van gedragsverandering, is enorm moeilijk. Dat heeft niks met onwil te maken, maar met hoe je hersenen werken. Het is intens moeilijk om daar goed grip op te krijgen, daar gaan heel wat jaar overheen.
En dan hebben we het nog niet eens over verslaving. Je kan op je vingers natellen dat gedragsverandering incl een verslaving nog veel moeilijker is.

Moraal van het verhaal; gedragsverandering is lang niet voor iedereen mogelijk, je moet er enorm sterk voor zijn, en een goed systeem om je heen hebben, alleen wilskracht is niet genoeg.

Heb jij zelf geen slechte gewoontes waarvan je weet dat het niet goed is voor je, die je eigenlijk zou moeten aanpakken, en wat steeds maar kort of helemaal niet lukt?
Zelf kom ik ook al niet van mijn chocolade-eet-gedrag af, terwijl ik weet dat het niet goed is, dat ik beter gezonde keuzes kan maken. En toch pakken mijn handen steeds weer chocola. Idem met sporten, op tijd naar bed, op tijd eruit. Elk mens loopt toch z’n hele leven weer in dezelfde valkuilen, jij ook, dat is mens-eigen.

germie

Berichten: 25999
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 11:51

Tazzey schreef:
germie schreef:
Hoe de ts wel aan medicijnen kan komen weet ik niet. Natuurlijk is het niet verkeerd om na te denken of minderen of stoppen kan, maar ik kan me voorstellen dat het niet direct kan.


Ben je haar arts? Volgens mij niet, doe dan ook deze uitspraken niet!

@Jenny, ik ga aan jou geen tijd meer besteden je smijt met beschuldigingen die werkelijk nergens op gestoeld zijn.

Volgens mij geef ik geen advies. Ik zeg zelfs dat het waarschijnlijk niet direct kan. Maar bij elke pil is het nooit verkeerd om af en toe stil te staan of minderen of stoppen kan. Dat heet zelf ook even nadenken. En het antwoord kan ook gewoon nee zijn het kan niet.
Dus ik doe geen uitspraken. Ik denk dat je eerst even moet leren lezen.

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 11:56

germie schreef:
Volgens mij geef ik geen advies. Ik zeg zelfs dat het waarschijnlijk niet direct kan. Maar bij elke pil is het nooit verkeerd om af en toe stil te staan of minderen of stoppen kan. Dat heet zelf ook even nadenken. En het antwoord kan ook gewoon nee zijn het kan niet.
Dus ik doe geen uitspraken. Ik denk dat je eerst even moet leren lezen.

TS geeft aan dat ze een zware pijnstiller slikt.. daar zou je mee kunnen stoppen/minderen; maar ja dan heeft zij dus veel pijn en gaat haar levenskwaliteit er flink op achteruit.

MyWishMax

Berichten: 25363
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-23 12:03

Ik ken geen mensen die medicijnen fijn vinden om te nemen en die optie kiezen omdat het lekker makkelijk is. Helemaal niet door bijwerkingen. Het is geen feestje en mijn omgeving heeft allemaal het hele riedeltje van levenstijl en andere dingen geprobeerd voordat er medicatie bij kwam kijken. Zowel vanuit patiënt zelf, die niet aan medicatie wilde, als vanuit de artsen die niet gewoon wat wilden voorschrijven. Ik heb mijn hele leven klachten gehad en uiteindelijk 10 jaar met extreem heftige klachten voordat ik deze medicijnen kreeg omdat niks anders werkte. Het effect was zelfs het tegenovergestelde, het bleef alleen maar slechter worden. Ik hoef niet na te denken over minderen of stoppen, ik heb eerder discussies over het moeten verhogen. Dat zou veel beter zijn, maar probeer ik uit te stellen. En ja, artsen hebben al lang aangegeven dat ik hier nooit meer vanaf kom. Als ik tenminste uit bed wil komen en niet aan de ad wil komen te zitten samen met andere medicijnen die ongetwijfeld horen bij niet meer bewegen.

Verder heb ik geen zin om op bepaalde berichten te reageren als duidelijk blijkt dat mensen geen ervaringen hebben met chronische ziektes in wat voor vorm dan ook. Chronisch als in het gaat nooit meer over en in sommige gevallen zoals bij mij ook progressief, dus blijft erger worden. We kunnen proberen te remmen, maar beter wordt het niet. Dat is wat anders als een tijdelijk iets.

Het gaat hier gewoon over slechte verkrijgbaarheid, geen medewerking van apotheek en wat te doen. Agressie kan ook zeker wel mondeling zijn en je kan zeker lastig zijn als je tegen medische adviezen in gaat, omdat je het zelf beter denkt te weten. Ik ben ook zeker lastig voor deze apotheek en ik heb de artsen juist aan mijn kant want dat zijn degene die bepaalde dingen ontdekt hebben. Maakt mij niet minder lastig, alleen de communicatie moet gewoon goed blijven van alle kanten en alle kanten aanhoren.
Ja, er zullen echt problemen zijn met medicatie gebruik en voorschrijven maar zelfs in die gevallen lijkt het mij niet goed om cold turkey te moeten stoppen omdat het er gewoon niet is zonder bericht van apotheek...

Telpeva

Berichten: 14758
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 12:07

Dus... Kan het weer on topic? Ik ben in elk geval wel klaar met mensen zonder de kennis en/of eigen ervaring met de problematiek die het nodig vinden om op zieke mensen neer te kijken. Ga je schamen

Tazzey
Berichten: 9519
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 12:19

germie schreef:
Volgens mij geef ik geen advies. Ik zeg zelfs dat het waarschijnlijk niet direct kan. Maar bij elke pil is het nooit verkeerd om af en toe stil te staan of minderen of stoppen kan. Dat heet zelf ook even nadenken. En het antwoord kan ook gewoon nee zijn het kan niet.
Dus ik doe geen uitspraken. Ik denk dat je eerst even moet leren lezen.


Het gaat hier om medicijnen waarbij je zelf niet kunt gaan experimenteren. Je doet uitspraken die nergens op slaan, maar daar heb je wel vaker op betrapt. Laat dit soort adviezen aan de arts in kwestie over.
Je zegt dat het bij iedere pil niet verkeerd is te denken aan stoppen of minderen. Ik zou snel de pijp uit zijn als ik dat zou doen. Denk toch eens na joh!

Horsepride
Berichten: 226
Geregistreerd: 16-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 12:19

Juist door terug dringen van de medicijnen gebruik kan je er juist voor zorgen dat de medicijnen wel beschikbaar is voor de mensen die het echt nodig hebben.

purny

Berichten: 27525
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 12:24

Horsepride schreef:
Juist door terug dringen van de medicijnen gebruik kan je er juist voor zorgen dat de medicijnen wel beschikbaar is voor de mensen die het echt nodig hebben.

Maar ook door niet meer zulk achterlijk hoge voorraden mee te geven aan de klant?
Ik krijg altijd mijn herhaalmedicatie voor 3 maanden standaard mee.
Stel ik zou dus niet meer tegen de soort maagtabletten kunnen, dan moet ik de rest dus weggooien omdat de apotheek dit niet meer kan terugnemen.

Er is ergens een proef gestart met testen van medicatie of dit heruitgegeven kan en mag worden. Het zou fijn zijn als dit in heel NL wordt gestart

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 12:25

Horsepride schreef:
Juist door terug dringen van de medicijnen gebruik kan je er juist voor zorgen dat de medicijnen wel beschikbaar is voor de mensen die het echt nodig hebben.

Bij de meeste tekorten gaat het om stilvallen van een fabriek of het niet verkrijgbaar zijn van grondstoffen.
Wij hebben dat een periode gehad met de temesta IM en thyrax. En dat was niet iets wat zo maar gebruikt werd.

germie

Berichten: 25999
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 12:27

Tazzey schreef:
germie schreef:
Volgens mij geef ik geen advies. Ik zeg zelfs dat het waarschijnlijk niet direct kan. Maar bij elke pil is het nooit verkeerd om af en toe stil te staan of minderen of stoppen kan. Dat heet zelf ook even nadenken. En het antwoord kan ook gewoon nee zijn het kan niet.
Dus ik doe geen uitspraken. Ik denk dat je eerst even moet leren lezen.


Het gaat hier om medicijnen waarbij je zelf niet kunt gaan experimenteren. Je doet uitspraken die nergens op slaan, maar daar heb je wel vaker op betrapt. Laat dit soort adviezen aan de arts in kwestie over.
Je zegt dat het bij iedere pil niet verkeerd is te denken aan stoppen of minderen. Ik zou snel de pijp uit zijn als ik dat zou doen. Denk toch eens na joh!

Nee, ik heb het woord experimenteren niet in de mond genomen. Bij elk medicijn mag je altijd even stilstaan of minderen kan of stoppen. Het is ook niet dat je zoiets op eigen houtje doet, dat schrijf ik ook nergens. Maar het is een vraag die je kunt stellen, of aan jezelf of aan een arts of wie je maar vertrouwt. En daar kan gewoon een antwoord nee op komen. dan is het ook klaar.
Ik weet ook dat het niet overal zomaar bij kan en soms misschien niet. Maar dan is het antwoord gewoon nee.
Ik heb in ieder geval te vaak nee gehoord terwijl het wel een ja kon zijn zoals bij die 3 weken antibiotica, die heb ik voor niets geslikt en zit nu dus nog steeds met de nasleep er van (inmiddels bijna 8 maanden). En ik experimenteer ook niet met medicijnen. Ik geef ook geen advies, ik zeg alleen dat even kort de vraag stellen niet verkeerd is. En het antwoord kan dus gewoon nee zijn.

verootjoo
Berichten: 35657
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 12:27

Horsepride schreef:
Juist door terug dringen van de medicijnen gebruik kan je er juist voor zorgen dat de medicijnen wel beschikbaar is voor de mensen die het echt nodig hebben.


En jij denkt dat apothekers en artsen niet willen dat mensen zo min mogelijk medicatie gebruiken en het liefst mensen zoveel mogelijk volstoppen met pillen?

germie

Berichten: 25999
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 12:29

verootjoo schreef:
Horsepride schreef:
Juist door terug dringen van de medicijnen gebruik kan je er juist voor zorgen dat de medicijnen wel beschikbaar is voor de mensen die het echt nodig hebben.


En jij denkt dat apothekers en artsen niet willen dat mensen zo min mogelijk medicatie gebruiken en het liefst mensen zoveel mogelijk volstoppen met pillen?

Ik denk dat niemand dat beweert, maar vaak is het ook een gewoonte of gemakzucht waarom iemand dingen slikt.
Dus even de vraag stellen of minderen of stoppen kan is nooit verkeerd. En het antwoord kan ook nee zijn natuurlijk. Maar er even bij stilstaan zou iedereen af en toe moeten doen. Ook als je iets al jaren gebruikt en denkt dat het niet anders kan. MIsschien kan het nu wel. En misschien niet natuurlijk.
Het is natuurlijk ook een soort wisselwerking, want als je de vraag wilt stellen aan een arts of apotheker is er vaak ook weer geen tijd om er over na te denken.
Ik heb ooit de vraag gehad omdat ik de pil steeds voor een half jaar bestelde en er eerder door was of ik de pil doorslikte. Ja, want ik wil niet ongesteld worden. Ok, dan was het goed. Die vraag is dus niet verkeerd, want stel ik nam ergens te veel ofzo. Of verzamelde een voorraad die niet nodig was. Maar dat was niet zo.
Ik had dus bij antibiotica de tegenvraag moeten stellen, van is dat wel echt nodig? En waarom moet ik doorgaan terwijl er in de bijsluiter staat dat ik bij de eerste bijwerking direct moet stoppen? Want dan had ik hoogstwaarschijnlijk niet de reeds 8 maanden durende bijwerking gehad.
Laatst bijgewerkt door germie op 01-02-23 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 12:30

purny schreef:
Maar ook door niet meer zulk achterlijk hoge voorraden mee te geven aan de klant?
Ik krijg altijd mijn herhaalmedicatie voor 3 maanden standaard mee.
Stel ik zou dus niet meer tegen de soort maagtabletten kunnen, dan moet ik de rest dus weggooien omdat de apotheek dit niet meer kan terugnemen.


Als het goed is krijg je bij een nieuw medicijn eerst een veel kleinere voorraad mee om uit te proberen. Pas als het dan goed werkt krijg je het voor een langere periode mee. Jouw herhaalmedicatie heb je al een tijd, daarvan is dus al bekend dat het goed werkt. (Alleen bij wisselingen van merk is het lastig.)

Telpeva

Berichten: 14758
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 12:40

Horsepride schreef:
Juist door terug dringen van de medicijnen gebruik kan je er juist voor zorgen dat de medicijnen wel beschikbaar is voor de mensen die het echt nodig hebben.

Dus mensen moeten maar onnodig meer klachten hebben, onnodig meer pijn, of onnodig risico lopen op bijwerkingen en andere oliebol zodat zorgverzekeringen daar financieel wat voordeel uit kunnen halen. Dat is eigenlijk wat je daarmee zegt, want zij zijn de reden dat er tekorten zijn. De tekorten zijn er niet omdat (te) veel mensen medicijnen gebruiken, de tekorten zijn er omdat men van bovenaf niet voor het inkopen van medicijnen wil betalen, waardoor leveranciers Nederland dus overslaan. De medicijnen zijn er gewoon, maar ze worden verkocht aan andere landen omdat Nederland te krenterig is om ervoor te betalen.

Lichamelijke ongemakken, ziektes en aandoeningen ontkennen, maakt niet dat ze verdwijnen, verbeteren of spontaan genezen.
Laatst bijgewerkt door Telpeva op 01-02-23 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33827
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 12:44

Ja laat ik stoppen met mijn schaarse medicatie, waardoor ik functioneer. Dan kan ik ipv aan de universiteit studeren en straks fulltime werken een uitkering aanvragen en ziek thuiszitten. Dat is veeeeeel beter toch.

Ps. Betaal 385 euro eigen risico voor die pillen elk jaar. <3

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 12:46

Moderatoropmerking:
Dit topic ging over slechte verkrijgbaarheid van medicatie en de rol van apotheken. Het is prima als een gesprek zich verder ontwikkelt, maar het dwaalt nu wel erg af van het onderwerp en de discussie verhardt. Ik wil jullie verzoeken dit onderwerp te laten rusten en weer verder te gaan op de oorspronkelijke vraag van TS.

Wie verder wil discussiëren over overmatig medicijngebruik en leefstijl vs. noodzakelijke medicatie kan hierover een topic maken op [NM] Nieuws en Maatschappij.

verootjoo
Berichten: 35657
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 12:47

germie schreef:
verootjoo schreef:

En jij denkt dat apothekers en artsen niet willen dat mensen zo min mogelijk medicatie gebruiken en het liefst mensen zoveel mogelijk volstoppen met pillen?

Ik denk dat niemand dat beweert, maar vaak is het ook een gewoonte of gemakzucht waarom iemand dingen slikt.
Dus even de vraag stellen of minderen of stoppen kan is nooit verkeerd. En het antwoord kan ook nee zijn natuurlijk. Maar er even bij stilstaan zou iedereen af en toe moeten doen. Ook als je iets al jaren gebruikt en denkt dat het niet anders kan. MIsschien kan het nu wel. En misschien niet natuurlijk.
Het is natuurlijk ook een soort wisselwerking, want als je de vraag wilt stellen aan een arts of apotheker is er vaak ook weer geen tijd om er over na te denken.


Dat is waarom herhaalrecepten via de huisarts gaan. Die kijkt dan even of het door moet gaan en als hij denkt dat het zou kunnen stoppen of minderen overlegt ie dat met z’n patiënt. Anders had je de medicatie ook net zo goed steeds kunnen afhalen bij de apotheek ipv herhaalrecept via de HA.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 12:54

Mijn mond valt echt open van sommige hier -O- wat een rare gedachten gang houden die erop na zeg.
Minderen, stoppen.....
Alsof dat allemaal maar zomaar kan.

Mijn moeder kreeg onlangs een te lage dosering mee, foutje van de apotheek. Leuk joh, ritje met de ambu naar het ziekenhuis. Tich onderzoeken
En dat enkel maar omdat ze 1mg had meegekregen ipv 2 mg.
Met als gevolg dat dit medicijn uiteindelijk verhoogt moest worden naar 3 mg per dag

En wellicht zit de fout in het feit dat de 2mg tijdelijk niet leverbaar was, maar had het even vermeld bij het afhalen.

MyWishMax

Berichten: 25363
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-23 13:05

Mijn vader heeft diverse medicatie maar die heeft toch minimaal 1 keer per jaar controle of alles nog nodig is en nog correct werkt.
Ik word verplicht om elke zoveel tijd naar arts te gaan om te kijken of alles nog correct werkt, dosis goed is

Mijn omgeving en ik waren makkelijker met tijdelijke medicatie trouwens. Even korte tijd dit nodig voor dit en dat, prima. Juist chronische medicatie of voor langere tijd waren we allemaal veel afwachtender. Wat zijn de bijwerking, is er geen andere oplossing enzovoorts. En dat was nadat artsen dus al diverse opties geprobeerd hadden om niet aan de medicatie te beginnen.

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 13:42

verootjoo schreef:
Horsepride schreef:
Juist door terug dringen van de medicijnen gebruik kan je er juist voor zorgen dat de medicijnen wel beschikbaar is voor de mensen die het echt nodig hebben.


En jij denkt dat apothekers en artsen niet willen dat mensen zo min mogelijk medicatie gebruiken en het liefst mensen zoveel mogelijk volstoppen met pillen?


Eerlijk? Ik denk dat er bij artsen nog heel veel te winnen valt wat betreft medicatie en dat er genoeg dokters zijn die echt veel te makkelijk grijpen naar medicatie. Achteloos opioïden voorschrijven zonder goed onderzoek te doen naar oorzaken of zich bezwaard voelen om iemand tóch gewoon naar huis te sturen met een goed ritme paracetamol-inname maar direct diclofenac starten. En ik weet dat er ook hard gewerkt wordt binnen de beroepenorganisatie om daar bewustwording voor de creëren.