Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 20:16

Sorry, ik heb de hulk gemist. Dus ga vanaf nu terug op het onderwerp. Thanks voor de reminder.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18006
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 20:31

Ik mag morgen medicatie halen, waarvan 1 wel eens lastig is. En de andere nog wel eens uit Spanje komt.
We zullen zien, ik heb niks gehoord dus ik ga er vanuit dat het er is. Maar we leven beslist in een gekke wereld dat het zo werkt :j

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37282
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 20:45

Ik moet binnenkort bij een nieuwe huisarts en nieuwe apotheek gaan bestellen. Altijd spannend weer :=

MyWishMax

Berichten: 25370
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-23 20:47

genja schreef:
Nogmaals voor dat straks topic dicht gaat laten we weer on-topic gaan. En mensen die over dit onderwerp verder willen open een nieuw topic

Gisteren bij doen van de bestelling even een geluks momentje ik kon rivotril druppels bestellen wel uit België maar met Nederlands bijsluiter . Zullen mensen weer heel erg meegeholpen zijn dat dit er weer is

Even om te laten zien dat medewerkers in een apotheek ook blij worden als blijkt dat iets er weer is


Tuurlijk word jij er blij van! Voor jullie is dit ook enorm rot en hiervoor ben je dit vak niet gaan doen. Het is weer een begin dat je dat kon bestellen, super!

Ik ben ook echt blij met bijdragen van apothekersassistentes hier hoor. Al is het maar om te lezen dat mijn ervaring niet normaal is haha en dat er genoeg zijn die heel anders handelen.

candalisa

Berichten: 3472
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 23:31

Ik mag morgen mijn. 7 andere middel gaan proberen voor migraine de rest zijn allemaal voorlopig niet op voorraad en hebben ook allemaal andere bijwerkingen heel fijn…

Telpeva

Berichten: 14759
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 23:55

Sorry alvast mods en anderen. Voel je vooral vrij om dit bericht samen met de voorganger naar de mesthoop te slingeren, want dat is waar deze kwetsende onzin thuis hoort.
Horsepride schreef:
Blijkbaar willen steeds meer mensen in hun eigen bubbel leven en hebben ze moeite mee met andere ideeën.

Kijk maar eens in de spiegel als je het wilt hebben over in je eigen bubbel willen blijven leven. Jouw opmerkingen en hele houding hier zijn discriminerend, dit valt gewoon onder validisme.

https://neuroelfje.nl/kennis/wat-is-validisme/
Citaat:
Validisme is de Nederlandse vertaling van het Engelse woord ableism, en wordt gebruikt om discriminatie, marginalisering en stigmatisering van mensen met een lichamelijke, verstandelijke en/of psychische functiebeperking aan te duiden.


Ik zal er alvast op temmen ook, dan hoeven anderen dat niet te doen.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 23:59

secricible schreef:
germie schreef:
Soms heb je iets zwaars nodig. En sommige middelen zijn hier niet vrij verkrijgbaar, maar op vakantie wel. En dan nemen mensen het mee. Of je krijgt een pijnstiller van iemand die ze wel op recept krijgt. Heb ik zelf ook wel eens aangenomen. Iemand had ooit 50mg diclofenac gekregen en gebruikte het niet meer. Ik zat met pijn, dus heb het gekregen. Maar gebruik het niet meer dan nodig is. Dus alleen bij pijn en zeker niet dagelijks. Opiaten heb ik nooit geslikt.
Ik weet wel dat zelfs oxycodon soms vrij verkrijgbaar is. Maar zelf nooit gebruikt.



Oxycodon is nooit vrij verkrijgbaar, hoe kom je daar nou bij?


Niet legaal, maar het is best een groot probleem dat dat op elke hoek van de straat en op internet verhandeld wordt :=

Ik denk dat Germie dat bedoeld, die heeft wel vaker een iets andere definitie van vrij verkrijgbaar.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 01:53

Er was ook een handel in Ritalin bijv. Best een lastig probleem.

Bij onze zoon in de klas waren kinderen die Ritalin kregen, maar een moeder vertelde dat zij zelf de dosis bepaalden aan de hand van de dag en zijn gedrag.
Op een bepaalde leeftijd gaan kinderen het dan zelf regelen. Hoe weet je dan hoeveel mensen gebruiken als het naar behoefte is.

En dat is natuurlijk met meer medicatie zo. Mijn moeder heeft nu iets tegen misselijkheid, maar naar behoefte. Is dus geen heftig middel, maar je weet niet hoeveel mensen dan nemen.

Ik heb zelf trouwens ook 2 middelen die ik naar behoefte mag slikken.

Middelen als ibuprofen en diclofenac zouden van mij echt uit de drogist en supermarkt mogen. Misschien wel meer middelen, maar weet niet exact wat er allemaal vrij te koop is.
Ook veel ibuprofen slikken kan weer tot problemen leiden en wordt nog steeds als redelijk onschuldig gezien.

Maar het moet wel serieus genomen worden waarom mensen dat doen.

En iedereen voelt zijn eigen pijn en kwaal het meest. Je kan niet oordelen of een ander meer pijn heeft of ergere klachten.
De een kan heel luchtig denken over zijn of haar pilletje voor het hart, waar een ander de paracetamol voor een gescheurde teennagel niet wil missen.

Telpeva

Berichten: 14759
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 08:20

Ik probeer Farmaco er niet te vaak bij te pakken omdat ik er alleen maar ongerust en gefrustreerd door raak, maar ik lig te piekeren in bed over mijn eigen medicijnen dus tja.

Een snelle blik op farmaco zegt bijvoorbeeld dat de volgende wekenlang leverproblemen hebben en dus slecht of niet beschikbaar zijn:
Methylfenidaat - dit middel wordt o.a. gebruikt bij ADHD en narcolepsie.
Tramadol - pijnstiller die wordt gebruikt bij hevige pijn zoals bijvoorbeeld na een operatie, zenuwpijn en gewrichtspijn door artrose.
Bimatoprost - oogdruppels die worden gebruikt bij glaucoom. Bijbehorend risico voor de patiënt: blijvende slechtziendheid, blind raken.
Voriconazol - middel tegen ernstige, mogelijk levensbedreigende schimmels

De lijst gaat door en door, dit is toch erg...
Mijn medicijnen zijn ook niet leverbaar momenteel, pas in april weer. Deze keer red ik het gelukkig met wat ik nog heb liggen, en als de levertijd opschuift dan is er tegen die tijd als het goed is wel weer een andere dosering beschikbaar zodat ik in elk geval niet zonder kom te zitten. Best een opluchting :o maar raar toch dat dit gewoon maar kan, in een land als Nederland.

Spenk
Berichten: 21797
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 08:43

Ja vind je dat echt raar?

Nederland is wellicht wel het meest gierige land van Europa en wil er niet fatsoenlijk voor betalen. Met als gevolg de farmaceuten zeggen nou dan is het niet voor jullie. En de Nederlanders zelf willen over het algemeen ook nergens voor betalen en vinden alles maar te duur waar het in andere landen veel normaler is dat zorg nou eenmaal veel geld kost.

germie

Berichten: 26001
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 09:01

Pardon? Normaal doen is kennelijk ver te zoeken hier en wordt nog getolereerd ook.

Ik bedoelde trouwens tramadol i.p.v. oxycodon. Ik gebruik die middelen niet, dus even door elkaar gehaald. ;) Tramadol is bijvoorbeeld in Mexico vrij verkrijgbaar in de apotheek. Heb wel eens reisgenoten gehad die het daar opgehaald hebben.
En kijk eens hoe het gaat met wormenkuren. Diverse mensen die die uit het buitenland gehaald hebben of halen. Dat is dan geen probleem, maar bij medicijnen wel?

Maar ik zie een lijst met zo al 4 middelen die dus niet direct verkrijgbaar zijn? Ik dacht altijd dat het dan een weekje wachten was ofzo. Maar nu lees ik april?
Bij de meeste middelen is er gelukkig vaak wel wat anders leverbaar met dezelfde werkzame stof toch? Maar geven dan andere hulpstoffen een probleem of niet?

In Nederland zijn bepaalde dingen in de zorg gewoon raar geregeld. Ook verbandmiddelen. Die krijg je pas vergoed als iets chronisch is. Anders is het eigen kosten of aanvullend. Ik had dus letterlijk een vinkje staan dat het vanuit de basisverzekering vergoed zou worden na die hondenbeet. En dan die contracten. Als ze je met een grote bloedende wond achterlaten en je mag naar huis en je verzekering heeft geen contract met het ziekenhuis voor verbandmiddelen (ze adverteren namelijk wel graag met contract met elk ziekenhuis en huisarts, maar veelal is dat alleen voor medicijnen), dan moet je dus naar huis zonder verbandmiddelen. Ook dat is Nederland.

Er is zeker winst te behalen in welk of niet voorschrijven. Met dat snijwerk met die hondenbeet hadden ze dus naproxen en paracetamol in een bekertje klaargezet. Dat heb ik ook niet genomen. Kan dus ook weggegooid worden.Nu gaat dit niet om veel geld, maar als ze even gevraagd hadden of ik dat wel wilde hebben, dan hadden ze dat in de verpakking kunnen laten zitten.
Laatst bijgewerkt door germie op 02-02-23 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37282
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 09:05

Ik kende die lijst niet maar even gekeken. Moet ik niet tevaak doen. Duimen dat ik geen ab nodig heb voorlopig. Zo te zien een tekort aan een van de weinigen waar ik tegen kan heeft levering problemen. Verder mijn neusspray voor allergie met leveringsproblemen handig met hooikoorts seizoen dat eraan komt. Ik heb nog een nieuw flesje liggen gelukkig

, ik zag amytriptiline voor bij komen. Die heb ik niet meer maar daarvan "even" overstappen doe je ook niet. En medicatie tegen draaiduizeligheid

En goed dat mijn mama niet meer leeft. De enige medicatie die haar psoriasis redelijk kalm hield (twee soorten) zijn beiden lang niet leverbaar lijkt het. Hoe leg je dat een dementerende mens uit dat je niet aan je jeukplekken mag krabben die dan massaal waren opgekomen weer.

Wat een lijst en ik was niet eens aan het einde ervan

germie

Berichten: 26001
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 09:34

Ik heb ook even gekeken. Bij veel is wel substitutie mogelijk of een alternatief.

En ik zie clindamycine en ciprofloxacine er op staan. Dat ligt hier nog in huis. Krijg je peesontstekingen van, waar je 8 maanden later nog steeds bij elke stap last van hebt. Dus hier ligt nog wat van dat zgn. schaarse middel in huis. Netjes in de verpakking. Maar ja, dat mag niet aan iemand gegeven worden die het mogelijk wel goed kan gebruiken, dan moet het vernietigd worden. Dat is dan ook weer zonde als er daadwerkelijk een schaarste van is.

tiwi1969

Berichten: 7653
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 09:44

Ik lees al even meer, wil nu toch even inhaken.

Lever overschotten in bij je huisarts, veel huisartsen hebben zo een kast met noodvoorraad voor mensen die medicijnen niet kunnen betalen en voor probleemgevallen bij slechte leverbaarheid.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23472
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 10:00

Ik werd gister op mijn werk gebeld door een oud patiënt die een jaar of 9 terug naar Spanje is gegaan. Kennelijk is bepaalde anti depressiva daar vrij verkrijgbaar maar nu leveringsproblemen. Of onze arts even een recept wil maken en dat de apotheek het dan kan opsturen.
Wij konden hem helaas niet helpen, maar wat ellendig. Ik vind het zo rot dat we niks konden doen..

purny

Berichten: 27525
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 10:13

tiwi1969 schreef:
Ik lees al even meer, wil nu toch even inhaken.

Lever overschotten in bij je huisarts, veel huisartsen hebben zo een kast met noodvoorraad voor mensen die medicijnen niet kunnen betalen en voor probleemgevallen bij slechte leverbaarheid.

Van wat ik weet is dat overgebleven medicatie helemaal niet mag worden uitgegeven.

germie

Berichten: 26001
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 10:15

tiwi1969 schreef:
Ik lees al even meer, wil nu toch even inhaken.

Lever overschotten in bij je huisarts, veel huisartsen hebben zo een kast met noodvoorraad voor mensen die medicijnen niet kunnen betalen en voor probleemgevallen bij slechte leverbaarheid.

Iemand die het kan gebruiken, die mag het hebben natuurlijk.
Maar hergebruiken mag niet helaas. Zo is de wet.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 10:21

Onali schreef:
[ Video ]


Zal hem nog eens even aanhalen.
Kost je 10 minuutjes en je bent meteen een heel stuk wijzer ipv domme dingen lopen te roepen.

Het is toch belachelijk dat doordat de zorgverzekeraar alleen het goedkoopste merk vergoed en medicijnen daardoor uit China en India moeten komen (waar de omstandigheden waarin ze geproduceerd worden ook vaak om te huilen is) hier mensen zonder essentiële medicatie zitten?
En exact hetzelfde middel in Duitsland, wat dan inderdaad wel duurder is, omdat het in Duitsland zelf of in Europa wordt geproduceerd (maar wél onder fatsoenlijke omstandigheden) wel normaal verkrijgbaar is?

Dan ben je als land toch een heel klein beetje verkeerd bezig lijkt me...ten eerste naar je eigen mensen, maar ook naar de mensen waar het product geproduceerd wordt...
En de gebruiker is, zoals altijd, de dupe.

gillian

Berichten: 4426
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 10:34

tiwi1969 schreef:
Ik lees al even meer, wil nu toch even inhaken.

Lever overschotten in bij je huisarts, veel huisartsen hebben zo een kast met noodvoorraad voor mensen die medicijnen niet kunnen betalen en voor probleemgevallen bij slechte leverbaarheid.


Dat wordt vernietigd. Dat mag niet opnieuw uitgegeven worden.

Ibbel

Berichten: 49203
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 10:52

Het is echt bijzonder hoe onze overheid als het gaat om kostenbeheersing in de gezondheidszorg iedere keer weer grijpt naar: de medicijnen moeten goedkoper. De totale kosten van de gezondheidszorg zijn 125 miljard. Ongeveer 2,5 miljard daarvan is medicijnen. Al bezuinig je álle medicijnen weg, daar zitten de kosten helemaal niet.

Sanet

Berichten: 7978
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 11:18

Nee, dat klinkt als een druppel op een gloeiende plaat.

germie

Berichten: 26001
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 11:30

En dan het idee van voorraden aanleggen voor het geval er schaarste komt. Opslag is zeker gratis? En als het spul over datum raakt, dat kost niet?
Dat ik laatst een paracetamolletje uit 2013 nam is mijn keuze en werkt nog prima, maar ik wil als ik er voor betaal wel graag medicijnen met een fatsoenlijke houdbaarheidsdatum (tenzij het echt niet kan, want sommige zijn maar beperkt houdbaar, maar daar kun je ook nooit een voorraad van aanleggen lijkt mij).

Ik blijf vinden dat je kritisch naar medicijngebruik moet kijken en ook bij mensen die iets 'vast' gebruiken. Het kan soms echt wel anders. Maar om geld het argument te laten zijn, nee, daar ben ik op tegen.

Telpeva

Berichten: 14759
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 11:42

germie schreef:
Maar ik zie een lijst met zo al 4 middelen die dus niet direct verkrijgbaar zijn? Ik dacht altijd dat het dan een weekje wachten was ofzo. Maar nu lees ik april?
Bij de meeste middelen is er gelukkig vaak wel wat anders leverbaar met dezelfde werkzame stof toch? Maar geven dan andere hulpstoffen een probleem of niet?

De lijst is helaas niet maar 4 middelen, dat waren een paar van de namen die bovenaan de lijst staan die ik even als voorbeeld nam, de lijst is echt heel groot.
Mijn medicijnen komen inderdaad ook in andere merken, ik verdraag er echter maar 2. Als beide niet beschikbaar zijn, dan moet ik kiezen tussen mijn medicijnen niet nemen en heel ziek worden, of hetzelfde medicijn van een ander merk nemen met de kans dat ik daar blijvende oogschade van krijg, blind raken is een klein risico maar dat risico is er en dat is alles behalve prettig natuurlijk.
Meestal red ik mijzelf dan door een periode een te lage dosis te gebruiken zodat ik een paar dagen speling heb, in de hoop de de apotheek het dan wel heeft. Dan word ik ziek maar niet super erg. Dat is in het verleden al een paar keer voorgekomen.

genja
Berichten: 3943
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 13:09

germie schreef:
Ik heb ook even gekeken. Bij veel is wel substitutie mogelijk of een alternatief.

En ik zie clindamycine en ciprofloxacine er op staan. Dat ligt hier nog in huis. Krijg je peesontstekingen van, waar je 8 maanden later nog steeds bij elke stap last van hebt. Dus hier ligt nog wat van dat zgn. schaarse middel in huis. Netjes in de verpakking. Maar ja, dat mag niet aan iemand gegeven worden die het mogelijk wel goed kan gebruiken, dan moet het vernietigd worden. Dat is dan ook weer zonde als er daadwerkelijk een schaarste van is.



Jij krijgt er peesontstekingen van maar niet iedereen . Breng het nou niet als een feit wat dat is het niet het kan voorkomen maar gelukkig heel vaak niet .
Heel erg vervelend voor ons ziekenhuis dat hier ook problemen mee zijn. . Heeft al bij heel wat mensen een prothese infectie gered maar die moeten het vaak 3-4 maanden slikken en dat gaat gelukkig meestal goed

tiwi1969

Berichten: 7653
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 14:02

gillian schreef:
tiwi1969 schreef:
Ik lees al even meer, wil nu toch even inhaken.

Lever overschotten in bij je huisarts, veel huisartsen hebben zo een kast met noodvoorraad voor mensen die medicijnen niet kunnen betalen en voor probleemgevallen bij slechte leverbaarheid.


Dat wordt vernietigd. Dat mag niet opnieuw uitgegeven worden.


Mijn huisarts vernietigd niet, dan vindt hij niet ethisch