Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 26002
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 14:12

Toch mag hij het volgens de wet niet aan een ander geven. Dus je huisarts is feitelijk gewoon fout.

BigOne
Berichten: 38347
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 14:16

Liever dat het door een huisarts hergebruikt wordt dan elke onbenul die het gewoon aan een ander geeft.

purny

Berichten: 27528
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 14:16

BigOne schreef:
Liever dat het door een huisarts hergebruikt wordt dan elke onbenul die het gewoon aan een ander geeft.

Het mag gewoon niet.

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 14:22

BigOne schreef:
Liever dat het door een huisarts hergebruikt wordt dan elke onbenul die het gewoon aan een ander geeft.


nee, niet echt. Een huisarts heeft een verantwoordelijkheid en een professionele standaard. Die onbenul niet.

daffodil

Berichten: 10444
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 14:26

Ik zie dit topic nu pas maar ook ik werd ineens geconfronteerd met dat mijn medicijnen ineens niet leverbaar waren. Ik kreeg die melding een week nadat ik het besteld had maar ik ging ervan uit dat het degene was die altijd besteld moest worden en die bestel ik ruim te van te voren. Bij de apotheek echter bleek het om mijn migraine pillen te gaan en ik had dus bijna niets meer. Ik kan echt niet functioneren, zeker nu niet zonder dus ik heb een probleem. Kreeg 1 doosje mee met 6 stuks donderdag maar goed daar heb ik er nu nog 2 van.

Ik krijg daar dus echt paniek van. Mijn zus had nog voorraad dus die heeft een strip opgestuurd en in de tussentijd via Treated een recept aaangevraagd en deze gelijk maar om de twee maanden door laten komen. Inmiddels zijn we een week verder en staat ook die op "klaar voor verzending" maar er gebeurt niets.

germie

Berichten: 26002
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 14:37

BigOne schreef:
Liever dat het door een huisarts hergebruikt wordt dan elke onbenul die het gewoon aan een ander geeft.

Je doet wel heel denigrerend over mensen die toevallig geen arts zijn. Maar het wil niet zeggen dat ze een onbenul zijn. Ze hebben toevallig net die studie niet gedaan, maar het kan wel zo zijn dat ze uitgeloot zijn of wat dan ook. Ze hoeven geen lager werk of denkniveau te hebben en iedereen is een mens. En geen onbenul. Ook staat er niet bij dat iets zomaar wordt weggegeven.

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 14:52

Hier ook drama met de migraine medicatie. Rizatriptan is sinds oktober niet meer voorradig ik krijg sinds die tijd proef medicijnen mee. Veel bijwerkingen ook en het werkt allemaal niet zo goed. Huisarts vind het allemaal onzin en krijg 6 stuks per maand voorgeschreven en moet maar zien hoe ik het doe … ze verwachten mei ps weer nieuwe voorraad maar ja dat veranderd ook steeds.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 14:55

Uitgeloot betekent dat je de studie dus niet hebt gedaan...........

Ik ben ook lid van 2 patiënten groepen en daar wordt ook heel af en toe een overgebleven medicijn aangeboden. Het mag niet, maar er zitten vrijwel allemaal mensen die hun eigen medicatie goed kennen EN ook veel mensen met lagere inkomens omdat ze minder of niet kunnen werken en het dan kan schelen in eigen risico bijvoorbeeld.

Het praat het niet goed, maar we zijn van het ene uiterste een beetje naar het andere gegaan. We hadden het ziekenfonds ( en ja ook de verzekering voor middenstanders en hogere inkomens )en alles kon maar en mensen verzamelden medicijnen.
Nu hebben we (dure) zorgverzekering en mensen hebben moeite met de kosten, dus vinden soms andere wegen om aan medicatie te komen. Dat was natuurlijk wel te voorspellen. Zeker nu er tekorten zijn, is er wel enige paniek en weet je dat mensen toch iets gaan proberen.

germie

Berichten: 26002
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 15:02

Volgens mij schrijf ik dat ook, maar iemand die uitgeloot is heeft wel gewoon voldaan aan de eisen om te beginnen, maar alleen pech gehad. Een ander heeft de ambitie nooit gehad, maar is ook geen onbenul. Het gaat mij om het feit dat er hier (wederom) denigrerend over mensen gesproken mag worden die al dan niet met opzet een bepaalde studie niet gedaan hebben. Maar ook die mensen zijn gewoon mensen en geen onbenullen.

Brainless

Berichten: 29749
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 15:04

Ok, speciaal voor Germie.
Mensen die er niet voor geleerd hebben...

Zo wel goed?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 15:07

germie schreef:
Volgens mij schrijf ik dat ook, maar iemand die uitgeloot is heeft wel gewoon voldaan aan de eisen om te beginnen, maar alleen pech gehad. Een ander heeft de ambitie nooit gehad, maar is ook geen onbenul. Het gaat mij om het feit dat er hier (wederom) denigrerend over mensen gesproken mag worden die al dan niet met opzet een bepaalde studie niet gedaan hebben. Maar ook die mensen zijn gewoon mensen en geen onbenullen.


Je kletst nu echt onzin.

Als je uitgeloot wordt heb je 0,0 geneeskunde gestudeerd. Dat je het kon, zegt helemaal niks. Er vallen ook nog genoeg mensen af die er wel aan beginnen.

Niet iedereen is een onbenul, maar heel veel mensen weten gewoon helemaal niks over medicatie en dan is medicatie doorgeven gewoon gevaarlijk. Dan noem je iemand geen onbenul, maar geef het een andere naam, blijft hetzelfde.........

En via internet info zoeken is misschien nog wel gevaarlijker. Daar staat veel op, maar dan mis je alsnog altijd de studie erachter.

En nee, niet elke arts weet alles. Heb echt vaak genoeg een arts moeten uitleggen wat ik heb. En mijn gyn pakte een dik boek erbij wat de bijwerkingen waren van mijn biologicals. Maar hij weet wel hoe het te lezen en toe te passen, wat een onbenul of niet geneeskunde gestudeerd persoon gewoon niet kan en weet.

Mensen krijgen de naam onbenul als ze zich zo gedragen.

germie

Berichten: 26002
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 15:22

Ik schrijf helemaal niet dat iemand die uitgeloot is geneeskunde gestudeerd heeft. Dat staat nergens. Alleen er was voldaan aan de eisen om te beginnen. Niet meer en niet minder.

Ik reageerde alleen maar omdat ik mensen een onbenul vinden nogal denigrerend vind. Het was dan niet aan mij gericht, maar meer een algemene opmerking, maar het komt nogal beledigend over. Ieder mens is een mens en heeft gevoel.
Je kunt wel zeggen dat je het niet zo slim vindt als iemand iets doet, dat komt heel anders over.

En eigenlijk vind ik het best bijzonder dat als ik iets overheb aan medicijnen dat het niet ergens hergebruikt mag worden, want van mij mag iemand het hebben die het kan gebruiken. En ik zeg niet dat er niet iemand tussen mag zitten die checkt of het in orde is. Maar het zomaar vernietigen blijf ik best bijzonder vinden.

Over zoeken op internet, er zijn zelfs verzekeringen die adverteren met een app-de-dokter-app om zo bezoekjes aan een arts uit te sparen. Zo wordt het wel een grijs gebied. Ik denk dat internet raadplegen om zo als klant of patient meer beslagen ten ijs te komen niet verkeerd is. Dat is wat anders als iemand passeren of negeren, maar je bent wel beter voorbereid op een dialoog. Ik heb ook gehad dat internet extra informatie gaf wat mijn huisarts niet wist, maar wat ik dus gelezen had.

Tazzey
Berichten: 9519
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 15:25

Oh dan mag ik dus ook medicatie gaan delen want ik voldeed aan de eisen én was toegelaten voor geneeskunde. Nooit geweten, maar zo zie je maar je leert iedere dag nog bij op het internet.

Zucht. Germie... je kletst totale onzin.

Brainless

Berichten: 29749
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 15:34

germie schreef:
Over zoeken op internet, er zijn zelfs verzekeringen die adverteren met een app-de-dokter-app om zo bezoekjes aan een arts uit te sparen. Zo wordt het wel een grijs gebied.

Wat voor grijsgebied?
Je krijgt echt geen medicatie hoor, zo'n app is voor algemene vragen.

Onze HA heeft een eigen app en daar kun je aangeven over je wel of niet herstel (als je bij haar geweest bent) en hoe het gaat met eventuele gekregen medicatie. Je kunt een foto sturen als dat nodig is.
Maar als ik een vraag stel over een klacht die zij niet heeft gezien kan ze of mij gerust stellen (joh, dat ziet er goed uit, hou het in de gaten, neem rust enz) of ze zegt: oeh dat ziet er apart uit, maak maar even een afspraak zodat ik er naar kan kijken. Je krijgt dan echt niet zomaar medicatie voorgeschreven.

MyWishMax

Berichten: 25378
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-23 15:47

Ik kan in de app een foto sturen en dan moet ik vervolgens alsnog met spoed ip bezoek komen voordat er medicatie voorgeschreven wordt. Of ik vraag via de app over verwijzing voor fysio vanwege chronische indicatie. Daarvoor hoeft ze me niet meer te zien, want die krijg ik al jaren en is gewoon een herhaling die nodig is voor verzekering. Ze weet ook hoe mijn lichaam er aan toe is, want ziet me ook nog af en toe. Dan is app handiger qua tijd voor haar en mij ipv 10 minuten afspraak voor 1 minuut werk. Maar ik kan geen verwijzing aanvragen via de app voor nieuwe of verergerde zaken ofzo.

germie

Berichten: 26002
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 15:48

Weer wordt er niet gelezen. Ik zeg niet dat je via een app medicatie krijgt, maar wel dat het een grijs gebied gaat worden tussen zoeken op internet en naar de huisarts gaan. Maar het kan ook geruststellen bij vragen.
Ik zeg ook nergens dat je medicatie mag delen als je aan eisen voldoet om toegelaten te worden voor een opleiding. Dat is gewoon even goed lezen. Want wie het dan wel schrijft weet ik ook niet.

Dus nee, er wordt geen onzin gekletst, er wordt hier gewoon niet goed gelezen. Ik vind dat je mensen geen onbenul hoeft te noemen en ik zeg nergens dat je zomaar medicatie moet doorgeven aan een ander.

MyWishMax

Berichten: 25378
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-23 15:51

Als meerdere mensen het fout lezen ligt het misschien aan jouw manier van schrijven. Want je hebt het zelf toch gewoon over medicatie doorgeven aan anderen gehad en dat je daar geen kwaad in zag omdat sommige dingen in andere landen gewoon vrij te verkrijgen zijn.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 15:58

Wat maakt het uit hoe je mensen noemt? Dan geen onbenul.........Dan gewoon stomme mensen. Er zullen nog 100 namen te vinden zijn.
Ik heb 5 paarden die ook niet weten dat ze paard heten. Ze denken dat ze een frikandel zijn, so what?

Je maakt het alleen maar erger en maakt juist duidelijk waarom dat soort mensen een onbenul worden genoemd.

Ik was geschikt om heel veel studies te gaan doen, maar heb ze niet allemaal gedaan. Dan kan je wel alles??
Geschikt voor een studie zegt niks. Geen afgeronde studie is gewoon geen afgeronde studie, klaar.

En de eigen app van je eigen huisarts is compleet iets anders dan via google je info zoeken en jezelf willen genezen. Je eigen huisarts pakt je gegevens erbij en je weet met welke persoon je te maken hebt. Op internet kan iedereen zomaar iets schrijven...........Dat blijkt hier wel.

En ik lees ook stukken hoor. Mijn moeder is ernstig ziek, dus ik lees ook het een en ander, vaak door ziekenhuizen en artsen geplaatst. Maar ik neem het alleen mee om vragen te stellen aan haar eigen artsen en ga niet ergens proberen chemo te bestellen om via een infuus zelf even in te brengen. Want ja, als je echt wil kan dat........Alles kan als je in een bepaald circuit gaat zoeken.

Tazzey
Berichten: 9519
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 16:08

germie schreef:
Weer wordt er niet gelezen. Ik zeg niet dat je via een app medicatie krijgt, maar wel dat het een grijs gebied gaat worden tussen zoeken op internet en naar de huisarts gaan. Maar het kan ook geruststellen bij vragen.
Ik zeg ook nergens dat je medicatie mag delen als je aan eisen voldoet om toegelaten te worden voor een opleiding. Dat is gewoon even goed lezen. Want wie het dan wel schrijft weet ik ook niet.

Dus nee, er wordt geen onzin gekletst, er wordt hier gewoon niet goed gelezen. Ik vind dat je mensen geen onbenul hoeft te noemen en ik zeg nergens dat je zomaar medicatie moet doorgeven aan een ander.


Als zoveel mensen jouw berichten niet goed "begrijpen", is dat dan misschien niet iets wat bij jou ligt?

germie

Berichten: 26002
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 16:12

en niet afgerond is inderdaad niet afgerond. Ook dat is iets wat ik nooit ontkend heb.

Ik heb internet wel geraadpleegd om dingen te zoeken, om beter beslagen ten ijs te komen. Ik denk niet dat dat verkeerd is. Dat heeft ook wel goede dingen gebracht, want dan sta je beter in een dialoog. Geen monoloog, maar dialoog. Van beide kanten hoef je geen air te hebben en je beter te voelen, iets wat helaas soms wel gebeurt.

Zomaar medicatie bestellen doet volgens mij niemand. Maar ik ken wel mensen die bepaalde middelen van een vakantie meegenomen hebben naar huis, het gaat dan niet om chemo ofzo, maar om een pijnstiller. En het is iets wat vaak al eerder gebruikt is, dus waarvan de werking bekend is. Goed? Misschien niet. Maar wel de praktijk. Antibioticazalf wordt in het buitenland ook wel eens gekocht. Als je daar bepaalde wondjes krijgt, dan krijg je dat daar direct geadviseerd. En je kunt dan niet voorkomen dat mensen het thuis in Nederland dan ook nog wel eens gebruiken. Is misschien ook niet geheel de bedoeling, maar wel hoe de mens in elkaar zit.

Ik heb het geluk dat ik verder niets gebruik, dus met tekorten heb ik op dit moment gelukkig niets te maken.

germie

Berichten: 26002
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 16:13

germie schreef:
En eigenlijk vind ik het best bijzonder dat als ik iets overheb aan medicijnen dat het niet ergens hergebruikt mag worden, want van mij mag iemand het hebben die het kan gebruiken. En ik zeg niet dat er niet iemand tussen mag zitten die checkt of het in orde is. Maar het zomaar vernietigen blijf ik best bijzonder vinden.

Over zoeken op internet, er zijn zelfs verzekeringen die adverteren met een app-de-dokter-app om zo bezoekjes aan een arts uit te sparen. Zo wordt het wel een grijs gebied. Ik denk dat internet raadplegen om zo als klant of patient meer beslagen ten ijs te komen niet verkeerd is. Dat is wat anders als iemand passeren of negeren, maar je bent wel beter voorbereid op een dialoog. Ik heb ook gehad dat internet extra informatie gaf wat mijn huisarts niet wist, maar wat ik dus gelezen had.

Hier schrijf ik niet dat je via een app medicijnen voorgeschreven krijgt. Ik schrijf alleen dat internet raadplegen soms handig kan zijn voor een betere dialoog. Ik schrijf ook niet dat er een conclusie of diagnose gesteld wordt via internet.

germie

Berichten: 26002
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 16:18

germie schreef:
BigOne schreef:
Liever dat het door een huisarts hergebruikt wordt dan elke onbenul die het gewoon aan een ander geeft.

Je doet wel heel denigrerend over mensen die toevallig geen arts zijn. Maar het wil niet zeggen dat ze een onbenul zijn. Ze hebben toevallig net die studie niet gedaan, maar het kan wel zo zijn dat ze uitgeloot zijn of wat dan ook. Ze hoeven geen lager werk of denkniveau te hebben en iedereen is een mens. En geen onbenul. Ook staat er niet bij dat iets zomaar wordt weggegeven.

Ook hier staat nergens dat iemand die geen geneeskunde gestudeerd heeft arts is. Er staat dat iets denigrerend overkomt als iemand toevallig geen arts is. En het wil niet zeggen dat geen arts zijn betekent dat je het denkniveau niet zou hebben. En ook als je geen vwo gedaan hebt betekent het niet dat je meteen een onbenul bent omdat je sowieso nooit geneeskunde had kunnen studeren. Germie schrijf verder ook niet dat medicijnen zomaar weggegeven moeten worden. Ze heeft echter wel gezegd dat vernietigen moet, maar dat ze het daar niet mee eens is. Wat over is mag wat hem of haar betreft gebruikt worden door iemand die dat kan gebruiken. (en dan mag er best iemand tussenzitten die de distributie weer regelt). Maar ja, het mag nu volgens de wet niet.

_Mar3
Berichten: 471
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 16:24

germie schreef:
Toch mag hij het volgens de wet niet aan een ander geven. Dus je huisarts is feitelijk gewoon fout.


Wat is fout? Wie bepaalt dat? De Nederlandse wet, die maar blijft veranderen?
Als een huisarts 'illegaal' een voorraadje teruggekomen medicijnen bewaard en daarmee uiteindelijk iemands leven redt, vind ik dat zeker niet fout. Nood breekt wet.

germie

Berichten: 26002
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 16:26

_Mar3 schreef:
germie schreef:
Toch mag hij het volgens de wet niet aan een ander geven. Dus je huisarts is feitelijk gewoon fout.


Wat is fout? Wie bepaalt dat? De Nederlandse wet, die maar blijft veranderen?
Als een huisarts 'illegaal' een voorraadje teruggekomen medicijnen bewaard en daarmee uiteindelijk iemands leven redt, vind ik dat zeker niet fout. Nood breekt wet.

Ik ben er ook niet tegen. Maar het mag officieel niet. Van mij mag de wet op dit gebied wel aangepast worden, maar zo ver is het nog niet. Dus een arts mag het nu niet doen. En een apotheker ook niet.

Brainless

Berichten: 29749
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 16:27

Gaan we weer in 3de persoons enkelvoud schrijven? Dat is echt mega irritant.
Ok ik zeg het nog 1x duidelijk....
Ik (persoonlijk) ben een onbenul (ja ik geef het toe) in veel gevallen.
Dat wil niet zeggen dat ik altijd en over elk onderwerp een onbenul ben of dat ik geen opleiding heb genoten.
Ik ben op bepaalde gebieden echt een onbenul omdat ik a: er niets over weet of/en b: omdat het mij geen reet interesseert om er wat over te weten.

Ik weet niets en dan ook niets over duiken; daarin ben ik dus totaal een onbenul, ik hoef er ook niets over te weten want het interesseert mij geen drol om mij daar in te verdiepen.