Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 26001
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 16:31

Ik noem het dan een leek. Dat klinkt niet zo denigrerend. Ik ben ook niet overal een expert in. En soms blijf ik graag een leek, soms verdiep ik mij wel ergens in.
Als je je aan tekstgebruik stoort, dan kun je ook gewoon normaal blijven doen en negeren. Er wordt hier weer iemand zwart gemaakt en die doet niets anders dan het nogmaals netjes verduidelijken, die beledigt niet en scheldt ook niet.
Verder even goede vrienden ;)
En dan kunnen we nu weer netjes en vriendelijk ontopic verder gaan lijkt mij.

Tekorten werk je helaas niet zomaar weg. Ik denk dat hergebruiken wel zal kunnen helpen. En dan met controle er op natuurlijk. Daarnaast zie ik niet echt wat in voorraden inslaan bij apothekers, want niet alles is lang houdbaar. Dus je moet dan extra kosten maken op voorraadbeheer en de ruimte die het inneemt.

Morrie

Berichten: 22319
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 16:41

ik was net met de kat bij de da en ook daar is het al een probleem: niesziekte vaccin niet leverbaar, alleen de cocktail met kattenziekte (die ze dus niet hoefde dit jaar)

germie

Berichten: 26001
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 16:43

Morrie schreef:
ik was net met de kat bij de da en ook daar is het al een probleem: niesziekte vaccin niet leverbaar, alleen de cocktail met kattenziekte (die ze dus niet hoefde dit jaar)

Bij dieren ook al? Want daar betaalt immers de eigenaar van het dier gewoon. Daar zit normaal geen verzekering tussen die alles wil bepalen.

CharleyT
Berichten: 3998
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 17:05

germie schreef:
Weer wordt er niet gelezen. Ik zeg niet dat je via een app medicatie krijgt, maar wel dat het een grijs gebied gaat worden tussen zoeken op internet en naar de huisarts gaan. Maar het kan ook geruststellen bij vragen.
Ik zeg ook nergens dat je medicatie mag delen als je aan eisen voldoet om toegelaten te worden voor een opleiding. Dat is gewoon even goed lezen. Want wie het dan wel schrijft weet ik ook niet.

Dus nee, er wordt geen onzin gekletst, er wordt hier gewoon niet goed gelezen. Ik vind dat je mensen geen onbenul hoeft te noemen en ik zeg nergens dat je zomaar medicatie moet doorgeven aan een ander.


Dat woord onbenul zit je wel dwars lijkt het. Maar er zijn nu eenmaal mensen die ik kwalificeer als: onbenul. En ik vind dat eigenlijk een vriendelijke term, beter dan sukkel, dombo, halve zool etc.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18006
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 17:30

Back on topic: mijn medicatie was er. Wel inderdaad weer in de Spaanse variant met Nederlandse sticker er op :))

MyWishMax

Berichten: 25373
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-23 17:32

Fijn lalidan!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132130
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 17:33

Da's goed nieuws!

Ik zit volgens mij al een half jaar op een zalf te wachten. Het goede nieuws: er is een alternatief, nl. een creme. De ellende is dat er een chemische geur aan zit (de zalf heeft dat niet, die is geurloos) waardoor ik letterlijk over mijn nek ga. Door de chemo's en andere behandelingen heb ik soms nogal heftige associaties waardoor ik 2 keer per dag loop te kokhalzen. Maar goed, dat is allemaal peanuts vergeleken met anderen die helemaal zonder noodzakelijke medicijnen zitten.

genja
Berichten: 3943
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 18:19

germie schreef:
Volgens mij schrijf ik dat ook, maar iemand die uitgeloot is heeft wel gewoon voldaan aan de eisen om te beginnen, maar alleen pech gehad. Een ander heeft de ambitie nooit gehad, maar is ook geen onbenul. Het gaat mij om het feit dat er hier (wederom) denigrerend over mensen gesproken mag worden die al dan niet met opzet een bepaalde studie niet gedaan hebben. Maar ook die mensen zijn gewoon mensen en geen onbenullen.


Iemand die niet geleerd heeft voor farmacie/ geneeskunde is een onbenul /leek qua medicatie. Die kan niet qua interacties /contraindicaties etc of iemand een medicijn mag hebben hier worden echt serieuze fouten mee gemaakt . Zeg ik niet dat het anders wel altijd goed gaat maar risico is wel groter ,

Qua medicatie terug nemen en weer hergebruiken hier zit gewoon best een groot risico aan . Je wilt echt niet weten hoe vaak medicatie thuis op een verkeerde manier bewaard wordt . In de koelkast , op de badkamer , boven de verwarming , in de warme auto . Dit doet allemaal iets aan de werking en houdbaarheid.
En zo chip waar ze mee aan het testen zijn prima voor dure medicatie maar dat zal voor veel medicijnen niet opwegen tegen de kosten .

germie

Berichten: 26001
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 18:54

Lalidan schreef:
Back on topic: mijn medicatie was er. Wel inderdaad weer in de Spaanse variant met Nederlandse sticker er op :))

Mooi.

BigOne
Berichten: 38343
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 19:26

genja schreef:
germie schreef:
Volgens mij schrijf ik dat ook, maar iemand die uitgeloot is heeft wel gewoon voldaan aan de eisen om te beginnen, maar alleen pech gehad. Een ander heeft de ambitie nooit gehad, maar is ook geen onbenul. Het gaat mij om het feit dat er hier (wederom) denigrerend over mensen gesproken mag worden die al dan niet met opzet een bepaalde studie niet gedaan hebben. Maar ook die mensen zijn gewoon mensen en geen onbenullen.


Iemand die niet geleerd heeft voor farmacie/ geneeskunde is een onbenul /leek qua medicatie. Die kan niet qua interacties /contraindicaties etc of iemand een medicijn mag hebben hier worden echt serieuze fouten mee gemaakt . Zeg ik niet dat het anders wel altijd goed gaat maar risico is wel groter ,

Qua medicatie terug nemen en weer hergebruiken hier zit gewoon best een groot risico aan . Je wilt echt niet weten hoe vaak medicatie thuis op een verkeerde manier bewaard wordt . In de koelkast , op de badkamer , boven de verwarming , in de warme auto . Dit doet allemaal iets aan de werking en houdbaarheid.
En zo chip waar ze mee aan het testen zijn prima voor dure medicatie maar dat zal voor veel medicijnen niet opwegen tegen de kosten .

Klopt, er loopt een langdurige proef met kankermedicatie en hergebruik. Dat ziet er op zich wel hoopvol uit. Hergebruik is een kostenbesparing wanneer het om de dure medicatie gaat.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 19:35

Ik heb een tijd lang immuuntherapie gekregen. Ik spoot zelf thuis. De naam weet ik even niet meer, maar ik had echt een halve koelkast met gevulde injectiepennen. En toen ik stopte, werden ze allemaal vernietigd. Maar niet alleen medicatie, ook verbandmiddelen krijgen geen nieuwe bestemming. Zelfs niet via AzG ofzo. Ook daarvoor gelden regels. Met medicatie kan ik me het (deels) voorstellen, met verbandmateriaal minder.

germie

Berichten: 26001
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 19:46

Mijn overgebleven verbanden zijn naar Oekraine gegaan, er werd bij ons in het dorp gevraagd om verbandmiddelen en die mochten zelfs over datum zijn.

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 19:55

Oscar schreef:
Da's goed nieuws!

Ik zit volgens mij al een half jaar op een zalf te wachten. Het goede nieuws: er is een alternatief, nl. een creme. De ellende is dat er een chemische geur aan zit (de zalf heeft dat niet, die is geurloos) waardoor ik letterlijk over mijn nek ga. Door de chemo's en andere behandelingen heb ik soms nogal heftige associaties waardoor ik 2 keer per dag loop te kokhalzen. Maar goed, dat is allemaal peanuts vergeleken met anderen die helemaal zonder noodzakelijke medicijnen zitten.

Jakkes, dat lijkt me alsof je er op een gegeven moment tegenop gaat zien om het in te nemen. Ik kan me goed voorstellen dat geuren associaties opwekken. Hopelijk is er op korte termijn toch weer een zalf-variant beschikbaar voor je.

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 19:57

chevax schreef:
Ik heb een tijd lang immuuntherapie gekregen. Ik spoot zelf thuis. De naam weet ik even niet meer, maar ik had echt een halve koelkast met gevulde injectiepennen. En toen ik stopte, werden ze allemaal vernietigd. Maar niet alleen medicatie, ook verbandmiddelen krijgen geen nieuwe bestemming. Zelfs niet via AzG ofzo. Ook daarvoor gelden regels. Met medicatie kan ik me het (deels) voorstellen, met verbandmateriaal minder.

Ik was in de veronderstelling dat verband naar landen in Afrika gaat. :o

Onali

Berichten: 18481
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 20:01

Enige waar wij als thuiszorg zijnde medicatie (verbandmateriaal, spuiten, naalden en inco) bewaren en opslaan is in een hospice.

Denk aan morfine, midazolam, haldol, fentanyl, andere pammetjes.
Wordt wel bijgehouden hoeveel er aanwezig is en wanneer het over de datum gaat.
Mocht een gast/ cliënt in de avond of nacht ergens mee moeten starten dan is dat gewoon op voorraad.

De voorraad komt van overleden gasten/ cliënten. Zonde om weg te doen al die ampullen.
Enkele keer halen we bij nood ook verbandmateriaal of inco's op als een cliënt in de thuissituatie zonder zit of een ongelukje heeft gehad.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 20:27

Shenavallie schreef:
chevax schreef:
Ik heb een tijd lang immuuntherapie gekregen. Ik spoot zelf thuis. De naam weet ik even niet meer, maar ik had echt een halve koelkast met gevulde injectiepennen. En toen ik stopte, werden ze allemaal vernietigd. Maar niet alleen medicatie, ook verbandmiddelen krijgen geen nieuwe bestemming. Zelfs niet via AzG ofzo. Ook daarvoor gelden regels. Met medicatie kan ik me het (deels) voorstellen, met verbandmateriaal minder.

Ik was in de veronderstelling dat verband naar landen in Afrika gaat. :o


Dat dacht ik ook. Tot ik een arts sprak van AzG en enthousiast vertelde dat ik een volledige kast verbandmiddelen had die ik graag wilde doneren. Kon niet. Ze moeten de herkomst kunnen aantonen.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 20:27

germie schreef:
Mijn overgebleven verbanden zijn naar Oekraine gegaan, er werd bij ons in het dorp gevraagd om verbandmiddelen en die mochten zelfs over datum zijn.


Bij een particuliere inzameling vast wel ja. Via een geregistreerde hulporganisatie niet.

daffodil

Berichten: 10443
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 20:47

Ik wissel zo vaak medicijnenen met mijn zus uit. Meestal is het hetzelfde medicijn maar er zit er eentje tussen die ik niet meer mag gebruiken en zij nog wel. Ik gebruik ze echt meer dan zelden maar vind het wel prettig om wat te hebben liggen. Zeker als nu mijn reguliere pillen dus niet te krijgen zijn.

En ach, ik sliep vannacht ook heerlijk op een pammetje uit de medicijnkist van mijn jongste zusje. Weggooien kan altijd nog toch?

Achterom
Berichten: 23042
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 20:50

Onali schreef:
Enige waar wij als thuiszorg zijnde medicatie (verbandmateriaal, spuiten, naalden en inco) bewaren en opslaan is in een hospice.

Denk aan morfine, midazolam, haldol, fentanyl, andere pammetjes.
Wordt wel bijgehouden hoeveel er aanwezig is en wanneer het over de datum gaat.
Mocht een gast/ cliënt in de avond of nacht ergens mee moeten starten dan is dat gewoon op voorraad.

De voorraad komt van overleden gasten/ cliënten. Zonde om weg te doen al die ampullen.
Enkele keer halen we bij nood ook verbandmateriaal of inco's op als een cliënt in de thuissituatie zonder zit of een ongelukje heeft gehad.

Meelezer meldt zich... en ook dat mag dus niet :n
Zo zonde, bij ons hospice gaan daardoor enorme hoeveelheden medicatie terug ter vernietiging -O-

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 21:14

Aan dat soort dingen zou ik dan vooral niet zoveel ruchtbaarheid geven. Medicijnen vernietigen en tegelijkertijd mensen hebben die de nacht niet goed doorkomen omdat de medicatie er niet is... :n

Onali

Berichten: 18481
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 21:17

Het kost ook geld om de HAP heen en weer te laten rijden :=

Ik ben er wel blij mee, je grijpt nooit mis als ineens de dosering verhoogd moet worden of iemand gesedeerd wordt.

Sowieso ligt het op de gastenkamers in kluisjes, daarna komt het in de kluis van het hospice te liggen.

De bewaaromstandigheden veranderen er niet mee en het is nu eenmaal zonde om zoveel goed spul weg te gooien.

Achterom
Berichten: 23042
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 21:22

Ik ben het met je eens hoor, Onali :j Maar laat de IGJ het niet zien... dan word je dus echt op je vingers getikt.

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 21:49

Jup. En als er ergens versoepeling mag komen zou het daar moeten zijn. Juist binnen een instelling zijn bewaaromstandigheden bewaakt.
Idem met medicatie die de apotheek niet uit is geweest maar niet terug mag naar de groothandel omdat het naamstickertje er niet zonder schade af kan. Dat vind ik echt treurnis...

Medicatie die bij mensen thuis is geweest vind ik dan weet meer een ding. Volgens mij staat er geen tht op losse strips en niemand kan controleren of die strip niet weken in een vochtige badkamer heeft gelegen of in de hete auto in de zon.
Laatst bijgewerkt door secricible op 02-02-23 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

daffodil

Berichten: 10443
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 21:50

Ik ben het er enorm mee eens dat dit soort dingen bewaard cq hergebruikt worden. Ik weet namelijk uit eigen ervaring dat als je dus ineens met bloedspoed iets nodig hebt en het weekend zit er ook nog tussen, dat je dan een gat in de lucht springt als mantelzorger als iemand nog ergens iets vandaan kan trekken......

Ik werd namelijk op dag 4 gebeld door de organisatie die het had moeten leveren en kon antwoorden dat ze het nu wel konden laten zitten omdat de euthanasie de dag erna zou zijn. 4 dagen wachttijd......

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 02:39

Het is totaal anders, maar als ik zie hoeveel materiaal er doorheen gaat in ziekenhuizen, bij dagbesteding, bewoners, verpleegtehuizen etc. Ze gaan er echt zo makkelijk mee om, alsof het allemaal niks kost.

Stoma materiaal kan je wel inleveren, dus ging er vanuit dat dat wel hergebruikt werd.

Vraag me trouwens af hoe dat in een verpleeghuis en dergelijke gaat. Waar mijn moeder nu verblijft hebben zij de medicijnen en die krijgt ze per stuk. Ze zijn wel op haar naam geleverd, maar alle medicatie is dus in 1 centraal bezit van het huis.
Daar zou het niet erg moeten zijn om in nood uit te wisselen of te hergebruiken als het over blijft.