Hoofdpijnaanvallen, ten einde raad

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Earth

Berichten: 7939
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Hoofdpijnaanvallen, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-23 13:05

Ik krijg vrij random hoofdpijnaanvallen. Het lijkt wel altijd gelinkt met eten. Maar het gekke is, de ene keer kan ik precies hetzelfde gerecht eten als de andere keer, de ene keer krijg ik wel een reactie, de andere keer niet. En dan heb ik exact dezelfde ingrediënten.
De hoofdpijn begint altijd tussen mijn ogen en zit ook voornamelijk achter mijn ogen. Daarnaast zit zwaartepunt qua pijn het meestal aan de rechterkant van mijn hoofd.
De hoofdpijn is maar voor een klein deel weg te krijgen met paracetamol, ibuprofen of neurofen.
De hoofdpijn houdt meestal 3 dagen aan.
Ik word ook heel duf van de hoofdpijn. Moe maar ook een beetje vaag in mn hoofd, ik kan het niet goed uitleggen.
Lichte verhoging rond de 37.5/37.9 graden.
Mijn maag is gevoelig, heb meer een hongergevoel dan anders. Soms ook misselijk. Soms zit het ongemak ook meer rond de darmen.
Slapen maakt het niet beter, het is echt uitzitten.
De pijn is soms behoorlijk heftig, dan wil ik het liefst een breinaald in mn hoofd steken.
Het is naar mijn idee geen migraine, dat heb ik eerder gehad en daarbij krijg ik vooral vlekken in mn zichtveld.

Momenteel zit ik dus ook in een aanval, deze keer zit ik voor de 2e keer binnen een week in een aanval, en is hij echt redelijk zwaar want ik voel me echt belabberd. Van de week was de hoofdpijn heel erg scherp, echt heel pijnlijk, nu is de pijn iets minder erg maar voel ik me over het algemeen gewoon belabberd. Had gisteren ook echt weer koorts, daar begon het eigenlijk ook mee. Als ik even wat doe ben ik bekaf. De hoofdpijn zit momenteel echt achter mn linkeroog, terwijl het van de week rechts was. De dufheid was gisteren ook echt extreem, nu ben ik voornamelijk moe.

Er is een vermoeden van mestcel activatie syndroom maar niet vastgesteld. Ik heb een maagonderzoek gehad, daarbij zagen ze geen afwijkingen. Ik heb veel somatische klachten, maar dit lijkt er los van te staan. De somatische klachten heb ik al 20 jaar, deze hoofdpijnaanvallen sinds een jaar. Soms voel ik dat eten de hoofdpijn triggert, dan kan ik soms het weg halen door paracetamol te nemen, maar soms lukt dat ook niet.
Ik hoop dat iemand het herkend, of tip heeft. Eigen huisarts heeft eigenlijk geen idee en wil me liever niet aan de zware pijnstillers zetten.

Akshay
Berichten: 2078
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 13:15

Oef. Ik kan hier een heel verhaal op typen. Maar uiteindelijk ben ik geholpen op een niet medisch/wetenschappelijk bewezen ''vermoeden''.

Ik ga de beknopte versie doen:
Ik heb migraine, sinds 2009, aanvallen (2x per 6 maanden, soms 1x per maand).
Vanaf maart 2022 werd dit zo heftig dat ik 2 of 3 aanvallen per week had (4 tot 5 dagen per week ''onder zeil''). Hierbij was het voor mij onmogelijk te praten, te communiceren, te reageren op externe prikkels. Ook mijn herinneringen aan de dag voor de aanval waren weg en bleven weg.

Ik heb redelijk standvastig onderzoek geeist, ik kon echt niet verkroppen dat dit mijn leven moest worden :Y) . Op de MRI was slechts een kleine cyste te zien in mijn hersenen. Vervolgens stelde de neuroloog anti epileptica voor, want soms helpt dat tegen migraine ook..

Dit voelde niet oke, en dit heb ik afgeslagen.

Ik had al een aantal keer gehoord van een NVS-piercing (nervus vagus stimulatie). En toen besloten dat de bijwerkingen van een piercing sowieso beter waren dan van anti epileptica en besloten het te proberen.

ergens rond 20 september is de piercing geplaatst. Ik heb sinds dat moment nog 2x een migraine ''aanval'' gehad. Deze duurde beide keren 2 a 3 uur. Waarbij ik volledig kon blijven reageren, en het niet verder opbouwde dan ''erge hoofdpijn en ik hoop dat het niet doorslaat''. (beide keren echt extreme stress situaties, dus geen verrassing).

De medische wereld ziet geen reden voor afname van de aanvallen. NVS-piercing is niet wetenschappelijk medisch onderbouwd.
Maar het verschil is in mijn geval zo onnoemelijk groot, dat ze allemaal de boom in mogen ;) Ik leef weer :)

Earth

Berichten: 7939
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Hoofdpijnaanvallen, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-23 13:25

Ik hoor idd wel vaker dat het helpt, maar niet voor iedereen. Fijn dat het je wel helpt! Als ik niks meer weet kan ik dit altijd nog proberen :P

veerledec

Berichten: 6694
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Hoofdpijnaanvallen, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 13:37

Eerst langs de hoofdpijnpoli in het ziekenhuis lijkt me. Huisarts kan doorverwijzing geven. Ben je aan de pil?

Earth

Berichten: 7939
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Hoofdpijnaanvallen, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-23 13:41

Ik ben aan de pil ja. Misschien is dat idd wel een goede volgende stap.

Lavje
Berichten: 2671
Geregistreerd: 10-11-04
Woonplaats: Hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 13:54

Ik heb ook jaren lopen tobben met hoofdpijnen en migraine's. Ik zat aan het einde op +/- 20 aanvallen per maand. Scans etc en pijnpoli doorlopen.

Uiteindelijk ben ik zelf gestopt met de pil en dat was dus de boosdoener.
Ik had opeens geen medicatie meer nodig en geen spuiten meer in m'n hoofd om zenuwen plat te leggen.

Nu heb ik nog max 1 aanval per 1-2 maanden.
Ik zou toch ook eens overwegen te stoppen met de pil..

DuoPenotti

Berichten: 29856
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 14:06

Ik vind dit behoorlijk klinken als migraine.
Bij mij begint hij ook tussen de ogen en de ene keer trekt het naar links achter mijn oog, de andere keer naar rechts bij mijn slaap.

Ik dacht eerst ook dat het van bepaald eten komt.
Ondertussen ben ik er achter dat de voorloper van mijn migraine triggert bepaald voedsel te willen eten.
Dus de dag voordat ik migraine heb wil ik koolhydraten, veel: chips, friet, pasta, maakt niet uit. Ongezonde hap.
Maar ook al pak ik dat niet, de dag daarop komt de migraine toch.

Dus het is bij mij niet het voedsel dat de migraine in gang zet, maar de migraine die mij naar bepaald voedsel laat hunkeren.

behalve aspartaam, dat lokt altijd migraine uit.

Earth

Berichten: 7939
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-23 14:09

DuoPenotti schreef:
Ik vind dit behoorlijk klinken als migraine.
Bij mij begint hij ook tussen de ogen en de ene keer trekt het naar links achter mijn oog, de andere keer naar rechts bij mijn slaap.

Ik dacht eerst ook dat het van bepaald eten komt.
Ondertussen ben ik er achter dat de voorloper van mijn migraine triggert bepaald voedsel te willen eten.
Dus de dag voordat ik migraine heb wil ik koolhydraten, veel: chips, friet, pasta, maakt niet uit. Ongezonde hap.
Maar ook al pak ik dat niet, de dag daarop komt de migraine toch.

Dus het is bij mij niet het voedsel dat de migraine in gang zet, maar de migraine die mij naar bepaald voedsel laat hunkeren.

behalve aspartaam, dat lokt altijd migraine uit.

Ik herken dat niet perse, bij mij is het ook meestal het avondeten wat triggert. En dan gezond, dus lasagne, rijst met kip en groente etc.
Ik denk dat het dus niet migraine is, omdat ik dat eerder ook had en dan kon ik geen licht verdragen en lag ik kotsend in bed :=

DuoPenotti

Berichten: 29856
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hoofdpijnaanvallen, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 14:11

Lasagne valt bij mij niet perse onder gezond maar onder een berg koolhydraten :D
Waar ik dan inderdaad erge trek in heb.

Maar niet hetzelfde dus :)

Whizz
Berichten: 1059
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 14:13

Een kenmerk van een migraineaanval kan zijn dat je trek krijgt in bepaalde dingen. Die lokken de aanval niet uit maar gaan eraan vooraf. Het klinkt mij inde oren als migraine, naar de huisarts en een verwijzing vragen dan weet je het zeker en kun je actie ondernemen. Ik heb ook de daithpiercing laten zetten en bij mij heeft het goed geholpen. Nog maar een enkele keer een aanval die bovendien beter reageert op de triptanen.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Hoofdpijnaanvallen, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 22:38

Gebruik je nog andere medicatie? Ik heb toevallig een heleboel ervaringen gelezen van mensen die een cortisonen neusspray gebruiken vanwege allergie of hooikoorts oid en die daar hoofdpijnaanvallen van kregen maar het ontzettend lang gekost heeft om erachter te komen dat het daarvan kwam. Daar moest ik bij je post nu meteen aan denken.

capopjekop

Berichten: 30672
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Hoofdpijnaanvallen, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 22:42

Even een totaal andere invalshoek. Weet je zeker dat er nergens koolmonoxide rond zweeft in je woning? In kleine concentratisch is het niet meteen gevaarlijk maar het begint wel met hoofdpijnklachten.

Earth

Berichten: 7939
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-23 22:49

Alwiene schreef:
Gebruik je nog andere medicatie? Ik heb toevallig een heleboel ervaringen gelezen van mensen die een cortisonen neusspray gebruiken vanwege allergie of hooikoorts oid en die daar hoofdpijnaanvallen van kregen maar het ontzettend lang gekost heeft om erachter te komen dat het daarvan kwam. Daar moest ik bij je post nu meteen aan denken.


Ik gebruik wel corticosteroïd neusspray ja, maar kan ik daar ook algehele malaise van krijgen? Ik gebruik het niet dagelijks ofzo.

Earth

Berichten: 7939
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-23 22:50

capopjekop schreef:
Even een totaal andere invalshoek. Weet je zeker dat er nergens koolmonoxide rond zweeft in je woning? In kleine concentratisch is het niet meteen gevaarlijk maar het begint wel met hoofdpijnklachten.


Ja dat is laatst nog helemaal doorgemeten vanwege gaslucht :) Maar bedankt voor het idee. Ik heb daar wel eens eerder aan gedacht :j

ikkeniet

Berichten: 1261
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 22:57

Ik heb al jaren migraine.
Begint vaak achter mijn ogen, soms zo erg dat ik een heel scheef gezicht krijg.
Zelden dat ik vlekken zie. De ene keer wel misselijk de andere keer niet.
Vlak voor minn menstruatie heb ik de meeste kans op een aanval.
Stoppen met de pil en een mirena spiraal gaf al veel minder klachten.
Ook krijg ik de dag of uren daarvoor enorm veel trek in zoetigheid, maar chocolade is het ergste.
Wel of niet eten maakt niets uit, de aanval komt zeker.
Ik gebruik al jaren tijdens een aanval imigran. Het haalt de scherpste kantjes eraf, en ik kan daarmee redelijk functioneren. We hebben een eigen bedrijf en ons personeel weet dat ik dan wel aanwzig ben, maar geen beslissingen neem. Ik vergeet die compleet.
Tijdens mijn zwangerschappen helemaal blij, even geen last.
Nu ben ik 51 en heb ik veel minder last, en is het minder heftig.
Maar in overleg met de gynaecoloog toch besloten om vorig jaar de mirena te vervangen, voor en nieuwe.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 23:16

Earth schreef:
Alwiene schreef:
Gebruik je nog andere medicatie? Ik heb toevallig een heleboel ervaringen gelezen van mensen die een cortisonen neusspray gebruiken vanwege allergie of hooikoorts oid en die daar hoofdpijnaanvallen van kregen maar het ontzettend lang gekost heeft om erachter te komen dat het daarvan kwam. Daar moest ik bij je post nu meteen aan denken.


Ik gebruik wel corticosteroïd neusspray ja, maar kan ik daar ook algehele malaise van krijgen? Ik gebruik het niet dagelijks ofzo.


Volgens de bijsluiter waarschijnlijk niet, volgens de ervaringen waarschijnlijk wel, google de spray eens op de werkzame stof en niet de merknaam en liefst in het engels op zoek naar ervaringen. Ik heb hier mometason als vervanging voor degene die ik hiervoor gebruikte maar ik lijk er per onmiddelijk koppijn van te krijgen en nog wat andere vage dingen, na het lezen van een hoop ervaringen ga ik er meteen weer mee stoppen. Waren echt veel mensen die migraine(achtige)aanvallen kregen van deze neusspray.

shampy

Berichten: 91
Geregistreerd: 14-04-09
Woonplaats: Aan Zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 23:24

B12 al eens laten prikken?
Dat wordt heel vaak vergeten en een B 12 tekort geeft ook allerelei klachten inclusief hoofdpijnen.

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 23:36

Ik herken deze klachten. Ik heb sinds een paar maanden dat ik 's-nachts wakker word met vreselijke hoofdpijn. Ik heb ook wel eens migraine maar dat voelt toch anders. Nu heb ik al jaren fibromyalgie en helaas worden bijna al mijn klachten gelijk daar aan gelinkt zonder verder onderzoek. Drink je wel genoeg? Ik drink vaak te weinig en ik merk wel dat dat ook invloed heeft. En inderdaad wat Shampy zegt. B12 laten testen. Een tekort kan hoofdpijn en vermoeidheid geven.

Earth

Berichten: 7939
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Hoofdpijnaanvallen, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 20:15

Twee weken verder en nog niet de kans gehad om naar de huisarts te gaan want ik kreeg corona. Maar ik heb de afgelopen week nog een keer hoofdpijn gehad en het wordt steeds erger. Dus morgen maar een afspraak maken bij de huisarts, want dit kan echt niet langer zo. Het is nu wachten totdat ik weer hoofdpijn krijg, dat is gewoon eng.

sasika

Berichten: 2180
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Beinsdorp

Re: Hoofdpijnaanvallen, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 20:25

Beetje een gekke vraag misschien, maar heb je geen kaak/gebitproblemen?

Even mijn vraag toelichten… Ikzelf had bijvoorbeeld een flinke overbeet (of eigenlijk verkortte onderkaak), een smalle bovenkaak en een kruisbeet. Hierdoor had ik vaak enorme hoofdpijnen wat ik ook altijd relateerde aan ‘ik zal wel te weinig hebben gegeten/gedronken’

Na een traject van 3,5 met twee operaties aan kaak volledig van de hoofdpijnen af. Dus vandaar mijn vraag

Earth

Berichten: 7939
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Hoofdpijnaanvallen, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 20:29

Ik heb jarenlang gespendeerd bij de orthodontist, dus dat zou ik dan wel moeten weten denk ik haha. :P Maar bedankt voor de tip.

Wildgirl

Berichten: 11677
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoofdpijnaanvallen, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 20:46

Wat voor somatische klachten/ overige klachten heb je en wat ontstaat er als eerste?
Maw, merk je eerst een andere klacht/verergeren van een andere klacht voordat je hoofdpijn begint?
Hoe zit je met je stresslevels/psyche?

Ik zou iig eerst eens stoppen met kunstmatige hormonen, zie je ook een verband met je cyclus?

Ladyson

Berichten: 3227
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 20:50

Spierspanning veroorzaakt (oa bij mij) een hoop hoofdpijnklachten. Bijv kaakklemmen in je slaap, of vanuit je nek. Al eens een bezoekje aan de fysio gebracht om dit gebied te laten voelen? Ik had zelf niet door dat ik daar spanning had, maar toen de fysio mijn kaak/nek bewoog.. bleek daar toch een probleempje te zitten.

En nog even "spiritueel" benaderd. Wil je lichaam je niet iets vertellen? Ben je bijv niet gewoon te druk, pieker je niet te veel, ga je over je grenzen etc?

dierenfan
Berichten: 9649
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 20:57

Helaas erg herkenbaar. Hier lijkt het samen te hangen met mijn stopweek. Ja, ook aan de pil maar zonder pil was het nog erger. Jarenlang geprobeerd namelijk. Ik doe nu in laatste week voor stopweek en stopweek zelf extra magnesium innemen en van lucovital tanacetum parthenium. Voor mij scheelt dit veel aanvallen en wat door komt is nu vaak met paracethamol te onderdrukken. Ik heb uit wanhoop regelmatig medicatie combinaties gebruikt die ik maar niet op schrijf....ik werkte dan totaal onverantwoord wel door met gordijnen dicht en beeldschermen computer gedimt qua licht. Dat was beter vol te houden dan ziekmelden en niets moeten. Nooit onderzoeken laten doen maar zelf gaan bekijken wat werkt. Te weinig vertrouwen dat uit eventuele onderzoeken iets zinnigs zou komen

Majabeestje
Berichten: 3813
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 22:28

Heb je al eens geprobeerd triptanen te gebruiken bij een aanval?