Overgang? Mezelf een beetje kwijt zijn

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Padoertje
Berichten: 1540
Geregistreerd: 12-06-15

Re: Overgang? Mezelf een beetje kwijt zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:24

Ik ben nu 3x bij de acupuncturist geweest. Slaap een stuk beter, minder gehaast gevoel en minder hoofdpijn. Wel in 3 weken tijd twee korte en hevige bloedingen gehad, dus mijn lijf is flink aan het werk. Vooralsnog geen hormonen, maar slik op haar advies nu wel vitakruid agnus castus.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 00:23

Storm schreef:
Hier ook veel last van maagzuur. Ook eerst tijdens mijn zwangerschappen en nu weer. Ik slik ook standaard een maagbeschermer en dat werkt goed.

Hoe gaat het nu?

Storm

Berichten: 20841
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 09:08

Amalarab schreef:
Storm schreef:
Hier ook veel last van maagzuur. Ook eerst tijdens mijn zwangerschappen en nu weer. Ik slik ook standaard een maagbeschermer en dat werkt goed.

Hoe gaat het nu?


Vergeleken met ruim een jaar geleden, goed. Ik heb nog wel moodswings, maar veel minder. Enige dat jammer is, is dat ik wel regelmatig migraine heb van de hormonen uit de Femoston, maar daar heb ik ook een medicijn voor.
Nachtzweten is helemaal over, en ik heb heel af en toe nog wat acne. Ik ben er dus wel flink op vooruit gegaan gelukkig want een jaar terug voelde ik me echt niet fijn.
Voor beter slapen slik ik een heel lage dosis Quetiapine, maar dat heeft een andere oorzaak nu. Ik ga dit afbouwen en ben benieuwd hoe het slapen dan gaat.

Prairy
Berichten: 9076
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 10:10

Ik krijg de laatste tijd redelijk wat reclame te zien van hormone Harmony, heeft iemand dat wel eens geprobeerd? Ik lees wel positieve reviews maar voor reviews zou ik eerder geloven :=

Ik gebruik nu een jaar Zoely voor endometriose, die slik ik door, heb nu voor het eerst een stopweek ingelast omdat mijn lichaam bruin spul bleef uitstoten, kijken of een stopweek helpt.

Ik heb al en toe last van nachtzweten, maar vooral van gewichtstoename en ik blijf maar eten. Altijd slank geweest, nooit zwaarder als 65 kilo en ik zit ondertussen bijna op 85 denk ik.

D_akota

Berichten: 668
Geregistreerd: 21-11-18
Woonplaats: Aan de bosrand

Re: Overgang? Mezelf een beetje kwijt zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 18:58

Dat heb ik ook. De laatste jaren rond de 60 kilo geweest en nu zit ik rond de 70. Voel me er niet fijn bij maar afvallen lukt nog niet echt. Ik eet nu ook meer, maar probeer dat niet te doen. Maar dat is lastig.

De hormonen werken wel goed, alleen nog last van maagzuur. Ik hoop dat afvallen gaat lukken en dat dan het maagzuur ook minder/ weg gaat.

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Overgang? Mezelf een beetje kwijt zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 23:10

Nou ik was eerst nog wat positief maar inmiddels zijn er tal van klachten om de hoek komen kijken dat ik nu wacht op een oproep voor het spreekuur van de overgangspoli. Ik vind het niet leuk meer.

Hormonen ben ik wel huiverig voor want sinds ik gestopt ben met de pil (vorig jaar juli) heb ik vrijwel geen migraine meer.....

Storm

Berichten: 20841
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Overgang? Mezelf een beetje kwijt zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-24 09:40

Daffodil :(:)

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Overgang? Mezelf een beetje kwijt zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 15:39

Bij mij is de overgang aardig de kop op aan het steken.
Ik heb zware opvliegers gehad, vooral na mijn zenuwblokkade, ik heb 2 dagen lang 1 grote opvlieger gehad.
Dat is nu wel minder.
Ik heb een bach rescuemix gekocht en dat helpt wel wat bij het nachtzweten en de zware opvliegers zijn nu lichte.
Helaas steken nu wel de moodswings de kop op.
Heb echt medelijden met mijn vriend :D
Hormonen mag ik niet gebruiken.
Hopenlijk blijft het hierbij en wordt het niet erger

Storm

Berichten: 20841
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Overgang? Mezelf een beetje kwijt zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-24 15:42

Wat vervelend Silly. Maar er is meer dan hormonen hoor, misschien kun je eens naar een consulente gaan voor tips.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Overgang? Mezelf een beetje kwijt zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 16:31

Binnenkort heb ik een afspraak met iemand die mij daarbij gaat helpen.
Ik zit in de ziektewet voor een ander gebrek, maar dit wordt door de arbo gelijk meegenomen.
Ben ik wel blij mee.

Storm

Berichten: 20841
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Overgang? Mezelf een beetje kwijt zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-24 19:35

Dat is heel erg fijn!

viphorse

Berichten: 1509
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Oss

Re: Overgang? Mezelf een beetje kwijt zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 12:28

Ik ben net terug van de huisarts en de klachten zijn toch echt passend bij beginnend overgang waarop ik dan denk als dit nog maar begin is wat moet er dan nog gaan komen .

Omdat ik met name last heb van krampen in mijn buik , opzwellen , moodswings en spierpijn heeft ze voor nu gekozen voor Zoely pil. We gaan na 3 maanden evalueren en als het bevalt zette we hem door anders kijken we naar andere oplssing.

Hoop dat dit gaat helpen en die krampen en opzwellen en spierpijn wat verminderen .

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Overgang? Mezelf een beetje kwijt zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 12:42

Oh Silly dat is wel fijn zeg, hoop dat daar wat uitkomt.

VIphorse, krampen in je buik? Ik ben al weken af en aan aan de race met forse krampen. Ik leg dus nergens in eerste instantie de link naar overgang maar mijn zus wel. Ik wijt dit dan weer aan de gastric bypass of een darmontsteking ofzo maar zolang iik geen koorts heb, loop ik dus gewoon door.

Het allervervelendste vind ik de spier en gewrichtspijn. Tien minuten zitten en alles doet pijn als ik in beweging kom. Ik kan met het grootste gemak 2 uur lopen, niks aan de hand maar het simpelweg in beweging komen is vreselijk. Ook uit de auto stappen. En dan heb ik ook nog een superlage auto......maar ja om daar nou een nieuwe voor te kopen :D

Opvliegers vallen me echt mee, maar ik slaap wel slecht. Word vanuit het niets klaarwakker of kom niet in slaap. Ik kijk tegenwoordig maar gewoon iets, leve de tv in mijn slaapkamer. Moet daar wel om lachen, het is die van mijn zusje die bijna twee jaar geleden is overleden en zij kon geen uur zonder tv. Logisch ook want aan huis gekluisterd dus ze zei destijds joh neem mijn tv lekker voor op je slaapkamer en ik zei toen nog nou ik denk het niet want ik kijk nooit. En ik hoor haar zeggen, wacht maar, dat komt nog wel. En uiteraard had ze volkomen gelijk. Niemand wilde de tv en wegdoen vond ik zonde dus is ie toch op mijn slaapkamer beland en ik heb er volop plezier van!

viphorse

Berichten: 1509
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Oss

Re: Overgang? Mezelf een beetje kwijt zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 13:13

Krampen zitten bij mij echt rondom de baarmoeder huisarts heeft nog gevoeld en darmen zijn rustig merk daar gelukkig ook niets aan .

Lijkt me erg vervelend om zulke spierpijnen te hebben . Hopelijk kun je snel terecht bij de overgangspoli en kunnen ze daar iets voor je betekenen .

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Overgang? Mezelf een beetje kwijt zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 14:03

Fijn dat je je beter voelt Storm!

Wie hier gebruikt HST (hormoonsubstitie therapie)? Ik vermoed en zie dat steeds meer vrouwen dit (gaan) gebruiken om de natuurlijke daling van hormonen tegen te gaan. (ik nog niet)

Het gaat dan vaak om de combi Utrogestan en Estradiol pleisters/Oestrogel.
Ik zit in een Facebook groep met het onderwerp HST en ook in een praatgroepje van een hbo school dichtbij.

Moska

Berichten: 3396
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Overgang? Mezelf een beetje kwijt zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 14:07

Ik gebruik utrogestan en oestrogel. Had pleisters, maar ik begin allergisch te reageren op de lijn daarvan. Wel jammer, want het bevielen beter dan de gel (die vergeet ik wel eens en ik heb maar een halve dosering nodig, is wat lastig te doseren). Inmiddels al een jaar geen menstruatie meer gehad. Dus vermoed dat ik nu in de volgende fase zit.

Slaap momenteel wisselend. Heb het meestal te warm

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Overgang? Mezelf een beetje kwijt zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 14:18

Geen wondermiddel voor jou dus Moska? Of levert het je toch veel op? Zou mooi zijn dat je wel goed slaapt en geen warmteproblemen meer hebt door HST.

Moska

Berichten: 3396
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Overgang? Mezelf een beetje kwijt zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 15:05

Het helpt wel. Voel me beter, minder moodswings, amper nog migraine en niet meer depressief (dat kreeg en werd ik wel van de femoston) en alsnog minder opvliegers. Maar het kan nog beter

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 11:03

Moska schreef:
Het helpt wel. Voel me beter, minder moodswings, amper nog migraine en niet meer depressief (dat kreeg en werd ik wel van de femoston) en alsnog minder opvliegers. Maar het kan nog beter


Misschien moet de dosering omhoog van de oestrogeen en progesteron en evt testosteron toegevoegd worden?