Overgang? Mezelf een beetje kwijt zijn

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Padoertje
Berichten: 1552
Geregistreerd: 12-06-15

Re: Overgang? Mezelf een beetje kwijt zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 12:34

Nou hoera, net bij de gynaecoloog geweest en ben een accessoire rijker (ring tegen blaasverzakking). Ook weer een nadeel van de overgang dat de boel slapper wordt :-(
Gezien mijn symptomen vond hij het niet nodig om bloed te prikken ‘ga er maar vanuit dat je erin zit’.
Over 4 wk controle afspraak en mocht ik het nodig vinden, dan verwijst hij me door naar een overgangsconsulent.

Wat betreft het kortademig bij inspanning, zeker gezien mijn verschillende sporten en conditie, vond hij dat niet oké. Iets kan, maar niet zoals ik het aan gaf. Morgen pak ik de racefiets weer voor een kort rondje en als het dan weer zo snel gebeurt, dan vraag ik de HA om een hartfilmpje. Als ze me niet serieus neemt, dan laat ik een sporttest doen. Zien wat daar uit komt.

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 12:36

Verstandig. Altijd goed om zeker te weten dat er niks anderes loos is.

Popstra
Berichten: 13787
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 13:05

Als jullie snel willen weten of je in de overgang zit dan kun je daar gewoon test voor kopen bij de kruidvat. Werkt zelfde als zwangerschaps testje.

Ik geef de overgang nu de schuld bij elk ongemakje.
Lekker makkelijk :D

dorothea

Berichten: 3002
Geregistreerd: 19-01-06

Re: Overgang? Mezelf een beetje kwijt zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 13:14

Mannen kopen gewoon een motor en nemen een jongere vriendin … :D

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 13:23

Een aanrader is het boek Next Level van Stacy Sims.
Echt een eye-opener en leerrijk van begin tot eind.

Janneke2

Berichten: 22782
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 13:40

Silly1972 schreef:
Goh wat herkenbaar allemaal.
Ik ben nu 51 en naar mijn idee al jaren in de overgang, althans met vlagen.
Mijn menstruatie is al 4 jaar onregelmatig en heb ook bij vlagen last van de opvliegers en nachtzweten.
Laatste tijd wordt het erger.
Erg vermoeid steeds, maar toch slecht slapen, badend in het zweet wakker worden als je eindelijk eens lekker ligt te slapen.
Vergeetachtig, emotioneel, hoofdpijn en inderdaad snel buiten adem (dat had ik zo niet gelinkt aan de overgang)
Helaas mag ik geen hormonen slikken, dus zit nu aan de ymea 8-1 dat helpt in iedergeval met de opvliegers overdag.

Ik wordt gewoon soms zo moe van mijzelf.
Heb steeds allerlei klachten en heb het idee dat mijn (werk)omgeving vaak denkt dat ik mij aanstel en dat doet wel veel pijn :(
Ik probeer mij zo goed mogelijk erdoorheen te worstelen.
Om dan te lezen dat het nog wel jaaaaaren kan duren stemt mij wel somber (of zijn dat de overgangsemoties?)


Nee hoor, dat zijn gewoon terechte emoties.
Veel klachten hebben - dat hoort serieus genomen te worden, punt uit.

En ook zonder hormonen is er doorgaans veel aan te doen.
Ik heb zelf geen ymea geadviseerd gekregen, maar wel een keurig advies voor supplementen gebaseerd op 'een batterij vragen om U tegen te zeggen' plus bloedonderzoek.

Rocamor

Berichten: 10903
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 13:44

Ik wil niet leren,
ik wil geen eye opener,

ik wil van de overtollige kgs af,
ik wil normaal slapen,
ik wil van de vermoeidheid af,
ik wil van de stress af,
ik wil van die opvliegers af,
ik wil van die deken-op-deken-af nachten af,
ik wil van de angsten af

En ook handig voor anderen als ik van het korte lontje afkom :+

Thanks, ga er eens naar kijken.

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 13:55

Wintu schreef:
Dammie schreef:
Ik heb sinds een tijd hele zware menstruatie. Echt elk uur rennen om te wisselen, doorlekken etc.
Afgelopen week had de bus vertraging en ben ik ondanks ob super plus en maandverband doorgelekt.
Dus ik kan gewoon nergens naartoe die dagen -O-
Ik ben weer met de pil begonnen, maar voorlopig werkt dat nog niet _-:( .

Mensen hier met ervaring hiermee? Tips hoor ik graag.


Hier precies hetzelfde helaas. Het ontwricht het leven gewoon even die week. De pil wil ik niet weer aan, omdat hormonen hier altijd voor ellende hebben gezorgd.

Ik slaap wonderwel goed, maar ben overdag opeens aan de tukjes :')
Ik ben vergeetachtig, kom aan in gewicht, laag zelfbeeld en mijn libido is tot beneden het nulpunt gezakt. Ik herken me zelf helemaal niet meer.

Ik kom in mijn facebook feedtelkens viteezy tegen, iemand bekend daar mee?


Deze klachten passen ook bij een trage schildklier! Ik werd weer 'normaal' (maar nog altijd flink) ongesteld toen ik eindelijk schildkliermedicatie kreeg.
Als ik last krijg van opvliegers en nachtzweten, vocht vasthouden, rusteloze benen en snel buiten adem zijn, dan moet ik mijn dosering aanpassen.

Ik ben in januari van dit jaar voor het laatst ongesteld geweest en hoop dat dat echt de allerlaatste keer was!

Door gebrek aan oestrogeen vertraagt de schildklier sowieso een beetje tijdens/na de overgang. Dat extra buikvet dat er vaak bijkomt tijdens de overgang, produceert nog een beetje oestrogeen, maar niet genoeg.
Vrouwen krijgen na de overgang soms pas de diagnose trage schildklier. Vaak hadden ze al jaren klachten, maar komen ze na de overgang eindelijk boven de zogenaamde normaalwaarde en mogen dan eindelijk met schildkliermedicatie beginnen.

Je kunt je schildklier helpen met een goede multivitamine, extra vitamine D, magnesium en ook moet er voldoende ijzer in je bloed zitten. En dat laatste kan natuurlijk misgaan door hevige menstruaties.
Het zou niet gek zijn om je ijzer voorraad te laten bepalen en dat is niet hetzelfde als Hb. (Als ijzer laag is en Hb nog normaal, is het toch verstandig om de ijzer voorraad aan te vullen, want dat is weer nodig om Hb op peil te houden)

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 14:07

Morrie schreef:
ik ben nu 65 en ben al vanaf m'n 48ste bezig met de vreselijkste opvliegers, sterk stinkend hormoonzweet waar geen deo tegen bestand is...

Ik heb soms ook last van dat stinkende zweet, dan ruik ik mezelf. Bah! -O- :r Zelfs oksels wassen met water en zeep helpt dan niet goed.

Mijn trucje: ik heb nog een fles met ontsmettingsspul uit de coronatijd staan, 70% alcohol met glycerine. Dat spuit ik in mijn handen, smeer daar mijn oksels mee in, laat het even opdrogen et voilà: stank is weg. Deo erover en het gaat weer even goed. Een soort van reset van de huidbacterien :)
Soms helpt het een dag en soms blijft het wekenlang weg.

Anoniem

Re: Overgang? Mezelf een beetje kwijt zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 14:13

Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben met 'rare' klachten. Herken een hoop. Met name dat angsten de kop op steken, heel af en toe een kleine opvlieger (als ik dat zo lees van sommigen, mag ik niet klagen wat dat aangaat), hartkloppingen, snel moe (maar dat heb ik ook door een chronische aandoening, dus weet niet of het door de overgang komt) en af en toe slecht slapen. Wel geruststellend om te lezen dat er meer zijn die dit soort klachten hebben. Zijn jullie bekend met de overgangspoli in het ziekenhuis? Weet even niet of ik daar overheen gelezen heb misschien, zo ja, dan excuses. Maar hebben jullie er iets aan?

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 19:47


Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 19:53

-O- Ik ben helaas weer ongesteld geworden. Voor het eerst sinds januari. Ik hoopte zo dat dat de laatste keer was.
Hopelijk blijft het weer minstens een halfjaar weg, of misschien was dit wel de allerlaatste keer!

Dammie

Berichten: 3322
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Overgang? Mezelf een beetje kwijt zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 20:21

Balen, Albertina.
Ik heb begin augustus een afspraak met de gynaecoloog. Hoop dat daar wat uitkomt.

pien_2010

Berichten: 43467
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 22:06

Ymea hielp mij goed. Als ik opvlieger had, met name 's nachts hielp bij mij om de blote voeten buiten het bed te steken. Ik ben vrij geruisloos door de overgang gegaan.

Citaat:
waarvan ik die droge doos wel de vervelendste vind

Die droge doos zijn zalfjes voor en ampullen. Ik had contact bloedingen bij het sexen en deed te pijn. Gyneacoloog gaf ampullen die geen kwaad kunnen en zalf. Ik gebruik nu alleen nog de zalf paar uur voor het vrijen. Spontaan uit de broek gaan is er dus niet meer bij, dus hier wordt weer gedate maar wel met plezier _O- .
Het is een normaal iets en ik was zo opgelucht dat er genoeg aan te doen is. Zijn eindelijk de kinderen de deur uit, geen risico op zwangerschap, alle tijd, zou er nog niet gesext kunnen worden. Dus gelukkig wel en ik vind het leuker als ooit.

cstok
Berichten: 74
Geregistreerd: 16-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 19:11


Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 19:48

Het onderzoek is als ik het goed zie in juni 23 gepubliceerd https://www.bmj.com/content/381/bmj-2022-072770, dus recent en het Deense Instituut voor Dementie neemt het heel serieus https://videnscenterfordemens.dk/da/nyh ... ngsalderen.

In de UK zijn ze een stuk genuanceerder, lees ik in de link van cstok. De kans op dementie wordt met HRT vergroot als je er pas na je 60e mee begint en als je het langer dan 10 jaar gebruikt, dus dat raden ze af. Ben je drager van het APOE-4 gen dan verlaagt HRT zelfs de kans op Alzheimer's

Tsja, heel verwarrend :?

cstok
Berichten: 74
Geregistreerd: 16-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 19:54

Albertina71 schreef:
Het onderzoek is als ik het goed zie in juni 23 gepubliceerd https://www.bmj.com/content/381/bmj-2022-072770, dus recent en het Deense Instituut voor Dementie neemt het heel serieus https://videnscenterfordemens.dk/da/nyh ... ngsalderen.

In de UK zijn ze een stuk genuanceerder, lees ik in de link van cstok. De kans op dementie wordt met HRT vergroot als je er pas na je 60e mee begint en als je het langer dan 10 jaar gebruikt, dus dat raden ze af. Ben je drager van het APOE-4 gen dan verlaagt HRT zelfs de kans op Alzheimer's

Tsja, heel verwarrend :?


Ja eigenlijk is het ook allemaal verwarrend. Blijkt ook nog een verschil in synthetische hormonen of bio-identieke hormonen te zijn. Maar goed, de tijd zal het leren. Op dit moment zijn vrijwel al mijn klachten weg met bio-identieke hormonen, dus ik blijf ze fijn nog een tijdje gebruiken.

senna21

Berichten: 11870
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 20:00

Volgens mij doe ik de overgang omgekeerd. :+
Vrij geruisloos door de overgang, maar sinds de menopauze toch veel last van opgezette handen/voeten, opvliegers.
Een klacht die ik niet zo vaak hoor noemen, is droge slijmvliezen (ogen, neus m.n.).
Ik kwam er onlangs achter dat dit ook in het rijtje thuishoort.
Nu begonnen met duindoorn. Hopelijk helpt dat.

Silly1972

Berichten: 14782
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Overgang? Mezelf een beetje kwijt zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 20:44

Vraagje, wat nemen jullie tegen de klachten van de overgang?
Niet hormoongerelateerd, want dat mag ik niet hebben.

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 21:55

senna21 schreef:
Volgens mij doe ik de overgang omgekeerd. :+
Vrij geruisloos door de overgang, maar sinds de menopauze toch veel last van opgezette handen/voeten, opvliegers.
Een klacht die ik niet zo vaak hoor noemen, is droge slijmvliezen (ogen, neus m.n.).
Ik kwam er onlangs achter dat dit ook in het rijtje thuishoort.
Nu begonnen met duindoorn. Hopelijk helpt dat.

Bij mij bleek dat te komen door een trage schildklier: vocht vasthouden (ringen strak, dikke papperige benen, wallen onder mijn ogen, afdruk bril op mijn neus), soms opvliegers en alles droog: droge ogen, droge mond (en slechte adem daardoor), droge neus (bloedneuzen), droge vagina. Echt drama.
Dat gaat veel beter nu ik al een paar jaar schildklierhormonen gebruik en zorg dat mijn vitamines en mineralen op orde zijn.

mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 22:00

Meer symptomen van de overgang komen overeen met een trage schildklier, geloof ik.
Ik heb al mijn klachten jarenlang afgedaan als overgangsgerelateerd. Maar het duurt veel te lang. Overgang zou al heel lang klaar moeten zijn. Dus misschien maar eens vragen of ha schildklierwaarden wil laten checken.

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 22:02

Silly1972 schreef:
Vraagje, wat nemen jullie tegen de klachten van de overgang?
Niet hormoongerelateerd, want dat mag ik niet hebben.

Ik gebruik al een jaar of twee Lucovitaal Multi+ Vrouw. Daar voel ik me goed bij. Er zitten ook kruiden in, o.a. zilverkaars en monnikspeper en die helpen bij de balans van hormonen. Als ik ze niet gebruik heb ik meer last van opvliegers.
Geen idee of je wel kruiden mag gebruiken?

Silly1972

Berichten: 14782
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Overgang? Mezelf een beetje kwijt zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 09:34

Ik denk het wel, ze heeft het alleen over kunstmatige hormonen zoals de pil, spiraaltje enzo gehad.
Ik zal eens gaan kijken.
Ik gebruik nu Yymea 8-1 en dat helpt wel tegen de opvliegers overdag, maar verder niet.

Janneke2

Berichten: 22782
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Overgang? Mezelf een beetje kwijt zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 09:51

@Silly, ik kan niet beloven dat een orthomoleculaire arts de oplossing heeft...
.... maar op basis van een serie vragen (om 'U' tegen te zeggen) en lichamelijk onderzoek kan hij of zij wellicht gerichter adviseren dan zilverkaars of monnikspeper.

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 10:49

Zijn de gezondheidstwijfels over zilverkaars inmiddels de wereld uit?