Rosacea tips

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
veneri
Berichten: 878
Geregistreerd: 08-01-11

Rosacea tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-23 23:39

ik heb een hele lastige huid:
Mijn huid is super gevoelig en ik heb last van acne en acnelittekens. Nu dus ook vaak jeukende rode huid met bultjes rond de neus. Rode neus, huid soms jeukerig/vlekkerig en soms brandend gevoel.
Huid kan droog/trekkerig aanvoelen maar wordt ook snel heel vet bij verkeerde producten en dan krijg ik van die dikke onderhuidse ontstekingen.
Het is enorm zoeken hoe te hydrateren zonder te irriteren of vetter te maken.
Heb een hele tijd de calm lijn voor de vette/gecombineerde huid gebruikt van paula's choice, was daar enorm tevreden over, maar producten zijn onlangs verandert en mijn huid reageert met droge trekkerige plekken naast de neus.
Vorige week gestart met cerave.
Zie productfoto's bij dit bericht.
Ik gebruik de cleansing gel 2x per dag, cleansing lotion 1x per dag, hydraterende creme (heel dun) 2x per dag, acne gel 1x per dag.
Mn huid voelt niet fijn. Is erg vet,glimt, maar is ook jeukerig en vlekkerig. Er ontstaan veel kleine puistjes (lijkt nu iets rustiger te worden) en onderhuidse onsteking.
Neus is ook weer vuurrood.
Deze producten zijn dus niet geschikt voor mij, maar wat dan wel?
Terug naar de calm lijn van PC, met iets dat extra hydrateert?
De toner en gel van PC verdraagt mijn huid niet: rode jeukende plekken en bultjes....

Iemand tips?
Ik overweeg toch weer terug te gaan naar PC, de calm lijn. Misschien is die voor de droge huid geschikter? Ben echter bang dat die nijn huid weer te vet maakt.
PC calm ljjn voor gecombineerde/vette huid was dus perfect voor mij, maar hydrateerde onvoldoebde
Laatst bijgewerkt door veneri op 27-04-23 00:13, in het totaal 1 keer bewerkt

veneri
Berichten: 878
Geregistreerd: 08-01-11

Re: Rosacea tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-23 23:45

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Peelie

Berichten: 13418
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Rosacea tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 23:58

Ik gebruik the ordinary en heb ook rosacea. Voor mij werkt dit best goed.

Ik herken het wel van de jeukerige huid die trekt, maar ook snel vet word en puistjes ed.

veneri
Berichten: 878
Geregistreerd: 08-01-11

Re: Rosacea tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-23 00:00

Wat gebruik je dan precies?

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Rosacea tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 00:03

Ik ben overgegaan op dermaviduals en dr baumann. Thé Ordinary is echt niet geschikt voor ts, zitten toch nog vaak irriterende stoffen is. Squalaan olie is wellicht een goede voor je ts.

Brimi_Disa

Berichten: 498
Geregistreerd: 05-06-07
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Rosacea tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 07:25

Ik gebruik gladskin, dit werkt voor mij goed!
Even gekopieerd van de site:
Gladskin met Staphefekt™ is 's werelds eerste en enige enzym dat alleen S. aureus doodt, en de goede bacteriën - die nodig zijn voor een gezonde huid – met rust laat.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Rosacea tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 07:37

Ik heb ook een erg gevoelige huid met eczeem en allergieën voor producten. Ik koop alles bij metolijf, heb veel van aphrodite en apivita. Sindsdien geen droge huid meer of jeuk.

Taucha

Berichten: 1170
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: Rosacea tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 08:27

Misschien cleans, gelleer en moisturise je veel te veel?

Ga eens terug naar basis; ‘s morgens alleen met koud water en een washandje afspoelen. Droog deppen, niet wrijven! En dan een creme geschikt voor gevoelige huid bv. zarqua of nivea nachtcreme erop.

‘s Avonds zarqua sensitive reinigingsmelk erop, afhalen met eerst een droog wattenschijfje, daarna wattenschijfje omdraaien en onder een heel klein straaltje koud water het gezicht nat maken. Vervolgens weer droogdeppen, niet wrijven. Omdat zarqua een beetje zout bevat hoef je geen creme in de nacht gebruiken. Wel is het zaak om voldoende te drinken en (liefst elke dag) een halve avocado te eten.

Dit zal natuurlijk niet na 1 x fijn aanvoelen. Geef het de tijd, probeer het eens 3 weken en ga dan pas evalueren hoe je huid dan aanvoelt.

Jillz1
Berichten: 550
Geregistreerd: 25-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 08:33

Ik heb na een heftige rosacea aanval jaren geleden, me er eerst goed in verdiept waarom dit mij overkwam.

Uiteraard heb ik echt alle middelen uit de kast getrokken om het probleem meteen aan te pakken.
Gladskin
Paula choice diverse lijnen, ook de Calm
Jetske Ultee, diverse producten.
1 of ander smeersel dat wittig en naar mint rook( duur zalfje, weet naam niet meer)
Alles vd apotheek onderhand.
MAAR het probleem bleef en ik had ook altijd een strakke huid.

Na vele uren speuren en bellen met hulplijnen( Paula choice en Jetske Ultee hebben dit beiden) ben ik zelf tot de conclusie gekomen dat de opperhuid verzwakt is, daarmee kwetsbaar voor o.a invloeden voor buitenaf en wellicht ook de demodexmijt de kans geeft in te nestelen.( als ik het zo goed schrijf)

Oplossing opperhuid verbeteren!!!
Waarmee? NIACIMIDE met een hele goede vochtinbrengende crème, is de oplossing.

Ik ben op het goedkope middel, Niacimide met 2% zink beland van
The Ordinary, kost maar paar euro, spul plakt en trekt op je huid.
Daarna smeer ik een echte hele goede dagcrème, is eigenlijk ook nachtcreme( helaas geen SP factor erin).
Deze crème kost 80 euro en is van het merk Diego Dalla Parma 24 hours gentle. Er zit slakkenslijm in en ik heb sinds jaren een echte goed doorvoede huid. Geen enkele crème heeft bij mij zo goed geholpen als deze crème.

Was gestopt met de Niacimide maanden geleden en na paar weken weer rode plekjes, nu weer alles onder controle, met de Niacimide :o

Ik weet bijna zeker dat je het probleem moet oplossen door met Niacimide je opperhuid te verbeteren.

Smeer nu alleen 's nachts met de slakkenslijm, en overdag van diego della Parma met crème ook voor rosacea met sp 50.

Gaat ook prima nu, liever had ik een SP gehad in de slakkenslijm crème maar dat is er helaas niet.

O ja, verder geen poespas met de huid zoals exfoileren enzovoort. Die opperhuid wordt steeds te hard aangepakt dan.

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 09:05

Ik gebruik de metrosa gel tijdelijk als het opspeelt. En als ik buiten ben in koud weer bescherm ik mijn huid met Weleda Cold, erg vettig, dus dun aanbrengen. Ook heb ik een red light lamp.
Met deze drie factoren kan ik mijn huid rustig houden. Daaromheen gebruik ik 'gewone' hydraterende cremes, overdag met UV bescherming. De cremes die ook voor rosacea worden aangeprezen gaven bij mij niet echt effect.

Ik heb geen ernstige vorm van rosocea, vooral gevoeligheid op de wangen en last van mijn ogen.

Suzanne F.

Berichten: 49230
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 10:03

Mijn dochter is gevoelig voor eczeem en een droge rode huid. Ze gebruikt zo min mogelijk producten. Wast haar gezicht met een Dr. Van het Hoog wasgel voor de gevoelige huid en als dagcreme Biodermal PCLE of van Eucerin een dagcreme voor gevoelige huid. Meer niet. Op de eczeemplekken heeft ze protopic of Elidel.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 10:37

Rosacea wordt ook getriggerd door een reactie op de huisstofmijt. Slapen op een zijden kussensloop helpt al wat. En zo vaak als je kunt je kussensloop wisselen.
Voor mij is de huidverzorging van Geek & Gorgeous een game changer. De toner, de reiniger en de zachte serums. Azelaic Acid is bewezen werkend tegen rosacea. Heeft Geek en Gorgeous ook een serum voor: de aPAD.
Maar ook The Ordinary heeft azelaic acid. Mijn rosacea reageert slecht op ingrediënten zoals AHA/BHA en retinol.
Een tweede om te vermijden met rosacea: zon. En altijd factor 30/50 smeren. Koreaanse zonnefilters zijn in mijn ervaring de allerbeste qua structuur en zachtheid voor de huid. En echt elke dag smeren! Na je serums en dagcreme. En zeker geen azelaic acid of niaciamide in de ochtend op je huid doen. Dat maakt je alleen maar gevoeliger voor de zon.
Mijn huidige dagcreme is de Purito B5 Panthenol RE-barrier Cream. Mijn SPF van COSRX.
Ik bestel alles via Boozyshop. Het is ook goed betaalbaar. En ik heb echt een vermogen uitgegeven in het verleden. En nee ik heb geen aandelen in Boozyshop of Geek & Gorgeous. Ik heb meer dan 10 jaar ervaring met rosacea en deel vraag wat eindelijk voor mij heeft gewerkt.

Nog aanvullend: nooit maar dan ook nooit schuimende reinigers gebruiken op een gevoelige huid zoals die met rosacea. Alleen reiniger gels die niet schuimen. Afsluitend met een verzorgende toner zonder parfum of alcohol.
En als je klachten echt te erg zijn: naar de huisarts zodat je tijdelijk een gel krijgt. Niet super goed voor je huid maar kan je net even uit die cirkel halen.
Bepaalde voedingsmiddelen triggeren rosacea ook. Bij mij doen rode vruchten en rode wijn dat bijvoorbeeld. Maar ik wil het nog eens benadrukken: zonlicht en huisstofmijt zijn je grote vijanden in de strijd met rosacea.
Veel succes!!

veneri
Berichten: 878
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-23 11:40

bednakt allemaal! het lastige is dat ik niet alleen rosacea heb, maar ook een vette huid en acne. vandaar toch de bha savonds. mijn huid lijkt daar niet op te reageren.
@Marigo: welke producten zijn het? heb je een link?

MissAnnemijn

Berichten: 2376
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: København

Re: Rosacea tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 11:44

Ik heb er Lanette creme voor aangeraden gekregen via de dermatoloog. Volgens mij ook wel zonder recept te krijgen bij de apotheek. Heb ook wel meerdere weken antibiotica geslikt om het eerst rustig te krijgen.
Nu is het met die creme gelukkig goed bij te houden, hoef het ook niet elke dag te gebruiken.

hasufel

Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 11:47

Voor mij was het darmen aanpakken (pre- en probiotica), en nu werkt fucidinezuur het best. Via de huisarts. Weinig bijwerkingen en beste effect van alles tot nu toe.
Advies van de huisarts was niets smeren op de gezichtshuid behalve zonnenbrand op waterbasis, zon maakt het snel erger
Maar zelf zuurkool maken, minder suiker en goed voor je darmflora zorgen helpt ook al een eindje

Veel succes, superirritante aandoening

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 11:58

veneri schreef:
bednakt allemaal! het lastige is dat ik niet alleen rosacea heb, maar ook een vette huid en acne. vandaar toch de bha savonds. mijn huid lijkt daar niet op te reageren.
@Marigo: welke producten zijn het? heb je een link?


Fijne UV filter die niet vet is en dus ook op het vettige gedeelte van je huid kan: https://boozyshopnl.page.link/m2ge

De dagcreme: https://boozyshopnl.page.link/Q185

De cleanser: https://boozyshopnl.page.link/qLQU

De toner: https://boozyshopnl.page.link/HfJx

De serums:
Overdag onder de dagcreme: https://boozyshopnl.page.link/2zsn

In de avond onder je dagcreme (ik gebruik die van mij dag en nacht):
https://boozyshopnl.page.link/asp5
En
https://boozyshopnl.page.link/BdLS

Ik zou dit even als regime aanhouden. En al die producten helpen bij je vette huid. De BHA zou ik stoppen. Het maakt je huid dunner en daardoor nog kwetsbaarder. De acne zal echt verbeteren zonder.

Getty_Maan

Berichten: 2593
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 12:54

Afbeelding

Deze producten gebruik ik, huid voelt gelijk fijner aan.

Deze salon geeft ook nog peelings, maar daar nog geen gebruik van gemaakt.

veneri
Berichten: 878
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-23 13:02

Marigo schreef:
veneri schreef:
bednakt allemaal! het lastige is dat ik niet alleen rosacea heb, maar ook een vette huid en acne. vandaar toch de bha savonds. mijn huid lijkt daar niet op te reageren.
@Marigo: welke producten zijn het? heb je een link?


Fijne UV filter die niet vet is en dus ook op het vettige gedeelte van je huid kan: https://boozyshopnl.page.link/m2ge

De dagcreme: https://boozyshopnl.page.link/Q185

De cleanser: https://boozyshopnl.page.link/qLQU

De toner: https://boozyshopnl.page.link/HfJx

De serums:
Overdag onder de dagcreme: https://boozyshopnl.page.link/2zsn

In de avond onder je dagcreme (ik gebruik die van mij dag en nacht):
https://boozyshopnl.page.link/asp5
En
https://boozyshopnl.page.link/BdLS

Ik zou dit even als regime aanhouden. En al die producten helpen bij je vette huid. De BHA zou ik stoppen. Het maakt je huid dunner en daardoor nog kwetsbaarder. De acne zal echt verbeteren zonder.


ok dank je wel. ik had nog producten uit de "oude" PC calm lijn staan, die ben ik nu weer gaan gebruiken, en mijn huid voelt meteen rustiger en zachter aan. voor nu ga ik daar even mee door om dit op te maken, helaas geen goed resultaat met de nieuwe calm lijn van PC, dus die gaat m niet meer worden, ik denk dat ik daarna de door jou aanbevolen producten ga proberen. het ziet er wel goed uit, prijs totaal zo'n € 80,- valt ook nog mee.... hoe lang doe je met deze verpakkingen?
Laatst bijgewerkt door veneri op 27-04-23 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Nyaleti

Berichten: 6156
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 13:03

Heb je de mogelijkheid om wat te investeren?
Ik ben onlangs voor andere redenen bij een huidtherapeut geweest en zag daar ook vaak behandelingen voor Rosacea voorbij komen.
Wel prijzig maar bij mij werd een groot deel vergoed.

Ik zat bij een grote commerciële keten en zij kon niks anders dan hun eigen lijn aanraden (voor de verzorging thuis) en absoluut geen advies geven over andere middelen :roll: dus zou dat wel even uitzoeken. Ze vonden het niet leuk dat ik hun lijn a 160 euro niet kocht dus heb alsnog zelf moeten zoeken naar fijne producten. Maar de acne behandelingen hebben echt groot resultaat gebracht.

veneri
Berichten: 878
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-23 13:21

op zich wel, maar probeer het het liefst gewoon zelf onder controle te houden.
de acne is onder controle, tenzij ik verkeerde producten gebruik, waardoor de huid te vet wordt, dan krijg ik echt onderhuidse ontstekingen.
hier en daar eens een klein pukkeltje vind ik niet erg, maar ik wil vooral van het jeukerige en prikkende gevoel af, (wat nu al direct beter gaat nu ik weer de oude PC Calm lijn gebruik sinds gisteravond ipv de Cerave) en het liefst van de rode neus, maar dat is lastig.

ik zoek ook nog iets van een matterende make-up poeder, lichte dekking, wat geschikt is voor mijn huid. iemand tips?

Amyyy

Berichten: 3498
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Rosacea tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 13:32

Weet je zeker dat je huid vet is, en niet juist droog? Ik dacht dat mijn huid ook altijd vet was, veel glim en letterlijk een olie laagje erop. Zeker rond mijn t zone. Maar ik denk dat ik juist te agressieve producten gebruikte. Nu gebruik ik juist hele vettige crèmes. Mijn huid is droog, tekort aan vet. Hydratatie is wel goed. Is misschien nog de moeite waard om een tijdje te proberen. Werkt het niet, dan is dr niks verloren.

Heb je naar je voedingspatroon gekeken? Bij mij is een trigger voor ontstekingen koemelk en kaas. Niet na een plakje kaas oid, maar na een kaasplankje of pizza altijd meer last van.

Wat bij mij qua verzorging werkt is lactic acid. Ik gebruik die van de ordinary, voor die prijs is het leuk om iets uit te proberen en mocht het niet werken, dan is het jammer maar geen man overboord.

Ik lees hierboven goede ervaringen met niacinamide, hebben jullie een fijne gevonden die niet pillt?

veneri
Berichten: 878
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 14:15

grrr.... mn huid blijft erg vervelend, prikken, jeuk, branderig... de laatste keer dat ik het zo erg had was een paar jaar terug, toen creme van de huisarts gekregen, die wel verlichting gaf qua klachten, maar het ging niet weg en kreeg toen ook eczeem. ik ben toen overgestapt op de dode zee producten van H&B, en dat kreeg het goed onder controle.
ik heb nog een flesje reinigingsmelk, reinigingslotion en dag & nachtcreme staan (gesloten verpakkingen) dus ga dit nu eerst maar even een paar dagen proberen, in de hoop het daarmee weer rustig te krijgen. anders maar naar de huisarts....
kan een sauna eigenlijk nog een positief effect hebben op dergelijke klachten?

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Rosacea tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 14:49

Vervelend!
Nee een roasacea huid gaat niet goed op kou of warmte. Sauna zou ik je voor je huid afraden. Tenzij je veel stress hebt, want dat kan ook triggeren en dan is een sauna wel goed voor je mentale gesteldheid ;)
Je wilt de huid zo neutraal mogelijk houden. Vaak zelfs een beetje koelen, maar niet te koud. Een aloe vera gel kan helpen.

veneri
Berichten: 878
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-23 09:00

mijn huid voelt vandaag een stuk beter en ziet er rustig uit. jeukt nog wel wat, maar geen brandend of prikkend, droog en trekkend gevoel meer! heel blij zover! ik ga maar even door met deze huidverzorgingsroutine.

veneri
Berichten: 878
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-23 09:09

Welke zonnebrandcreme gebruiken jullie voor je gezicht?
Ik gebruik nu nog de spf30 dagcreme van paula's choice calm lijn omdat ik die nog heb, maar zijn er ook andere opties die over je dagcreme heen gebruikt kan worden?
Die niet gaat glimmen,plakken en geen waas achterlaat?