Onverklaarbaar gewichtsverlies

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SnuitjeLove
Berichten: 1113
Geregistreerd: 18-05-09

Onverklaarbaar gewichtsverlies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 12:52

Ik weet dat ik hier eigenlijk niet oo medisch advies hoor te vragen maar aangezien de huisarts mij telkens weer naar huis stuurt vraag ik me af in welke hoek ik het moet zoeken nu.

Ik heb ivm met langere tijd rugklachten een doorverwijzing naar een reumatoloog staan voor onderzoek. Ik kamp sinds mijn 16e al sinds rugklachten (ben nu eind 20) maar nu sinds december is het constant.
Daarnaast heb ik sinds de laatste weken ook extreem veel last van vermoeidheid, ga nu na mijn werk regelmatig op bed liggen.

Ik heb een paar maanden geleden laten bloedprikken, daar kwam niets bijzonders uit alleen een lage glucose waarde.
Ik ben al jaren op een stabiel gewicht van 75kg (lengt 1.74m) soms kilo meer of minder maar nooit groot verschil, ook niet als ik periodes veel eet of juist weinig. Ik snoep regelmatig wel wat en heb naar mijn idee wel grote porties avondeten. Wel veel groente en fruit en sinds september eet ik gluten en lactose vrij.
Ik sta niet vaak op de weegschaal maar rond 15april wel en toen woog ik 75.5kg. Vorige week weer erop gestaan en was het ineens 73kg wat ik een beetje vreemd vond. Inmiddels sta ik elke ochtend er even op om het in de gaten te houden en het getal zakt met de dag. Begin vd week was het nog 72. Gister 71.4 en vanochtend ben ik voor het eerst sinds 10jaar onder de 70 beland op 69kg.

Ik heb dit bij de huisarts aangekaard in combinatie met mijn rugklachten, vermoeidheid en terugkerende darmklachten(diaree en verstopping), maar hij ziet geen reden tot zorg behalve dat hij mijn doorverwijzing naar de reumatoloog heeft versneld.

Ik maak mij wel zorgen, gewichtverlies is niks voor mij. Ik ben in mijn eetpatroon en bewegingspatroon niets veranderd en heb ook niet extreem veel stress de laatste maand gekregen. Wel heb ik veel last van pijn welke mij wel beperkt in het functioneren.

Heeft iemand tips of ideeen die ik kan eventueel kan aandragen aan de huisarts in welke hoek te zoeken. Ik heb het gevoel dat je tegenwoordig zelf moet aansturen op onderzoek.

ellepel

Berichten: 47509
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 13:18

je kunt wel vragen of je schildklier getest kan worden want die kan ook dat soort klachten geven.
wat je eten betreft: vraag een verwijzing aan naar een diëtist, die kan samen met jou kijken of je echt wel goed eet en wat er wel of niet nodig is om aan te passen.

en niet elke dag op de weegschaal gaan staan,doe dat ding maar weg want je word daar echt helemaal dol van.
niet meer doen.

SnuitjeLove
Berichten: 1113
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Onverklaarbaar gewichtsverlies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 13:25

Ik zal eens vragen daarnaar. Weegschaal was ook alleen deze week. Omdat ik mijn hele leven al kamp met darmklachten (vermkedelijk pds) ben ik begonnen met gluten en lactosevrij eten en dat gaat heel goed. Had vanaf september geen darmklachten meer tot afgelopen weken.

SnuitjeLove
Berichten: 1113
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Onverklaarbaar gewichtsverlies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 13:46

schildklierwaardes zijn trouwens wel gecheckt bij mijn laatste keer bloedprikken zie ik.

Ir111

Berichten: 12009
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Onverklaarbaar gewichtsverlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 13:50

Wel blijven wegen hoor (hoeft natuurlijk niet dagelijks maar wel wekelijks), zoveel afvallen (5kg in een maand) is echt niet normaal. Daar kunnen nare ziektes aan ten grondslag liggen. Ik vind het vreemd dat je HA daar niets mee doet? Wanneer ga je naar de reumatoloog?

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 13:52

Ik zou dit toch nogmaals terugkoppelen naar je huisarts en eventueel vragen om een darmonderzoek. Onverklaarbaar gewichtsverlies. Zeker meer dan 5 kilo in de maand is wel iets waar even naar gekeken moet worden.

SnuitjeLove
Berichten: 1113
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Onverklaarbaar gewichtsverlies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 13:59

ja dat vond ik zelf ook. Ik mag nu waarschijnlijk binnen twee weken naar de reumatoloog. Afspraak stond eerst voor juli. Ik zat zelf ook nog te denken om een onderzoek voor Crohn aan te vragen indien dat mogelijk is, omdat dat ook gewrichtsproblemen kan veroorzaken.

Ir111

Berichten: 12009
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Onverklaarbaar gewichtsverlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 14:03

Obv wat je hier schrijft zou ik verwachten dat de HA nog verder kijkt. Maar hij vervroegt je afspraak met de reumatoloog niet voor niks. Dat geeft volgens mij wel aan dat hij het ook niet ok vindt.

5kg in een maand tijd verliezen zonder aanwijsbare oorzaak is een rode vlag. Maar wellicht vindt de HA dat hij met de doorverwijzing versnellen voldoende doet op dit moment. Maar dat moet hij jou dan wel uitleggen!

Ik zou nogmaals contact opnemen om te zeggen dat je je zorgen maakt en je je afvraagt waarom hij niet verder kijkt maar tegelijk wél afspraak vervroegt. Vooral dat laatste, waarom heeft dat ineens haast?

SnuitjeLove
Berichten: 1113
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Onverklaarbaar gewichtsverlies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 14:26

Dat heeft haast omdat ik hier zelf om 'gezeurd' heb. Heb afgelopen weken de huisarts platgebeld met het verzoek of ik sneller onderzocht kan worden vanwege de pijn. Eerst wilden ze niets voor mij doen en alleen mijn pijnstillers verhogen (ik slik tramadol) maar na lang aandringen kreeg ik het voor elkaar dat hij toch de afspraak met de reumatoloog wilde versnellen, omdat ik aangaf mij zorgen te maken in combinatie met de andere klachten.

Ik heb een erg slechte huisartsenpraktijk, maar helaas is overstappen niet mogelijk. Heb al meerdere keren op het punt gestaan de huisartsenpost te bellen.

ellepel

Berichten: 47509
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 14:29

SnuitjeLove schreef:
schildklierwaardes zijn trouwens wel gecheckt bij mijn laatste keer bloedprikken zie ik.



weet je de waarde ook?

SnuitjeLove
Berichten: 1113
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 14:38

TSH staat 1.30 mU/L bij

ellepel

Berichten: 47509
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 15:58

ja dat is voor tsh op zich wel goed, kan zijn dat de ft4 wel afwijkend is.
maar normaal gesproken voelt iemand zich met een tsh waarde rond de 1 helemaal prima.
dan zou het daar dus niet aan liggen.

Marrit13

Berichten: 3386
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 16:03

Door laten verwijzen naar een internist, zij kijken vaak breder en testen breder. Door blijven zeuren, hoe moeilijk ook. Eventueel kan de Reumatoloog hier een rol in spelen.

SnuitjeLove
Berichten: 1113
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 16:06

Bedankt, doorlaten verwijzen naar een internist is wellicht een goed idee.

Kookaburra

Berichten: 5441
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 16:29

Sta je elke dag op hetzelfde moment op de weegschaal? Door de dag heen kun je namelijk ook een kilootje of 2 schommelen.

Nyaleti

Berichten: 6346
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Onverklaarbaar gewichtsverlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 16:49

Inderdaad even goed op dezelfde momenten wegen. En proberen telkens voor of juist telkens na een toilet bezoek te wegen.
Daarbij ook rekening houden of je veel zout binnen hebt gehad de dag er voor en of je voldoende gedronken hebt.
Je zou nu tussen gisteren en vanochtend meer dan 1.4 kilo afgevallen zijn. Dat is echt absurd veel.

SnuitjeLove
Berichten: 1113
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Onverklaarbaar gewichtsverlies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 17:10

Ik sta elke dag op hetzelfde moment op de weegschaal. Nadat ik de wc bezocht heb en voordat ik ga eten. Ik vind jet ook extreem veel en zie het ook niet aan mijn lichaam maar ben wel heel erg moe en slap. Ik drink niet meer of minder dan normaal.
Mijn vriend denkt dat het aan de weegschaal ligt, maar ik vind het raar dat er dan elke dag een klein beetje afgaat.

hesterve

Berichten: 1943
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 17:14

Helaas zelf ook ervaring met vermoeidheid lage rugpijn en meer vage klachten. Huisarts die hier weinig mee kan en ook niet doorverwijst.
Uiteindelijk op vakantie in het buitenland in het ziekenhuis terecht gekomen. Daar zat een zeer doortastende arts . Super uitgebreid onderzoek gehad. Veel waardes zaten wel binnen de “normaal” waarde maar een aantal ook helemaal niet en atypisch. Zo had ik veel te weinig rode bloedcellen en een ontstekinswaarde van 148. De vrije t4 viel binnen de normaalwaarde maar anti-tg antibody was meer dan 12x hoger dan normaalwaarde en anti-top antibody was meer dan 16x de normaalwaarde. Bleek ik dus de auto immuun ziekte Hasimoto te hebben en daarnaast een zeer sterke reactie op de eiwitten die door mrna technologie geïnjecteerde mensen geproduceerd worden( de COVID injecties oa) die eiwitten kwamen voor de Corina entingen niet/nauwelijks voor maar mijn lijf ziet ze als indringers en gaat dus een laaggradige ontsteking aan om ze uit mijn lijf te krijgen.
Na terugkomt een afspraak gemaakt bij de HA en die gaf aan dat we in Nederland nog helaas niet zover zijn om de bijwerkingen van de COVID entingen te herkennen en te behandelen.
Over de schildklier zij ze ook dat de manier waarop zij opgeleid zijn ze er niet achter had gekomen dat het toch echt niet goed zat. Ze was er best van geschrokken dat de waardes zo afwijkend waren met een vrije T4 binnen de normaalwaarde.
T is een lang verhaal geworden maar simpel gezegd: als jij voelt dat er iets niet ok is , blijf zoeken! Als je er in de reguliere zorg niet uitkomt geeft een alternatieve route soms andere inzichten.
Langzaam is mijn pijn in mijn onderrug nagenoeg verdwenen. Ik vermoed ook dat het ook met elkaar verband houd.
Iig veel sterkte en ik hoop dat er duidelijkheid komt!

SnuitjeLove
Berichten: 1113
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Onverklaarbaar gewichtsverlies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 17:50

Wat een heftig verhaal. Waardoor zijn bij jou uiteindelijk de klachten minder geworden?

Ik geef ook niet op, ik hoop dat er bij de reumatoloog iets uitkomt. Ondanks dat ik liever geen ziekte onder de leden heb. Maar inmiddels heb ik het gevoeld dat de huisarts denkt dat ik een hypochondrier ben en voel ik me ook zo behandeld.

Lous

Berichten: 24256
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Onverklaarbaar gewichtsverlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 17:52

Pijn vreet energie. Dit zei mijn fysio vorig jaar met mijn hernia. Ik bewoog bijna niks, maar viel toch af.

Dorine92
Berichten: 5374
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Onverklaarbaar gewichtsverlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 18:06

Qua gewicht is er weinig aan de hand. Al gaat er nog 10 kilo af, heb je nog steeds een gezond gewicht.
Wel gek dat het zo snel gaat, dus ik zou eens gaan googlen op die extreme vermoeidheid en die darmklachten, of de combi daarvan. Eventueel kun je ook bij de huisarts wat gaan overdrijven over die darmklachten, zodat je mogelijk doorverwezen wordt naar een maag/darm arts

SnuitjeLove
Berichten: 1113
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Onverklaarbaar gewichtsverlies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 18:44

Ja het is gelukkig niet dat ik kans loop op ondergewicht.
Misschien is het ook wel door de pijn inderdaad. Die is in de laatste maand wel erg extreem geworden.

Nienkje_H

Berichten: 432
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 23:02

Dorine92 schreef:
Qua gewicht is er weinig aan de hand. Al gaat er nog 10 kilo af, heb je nog steeds een gezond gewicht.
Wel gek dat het zo snel gaat, dus ik zou eens gaan googlen op die extreme vermoeidheid en die darmklachten, of de combi daarvan. Eventueel kun je ook bij de huisarts wat gaan overdrijven over die darmklachten, zodat je mogelijk doorverwezen wordt naar een maag/darm arts


Googlen is eigenlijk bijna nooit een goed advies (gegarandeerd een hele enge aandoening). Ga hiermee naar de HA.
Ik snap dat hij/zij je heeft afgepoeierd, maar bel maandag voor een afspraak. Bokt weet veel. Maar vnl over paarden voedingssupplementen en wat te dragen op het huwelijk van een vage kennis.
Ga naar de HA.

SnuitjeLove
Berichten: 1113
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Onverklaarbaar gewichtsverlies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 23:09

Ik zal contact opnemen ja. Helaas zit de huisarts hier nu zo vol dat je pas 3 weken na bellen terecht kunt. Bedankt in ieder geval voor de tips. Was vooral ook even om van me af te schrijven dit topic.

love_mandy

Berichten: 2972
Geregistreerd: 01-03-15
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 00:11

Gezien je darmklachten, vermoeidheid en nu het gewichtsverlies zou ik toch bij je huisarts aandringen op een ontlasting onderzoek en vanuit daar evt verder kijken/verwijzing naar een mdl arts.