Hpv virus al na eerste uitstrijkje

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Hpv virus al na eerste uitstrijkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 16:24

Vorige week heb ik (net 30) voor het eerst een uitstrijkje gedaan bij mijzelf met een zelftest. Ik kreeg hier een uitnoding voor van bevolkingsonderzoek nederland.

Nou heb ik de uitslag terug en er is HPV gevonden. Wat ik toch al wel bijzonder vind gelijk na mijn aller eerste uitstrijkje.
Ik moet het nu door de huisarts alsnog laten doen, waar ik ook tegenop ziet. Maargoed wat moet dat moet.

Ik ben gelijk heel erg onzeker en zie al weer allemaal enge dingen voor me (operaties, kanker, chemo’s etc). Iemand die mij gerust kan stellen. Ik kan vrijdag de huisarts pas weer bellen want ze zijn nu dicht.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 16:26

Mijn beste vriendin heeft dit ook gehad, overgehouden aan wss een geslachtsziekte.
HPV betekent niet meteen kanker he? Ga ook vooral niet googlen.
Mijn vriendin heeft verder nooit ergens last van gehad, geen behandeling nodig gehad en de afgelopen keer werd er ook geen HPV meer aangetroffen!
Ik snap dus dat het schrikken is, maar het hoeft niet meteen iets heftigs te betekenen :)

Jildau

Berichten: 9409
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 16:28

HPV is niks he? Had ik ook bij mijn eerste zelftest (en heb ik nog steeds). Geloof dat 90% van de mensen eens met HPV besmet raakt of meerdere keren. Die zelftest is alleen een vooronderzoekje zodat de mensen die toevallig geen HPV dragen - niet langs de huisarts hoeven.

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 16:30

Een heel groot deel van de bevolking dat seksueel actief is, draagt HPV bij zich. Slechts in een klein deel van de gevallen leidt dit tot kanker, in veruit de meeste gevallen ruimt het lichaam HPV zelf op.

pien_2010

Berichten: 43333
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 16:31

Citaat:
Wat als je het HPV virus hebt?
Vaak merk je niets van een besmetting met HPV. Meestal heb je geen klachten als je besmet bent. Bijna altijd ruimt je lichaam de HPV-infectie binnen 2 jaar weer zelf op. In sommige gevallen ruimt het lichaam het virus niet op en kan HPV genitale wratten en (op lange termijn) kanker veroorzaken.


Dus je bent er in ieder geval op tijd bij en ze willen nu eventjes verder kijken. Dus goed dat je die zelftest hebt gedaan.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 16:34

HPV zelf stelt niet heel veel voor. Als het goed is ruimt het lijf het ook zelf weer volledig op. Het is juist goed dat je test want daarmee houd je je eigen gezondheid goed in de gaten. HPV is ook totaal niet leeftijdsgebonden en kan worden overgedragen via seks. Het is een bacterie.

Het uitstrijkje bij de HA kan verder kijken of de HPV ook nog invloed heeft op de PAP. Over de PAP heeft de rijksoverheid een duidelijk schema: https://www.rivm.nl/bevolkingsonderzoek ... wijsschema

Zelf had ik HPV met nacontrole na destijds een halfjaar omdat de PAP ook wat afwijkends had. Na dat halfjaar weer geweest en PAP was goed en de hpv verdwenen.

De test zelf valt echt hartstikke mee

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 16:38

Laura82 schreef:
Een heel groot deel van de bevolking dat seksueel actief is, draagt HPV bij zich. Slechts in een klein deel van de gevallen leidt dit tot kanker, in veruit de meeste gevallen ruimt het lichaam HPV zelf op.

Ik bedoel meer van hoelang duurt dat dan voordat die virus wordt opgeruimd?
Vind t gewoon apart dat het gelijk al bij mijn eerste uitstrijkje is

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Hpv virus al na eerste uitstrijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 16:40

Het komt bij veel eerste uitstrijkjes en zegt nog niet zoveel.

Ik had HPV op mijn 30e met de zelftest, daarna pap3b.

Heb een ingreep gehad en ben blij dat het daarbij gebleven is.

pien_2010

Berichten: 43333
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 16:41

Het is een soort seksueel overdraagbaar virus. En mensen weten vaak niet dat ze het bij zich dragen. Dus je bent 30 jaar, dus zo raar vind ik het niet dat je het bij je draagt want volgens mij doen heel veel mensen dat. Het is ook normaal dat je het niet voelt.

Het uitstrijkje bij de huisarts heb ik zelf ook nog onlangs gehad (om de 5 jaar doen ze dat in Frankrijk) en het stelde niets voor en ik heb er ook niets van gevoeld. Over 5 jaar kan ik weer want het was OK.

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 16:50

michelle933 schreef:
Laura82 schreef:
Een heel groot deel van de bevolking dat seksueel actief is, draagt HPV bij zich. Slechts in een klein deel van de gevallen leidt dit tot kanker, in veruit de meeste gevallen ruimt het lichaam HPV zelf op.

Ik bedoel meer van hoelang duurt dat dan voordat die virus wordt opgeruimd?
Vind t gewoon apart dat het gelijk al bij mijn eerste uitstrijkje is


Op zich is dat niet apart, want als het niet veel voorkwam hadden ze de leeftijd wel hoger gezet :)

Het komt dus redelijk vaak voor, en het grote voordeel van het bevolkingsonderzoek is dat je er op tijd bij bent, en dat je waarschijnlijk met een simpele oplossing klaar bent :)

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 16:51

pien_2010 schreef:
Het is een soort seksueel overdraagbaar virus. En mensen weten vaak niet dat ze het bij zich dragen. Dus je bent 30 jaar, dus zo raar vind ik het niet dat je het bij je draagt want volgens mij doen heel veel mensen dat. Het is ook normaal dat je het niet voelt.

Het uitstrijkje bij de huisarts heb ik zelf ook nog onlangs gehad (om de 5 jaar doen ze dat in Frankrijk) en het stelde niets voor en ik heb er ook niets van gevoeld. Over 5 jaar kan ik weer want het was OK.

Oh super bedankt voor je bericht! Hier kan ik mij aan vast klampen

BritHittepit

Berichten: 2555
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 16:54

HPV heeft inderdaad niets met leeftijd te maken… of geslacht… bijna iedereen die seksueel contact heeft (gehad) heeft HPV (gehad)

Er bestaan wel vaccins voor maar ze raden aan om deze te zetten voor je seksueel actief wordt.

Er zijn heel veel soorten van HPV, het is een virus, geen bacterie.

Voor je ‘echt’ kanker krijgt doorloopt het virus enkele stadia… meestal benoemd met CIN 1,2,3,4 maar zelfs in de eerste CIN stadia spreekt men nog niet van kanker, ik dacht dat het pas vanaf CIN 3 echt in kankercellen kan veranderen…

Als je besmet met de ‘gevaarlijke’ variant van HPV duurt het normaal nog enige tijd (jaren) voor je kanker hebt (zo heeft mijn gynaecoloog uitgelegd)

Dus laat op tijd je uitstrijkje nemen en stel dit niet uit maar als je onzeker bent of je hebt symptomen van BHK zoals buikpijn, pijn bij het vrijen, onverklaarbaar bloedverlies… neem contact op met je arts!

Bij mij waren mijn uitstrijkjes altijd goed (3 van de 3) helaas heb ik op 34 jarige leeftijd toch de diagnose gekregen van BHK. Mocht je vragen hebben mag je altijd een pb’tje doen maar zolang je geen ‘andere’ symptomen hebt, je doet je uitstrijkjes op tijd en zoals nu, laat je het HPV opvolgen dan moet je je nog geen zorgen maken.

In ieder geval veel beterschap!

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 17:05

Kay_Kim schreef:
HPV heeft inderdaad niets met leeftijd te maken… of geslacht… bijna iedereen die seksueel contact heeft (gehad) heeft HPV (gehad)

Er bestaan wel vaccins voor maar ze raden aan om deze te zetten voor je seksueel actief wordt.

Er zijn heel veel soorten van HPV, het is een virus, geen bacterie.

Voor je ‘echt’ kanker krijgt doorloopt het virus enkele stadia… meestal benoemd met CIN 1,2,3,4 maar zelfs in de eerste CIN stadia spreekt men nog niet van kanker, ik dacht dat het pas vanaf CIN 3 echt in kankercellen kan veranderen…

Als je besmet met de ‘gevaarlijke’ variant van HPV duurt het normaal nog enige tijd (jaren) voor je kanker hebt (zo heeft mijn gynaecoloog uitgelegd)

Dus laat op tijd je uitstrijkje nemen en stel dit niet uit maar als je onzeker bent of je hebt symptomen van BHK zoals buikpijn, pijn bij het vrijen, onverklaarbaar bloedverlies… neem contact op met je arts!

Bij mij waren mijn uitstrijkjes altijd goed (3 van de 3) helaas heb ik op 34 jarige leeftijd toch de diagnose gekregen van BHK. Mocht je vragen hebben mag je altijd een pb’tje doen maar zolang je geen ‘andere’ symptomen hebt, je doet je uitstrijkjes op tijd en zoals nu, laat je het HPV opvolgen dan moet je je nog geen zorgen maken.

In ieder geval veel beterschap!

Nee verder helemaal geen symptomen gelukkig. Wat heftig zeg. Had jij wel symptomen ?

pien_2010

Berichten: 43333
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 17:27

Michelle, je doet me aan mezelf denken. Probeer rustig te blijven in de wetenschap dat de kans dat dit kanker is zo vreselijk klein is, vergeleken bij de kans dat je geen kanker hebt.

En natuurlijk is er altijd net die ene uitzondering die wel pech had. Maar voor nu, op dit moment maak jezelf niet gek. Dat is zo niet nodig.

Ik denk dat ik herken wat je aan het doen bent (hier een echte bangerik als het om ziektes gaat....sorry bokkers, maar het is wat het is). En maak jezelf niet gek, want dat is NU echt niet nodig.

Dus afspraak maken bij huisarts, vertel dat je het eng vindt en zsm het uitstrijkje wil hebben zodat je geen toeren gaat bouwen en dan heb je ook snel zekerheid.

Ik doe dus nu bij jou wat mijn beste vriendin bij mij deed toen ik een bioptie moest hebben om borstkanker uit te sluiten. Het gaat gelukkig meestal om niets!

Storm

Berichten: 20841
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 17:29

Ik ben 47 en heb 4 keer HPV gehad. Hier kwam ik na de oproep om een uitstrijkje te maken bij de huisarts achter. Alle 4 de keren moest ik na een half jaar terugkomen en had mijn lichaam het zelf opgeruimd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hpv virus al na eerste uitstrijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 18:09

4 keer? :wow: Hoe dan?
Is het dan wel echt weg geweest?

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 18:15

michelle933 schreef:
pien_2010 schreef:
Het is een soort seksueel overdraagbaar virus. En mensen weten vaak niet dat ze het bij zich dragen. Dus je bent 30 jaar, dus zo raar vind ik het niet dat je het bij je draagt want volgens mij doen heel veel mensen dat. Het is ook normaal dat je het niet voelt.

Het uitstrijkje bij de huisarts heb ik zelf ook nog onlangs gehad (om de 5 jaar doen ze dat in Frankrijk) en het stelde niets voor en ik heb er ook niets van gevoeld. Over 5 jaar kan ik weer want het was OK.

Oh super bedankt voor je bericht! Hier kan ik mij aan vast klampen


Helemaal niet gek dat dit bij je eerste uitstrijkje is hoor :) maar snap wel dat je ervan schrikt. Probeer je niet te druk te maken. Zie het als iets positiefs dat je dit nu weet en er gekeken kan worden of alles verder in orde is.

Edit: ho ik heb het verkeerde bericht gequote

BritHittepit

Berichten: 2555
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Re: Hpv virus al na eerste uitstrijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 18:32

Ik had wel symptomen, al een 2 jaar lang had ik soms buikpijn, ook bij het vrijen (in sommige posities :+ ) en ik had in het begin van die 2 jaar kleine bloedingen na of tijdens het vrijen maar in het begin zei de gynaecoloog dat dit aan mijn spiraal lag, ben dus ook verschillende keren bij hem geweest, spiraal eruit en dan nuvaring, daarna minipil maar de voorlaatste keer dat we gevreeen hebben was de bloeding al wat heftiger en de laatste keer heb ik een kwartier onder de douche gebloed dat het langs mijn benen afliep…

Wij dachten in eerste instantie dat ik een miskraam had want het was enorm heftig… (we dachten miskraam door het wisselen van anticonceptie)

Maar zoals hierboven beschreven, de kans is heeeel klein en je moet geen bang hebben voor een uitstrijkje te laten nemen, bij mij verliep dat allemaal pijnloos!

veerledec

Berichten: 6690
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Hpv virus al na eerste uitstrijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 18:37

Op zich ergens logischer dat je het virus op je dertigste hebt, dan op je vijftigste met al decennia een stabiele relatie :). Daarom hoef je op latere leeftijd (bij HPV vrij) minder vaak te testen.

Sasqiua

Berichten: 1337
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 18:51

Winged schreef:
HPV zelf stelt niet heel veel voor. Als het goed is ruimt het lijf het ook zelf weer volledig op. Het is juist goed dat je test want daarmee houd je je eigen gezondheid goed in de gaten. HPV is ook totaal niet leeftijdsgebonden en kan worden overgedragen via seks. Het is een bacterie.

Het uitstrijkje bij de HA kan verder kijken of de HPV ook nog invloed heeft op de PAP. Over de PAP heeft de rijksoverheid een duidelijk schema: https://www.rivm.nl/bevolkingsonderzoek ... wijsschema

Zelf had ik HPV met nacontrole na destijds een halfjaar omdat de PAP ook wat afwijkends had. Na dat halfjaar weer geweest en PAP was goed en de hpv verdwenen.

De test zelf valt echt hartstikke mee


Lol. Humaan papillomavirus en jij noemt het een bacterie.

Een bacterie en virus zijn twee totaal verschillende dingen.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 19:15

veerledec schreef:
Op zich ergens logischer dat je het virus op je dertigste hebt, dan op je vijftigste met al decennia een stabiele relatie :). Daarom hoef je op latere leeftijd (bij HPV vrij) minder vaak te testen.

Ik heb al 6 jaar dezelfde partnet.
Moet mijn vriend zich ook laten testen erop?

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Re: Hpv virus al na eerste uitstrijkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 19:23

Kan ik misschien iets slikken om mijn immuumsysteem een oppepper tegeven? Of heeft dat geen nut ;)

pien_2010

Berichten: 43333
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Hpv virus al na eerste uitstrijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 19:33

Gezond eten, en Google eens op groente en eten rijk aan anti oxidanten. Dus gewoon gezond eten.

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Hpv virus al na eerste uitstrijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 19:40

Wat vervelend dat je uitslag positief is! Maar inderdaad, maak je niet teveel zorgen want een groot deel seksueel actieve mensen krijgt het, van een ander. Je vriend zal het virus dan waarschijnlijk ook bij zich dragen. Meestal lost het zichzelf goed op, een hele enkele keer helaas niet. Geen idee of ze mannen hier eigenlijk op testen. Er is nu wel een vaccinatie voor die ook voor mannen is. Toevallig erg op ingelezen dit jaar omdat ik binnen nu en een maand moet beslissen of ik alsnog de vaccinaties wil halen. Ze zijn voor mij dit jaar nog vergoed en ik heb ze toen ik jonger was nooit gehad. Tijdens mijn zoektocht naar informatie vond ik ook dat het tijdens besmettingen nog steeds zinvol kan zijn om je alsnog te laten vaccineren. Wellicht zou je daar nog eens naar kunnen vragen bij verder onderzoek. Misschien dat je je daar prettig bij voelt.

En gezond eten en fit zijn helpt altijd mee! Uiteindelijk kun je alsnog die pechvogel zijn, maar een gezond lichaam kan vaak veel meer aan.

Manny

Berichten: 2320
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 19:40

michelle933 schreef:
veerledec schreef:
Op zich ergens logischer dat je het virus op je dertigste hebt, dan op je vijftigste met al decennia een stabiele relatie :). Daarom hoef je op latere leeftijd (bij HPV vrij) minder vaak te testen.

Ik heb al 6 jaar dezelfde partnet.
Moet mijn vriend zich ook laten testen erop?


Dat kan zeker, neem vooral contact op met je huisarts.

Ik snapte er ook de ballen van. Maar ben blij dat we in Nederland leven en er zo goed op gecontroleerd wordt. Hou er wel rekening mee dat zodra je naar het ziekenhuis wordt doorgestuurd het van je eigen risico afgaat. Daar was ik mij na mijn eerste uitstrijkje bij de huisarts niet bewust van.