Hpv virus al na eerste uitstrijkje

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BritHittepit

Berichten: 2556
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 11:09

tengeltje11 schreef:
Maar als jullie zelf een uitstrijkje nemen is het natuurlijk ook de vraag hoe correct het gebeurt natuurlijk….

Hier(in België), gaat iedereen daar standaard voor langs de gyn, die maakt met dat stokje toch een aantal rondjes zodat hij echt alle kantjes en richtingen mee heeft, maar ik kan me voorstellen, als je dat zelf doet, dat je soms niet rondomrond van alle cellen iets mee hebt en dan kan er idd wel iets niet opgemerkt worden lijkt me…


Ik ben van België en heb het telkens door een arts laten doen, het is omdat ik telkens weer met klachten langsging dat het uiteindelijk ontdekt is! Ik was in november nog naar de gynaecoloog geweest en in mei BHK…

Maar dat staat hier niet ter discussie…

Ik hoop dat je uitstrijkje gewoon goed is! En als er geen bijkomende klachten zijn dat zit je wel safe!

ista
Berichten: 1134
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 11:18

Ik had vorig jaar uitslag Pap3a en HPV positief. Heb een biopt gehad en hierna heb ik een lisexcisie gekregen. Hierna na 6 maanden controle. Pap was weer goed, maar het HPV virus is nog steeds aanwezig. Dus na 6 maanden krijg ik weer een uitstrijkje. Ik ben er dus nog niet helemaal van af, maar heb wel weer normale cellen op mijn baarmoedermond. Ik zat op moment van ontdekken al ruim 13 jaar in een vaste relatie. Dat zegt dus allemaal niet zo heel veel.

Ik ben inmiddels 42 jaar, dus heb in mijn jeugd nooit de HPV vaccinaties gekregen. Ik doe nu mee in een studie om te kijken of vaccineren na besmetting zin heeft. Ik word nu 5 jaar gemonitord en wordt af en toe opgeroepen voor een vaccinatie. Dat kan een HPV-vaccinatie zijn of zout water. Aan het einde van de studie wordt dan bekeken of in de HPV-vaccinatie groep de resultaten beter zijn.

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 11:34

Mars schreef:
Dat is bijzonder idd hoefnageltje. Als je uitstrijkje goed was en HPV negatief wat was dan de reden dat je gyn toch een biopt nam? Was dat op basis van bepaalde klachten of kon ze afwijkingen zien?

Voor de zekerheid.
Mijn kaderhuisarts dacht iets afwijkends gezien te hebben, volgens mijn gynaecoloog zou dat om ectoprion gaan.
(Slijmvlies dat normaal aan de binnenkant van de baarmoedermond hoort te zitten, naar soms ook net aan de buitenkant)
Na mijn uitslagen zette mijn gynaecoloog dan ook hardop vraagtekens of het dan misschien toch wat anders was dan het ectoprion.

Ik had overigens geen last van bloedverlies of andere verdachte klachten.
Ik kwam bij de kaderhuisarts i.v.m. bekkenbodemklachten ((urineverlies).

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-23 14:05

hoefnageltje schreef:
tengeltje11 schreef:
Wil idd nog niets zeggen.

Hier gaat het controle uitstrijkje altijd via de gyn. …..


Een uitstrijkje bij de gynaecoloog wordt altijd verder getest (dus ook getest op afwijkende cellen) terwijl een uitstrijkje via het bevolkingsonderzoek alleen getest wordt op de aanwezigheid van het HPV virus.
Indien HPV positief, dan pas wordt er verder getest.

Een voorstadium van niet HPV gerelateerde BMHK wordt via het bevolkingsonderzoek niet ontdekt, bij de gynaecoloog wordt deze weinig voorkomende vorm wel gevonden,

Mijn boodschap aan iedereen die toch klachten ervaart die niet bij een normale cyclus horen:
Laat je alsjeblieft doorverwijzen naar een gynaecoloog.
De “geruststelling” van een “goed” uitstrijkje (via het bevolkingsonderzoek) geeft schijnveiligheid als jij nét die ene bent die toevallig geen HPV heeft maar wel een serieus medisch probleem.

Het kan overigens nog gekker;
Geen HPV en goed uitstrijkje, echter wel een afwijkend biopt.
Onmogelijk volgens “de boekjes”, maar mij overkwam het.
Ook mijn gynaecoloog stond hier van te kijken.

Helemaal mee eens.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-23 14:22

BritHittepit schreef:
Mars schreef:
Dat is bijzonder idd hoefnageltje. Als je uitstrijkje goed was en HPV negatief wat was dan de reden dat je gyn toch een biopt nam? Was dat op basis van bepaalde klachten of kon ze afwijkingen zien?


Mijn uitstrijkjes kwamen ook allemaal perfect terug! Na klachten en alweer inwendig ondezoek, serieuze bloeding op de stoel, biopten en uitstrijkje opnieuw genomen… het was goed mis!

Jeetje maar was jouw bmk ontwikkeld zonder hpv?

BritHittepit

Berichten: 2556
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 14:27

Nee hpv18 als k het goed heb

*hpv16

cocktailtime
Berichten: 1028
Geregistreerd: 28-04-09
Woonplaats: tegelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 18:08

Ik heb net de uitslag van de zelftest en heb hetzelfde en moet nu dus alsnog maar de huisarts om te kijken naar afwijkende cellen.. maarja wat zijn afwijkende cellen, is dit om baarmoederhalskanker op te sporen of kunnen dit ook bijvoorbeeld soa’s zijn?
En hoelang duurt het voordat je de uitslag krijgt? Ook 1 week?

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 18:12

cocktailtime schreef:
Ik heb net de uitslag van de zelftest en heb hetzelfde en moet nu dus alsnog maar de huisarts om te kijken naar afwijkende cellen.. maarja wat zijn afwijkende cellen, is dit om baarmoederhalskanker op te sporen of kunnen dit ook bijvoorbeeld soa’s zijn?
En hoelang duurt het voordat je de uitslag krijgt? Ook 1 week?


Ja, afwijkende cellen hebben inderdaad met baarmoederhalskanker te maken en niet met soa's, daar zou je een aparte test voor moeten doen.

Hoe snel je de uitslag hebt zal verschillen, duurde bij mij wel een paar weken, per brief.

cocktailtime
Berichten: 1028
Geregistreerd: 28-04-09
Woonplaats: tegelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 18:31

Urbanus schreef:
cocktailtime schreef:
Ik heb net de uitslag van de zelftest en heb hetzelfde en moet nu dus alsnog maar de huisarts om te kijken naar afwijkende cellen.. maarja wat zijn afwijkende cellen, is dit om baarmoederhalskanker op te sporen of kunnen dit ook bijvoorbeeld soa’s zijn?
En hoelang duurt het voordat je de uitslag krijgt? Ook 1 week?


Ja, afwijkende cellen hebben inderdaad met baarmoederhalskanker te maken en niet met soa's, daar zou je een aparte test voor moeten doen.

Hoe snel je de uitslag hebt zal verschillen, duurde bij mij wel een paar weken, per brief.


Ja, Maar hpv is ook een soort soa begreep ik. Dus vandaar mijn vraag. Morgen maar eens bellen

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Hpv virus al na eerste uitstrijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 18:43

Ja, dat is zo, maar bij dit onderzoek kijken ze alleen naar HPV en onrustige cellen, niet naar andere soa's.

Dus de assistente neemt een uitstrijkje en dan krijg je bij de uitslag te horen welke pap je hebt.

ista
Berichten: 1134
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 11:50

ista schreef:
Ik had vorig jaar uitslag Pap3a en HPV positief. Heb een biopt gehad en hierna heb ik een lisexcisie gekregen. Hierna na 6 maanden controle. Pap was weer goed, maar het HPV virus is nog steeds aanwezig. Dus na 6 maanden krijg ik weer een uitstrijkje. Ik ben er dus nog niet helemaal van af, maar heb wel weer normale cellen op mijn baarmoedermond. Ik zat op moment van ontdekken al ruim 13 jaar in een vaste relatie. Dat zegt dus allemaal niet zo heel veel.

Ik ben inmiddels 42 jaar, dus heb in mijn jeugd nooit de HPV vaccinaties gekregen. Ik doe nu mee in een studie om te kijken of vaccineren na besmetting zin heeft. Ik word nu 5 jaar gemonitord en wordt af en toe opgeroepen voor een vaccinatie. Dat kan een HPV-vaccinatie zijn of zout water. Aan het einde van de studie wordt dan bekeken of in de HPV-vaccinatie groep de resultaten beter zijn.


Even teruggelezen. Inmiddels tweede uitstrijkje gehad (1 jaar na lisexcisie), HPV-virus is nog steeds aanwezig, dus mijn lijf krijgt het niet opgeruimd nog... Ik mag dus nog niet terug naar het normale bevolkingsonderzoek na 6 maanden dus weer een uitstrijkje.

7September
Berichten: 94
Geregistreerd: 20-02-23

Re: Hpv virus al na eerste uitstrijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 13:03

Ik heb de HPV vaccinatie gehad toen ik jong was (voordat ik seksueel actief was). Toch loop ik al een aantal jaar met HPV. De vaccinatie helpt dus niet/niet altijd. Mijn lijf ruimt het niet vanzelf op en ik laat vaak (1x per jaar, soms 1x per 2 jaar) controleren of de PAP nog steeds goed is. Gelukkig is dit ook zo ;).

Volgens de huisarts mag ik gewoon mee met het normale bevolkingsonderzoek vanaf mijn 30 (ben nu 27). Echter denk ik wel dat ik in de tussentijd nog een controle laat uitvoeren.

HPV kan je ook via de mond overdragen en ook als je seks met condoom hebt. Het is "gewoon een griepje" en veel mensen hebben dit zonder het te weten. Je lijf ruimt het ook vaak zelf op.

Olle

Berichten: 2726
Geregistreerd: 30-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 14:09

7September schreef:
Ik heb de HPV vaccinatie gehad toen ik jong was (voordat ik seksueel actief was). Toch loop ik al een aantal jaar met HPV. De vaccinatie helpt dus niet/niet altijd. Mijn lijf ruimt het niet vanzelf op en ik laat vaak (1x per jaar, soms 1x per 2 jaar) controleren of de PAP nog steeds goed is. Gelukkig is dit ook zo ;).

Volgens de huisarts mag ik gewoon mee met het normale bevolkingsonderzoek vanaf mijn 30 (ben nu 27). Echter denk ik wel dat ik in de tussentijd nog een controle laat uitvoeren.

HPV kan je ook via de mond overdragen en ook als je seks met condoom hebt. Het is "gewoon een griepje" en veel mensen hebben dit zonder het te weten. Je lijf ruimt het ook vaak zelf op.


HPV is geen griepje, je merkt er namelijk niks van.

Betreffende de vaccinatie tegen HPV wordt je niet tegen alle soorten geënt. Dus het kan best zijn dat jij een andere variant hebt dan het Hr HPV, waar je tegen geënt bent.
Het kan helaas ook gewoon "vette" pech zijn.

Momo94
Berichten: 1114
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Re: Hpv virus al na eerste uitstrijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 15:12

@michelle933

Hoe is het er nu mee?

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-23 08:11

Momo94 schreef:
@michelle933

Hoe is het er nu mee?

Sorry helemaal niet meer gezien. Mijn uitslag was “Er zijn geen afwijkende cellen gevonden”. Dus van het voorjaar weer terug voor weer een uitstrijkje. Ben er dus optijd bij

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 10:22

cocktailtime schreef:
Ik heb net de uitslag van de zelftest en heb hetzelfde en moet nu dus alsnog maar de huisarts om te kijken naar afwijkende cellen.. maarja wat zijn afwijkende cellen, is dit om baarmoederhalskanker op te sporen of kunnen dit ook bijvoorbeeld soa’s zijn?
En hoelang duurt het voordat je de uitslag krijgt? Ook 1 week?


Afwijkende cellen worden gezocht om baarmoederhalskanker op te sporen. De Huisarts kijkt ook of er zichtbaar afwijkingen aan de baarmoeder mond te zien zijn. Dit uitstrijkje is een tot 4 weken onderweg voor je de de uitslag hebt. Dit is afhankelijk van het laboratorium waar het naar toe gaat.
Als je dan toch bij de huisarts bent en je wil graag soa’s opgespoord hebben, kan je dat gelijk bespreken. De uitslag hiervan is er binnen 3 tot 5 dagen. Ook weer afhankelijk van het lab.