Hpv virus al na eerste uitstrijkje

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-23 07:17

Mars schreef:
Hier ook gehad bij eerste uitstrijkje en destijds al 8 jaar met dezelfde partner. Ik had pap3b en heb een ingreep gehad, toen heeft t nog 2 jaar geduurd voor alles volledig normaal was.

Wat heftig zeg. Of viel het allemaal mee?

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 07:20

_Mir schreef:
„men lijdt het meest door het lijden wat men vreest“

Daarom doe ik ook niet mee aan die onderzoeken. :)


Huh, als je dat motto aanhangt kan je toch beter wel mee doen :+

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Hpv virus al na eerste uitstrijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 07:22

Idd, is wel erge struisvogelpolitiek dan…

loez

Berichten: 11073
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 07:24

Laura82 schreef:
Een heel groot deel van de bevolking dat seksueel actief is, draagt HPV bij zich. Slechts in een klein deel van de gevallen leidt dit tot kanker, in veruit de meeste gevallen ruimt het lichaam HPV zelf op.


Precies dit!
Ik had het ook, en pap3b dus dit hebben ze behandeld. Afgelopen maand nog een uitstrijkje gehad (moet dan binnen een half jaar weer voor controle) en die was goed.
Dat je HPV hebt wil idd nog niets zeggen. Zowel man als vrouw kan het bij zich dragen ook.
Ook al 11 jaar dezelfde partner btw haha

Prairy
Berichten: 9079
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Hpv virus al na eerste uitstrijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 07:28

Ik had ook volgens mij pap3a, nog een extra biopt bij de gyn, daarna behandeling gehad (onder roesje) en sindsdien is het gelukkig weg.

Ik ben ook een enorme stresskip met dit soort dingen. Dus veel sterkte gewenst.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-23 07:32

Prairy schreef:
Ik had ook volgens mij pap3a, nog een extra biopt bij de gyn, daarna behandeling gehad (onder roesje) en sindsdien is het gelukkig weg.

Ik ben ook een enorme stresskip met dit soort dingen. Dus veel sterkte gewenst.

Bedankt!! Fijn dat het nu allemaal weg is en ook fijn dat die bevolkingsonderzoek er is

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 08:12

_Mir schreef:
„men lijdt het meest door het lijden wat men vreest“

Daarom doe ik ook niet mee aan die onderzoeken. :)


Dat heeft daar helemaal niks mee te maken. Dat is gewoon je kop in het zand steken en denken dat als je het niet laat onderzoeken het er ook niet is.
Als je echt klachten gaat krijgen ben je hiermee meestal al te laat.

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 08:37

Suzanne F. schreef:
_Mir schreef:
„men lijdt het meest door het lijden wat men vreest“

Daarom doe ik ook niet mee aan die onderzoeken. :)


Dat heeft daar helemaal niks mee te maken. Dat is gewoon je kop in het zand steken en denken dat als je het niet laat onderzoeken het er ook niet is.
Als je echt klachten gaat krijgen ben je hiermee meestal al te laat.

Nou precies.
Mijn tante is zo overleden vorig jaar omdat ze zo bang was voor kanker. En dat was het ook. Behandelbaar maar zij was zo laat dat het overal zat...
Dus lekker wel laten testen, kwaad kan het namelijk niet.

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 08:57

_Mir schreef:
„men lijdt het meest door het lijden wat men vreest“

Daarom doe ik ook niet mee aan die onderzoeken. :)


Ik steek mijn kop in het zand, want dan is het er niet?! Wat zonde dat je het zo aanpakt, deze screening is er niet voor niks.

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 09:33

michelle933 schreef:
Mars schreef:
Hier ook gehad bij eerste uitstrijkje en destijds al 8 jaar met dezelfde partner. Ik had pap3b en heb een ingreep gehad, toen heeft t nog 2 jaar geduurd voor alles volledig normaal was.

Wat heftig zeg. Of viel het allemaal mee?


Ja het te horen krijgen is heftig en de stress die je hebt van de uitslagen, het wachten etc. In de twee jaar na de ingreep (lisexcisie) heb ik me ook steeds druk gemaakt wanneer die HPV nu eens opgeruimd zou zijn en de pap score normaal zou worden.

De lisexcisie zelf en het nemen van biopten is an sich geen feestje maar ook weer niet heel verschrikkelijk. Ik vond het wel een geruststelling om elk jaar/half jaar weer terug te moeten voor een uitstrijkje zodat het gemonitord bleef. Maar bij mijn eerste schone uitstrijkje heb ik wel een traantje gelaten.

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 09:35

Toen ik 20 was, bleek ik ook HPV te hebben (ondanks vaccinaties) en kreeg ik ook de uitslag pap3a. Biopt gehad, extra controles en uiteindelijk had mijn lichaam het netjes zelf opgeruimd :) De uitstrijkjes en zo vond ik alles meevallen, ik heb echt helemaal geen pijn gehad.

Ik kan me wel voorstellen dat je het spannend vind TS, maar zoveel mensen krijgen HPV en in bijna alle gevallen ruimt je lichaam het ook weer op :j

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-23 21:25

Heb het uitstrijkje gehad vanmiddag! Het ging super goed en deed geen pijn. Heel gek maar voelde me heel erg comfortable bij de meid die het had afgenomen. Ik bloed nog wel, en heb voor vanacht ook een maandverband in, is dat normaal? Beetje ongesteldheid achtig :wow:

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Hpv virus al na eerste uitstrijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 21:27

Fijn dat het uitstrijkje goed ging...!
Een beetje nabloeden mag (maar liever geen heel maandverband vol).

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Hpv virus al na eerste uitstrijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 21:49

Jahoor dat is normaal. Is meestal maar een dagje.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-23 22:04

beetje hetzelfde als ongesteldheid. Hopelijk trekt dat morgen weg :o
Maandverband vol heb ik niet gehad. Alleen na het plassen en ik veeg me piep af zie je wel bloed :+

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 23:02

tengeltje11 schreef:
Wil idd nog niets zeggen.

Hier gaat het controle uitstrijkje altijd via de gyn. …..


Een uitstrijkje bij de gynaecoloog wordt altijd verder getest (dus ook getest op afwijkende cellen) terwijl een uitstrijkje via het bevolkingsonderzoek alleen getest wordt op de aanwezigheid van het HPV virus.
Indien HPV positief, dan pas wordt er verder getest.

Een voorstadium van niet HPV gerelateerde BMHK wordt via het bevolkingsonderzoek niet ontdekt, bij de gynaecoloog wordt deze weinig voorkomende vorm wel gevonden,

Mijn boodschap aan iedereen die toch klachten ervaart die niet bij een normale cyclus horen:
Laat je alsjeblieft doorverwijzen naar een gynaecoloog.
De “geruststelling” van een “goed” uitstrijkje (via het bevolkingsonderzoek) geeft schijnveiligheid als jij nét die ene bent die toevallig geen HPV heeft maar wel een serieus medisch probleem.

Het kan overigens nog gekker;
Geen HPV en goed uitstrijkje, echter wel een afwijkend biopt.
Onmogelijk volgens “de boekjes”, maar mij overkwam het.
Ook mijn gynaecoloog stond hier van te kijken.

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Hpv virus al na eerste uitstrijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 23:04

Ook via de huisarts kan je een uitstrijkje laten maken waarbij niet enkel naar HPV wordt gekeken, hoeft niet perse bij de gynaecoloog

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 23:23

Charaz schreef:
Ook via de huisarts kan je een uitstrijkje laten maken waarbij niet enkel naar HPV wordt gekeken, hoeft niet perse bij de gynaecoloog


Een huisarts kan op verzoek het uitstrijkje ook helemaal laten testen, maar daar moet dan een reden voor worden opgegeven.
(Huisarts moet hier dus expliciet om vragen)

De gynaecoloog kan behalve een uitstrijkje ook direct een biopt nemen, als er misschien iets afwijkends inwendig wordt gezien.
(En zo kreeg ik dus een afwijkend biopt terwijl het uitstrijkje perfect was)

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 23:26

hoefnageltje schreef:
Charaz schreef:
Ook via de huisarts kan je een uitstrijkje laten maken waarbij niet enkel naar HPV wordt gekeken, hoeft niet perse bij de gynaecoloog


Een huisarts kan op verzoek het uitstrijkje ook helemaal laten testen, maar daar moet dan een reden voor worden opgegeven.
(Huisarts moet hier dus expliciet om vragen)

De gynaecoloog kan behalve een uitstrijkje ook direct een biopt nemen, als er misschien iets afwijkends inwendig wordt gezien.
(En zo kreeg ik dus een afwijkend biopt terwijl het uitstrijkje perfect was)


Je 5 jaarlijkse uitstrijkje kan gewoon bij de Ha, en wordt dan op alles ingezet.
Ik zit nu in medische molen, maar mijn uitstrijkje bij de gyn wordt daar gewoon door doktersassistente gemaakt hoor, dus echt niet meteen biopten..
Maar goed dat is in mijn zkh.

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Hpv virus al na eerste uitstrijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 23:28

Het 5 jaarlijkse uitstrijkje krijgen we inderdaad vaak alleen hpv negatief terug pas bij hpv postief een pap.

Bij een indicatief uitstrijkje wel het hele pakket.

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 23:28

Dat is bijzonder idd hoefnageltje. Als je uitstrijkje goed was en HPV negatief wat was dan de reden dat je gyn toch een biopt nam? Was dat op basis van bepaalde klachten of kon ze afwijkingen zien?

_Mir
Berichten: 1358
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 23:29

verootjoo schreef:
_Mir schreef:
„men lijdt het meest door het lijden wat men vreest“

Daarom doe ik ook niet mee aan die onderzoeken. :)


Huh, als je dat motto aanhangt kan je toch beter wel mee doen :+

Hoezo snap je dit niet

BritHittepit

Berichten: 2555
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 10:42

Mars schreef:
Dat is bijzonder idd hoefnageltje. Als je uitstrijkje goed was en HPV negatief wat was dan de reden dat je gyn toch een biopt nam? Was dat op basis van bepaalde klachten of kon ze afwijkingen zien?


Mijn uitstrijkjes kwamen ook allemaal perfect terug! Na klachten en alweer inwendig ondezoek, serieuze bloeding op de stoel, biopten en uitstrijkje opnieuw genomen… het was goed mis!

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 11:01

Maar als jullie zelf een uitstrijkje nemen is het natuurlijk ook de vraag hoe correct het gebeurt natuurlijk….

Hier(in België), gaat iedereen daar standaard voor langs de gyn, die maakt met dat stokje toch een aantal rondjes zodat hij echt alle kantjes en richtingen mee heeft, maar ik kan me voorstellen, als je dat zelf doet, dat je soms niet rondomrond van alle cellen iets mee hebt en dan kan er idd wel iets niet opgemerkt worden lijkt me…

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 11:08

De zelftest is geen echt uitstrijkje. Die kun je vergelijken met een covid test, je verzameld enkel wat materiaal voor een PCR.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 23-05-23 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt