adhd bij volwassen vrouwen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rennie89
Berichten: 37258
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: adhd bij volwassen vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 21:55

Kleding de was doen, ophangen en opvouwen geen probleem voor mij …. Maar het in de kast zetten duurt zoooo lang :Y) het afmaken is altijd een dingetje voor mij haha

Rawr

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 22:11

Kimbers schreef:
Wellicht een domme vraag, maar hoe laat je het testen?
Ik kan er erg tegenop zien om daar verschillende afspraken voor te moeten maken. Afspraken maken en erheen gaan voelen vooraf als een druk waar ik onrustig van word :+

Ik zelf het idee een vorm van autisme te hebben of adhd, of beide :D misschien zit ik er wel helemaal naast..

Maar kan iemand me uitleggen hoe het diagnosticeren gaat? Welke stappen maak je allemaal?
Als ik het me goed herinner waren er hier 5 gesprekken met een psycholoog nodig, waarvan 1 met een ouder om vragen te beantwoorden over vroeger. Tussendoor heb ik meerdere online testen/vragenlijsten in moeten vullen. Ook mijn ouders hebben een vragenlijst ingevuld trouwens. Het gesprek met mijn moeder erbij was voor mij best wel confronterend en achteraf had ik er liever niet bij gezeten.

Ontzettend gelukkig met medicatie (Dex) nu, mijn leven is totaal veranderd sinds de diagnose en er is zoveel uit het verleden op z'n plekje gevallen. Helaas kwam die diagnose ook in m'n latere thirties en die rouw om het verleden en wat had kunnen zijn blijft een dingetje dat af en toe terug komt.

Rennie89 schreef:
Kleding de was doen, ophangen en opvouwen geen probleem voor mij …. Maar het in de kast zetten duurt zoooo lang :Y) het afmaken is altijd een dingetje voor mij haha
Gewoon geen kledingkasten meer gebruiken. Tenminste, dat werkt hier het beste. In de waskamer staat een groot wasrek en hoge droogtorens en daar hangt 95% van de dingen die ik vaak draag. Heel af en toe verhuist er iets naar de kledingkast zoals met wisseling zomer/winter maar voor de rest van de tijd zie ik m'n kledingkast nooit.

belle_boef

Berichten: 10742
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 22:20

Het huis hier wordt steeds minimalistischer. Hoe minder er is hoe minder zooi het wordt. Maar er is altijd wel ergens chaos. Wel is het steeds adhd vriendelijker dus beter te behappen en bij te houden. En flink intrainen bij mezelf in het bij te houden. Daardoor gaat het beter maar als het chaos is dan is het maar zo. Ik schaam mij er niet voor. Ik werk 32 uur per week en run het huishouden. Ik vind dat huishouden een kleretaak dus als ik geen zin heb doe ik het niet. Het leven zit al vol verplichtingen en deze leg ik mijzelf niet op. Als ik moet kiezen tussen paardrijden omdat het droog is of schoonmaken dan is wacht het schoonmaken maar.

Ik was 32 met mijn diagnose, eigenlijk een bevestiging van mij vermoeden. Het was heel fijn, puzzelstukjes die op bub plek vielen en ik kan beter lief zijn voor mijzelf en minder vragen van mijzelf als het gewoonweg even niet lukt. Nu bijna 35 en het leven is niet perse anders geworden na diagnose, ik deal er alleen beter mee. Ik heb heel veel aan allerlei Instagram post gehad. Juist over de kleinere subtielere dingen.

De RSD is mijn bitch. Kan ik echt aan onderdoor gaan als ik de grip verlies. Das hard werken.
7 treinen in mijn hoofd ook. Het onvermogen tot ontspannen voor een goede balans.

Frustratie isbnummer 1 emotie hier zo ongeveer. Gelukkig is die vaak net zo snel weer weg als de treinen in mijn hoofd.

Ik vergeet niet perse vaak dingen. Ben ook niet vaak wat kwijt. Cijfers op school waren gemiddeld als voelde ik altijd dat ik meer kon. Dat kwam er na het krijgen van de diagnose wel uit. Met medicatie presteer ik echt wel beter maar de uitwerking is mij het niet waard. Dus medicatie op gevoel van noodzaak. Voor de rest laat mijn maar lekker chaotisch zijn, daar heb ik mijn draai na al die jaren wel in gevonden. Toen was ik al goed genoeg, met medicatie ben ik echt wel beter maar put ik mezelf nog meer uit.

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 22:26

Wanneer hebben jullie de stap gezet om te laten testen? Ik herken heel veel maar ben ook gewoon gemakzuchtig ingesteld dus twijfel soms best wel of het dat niet gewoon is. Het klinkt zo stom om zoiets aan te vragen voor van die vage problemen, maar ik baal vaak wel omdat ik het idee heb continue achter zaken aan te lopen en dingen te vergeten. Ik heb daar best veel last van gehad op school en nu nog steeds in het dagelijks leven en op het werk.
Overigens heeft mijn zusje wel een officiële diagnose. Die functioneert eigenlijk niet zonder medicatie dus dat doet mij dan vermoeden dat ik me misschien niet zo moet aanstellen. Maar toch… ik heb het gevoel dat ik met 120% inzet nog steeds niet goed genoeg ben.

belle_boef

Berichten: 10742
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 22:27

Toen ik gevoelsmatig weer op een burn-out afstormde maar tegelijk voelde alsof het dat niet was. En hoezo voor de tweede keer terwijl ik zo mijn best had gedaan in allerlei aanpassingen om daar niet weer in te knallen. De diagnose verklaarde heel veel hierin.


Maar kijk vooral niet naar je zusje. Iedereen is anders.

Zonder medicatie functioneer ik prima. Misschien nog wel boven gemiddeld tov. Mensen zonder adhd. Met medicatie stijf ik daar op sommige onderdelen dan nog verder bovenuit. Maar ik voel met niet goed, vaak voel ik mij ondanks mijn functioneren en presteren toch niet goed genoeg. En dat is dus precies adhd.

Rawr

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 22:42

Ilse_123 schreef:
Wanneer hebben jullie de stap gezet om te laten testen?
Toen ik merkte dat bepaalde patronen zich steeds bleven herhalen in m'n leven ondanks dat ik precies wist wat ik anders moest doen. Er was een 'en nu is het genoeg'-momentje en ik wist dat ik de hulp écht buiten mezelf moest zoeken. En net als bij belle_boef ook het gevoel wéér op een burn-out/crash af te stormen, ondanks dat alles tegelijkertijd ook gewoon goed ging.

Maar ik heb er daarvoor al jaren tegenaan gehikt en ging oorspronkelijk voor een ASS-diagnose, mede omdat m'n broer Asperger heeft. Het was voor mij een grote opluchting om te horen dat het ADHD (gecombineerd, maar voornamelijk inattentive) was, al is er natuurlijk wel een overlap in bepaalde symptomen. :)

Fitzroy

Berichten: 25127
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 22:44

Ik had verleden jaar een afspraak bij ADHD centraal. Helaas had ik andere fysieke klachten waardoor ik de afspraak afgezegd heb en me later ook afvroeg wat het voor zin heeft om een officiële diagnose te krijgen.
Ik ben al 50 +, functioneer prima.
Wat is de meerwaarde van een diagnose?

Malenka

Berichten: 7572
Geregistreerd: 04-10-06

Re: adhd bij volwassen vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 22:48

Voor mij is de meerwaarde dat ik liever voor mezelf ben en dat ik makkelijker hulp kan krijgen als ik door omstandigheden niet meer functioneer zoals ik wil. Bijvoorbeeld omdat ik er extra belasting bij heb gekregen door zaken buiten mijn invloed om en ik dus een tijdlang taken zou laten liggen waardoor de berg te groot wordt om zelf te overwinnen.

belle_boef

Berichten: 10742
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 22:49

Fitzroy schreef:
Wat is de meerwaarde van een diagnose?


Het gaf mij rust. Verklaring voor alle kleine dingen waar ik tegenaan liep. Vooral in mijn hoofd.
Daardoor kon ik de lat wat lager leggen waardoor de druk minder groot werd.
Ik snap mezelf beter en dat is echt makkelijker. Mijn partner snapt mij beter, oordelen en verwachtingen van anderen die ook wegvallen als ze je beter begrijpen.

Verder functioneerde ik prima en nu nog steeds maar anders bied een diagnose op papier je ook meer mogelijkheden tot vergoedde hulp en ondersteuning.

Rennie89
Berichten: 37258
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 22:55

Meerwaarde is medicatie die je kan helpen, ook dat er bepaalde dingen voor jezelf op z’n plek vallen of je omgeving. Ik heb meer dan 10 jaar zonder medicatie gedaan en gefunctioneerd, wel nog met een depressie/burn out tussendoor na een operatie, maar nu toch weer begonnen omdat ik weer een opleidingstraject in ging en het graag wil halen haha.

De medicatie die ik nu gebruik sinds zaterdag heeft voor mijn gevoel wel een redelijk effect, hopelijk blijft dat ook.

Maar als alles prima is en je bijvoorbeeld niet aan de medicatie wil gaan etc, dan voegt het inderdaad weinig toe.

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 23:27

Ilse_123 schreef:
Wanneer hebben jullie de stap gezet om te laten testen? Ik herken heel veel maar ben ook gewoon gemakzuchtig ingesteld dus twijfel soms best wel of het dat niet gewoon is. Het klinkt zo stom om zoiets aan te vragen voor van die vage problemen, maar ik baal vaak wel omdat ik het idee heb continue achter zaken aan te lopen en dingen te vergeten. Ik heb daar best veel last van gehad op school en nu nog steeds in het dagelijks leven en op het werk.
Overigens heeft mijn zusje wel een officiële diagnose. Die functioneert eigenlijk niet zonder medicatie dus dat doet mij dan vermoeden dat ik me misschien niet zo moet aanstellen. Maar toch… ik heb het gevoel dat ik met 120% inzet nog steeds niet goed genoeg ben.


Mijn zusje heeft ook een ADHD diagnose en zij is echt klassiek ADHD. Ik was als kind heel erg rustig en redde me wel prima, dus bij mij is het nooit opgevallen. Ik heb nog geen diagnose, maar er is een behoorlijke kans dat ik het heb.

En ik dacht ook dat ik gemakzuchtig en lui was. Maar het zit al zo lang in je, het is gewoon een onderdeel van je en dan lijkt het normaal. Het beste is om te testen als je het wilt weten.

Rawr

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 23:33

Als je prima functioneert heeft het voor jou misschien geen meerwaarde. Aan de andere kant weet je niet wat een diagnose brengt totdat je hem krijgt en er een bewust vervolg aan geeft.

Voor mij zat de meerwaarde in het begrijpen waarom bepaalde dingen in mijn leven en vooral het verleden zijn zoals ze zijn/waren. Daarnaast inderdaad wat iemand anders ook al zei, het opent de weg naar hulp en ondersteuning. Zelf heb ik veel gehad aan de ADHD-groep die het Psycho Medisch centrum in mijn plaats aanbiedt, 3 maanden lang 2 uurtjes met ~12 lotgenoten en 2 psychologen erbij praten en ervaringen delen. En zoals ik eerder al zei was medicatie een gamechanger.

Op medicatie hoef ik niet meer te herstellen van sociale activiteiten en heb ik daarna niet per se alone-time nodig. Op medicatie ben ik rustig en raak ik niet overprikkeld, slaan m'n hersenen niet meer op tilt bij stress-situaties en hou ik de controle/regie. Iets dat vooral op m'n werk goed van pas komt. Op medicatie is het circus dat normaal gesproken in m'n hoofd zit weg en ben ik present in plaats van diep in m'n hoofd. Op medicatie doe ik de dingen in huis zonder er bij na te denken en zonder ze op een (mentaal) to-do lijstje te zetten. Op medicatie heb ik nu net zonder moeite weer een opleiding afgerond, altijd netjes m'n huiswerk gedaan en kon ik voor het eerst in m'n leven gewoon leren voor iets en heb daarmee een mooie promotie/salarisverhoging binnengesleept.

De keerzijde van medicatie is dat ik weet dat ik weet dat ik aan het einde jaren inlever van m'n leven. Maar fiets it... kwaliteit over kwantiteit.

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 06:41

Dank jullie! Ik vind het heel moeilijk om de stap te zetten. Aan de ene kant functioneer ik genoeg, universitaire studie afgerond (met wat hobbels en omwegen) en verder gewoon huisje, boompje, kinders en baan. Aan de andere kant word ik zo moe van mezelf dat het lijkt dat ik gewoon niks onder controle kan houden. In mijn werk laat ik steken vallen, en dan niet de moeilijke dingen maar juist de makkelijke, organisatorische zaken. Huishouden is de eeuwige uitdaging, ondanks al m’n lijstje s. Mijn vriend kan in twee uur heel de toko netjes hebben en ik ben in diezelfde twee uur dubbel zo hard aan het werk maar met minder resultaat.
Ik ervaar stress, maar ben verder ongevoelig voor burn-out (achtige) klachten.
Overigens is mijn zusje het rustige kind bij ons thuis, mijn broertje en ik zijn de stuiterballen. Mijn broertje loopt tegen dezelfde klachten aan, functioneert wel maar net zo goed in eeuwige chaos.
Misschien ben ik gewoon wat chaotisch en dat hoeft ook niet erg te zijn, maar ik baal ervan dat ik niet beter in m’n werk ben terwijl ik het qua intellect meer dan prima aankan en dat mijn huis de eeuwige zwijnenstal is. Ik denk ook niet dat ik perse medicatie wil, maar wat extra handvaten en hulp zou welkom zijn. En misschien een stukje begrip vanuit anderen, al klinkt dat weer een beetje zielig :j .

Stel ik heb het niet, dan ben ik kennelijk gewoon een gigantische sloddervos.

Kayleigh__

Berichten: 1073
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 10:02

Ik heb afgelopen dagen dit topic doorgelezen, en wat een herkenbare dingen vertellen jullie!
Een week of 3 geleden ben ik naar de huisarts gegaan vanwege verschillende klachten zoals vermoeidheid, concentratieproblemen, prikkelbaarheid etc. Deze klachten heb ik eigenlijk al jaren, maar worden met de loop van de tijd erger. Een jaar of 2 geleden ook bij de huisarts geweest, maar daar werd ik niet serieus genomen en mijn reactie is dan snel 'laat maar'. De huisarts waar ik afgelopen weken ben geweest nam mij zeer serieus en omdat er uit bloedonderzoek voorlopig geen mogelijke oorzaak kwam wil hij verder gaan kijken op het mentale vlak. Hij noemde daarbij AHDH, wat voor mij onverwachts was want ik zag mezelf nou niet echt als druk. Maar zaadje is geplant dus ik ben veel gaan lezen over ADHD bij vrouwen en herken er erg veel in. Vooral het dromerige en afgeleidde, maar ook op sociaal vlak. RSD en faalangst is hier ook erg herkenbaar, eigenlijk veel herkenbare dingen. Ik heb zelf wel al langer het vermoeden dat er ergens mentaal 'iets is', maar had zelf niet aan AHDH gedacht. Zou ook heel goed kunnen dat het geen ADHD is, maar nu ik op meerdere vlakken vastloop voor mij de moeite waard om te onderzoeken.

Ik lees hier en bij verschillende artsen dat de diagnostiek bestaat uit verschillende gesprekken met een psychiater en dat hierbij ook 1 van de ouders bij betrokken word. Weten jullie of het echt perse nodig is dat een ouder erin betrokken word?
Ik weet nu al dat ik keihard uitgelachen ga worden als ik hiermee aankom bij mijn ouders, en omdat er bij ons thuis niet over gevoel of mentale gezondheid werd gepraat ben ik bij mijn ouders nooit echt mezelf. Ik wil ze hier daarom echt niet bij betrekken. Mijn partner zou wel mee kunnen, maar die kent mij niet vanaf kinds af aan al...

En zijn er instanties (ADHD centraal, PsyQ etc.) waar jullie fijne ervaringen of juist minder goede ervaringen mee hebben?

Rennie89
Berichten: 37258
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 11:24

Denk niet dat een ouder een vereiste is, partner kan wellicht niet over de jeugd meepraten maar wel hoe jij in het dagelijkse leven bent. Soms heeft iemand geen ouders meer, zou dan wel bizar zijn als je dan de diagnose niet kan krijgen. Wel goed dat je aan de bel hebt getrokken!

Vraagje aan de dames hier;

Wanneer je overwhelmed bent door (negatieve) emoties, bijvoorbeeld na een afwijzing als in dat je iets niet goed gedaan hebt wat je persoonlijk erg aantrekt. Voelen jullie het dan op een specifieke plek in je lichaam wanneer je de emoties ervaart?

Ik heb bijvoorbeeld dat eerst de druk op m’n voorhoofd ontstaat en dan voel je een soort van tinteling/druk achtig iets verspreid over mn hele hoofd/hersenen. En dit komt dan op en af, en kan dagen duren over hetzelfde onderwerp en je voelt ook die krop in je maag/druk op de borst. De emoties zijn zo intens dat het soms kan voelen alsof je explodeert van binnen.

Ik heb dit overigens niet bij woede, daar heb ik persoonlijk weinig last van, heb ook nog nooit een woede-uitbarsting gehad of iets stuk gemaakt uit emotie (behalve tegen dingen aanlopen als ik er met mn hoofd niet bij ben :Y) ). Dat stukje heftige emoties zou ook een onderdeel zijn van adhd, wat overigens weer een ander trigger heeft dan autisme bijvoorbeeld. Bij adhd komen die overweldigende emoties vooral door afwijzing of iets wat jouw negatieve emoties triggert persoonlijk, bij autisme zou het vooral externe prikkels zijn die iemand overwhelmed maakt zoals bijvoorbeeld extreem veel mensen, chaos en herrie. Maar je kan ook beide hebben.

Ik heb bijvoorbeeld wel dat ik na sociale activiteiten overprikkeld ben maar niet overwhelmed met emoties, heb dan gewoon even rust nodig. Maar dan kan ik wel weer gaan malen over of ik niet teveel heb gesproken of dat ik iets verkeerd heb gezegd etc.

Sellyxx

Berichten: 1203
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 11:26

Ilse_123 schreef:
Dank jullie! Ik vind het heel moeilijk om de stap te zetten. Aan de ene kant functioneer ik genoeg, universitaire studie afgerond (met wat hobbels en omwegen) en verder gewoon huisje, boompje, kinders en baan. Aan de andere kant word ik zo moe van mezelf dat het lijkt dat ik gewoon niks onder controle kan houden. In mijn werk laat ik steken vallen, en dan niet de moeilijke dingen maar juist de makkelijke, organisatorische zaken. Huishouden is de eeuwige uitdaging, ondanks al m’n lijstje s. Mijn vriend kan in twee uur heel de toko netjes hebben en ik ben in diezelfde twee uur dubbel zo hard aan het werk maar met minder resultaat.
Ik ervaar stress, maar ben verder ongevoelig voor burn-out (achtige) klachten.
Overigens is mijn zusje het rustige kind bij ons thuis, mijn broertje en ik zijn de stuiterballen. Mijn broertje loopt tegen dezelfde klachten aan, functioneert wel maar net zo goed in eeuwige chaos.
Misschien ben ik gewoon wat chaotisch en dat hoeft ook niet erg te zijn, maar ik baal ervan dat ik niet beter in m’n werk ben terwijl ik het qua intellect meer dan prima aankan en dat mijn huis de eeuwige zwijnenstal is. Ik denk ook niet dat ik perse medicatie wil, maar wat extra handvaten en hulp zou welkom zijn. En misschien een stukje begrip vanuit anderen, al klinkt dat weer een beetje zielig :j .

Stel ik heb het niet, dan ben ik kennelijk gewoon een gigantische sloddervos.


Zoveel herkenning in je berichtje. :') inclusief jezelf ook weer verdedigen dat je niet zielig wil klinken of jezelf wil aanstellen. En de moeilijke dingen makkelijk vinden (of daar zelfs energie van krijgen) en je schamen voor het gebrek aan wat "simpele vaardigheden" die toch ieder normaal mens moet kunnen. Zelf heb ik nu een eerste gesprekje gehad bij de huisarts, en heb ik volgende week een uur ingepland staan bij de praktijkondersteuner. Dat kost in mijn geval letterlijk niks (gaat nog niet af van je eigen risico) maar geeft je wel de mogelijkheid om je situatie wat verder te verkennen. In mijn geval gaf het juist de doorslag dat ik naar de buitenwereld alles op orde lijk te hebben en functioneer, maar het privé altijd zo'n chaos is en ik daar vaak veel stress in ervaar. Juist omdat ik naar de buitenwereld goed functioneer is het iets waar je dan lang mee blijft lopen 'want het gaat toch wel prima, ik heb geen burn-out en ik moet niet zeuren'. Of anderen bevestigen juist dat het allemaal wel meevalt want die zien alleen jouw momenten van presteren. Maar die zien niet jouw struggles vanbinnen. Door mijn veerkracht en vermogen om te schakelen komt het vaak wel weer op z'n pootjes terecht (en heb ik soms het idee dat ik de hele wereld aankan, alhoewel dat ook weer tijdelijk is en het zomaar kan zijn dat een dan later de stress of chaos weer volop toeslaat :')). Maar het feit is vaak dat je eigenlijk ook gewend ben aan die 'chronische stress/onrust/rommel' die je met je meedraagt. Ik probeer nu de laatste tijd 'mijn probleem' wat meer te 'ownen' als een 'probleem' omdat als ik naar dat gedeelte van mezelf kijk m.b.t. structuur/zelfregulatie/momenten dat niemand meekijkt etc. ik helemaal niet altijd zo goed functioneer. Ik heb gerust een hele dag een gesprek vol emoties met iemand die het leven niet meer ziet zitten, iets waar anderen veel moeite mee zouden hebben of zichzelf aan voorbij zouden lopen (toevallig o.a. mijn werk). Dat is iets wat anderen misschien moeilijk vinden of hulp bij zoeken, omdat het voor hen een leerpunt is om met emoties om te gaan. Ik zoek nu hulp bij wat ik moeilijk vind. Dat mag er zijn, klaar. :)

purny

Berichten: 27503
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: adhd bij volwassen vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 12:02

Hier in het verleden de diagnose ADD/ADHD gehad. Toen ook op de medicatie gegaan. Maar al na een tijd gestopt omdat ik het persoonlijk de grootste troep vind die er bestaat.
En nu nergens last meer van, ik ben wie ik ben en daar hoeft geen pilletje bij.

Cambionn

Berichten: 777
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 12:27

Rennie89 schreef:
Vraagje aan de dames hier;

Wanneer je overwhelmed bent door (negatieve) emoties, bijvoorbeeld na een afwijzing als in dat je iets niet goed gedaan hebt wat je persoonlijk erg aantrekt. Voelen jullie het dan op een specifieke plek in je lichaam wanneer je de emoties ervaart?

Ik heb bijvoorbeeld dat eerst de druk op m’n voorhoofd ontstaat en dan voel je een soort van tinteling/druk achtig iets verspreid over mn hele hoofd/hersenen. En dit komt dan op en af, en kan dagen duren over hetzelfde onderwerp en je voelt ook die krop in je maag/druk op de borst. De emoties zijn zo intens dat het soms kan voelen alsof je explodeert van binnen.

Ik heb dit overigens niet bij woede, daar heb ik persoonlijk weinig last van, heb ook nog nooit een woede-uitbarsting gehad of iets stuk gemaakt uit emotie (behalve tegen dingen aanlopen als ik er met mn hoofd niet bij ben :Y) ). Dat stukje heftige emoties zou ook een onderdeel zijn van adhd, wat overigens weer een ander trigger heeft dan autisme bijvoorbeeld. Bij adhd komen die overweldigende emoties vooral door afwijzing of iets wat jouw negatieve emoties triggert persoonlijk, bij autisme zou het vooral externe prikkels zijn die iemand overwhelmed maakt zoals bijvoorbeeld extreem veel mensen, chaos en herrie. Maar je kan ook beide hebben.

Ik heb bijvoorbeeld wel dat ik na sociale activiteiten overprikkeld ben maar niet overwhelmed met emoties, heb dan gewoon even rust nodig. Maar dan kan ik wel weer gaan malen over of ik niet teveel heb gesproken of dat ik iets verkeerd heb gezegd etc.
Bij heftige emoties krijg ik hoofdpijn (voelend als druk in m'n hoofd ter hoogte van mijn ogen en voorhoofd) en voel ik me misselijk. Gaat na een paar uur tot een nachtje slapen weer weg. Pijnstiller helpt dan niet. Als ik echt pech heb, kan ik er migraine van krijgen. Gelukkig duurt dat bij mij slechts paar uur tot een dag.

Bij overprikkeling (ben ook autistisch en raak snel overprikkelt op geluid en zicht, kan dat ook niet filteren) raak ik mijn focus kwijt en voel ik me onwel worden. Ik kan dan ook veel minder prikkels hebben, en geluid en zicht komt veel harder aan. Rust nemen en de prikkels afschermen helpt dan. Een goede koptelefoon met muziek (dan is alles harmonieus ipv door elkaar, terwijl het complex genoeg is om mijn hersenen daarmee bezig te houden en niet uit verveling andere dingen erbij te gaan doen) helpt mij, en verder lichten uit indien mogelijk. Nadeel is wel dat als je geen geluid kan filteren waardoor je alles hoort en dat met muziek gaat opvangen, je heel makkelijk steeds verder in het (dure) audiofiele wereldje komt 8)7 .

Rennie89
Berichten: 37258
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: adhd bij volwassen vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 12:52

Ja je omschrijft het precies zoals ik het ook ervaar, alleen heb ik dan niet de misselijkheid bij overprikkeling gelukkig. Maar ik moet ook echt wel bijkomen van dat soort situaties. Om die reden was ik ook begonnen met roken zodat je jezelf even kan isoleren van alles.

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 12:56

Rennie89 schreef:
Denk niet dat een ouder een vereiste is, partner kan wellicht niet over de jeugd meepraten maar wel hoe jij in het dagelijkse leven bent. Soms heeft iemand geen ouders meer, zou dan wel bizar zijn als je dan de diagnose niet kan krijgen. Wel goed dat je aan de bel hebt getrokken!

Vraagje aan de dames hier;

Wanneer je overwhelmed bent door (negatieve) emoties, bijvoorbeeld na een afwijzing als in dat je iets niet goed gedaan hebt wat je persoonlijk erg aantrekt. Voelen jullie het dan op een specifieke plek in je lichaam wanneer je de emoties ervaart?

Ik heb bijvoorbeeld dat eerst de druk op m’n voorhoofd ontstaat en dan voel je een soort van tinteling/druk achtig iets verspreid over mn hele hoofd/hersenen. En dit komt dan op en af, en kan dagen duren over hetzelfde onderwerp en je voelt ook die krop in je maag/druk op de borst. De emoties zijn zo intens dat het soms kan voelen alsof je explodeert van binnen.


Ik heb dit overigens niet bij woede, daar heb ik persoonlijk weinig last van, heb ook nog nooit een woede-uitbarsting gehad of iets stuk gemaakt uit emotie (behalve tegen dingen aanlopen als ik er met mn hoofd niet bij ben :Y) ). Dat stukje heftige emoties zou ook een onderdeel zijn van adhd, wat overigens weer een ander trigger heeft dan autisme bijvoorbeeld. Bij adhd komen die overweldigende emoties vooral door afwijzing of iets wat jouw negatieve emoties triggert persoonlijk, bij autisme zou het vooral externe prikkels zijn die iemand overwhelmed maakt zoals bijvoorbeeld extreem veel mensen, chaos en herrie. Maar je kan ook beide hebben.

Ik heb bijvoorbeeld wel dat ik na sociale activiteiten overprikkeld ben maar niet overwhelmed met emoties, heb dan gewoon even rust nodig. Maar dan kan ik wel weer gaan malen over of ik niet teveel heb gesproken of dat ik iets verkeerd heb gezegd etc.



Ik heb hier nog nooit echt over nagedacht in de zin van dat ik het aan adhd koppel. Ik heb zelf dat m'n hoofd heel fysiek vol kan zitten. Dat ik bijna letterlijk m'n hersenen niet voel werken ofzo?

Cambionn

Berichten: 777
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 13:29

Rennie89 schreef:
Ja je omschrijft het precies zoals ik het ook ervaar, alleen heb ik dan niet de misselijkheid bij overprikkeling gelukkig. Maar ik moet ook echt wel bijkomen van dat soort situaties. Om die reden was ik ook begonnen met roken zodat je jezelf even kan isoleren van alles.
Ik wordt niet misselijk bij overprikkeling, enkel onwel. Ik voel me niet goed en m'n lichaam voelt zwak.

Hahaha, als ik kijk tussen sigaretten en audioapparatuur, denk ik dat ik toch de gezondere keuzen heb gemaakt. Beide is een aanslag op je portemonnee _O- .

Rennie89
Berichten: 37258
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: adhd bij volwassen vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 16:04

Soepblik, alsof je explodeerd op zo inderdaad en een hoofdpijn soort van of drukkend gevoel. Echt dat overwhelming gevoel van emoties.

Cambionn, ahhhh oke! Ja ik kan dus wel onwel worden met emoties, m’n hele lichaam reageert erop. Geen eetlust, last van darmen etc. Ik vape nu, stuk goedkoper hahaha

_merel_

Berichten: 1844
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Vosmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 11:25

Kayleigh__ schreef:
Ik lees hier en bij verschillende artsen dat de diagnostiek bestaat uit verschillende gesprekken met een psychiater en dat hierbij ook 1 van de ouders bij betrokken word. Weten jullie of het echt perse nodig is dat een ouder erin betrokken word?
Ik weet nu al dat ik keihard uitgelachen ga worden als ik hiermee aankom bij mijn ouders, en omdat er bij ons thuis niet over gevoel of mentale gezondheid werd gepraat ben ik bij mijn ouders nooit echt mezelf. Ik wil ze hier daarom echt niet bij betrekken. Mijn partner zou wel mee kunnen, maar die kent mij niet vanaf kinds af aan al...

En zijn er instanties (ADHD centraal, PsyQ etc.) waar jullie fijne ervaringen of juist minder goede ervaringen mee hebben?


Bij mijn psychiater was dit een vereiste. En mijn moeder begon te praten met een zucht en tegenzin (want onzin) en eindigde met excuses. Er werden rake vragen gesteld en mijn moeder zag zo alle kwartjes vallen. Uiteindelijk heeft ze heel veel signalen genegeerd en mij afgescheept als lastig. Nu wetend dat ze me juist demotiveerde ipv inzag dat ik gewoon hulp nodig heb.

Nu heb ik naast ADHD ook flink PTSS. En inmiddels is ze heel betrokken bij mijn behandeltraject.

Dus hier heel positief.