Eczeem/psoriasis alternatieven voor hormoonzalf?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 14:45

Ik wil hier toch even op inhaken.
Weet je zeker dat het geen schimmelinfectie is?

Bij mij dachten ze eerst dat het psoriasis was, toen eczeem en nu uiteindelijk toch schimmel omdat geen van de behandelingen werkt (na 8 jaar gekloot). Ik moet nog op de lab uitslag wachten, maar de dermatoloog kon op het oog al zien dat er sprake was van schimmelinfecties:

- Schilferige random plekken.
- Rode plekken kruipen steeds verder naar buiten.
- Diepe natte gaten in met name mijn voeten maar ook op andere plekken.
- Diepliggende infecties van huid en vetweefsel.
- Onvoorspelbaar patroon van waar het de volgende keer tevoorschijn komt.
- Blijft terugkomen ondanks hormoonbehandelingen.
- Sommige plekken (zoals bijvoorbeeld overgang van bil naar been) zwellen enorm op en zijn zo pijnlijk dat aanraking of wrijving niet te verdragen is.

In mijn geval is waarschijnlijk de schimmel dieper komen liggen als dat zou moeten (normaal alleen op de huid) juist omdat ik hormoonzalf heb gebruikt al die jaren. De schimmel probeert zich dan te 'verstoppen' dieper in het lichaam met alle gevolgen van dien.

Ik wilde dat toch even melden, het is makkelijk om de verkeerde diagnose te stellen kennelijk, zelfs door een dermatoloog. En je kan er dus veel ellende mee veroorzaken.

Ik hoop dat iemand er wat aan heeft.

Dala8
Berichten: 383
Geregistreerd: 26-04-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-23 20:33

Even een update;
1.5 week geleden ben ik bij een andere dermatoloog geweest dan voorheen. Een hele fijne vrouw die in van alles wou mee denken!

Ik zat er half benauwd met rode tranende ogen van de hooikoorts. Dus vroeg ze wat ik aan medicatie had. Dat mocht FLINK verhoogd worden want zo kon ik niet functioneren.

Dus in de ochtend: Levoceterizine, als ik halverwege de dag erg last krijg pilletje desloratidine en voor de nacht hydroxzine. En nog oogdruppels.

Zij dacht toch meer aan eczeem dan Psoriasis; want eczeem zie je vaak in combi met hooikoorts en astma en ik had niet alle kenmerken van Psoriasis. Neemt niet weg dat er wat moest gebeuren.
Ik heb nu Enstilar Schuimspray gekregen. Dit mag ik 1x per dag gebruiken + daarnaast cetamatogol vasaline.

Wanneer mijn rug rustig is mag ik bellen voor een afspraak voor een allergietest. Om zo toch te zien of er niet toevallig een trigger is.

Ik zie echt al super veel verbetering. De dikke rode, natte en extreem jeukende plekken zijn veranderd in vlakke rode plekken die nog amper jeuken. Er zijn zelfs al paar kleine plekjes op mijn arm weg!

Blackbirb

Berichten: 485
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Omgeving zwolle

Re: Eczeem/psoriasis alternatieven voor hormoonzalf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 10:25

Wat goed om te horen! Heel veel succes met het verdere traject nog :j

Brainless

Berichten: 29744
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 10:36

Dala8 schreef:
Zij dacht toch meer aan eczeem dan Psoriasis; want eczeem zie je vaak in combi met hooikoorts en astma en ik had niet alle kenmerken van Psoriasis!

Ook bij psoriasis hoor. Psoriasis is een auto-immuunziekte, dus je immuunsysteem werkt overactief.
Mijn man had met zijn Fumaarzuur ook een stuk minder last van zijn hooikoorts.
Maar helaas moest hij stoppen (heeft nl invloed op je lever/nieren) en nu is zijn hooikoorts in alle hevigheid terug. Hij hoopt deze zomer weer te kunnen starten, maar helaas heeft hij de maximale dosis nodig oom de plekken onder controle te houden en nu komen ze ook weer in alle hevigheid terug.

Zelf heeft hij ook een tijdje last gehad van een schimmel in de (open) plekken van de psoriasis, dit omdat bij krabben er een goede, vochtige milieu wordt gecreƫerd voor de schimmel.
Dus zeker goed om dat in de gaten te houden en je kan dit eerst kijken of een simpele schimmelzalf (gewoon tegen voetschimmel) verbetering geeft, anders zijn er pillen (via de HA) voor.

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 10:55

Hier al zeker 25 jaar Psoriasis in bijna alle vormen helaas. Enige wat bij mij goed werkt is lichttherapie in combi met hormoonzalf. Maar ik las zelf altijd een stop periode in zodat ik alleen in de winter vraag ik om de therapie en zalven zodat ik in de zomer in de zon kan. Met lichtherapie en hormoon zalven moet je altijd oppassen met zonlicht.

Niet de heet douchen, en ik smeer met speciale huidlotion van La Roche wat de jeuk beetje stilt.

Maar Psoriasis is inderdaad een auto-immuumziekte en meer dan enkel een huidziekte! en het is chronisch en wat bij de een goed werk, kan bij een ander niks uithalen. Het is dus een zoektocht naar wat voor jezelf goed uitpakt.

Ik heb zelf ook Hooikoorts maar heb geen Astma.