Gebroken ribben: opereren of niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vilheide

Berichten: 1481
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Gebroken ribben: opereren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-23 11:48

Afgelopen maart ben ik flink verkouden geweest en tijdens een hoestbui voelde ik iets knappen, dacht eerst aan een spiertje maar bleef maar last houden en een goede week later gebeurde weer hetzelfde.
Afspraak gemaakt bij de huisarts en röntgenfoto gemaakt, hierop waren 2 breuken te zien. Met flinke pijnstilling naar huis gestuurd want het moest de tijd krijgen om te genezen. Pijn bleef maar aanhouden dus 3 weken later weer naar huisarts en wederom een röntgenfoto gemaakt, deze keer niet alleen van de voor en zijkant maar ook aan rugzijde en bleek geen 2 maar 5 breuken te hebben. Rib 7 t/m 11 hadden een breuk.
Wederom flink aan de pijnstillers en tussendoor nog een longontsteking gehad. Weken later toch nog flink last. Ik had al gelezen over het ribbenspreekuur in het Maasstad ziekenhuis. Huisarts stond er positief tegenover en gaf een doorverwijzing.
Afspraak gemaakt en gisteren in het Maasstad ziekenhuis geweest omdat ik een afspraak had met Dr. Vermeulen.
Na even bij hem te zijn geweest heeft hij gelijk een afspraak gemaakt voor een CT scan, ik kon gelijk doorlopen naar de afdeling radiologie. Scan gemaakt en terug naar zijn spreekuur.
De ribben blijken op één na totaal niet te zijn geheeld en die ene heeft alleen maar een heel dun laagje broos bot aangemaakt.
Nu moet ik van de dokter gaan nadenken of ik eventueel geopereerd wil worden met de daarbij behorende risico's of het gewoon accepteren hoe het nu is.

Herstellen gaat het nu niet meer en het is volgens de dokter ook niet gevaarlijk om hiermee te blijven rondlopen.
Het beperkt me wel in mijn dagelijkse leven, voel het eigenlijk de hele dag. Met pijnstillers is het wel te doen maar dan nog beperkt het mijn bewegingen. Slapen kan ik alleen maar op de gebroken kant, op mijn rug en andere zij liggen is te pijnlijk.

Ik lees overal goede verhalen van mensen die geopereerd zijn. Maar zoals de dokter zelf al zei is een operatie niet zonder risico en heb ik dat ervoor over.

Hoelang is de opname? Daar wil ik vandaag nog even voor bellen om dat te vragen.
Hoelang duurt het herstel na de operatie? Tja dat is natuurlijk voor elk mens anders.

Wie is er geopereerd aan gebroken ribben en wil mij vertellen hoe het is gegaan? En hoe gaat het nu?

pillow
Berichten: 7831
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Gebroken ribben: opereren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 11:59

Met een hoestbui je ribben breken? Hebben ze ook gekeken hoe dat dan kan, lijkt me toch normaal gesproken niet kunnen. Zo'n operatie heb ik geen ervaring mee, wel met gebroken ribben. Dat heeft wel een jaar geduurd voor ik geen pijn meer had.

Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Gebroken ribben: opereren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 12:04

Ik heb door flinke verkoudheid ook een rib gebroken gehad.

Gelukkig uitzich zelf genezen.

bamisalami
Berichten: 611
Geregistreerd: 25-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 12:11

Ik lees even mee, een jaar geleden van paard gevallen tegen een ijzeren hek. 4 ribben gebroken, 2 totaal niet geheeld. Ook nog beperkt in het dagelijks leven. Mijn breuken zitten vlak bij m’n ruggengraat waardoor opereren nog gevaarlijker kan zijn. Door de plek kunnen ze er geen plaatjes op zetten. De kans op weer opnieuw breken is groot, de kans op complicaties is groter dan voordeel van de operatie. 30 augustus second opinion in het Erasmus. Kijken wat we dan te horen krijgen, ondertussen lees ik even mee.

Sterkte! Ik hoor t de laatste tijd zo vaak dat ribben toch niet helemaal vanzelf of goed genezen. Ik vraag me ook af waarom ze niet genezen, hebben ze daar bij jou iets over gezegd?
Laatst bijgewerkt door bamisalami op 26-07-23 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

vilheide

Berichten: 1481
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-23 12:12

pillow schreef:
Met een hoestbui je ribben breken? Hebben ze ook gekeken hoe dat dan kan, lijkt me toch normaal gesproken niet kunnen. Zo'n operatie heb ik geen ervaring mee, wel met gebroken ribben. Dat heeft wel een jaar geduurd voor ik geen pijn meer had.

Huisarts stond ook versteld. Uiteraard heb ik een onderzoek gehad om de botdichtheid te meten maar niets bijzonders uitgekomen.

daantjuhhh

Berichten: 26890
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 12:12

pillow schreef:
Met een hoestbui je ribben breken? Hebben ze ook gekeken hoe dat dan kan, lijkt me toch normaal gesproken niet kunnen. Zo'n operatie heb ik geen ervaring mee, wel met gebroken ribben. Dat heeft wel een jaar geduurd voor ik geen pijn meer had.


Mijn moeder heeft met het inhouden van een nies haar middenrif gescheurd. Ik sta er niet geheel verbaast in.
Maar navragen waarom dat gebeurt is nooit verkeerd!
Heb je misschien sowieso broze botten?

Ik heb zelf ooit met een ongeluk mijn ribben gebroken gehad. Waardoor ik ook een klaplong heb gehad.
Dat deed mij meer pijn dan mijn ribben.

Ik denk dat door dat het niet heelt dat ook een risico is wat je nu loopt TS? (Klaplong)

Wat zijn de risico’s van de operatie?

Ik vind het lastig om überhaupt iets te adviseren omdat alleen jij zelf kan bepalen welk risico wat waard is voor jou.

Edit: vraag over broze botten beantwoord hier boven.

Sabbientje

Berichten: 4711
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 12:15

pillow schreef:
Met een hoestbui je ribben breken? Hebben ze ook gekeken hoe dat dan kan, lijkt me toch normaal gesproken niet kunnen. Zo'n operatie heb ik geen ervaring mee, wel met gebroken ribben. Dat heeft wel een jaar geduurd voor ik geen pijn meer had.

Dat kan heel goed. Je kan ook je ribben kneuzen of een spier scheuren met hoesten.
Er komen flink wat krachten vrij tijdens hoest en/of niesbuien.


Maar op de vraag van de TS terug te komen.
Als het niet meer vanzelf kan helen en je blijft er last van houden, zou ik voor de operatie gaan.
want de hele dag op pijnstillers lopen is ook niet goed voor je lijf.

vilheide

Berichten: 1481
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-23 12:15

bamisalami schreef:
Ik lees even mee, een jaar geleden van paard gevallen tegen een ijzeren hek. 4 ribben gebroken, 2 totaal niet geheeld. Ook nog beperkt in het dagelijks leven. Mijn breuken zitten vlak bij m’n ruggengraat waardoor opereren nog gevaarlijker kan zijn. Door de plek kunnen ze er geen plaatjes op zetten. De kans op weer opnieuw breken is groot, de kans op complicaties is groter dan voordeel van de operatie. 30 augustus second opinion in het Erasmus. Kijken wat we dan te horen krijgen, ondertussen lees ik even mee.

Sterkte! Ik hoor t de laatste tijd zo vaak dat ribben toch niet helemaal vanzelf of goed genezen. Ik vraag me ook af waarom ze niet genezen, hebben ze daar bij jou iets over gezegd?


Dokter Vermeulen vertelde dat normaalgesproken je lichaam zelf weer bot aanmaakt om de breuk te dichten maar doordat ribben altijd in beweging zijn is dat best lastig. En op een gegeven moment houdt het lichaam op met bot aanmaken. Bij mij was één rib wel weer aan elkaar gegroeid maar daar zat maar een dun broos laagje omheen, de overige waren gewoon volledig door.

vilheide

Berichten: 1481
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-23 12:19

daantjuhhh schreef:
pillow schreef:
Met een hoestbui je ribben breken? Hebben ze ook gekeken hoe dat dan kan, lijkt me toch normaal gesproken niet kunnen. Zo'n operatie heb ik geen ervaring mee, wel met gebroken ribben. Dat heeft wel een jaar geduurd voor ik geen pijn meer had.


Ik denk dat door dat het niet heelt dat ook een risico is wat je nu loopt TS? (Klaplong)

Wat zijn de risico’s van de operatie?

Edit: vraag over broze botten beantwoord hier boven.


Volgens de arts kon het geen kwaad om met deze breuken te blijven lopen, ik hoefde geen angst te hebben op een klaplong of een gescheurde milt of dergelijks.

De risico's van een operatie zijn de standaard risico's zoals bij elke operatie is.

bamisalami
Berichten: 611
Geregistreerd: 25-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 12:22

Klink logisch. De arts in t zkh in Tiel was n btje n boer, die wist t niet te vertellen. Ik vertrouw m dus niet helemaal.

Maar als er t zelfde uit komt bij mij, ga ik eens kijken naar de holistische weg. Ooot iemand tegengekomen waarmee ik aan de praat raakte en die verteld dat haar broer een keer z’n heup gebroken had wat maar niet heelde. Die is naar een holistisch arts gegaan en kreeg daar homeopatische middelen voorgeschreven. Weken later was het geheeld en waren de artsen in het zkh ook verbaasd. Mss ook voor jou eens het onderzoeken waard?

Silly1972

Berichten: 14785
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Gebroken ribben: opereren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 12:50

Bij mij zijn de gebroken ribben gelukkig wel goed geheeld, maar als jij zo makkelijk breekt en niet goed hersteld zou ik het rosico zeker nemen.
Risico is niet groter dan elke andere operatie en het zou je kwaliteit van leven zoveel beter maken.

Misschien denk ik er makkelijk over omdat ik al meerdere ben geopereerd en ik ben er altijd beter uitgekomen.
Succes en sterkte in ieder geval

Ayasha
Blogger

Berichten: 58008
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Gebroken ribben: opereren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 12:55

Als je botaanmaak zo beperkt is gaat een operatie de situatie alleen maar erger maken denk ik eigenlijk. Je gaat die botaanmaak nl ook nodig hebben voor na de operatie.

vilheide

Berichten: 1481
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-23 13:07

Silly1972 schreef:
Bij mij zijn de gebroken ribben gelukkig wel goed geheeld, maar als jij zo makkelijk breekt en niet goed hersteld zou ik het rosico zeker nemen.
Risico is niet groter dan elke andere operatie en het zou je kwaliteit van leven zoveel beter maken.

Misschien denk ik er makkelijk over omdat ik al meerdere ben geopereerd en ik ben er altijd beter uitgekomen.
Succes en sterkte in ieder geval

Het vreemde is dat ik nog nooit eerder iets heb gebroken, alleen ooit eens een vinger uit de kom gehad.

vilheide

Berichten: 1481
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-23 13:09

Ayasha schreef:
Als je botaanmaak zo beperkt is gaat een operatie de situatie alleen maar erger maken denk ik eigenlijk. Je gaat die botaanmaak nl ook nodig hebben voor na de operatie.

Schijnt best heel vaak voor te komen dat ribfracturen niet voldoende herstellen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58008
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 13:30

vilheide schreef:
Ayasha schreef:
Als je botaanmaak zo beperkt is gaat een operatie de situatie alleen maar erger maken denk ik eigenlijk. Je gaat die botaanmaak nl ook nodig hebben voor na de operatie.

Schijnt best heel vaak voor te komen dat ribfracturen niet voldoende herstellen.

klopt, dat was mijn punt niet, mijn punt was dat als ze het zonder operatie niet doen, ze het met operatie heel waarschijnlijk ook niet gaan doen.

jetm
Berichten: 1284
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 13:31

Ik heb oktober 2018 10 ribben gebroken, waarvan 7 dubbel gebroken (fladderthorax) met klaplong en heb 6 plaatjes op mijn ribben, 4 voor 2 achter. Heb er eigenlik nog dagelijks last van maar plaatjes eruit halen is teveel risico. Bij mij zijn er (wss door de operatie of door de val) zenuwen doorgesneden en waarschijnlijk komt de pijn dus meer voort uit zenuwpijn dan uit botpijn. En door de plaatjes heb ik een "harnas gevoel" overgehouden, mijn hele rechterkant is dus stijf.

In mei 2019 weer 4 ribben gebroken (2 die al eerder gebroken waren en 2 nieuwe) met ook klaplong, toen niet geopereerd. En daar redelijk snel van hersteld, geen "nieuwe pijn" erbij.

Mijn ribben zitten niet meer helemaal goed aan elkaar is mij verteld en mij ook geadivseerd niet meer van mijn paard te vallen :D

Had naar mijn gevoel liever geen plaatjes gehad (al was dat geen optie)

vilheide

Berichten: 1481
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-23 14:01

Ayasha schreef:
klopt, dat was mijn punt niet, mijn punt was dat als ze het zonder operatie niet doen, ze het met operatie heel waarschijnlijk ook niet gaan doen.

Mijn breuken liggen te ver uit elkaar om nog aan elkaar te kunnen groeien. Op één na dan maar dat is maar een dun laagje.
Tijdens een operatie wordt de breuk opnieuw schoongemaakt, dit om weer een goede doorbloeding te krijgen, en vastgezet.

secricible

Berichten: 25703
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 14:27

Ik stuur je een PB. Ik heb me vorig jaar laten opereren. Beste keuze ooit.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 15:04

Je hoeft niet nu te beslissen toch? Je zou het bijvoorbeeld ook nog een tijdje aan kunnen kijken en op het moment dat jij er zeker van bent, dan laten opereren.


(Hoewel ik het wel geweten zou hebben hoor. Zo te lezen beperkt het je dagelijks leven behoorlijk, dus ik zou direct voor die operatie gaan. Maar dat ben ik!)

Weet je hoe groot de slagingskans van de operatie is?

ingvdh

Berichten: 6376
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 15:17

Ik heb 5 jaar geleden 10 breuken in 6 ribben gehad en belandde op de IC, daar bleef ik maar liggen en snapte niet waarom. Later bleek dat de longarts wilde opereren en de trauma arts niet omdat operaties niet heiligmakend waren. Pas toen ze eruit waren werd ik naar een andere afdeling gebracht.

Uiteindelijk geen operatie en is de boel redelijk geheeld denk ik. In die zin, ik heb er alleen last van als mijn lichaam een vreemde draai moet maken, verder niet. Wel heel veel pijnstilling gehad de eerste weken en dit op een gegeven moment afgebouwd. Ik denk dat ik toen 3-4 maanden verder was.

Maar elke situatie is weer anders natuurlijk. Als je er nu nog steeds last van heb zo ik ook verder willen kijken.

vilheide

Berichten: 1481
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-23 15:33

Dispar_Vulgo schreef:
Weet je hoe groot de slagingskans van de operatie is?


Bij een operatie worden de bot delen schoongemaakt om zo weer een betere doorbloeding te krijgen en vervolgens vast gezet met plaatjes. Daarna zijn en blijven de ribben stabiel.

vilheide

Berichten: 1481
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-23 08:41

Gisterenochtend ben ik geopereerd aan mijn gebroken ribben. De operatie is goed gegaan. Ik begin weer wat te landen na gisteren best wel veel te hebben geslapen.

bamisalami
Berichten: 611
Geregistreerd: 25-08-14

Re: Gebroken ribben: opereren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 09:07

Wat fijn!

Waarom he je nou uiteindelijk de keuze gemaakt om toch te opereren? Hoe was de operatie? Moest je in zkh blijven? Heb je trouwens lang gewacht voor je geopereerd kon worden? En hoe lang duurt de revalidatie?

Veel vragen, sorry... Ben zelf namelijk naar het erasmus geweest voor een second opinion. En wat blijkt? Niet 7 en 8 zijn nog gebroken (zoals de arts in tiel zei) maar 10 en 11. Ik heb gisteren injectie gehad met lidocaine om te kunnen vaststellen of de pijn echt van 10 en 11 komt. Dan zou ik nu namelijk geen pijn meer moeten hebben en dat is dan positief en dan kunnen ze wel vastgezet worden.
Zat laatst nog aan dit topic te denken. Sta wellicht voor dezelfde keuze als jij, vandaar mijn vragen :)

vilheide

Berichten: 1481
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-23 10:01

bamisalami schreef:
Wat fijn!

Waarom he je nou uiteindelijk de keuze gemaakt om toch te opereren? Hoe was de operatie? Moest je in zkh blijven? Heb je trouwens lang gewacht voor je geopereerd kon worden? En hoe lang duurt de revalidatie?

Veel vragen, sorry... Ben zelf namelijk naar het erasmus geweest voor een second opinion. En wat blijkt? Niet 7 en 8 zijn nog gebroken (zoals de arts in tiel zei) maar 10 en 11. Ik heb gisteren injectie gehad met lidocaine om te kunnen vaststellen of de pijn echt van 10 en 11 komt. Dan zou ik nu namelijk geen pijn meer moeten hebben en dat is dan positief en dan kunnen ze wel vastgezet worden.
Zat laatst nog aan dit topic te denken. Sta wellicht voor dezelfde keuze als jij, vandaar mijn vragen :)


Bij mij zijn rib 7 t/m 11 gebroken. Ik moest van de arts de plek markeren waar ik het meeste last had. Toen hij die plek zag die ik had gemarkeerd was hij enigszins verrast omdat het volgens hem niet de grote ribben (7 t/m 9) waren. Dus dat de operatie ook iets anders zou verlopen met een kleiner oppervlakte.
Ik heb een zenuwblokkade (is gelijk pijnstilling) gehad en heb ook een katheter. De zenuwblokkade staat nu uit en pijn heb ik tot nu toe niet. Net de arts hier geweest en de zenuwblokkade blijft uit en als alles zo goed blijft gaan dan mag ik morgen naar huis.

bamisalami
Berichten: 611
Geregistreerd: 25-08-14

Re: Gebroken ribben: opereren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 10:22

Beetje een gelijkwaardig verhaal met gelijke ribben. Alleen doet 9 bij mij niet mee en waren 7, 8, 10 en 11 gebroken waarvan 10 en 11 dus niet geheeld zijn en 7 en 8 wel, maar met een dikke bobbel op het nieuwe bot.

Wat fijn dat je zo snel weer naar huis mag! Ik wens je een voorspoedig herstel!