sauna en brandwondje?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mystery1980
Berichten: 4255
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

sauna en brandwondje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-23 10:56

Maandagavond me gestoten aan een heet strijkijzer en een brandwondje opgelopen van een centimeter of 3. Werd flink rood en pijnlijk dus even afgespoeld met koud water en gekoeld. Lekker naar bed gegaan en goed geslapen want ik was gesloopt en verder geen aandacht aan besteed. Gisteravond (dinsdagavond) kwam er met douchen toch een laagje vel los, terwijl ik daarvoor dacht dat er geen blaar zat. Dus toen was het een beetje open. Aangezien ik geen gaasjes in huis had ben ik gaan slapen. Het velletje was vanmorgen zwart, dus nog eens uitgespoeld en een vaseline gaasje gekocht en erop gedaan. Hoop dat het niet gaat ontsteken want maak met met dat zwarte randje eraan toch een beetje zorgen. As zondag heb ik gereserveerd bij de sauna, zou dat kunnen? Hebben jullie tips voor de behandeling?
Op internet vind ik dat zwemmen kan zodra het wondje dicht is, nu is dat momenteel al een beetje het geval, of moet de huid echt hersteld zijn? Ik kan er niet helemaal wijs uit, maar bokt weet toch meestal wel heel veel toch?

XxLMMxX
Berichten: 3130
Geregistreerd: 22-03-12

Re: sauna en brandwondje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 10:58

Ik zou het door een arts laten beoordelen

Silly1972

Berichten: 14789
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: sauna en brandwondje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 11:04

Ik weet niet hoe groot het is, maar kan je er geen waterdichte pleister opdoen, met wat vsm creme?

mystery1980
Berichten: 4255
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-23 11:05

XxLMMxX schreef:
Ik zou het door een arts laten beoordelen


Ik voel me daarvoor een beetje bezwaard met zo'n klein wondje. Het is razend druk bij de huisarts en ik denk dat er vele zijn die hem harder nodig hebben.
Wondje is momenteel nog rustig, geen pus, geen koorts, zolang dat niet het geval is voelt het niet goed de arts te contacten. Sauna is tenslotte extra voor mijn plezier, niet noodzakelijk maar wel fijn als ik gewoon zou kunnen gaan.

mystery1980
Berichten: 4255
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-23 11:06

Silly1972 schreef:
Ik weet niet hoe groot het is, maar kan je er geen waterdichte pleister opdoen, met wat vsm creme?


Een centimeter of 3, dus ik denk dat dat wel zou gaan. VSM creme is voor oppervlakkige brandwonden zie ik, kan ik dat op een open blaar smeren?

Autumnn

Berichten: 8101
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 11:12

mystery1980 schreef:
XxLMMxX schreef:
Ik zou het door een arts laten beoordelen


Ik voel me daarvoor een beetje bezwaard met zo'n klein wondje. Het is razend druk bij de huisarts en ik denk dat er vele zijn die hem harder nodig hebben.
Wondje is momenteel nog rustig, geen pus, geen koorts, zolang dat niet het geval is voelt het niet goed de arts te contacten. Sauna is tenslotte extra voor mijn plezier, niet noodzakelijk maar wel fijn als ik gewoon zou kunnen gaan.


Even bellen is toch niet bezwaarlijk?

germie

Berichten: 26115
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 11:13

Wat honingzalf er op en door.

assie

Berichten: 9493
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 11:13

Brandwonden zijn soms wat tricky vind ik. Ik zou er iig niet mee zwemmen, want ook chloorwater is vaak niet heel goed voor het herstel.
En het zou niet de eerste waterdichte pleister zijn die ik zie langsdrijven in een zwembad :=

Bij mijn huisarts kan ik in zo'n geval even een foto doorappen/mailen en kijkt de assistente er tussendoor even naar. Kost ons allemaal weinig tijd, maar dan heb ik wel een advies (is nu 2x voorgekomen in 5 jaar tijd, niet dat ik voor iedere piep de huisarts contacteer ;) )
Misschien ook een optie bij jou?

germie

Berichten: 26115
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: sauna en brandwondje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 11:19

Tegraderm folie is absoluut waterdicht en blijft absoluut zitten. Ik heb dat vorig jaar bij diepere wonden gebruikt en ook op dieptes tot 60m in een natpak blijft het dicht en vast zitten. Dus als je echt wilt zwemmen gaat zoiets beter dan een zwempleister is mijn ervaring. Je plakt die tegraderm folie over een gewone pleister.

Brainless

Berichten: 29789
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: sauna en brandwondje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 11:20

Sauna zou ik persoonlijk niet doen, de hitte is niet goed voor wonden/kapotte huid, of ze nu dicht geplakt zijn of niet.

Anoniem

Re: sauna en brandwondje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 12:06

Toch echt even huisarts raadplegen. Je kan er lelijke littekens aan overhouden na zwart worden.

Avalanche

Berichten: 16299
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: sauna en brandwondje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 12:22

Ik ga ook mee met de huisarts raadplegen. Je kunt dan ook advies vragen of je wel of niet naar de sauna kunt.

Kwal
Berichten: 4443
Geregistreerd: 02-08-07

Re: sauna en brandwondje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 12:26

Ik reageer normaal niet zo snel in dit soort topics maar ik ga mee met m’n voorgangers: even foto mailen naar de huisarts voor advies. Al is het alleen maar om het juiste wondmateriaal, en dan kun je direct vragen of je zondag naar de sauna kan.

Ik doe dit zelf ook vaker bij plekjes/eczeem etc. Ik vind het dan een stap te ver om te bellen voor een afspraak, even foto mailen is dan makkelijker. Kan de huisarts er ook naar kijken wanneer hij/zij tijd heeft.

mystery1980
Berichten: 4255
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-23 12:41

foto sturen gaat niet zomaar moet ik digid aanvragen en de site duurt ook dan weer een paar dagen voor het werkt, vind ik bovendien ook niet zo fijn. Wachttijd aan de telefoon is meer dan 1,5 uur toen heb ik maar opgehangen. Kijk het nog wel even aan.

Spoiler:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 02-08-23 12:47, in het totaal 2 keer bewerkt

WistaireJarig

Berichten: 265
Geregistreerd: 05-12-10

Re: sauna en brandwondje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 12:46

Ik zou sowieso een digid aanvragen, dat heb je voor sommige dingen gewoon nodig en het is heel vervelend als je daar achter komt en er nog geen hebt.

Is het zwarte randje niet gewoon van stof dat op het wondje is blijven kleven? Ik zou me niet zo druk maken, maar de sauna zou ik even overslaan. Warmte op brandwonden kan best pijnlijk zijn.

mystery1980
Berichten: 4255
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-23 12:48

Wistaire schreef:
Ik zou sowieso een digid aanvragen, dat heb je voor sommige dingen gewoon nodig en het is heel vervelend als je daar achter komt en er nog geen hebt.

Is het zwarte randje niet gewoon van stof dat op het wondje is blijven kleven? Ik zou me niet zo druk maken, maar de sauna zou ik even overslaan. Warmte op brandwonden kan best pijnlijk zijn.


ja het zwarte randje is het velletje dat eraf is gekomen, ik heb de vorige post ook een foto in de spoiler gezet, dat zegt toch iets meer dan een tekst. Al is de rode plek eromheen in het echt wel duidelijker dan op de foto.

Prairy
Berichten: 9222
Geregistreerd: 28-12-03

Re: sauna en brandwondje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 13:14

Ik zou de sauna hiermee ook even overslaan. Het is nog niet echt lekker dicht en hitte daarop is niet fijn.

Ontsteken zal het misschien niet doen maar een zwembad is niet altijd even schoon. Nog los van de chemicaliën.

mystery1980
Berichten: 4255
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-23 13:17

Prairy schreef:
Ik zou de sauna hiermee ook even overslaan. Het is nog niet echt lekker dicht en hitte daarop is niet fijn.

Ontsteken zal het misschien niet doen maar een zwembad is niet altijd even schoon. Nog los van de chemicaliën.


Ik ben pas 1,5 dag na het gebeurd is, sauna is zondag pas, heb nog 3,5 dag, of zou je het dan ook nog niet doen?

ElCamino

Berichten: 8950
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: sauna en brandwondje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 13:23

jeetje, ik zou hier niet eens over nadenken en gewon alles doen..... misschien stom maar ik ben niet zo moeilijk met wondjes etc....

janouk
Blogger

Berichten: 17934
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 13:44

Ik ben ook niet zo moeilijk met een wondje. Honingzalf er op.

Ik zou zondag alleen niet in het Zoutwaterbad gaan..... :D lijkt me niet zo prettig

mystery1980
Berichten: 4255
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-23 14:30

janouk schreef:
Ik ben ook niet zo moeilijk met een wondje. Honingzalf er op.

Ik zou zondag alleen niet in het Zoutwaterbad gaan..... :D lijkt me niet zo prettig


Kan hem boven water houden daar, het is mn onderarm en dan op mn buik houden als ik lig. Maar in het gewone bad wil ik toch even zwemmen.

Gezien de reacties na de foto doe ik denk ik gewoon een pleistertje en ga ik gewoon maar zien.

fohadie
Berichten: 4337
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 15:07

Ik ben ook zo iemand die gewoon zonder na te denken naar de sauna zou gaan. Heb dat ook vaker gedaan met wondjes en toen mijn voeten vol blaren en wond(jes) waren. Ging prima. Ze hadden daar geen zoutwaterbad, en dat lijkt me ook geen fijne combi, maar ook dat moet je zelf beslissen. Een pleister laat los denk ik, ook watervaste pleisters. Ik zou het desinfecteren bij thuiskomst na de sauna en het een beetje in de gaten houden.

Mocht je er nu erg veel last van hebben in de sauna, dan heb je het geprobeerd en is het balen, maar dan zijn er misschien nog wel andere dingen die je kan doen? Welke sauna ga je?

Memories

Berichten: 2637
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 15:15

Zelf een paar weken geleden ook een nare brandwond gehad, naar eigen inschatting een diepere/ergere dan die van jou. Watervaste pleisters is idd niks, maar ik ben groot fan van blarenpleisters/hydrocolloid pleisters. Dat blijft echt zitten als een huis, voor de zekerheid een extra laag tape erom maar ben er zelfs mee gaan duiken in “vies” buitenwater, helemaal goed gegaan. Wel in de gaten blijven houden, als het alleen maar erger wordt of duidelijke tekenen van een ontsteking opkomen dan wel een arts inschakelen en niet mee in een sauna oid gaan.
Ik denk ook nooit zo hard na over dit soort kleine wondjes, met de kanttekening dat ik verder fysiek gezond ben wat dat betreft en nooit problemen heb met wondgenezing of qua immuunsysteem.