Vitamine b12, smelttabletten en neurologische klachten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Vitamine b12, smelttabletten en neurologische klachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 07:13

Is het iemand gelukt om met smelttabletten neurologische klachten door b12 tekort aan te pakken? Zo ja, hoe is het gelukt? Welke pillen en welke dosis?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33837
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Vitamine b12, smelttabletten en neurologische klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 07:33


sterregoud
Berichten: 1870
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 08:11


irmaz

Berichten: 4808
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 08:31

Ik neem aan dat je zeker weet dat de neurologische klachten komen van een vitB12 tekort?
Een vitB12 overschot en vooral een vitB6 overschot geven vrijwel dezelfde neurologische klachten.
Of de tabletten werken hangt af van de reden (en ernst) waardoor het tekort is ontstaan.
Ik heb mijn B12 tekort wel opgelost met tabletten maar bleek iets te lang doorgegaan (vastgesteld met bloedonderzoek) te zijn waardoor de klachten terugkwamen. Dus een kleine waarschuwing :)

JorineV
Berichten: 1097
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Vitamine b12, smelttabletten en neurologische klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 09:26

Ik gebruikte de zuigtabletten als onderhoudsdosis - heb nu druppels. Maar voor het verhelpen van het tekort dat ik had opgelopen (door de eerste 19 jaar van mijn leven geen supplement te nemen naast een vegetarisch dieet), kreeg ik 13 jaar geleden injecties. Was geen feest. Deed wel wat het moest doen. Heb je deze optie al besproken met je arts?

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 11:02

Mijn waarde lag net te hoog en daarom doet de huisarts niets.
B6 krijg ik niet teveel van.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 15:17


Kimddddd

Berichten: 464
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: Vitamine b12, smelttabletten en neurologische klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 15:34

vitaminesperpost heeft ook goede.

sterregoud
Berichten: 1870
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 15:36

Himyar schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ja, ik had een B12 van 89 en slik nog elke dag deze: Bekijk METAGENICS VIT B12 1000MCG op: https://www.bol.com/nl/p/metagenics-vit ... _iphoneapp


Bedankt! Met welke dosis?

In de regel die je quote staat de dosis al. 1000 mcg staat er.

Liannetje86
Berichten: 786
Geregistreerd: 14-08-09

Re: Vitamine b12, smelttabletten en neurologische klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 15:49

Als je een echt tekort tekort hebt, zou ik eerder voor de spuiten gaan.

heb nu van ...(davitamon?) bruistabletten met extra vitamine B omdat ik het weer een tijd had laten versloffen dus ook weer eronder zat, maar dat te kort is niet zo groot dat ik er iets neurologisch van merk.

Ik twijfel zelf nog heel erg wat ik nu wil nu ik merk dat het weer "ok is" of ik voor die boost blijf gaan (of toch naar....)

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 17:47

Bedankt! Met welke dosis?[/quote]
In de regel die je quote staat de dosis al. 1000 mcg staat er.[/quote]

Maar je nam/neemt eentje per dag en dat is genoeg bij neurologische problemen? Lijkt mij namelijk vrij weinig bij zo'n tekort dat het neurologische problemen geeft.

pandour4evuh
Berichten: 483
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Delft, Nederland

Re: Vitamine b12, smelttabletten en neurologische klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 18:01

Ik zou dit niet doen. Mijn advies is om lid te worden van de FB groep: B12 de vergeten ziekte. als dit niet goed aangepakt wordt kan je hier blijvende schade van krijgen.

De vraag is vooral wat is de rede dat je tekort hebt: eet je te weinig dingen met b12 erin (denk aan rood vlees bijv.). Of zijn er oorzaken die nog niet bekend zijn.

Als de oorzaak niet bekend is moet er door behandeld worden met B12 totdat de oorzaak gevonden en opgelost is.

Ik zelf ben iemand die te lang met een tekort heeft rondgelopen waarvan de oorzxaak niet opgelost kan worden. Ik heb sinds ik spuit mijn leven terug, terwijl ik daarvoor een vrouw van 80 was (in plaats van 32).

pandour4evuh
Berichten: 483
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Delft, Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 18:03

Himyar schreef:
Mijn waarde lag net te hoog en daarom doet de huisarts niets.
B6 krijg ik niet teveel van.


Ook dan kan je lid worden van deze groep. Daarin worden ook tips en trips en onderbouwde documenten gegeven die kunnen helpen om toch injecties te krijgen (Let op: alleen als het echt nodig is). Ze kijken ook waar nodig mee met bloeduitslagen.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 18:53

pandour4evuh schreef:
Ik zou dit niet doen. Mijn advies is om lid te worden van de FB groep: B12 de vergeten ziekte. als dit niet goed aangepakt wordt kan je hier blijvende schade van krijgen.

De vraag is vooral wat is de rede dat je tekort hebt: eet je te weinig dingen met b12 erin (denk aan rood vlees bijv.). Of zijn er oorzaken die nog niet bekend zijn.

Als de oorzaak niet bekend is moet er door behandeld worden met B12 totdat de oorzaak gevonden en opgelost is.

Ik zelf ben iemand die te lang met een tekort heeft rondgelopen waarvan de oorzxaak niet opgelost kan worden. Ik heb sinds ik spuit mijn leven terug, terwijl ik daarvoor een vrouw van 80 was (in plaats van 32).


Dat is mijn probleem. Op die pagina's wordt je aan de hoogste boom opgeknoopt als je het woord pil gebruikt. Echter heb ik ervaren dat pillen voor mij wel werken. Echter moet ik zelf maar een beetje aanmodderen, want ik kan niemand om advies vragen. Dus terug naar mijn oorspronkelijke vraag...

Tiggs

Berichten: 7529
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 19:08

Himyar schreef:
pandour4evuh schreef:
Ik zou dit niet doen. Mijn advies is om lid te worden van de FB groep: B12 de vergeten ziekte. als dit niet goed aangepakt wordt kan je hier blijvende schade van krijgen.

De vraag is vooral wat is de rede dat je tekort hebt: eet je te weinig dingen met b12 erin (denk aan rood vlees bijv.). Of zijn er oorzaken die nog niet bekend zijn.

Als de oorzaak niet bekend is moet er door behandeld worden met B12 totdat de oorzaak gevonden en opgelost is.

Ik zelf ben iemand die te lang met een tekort heeft rondgelopen waarvan de oorzxaak niet opgelost kan worden. Ik heb sinds ik spuit mijn leven terug, terwijl ik daarvoor een vrouw van 80 was (in plaats van 32).


Dat is mijn probleem. Op die pagina's wordt je aan de hoogste boom opgeknoopt als je het woord pil gebruikt. Echter heb ik ervaren dat pillen voor mij wel werken. Echter moet ik zelf maar een beetje aanmodderen, want ik kan niemand om advies vragen. Dus terug naar mijn oorspronkelijke vraag...


Ik vind dat ook vermoeiend. Vitamine b12 tekort wordt zo'n beetje als oorzaak van alles gezien en de injecties als oplossing. En artsen zien het altijd verkeerd.
Ik heb zelf ook injecties gehad vanwege een tekort, maar merkte niet veel verschil. Gebruik nu smelttabletten van Vitalize, mede omdat ik vegetarisch eet.

JorineV
Berichten: 1097
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Vitamine b12, smelttabletten en neurologische klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 19:27

Heh dat is net jammer, dat je waarde "niet laag genoeg" is voor grof geschut. Heeft je huisarts dan geen advies gegeven mbt dosering van smelttabletten?

Groot nadeel van de tabletten (en reden voor mij om er na ruim 10 jaar mee te stoppen) vond ik dat er suiker in zit en dat het echt heeeel lang duurt om het te laten oplossen. Terwijl je slijmvlies de vitamine opneemt, worden je tanden blootgesteld aan al die suiker onder je tong. Zelfs als ik 'm eerst in een paar stukjes beet, duurde het zo 20 minuten.

Nu heel tevreden met druppels van VitaminFit. Is ook makkelijker om de dosis naar behoefte aan te passen. Dus wellicht interessanter voor jou dan tabletten.

pandour4evuh
Berichten: 483
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Delft, Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 19:47

Himyar schreef:
pandour4evuh schreef:
Ik zou dit niet doen. Mijn advies is om lid te worden van de FB groep: B12 de vergeten ziekte. als dit niet goed aangepakt wordt kan je hier blijvende schade van krijgen.

De vraag is vooral wat is de rede dat je tekort hebt: eet je te weinig dingen met b12 erin (denk aan rood vlees bijv.). Of zijn er oorzaken die nog niet bekend zijn.

Als de oorzaak niet bekend is moet er door behandeld worden met B12 totdat de oorzaak gevonden en opgelost is.

Ik zelf ben iemand die te lang met een tekort heeft rondgelopen waarvan de oorzxaak niet opgelost kan worden. Ik heb sinds ik spuit mijn leven terug, terwijl ik daarvoor een vrouw van 80 was (in plaats van 32).


Dat is mijn probleem. Op die pagina's wordt je aan de hoogste boom opgeknoopt als je het woord pil gebruikt. Echter heb ik ervaren dat pillen voor mij wel werken. Echter moet ik zelf maar een beetje aanmodderen, want ik kan niemand om advies vragen. Dus terug naar mijn oorspronkelijke vraag...

Omdat je zei dat je waarde net niet laag genoeg was en dat je huisarts niks deed dacht ik dat je juist voor de pillen ging omdat de huisarts niks deed.

Kijk ik vind ook dat pillen kunnen werken. Ben ik het zeker met je eens. Bij mij was er een rede waarom ik het niet op nam en helaas moet ik er wel mijn leven aan (de injecties).

Je lijkt aan te geven dat je eerder pillen hebt geprobeerd.
Als ik put uit mijn farmaceutische kennis is 1x per dag 1000 microgram de standaard dosering.
Smelttabletten worden beter en directer opgenomen. Hetzelfde zal met de druppels zijn.
Ik heb ook nog een link gevonden:
https://www.thuisarts.nl/vitamine-b12/i ... tamine-b12

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 19:54

JorineV schreef:
Heh dat is net jammer, dat je waarde "niet laag genoeg" is voor grof geschut. Heeft je huisarts dan geen advies gegeven mbt dosering van smelttabletten?

Groot nadeel van de tabletten (en reden voor mij om er na ruim 10 jaar mee te stoppen) vond ik dat er suiker in zit en dat het echt heeeel lang duurt om het te laten oplossen. Terwijl je slijmvlies de vitamine opneemt, worden je tanden blootgesteld aan al die suiker onder je tong. Zelfs als ik 'm eerst in een paar stukjes beet, duurde het zo 20 minuten.

Nu heel tevreden met druppels van VitaminFit. Is ook makkelijker om de dosis naar behoefte aan te passen. Dus wellicht interessanter voor jou dan tabletten.


De huisarts adviseerde fysiotherapie en dat was het.
Goede tip, bedankt!
Laatst bijgewerkt door Himyar op 17-08-23 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 19:57

Omdat je zei dat je waarde net niet laag genoeg was en dat je huisarts niks deed dacht ik dat je juist voor de pillen ging omdat de huisarts niks deed.

Kijk ik vind ook dat pillen kunnen werken. Ben ik het zeker met je eens. Bij mij was er een rede waarom ik het niet op nam en helaas moet ik er wel mijn leven aan (de injecties).

Je lijkt aan te geven dat je eerder pillen hebt geprobeerd.
Als ik put uit mijn farmaceutische kennis is 1x per dag 1000 microgram de standaard dosering.
Smelttabletten worden beter en directer opgenomen. Hetzelfde zal met de druppels zijn.
Ik heb ook nog een link gevonden:
https://www.thuisarts.nl/vitamine-b12/i ... tamine-b12[/quote]

Bedankt. Er worden zelfs pillen verkocht met 10000 microgram. Voor wie zijn die bedoeld als 1000 genoeg is?

verootjoo
Berichten: 35661
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 20:00

Himyar schreef:
Mijn waarde lag net te hoog en daarom doet de huisarts niets.
B6 krijg ik niet teveel van.


Als je waarde te hoog ligt heb je toch geen tekort?

Welke klachten heb je dan dat je vindt dat er wat aan gedaan moet worden?

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Vitamine b12, smelttabletten en neurologische klachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 20:08


xDenies

Berichten: 13500
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 20:08

Himyar schreef:
Is het iemand gelukt om met smelttabletten neurologische klachten door b12 tekort aan te pakken? Zo ja, hoe is het gelukt? Welke pillen en welke dosis?


Nee helaas.
Ik bleek al 3 jaar rond te lopen met een waarde van net op de 155 (150 wordt in NL aangehouden, in Duitsland dacht ik 350 als onderwaarde ..)en het bleef zakken naar uiteindelijk 97 waardoor ik echt ziek was. Mijn klachten werden al jaren weggewuifd. Toen ik weer met best extreme klachten bij de huisarts kwam wilde ze gaan bloedprikken (vermoeden blinde darm ontsteking haha) dus ik zei prik gelijk b12 en vit D mee. Ja dat hoeft niet. Ja doe toch maar wel, mijn ma heeft ook B12 te kort en ik hoef daar niet met een beenmergpunctie achter te komen dankjewel.

En ja hoor, daar kwam de B12 eruit. Ik ben toen begonnen met de opstart van 10 weken 2 injecties. Heftig en het deed geen reet. Ze wilde niet verder prikken maar uiteindelijk met wat pijn en moeite toch wat verder kunnen prikken maar uiteindelijk wilde ze toch stoppen. Verder gegaan bij een andere huisarts en toen ik net wat beter begon te voelen wilde ze ook stoppen. Ga maar over op smelttabletten. Nouja .. dan maar proberen. Bij ieder nieuw potje (een maand per potje dacht ik) werd ik slechter en slechter. Maar prikken wilde ze niet meer.

Uiteindelijk bij dokter Auwerda van de B12 kliniek terecht gekomen en via hem thuishulp ingeschakeld voor het prikken en uiteindelijk is mijn moeder dit gaan leren. Ik heb een flinke poos iedere week, toen om de week geprikt. Daarna verlengd naar om de twee weken en uiteindelijk om de 3 weken. Ondertussen heb ik zelfs weken dat ik er 4 weken tussen kan houden!

Mijn huisarts wilt alleen maar weer prikken als ik voorgoed 4 weken er tussen houd, maar dat red ik niet altijd. Mijn moeder ook niet maar die krijgt geen doorverwijzing naar de B12 kliniek en dan is het gewoon heel duur. Dus zij gaat naar de huisarts en ik regel het zelf en dat gaat heel goed. Ondertussen al heel wat jaar verder en Dokter Auwerda is er echt trots op dat ik het zo ver heb kunnen rekken.
Vitamine D gaat ook goed en alles.

Ik heb er alleen een whiplash (auto ongeluk) en reuma bij gekregen maar de B12 en de klachten is volledig onder controle :)
Helaas, met de tabletjes was dat niet afdoende. Wellicht als ik veel minder slecht was geweest.

Hoop dat je er iets aan hebt, veel succes! Blijft een lastig onderwerp.

JorineV
Berichten: 1097
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 23:06

Fysiotherapie... bij een vitaminetekort? Klinkt als symptoombestrijding :? Goed dat je je niet laat afschepen en verder kijkt!

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-23 06:12

Wat het ingewikkeld maakt, is beginverergering. Maar mijn coördinatie is verbeterd met pillen,
maar ik was er nog niet helemaal. Een heftige stressperiode van zes weken heeft de boel op zijn kop gezet.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-23 08:03

Moet je met of zonder foliumzuur nemen? Ik heb beide gedaan en doe dat nog.