Stoppen met roken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miereneter

Berichten: 2567
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 17:12

Dat is bemoedigend om te lezen, idylle. Super dat je al zo lang gestopt bent!

hagelslag
Berichten: 9083
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 20:24

daantjuhhh schreef:
Hallo iedereen.

Ik ben 19 september gestopt.
Nu op dag 5.
Ik heb er nog wel veel moeite mee!
Niet zo zeer de nicotine maar inderdaad de gewoonte.

Nu buiten in het zonnetje met een wijntje en dan is de trek erg groot.
Maar ik heb niks en ik koop niks! Dus ik zet door.



Goedzo *\o/*

Ik had afgelopen weekeinde zelf 5 seconden een "moeilijk " momentje...
Ik rook al ehm 7 of 8 jaar niet meer.
Maar was op een truck evenement.
En daar rookt zo goed als alles en iedereen. Dus dat was wel echt ff zo'n hee doe mij er ook maar 1 oh wacht nee dankje momentje...

Ik ben toen gestopt omdat ik het zo irritant vond dat het roken mijn leven zo extreem beïnvloede.
Ik kon niet naar de winkel zonder dat ik eerst even snel had gerookt. Moest 2 minimaal mee hebben 1 voor de heenweg 1 voor de terug weg.
En ik was het gewoon zat dat ik zo extreem ging plannen wanneer ik kon roken

Ik ben toen gestopt met behulp van nicotine kauwgom. Totdat ik dacht dat ik zonder kon.
Het was niet makkelijk, maar wel beter

Tallie1979
Berichten: 22759
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 22:53

(S)toppers, hopelijk gaat het jullie nog steeds goed af! Zet door, je kunt het! :D

daantjuhhhJarig

Berichten: 26888
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 23:03

Ik hou nog steeds vol!
Vandaag 8 dagen.

Ik vind het nog steeds niet makkelijker worden….
Maar goed, we houden vol.

hagelslag
Berichten: 9083
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 23:23

daantjuhhh schreef:
Ik hou nog steeds vol!
Vandaag 8 dagen.

Ik vind het nog steeds niet makkelijker worden….
Maar goed, we houden vol.


Pas na ongeveer 4 weken word het "makkelijker "

moyra

Berichten: 9658
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 08:42

Ik ben inmiddels met dag 76 bezig.
Heel soms heb ik van die nu een sigaret momenten, maar dan besef ik mij dat ik helemaal niet meer rook :')
Gek hoe ons brein werkt.
Volgens m'n app heb ik 1885 sigaretten niet gerookt dat had ik tijdens dag 1 nooit verwacht.
Ik stopte met de gedachte ach ik probeer het gewoon :j

Snippergroen

Berichten: 6689
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 09:05

hagelslag schreef:
daantjuhhh schreef:
Ik hou nog steeds vol!
Vandaag 8 dagen.

Ik vind het nog steeds niet makkelijker worden….
Maar goed, we houden vol.


Pas na ongeveer 4 weken word het "makkelijker "


En wees op dat moment op je hoede. Voor mij kwam toen de 'maar blijkbaar als ik écht wil stoppen, kan ik dat gewoon dus dan kan ik nu nog wel gaan roken' :') Als je daar doorheen weet te zetten, ga je de echte vrijheid in. Jij kan dat!

miereneter

Berichten: 2567
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 09:29

moyra schreef:
Ik ben inmiddels met dag 76 bezig.
Heel soms heb ik van die nu een sigaret momenten, maar dan besef ik mij dat ik helemaal niet meer rook :')
Gek hoe ons brein werkt.
Volgens m'n app heb ik 1885 sigaretten niet gerookt dat had ik tijdens dag 1 nooit verwacht.
Ik stopte met de gedachte ach ik probeer het gewoon :j


*\o/*

Marigold

Berichten: 12592
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 12:15

Ik zit nu op 3,5 weken clean.
Het lichamelijke ongemak is nu wel voorbij.
Maar het is van belang om heel bewust te blijven van de slimmigheden van het nicotine monstertje. Die komt op de vreemdste momenten op de creatiefste manieren op je schouder zitten.
Idd zoals het voorbeeld dat Snippergroen gaf.

Onthoud altijd maar dat nicotine inhaleren hoe dan ook een no-go is.

Ik ben ook nog niet in de verleiding geweest, en ben heel blij (en eigenlijk ook verbaasd) dat het stoppen gelukt is. Maar soms kan roken, de gewoonte daartoe, ineens zo onverwacht dichtbij zijn..
Het is gewoon goed opletten, koppie erbij houden.
Mis het af en toe wel even maar ben veel meer dan dat, heel blij dat ik mezelf niet langer elke dag moet zitten vergiftigen.

Jilletje

Berichten: 8175
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 12:31

Jullie zijn goed bezig!!!

daantjuhhhJarig

Berichten: 26888
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 13:38

Snippergroen schreef:
hagelslag schreef:


Pas na ongeveer 4 weken word het "makkelijker "


En wees op dat moment op je hoede. Voor mij kwam toen de 'maar blijkbaar als ik écht wil stoppen, kan ik dat gewoon dus dan kan ik nu nog wel gaan roken' :') Als je daar doorheen weet te zetten, ga je de echte vrijheid in. Jij kan dat!


Ik denk dat jij hier exact mijn zwakte punt aanstipt!!

Ik denk wel eens, ah ik kan dus best stoppen. Dan kan ik ook wel gewoon alleen in het weekend roken.

Nee, dat kan ik dus niet! Want dan begin ik met het weekend en maandag is een poedersuiker dus maandag mag ook, dinsdag ben ik op kantoor met veel rokers.. dus dinsdag mag ook. Enz.

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 14:18

Daantjuhh, ik heb exact hetzelfde. Ik probeerde deze week af te bouwen, maar dan komt er een stressvol moment en ga je weer de mist in.

Nee, dat kan ik dus niet! Want dan begin ik met het weekend en maandag is een poedersuiker dus maandag mag ook, dinsdag ben ik op kantoor met veel rokers.. dus dinsdag mag ook. Enz. Hier ben ik het volmondig mee eens.

Nu ben ik sinds kort gepensioneerd en daarmee ben ik ook een hoop afleiding kwijt. Ik moet nog een weg vinden voor een nuttige tijdspassering.

Mando

Berichten: 15703
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 14:53

Ik ben 4 weken geleden de mist weer in gegaan, na 3 maanden slecht slapen en 2 weken 2 uur per nacht was ik echt op!
Heel stom ik had nog een pakje liggen en ik was zo moe dat ik dat pakje leeg gerookt heb.

Ondertussen slaap ik weer, heb ik lekker vakantie gehad en zaterdag stoppen we weer in de hoop nooit meer in de verleiding te komen.


Ik vind het ook gewoon smerig dat ik het doe, maar mijn mindset moet weer even om gezet worden.

daantjuhhhJarig

Berichten: 26888
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 15:24

Als ik het in huis zou hebben zou ik al 10 x de mist in zijn gegaan.

Tallie1979
Berichten: 22759
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 23:27

Je zal je straks ook verbazen over de hoeveelheid lucht die je kunt inademen. Ik had ook altijd verschrikkelijke maagzuur aanvallen, nu nog maar heel zelden.

Ik klonk op ten duur als mijn oma (zij rookte 2 tot 3 pakjes per dag) als ik hoestte. Als ik ziek was, was dat vaak voor 2 weken. Paar weken terug voor het eerst in 3 jaar een keer keelpijn en een droge kuch gehad. 4 dagen, toen was het over :D

Maar vooral de nicotine lucht die overal aan hangt. Kleren, haar, huis..

Dus bedenk je maar hoe fijn het straks is zonder :D

senna21

Berichten: 11875
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 04:58

Ik ben ooit ook cold turkey gestopt. Ik had wel serieus de wens om te stoppen. Je doet het voor jezelf. Wat wil jij met je leven?!
Het was de eerste twee maanden niet gemakkelijk en ik besefte heel goed dat het verslaafd zijn nog jarenlang in je systeem zit.
Mijn beste motivator? Een vriendin die zei: "Ik kan dat niet dus het lukt jou vast ook niet." :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 05:35

senna21 schreef:
Ik ben ooit ook cold turkey gestopt. Ik had wel serieus de wens om te stoppen. Je doet het voor jezelf. Wat wil jij met je leven?!
Het was de eerste twee maanden niet gemakkelijk en ik besefte heel goed dat het verslaafd zijn nog jarenlang in je systeem zit.
Mijn beste motivator? Een vriendin die zei: "Ik kan dat niet dus het lukt jou vast ook niet." :D


Wat goed!
En motiveerde dit jouw vriendin juist ook weer om nogmaals te proberen er vanaf te komen? :D

Rubs

Berichten: 518
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 18:50

Goed bezig stoppers!! You did it!
Niet meer terugkijken, genieten van de voordelen van een rookvrij leven en goed in je koppie prenten: nooit maar dan ook NOOIT meer!!

senna21

Berichten: 11875
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 20:13

Cayenne schreef:
senna21 schreef:
Ik ben ooit ook cold turkey gestopt. Ik had wel serieus de wens om te stoppen. Je doet het voor jezelf. Wat wil jij met je leven?!
Het was de eerste twee maanden niet gemakkelijk en ik besefte heel goed dat het verslaafd zijn nog jarenlang in je systeem zit.
Mijn beste motivator? Een vriendin die zei: "Ik kan dat niet dus het lukt jou vast ook niet." :D


Wat goed!
En motiveerde dit jouw vriendin juist ook weer om nogmaals te proberen er vanaf te komen? :D

Op dat moment niet, maar ze is later toch ook gestopt.
Ik ken trouwens verschillende verstokte rokers die ook na jaren zijn gestopt. Het is een kwestie van wilskracht, maar echt doenbaar.
Zet 'm op iedereen.

Bitchy
Berichten: 319
Geregistreerd: 29-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 20:40

Ik meld me hier ook even, dit topic is zó’n hart onder de riem voor me!

Ik ben al 30+ jaar verstokt (zware) roker.
Meerdere stoppogingen gedaan maar die nooit volgehouden: verkeerde redenen, niet omdat het beruchte knopje om was.
Dat is het voor mijn gevoel nu wel.

Ik heb voor mezelf een plan gemaakt, hoewel niet met harde datums, dat werkt voor mij niet.
Gewoon stap, volgend op stap, volgend op stap.
Door die eerdere stoppogingen ken ik mijn valkuilen, die kan ik hiermee omzeilen.

Het is fijn om hier motivatie, tips, herkenning en begrip te vinden.

Mars

Berichten: 33270
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 21:07

Jullie zijn goed bezig al door de eerste stap te nemen :j

Ruim 4 jaar gestopt hier inmiddels, op een dag zat ik te paffen op mijn balkon, keek naar mijn sigaret en toen dacht ik 'dit is mijn laatste'. En heb er nooit meer een aangeraakt, na 14 jaar roken. Maar het gekke is dat ik nog steeds van die prikjes krijg soms van kleine trek of de gedachte 'goh nu zou een sigaret lekker zijn'. Dus de verslaving is echt heel hardnekkig.

Maar buiten die enkele craving heeft het gestopt zijn alleen maar voordelen. De bakken geld die je over houdt, je kleding en haar meurt niet meer naar rook, je hoeft er niet steeds tussenuit om buiten te gaan staan en hoeft er ook niet mee bezig te zijn of je wel peuken en vuur bij hebt :P

Hou vol, jullie kunnen het!!!

senna21

Berichten: 11875
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 21:38

Bitchy schreef:
Ik meld me hier ook even, dit topic is zó’n hart onder de riem voor me!

Ik ben al 30+ jaar verstokt (zware) roker.
Meerdere stoppogingen gedaan maar die nooit volgehouden: verkeerde redenen, niet omdat het beruchte knopje om was.
Dat is het voor mijn gevoel nu wel.

Ik heb voor mezelf een plan gemaakt, hoewel niet met harde datums, dat werkt voor mij niet.
Gewoon stap, volgend op stap, volgend op stap.
Door die eerdere stoppogingen ken ik mijn valkuilen, die kan ik hiermee omzeilen.

Het is fijn om hier motivatie, tips, herkenning en begrip te vinden.

Mijn vader is gestopt na ruim 50 jaar roken. :7
Na het steeds herlezen van het boekje van Wayne Dyer (of hoe je het schrijft)
Jij kunt het ook. Besef wel dat je in wezen verslaafd blijft, maar dat je besluit daar geen gehoor meer aan te geven.

Bitchy
Berichten: 319
Geregistreerd: 29-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 21:49

Dat besef is er zeker wel, ook zonder nog ooit een sigaret op te steken blijf je roker.
Mijn opa was ook een zware roker maar is vanwege serieuze longklachten gestopt.
20 jaar later kon hij naar eigen zeggen 7 sigaretten tegelijk aansteken.
Dus… ja… -O-
Hij moest, ik kies.
Ik kan niet anders dan afwachten hoe het voor mij gaat zijn.

miereneter

Berichten: 2567
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 22:15

Dat de goesting in een sigaret nooit weggaat, klopt bij mij, weet ik uit ervaring. Dus ik motiveer me vooral met het idee dat mijn longen schoner worden en er hopelijk niet teveel permanente schade is aangericht. Ik werk o.a. met oudere mensen met COPD, die hun zuurstofmasker af en toe afzetten om tussendoor buiten een sigaret te gaan roken. Stikbenauwd, en toch zo verslaafd dat ze het niet kunnen laten. Ik begrijp hen en houd hen niet tegen, maar zo wil ik niet eindigen.

Wel wilde ik het voor mezelf een positievere draai geven (want die dreigende plaatjes op de pakjes sigaretten hielpen ook niet). Die schone longen dus, meer uithoudingsvermogen, en meer geld over per maand. Zit nu op een maand en het gaat goed. Hopelijk op naar de twee maanden!

Hulde aan alle stoppers hier. Elke dag zonder sigaret is er één!

luuntje

Berichten: 13991
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 17:13

Zet hem op.

Gisteren was op tv in 4 handen op 1 buikeen longarts.
Tienermoeder en haar moeder en stiefvader rookten.
Door middel van een test lieten ze zien waar sporen van roken terecht kunnen komen.
Buiten roken is beter, maar alsnog zit de viezigheid in je huis.