Stoppen met roken

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 21:11

Ik ben vandaag ruim 6 weken gestopt, het is nog steeds heel fijn om gestopt te zijn. De momenten dat je er zin in hebt worden steeds minder, inmiddels maar een a twee keer per dag dat ik er nog aan denk. Mijn man rookt nog steeds, dat is voor mij geen probleem meer. (Behalve dat hij stinkt, gadver)

Jilletje

Berichten: 8178
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 21:59

Ja erg is dat he! En zo hypocriet :')
Maar hoe langer ik zelf gestopt ben hoe viezer ik rokers vind :=

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 08:50

Ik probeer niet te veel tegen hem te klagen omdat ik 15 jaar lang zelf ook daar buiten heb gestaan, maar ik geef de schuld aan shag-lucht. :))

miereneter

Berichten: 2593
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 10:16

O, ik vind het niet stinken. Of ja, niet meer dan toen ik zelf nog rookte. Toen vond ik rookruimtes, en nog langer geleden, de rookcoupé in de trein (ik ben oud ;( ), ook al stinken.

Bovendien weiger ik pertinent zo'n ex-roker te worden die opeens rabiaat anti-roken is en vindt dat iedereen meurt.

Punz

Berichten: 8590
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 10:56

Oh TS..

Wat je vooral moet doen is je eigen "groot smoezenboek" die je zogenaamde argumenten geeft om te blijven roken, goed leren kennen en leren zien dat het smoezen zijn om niet te hoeven stoppen.

Stoppen lukt alleen als je écht van binnen het besluit hebt genomen dat je écht niet meer wil roken

Dan zijn alle argumenten die je noemt geen argumenten meer......maar dat wat ze zijn: smoezen ( sorry Y;( )

Echt.. .het leven is niet rokend echt nét zo leuk als rokend.
Je kunt prima lekker buiten zitten chillen zonder sigaret. Alleen een kopje koffie/thee is echt voldoende..

Bij stress VOEL je de stress, praat er over, jankt, scheld of wat dan ook, en je zult zien dat het daarmee ook gewoon minder wordt..


Kortom:
Check vooral of je ECHT wil stoppen en bereid bent om je smoezen op te geven

Je zult zien dat ( cold turkey) stoppen dan makkelijker is dan je denk


( En ja.. Ik weet waar ik het over heb: rookte 2 pakjes sigaretten per dag. En nu al weer zo'n 20 jaar gestopt. Ben nog steeds een roker die niet rookt, maar elke dag blij dat ik niet meer hoef..

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 11:07

miereneter schreef:
O, ik vind het niet stinken. Of ja, niet meer dan toen ik zelf nog rookte. Toen vond ik rookruimtes, en nog langer geleden, de rookcoupé in de trein (ik ben oud ;( ), ook al stinken.

Bovendien weiger ik pertinent zo'n ex-roker te worden die opeens rabiaat anti-roken is en vindt dat iedereen meurt.


In je eigen huis is dat toch anders. :P
Als mijn man voor een open raam een shaggie gaat roken ga ik zeker klagen, maar dat deed ik ook toen ik zelf nog rookte haha.

kionasuppie

Berichten: 1750
Geregistreerd: 18-05-11
Woonplaats: vledder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 13:41

Hi iedereen,

Ik ga me toch melden, al ben ik wel heel bang hoe verder als mijn stoppoging mislukt maargoed.

Ik ben sinds maandag 12u gestopt. 2 oktober dus. Ik ben dus nu 3 dagen rookvrij.
En man wat is dit vreselijk moeilijk.

Ik mis de handeling van roken, mis de sigaret, mis op dit moment echt alles aan het roken, zelfs het jezelf verstikken.

Ik heb het boek van allen carr gelezen, en ben hem nu opnieuw aan het lezen. Echter lijkt dit weinig effect te hebben.

En waar ik t bangste voor ben?
Al deze moeite en dan weer roken, deze stress, dit verdriet de angst om vervolgens toch weer eentje op te steken op een zwak moment


Wat Punz zegt: Stoppen lukt alleen als je écht van binnen het besluit hebt genomen dat je écht niet meer wil roken

Dit besluit heb ik nooit gehad, alleen vond ik t duur worden.. Dus ik weet nog niet hoe nu verder.

Groetjes, Besluiteloze (Ex?) - Roker

Stephanie_86

Berichten: 1936
Geregistreerd: 08-01-10

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 14:01

Door dit topic heb ik het laatste beetje motivatie gevonden om toch echt te gaan stoppen. Ik heb nog 1 pakje dat ik opmaak want weggooien kan ik niet en bewaren maakt de verleiding alleen maar groter. Ik heb de app quitnow gedownload en daar hou je ook bij hoeveel je bespaart. Dat is voor mij een nog grotere motivatie want ik heb een jong paard dat ook haar eigen kledingkast moet hebben als ze beleerd gaat worden. Het geld wat ik dus straks niet meer rook gaat nu in dat potje zodat ik straks mooie spullen voor haar ervan kan kopen.

Want jeetje wat een geld heb ik uitgegeven aan roken

Kelpla
Berichten: 887
Geregistreerd: 06-01-05

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 15:35

Ik ben sinds 01.07.2023 gestopt en vind het nu wat makkelijker worden.
Vooral het gestress om waar kan ik roken, hoeveel heb ik nog etc etc was echt funest aan het worden.
Daarin merk je echt dat je veel vrijheid voor terugkrijg.
Maar ik zeg nog steeds elke dag tegen mezelf dat ik als ik wil mag roken en op een rare manier helpt dat dus. Succes iedereen!

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 15:53

Tallie1979 schreef:
Je zal je straks ook verbazen over de hoeveelheid lucht die je kunt inademen. Ik had ook altijd verschrikkelijke maagzuur aanvallen, nu nog maar heel zelden.

Ik heb nu ik gestopt ben juist heftig last van mijn astma (toen ik rookte lag het lekker plat) en heb veel last van brandend maagzuur.
Ik heb het heel benauwd zodra er ergens gestookt/ge-bbqed wordt.
Dus nee, ik heb er geen voordelen van (longarts zei nog: het is zo slecht om te roken, maar de sigarettenfabrikanten verdienen wel een prijs omdat hun troep ervoor zorgt dat je longen minder gevoelig zijn).

Ik ben daardoor al diverse keren langdurig (+2 jaar) gestopt, maar toch weer begonnen met roken.

M_arjolein

Berichten: 1452
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 20:27

Hier de afgelopen 2.5 jaar al niet meer een vaste roker. Eerst 14 maand gestopt i.v.m. zwangerschap en periode erna. Toen weer een maand of 3/4 gerookt en daarna weer gestopt, maar was sinds juli dit jaar weer begonnen. Voor de zwangerschap ongeveer 15 jaar lang dagelijks gerookt.

Eigenlijk bij elke stop periode geen moeite gehad. Alleen doordat het zo makkelijk gaat, steek ik makkelijker weer "even" 1 op. Nu weer 5 dagen gestopt.

Ik hoop nu met een app de motivatie te vinden om het vol te houden.

idylle
Berichten: 5831
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 22:10

kionasuppie schreef:
Hi iedereen,

Ik ga me toch melden, al ben ik wel heel bang hoe verder als mijn stoppoging mislukt maargoed.

Ik ben sinds maandag 12u gestopt. 2 oktober dus. Ik ben dus nu 3 dagen rookvrij.
En man wat is dit vreselijk moeilijk.

Ik mis de handeling van roken, mis de sigaret, mis op dit moment echt alles aan het roken, zelfs het jezelf verstikken.

Ik heb het boek van allen carr gelezen, en ben hem nu opnieuw aan het lezen. Echter lijkt dit weinig effect te hebben.

En waar ik t bangste voor ben?
Al deze moeite en dan weer roken, deze stress, dit verdriet de angst om vervolgens toch weer eentje op te steken op een zwak moment


Wat Punz zegt: Stoppen lukt alleen als je écht van binnen het besluit hebt genomen dat je écht niet meer wil roken

Dit besluit heb ik nooit gehad, alleen vond ik t duur worden.. Dus ik weet nog niet hoe nu verder.

Groetjes, Besluiteloze (Ex?) - Roker



Hou vooral goed in gedachte dat mocht je toch weer een peuk opsteken, dat je dan al deze dagen 'afzien' voor niks hebt gehad en misschien nog wel het ergste , dat je ze vroeg of laat weer opnieuw door gaat maken, omdat er vast een nieuwe poging tot stoppen zal volgen waarin je opnieuw die vreselijke eerste dagen door moet... die dagen heb je er nu al opzitten en als je gestopt blijft hoef je ze niet meer opnieuw door te maken. Zet 'm op! Je kunt het!!

miereneter

Berichten: 2593
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 06:20

Te duur is een prima reden om te stoppen. Overigens is stoppen op 'wilskracht', zonder hulpmiddelen, de allermoeilijkste methode. En dat hou jij nu al meerdere dagen vol. Goed bezig! Vergeet vooral niet jezelf ook een schouderklopje te geven. Je vindt het aartsmoeilijk en toch doe je het.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 07:25

Blijf zo doorgaan, het wordt echt makkelijker. :(:) Vertel vooral tegen mensen in je omgeving dat je gestopt bent, het werkt als een stok achter de deur en ik vind het fijn om er over te praten. Ik dacht na 15 jaar (mijn hele jeugd en bestaan zowat) roken dat er geen bal aan zou zijn, maar ik heb er zo veel voor terug gekregen en het is op zo veel manieren zo fijn.

Marigold

Berichten: 12599
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 16:46

Goedzo nieuwe en bestaande stoppers!
Ikzelf ben nog steeds gestopt, sinds 2 september dus.
Ik dacht na de eerste twee weken dat het ergste wel geweest was omdat de lichamelijke verslaving wel gedoofd zou zijn.
Maar toen kreeg ik ineens heel boze vlagen.. en dat is uiteindelijk ik denk zo’n twee weken zo gebleven. Echt alles totaal zat zijn, free fall into depression zegmaar…

Omdat ik rationeel weet dat weer roken niet de oplossing is heb ik volgehouden niet te gaan roken. Maar het was best lastig..

Deze week ben ik al weer een stuk stabieler, gelukkig!

Ik mis het roken soms wel maar ben zo blij er mee gestopt te zijn, dus weer beginnen is echt geen optie voor mij.

Ik ruik trouwens echt beter, geen tintelende vingers meer of benauwdheid. Alleen ja, soms die verveling, als ik anders een peuk zou opsteken. Het slijt wel.

Volhouden is de enige remedie voor wie de slechte gewoonte wil doorbreken! En idd zo lekker om dat geld niet meer uit te geven aan tabak! *\o/*

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 20:54

Ik ben sinds 1 dag gestopt met roken maar bij vlagen heb ik het best moeilijk -O-

daantjuhhh

Berichten: 26911
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 21:17

chanicha schreef:
Ik ben sinds 1 dag gestopt met roken maar bij vlagen heb ik het best moeilijk -O-

Maar dat is ook echt niet gek.
De eerste 2 dagen zijn het moeilijkste.

Na 48 uur is de nicotine al uit je lijf, dus vanaf dan is het geen lichamelijke verslaving meer.

Dan is het vooral het momentje wat je mist, de routine, het ritme en de handeling.
Ik werd er heel onrustig van en ben gaan lopen op die momenten.
Heel veel succes, je kunt het.

Ik ben inmiddels 23 dagen gestopt.
Heb nog steeds momenten. Wel minder vaak, maar echt nog lang niet uit de gevarenzone.

Gisteren moest mijn oude kat geopereerd worden, echt een dag vol stress.
De dag zelf geen moeite, maar de avond toen alles voorbij was en de rust terug…..

Ik was blij dat de supermarkt dicht was, anders was het echt mis gegaan.

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 21:28

Dank je!

Woww 23 dagen, wat knap!

Ik snap precies wat je bedoelt, hoe is het afgelopen met de kat?
Ik ga ervoor maar ik mis de momenten met mijn man saampjes :j

moyra

Berichten: 9659
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 21:38

Ik zit momenteel op dag 90 en nog steeds gaat het me relatief makkelijk af. Natuurlijk heb ik ook de momenten zoals hier boven beschreven maar ik denk dan altijd dat nu opgeven zonde zou zijn van alle overwonnen momenten.
Het voelt dan als voor niks geweest, maar ik had het dan ook zwaarder verwacht.
Ik heb ook nog steeds een pakje in huis liggen met ongeveer een kwart er nog in, ik ben alleen vergeten waar ik ze gelaten heb :') _O-

MarliesV

Berichten: 15242
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 08:46

Chanicha, gaat hij ook stoppen, of blijft hij roken?
Je partner die wel rookt is natuurlijk je grootste valkuil.

Ik ben toen ik ben gestopt gelijk de confrontatie aangegaan met mijn grootste valkuil. Dus donderdag gestopt, vrijdagavond stond ik 'gezellig' in het rokershok van mijn stamkroeg met vrienden. Die stonden dus te roken en ik heb die avond heel bewust ervaren (niet rokend). Dat heeft mij heel goed gedaan, ik wist ineens dat het goed was zo, ik kon er gezellig bij zijn zonder te roken. Wel of geen sigaret maakte voor de sfeer niet uit.

Kan je niet met je man mee gaan met je handen op de rug zeg maar? Dus wel gezellig, alleen dan zonder die peuk. Niet hem daarmee veroordelen dat hij nog wel rookt natuurlijk. Gewoon normaal/gezellig momentje, maar dan zonder peuk?

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:27

Nou hij wil wel stoppen maar daar is niet mee te leven als hij stopt :x
Zo lief en behulpzaam hij altijd is zo snauwerig en agressief is hij dan, ik heb toen gezegd dat hij weer moest gaan roken anders zou hij onder een brug eindigen wat dat wilde ik niet want het hele gezin leed eronder!
Ik vind het niet erg hoor maar je moet het meegemaakt hebben om te begrijpen wat ik bedoel.

MarliesV

Berichten: 15242
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:32

Ook daar is begeleiding voor he ;-), zonde dat een (neem ik aan) tijdelijke fase niet overwonnen wordt. Als je beide niet meer rookt is toch een stuk makkelijker.
Hopelijk kom je daar met elkaar in de toekomst.

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 16:35

Ik vind het niet erg hoor en hij rookt op balkon of onder de afzuigkap en nu nog maar heel weining dus wie weet :')

M_arjolein

Berichten: 1452
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 17:54

Hier nu op 12 dagen weer. Gaat tot nu toe echt heel makkelijk, maar ben ook niet veel bij rokers in de buurt.

lshannah
Berichten: 417
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: 075

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 11:06

Ik ben deze zomer anderhalve maand gestopt geweest en deed mee met WeQuit (wekelijkse videobijeenkomst). Helaas tijdens de vakantie in de fout gegaan (was met een roker) en nu weer aan het roken. Wil as maandag weer stoppen. Maar ik dacht telkens: als Dave Roelvink het kan, kan ik het ook.