Stoppen met roken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marigold

Berichten: 12592
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 14:57

Dag 6 en mis het roken wel hoor.
Het lukt best goed om het niet te doen maar voel me ook net niet echt senang de hele tijd en soms ben ik daar best wel klaar mee.
Zoals in dit topic wel meer terugkomt is het best een doorlopende strijd tegen het nicotine duiveltje op je schouder.
Zaak dus om geen tabak in huis te hebben en de ratio sterk te houden.

Het is niet voor niks alom bekend dat stoppen moeilijk is, daar kunnen we als stoppers dan ook het beste maar wel op voorbereid zijn, ook op de langere termijn.
Weer roken is gewoon niet de oplossing want elke dag moeten roken (wat gevolg zou zijn van weer 1 roken) is hartstikke slecht voor gezondheid imago en portomonaie.

GekOpFjorden

Berichten: 343
Geregistreerd: 13-10-21
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 14:59

Boek gelezen van allan car
Stoppen met roken voor vrouwen

Inmiddels 3 jaar gestopt zonder enige moeite

miereneter

Berichten: 2566
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 16:50

Hier gaat het erg goed, maar ik heb ook nog geen verleiding gehad (= op het werk met mijn favoriete collega's roken / op café). Ik tel het dag per dag, iedere dag is er weer eentje niet gerookt.

Mando

Berichten: 15702
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 20:47

Ik heb nog 4 sigaretten dan is het op en klaar.
Ga ze alle 4 achter weg dampen dat ik er ziek van ben en dan naar bed en doei.... nicotinemonster.

Marigold

Berichten: 12592
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 21:03

Veel succes Mando!

Schuur_

Berichten: 4893
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 21:33

Ik ben van de ene dag op de andere gestopt onder de inspiratie van Stoptober. Ik heb niet echt meegedaan aan dat programma ofzo maar wel de tips opgevolgd en de houvast van 'na zoveel dagen is er dit gebeurt in je lijf' etc hielpen me wel.

De eerste dag heb ik mijn sigaretten nog uit de vuilbak gehaald en na nog een peuk gerookt te hebben heb ik het pakje onder de kraan gehouden en echt weggegooid. Toen was het ook klaar. Voor mij heeft het nooit gewerkt om te zeggen dat ik stop als mijn pakje op is. Voor ik het wist stond ik toch weer bij het tankstation.

Ik ben dit jaar 3 jaar gestopt volgens mij maar ik moet eerlijk toegeven dat onder de juiste omstandigheden ik best nog snak naar een sigaret. Het wordt wel nog steeds makkelijker om er aan te weerstaan en tot nu toe heb ik geen sigaret meer aangeraakt. Ook uit angst dat als ik er eentje opsteek ik weer ben vertrokken

Pareltjes
Berichten: 2218
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 23:57

Marigold schreef:
Dag 6 en mis het roken wel hoor.
Het lukt best goed om het niet te doen maar voel me ook net niet echt senang de hele tijd en soms ben ik daar best wel klaar mee.
Zoals in dit topic wel meer terugkomt is het best een doorlopende strijd tegen het nicotine duiveltje op je schouder.
Zaak dus om geen tabak in huis te hebben en de ratio sterk te houden.

Het is niet voor niks alom bekend dat stoppen moeilijk is, daar kunnen we als stoppers dan ook het beste maar wel op voorbereid zijn, ook op de langere termijn.
Weer roken is gewoon niet de oplossing want elke dag moeten roken (wat gevolg zou zijn van weer 1 roken) is hartstikke slecht voor gezondheid imago en portomonaie.



Niet opgeven nu! De drang naar nicotine ben je snel kwijt. Je lichaam is heel snel afgekickt het is je hoofd dat nu truukjes gaat uithalen. De handeling wil blijven bestaan want daaruit komt de beloning. Omzijl je brein met een truukje. Ga ergens op kauwen, ga iets doen, zoek afleiding, post hier waarom je wilt stoppen etc etc.

Je kunt het ! Iedere dag dat je stopt is er een overwinnig op jezelf!!

Het is super slecht voor je gezondheid én bankrekening ik heb begrepen dat ze naar een pakjesprijs van 40 euro willen gaan. 40 euro!!! Dus...je kunt het *\o/* *\o/*

miereneter

Berichten: 2566
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 00:24

Succes Mando *\o/* .

Ik heb nachtdienst en het is een beetje moeilijk. Best zin in een sigaret. Gelukkig heb ik er geen bij me en kan ik niet weg, dus er zal niet gerookt worden. Zal wel niet het enige moeilijke moment worden de komende tijd.

En nog een *\o/* voor alle stoppende en al gestopte mede-bokkers!

_Mir
Berichten: 1362
Geregistreerd: 01-01-20

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 02:29

Knap voor iedereen die gestopt is, super!

Mando

Berichten: 15702
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 06:54

Zo.... ik ben weer een Niet roker jippie.... *\o/*

moyra

Berichten: 9658
Geregistreerd: 19-02-04

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 07:44

Ik ben vandaag precies 8 weken gestopt.
2 jaar geleden nam ik voor mezelf de beslissing, nadat mn moeder overleed( aan de gevolgen van roken),dat ik moest gaan stoppen.
Steeds school ik het voor me uit, tot ik m'n hond verloor op zeer jonge leeftijd aan kanker. Toen we aan het wachten waren op de uitslag van de biopten las ik dat het door sigarettenrook kon ontstaan.
Dat was voor mij de druppel. Ik heb tijdens het begin van de rouw nog gerookt maar ik had wel een datum geprikt.
14 juli, exact 2,5 jaar na het overlijden van m'n moeder en 3 maanden na het verlies van m'n beste vriendinnetje.
Op 14 Juli had ik nog 10 sigaretten over en deze zitten nog steeds in m'n tas.
Uiteraard heb ik ook lastige momenten gehad, maar mij valt het alles mee.

Zijn jullie veel aangekomen? Ik wandel veel om het een beetje binnen de perken te houden en tot nu toe lukt dat aardig.

Mando

Berichten: 15702
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 08:24

Nee niet echt aangekomen maar ik zit ook in de overgang dus of die 2,5 kilo van de overgang of stoppen met roken was... ik weet het niet.

Tuurlijk kom je iets aan maar gaat er ook wel weer vanaf.

Dat is mijn volgende doel, 10 kg aangekomen in 2,5 jaar die gaan er na de vakantie weer af.

ellepel

Berichten: 47364
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 09:07

ja ik was na het stoppen wel wat kilo aangekomen.
maar het eten smaakte ook allemaal veel lekkerder haha,dus ik at ook gewoon meer. :P
ben bij een dieetist geweest,goede tips gekregen en alle stoppen met roken kilo’s zijn er ook alweer af :j

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 12:50

Ik ben tegelijkertijd weer gaan sporten, ik was een half jaar gestopt dus heb me toen ik ging stoppen met roken gelijk weer aangemeld bij de sportschool. Fijn voor afleiding en het is grappig om te zien hoeveel meer ik al kan nu ik gestopt ben.

Ik kreeg trouwens een melding van iPhone dat de afgelopen zoveel dagen (precies de dagen dat ik gestopt was) mijn hartslag met 40 slagen gezakt is. Ik heb altijd last gehad van een hoge hartslag (110/120 in rust) en die zit nu dus op 70. Ik schrok daar best wel van.

Nyaleti

Berichten: 6260
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 12:58

Marigold, miereneter en Mando succes! Hou vol en jullie kunnen het *\o/*

Zoveel reacties, echt heel fijn.
Ik zit momenteel mezelf zo in de weg met m'n grootste smoes. Morgenavond ga ik bv naar een vriendin waar binnen wordt gerookt. Dus ja, kan vandaag wel stoppen maar morgen is dan toch te moeilijk :+
En zo is het met elke afspraak. Oké als ik naar het ziekenhuis moet vind ik het een acceptabele smoes want veel stress. Maar bv ook "ik kan woensdag niet stoppen want moet donderdag naar de fysio" ja dat is natuurlijk geen smoes of trigger om te roken.

Ik heb ook nog €100 aan vape pods liggen. Dus eerst stoppen met sigaretten en dan even blijven vapen. Die keuze vind ik nu oke voor mezelf.

En om even echt eerlijk te zijn: ik kan het me gewoon niet voorstellen zonder roken. Je komt amper meer buiten (want lekker buiten chillen is voorlopig een te grote trigger), wat doe je na een stressvol moment of om even stoom af te blazen? Ga je sochtends uit bed dan direct op de bank zitten TikTok scrollen of direct ontbijten?
En ohh op een feestje oid is het zo ideaal om even naar buiten te kunnen lopen om bij te komen of een stom gesprek te ontlopen.
Weet je, allemaal van die stomme dingen maar ik kan het me gewoon niet voorstellen :+

Ohja en die kilos aankomen := dat maakt me serieus angstig. Ik ben al maanden ziek en kan dus ook niet sporten of flink bewegen dus m'n zelfbeeld is al rock bottom..

miereneter

Berichten: 2566
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 14:31

Heb je het boek van Alan Carr al gelezen, Nyaleti? Kon me even niet herinneren of je daar al iets over gezegd had. Of hypnose overwogen? Want het klinkt alsof je hoofd nu nog heel veel redenen bedenkt om zeker niet te stoppen. Misschien is het fijn om er een hulp(middel) bij te hebben.

Ook kun je alles wat je schrijft, omdraaien:
- ja ik ga meteen ontbijten, met het nieuws en bijvoorbeeld Bokt erbij
- op het werk ga ik gewoon met de leuke rookcollega' s mee, maar dan met koffie
- op feestjes hetzelfde, maar dan met een biertje
- buiten chillen wordt dan nu een rustige wandeling zonder sigaret. Kijk om je heen, geniet van de omgeving. Neem geen sigaret mee! Bonus: je beweegt ook een beetje.

Dit gezegd zijnde: het is gewoon heel erg moeilijk. Ik ben nog geen week gestopt, dus ik durf nog niet te zeggen dat het me deze keer gaat lukken. Maar je moet wel een keer een start maken.

Pareltjes
Berichten: 2218
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 21:45

Nyaleti schreef:
Marigold, miereneter en Mando succes! Hou vol en jullie kunnen het *\o/*

Zoveel reacties, echt heel fijn.
Ik zit momenteel mezelf zo in de weg met m'n grootste smoes. Morgenavond ga ik bv naar een vriendin waar binnen wordt gerookt. Dus ja, kan vandaag wel stoppen maar morgen is dan toch te moeilijk :+
En zo is het met elke afspraak. Oké als ik naar het ziekenhuis moet vind ik het een acceptabele smoes want veel stress. Maar bv ook "ik kan woensdag niet stoppen want moet donderdag naar de fysio" ja dat is natuurlijk geen smoes of trigger om te roken.

Ik heb ook nog €100 aan vape pods liggen. Dus eerst stoppen met sigaretten en dan even blijven vapen. Die keuze vind ik nu oke voor mezelf.

En om even echt eerlijk te zijn: ik kan het me gewoon niet voorstellen zonder roken. Je komt amper meer buiten (want lekker buiten chillen is voorlopig een te grote trigger), wat doe je na een stressvol moment of om even stoom af te blazen? Ga je sochtends uit bed dan direct op de bank zitten TikTok scrollen of direct ontbijten?
En ohh op een feestje oid is het zo ideaal om even naar buiten te kunnen lopen om bij te komen of een stom gesprek te ontlopen.
Weet je, allemaal van die stomme dingen maar ik kan het me gewoon niet voorstellen :+

Ohja en die kilos aankomen := dat maakt me serieus angstig. Ik ben al maanden ziek en kan dus ook niet sporten of flink bewegen dus m'n zelfbeeld is al rock bottom..


Voor mij was de ochtend bakkie koffie en eerste sigaret een heerlijk moment en ook savonds na het eten.
Het zijn allemaal triggers in je hoofd. Fysiek ben je na een week afgekickt maar geestelijk....dat is zo moeilijk.
Dus krijg je trek zie het als de ultime challange die je persé wilt winnen. Sta op, loop een rondje om de tafel, neem wat te drinken ga IETS DOEN om je uit de verleiding te te halen. Creëer nieuwe riltuelen zodat je niet herinnerd wordt aan je sigaret. Per week wordt het beter ...écht!! Je kunt natuurlijk ook kiezen op zo’n moment te vapen maar doe dat dan ZONDER nicotine. Je handeling van het roken zal langzaam verdwijnen omdat er geen fysieke beloning aan vast hangt. Voor feestjes enzo tijdelijk DE oplossing.

Succes en houd vol!

Mando

Berichten: 15702
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 07:08

Citaat:
Marigold, miereneter en Mando succes! Hou vol en jullie kunnen het

JIJ OOK..... *\o/*



Lees je boek uit en klaar. Het is nooit de tijd.

Ik zit nu al 2 ochtenden zonder peuk.
Normaal denk ik... zo bakkie ingeschonken en liep ik naar buiten voor een peuk.
Nu ga ik lekker op de bank met mijn bakkie koffie zitten.
Zit veel fijner en als ik denk, ik lust wel een peuk dan denk ik... jippie ik ben een niet roker... en doorrrrrŕ.
Ik denk niet.. nee nu kan ik geen peuk opsteken en ik heb daar trek in.

Je moet het positief blijven benaderen.

Dan sta je bij je vriendinnen die roken.. uh ja.
Heb er medelijden mee, weet je wat het kost wat ze tussen hun lippen steken en misschien willen ze ook wel stoppen en kunnen ze het niet omdat ze allemaal smoezen verzinnen waarom niet.
Dan heb je er medelijden mee.

Ok heb er spijt van dat ik 2 weken geleden er weer 1 heb opgestoken omdat ik niet goed in mijn vel zet.
Laten we zo zeggen.. ik sliep nog maar 2 uur per nacht en heb huilend de huisarts gebeld voor slaappillen.
Die zaterdag dacht ik, krijg de pest ik neem een peuk.
Ik had nog half pakje liggen.
Was het lekker.. nee
Gaf het troost.. ja
Ook nog de volgende dag.. nee
Had ik er spijt van.. ja

Nu zijn we 2 weken verder en zo blij dat ik weer even het boek gelezen heb en nu weer gestopt bent

Maar weet je.
Als je echt wilt stoppen dan ga je ervoor ondanks alle bezwaren en weet je dat je straks bevrijd bent van het nicotine monster.


O ja... dit heeft het mij opgeleverd, denk daar maar eens over na.
-13 dagen.


Afbeelding


We kunnen we lang of kort over praten, schrijven.
Als je echt wilt ga je ervoor en anders moet je naar dit topic blijven kijken en denken... tja het was een leuk idee.

miereneter

Berichten: 2566
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 11:59

Daar heb je een heel goed punt, Mando. Het is nooit het goede moment om te stoppen. Je moet het gewoon een keer doen.

Marigold

Berichten: 12592
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 13:35

Ik ben nog steeds clean, dag 8 vandaag!

Oke moet hier en daar een nieuwe draai vinden maar komt goed, mis het elke dag al wat minder. *D

Tallie1979
Berichten: 22759
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 13:42

Er is helemaal niks mis met stoppen via medicatie. Ik heb 4.5 jaar geleden champix genomen. Na 25 jaar roken ben ik er vanaf gekomen. Zonder had mij nooit gelukt.

Uiteraard moest ik ook gewoon van de gewoonte van roken af. Maar dat is me prima gelukt omdat ik ook de medicatie had.

1 ding weet ik wel, ik moet gewoon geen sigaret meer opsteken! Dan ga ik weer voor de bijl :')

Succes TS, je kunt het!! *\o/*

Mando

Berichten: 15702
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 13:50

Tallie1979 schreef:
1 ding weet ik wel, ik moet gewoon geen sigaret meer opsteken! Dan ga ik weer voor de bijl :')

*\o/*


Ik heb cva van champix gekregen daar stond het om bekend.

Dat is het. Ik had nog gewoon een half pakje liggen en dan even 1 sigaret proberen... gatver dat smaakt vies.
Volgende dag denk je, nou ik vond hem zo vies dan kan ik er best wel 1 roken.
En dan smaakt ie ook niet en denk je de volgende dag, nou neem maar peukje want zie je wel dat ik niet verslaafd bent want de hele dag rook ik niet en ik de avond kan je makkelijk een peuk nemen.
Je bent weer in de nicotine val getrapt.


Moet eerlijk zeggen... voel me weer blij en als ik denk dat ik wel een peuk wil, ga ik lachen en zeg ik... nee joh doe niet zo stom je bent een niet rokers.
Doei groen monster je wint het niet en dooorrrrrr.

Heel raar dan is het ook klaar hè

Mando

Berichten: 15702
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 13:52

Marigold schreef:
Ik ben nog steeds clean, dag 8 vandaag!

Oke moet hier en daar een nieuwe draai vinden maar komt goed, mis het elke dag al wat minder. *D



Topper, hartstikke goed.
Volhouden hè. Je heb bijna het nicotine monster dood verklaard.
Je kan het.

En eerlijk... wat mis je?
De stank, de rook, je hoest, je kortere leven.
Nee joh, je bent een niet roker je mist niets je krijgt er zoveel voor terug.

Schuur_

Berichten: 4893
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 07:09

Ik ging in plaats van buiten mijn sigaret te roken even een spelletje op de telefoon spelen. Iets als Candy Crush of Best Fiends. Vul je die 5minuten die een sigaret duren ook goed mee. Niet langer als dat ik zou roken

Jilletje

Berichten: 8175
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 07:20

Ik ben nu anderhalf jaar geleden gestopt met roken door hypnose, en ik raad het iedereen aan!
Okee, het is precies zo zweverig als het klinkt en ik was er een beetje sceptisch over. Maar alleen al het gevoel van totale ontspanning wat ik onder hypnose heb ervaren is het al waard :+
Daarna ook nooit meer de behoefte gehad om te roken en ook geen andere bijwerkingen ervaren door het stoppen. Het enige waar ik ‘last’ van had was dat ik in het begin een soort van zat te wachten wanneer het gevoel terug kwam dat ik ‘moest’ roken, maar dat is dus nooit meer terug gekomen!