Operatie knie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Plukje
Berichten: 1655
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Operatie knie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 17:54

Hoi,

Ik heb wat behoefte aan ervaringen met een operatie aan de knie. Bijna twee weken geleden is een exostose aan de bovenkant van mijn knieschijf verwijderd.
Op voorhand vroeg ik de chirurg hoe het herstel eruit zou zien. Hij gaf toen aan dat ik al snel ‘op geleide van pijn’ zou mogen bewegen en dat de revalidatieperiode ‘wel mee zou vallen’. Toen ik hem vroeg dat een beetje concretiseren gaf hij aan dat ik ‘met een week of twee al aardig op de been zou zijn’.
Na afloop van de operatie weggestuurd met het advies ‘bewegen op geleide van pijn’. Niets geen trainings- of opbouwschema meegekregen en ook geen advies om langs een fysiotherapeut te gaan. Ik zit nu dus samen met mijn man een beetje aan te klooien.
Gewicht op het been zetten gaat heel goed en ik kan zelfs al een seconde of 10 op één been staan. Maar dan komt het buigen. Het heeft echt wel een paar dagen geduurd voordat ik überhaupt 1 graad kon buigen. Ik denk dat ik nu op 10 graden zit, maar het gaat echt heel moeizaam. Het verste kom ik als ik met twee handen de operatiewond bij elkaar houd en dan mijn knie buig of als ik op een stoel zit en met mijn handen mijn been in een hoek zet en tegelijkertijd de operatiewond bij elkaar houd. Op zich ben ik al blij dat ik dit heb uitgevogeld, maar de ‘twee weken-uitspraak’ van de chirurg zit me dwars. In mijn hoofd had ik bedacht dat ik met twee weken weer kon autorijden, maar dat voelt nog mijlenver. Als ik weer kan autorijden heb ik mijn vrijheid terug en kan ik ook naar sportschool en fysiotherapeut om verder aan de revalidatie te werken.

Is hier iemand met dergelijke ervaringen die wil delen hoe snel het herstel verliep?

Sokje_6
Berichten: 3929
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Operatie knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 18:03

Ik zou er toch een fysiotherapeut bij halen, die hebben hier zo veel meer ervaring mee. Die doen ook huisbezoeken als je er zelf niet kunt komen.

Chinas

Berichten: 819
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 18:04

Zo snel mogelijk naar de fysiotherapeut! Ik heb zelf dan geen operatie gehad maar wel een flinke blessure. Mijn fysiotherapeut zei toen hoe eerder je begint met fysiotherapie na een blessure of operatie, hoe sneller en hoe beter het herstel.

Daphneeeej

Berichten: 3001
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Operatie knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 18:10

Hier orthopedie verpleegkundige en zou idd zo spoedig mogelijk naar een fysiotherapeut gaan of er eentje thuis laten komen. Als je er te lang over doet om je knie goed te gaaan doorbuigen gaat het verkleven en dsn ga je die functie verliezen en moet er weer op OK doorgebogen gaan worden wat geen pretje zal zijn.

Plukje
Berichten: 1655
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 18:19

Ok, ik dacht dat ik eerst even de boel tot rust moest laten komen, maar ik ga dan toch een peut zoeken. Ondertussen zal ik ook wat meer de grens gaan opzoeken. Door de opmerkingen over ‘op geleide van pijn’ probeerde ik ook niet te overdrijven.

Edit: ik heb trouwens ook bedacht om vandaag met een massagegun mijn bovenbeen en knie flink te bewerken en dat maakt ook al dat het wat losser aanvoelt!

maj0

Berichten: 6603
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Operatie knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 18:49

Inderdaad zo snel mogelijk een fysiotherapeut zoeken. Deze gaat je helpen en weet ook welke oefeningen je moet doen.
Hier al zo'n 3 knieoperaties gehad. Alle drie daarna naar de fysio. Sterker nog ik had de fysio al aan bed in het ziekenhuis

Wel heel vreemd dat het ziekenhuis je zo weg heeft gestuurd

Plukje
Berichten: 1655
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 19:25

maj0 schreef:
Sterker nog ik had de fysio al aan bed in het ziekenhuis

Wel heel vreemd dat het ziekenhuis je zo weg heeft gestuurd

Anderhalf uur nadat ik wakker werd uit de narcose zat ik al in de auto onderweg naar huis. Dat was een rit van een uur, dus ik heb echt vreselijk veel pijn moeten doorstaan. Maar goed, na anderhalve week was ik bijna helemaal pijnvrij in rust en met belasten, dus dat vind ik best netjes.

Tancreda4

Berichten: 24075
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 20:18

Gelijk naar de fysio. Die kunnen je helpen met de revalidatie. Raar dat dat niet is.geadviseerd. Het ziekenhuis leerde me traplopen en toen mocht ik naar huis, ajuus haha. Idd ook eigenlijk vanaf dag 1 al belasten op geleide van pijn.

Ik ben direct met fysio gestart en volgens mij de eerste weken 2 keer. Bij mij is m'n meniscus hersteld (of iig een flapje weggehaald). Helaas bleek ik ook slijtage achter m'n knieschijf te hebben en de revalidatie is mij erg vies tegen gevallen. Ik ging samen op met nog iemand die een meniscus operatie had maar zij ging 100x vlotter. Uiteindelijk heb ik ruim een jaar bij de fysio gelopen voor ik kon worden ontslagen maar ik moet alle oefeningen echt blijven doen anders ben ik gelijk terug bij af als ik het een paar weken niet doe. Helaas word m'n knie nooit meer hoe t was en kan ik niet lange wandelingen, fietstochten etc meer doen. Maar goed. Met de pijn van de meniscus blijven lopen was ook geen optie.

Sterkte en beterschap!

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Re: Operatie knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 05:44

Plukje, hoe gaat het nu met je knie?

Plukje
Berichten: 1655
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Operatie knie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-23 06:38

Ten opzichte van vorige week veel beter, maar ik ben er echt nog lang niet tevreden over. Dankzij jullie opmerkingen ben ik als een malle aan het oefenen geslagen en ik ga iedere dag vooruit. Het zijn alleen hele kleine stapjes waar ik mee vooruit ga. Ik kan (met hulp van mijn handen) mijn been nu tot 90 graden buigen. Zonder handen gok ik zo’n 70 graden.
Ik heb er een soort fulltime missie van gemaakt om allerlei oefeningen te doen, dus vergeleken met de uren die ik erin steek valt het resultaat me vies tegen. Maar goed, ik kan niet ontkennen dat ik stappen vooruit maak.
Vanmorgen heb ik mijn eerste afspraak bij de fysiotherapeut. Als eerste heb ik echt behoefte aan een schouderklopje van een professional. Ik heb echt even behoeft aan bemoedigende woorden en een stip op de horizon. Daarnaast hoop ik dat hij oefeningen heeft waar ik zelf nog niet aan heb gedacht die misschien meer effect hebben dan wat ik nu doe. Ik ben benieuwd!

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Re: Operatie knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 20:13

Fijn om te horen dat je morgen bij de fysio terecht kan. Je zal zeker de benodigde oefeningen mee krijgen.

Plukje
Berichten: 1655
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Operatie knie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-23 20:22

Ik ben bij de fysio geweest en hij heeft me gelukkig gerust kunnen stellen. Hij vind dat ik al heel ver ben met alle oefeningen die ik zelf al had bedacht. Ik moet alleen meer rust nemen, omdat ik als een malloot aan de slag ben gegaan. De strakheid die ik nog voel is volgens hem logisch zo kort na de operatie.
Voor nu dus doorgaan met de oefeningen maar dan met mate en iedere week naar de fysio. Hij is ervan overtuigd dat het helemaal goed gaat komen.

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Re: Operatie knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 00:30

Goed om te horen!